Čtvrtek 20. prosince 1945

Předseda (zvoní): Nyní přistoupíme ke společné rozpravě.

Přihlášen je na straně "pro" pan posl. Štětka, jemuž uděluji slovo.

Posl. Štětka: Paní a pánové!

Vládní návrh zákona, kterým se mění některá ustanovení o dani důchodové, má za účel unifikovat předpisy o dani důchodové pro celé území Československa stejnou sazbou a stejným způsobem, při čemž se tu upravují sazby daně důchodové s ohledem na změnu hospodářských čísel, která budou platit nejen pro daň důchodovou, vybíranou srážkou s mezd a platů, nýbrž pro celou daň důchodovou. I když shodně s ministerstvem financí zastáváme názor, že je nutno co nejrychleji unifikovat finanční právo a zjednat tak v daňovém zákonodárství jasno a pořádek, musíme připomenout, a řekl bych, zdůraznit, že navrhovaná opatření pokládáme s hlediska zájmů pracujícího lidu i státní pokladny samé za řešení prozatímní, které se plně nekryje ani se zájmy pracujícího lidu, ani se zájmy státní pokladny, o kterou tu především jde.

V rozpočtovém výboru, kde se v několika schůzích vládní návrh zákona o dani důchodové projednával, jsme se všichni snažili, pokud to rámec vládního návrhu dovoloval, přizpůsobit daň důchodovou změněným poměrům, ale - možnost nad nemožností - ze zákona protilidového, kterým je zákon o přímých daních, neuděláš zákon lidový, který by až dosud unikající důchody majetné třídy zdaňoval a výnos dával tam, kde je toho třeba, t. j. státní pokladně, na kterou klademe a budeme klást značné požadavky.

Zákon o přímých daních je třeba od základů změnit. Proč je třeba měnit zákon o přímých daních?

Předně proto, že je to daňový zákon, který už přežil tři režimy: režim starého světa, starého Rakouska, starého společenského pořádku, reakční a zrádný režim předmnichovské republiky a konečně okupantský režim, který přikrmoval hořejší část kasty jemu sloužící při sníženém daňovém zatížení.

Daňový zákon je jedno z nejsmutnějších dědictví vládního režimu předmnichovské republiky, režimu lidu nepřátelského režimu republiku a národ zradivšího.

2. Zákon o přímých daních je třeba změniti proto, že zákon z roku 1927, č. 76, byl a je pokračováním daňové soustavy z dob tereziánských, kde nebylo přihlíženo k změnám hospodářského života, k přeměnám a růstu průmyslu, obchodu a peněžnictví.

3. Konečně proto, že dnešní zákon o přímých daních nezakládá žádnou právní jistotu, a to ani těm orgánům, které daně ukládají, ani poplatníkům, kteří daně platí. Dnes se nikdo v této spleti zákonů, vládních nařízení a vyhlášek ministerstva financí prostě nevyzná. Nikdo nemůže dnes říci, co platí, a co platnosti pozbylo.

To ovšem byl a je hlavní účel daňové soustavy v předmnichovské republice, kde milionové, ba stamilionové zisky velkých podniků, koncernů, bank a pojišťoven unikaly zdanění, a to na základě falšovaných bilancí, kde příjmy z kapitálu, úroky, renty, dividendy a veškeré jiné výtěžky z majetkových předmětů byly zdaněny jen zlomkem. Defraudace daňová byla nesmírná. Každý podnik měl t. zv. oddělení právní, t. j. daňové, které si muselo vydělat pomocí daňových defraudací na sebe a pro svého zaměstnavatele. A co ti naši daňoví poradci, pensionovaní radové finanční správy, kteří šli předčasně do pense, aby pak za vysoké odměny pomáhali daňovým defraudantům okrádat státní pokladnu!

Jistě, že by nám pánové, t. zv. zastánci předmnichovského pořádku, mohli říci, kdo pomáhal intervencemi u finančních úřadů k deseti a stamilionovým odpisům daní, které se odpisovaly sice nenápadně, ale rafinovaně tak, že se umazávaly nuly, ze stamilionů dlužných daní se udělaly jen desetimiliony dlužných daní, při čemž se daňové nedoplatky vyrovnávaly daňovými přeplatky daně důchodové srážkou s mezd a platů. Tak se vyrovnávaly t. zv. daňové schodky.

Podle výkazů, a pokud vůbec možno říci, že nějaký statistický materiál po ruce je, Ústřední sociální pojišťovny, Revírní bratrské pokladny, Pensijního ústavu, Nemocenské pojišťovny státních drah, Léčebného fondu veřejných zaměstnanců, Kněžské nemocenské pojišťovny bylo na daních ze mzdy sraženo srovnáme-li jen rok 1942 s rokem 1944, vidíme, jak zde daň ze mzdy rapidně stoupala toto: r. 1942 na dani srážkou bylo vybráno 2.551 mil. K, t. j. na hlavu přišlo 1. 235 K, r. 1944 již 2.892 mil. K, t. j. na hlavu 1.251 K. V tom poměru tedy je růst dosti značný; a kdybychom měli statistický materiál, mohli bychom srovnati, v jakém poměru naproti tomu zase t. zv. daň důchodová, vyměřovaná cestou ukládací, v těchto letech klesala. Žel, nemáme této statistiky, abychom měli přesný a jasný obraz, jak i v době okupace okupantský režim přikrmoval své pomocníky, a při tom jim ještě ulehčoval daňové břemeno.

Dělníci rukou i mozků jsou největšími a také nejlepšími poplatníky daní z příjmů. Ti platí daně napřed, než si z vydělané mzdy nebo platu koupí životní potřeby, kdežto majetná třída platila obyčejně na daních co chtěla, a to s dvouletým zpožděním. Takové možnosti jí dával zákon o přímých daních.

Proto je třeba, aby vláda se nejdříve - jak to žádá rozpočtový výbor v svém resolučním návrhu - předložila Prozatímnímu Národnímu shromáždění návrh daňového zákona, který by vycházel z daných hospodářských poměrů. Zákon, který by ukládal povinnosti, ale dával také práva, zákon jednoduchý, jasný, zbavený všech temných koutů a právnických kliček. Zákon, kterému by každý poplatník rozuměl a věděl, jaké má daňové povinnosti ke svému státu. Zákon, který by daňové břemeno sociálně spravedlivě a opravdu progresivně rozděloval. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.

Dávám slovo k doslovu nejprve zpravodaji k odst. 1, p. posl. Vaškovi.

Zpravodaj posl. Vašek: Vzdávám se slova.

Předseda: Pan zpravodaj se vzdává slova.

Dávám slovo k doslovu zpravodaji k odst. 2, p. posl. Fürthovi.

Zpravodaj posl. Fürth: vzdávám se slova.

Předseda: Pan zpravodaj se vzdává slova.

Vykonáme nyní oddělené hlasování o každé ze společně projednávaných předloh.

Prozatímní Národní shromáždění je způsobilé se usnášeti.

Budeme hlasovati nejprve o prvém odstavci pořadu.

Ad 1. Hlasování o osnově zákona, jímž se mění některá ustanovení o dani důchodové (tisk 77).

Zpravodajem je p. posl. Vašek.

Osnova zákona má 4 části a 19 článků, nadpis a úvodní formuli.

Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovati najednou podle zprávy výborové. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to je s jejími 4 částmi a 19 články, nadpisem a úvodní formulí podle zprávy výborové, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím Prozatímní Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy výborové ve čtení prvém.

Podle usnesení předsednictva vykonáme ihned druhé čtení.

Ad 1. Druhé čtení osnovy zákona, jímž se mění některá ustanovení o dani důchodové (tisk 77).

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. Vašek: Ježto do tisku čís. 77 vloudily tiskové chyby, je nutno je opraviti. Tyto chyby jsou v článku 9 na str. 8, a to ve 3. číselném sloupci, nadepsaném "zásadně" a označeném číslicí 2, a to v řádku třetím shora. Částka 30.50 nahrazuje se částkou 30.40 a postupně dále: 32.80 - 32.50, 35.10 - 34.60., 37.30 - 36.30., 39.50 - 38.40, 41.80 - 40.50, 44.30 - 42.60, 46.40 - 44.80, 48.50 - 46.50, 51.00 - 48.60., 53.50 - 50.70, 55.80 - 52.80, 58.20 - 54.90. To se týkalo sloupce, který jednal o služebních požitcích vyplácených týdně.

Stejně tak i ve sloupci služebních požitků vyplácených měsíčně, nadepsaném "zásadně" a zase označeném číslicí 2, je nutno opraviti sazby od 142 Kčs, takže sazby se mění takto: 142 na 141, 152 na 150, 161 na 157, 171 na 166, 181 na 176, 192 na 185, 201 na 194, 210 na 201, 221 na 210., 232 na 220, 242 na 229, 252 na 238.

Předseda (zvoní): Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji Prozatímní Národní shromáždění přijalo ve čtení prvém, s opravami právě uvedenými, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím Prozatímní Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.

Zbývá ještě hlasovati o resoluci otištěné ve zprávě výborové.

Kdo s touto resolucí souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Resoluce je přijata.

Tím je vyřízen 1. odstavec pořadu.

Nyní budeme hlasovati o druhém odstavci pořadu.

Ad 2. Hlasování o osnově zákona o zatímním vedení státního hospodářství Československé republiky v roce 1946 (tisk 76).

Zpravodajem je pan posl. Fürth.

Osnova zákona má 9 paragrafů, nadpis a úvodní formuli.

Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovati podle zprávy výborové najednou. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to je s jejími 9 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí podle zprávy výborové, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím Prozatímní Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy výborové ve čtení prvém.

Podle usnesení předsednictva vykonáme ihned druhé čtení.

Ad 2. Druhé čtení osnovy zákona o zatímním vedení státního hospodářství Československé republiky v roce 1946 (tisk 76).

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. Fürth: Nejsou.

Předseda: Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji Prozatímní Národní shromáždění přijalo ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím Prozatímní Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona také ve čtení druhém. Zbývá ještě hlasovati o 3 resolucích, otištěných ve zprávě výborové.

Kdo s těmito resolucemi souhlasí, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Resoluce jsou přijaty.

Tím je vyřízen 2. odstavec pořadu.

Přerušují projednávání pořadu dnešní schůze.

Dámy a pánové,

dnešní schůze je poslední schůze v tomto roce. Po prožití hrůz, utrpení, útlaku a války budeme opět slaviti jako občané svobodné Československé republiky vánoční svátky. Jsou to svátky míru a lásky, svátky vzpomínek a přemýšlení. Ať jsme lidé nábožensky věřící, nebo ať jsme lidé positivistického zaměření, všichni si opět budeme uvědomovati dosah a sílu symbolu vánočního: Vzpomínáme na novorozeně chudých lidí, uložené v Betlémě pod chatrnou střechou do jeslí, na dítě, kterému osudová chvíle nedopřála ve chvíli zrození prostředí lidského a měkce vystlané kolébky.

A v této vzpomínce vyvstává před námi obraz zničených a pobořených osad naší vlasti, rozbitých měst a vesnic na Moravě, ve Slezsku, na Slovensku, a připomínáme si, že mnoho našich bratří prožívá v tomto čase bolestný okamžik z toho, že svým dětem nemohou poskytnouti ani ochrannou střechu nad hlavou. Kdo ví, kolik našich dětí, naděje našeho národa, není v tomto čase uloženo do jeslí, a to jen proto, že ničivá zloba cizáků jim urvala jejich kolébky. O vánočních svátcích si více než kdy jindy uvědomíme, co náš národ prožil a protrpěl, uvědomíme si, že posud nejsou odstraněny následky nedávných hrůz, vyrovnány nedávné křivdy a zahojeny rány, které tak hluboce zranily náš lid i naši zemi, a slíbíme si, že v družnosti a vzájemném porozumění budeme pracovat pro jejich odstranění. Ano, dámy a pánové, jen v tomto bratrství je jistota naší budoucnosti; musíme srůsti v jediný pevný soudržný celek a mysliti na vnitřní spojitost nás všech bez rozdílu, chceme-li převésti republiku z poválečné tmy a chaosu do doby jasnější.

To je náš úkol, to je naše svatá povinnost, kterou si znovu připomeneme všichni, když budeme státi po hrůzách a utrpení národa u svobodného vánočního stromu Československé republiky.

Přeji vám všem, dámy a pánové, šťastných vánočních svátků, jen všeho dobrého v novém roce a naší milované republice vnitřní mír a rozkvět. (Potlesk.)

Před ukončením schůze sděluji, že se předsednictvo usneslo, aby příští schůze byla svolána písemně.

Končím schůzi.

(Konec schůze v 15 hodin 9 minut.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP