Dovolte, abych mluvil konkretně: Moravský zemský
sbor Masarykovy ligy proti tuberkulose v Brně potřebuje
rychlé pomoci a takových prostředků
proti tuberkulose, jak toho vyžaduje vzestup tuberkulosy
jako následek války. Poradny Masarykovy ligy proti
tuberkulose měly v r. 1941 2.842 dětí nemocných
aktivní tuberkulosou nitrohrudní. Dne 31. XII. 1945
měly jich již 5.939, tedy o 10 % více. V r.
1941 znaly poradny na Moravě 5.360 případů
aktivní tuberkulosy u dospělých osob. Dne
31. XII. 1945 stoupl tento stav již na 18.987, tedy třikrát
tolik. Masarykova liga má v evidenci 2.119 nemocných
tuberkulosou mimoplicní, t. j. tuberkulosou kostní,
kloubů, kůže atd., a stará se o 44.077
osob přímo ohrožených tuberkulosou.
Upozorňuji, že je těžko se opříti
o konkretní číslice, poněvadž
nejsou zachyceny všichni, kdož prošli koncentračními
tábory a káznicemi. A přece již toto
veliké číslo nás upozorňuje,
jaké úkoly je třeba zdolat a jakou účinnou
pomoc si zaslouží tyto zdravotní orgány,
které nebudou moci zvládnout tyto povinnosti, jestliže
jim nebudou poskytnuty takové prostředky, jak toho
vyžaduje vzestup tuberkulosy v důsledku války.
Zemský svaz Masarykovy ligy na Moravě nemá
dostatečné finanční prostředky
a jestliže ve státním rozpočtu nebude
pamatováno na tuto zdravotní instituci, bude muset
důsledkem úsporných opatření
ještě dále redukovat službu a počet
zaměstnanců poraden. Zemský svaz Masarykovy
ligy proti tuberkulose v Brně má mimořádné
úkoly, protože se musí znovu zřídit
poradenství v pohraničním území,
které těžce trpělo při pohybu
fronty. Zřízení poraden v pohraničí
je zvlášť naléhavé, poněvadž
mnoho osob nemocných tuberkulosou přestěhovalo
se také do pohraničí. Splnit všechny
tyto úkoly znamená rychlou pomoc. Doposud tato zdravotní
instituce, jež nese jméno našeho největšího
muže, presidenta Osvoboditele, dostala jenom 1,800.000 Kčs,
ač má-li splnit jenom minimální povinnost,
potřebuje 12,570.000 Kčs. Ne jinak je tomu na Slovensku
i v Čechách.
Proto prosím, aby potřeby splnění
těchto vážných úkolů na
poli ochrany národního zdraví byly plně
zaručeny a aby všechny položky týkající
se věcných nákladů na ochranu národního
zdraví byly zvýšeny, jak je toho třeba.
Ze služeb těchto ústavů nám odcházejí
zaměstnanci, protože jejich hospodářské
a sociální zabezpečení neodpovídá
době a odpovědnosti služby, kterou konají.
Zaměstnancům, kteří jsou ohroženi
na zdraví, protože jsou neustále ve styku s
pacienty postiženými infekčními chorobami,
byl ministerstvem ochrany práce a sociální
péče zaručen infekční přídavek
150 Kčs měsíčně, který
je však nepoměrně nízký, uvážíme-li
risiko, s jakým zaměstnanci pracují v infekčním
prostředí. Proto žádáme, aby
infekční přídavek u těchto
pomocníků na poli ochrany národního
zdraví byl zvýšen na 400 Kčs, což
jest ze sociálního a zdravotního hlediska
nutné a spravedlivé. Tím, co bylo zde řečeno,
nebylo zdaleka upozorněno na potřeby v zájmu
ochrany národního zdraví, zvlášť
vidíme-li, že výsledky dvacetileté práce
byly zničeny a že začínáme tam,
kde jsme začínali před 20 až 25 lety.
K isolaci a léčení tuberkulosně chorých
máme k disposici asi 6.000 lůžek, t. j. asi
30 %, které bychom potřebovali. Důsledek
toho je, že naši nemocní zpravidla čekají
tři až pět měsíců, nežse
pro ně uvolní místo v některém
léčebném ústavě, a zatím
jejich choroby se značně zhorší.
Nemáme lůžek, na kterých bychom mohli
isolovati tuberkulosní, kteří žijí
ve společné domácnosti s dětmi a mladistvými
a u kterých e docíliti řádné
isolace. Jde o 70 až 80 procent rodin, vedených v
evidenci poraden, které mají byt o jedné
až dvou místnostech, při čemž z
50 procent jde o byty hygienicky závadné. Nemáme
dost ozdravoven, kam bychom mohli umístiti děti
ohrozené nebo s odeznívající chorobou.
Nemáme ústavy, ve kterých bychom mohli prováděti
kalmetisaci novorozenců, jež je schopna uchrániti
je před nákazou. Nemáme dostatek lůžek
pro kostní tuberkulosu, a proto z našich nemocných
se stávají trvalí invalidé, ačkoliv
při věcném léčení by
bylo možno je zachrániti. Je třeba sociálně
podchytit rodiny tuberkulosních živitelů a
zabezpečiti jim životní úroveň,
jak je toho třeba. Je nutno zrušit menší
nemocnice, válkou více méně zničené,
jež ztratily svůj význam, a pokud jsou schopny
provozu, bylo by účelné, použíti
jich pro léčení případně
nemocných tuberkulosou. Máme nedostatečný
vhodný vozový park a personál, který
by byl v ustavičné pohotovosti a to tak dimensován,
aby stačil zvládnouti i nepředvídané
okolnosti. Je třeba, abychom zahrnuli do státního
rozpočtu takovou část, která zabezpečí
plynulý chod této služby na poli našeho
národního zdraví.
Žádáme-li zvýšení pracovní
morálky od pracujících, voláme-li
po lepších výkonech v průmyslu, v zemědělství,
kancelářích, víme, že je to existenční
nutnost našeho státu. Je však říci,
chceme-li, aby byly splněny tyto předpoklady zabezpečiti
náš stát, že je třeba upevnit a
chránit zdraví každého jedince.
V našem zdravotnictví máme veliké nedostatky,
které se nám mohou ještě zvýšit,
nebude-li na ně pamatováno náležitou
částkou ve státním rozpočtu.
Jestliže je všeobecné heslo šetřit,
prosím, aby toto heslo, pokud jde o naše zdravotnictví,
platilo v tom smyslu, že národ, který tak těžce
trpěl, nemůže šetřit, pokud jde
o věcné a potřebné výdaje v
zájmu ochrany zdraví, ale aby se tato šetrnost
zaměřila právě na zdraví. Víme,
že je nutno šetřit ve státních
financích, ale každá stokoruna, ušetřená
dnes na ochranu národního zdraví, bude v
nejbližší době vyžadovati tisíce,
jež bude nutno vynaložiti na prodlouženou dobu
léčení nemocných, nečítaje
národohospodářské ztráty, které
vzniknou vyřaděním nově onemocnělých
z výrobního procesu.
Budujeme lidovou demokratickou republiku. A proto i na poli našeho
národního zdraví musíme směřovati
k tomuto cíli. Chceme-li trvale zajistiti hodnoty naší
národní revoluce, musíme si nezbytně
uvědomiti, že jen zdravý a fysicky a duševně
zdatný náš občan může tyto
veliké mravní hodnoty zabezpečit. Svoboda
a demokracie není jenom záležitost politická,
kulturní a hospodářská, ale především
také záležitost národního zdraví,
a jenom tak splníme svůj veliký význam
a poslání ve prospěch jedinců a celku.
Pracující lid si toho zaslouží.
Proto myslím, že oprávněný požadavek
zvýšit náklady na ochranu zdraví najde
u všech porozumění. Ta velká čísla
100.000-120.000 postižených tuberkulosou, ta velká
čísla úmrtnosti to přímo přikazují.
Je to naší povinností, nás všech
bez rozdílu politického přesvědčení.
Jde o zajištění budoucnosti československého
státu. Jde o nás, jde o příští
generace, aby byly silné a zdravé a prožívaly
šťastnější údobí, než
jsme prožívali my. Jde o to, abychom uskutečnili
zásadu, za kterou bojuje sociální demokracie
již několik desítiletí - za lidovou
demokratickou republiku. (Potlesk.)
Místopředseda Tymeš (zvoní):
Přerušuji projednávání pořadu
schůze.
podle § 2, odst. 4. jedn. řádu obdrželi
na dnešní schůzi posl. Kubíček,
Holuša, dr Veverka.
ve schůzi dne 26. března 1946 přikázány
k řádnému projednání:
výboru ústavně-právnímu,
zemědělskému a rozpočtovému
návrh tisk 217;
výboru technicko-dopravnímu a rozpočtovému
návrh tisk 221;
výboru ústavně-právnímu,
kulturnímu a rozpočtovému návrh
tisk 241;
výboru zemědělskému, ústavně-právnímu
a rozpočtovému návrh tisk 242;
výboru soc.-politickému, ústavně-právnímu
a rozpočtovému návrh tisk 249;
výboru soc.-politickému a rozpočtovému
návrh tisk 255;
výboru ústavně-právnímu
návrh tisk 305.
za schůze:
Zpráva výboru ústavně-právního
o návrhu posl. dr Dolanského, dr Pešky, dr
Púlla, dr Řehulky, dr Šípa a dr Kočvary
(tisk 305) na vydání ústavního zákona,
kterým se schvalují a prohlašují za
zákon dekrety presidenta republiky (tisk 313).
Vládní návrh zákona o daňové
a důchodkové (poplatkové) amnestii (tisk
303),
vládní návrh zákona o volbě
do ústavodárného Národního
shromáždění (tisk 311),
vládní návrh ústavního zákona
o ústavodárném Národním shromáždění
(tisk 312).
Výboru rozpočtovému vládní
návrh tisk 303;
výboru ústavně-právnímu
vládní návrhy tisky 311 a 312.
Místopředseda Tymeš oznámil,
že se předsednictvo usneslo, aby se příští
schůze konala ve čtvrtek dne 28. března 1946
o 9. hodině
1. Zpráva výboru rozpočtového o vládním
návrhu (tisk 230) finančního zákona
republiky Československé, kterým se stanoví
státní rozpočet na rok 1946 (tisk 301), a
rozprava o prohlášení ministra financí,
učiněném ve 36. schůzi Prozatímního
Národního shromáždění
dne 5. března 1946.
2. Zpráva výboru ústavně-právního
(podle § 35 jedn. řádu) o návrhu poslanců
dr Dolanského, dr Pešky, dr Púlla, dr Řehulky,
dr Šípa a dr Kočvary (tisk 305) na vydání
ústavního zákona, kterým se schvalují
a prohlašují za zákon dekrety presidenta republiky
(tisk 313).
3. Volba zapisovatele a pořadatele Prozatímního
Národního shromáždění.