Sociálně-zdravotní ústav v Praze XII
provedl ve všech okresech ve Slezsku vyšetření
u dětí od 1. do 14. roku přenosným
roentgenovým přístrojem z daru americké
pomoci Československu, a při této příležitosti
bylo vyšetřeno 14.837 dětí. Z celkového
počtu vyšetřených dětí
byl zjištěn aktivní tuberkulosní plicní
proces u 7,75 % dětí, neaktivní plicní
tuberkulosa byla zjištěna u 15 % dětí
a zhojená tuberkulosa u 8,25 % vyšetřovaných
dětí. Počet dětí s menšími
nálezy anebo s procesem zkalcifikovaným přesahuje
v některých vesnicích až 50 %.
Na okrese zbraslavském pracuje v této době
rovněž pojízdná roentgenová souprava,
také dar americké pomoci, odkud však dosud
nejsou známy přesné statistické cifry
o vyšetřených případech.
Tuberkulosa je rovněž velkým zdravotně-sociálním
zlem, které vážně ohrožuje zdárný
vývoj zdraví celého našeho státu
a jehož úspěšné zdolávání
je brzděno především katastrofálním
nedostatkem bytů, naprostým nedostatkem sociálně-zdravotních
pracovnic, malým počtem lůžek i lékařů
v jednotlivých ústavech. I tady je zapotřebí,
abychom se starali o to, aby i v této věci bylo
pomoženo. Rovněž tak je potřebí,
aby v bytech, kde je nemocný otec nebo matka, nebo kde
onemocní jedno dítě, nastalo isolování
těchto nemocných, ať již umístěním
do ústavů nebo rozdělením těch,
kdo tuto strašnou dobovou nákazu přenášejí.
Je zapotřebí, abychom se postarali nejen o rozmnožení
ústavů pro tuberkulosní děti, ale
abychom také pamatovali na zřízení
preventivní a zřízení ústavů,
kde by děti byly chráněny nejen když
už nemoc vypukne, nýbrž aby před vypuknutím
nemoci. už tam, kde se jeví žlázové
poruchy, bylo dětem pomoženo, aby později nenastaly
těžké plicní procesy a komplikace.
Zvláště se musíme snažit o to,
aby byl rozšířen počet školních
lékařů, aby bylo prováděno
náležité vyšetřování
u dětí a aby. pokud se zjistí aktivní
tuberkulosní proces. bylo toto dítě isolováno
od zdravých děti ve školních učebnách.
Naléhavě žádáme vládu
a parlamentní výbory, aby nám v této
věci svojí pomocí pomohly.
Další smutnou kapitolou, hrající značnou
roli v dětské úmrtnosti a v ohroženém
zdraví dítěte, je značné rozšíření
pohlavních chorob. jejichž důsledky se jeví
již dnes, jak nám říkají lékaři,
na dětském organismu. Dokonce už i lékaři
chorob očních ukazují na to. že i v
očním lékařství se jeví
stopy této strašné a těžké
sociální choroby. Jak je možné, že
v této době se živí v pražských
ulicích prostitucí podle odhadu 20.000 žen
a stejný počet mužů, kteří
jsou také živí z prostituce žen. Je zapotřebí,
abychom se už dočkali toho, po čem ženy
volají velmi dlouho, aby byla zřízena mravnostní
policie žen, od které si slibujeme, že nám
přece jenom do určité míry pomůže,
aby se toto strašné sociální zlo nerozšiřovalo.
(Potlesk.) Je nutno rychle jednat a rychle pomoci, abychom
v této době tam, kde je zapotřebí,
napnuli všechny své síly. Budujme svoji republiku
ze zdravých a života schopných dětí,
dejme jim možnost takového života. Dejme jim
možnost radosti a dětského štěstí.
Čím dříve přikročíme
k mobilisaci všech sil pro vyřešení těchto
palčivých problémů, tím dříve
zdoláme všechny. tíživé překážky,
které se staví v cestu rozvoji našeho národa.
Populačnímu problému a problému zdravého
dítěte musí se věnovat všechno,
co je v naší možnosti a silách.
U vědomí důležitosti udržení
zdraví československého dítěte
budeme hlasovati pro předložený návrh
zákona v předpokladu, že po něm přijdou
na řadu další předlohy a další
sociálně-zdravotní opatření,
protože věříme, že děti,
poklad národa, musí býti chráněny
v míře co největší. Jen v dětech
je národ věčný! Ovšem v dětech
schopných života, a nikoliv v dětech, rodících
se pro smrt nebo pro živoření. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Ke slovu není
již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.
Dávám slovo k doslovu p. zpravodaji dr Káclovi.
Zpravodaj posl. dr Kácl: Vzdávám se
slova.
Předseda: Pan zpravodaj se vzdává
slova.
Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 12 paragrafů, nadpisy paragrafů,
nadpis a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. Jsou snad
proti tomu nějaké námitky? (Námitek
nebylo.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 12 paragrafy, nadpisy paragrafů, nadpisem
a úvodní formulí, podle zprávy výborové,
nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém.
Z usnesení předsednictva podle § 54, odst.
1 jedn. řádu vykonáme ihned druhé
čtení.
Ad 5. Druhé čtení osnovy zákona
o povinném očkování proti záškrtu
(tisk 99).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr Kácl: V připojené
třetí resoluci v předposlední řádce
jest škrtnouti čárku za slovy "služební
požitky státních", tedy čárku
odstranit, a následují pak slova "městských
a obvodních".
Předseda (zvoní): Kdo ve druhém
čtení souhlasí s osnovou zákona tak,
jak ji ústavodárné Národní
shromáždění přijalo ve čtení
prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona také ve čtení
druhém.
Zbývá ještě hlasovati o 3 resolucích
otištěných ve zprávě výborové.
Kdo s těmito resolucemi souhlasí, s opravou ve 3.
resoluci, uvedenou p. zpravodajem, nechť pozvedne ruku. (Děje
se.)
To je většina. Resoluce jsou přijaty.
Tím je vyřízen 5. odstavec pořadu.
Nyní přikročíme k projednávání
šestého odstavce pořadu, jímž je
6. Zpráva výboru zdravotnického
o vládním návrhu zákona (tisk
č. 64) o započtení vojenské
služby a o odčinění křivd
lékárnickým osobám (tisk č.
100).
Zpravodajem je posl. dr Bureš, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Bureš: Pane předsedo, paní
a pánové!
Vládní návrh zákona o započtení
vojenské služby a odčinění křivd
lékárnickým osobám, který projednával
zdravotnický výbor ÚNS dne 18. září
1946, vychází ze dvou zásad:
1. že ten, kdo je povolán k vojenské službě,
nesmí být poškozován tím, že
by byl ve své existenci přeskočen těmi,
kteří, ať již z jakéhokoliv důvodu,
vojenskou službu nekonali. Je nejen spravedlivé, ale
je i v zájmu občanské morálky a v
zájmu správného poměru občanů
k vojenské službě, aby tato služba byla
jim do odborné praxe, potřebné k vykonávání
určitého povolání, plnou měrou
započítána,
2. vyjadřuje tento zákon zásadu náležitosti
odčinění škod, utrpěných
za okupace. I tu, třeba s plným vědomím
neúplnosti řešení, musíme se
snažit odstranit ten pobuřující zjev,
že by ti, kteří unikli všem negativním
důsledkům okupace, měli býti ve své
existenci ve výhodě proti oněm, kteří
tak nebo onak okupací a persekucí trpěli.
Podle osnovy započítává se do odborné
praxe, která je podmínkou pro udělení
lékárnické koncese:
1. vojenská presenční služba a výjimečná
činná služba v čs. nebo spojenecké
armádě, strávená ve škole pro
výchovu důstojníků zdravotnictva nebo
lékárnictva v záloze, ve vojenské
lékárně nebo ve vojenském zdravotnickém
skladě, a to celá,
2. doba, po kterou farmaceut po vykonané aspirantské
zkoušce praktikoval v lékárně jako sustentant,
poněvadž po zavření českých
vysokých škol nemohl započíti universitní
lékárnické studium,
3. doba, po kterou magistr farmacie anebo sustentant za okupace
byl přikázán odborné činnosti
v cizozemských lékárnách (v tomto
případě celá), anebo k práci
jiného druhu mimo lékárny (v tomto případě
celá za podmínky, že byl nejméně
jeden rok v lékárně),
4. doba, po kterou magistr farmacie nebo sustentant nemohl vykonávat
odbornou činnost pro účast na národním
boji za osvobození, anebo z jiných národních,
politických nebo rasových důvodů.
V tomto bodu odchyluje se znění navržené
zdravotnickým výborem od původního
vládního návrhu. Běží
tu o změnu § 1, č. 4 a v § 3, písmeno
b). Tuto změnu učinil zdravotnický výbor
z toho důvodu, aby byly tímto zákonem zajištěny
jeho výhody skutečně pro všechny osoby,
které se účastnily národního
boje za osvobození v rozsahu, jak je formulován
v zákoně z 15. května 1946, č. 136
Sb.
Ostatní opravy, provedené zdravotnickým výborem,
týkají se jen změny citace, po případě
tiskových chyb.
Osnova vyhovuje spravedlivým požadavkům lékárnického
stavu. Doporučuji proto ústavodárnému
Národnímu shromáždění,
aby přijalo návrh zákona o započtení
vojenské služby a odčinění křivd
lékárnickým osobám, se změnami
navrženými zdravotnickým výborem. (Potlesk.)
Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen,
rozprava odpadá.
Přistoupíme proto k hlasování.
Osnova má 6 paragrafů, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 6 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí
podle zprávy výborové, nechť pozvedne
ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém.
Z usnesení předsednictva podle § 54, odst.
1 jedn. řádu vykonáme ihned druhé
čtení.
Ad 6. Druhé čtení osnovy
zákona o započtení vojenské
služby a o odčinění křivd
lékárnickým osobám (tisk 100).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr Bureš: Nejsou.
Předseda: Kdo ve druhém čteni souhlasí
s osnovou zákona tak, jak ji ústavodárné
Národní shromáždění. přijalo
ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku.
(Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona také ve čtení
druhém.
Tím je vyřízen 6. odstavec pořadu.
Před ukončením schůze sděluji,
že dal jsem dovolenou podle § 2, odst. 4 jedn. řádu
na dnešní schůzi posl. Steinerovi, Zápotockému
a Novému, na dnešní a zítřejší
schůzi posl. inž. Reimanovi a Švermové.
Přikazuji dodatečně výboru živnostensko-obchodnímu
vládní návrh zákona, kterým
se mění některé předpisy o
obchodních knihách (tisk 111).
Kdo s tímto dodatečným přikázáním
shora uvedeného vládního návrhu též
výboru živnostensko-obchodnímu souhlasí,
nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím je vládní
návrh zákona (tisk 111) podle § 20,
odst. 3 jedn. řádu přikázán
též výboru živnostensko-obchodnímu.
Sděluji, že se předsednictvo usneslo, aby se
příští schůze konala zítra
ve čtvrtek dne 3. října 1946 o 13. hodině
1. Zpráva výboru rozpočtového o vládním
návrhu zákona (tisk 69), jímž
se mění zákon ze dne 15. května 1946,
č. 135 Sb. o daňové 12důchodkové
(poplatkové) amnestii
2. Zpráva výboru ústavno-právneho
o vládnom navrhu zákona (tlač 66) o uznaní
rozhodnutí v manželských veciach, vydaných
súdmi lebo úradmi v cudzine, v oblasti československého
právneho poriadku (tisk 107).
3. Zpráva výboru ústavně-právního
k vládnímu návrhu zákona (tisk
58) o některých opatřeních v oboru
obchodního a společenstevního práva
(tisk 108).
4. Zpráva výboru ústavně-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 59)
o zrušení a o změně soudních
rozhodnutí o rozvodu nebo o rozluce z doby nesvobody (tisk
109).
5. Zpráva výboru branného o vládním
návrhu zákona (tisk 55), jímž
se doplňují některá ustanovení
zákona ze dne 24. července 1919, č. 462 Sb.,
o propůjčování míst legionářům
(tisk 127).
6. Zpráva výboru imunitního o žádost
státního zastupitelství v Novém Jičíně
za souhlas s trest. stíháním posl. Hořínka
(tisk 122).
7. Zpráva výboru imunitního o žádosti
krajského soudu v Českých Budějovicích
odd. VII. za souhlas s trestním stíháním
posl. Sedláka (tisk 123).
8. Zpráva výboru imunitního o žádosti
vojenského prokurátora v Bratislavě za souhlas
s trestním stíháním posl. dr Staško
(tisk 124).
Končím schůzi.