V projednávání úředním
je i otázka Velkých Českých Budějovic
a povýšení tohoto města na město
statutární. Vděčně kvituji
dobrou vůli vládních činitelů
a prosím se všemi jihočeskými kolegy,
aby úřední procedura byla v tomto směru
pokud možno nejkratší, abychom se toho také
dočkali.
V závěru budiž mi dovoleno poukázati
na přímo groteskní případ bývalé
národohospodářské nemohoucnosti jihočeského
kraje. Naše zlato, to je dříví, jsme
vozili po vorech do Saska a z jižních Čech
jsme posílali lidi, aby toto dříví
v Sasku zpracovali na polotovary a po případě
na tovary. Je samozřejmé, že napříště
si tento luxus dovoliti nemůžeme a nesmíme
a že budeme proto také dělat všechny překážky
voroplavbě. Budeme se starat, aby jihočeské
dříví bylo v jižních Čechách
také zpracováno, aby zde dalo základ k rozvoji
řádného dřevoprůmyslu. Veškerá
kulatina ze šumavských hvozdů nemůže
býti napříště vyvážena,
nýbrž bude na místě zpracována
ať už v polotovary či hotové výrobky.
Dožadujeme se zřízení výzkumného
ústavu pro zpracování dřeva v jižních
Čechách. Ať už to bude Písek, Český
Krumlov nebo jiné jihočeské město,
které bude uznáno za vhodné, každé
rádo ve svých zdech poskytne tomuto ústavu
přístřeší.
Z těchto bolestí a nedostatků rostl jihočeský
regionalismus jako svépomoc lidu. Jeho obnova a rozšíření
je samozřejmostí. Ideovou oporu má v Anglii,
ve Francii a zejména v Rusku. Jeho konečným
cílem je samostatné rozhodování o
hospodářských a finančních
věcech na podkladě veřejnoprávním.
Vím, paní a pánové, že na rozpočtu
pro r. 1946 se nedá již nic měnit. Žádám
však, aby vláda v mezích rozpočtu vhodnými
vnitřními virementy rozšířila
svůj příliš skrovný investiční
a rekonstrukční program v jižních Čechách,
a hlavně aby při sestavování rozpočtu
na r. 1947 bylo vydatně pamatováno na krásný,
ale chudý kraj, kraj Husův, Žižkův
a Chelčického, kraj, který nežádá
jen pomoci, ale chce také účinně pomáhat
při hojení hospodářských ran,
které utrpěl v minulosti, a s pomocí ostatních
krajů a s pomocí celé vlády pevně
věří ve svou dobrou budoucnost. (Potlesk.)
Předseda: Uděluji dále slovo p. posl.
dr Peškovi.
Posl. dr Peška: Slavné Národní
shromáždění!
Otázkami organisace soudnictví, které jsou
dotčeny v rozpočtu ministerstva spravedlnosti a
věcmi s tím souvisícími, zabývali
jsme se nedávno v rozpravě o prohlášení
pana ministra spravedlnosti. Dovolte, abych dnes v zásadě
odkázal na svou řeč, kterou jsem při
této příležitosti pronesl, a navázal
na ni v těchto poznámkách:
Upozornil jsem tenkrát pana ministra na stavovské
požadavky soudců a ostatního personálu
v soudní správě zaměstnaného.
Některé z těchto požadavků, tak
nový platový zákon, vyžadují
arciť delší doby ke své přípravě.
Je však třeba litovati, že příprava
tohoto platového zákona takřka úplně
zatím uvázla. Některé ze stavovských
požadavků by bylo třeba prováděti
pokud možno brzo. Tak zejména stejnou úpravu
postavení soudců v českých zemích
a na Slovensku. T. zv. Slovenský stát totiž
provedl novou, zaměstnancům příznivější
úpravu služebního postavení soudcovského
personálu. Náš stát ji ponechal, ale
pouze s omezením na Slovensko. To je ovšem nespravedlivé
a na trvalo neudržitelné. Tento stav se odráží
i v předloženém rozpočtu. Tak srovnáme-li
počet soudců v rozpočtu v Čechách
s jejich příjmy, vyjde nám příjem
54.103 Kčs ročně, na Moravě dokonce
jen 53.474 Kčs. Avšak na Slovensku činí
tento příjem na hlavu 71.355 Kčs ročně
na osobu. Pravda, v rozpočtu ministerstva nalézáme
ještě položku "Náklad na platové
přídavky" v částce 28,700.000
Kčs v Čechách a 14,900.000 Kčs na
Moravě. Tyto položky jsou však určeny
pro všechny zaměstnance justiční správy
a dělením nám vyjde částka
ne příliš vysoká, totiž okolo 6.000
Kčs na osobu v Čechách a na Moravě.
I s tímto přídavkem by příjem
soudce v Čechách a na Moravě činil
asi 60.000 Kčs ročně, tedy dosti značný
rozdíl vůči platu soudců na Slovensku.
Jsem dalek toho, vzbuzovati závist vůči soudcům
na Slovensku, chci jen zdůraznit, že je třeba
sjednotit platové i postupové předpisy ve
všech částech republiky. Na Slovensku byl také
zaveden automatický postup až do hodnosti vrchního
rady, což v českých zemích chybí.
Prokurátoři na Slovensku jsou ve 4., u nás
v 5. stupnici funkčního služného. Je
oprávněn požadavek, aby prokurátoři
byli zařazeni do 4. stupnice a všichni presidenti
krajských soudů do 3. stupnice funkčního
služného, ne pouze u větších krajských
soudů, jak je tomu dosud.
Dnes je situace ta, že proti unifikačnímu návrhu
ministerstva spravedlnosti v této věci byly vysloveny
námitky ministerstva financí. Tyto námitky
byly ponechány k rozhodnutí vládě.
Je proto třeba se vším důrazem žádati
vládu, aby neváhala tuto věc vyříditi
tak, jak to žádá spravedlnost a státní
zájmy.
Odměňování soudců za mimořádné
práce nyní se provádí podle t. zv.
bodového systému, což je jenom východisko
z nouze a je pochybno, zdali je v souhlasu s našimi ústavními
a jinými zákonnými předpisy. Tato
věc totiž není vůbec zákonem
upravena. Bylo by třeba, aby zákonem byla zaručena
každému soudci a všem ostatním zaměstnancům
soudní správy pevná a podle hlav vyplácená
odměna. Vzhledem k těžké a odpovědné
práci těchto zaměstnanců lze považovati
za přiměřenou odměnu ve výši
12.000 Kčs ročně pro soudce, 7.200 Kčs
pro kancelářské úředníky
a 4.800 Kčs pro zřízence.
Jak jsou poměry u našich soudů neudržitelné,
ukazují některé konkrétní případy,
na které bylo upozorněno už i v tisku. Odkazuji
mezi jiným na časopis Právo lidu ze dne 9.
března letošního roku. Jak může
naše soudnictví za těchto poměrů
řádně se rozvíjeti, jak je možno
získati dorost pro soudcovskou službu?
Pokud jde o získání dorostu pro soudcovskou
službu, je třeba trvati na požadavku, aby mladým
právníkům byl usnadněn přístup
do soudcovské služby. Věc lze upraviti tak,
že právníkům, nastupujícím
službu pro přerušení studia nebo proto,
že se účastnili odboje, anebo pro jinou okolnost,
souvisící s válečnými poměry,
budou dány přídavky až do složení
soudcovské zkoušky, které jim nahradí
rozdíl, o který jsou těmito poměry
připraveni. Po složení zkoušky jim pak
promeškaná doba bude započtena do postupu.
Naproti tomu však by nebylo lze doporučit, aby byla
zkrácena doba, kterou musí ztráviti v soudní
praxi před složením soudcovské zkoušky,
pod dva roky, neboť pak by se tato zkouška minula s
celým svým účelem.
Již dříve byl vysloven požadavek, aby
bylo pečováno o další školení
soudců povinnými, opakujícími se kursy.
Dnešní doba přetížení soudů
není však vhodná k pořádání
takových doplňovacích kursů. Snad
z toho důvodu nenalézáme v rozpočtu
žádnou položku tomuto účelu věnovanou.
Na druhé straně právě v dnešní
převratné době je třeba soudcům
poskytnouti možnost se orientovat a informovat o nových
zákonech a jiném potřebném. Bohužel
se zdá, že ministerstvo nepomýšlí
na to, pokud jde o soudce, vydávati právní
příručky a komentáře k novým
zákonům. Položka, kterou nalézáme
pod názvem "Podniky literární, podpory
právního badání", je dotována
pouhými 45.000 Kčs pro české země,
na Slovensku dokonce jenom 5.000 Kčs. S tím ovšem
se nepořídí takřka nic a na soustavnější
a rozsáhlejší činnost to vůbec
nestačí. Je třeba litovati, že dnes,
v dobách racionalisace, ponechává se vydávání
právnických příruček soukromým
nakladatelům, ač odbyt těchto publikací
je zaručen. Ba dokonce oficiální sbírka
rozhodnutí nejvyšších soudů, známá
právníkům pod titulem Vážný
a Bohuslav, vychází v soukromém nakladatelství.
Je zajímavo, že sbírka rozhodnutí volebního
soudu redigovaná Koschinem, u níž nebyl zaručen
odbyt, v soukromém nakladatelství nevycházela.
Je třeba vítati, že se chystá splynutí
obou nejvyšších soudů a obou nejvyšších
správních soudů českých i slovenských
z důvodů jak politických, tak právních;
učiní se tak zadost předpisům §
88 a 95 ústavní listiny, které žádají,
aby tyto soudy byly jediné pro celé území
Československé republiky. Pokud jde o spojení
nejvyšších soudů, svědčí
o tom, že dojde k brzkému splynutí obou těchto
nejvyšších soudů, ta okolnost, že
v čelo brněnského nejvyššího
soudu byla postavena osobnost významu Ivana Dérera,
téhož Dérera, jenž celý
svůj život věnoval uskutečňování
spojení Čechů a Slováků a organisaci
státu na základě československé
jednoty. On to byl, jenž v nejhorších dobách
se opřel veřejně tak zvané žilinské
dohodě a snažil se veřejně za pomoci
svých přátel formulovati lepší
základnu pro soužití Čechů a
Slováků. Kdyby nebylo došlo tenkráte
k těmto událostem, nebylo by snad došlo ani
k událostem z 13. a 15. března. Za tuto jeho práci
mu náleží dík všech nás
bez rozdílu politických stran. Vítáme,
že nyní bude míti možnost pracovati pro
spojení, splynutí práva v různých
oblastech naší republiky jako president nejvyššího
soudního tribunálu. Osnova, která toto spojení
uskutečňuje, bude, doufejme, již brzo předložena
Národnímu shromáždění.
Doufejme, že obtíže, které se dosud vyskytují,
budou dohodou politických stran a ostatních činitelů
odstraněny v zájmu státním a v zájmu
řádného soudnictví.
Obtížnější však je věc,
pokud jde o nejvyšší správní soudy.
Kompetence obou těchto soudů je různě
vymezena. Kdežto český nejvyšší
správní soud má pouze moc kasační,
má slovenský soud i moc, vadné rozhodnutí
pozměniti. Tak tomu bylo již v Uhrách před
první světovou válkou a zdá se, že
tento způsob řešení je výhodnější
než způsob český. Bude tedy třeba
patrně znovu upraviti kompetenční předpisy
správního soudu a třeba vyzvati příslušné
úřady, aby chystajíce osnovu o spojení
těchto dvou soudů na tuto otázku nezapomněli.
Přistupuje-li se k práci v oboru správního
soudnictví, je třeba pomýšleti také
na to, aby byla znovu upravena celá otázka soudnictví
vůbec. Zdá se, že v této věci
jsme se opozdili za vývojem jiných států.
Jinde je soudní ochrana proti libovůli správních
úřadů daleko intensivnější
než u nás. V zemích anglického práva
i ve Spojených státech severoamerických může
se každý občan brániti proti správní
libovůli žalobou u řádného soudu.
Naproti tomu Francie vybudovala si zvláštní
správní soudnictví. Je to jednak Státní
rada, zaujímající místo našeho
nejvyššího správního soudu, jednak
prefekturní rady a rady koloniální, které
obojí fungují jako správní soudy nižší
stolice. Vedle toho je tam řada speciálních
správních soudů. Francouzská soustava
se vyznačuje také tím, že stěžovatel
může podati stížnost nejenom když
je porušeno jeho právo, jako u nás, ale také
má-li na věci přímý osobní
zájem. Jde se dokonce tak daleko - při žalobě
zvané "pro zneužití moci" - že
se lze domáhati zrušení správního
aktu, nezakládá-li se tento správní
akt na myšlence dobré správy, takže správní
soud se stává nejenom strážcem zákona,
ale, jak praví francouzští teoretikové,
strážcem morálky veřejné správy.
I u nás se pomýšlelo na rozšíření
správního soudnictví, když byl roku
1920 vydán zákon o správním soudnictví
u úřadů okresních a župních.
Je to číslo 158 Sb. Bohužel zákon tento
padl se župním zřízením. Bylo
by na čase vrátit se k těmto myšlenkám
a pomýšlet na reformy v tomto směru. Bohužel
nelze pozorovat, že by se kde dály aspoň přípravné
kroky k takovéto reformě.
Je třeba vítat, že se opět pokračuje
v pracích kodifikačních a unifikačních.
Jako vedoucí zásadu těchto prací bylo
by třeba vytknout, že je především
třeba upraviti nové hmotné právo a
pak teprve podle jeho úpravy také právo procesní.
Pokud jde o občanský zákoník, nesmíme
být příliš velkými optimisty
o jeho brzkém uzákonění. Bylo by si
přáti, aby dříve již připravená
osnova byla důkladně zrevidována vzhledem
k nynějším politickým a sociálním
poměrům. Dlužno pak pamatovat i na to, že
takováto osnova bude - nemá-li být projednávání
v Národním shromáždění
pouhým formálním usnesením - vyžadovat
určitého času. Dlužno na osnovu tak
rozsáhlou počítati nejméně
7 měsíců jednání v příslušném
výboru NS, který by se nezabýval ničím
jiným než touto osnovou, a to jenom tenkrát,
nenastanou-li nějaké politické komplikace.
Zdá se tedy, že je vyloučeno, aby Prozatímní
Národní shromáždění mohlo
tuto osnovu ještě projednat. V ústavodárném
NS pak budou všechny síly vázány přípravou
ústavy a zákonů s ní souvisících.
Na to především dlužno poukázati
vzhledem k nedosti uváženým názorům
v té věci, proneseným v debatě v rozpočtovém
výboru.
Při definitivní úpravě osnovy občanského
zákoníka dlužno uvažovati i o jejím
složení. V poslední redakci osnovy - naproti
elaborátu z roku 1931 - chybí partie o rodinném
právu, která tenkrát narazila na značné
politické obtíže. - Avšak právě
rodinné právo vyžaduje u nás jednotné
a modernější úpravy než dosud.
Bylo by tedy třeba tuto část znovu do osnovy
zařadit. Naproti tomu bylo by však možno zvláštním
zákonem řešiti úpravu mezinárodního
práva soukromého, která je nyní připojena
k osnově zákoníka občanského.
Zejména pak je třeba pomýšlet na zcela
novou kodifikaci práva pracovního a proto vypustit
z osnovy občanského zákoníka část,
jednající o této věci.
Dlužno také poukázati na to, že trestní
zákoník, dnes platný v zemích českých,
pocházející z roku 1852, je velmi zastaralý;
byl ostatně odborníky považován za dílo
málo zdařilé už dříve,
jsa naplněn duchem úzkoprsým a malicherným
a jsa založen na chybných theoretických předpokladech.
Slovensko se svými trestními zákoníky
z roku 1878 a 1879 je na tom aspoň o něco lépe.
Avšak dlužno pamatovati na to, že právo
trestní je právě oborem, který je
snad více než kterýkoli jiný dotčen
změnou názorů etických a morálních.
Bylo by právě proto třeba tomuto právu
věnovati největší péči
a pokud možno uspíšiti jeho novou kodifikaci,
snad ještě před kodifikací práva
občanského. Z roku 1937 máme osnovu nového
trestního zákoníka již zcela moderní.
Tuto osnovu bude ovšem třeba také revidovati
a upraviti. Tuto práci je třeba počíti
ihned a bez jakýchkoli odkladů. Je naléhavější
než kterákoli jiná práce v tomto oboru.
S tím souvisí úzce otázka právě
aktuální, totiž otázka soudů
porotních. Je třeba vítati snahu pana ministra
spravedlnosti, aby poroty byly co nejdříve obnoveny
a aby při této příležitosti byly
zmodernisovány a sjednoceny předpisy o nich. Při
této reformě podle našeho názoru je
třeba přihlížeti zejména ke třem
momentům:
1. Je třeba stanovit příslušnost porot
všeobecným opatřením, nikoli jednotlivě
vypočítati delikty, pro které jsou porotní
soudy příslušné. Taková všeobecná
klausule pak by obsahovala jednak všechy delikty politické,
jednak všechny těžší delikty jiné,
asi v tom smyslu, že je-li navržen trest smrti anebo
trest na svobodě delší pěti let, je
vždy příslušná porota bez ohledu
na to, o jaký delikt tu jde.
2. Sestavování porotních seznamů lze
zjednodušiti, při čemž však je třeba
upraviti a rozšířiti účast Národních
výborů místních a okresních,
jakožto representantů veškerého občanstva.
3. Porotcům by měla býti přiznána
spoluúčast při stanovení trestu.
Značný náklad vyžaduje výkon
trestu. V rozpočtu ministerstva spravedlnosti se naň
pamatuje v položce "trestnice a soudní věznice"
- v tom je ovšem zahrnut i náklad na vyšetřovací
vazbu - částkou 283,997.100 Kčs. K tomu přistupuje
náklad na polepšovací ústavy v částce
8,248.400 Kčs. Proti tomu pak stojí příjmy
z těchto ústavů v částce 207,510.000
Kčs a 1,640.000 Kčs, takže čistý
náklad činí 83,095.500 Kčs. To se
týká zemí českých. Na Slovensku
výdaje na trestnici v Illavě, na Komenského
ústav a na ženskou trestnici v Košicích
činí úhrnem 13,431.600 Kčs, příjmy
pak 2,744.000 Kčs; čisté výdaje tedy
činí 10,687.600 Kčs. Jak zřejmo, jsou
příjmy z těchto ústavů značně
vysoké a hradí dosti velkou část nákladu.
Bylo by ovšem chyba pohlížeti na tyto ústavy
jako na podniky výdělečné. Mají-li
plnit svůj úkol, musí býti spravovány
bez ohledu na výnos.
Při této příležitosti je na místě
učiniti o této věci, totiž o výkonu
trestu, několik zásadních poznámek.
Na trest se pohlíží dnes více méně
jako na odplatu. Nelze však pomíjet vlastní
účel trestu, kterým musí býti
účinná ochrana společnosti před
živly asociálními. Je to myšlenka, která
se v moderním zákonodárství uplatňuje
stále více a více. Tak na př. byla
jasně vyjádřena v rámcovém
zákoně Ruské sovětské federativní
republiky. Tento rámcový zákon se úmyslně
vyhýbá dokonce termínu trest a mluví
pouze o opatření sociální obrany,
a v tomto duchu jest koncipován celý tento zákon.
Zásadně jest třeba pohlížeti
na zločin jako na symptom, jímž se projevuje
sociálně nebezpečné založení
pachatele. Jest proto třeba bojovati proti tomuto zločinnému
založení samému, v němž tkví
vlastní nebezpečí pro společnost.
K účinnému potlačení těchto
sklonů však nestačí vysloviti jenom
trest, nýbrž je třeba starati se, aby samým
výkonem trestu bylo působeno k sociální
readaptace pachatele, a aby mu také bylo umožněno
po návratu z vazby do občanského života
v tomto občanském životě se zachytiti
a uplatniti.
Budiž mi dovoleno zde citovati slova akčního
programu naší strany, kde se praví: "Vězení
a káznice nechť se stanou ústavy, vedoucími
potrestaně k řádnému pracovitému
životu. Pro ty, kdož přes to trvale ohrožují
ostatní občanstvo, buďtež zřízeny
pracovní kolonie, kde by po odpykání trestu
žili v celku normálně, aniž by byli nebezpečni
ostatní lidské společnosti." Dlužno
uznati, že s tohoto hlediska naše opatření
pro výkon trestu nejsou zvláště moderní.
Tam, kde jsme vytvořili zařízení vskutku
moderní a značně uspokojující,
t. j. v ústavech pro mládež, jsou tyto výsledky
ohrožovány nedostatkem finančních prostředků
a jinými okolnostmi, plynoucími z dnešní
tísně. Na to jest třeba pamatovati a snažiti
se o nápravu všemi prostředky.
Paní a pánové! Justiční správa
jest páteří demokratického státu.
Ona pečuje o to, aby právní řád
byl vskutku respektován. Proto doufám, že to,
co v nešním rozpočtu a za dnešního
stavu věcí se jeví ještě jako
nedostatečné, bude možno v příštích
letech napraviti a naši soudní a justiční
správu vybudovati tak, aby plně odpovídala
svému účelu. (Potlesk.)