Obce v pohraničí, zvláště města,
jsou dnes vesměs v akutní finanční
krisi. Hotovosti a jiná jejich aktiva, uložená
u peněžních ústavů a převzatá
od německé správy, jsou vázána
jako vklady markového bloku. Daň činžovní
a domovní, která byla hlavním příjmem,
není možno vybírat, protože dosud není
vyjasněna a definitivně rozřešena otázka
nájemného ve zkonfiskovaných domech. Výnos
ostatních dávek naprosto nestačí krýti
zvýšené výlohy této mimořádné
doby, příděl z vyrovnávacího
fondu narážel dosud na nevyjasněnou celkovou
hospodářskou situaci státu, a tak městům
nezbývá nic jiného než nový a
nový úvěr.
Tato kritická situace měst v pohraničí
vyžaduje, aby její řešení bylo
náležitě organisováno a co nejdříve
uskutečněno. Zvláštním a naléhavým
požadavkem pohraničních obcí jest odčinění
následků t. zv. Göringova kursu z roku 1938,
kterým bylo zadlužení obcí v pohraničí
uměle zvýšeno o 20 %. Dalším požadavkem
obcí je, aby mohly staré zápůjčky
splatiti z vázaných vkladů markového
bloku, zejména u nespotřebovaných zbytků
zápůjček, které byly uloženy
a jsou vázány jako vklady markového bloku.
Rovněž je třeba, aby finanční
prostředky, stanovené rozpočtem na odklizovací
a obnovovací práce, byly co nejdříve
uvolněny, protože tyto práce je nutno provésti
co nejrychleji v zájmu veřejně bezpečnosti
i z důvodů zdravotních, poněvadž
jsou četné případy, že pod troskami
domů jsou dosud i mrtvoly.
Je třeba vyřešiti v době nejkratší
i úhradu nedoplatků, zanechaných Němci
za elektřinu, plyn, vodu a jiné veřejné
platy, o nichž jsem se již zmínil.
Obce v pohraničí vedou dodnes ve své režii
zvláště správu obstavených a
zkonfiskovaných majetků, agendu bytových
úřadů, úřadů správy
domů a zařízení bytových, agendu
osídlovací včetně odsunu Němců
a pod. Tísnivému hospodářství
obcí by velmi pomohlo, kdyby tyto náklady byly Fondem
národní obnovy co nejdříve nahrazeny.
Rovněž je nutno, aby některé obecní
úkoly, které náležejí do sféry
státní, převzal stát. Jsou to věcná
vydání na vojenské účely, o
nichž jsem se již zmínil, tedy stavby a úpravy
kasáren, přestavby a úpravy budov na kasárna,
placení náhrad za ubytování vojenských
osob v hostincích a hotelích, dále pak náklady
na lidové školství, pokud je nesou obce.
Obecní dávky a poplatky musí býti
s největším urychlením nově upraveny,
zejména pokud jde o stanovení maximálně
přípustných staveb, aby odpovídaly
novým poměrům. Jest třeba zjednodušiti
povolovací řízení i celý dávkový
systém. Méně dávek, ale dávky
výnosné a vyžadující menší
režie. Je třeba sjednotit předpisy, platné
pro dávky a poplatky, v celém území
státu, aby pro pohraničí v tomto ani jiném
sektoru neplatily odchylné normy, pokud to není
naprosto nutné z věcných a místních
důvodů. Doporučovali bychom, aby místo
obecní dávky z nájemného a z používaných
místností byla zavedena obecní dávka
ze zastavěných ploch. Znamenalo by to zjednodušení
předpisovacího řízení a postižení
všech domovních a podnikových majetků.
Za znárodněné podniky je třeba poskytnouti
obcím v pohraničí náhradu ve věcných
hodnotách, jako jsou domy, pozemky a podniky, a zaručiti
jim výhody při dodávkách pro veřejné
osvětlení, pro nemocnice, úřady, elektrické
dráhy a jiné veřejné účely,
dáti jim každoroční příděly
z výnosů i umožniti účast na
správě znárodněných podniků.
Pokud to není z důvodů strategických,
případně jiných naprosto nemožné,
budiž zejména v pohraničních obcích
ponechán dosavadní průmysl. Jistě
je nutno uznati význam promyšleného velkorysého
plánování, ale dobře fungující
průmysl je základním předpokladem
existence obcí v pohraničí. Je hospodárnější
a účelnější ponechati průmysl
v místech jeho tradice, uvésti jej do chodu s poměrně
malými opravami a někde vůbec bez oprav a
dodat mu sem potřebné pracovní síly
z krajů, kde jich je přebytek, nežli průmysl
nákladně a obtížně stěhovat
za přebytkem pracovních sil do nových míst
a poměrů, kde by jej bylo nutno vůbec znovu
budovat a organisovat, jak co se týče umístění,
tak pokud jde o zapracované síly a potřebné
tradice.
Praha a jiná česká města se baví
vtipy na zlatokopy. V pohraničí je jich dnes velmi
málo Tam se pracuje. Mnohem více je jich v Praze
a ve vnitrozemí vůbec. Patří mezi
ně i průmyslníci, kteří pod
rozmanitými záminkami obcházejí podniky
v pohraničí, a jakmile najdou dobré strojní
zařízení, zneužívají svých
známostí u ministerstev a vymáhají
přestěhování strojů do svých
podniků. Chtějí je tak snadno a rychle zmodernisovat
i za cenu dobrých, zavedených podniků v pohraničí.
Uznáváme plně, že nejbližším
úkolem osidlovací akce bude harmonicky skloubit
průmyslová střediska ve vnitrozemí
státu s průmyslovými středisky v pohraničí,
aby zde nenastaly diference příliš velkým
odchodem obyvatel z vnitrozemí, který činí
někde až 40 %, což je z hospodářského
hlediska pro vnitrozemí naprosto neúnosné,
ale není správné a zájmu osídlení
je naprosto protichůdné, když se zastavují
a přemisťují podniky, které jsou v chodu,
jichž prosperita vzrůstá a jichž dělnictvo
je z převážné většiny české.
Zavření takovýchto podniků znamená
odchod českého dělnictva z pohraničí,
znamená zavírání českých
živností a škol, což potom znamená
odlidňování a ne osidlování.
Mají-li čeští lidé najíti
v pohraničí opravdu pocit domova, pak musí
býti zbaveni pocitu nejistoty, pocitu, že dnes nebo
zítra se budou stěhovat. Nesmí se rozhodovat
o nich bez nich. V té věci musí nastat obrat,
jinak se nám budou vracet lidé ne po stovkách,
ale po tisících a místo kvetoucího
průmyslu v pohraničí byly by tu pak opravdu
jen ty pastviny.
Samospráva je základem státu. Je i velikou
školou občanské výchovy, zvláště
dnes při zřízení národních
výborů. Je třeba, aby včasnou pomocí
a záchranou byly plně zajištěny finanční
a hospodářské základy obcí
a předpoklady jejich činnosti a existence. Ve velkém
celonárodním snažení o výstavbu
republiky není výstavba měst a obcí
v pohraničí prvkem nejmenším, neboť
jejich rozkvět znamená zároveň rozkvět
celých pohraničních krajů a tím
i rozkvět celé naší republiky. (Potlesk.)
Podpredseda Gottier (zvoní): Ako ďalší
je prihlásený pán posl. Kubát,
ktorému udeľujem slovo.
Posl. Kubát: Paní a pánové!
Rozpočet na rok 1946, prvý rozpočet osvobozené
Československé republiky, pamatuje v kap. VI na
výdaje spojené s naší národní
bezpečností částkou 2.250 mil. Kčs
v zemích českých a 430 mil. Kčs na
Slovensku. Je to obnos nemalý. Na zabezpečení
svého pokojného života proti vnitřním
nepřátelům a škůdcům věnují
občané tohoto státu částku
nepoměrně vyšší než v r. 1937.
Žijeme stále ještě v mimořádných
poměrech a řádné vybudování
naší vnitřní bezpečnosti je jednou
ze základních podmínek svobodného
a demokratického vývoje naší vlasti
a rychlé a úspěšné výstavby
našeho hospodářství. Nechceme proto
šetřit materiálních obětí,
které své bezpečnosti přinášíme,
stejně tak jako jsme rozhodnuti zabezpečiti finančně
rychlou výstavbu naší demokratické armády,
aby byla mohutnou záštitou proti nepřátelům
vnějším.
Jinou otázkou je, zdali výdajů na naši
vnitřní bezpečnost je opravdu co nejúčelněji
a co nejracionálněji využito. A tu nemůžeme
zcela souhlasit s některými prozatímními
organisačními opatřeními, jež
byla v oboru národní bezpečnosti v poslední
době provedena.
Osnova zákona o národní bezpečnosti
dojde už, doufejme, po dlouhé strastiplné cestě
také brzy do parlamentu. Její důležitou
zásadou je jednota sboru, jehož obě hlavní
složky - uniformovaná i neuniformovaná - musí
tvořiti jednotné těleso, jehož každý
člen je povinen zasáhnouti všude, kde toho
zabezpečení státních i občanských
práv vyžaduje. Již zemský národní
výbor v Čechách ve svých prozatímních
směrnicích pro bezpečnostní službu
zdůraznil loňského roku zejména tuto
zásadu. Pan ministr vnitra vyslovil se rovněž
při všech jednáních pro jednotnou organisaci
naší bezpečnostní služby. Zatím
však vyšly 30. července 1945 z ministerstva vnitra
směrnice pro úplně samostatné budování
kriminální služby, které přes
všechny protesty zemských národních
výborů v Praze i v Brně nebyly dosud zrušeny.
Jde o hrubé porušení jednoty Sboru národní
bezpečnosti a o zatížení státní
pokladny neúměrnými výdaji na tuto
zbytečnou decentralisaci národní bezpečnosti.
Chápeme, že je nutno, aby již vzhledem k mezinárodní
povaze kriminalistiky fungovala u nás dobře bezpečnostní
ústředna. Také ve všech větších
centrech našeho státu musí býti pamatováno
na odborné vybavení Sboru národní
bezpečnosti ze zřetelem k stíhání
zločinnosti. Tím však, že stíhání
zločinnosti vyhrazujeme pouze kriminální
službě, a uniformované složce Sboru národní
bezpečnosti ponecháváme vlastně jen
službu pořádkovou, dochází k
paradoxním případům, že zločinec
uprchne dříve, nežli se postižený
občan v Praze dostane, resp. doptá na bezpečnostní
orgán, který je ke stíhání
kompetentní. O bezpečnost občanů se
musí starati celý Sbor národní bezpečnosti,
nikoliv jen několik specialistů, obyčejnému
smrtelníku těžko dosažitelných.
Degradace našeho uniformovaného Sboru národní
bezpečnosti na sbor hlídačů, jež
byla směrnicemi o kriminální službě
provedena, znamená také prohloubení škodlivé
rivality, jež panuje mezi uniformovanými a neuniformovanými
příslušníky Sboru národní
bezpečnosti. Stanice Sboru národní bezpečnosti
na venkově jistě nebudou míti větší
chuť k práci, když ve všech významnějších
bezpečnostních úkolech, v nichž mohou
členové Sboru národní bezpečnosti
prokázati svou odbornou zdatnost, omezujeme jejich kompetenci
na funkci pomocných orgánů.
Jestliže naše předválečná
bezpečnostní služba velmi dobře fungovala
při 40 speciálních bezpečnostních
a pátracích stanicích v celém státě,
je nepochopitelné, proč nyní jen v zemích
českých je zřizováno 110 kriminálních
služeben vedle dalších orgánů státně
bezpečnostních a zpravodajských. Postiženému
občanu, který bude vždy hledati pomoc u nejblíže
dosažitelného bezpečnostního orgánu,
jsme tím nepomohli a státní pokladnu připravujeme
o stamiliony korun, tak potřebných pro další
vybudování bezpečnosti, zejména v
pohraničí.
Stanice Sboru národní bezpečnosti v pohraničí
pracují často za podmínek pro nás
ve vnitrozemí nepředstavitelných. Odlehlost
jednotlivých stanic, nedostatečné dopravní
prostředky, výstroj, zásobování
a nedostatek pohonných látek, otázka odsunu
Němců a jejich stálé provokace a sabotáže,
to vše dohromady tvoří atmosféru, v
níž se těžce žije i otužilým
příslušníkům Sboru národní
bezpečnosti. Stejně je na tom finanční
stráž a lesní personál v našich
pohraničních lesích, ba ještě
hůře, poněvadž jich je málo a
rayony velmi rozlehlé. Naše vojenské posádky,
zejména v menších pohraničních
městech, jsou daleko více exponovány než
ve vnitrozemí. Je to zejména jejich spolupráce
při odsunu Němců a zvýšená
strážní služba i pohotovost, jež
vyžadují od našich pohraničních
vojáků mimořádné výkony.
A o málo lépe žije se většině
našich nových hraničářů.
Pohádky o zlatokopech patří už minulosti
a my ve vnitrozemí měli bychom s větší
vděčností a péčí pohlížeti
na ty, kteří osidlují naše pohraničí.
(Potlesk.) Ti, kdož mají stále ještě
pro život v pohraničí jen ironický posměch
a neurvalý vtip, měli by své bydliště
i povolání zaměnit alespoň na několik
týdnů s našimi osídlenci. Jsem přesvědčen,
že by se vrátili zpět s přesvědčením
o tvrdé práci, která je údělem
všech, kteří dnes v pohraničí
obývají. Železničáři,
státní a veřejní zaměstnanci,
učitelé, kteří se s láskou
ujali služby v pohraničí, byli zatím
potrestáni tím, že se jim, pracují-li
v menších městech nebo na venkově, snížilo
činovné, často až o 3 stupně,
šlo-li o zaměstance z Prahy. Přitom již
mnohá, zejména lázeňská místa,
jsou zařazena do nejvyšší třídy
nájemného, zatím co jejich činovné
bylo ponecháno ve třídě C. Totéž
týká se i dělníků a soukromých
zaměstnanců, kteří jsou v pohraničí
poškozeni nižší mzdovou oblastí,
než byla ta, z níž přišli.
Mluví se o předimensovaném státním
aparátě. Je tomu tak u ústředních
úřadů, zatím co pohraniční
úřady okresních správních komisí,
berní správy a úřady, dopravní
úřady i ostatní státní a veřejné
orgány pracují často s polovinou předepsaného
počtu zaměstnanců. A práce našich
veřejných zaměstnanců, dělníků,
soukromých zaměstnanců i správců
nekončí úředními hodinami.
Nejen že musí nedostatek spolupracovníků
nahrazovati vyčerpávající prací
přes čas, nýbrž čeká je
po pracovní době práce ve správních
komisích, rolnických komisích a všech
těch různých institucích, které
byly pro urychlení osidlovací akce vybudovány.
Urychlené vyřízení otázky pohraničního
příplatku pro státní a veřejné
zaměstnance je proto spravedlivým požadavkem,
k němuž musí státní správa
přikročit ihned v zájmu spravedlnosti pro
ty, kteří zajišťuji náš veřejný
zájem na místech tak exponovaných. Stejně
tak je aktuální otázka přeřadění
pohraničních míst do vyšší
třídy činovného a vyšších
mzdových oblastí u dělníků
a soukromých zaměstnanců. Jen tím,
že vytvoříme zaměstnancům v pohraničí
hmotné předpoklady pro osídlení, docílíme,
aby se naplnily závody, důležité s hlediska
celostátního, českými dělníky
a aby naši zaměstnanci veřejní nepociťovali
své přemístění do pohraničí
jako nezasloužený trest.
Naši národní správci v pohraničí
nejsou na tom lépe. K jejich starostem finančním,
bytovým a zásobovacím druží se
ještě starost další: nejistota pro budoucnost.
Je proto naléhavě nutné a spravedlivé,
aby otázka likvidace národních správ
a předání konfiskovaného majetku drobným
vlastníkům, družstvům, či jeho
znárodnění byla vyřešena co nejrychleji.
S chutí budou pak majitelé či správci
podniků získávati potřebné
spolupracovníky, jejichž dosavadní existence
nechtějí nyní ohrožovati povoláváním
do podniků s nejistou budoucností.
Celý národ si přeje, aby odsun Němců
byl proveden co nejrychleji. Přejí si to stejně
naléhavě i naši hraničáři.
Je však nutno, má-li býti zabráněno
nedozírným škodám v zemědělství
i výrobě, aby pracovní síly, které
vnitrozemí musí našemu pohraničí
poskytnout, následovaly rychle do každého místa,
které má býti osídleno. Nedosáhneme
to nuceným přikazováním a překládáním
- nechceme přece z našeho pohraničí
vytvořiti obrovský pracovní tábor
českých osídlenců - nýbrž
tím, že vytvoříme předpoklady
pro právní jistotu a hmotné i kulturní
předpoklady pro život v těchto krajích.
Ano, i kulturní život v pohraničí je
důležitou podmínkou zdravého osídlení.
Nesmí se přiházeti případy,
že státní filmová správa odmítá
provozování biografů v pohraničí
jen pro to, že má nedostatek filmů ve vnitrozemí.
Pohraničním divadlům musí býti
dostatečnými státními podporami umožněno,
aby našim osídlencům mohla býti poskytnuta
zájezdy do všech větších míst
hodnotná kultura divadelní, na niž mají
stejný nárok jako obyvatelé vnitrozemí.
Také otázka pracovních sil a strojního
vybavení v zemědělství je v pohraničí
stejně naléhavá jako ve vnitrozemí.
Národní pozemkový fond musí pracovati
pružně a pohotově, aby naši zemědělci
v pohraničí obdrželi včas úvěry,
potřebné na doplnění nutného
živého i mrtvého inventáře.
Naše pohraničí je pro nás ve vnitrozemí
prvou frontovou linií. Zběhli z ní již
všichni, kteří v ní hledali jen osobní
obohacení a pohodlný život. Važme si tím
více všech, kdož čestně a poctivě
s vlasteneckým nadšením na této frontě
vytrvali. Čeká je tam jen tvrdá práce
ve prospěch nás všech. Pomoc, kterou právem
požadují, je naší splátkou za tuto
práci. Státní výdaje, které
rozpočtem na r. 1946 schvalujeme, musí též
přispět k tomu, aby se z našeho pohraničí
stal co nejdříve kvetoucí kout naší
vlasti. (Potlesk.)
Podpredseda Gottier: Ako ďalší rečník
je prihlásený pán posl. dr Loubal.
Dávam mu slovo.
Posl. dr Loubal: Vážená sněmovno!
Pro posouzení předloženého rozpočtu
ministerstva národní obrany nutno vycházeti
z těchto dvou skutečností:
1. z výše požadavků ministerstva národní
obrany na státní pokladnu,
2. z odůvodnění těchto požadavků
vůči poplatníkovi.
Ministerstvo národní obrany předložilo
Prozatímnímu Národnímu shromáždění
k schválení rozpočet o celkových výdajích
v částce 6.318 mil. Kčs a celkových
příjmech v částce 25,266.000 Kčs,
takže na výdaje se nedostává 6.292,734.000
Kčs. To je více než jedna šestina všech
výdajů řádného rozpočtu
na rok 1946. Počítáme-li, že z řádných
výdajů celkového státního rozpočtu
připadne na hlavu občana asi 3.300 Kčs, činí
z toho přibližné zatížení
jednoho občana republiky v rozpočtu ministerstva
národní obrany asi 560 Kčs, tedy zatížení
jistě značné. Při tom je rozpočet
ministerstva národní obrany jen rámcem cifer
bez jakéhokoliv bližšího rozvedení,
odůvodnění nebo objasnění.
Říkám zcela otevřeně, že
takový postup pro příště byl
by nemožný, neboť každý občan
republiky má nárok i právo dověděti
se něco bližšího o předvídaných
výdajích, aby je mohl podrobiti kritice a všímati
si pak i hospodaření s částkami, jež
ho dnes tak zatěžují.
Nesdílím názor, že by peníze,
vydané na naši armádu, byly mrtvou investicí,
neboť budováním moderní výzbroje
a armády, odpovídající všem pokrokům
doby, budujeme si instrument, který v případě
konfliktu má hájiti nejcennější
statek národa, to jest jeho svobodu a nezávislost.
Ovšem tato zásada neznamená, že bychom
mohli libovolně a za každých okolností
vydávati na armádu peníze, aniž bychom
přihlíželi k únosnosti poplatnictva,
které nakonec všechny tyto výdaje musí
zaplatit ze své kapsy.
Jestliže poskytujeme ministerstvu národní obrany
prostředky v takové výši, činíme
tak jedině za předpokladu, že ministerstvo
národní obrany, hlavní štáb a
všechna povolaná velitelská místa vynaloží
veškerou svou energii k tomu, abychom měli armádu
zdatnou a moderní. Ovšem musíme si uvědomiti,
že konečné poslání armády
může býti jen tehdy úspěšné,
když bude celá naše politika, nejenom vnitřní,
ale také zahraniční, vedena tak, abychom
v rozhodné chvíli nestáli osamoceni. Zde
je úzká souvislost naší armády
právě s koncepcí naší zahraniční
politiky, která musí býti taková,
aby nám zajistila takového spojence, abychom v případě
napadení mohli se úspěšně brániti.
Z těchto důvodů vítáme spojeneckou
smlouvu se Sovětským svazem, poněvadž
jak poslední válka ukázala, je Sovětský
svaz jedině s to, aby nám v případě
ohrožení účinně a okamžitě
přispěl na pomoc.