Čtvrtek 19. prosince 1946

(Začátek schůze v 15 hod. 27 min.)

Přítomni:

Místopředsedové: dr Ševčík, Komzala.

Zapisovatelé: dr Bartuška, Bolen.

Členové vlády: předseda vlády Gottwald; ministři V. Kopecký, dr Nejedlý, dr Procházka, arm. gen. Svoboda, Zmrhal.

189 poslanců podle presenční listiny.

Z kanceláře NS: tajemník NS dr Madar; zástupci tajemníka NS dr Záděra, dr Ramajzl.

Pořad.

31. schůze ústavodárného Národního shromáždění republiky Československé, svolané na čtvrtek dne 19. prosince 1946 na 15 hod.

1. Zpráva výboru právního o vládním návrhu zákona (tisk 276), jímž se mění a doplňují předpisy o očistných komisích pro přezkoumání činnosti veřejných zaměstnanců (tisk 282).

2. Zpráva výboru právního o vládním návrhu zákona (tisk 255), kterým se mění ustanovení dekretu presidenta republiky o trestání některých provinění proti národní cti (tisk 283).

3. Zpráva výboru právneho o vládnom návrhu zákona (tlač 262) o náhrade poštovného za zásielky v súdnom pokračovaní (tisk 285).

4. Zpráva výboru branného, soc.-politického, právního a rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 83), kterým se mění a doplňuje zákon ze dne 15. května 1946, č. 136 Sb., o umisťování a jiném zaopatření účastníků národního boje za osvobození (tisk 284).

Podpredseda Komzala (zvoní): Zahajujem 31. schôdzu ústavodarného Národného shromaždenia.

Oznamujem, že som dal podľa § 2, odst. 4 rokov. poriadku dovolenú na dnešnú schôdzu posl. dr Jánovi Stránskemu a Petrovi.

Navrhujem, aby bola stanovená lehota k podaniu zpráv o vládnych a iniciatívnych návrhoch zákonov do piatku dňa 20. decembra 1946 do 8. hodiny týmto výborom:

právnemu, kultúrnemu, rozpočtovému a soc.-politickému pre vládny návrh zákona o úprave platových a služobných pomerov učiteliek ručných prác (domácich náuk) [tlač 200] a pre vládny návrh zákona, ktorým sa doplňuje a mení učiteľský zákon (tlač 201);

výboru rozpočtovému pre vládny návrh zákona o dočasnej úprave finančného hospodárstva sväzkov územnej samosprávy a niektorých iných osôb verejného práva (tlač 202);

výborom zdravotníckemu, právnemu, soc.-politickému a rozpočtovému pre návrh poslancov Krosnára, Hodinovej-Spurnej, dr Bureša, Vítka, Koubka, Synkovej a Homolu na zoštátnenie Pražského sanatória v Prahe-Podolí, (tlač 173).

Kto s navrhnutou lehotou menovaným výborom súhlasí, nech zdvihne ruku. (Deje sa.)

To je väčšina. Lehota je prijatá.

Pristúpime k rokovaniu o prvom odstavci poriadku, ktorým je

1. Zpráva výboru právneho o vládnom návrhu zákona (tlač 276), ktorým sa menia a doplňujú predpisy o očistných komisiách pre preskúmanie činnosti verejných zamestnancov (tlač 282).

Zpravodajcom je p. posl. dr Kokeš. Dávam mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Kokeš: Slavné ústavodárné Národní shromáždění, paní a pánové!

V programu prvé domácí vlády republiky, vlády Národní fronty Čechů a Slováků, je v čl. 9 ustanoveno: "Vláda bude pokládat za svůj nejvýš odpovědný úkol a za svoji mravní povinnost před českým a slovenským národem postihnouti a vydati soudu a trestu všechny válečné provinilce, všechny zrádce, všechny vědomé a aktivní pomocníky německých nebo maďarských utlačovatelů. Tento úkol bude vláda prováděti beze všech průtahů, bez kolísání a bez shovívavosti vůči komukoli."

Z tohoto ustanovení čl. 9 vycházejíc vydává vláda dekret ze dne 4. října 1945, č. 105 Sb., o očistných komisích pro přezkoumání činnosti veřejných zaměstnanců. Tento dekret presidenta republiky je doplňkem dekretu retribučního a dekretu malého, které měly postihnouti jednak rozhodnutími soudů a jednak rozhodnutími okr. národních výborů válečné zločince, zrádce a kolaboranty. Vláda si byla vědoma, že i státní a veřejní zaměstnanci jsou lidé, kteří sloužili okupantům, a že se najde mnoho těch, kteří jedině proto, že by nebyli souzeni podle retribučního dekretu anebo podle malého dekretu, by unikli potrestání, a proto dekret ze dne 4. října 1945 měl postihnouti všechny veřejné zaměstnance, kteří se na poli národní cti provinili, pomáhali anebo nadržovali našim utlačovatelům. Tento dekret platil ovšem jenom do 31. března 1946. Bylo zapotřebí, aby za účelem provedení očisty národa byl tento dekret prodloužen, a proto dochází dne 16. května 1946 v Prozatímním Národním shromáždění k odhlasování zákona č. 130 Sb. Tento zákon nejprve novelisuje některá ustanovení dekretu presidenta republiky ze dne 4. října 1945, za druhé prodloužil platnost tohoto dekretu až do 31. prosince 1946 a stanovil lhůtu k podání kárných oznámení do 30. června 1946.

Poněvadž však lhůta stanovená tímto zákonem byla velmi krátká a nebylo možné, aby všechna oznámení a udání byla zpracována a byla podána kárná oznámení, nemohly býti vyřízeny všechny věci, které podle vládního programu košického a nakonec podle vládního programu třetí vlády Československé republiky měly býti provedeny, a je zapotřebí i tento zákon ještě novelisovat a prodloužit. Třetí vláda republiky, Gottwaldova vláda stanoví si v kapitole páté svého programu tento úkol: "Vláda považuje za svůj úkol urychleně dokončiti očistu našeho národního a veřejného života ode všech zrádců a aktivních pomahačů nepřítele, pokud dosud nebyli pohnáni k odpovědnosti." Poněvadž zde byla skutečnost, že všichni ještě pohnáni nebyli, musela přikročiti k prodloužení jednak velkého retribučního dekretu, jednak malého dekretu a současně i zákona ze dne 16. května 1946, který novelisoval dekret presidenta republiky ze dne 4. října 1945.

Vládní návrh tisk č. 270, který byl předložen ústavodárnému Národnímu shromáždění, předně novelisuje některá ustanovení dosavadní jen za tím účelem, aby řízení bylo co nejrychleji a nejúčelněji provedeno, za druhé stanoví působnost očistných komisí do 4. května 1947 v souhlase se lhůtou, která je rovněž v novém zákoně, kterým se prodlužuje retribuční dekret i malý dekret. Vláda je si vědoma, že je ještě mnoho případů k projednání, ale předpokládá se, že do 4. května 1947 většina případů bude vyřízena a že pak přestanou fungovat očistné komise a všechny dosud neskončené případy že budou předány příslušným disciplinárním komisím nebo kárným výborům.

Dále se v této osnově navrhuje, aby konečná lhůta pro podání kárných oznámení byla tak, jak je stanoveno v čl. 2. Předložený vládní návrh byl projednán dne 17. prosince letošního roku v právním výboru a v tomto výboru byl přijat se změnami, jak jsou uvedeny v tisku č. 282 ze dne 17. prosince.

Jako zpravodaj právního výboru doporučuji slavnému ústavodárnému Národnímu shromáždění, aby tuto osnovu zákona přijalo tak, jak ji přijal právní výbor. (Potlesk.)

Podpredseda Komzala: Ku slovu nie je nikto prihlásený, rozprava odpadá. Pristúpime preto k hlasovaniu.

Osnova má 4 články, nadpisy článkov, nadpis a úvodnú formulu.

Pretože nie je pozmeňovacích návrhov, dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy výborovej. (Námietok nebolo.)

Námietok niet.

Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona, to je s jej 4 článkami, nadpismi článkov, nadpisom a úvodnou formulou, podľa zprávy výborovej, nech zdvihne ruku. (Deje sa.)

To je väčšina. Tým ústavodarné Národné shromaždenie prijalo túto osnovu zákona podľa zprávy výborovej v čítaní prvom.

Z usnesenia predsedníctva podľa § 54, odst. 1 rokov. poriadku vykonáme ihneď druhé čítanie.

Ad 1. Druhé čítanie osnovy zákona, ktorým sa menia a doplňujú predpisy o očistných komisiách pre preskúmanie činnosti verejných zamestnancov (tlač 282).

Sú nejaké návrhy opráv alebo zmien textových?

Zpravodaj posl. dr Kokeš: Není změn.

Podpredseda Komzala: Kto v druhom čítaní súhlasí s osnovou zákona tak, ako ju ústavodarné Národné shromaždenie prijalo v čítaní prvom, nech zdvihne ruku. (Deje sa.)

To je väčšina. Tým ústavodarné Národné shromaždenie prijalo túto osnovu zákona tiež ve čítaní druhom.

Tým je vybavený 1. odstavec poriadku.

Pristúpime k rokovaniu o druhom odstavci poriadku, ktorým je

2. Zpráva výboru právneho o vládnom návrhu zákona (tlač 255), ktorým sa menia ustanovenia dekrétu prezidenta Republiky o trestaní niektorých previnení proti národnej cti (tlač 283).

Zpravodajom je p. posl. dr Jelínek. Dávam mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Jelínek: Slavná sněmovno, pani a pánové!

Vládní návrh zákona o změně malého retribučního dekretu (tisk 255) je nutným doplňkem včera přijaté novely zákona o lidovém soudnictví, velkého retribučního dekretu. Jím projevuje vláda důrazně odhodlání ukončiti národní očistu do 4. května 1947.

Měl jsem zde již příležitost říci, že lid si přeje přísné, ale spravedlivé potrestání zrádců a kolaborantů. Odsuzuje snahy těch, kdo je z jakýchkoliv důvodů chtějí dostati z dosahu spravedlnosti. Každý, kdo byl blízko provádění národní očisty cestou malého retribučního dekretu, nepopře, že mimo záměrnou očistnou činnost jsme se setkávali se zjevy, které prokazují určité rysy povah našich lidí. Nejistota, s jakými následky je spojen i nejnižší trest u trestní nalézací komise - a tato nejistota není odstraněna ani touto novelou - a pak rychle zapomínající naše povaha dala už možnost, aby proklouzli sítem národní očisty mnozí vinníci, nehledě k těm případům, kde tomu bylo záměrně napomáháno. Umožnila to i okolnost, že na druhé straně docházelo k zbytečným šikanám lidí, pronásledovaných udavači ze msty, závisti a nepřátelství. Snad už by byla národní očista provedena, kdyby nebyly vyšetřující komise při okresních národních výborech zatíženy takovýmito případy a pak někde i záměrnou výrobou kolaborantů, vedenou motivy nešlechetnými. I to je v rozporu s ušlechtilostí požadavku očisty národa, proživšího trpká léta okupace.

Naléhavost projednání zmíněné vládní osnovy nedovolila, aby spolu s osnovou byly vyřízeny dva naléhavé požadavky: Především úprava následků odsouzení před trestními nalézacími komisemi, zejména v poměru k osvědčení o národní spolehlivosti, a vůbec stanovení předpisu o vydávání těchto osvědčení; za druhé trestání udavačů ze msty a jiných osobních důvodů, neboť mám za to, že k ochraně tak velkého statku, jakým je národní očista, nestačí normální trestně-právní předpisy.

Právní výbor odstranil z vládního návrhu ustanovení o vyloučení stížnosti k nejvyššímu správnímu soudu, a to důsledně pro případy minulé i budoucí. Chápal snahu vlády vyříditi očistu definitivně a uvažoval také tu okolnost, že trestní řízení administrativní pro skutkové podstaty trestních činů, postižených malým dekretem retribučním, bylo zavedeno jen z důvodu přetíženosti okresních soudů vyšetřováním pro lidové soudy a že by nemělo býti vedle řádného i mimořádného opravného prostředku z konečných trestních nálezů.

Nakonec dospěl vlastně k jednomyslnému názoru, když byl vzat zpět návrh na revokaci původního usnesení o škrtnutí zmíněného ustanovení, a to v úvaze, že pro malý počet stížností k nejvyššímu správnímu soudu nebylo by dobře ani v tomto mimořádném případě porušovati ústavně stanovenou zásadu, když i ve velkém retribučním dekretu je mimořádný opravný prostředek, stížnost pro nezachování zákona, ponecháván.

Vyskytly se obavy, zda ponecháním možnosti podati stížnost k nejvyššímu správnímu soudu nevznikne v zákoně mezera. Právní výbor není toho názoru a vyjádřil to ve své zprávě. Protože pak v trestním řízení administrativním není zahájení řízení určeno tak přesně, jako v trestním řízení soudním, doplnil odstavec čl. III zvláštním odstavcem v tomto směru.

Nelze než vysloviti přání na cestu předložené novele, aby se těm, jimž má býti retribuční dekret prostředkem k provedení národní očisty, skutečně podařilo ve stanovené lhůtě splniti pevný úmysl vlády, dokončiti očistu rázně, přísně a spravedlivě, jak je to také v intencích lidu.

Jménem právního výboru doporučuji plenu ústavodárného Národního shromáždění schváliti vládní návrh se změnami, jež na něm právní výbor učinil a jež jsou vyznačeny v jeho zprávě. (Potlesk.)

Podpredseda Komzala: Ku slovu nie je nikto prihlásený, rozprava odpadá.

Pristúpime k hlasovaniu.

Osnova má 4 články, nadpis a úvodnú formulu.

Pretože nie je pozmeňovacích návrhov, dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy výborovej. (Námietok nebolo.)

Námietok niet.

Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona, to je s jej 4 článkami, nadpisom a úvodnou formulou, podľa zprávy výborovej, nech zdvihne ruku. (Deje sa.)

To je väčšina. Tým ústavodarné Národné shromaždenie prijalo túto osnovu zákona podľa zprávy výborovej v čítaní prvom.

Z usnesenia predsedníctva podľa § 54, odst. 1 rokov. poriadku vykonáme ihneď druhé čítanie.

Ad 2. Druhé čítanie osnovy zákona, ktorým sa menia ustanovenia dekrétu prezidenta Republiky o trestaní niektorých previnení proti národnej cti (tlač 283).

Sú nejaké návrhy opráv alebo zmien textových?

Zpravodaj posl. dr Jelínek: Není změn.

Podpredseda Komzala: Kto v druhom čítaní súhlasí s osnovou zákona tak, ako ju ústavodarné Národné shromaždenie prijalo v čítaní prvom, nech zdvihne ruku. (Deje sa.)

To je väčšina. Tým ústavodarné Národné shromaždenie prijalo túto osnovu zákona tiež v čítaní druhom.

Tým je vybavený 2. odstavec poriadku.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP