Navrhuji proto, aby pod položkou 22 vypuštěno
bylo slovo "končetiny" a aby odškodňováno
bylo každé onemocnění kostí,
kloubů, svalů, cév a nervů způsobené
otřesy při práci s nástroji poháněnými
stlačeným vzduchem atd.
3. V ostravsko-karvínském kamenouhelném revíru
vyskytují se stále houfněji otlaky městek
kolenních při práci v kleče, která
v nízkých uloženích uhelných
je nezbytná. Tyto otlaky městek kolenních
(anglicky miners' knees) jsou ve velké Britanii považovány
za důsledky povolání hornického, a
doporučuji, aby byly do seznamu pojaty.
4. Je sice vědecký spor o podstatě revmatismu,
avšak nelze přehlédnouti bez ohledu na vědecky
spornou věc, že revmatismem bývají zachvacováni
nejdříve ti z pracujících, kteří
pracují ve vlhku, bahně, močálech
atd. V ostravsko-karvínském kamenouhelném
revíru při některých druzích
práce v dolech a v některých rubáních
pracují havíři po léta ve vlhku, v
bahně, nebo přímo ve vodě, a jak mi
bylo sděleno, je tomu tak i na šachtách v jiných
revírech. U těchto horníků projevují
se po 15-20 leté době zaměstnání
silné revmatické bolesti, vedoucí k deformaci
končetin, takže není vzácný zjev
40-41letých hornických pensistů, kteří
mají ruce i nohy zchromené. Poněvadž
někteří vědečtí pracovníci
odvozují revmatické nebo vůbec algické
bolesti a choroby také ze soustavného a náhlého
měnění teploty a zkušenost to potvrzuje
na příklad u strojvedoucích parních
lokomotiv, případně i u horníků,
doporučuji i na tuto okolnost vzíti zřetel.
Doporučuji proto, aby onemocnění revmatismem
v podnicích, v nichž se pracuje v prostředí
vlhkém, bahnitém, nebo přímo ve vodě
nebo v prostředí, v němž při
práci jsou soustavně měněny teploty
pracovního prostředí, bylo označeno
za chorobu z povolání.
Je sice pravda, že rozšiřováním
ochrany pracujících bude velmi podstatně
dotčen rozpočet nositelů úrazového
pojištění, také vzhledem na ustanovení
§ 36 navrhovaného zákona o hornickém
národním důchodovém pojištění,
avšak na druhé straně nelze přehlédnouti,
že bilance nositelů úrazového pojištění
byly a jsou vysoce aktivní.
Navrhovaná osnova zákona je další cestou
k zajištění pracujícího člověka
pro značné risiko jeho práce a lze ji nazvat
odčiněním starých křivd. Proto
ji v celém rozsahu i s připomínkami, o nichž
nechť je laskavě jednáno, doporučuji
a prohlašuji za stranu čs. sociální
demokracie, již mám čest zastupovati, že
budeme pro návrh osnovy hlasovati. (Potlesk.)
Místopředseda Tymeš (zvoní):
Dávám slovo dalšímu řečníkovi,
jímž je pan posl. Frlička.
Posl. Frlička: Slávne Národné
shromaždenie!
Uzákonenie vládneho návrhu zákona
o odškodnení nemocí z povolania, ktorý
je práve predmetom nášho rokovania, bude nesporne
znamenať veľký krok vpred na poli sociálnopolitického
zákonodarstva našej republiky. Som preto presvedčený,
že ho pracujúce vrstvy na celom území
nášho štátu príjmu s povďakom.
A všetci tí, ktorí doteraz následkom
nemoci z povolania stali sa predčasne invalidnými
a často aj úplne práce neschopnými,
ale márne sa domáhali odškodnenia za nemoc
z povolania, lebo ani u rozhodčieho súdu nenachádzali
porozumenia, získajú nádeje na spravodlivejšie
posúdenie svojich prípadov. A skutočne bolo
by spravodlivé, keby tieto ich prípady boly objektívne
a svedomite preskúmané, aby tak mohli byť aspoň
čiastočne odškodnení za svoje predčasne
stratené zdravie na pracovisku. Veď zdravie je pre
chudobného pracujúceho človeka celým
jeho pokladom, len na jeho základoch má možnosť
vo veľkej väčšine prípadov budovať
si existenciu a plniť povinnosti voči rodine.
Chcem len v krátkosti uviesť, že podľa doteraz
platných zákonných predpisov o odškodnení
nemocí z povolania - nech už ide o zákon č.
99 z r. 1932 alebo o zákon č. 33 z r. 1942 - vo
veľmi mnohých prípadoch nedocielili poškodení
priznania na odškodnenie nemoci z povolania. Príčiny
toho treba hľadať v nedostatočne jasných
predpisoch spomenutých zákonov, ale tiež -
a to treba otvorene povedať - aj v lekárskej praxi
a rozličných odborných posudkoch. Ústavní
lekári nositeľov verejného poistenia nemocenského
i úrazového pridŕžali sa viac inštrukcií
poisťovien, ako by bolo žiadúce, a preto často
ich posudky a dobrozdania vyznievaly proti postihnutým
poistencom. Ale tiež posudky znalecké vyznievaly proti
poistencom, keď zdravotne škodlivé pracoviská
označovaly za bezvadné.
U zamestnancov napr. v rudných baniach a magnezitových
baniach vyskytujú sa často onemocnenia zaprášením
pľúc kremičitou a inou horninou a dochádza
ku sporom, lebo lekári sa snažia tieto onemocnenia
kvalifikovať ako pľúcnu tuberkulózu obzvlášť
v takých prípadoch, keď sa zisťovanie
koná už v pokročilejšom stave nemoci,
kedy už aj roentgenologicky je ťažko rozpoznávať,
čo nemoc zapríčinilo. Pri pojednávaniach
u rozhodčieho súdu je potom so strany nositeľov
verejného poistenia nemocenského a úrazového
používané rozličných vedeckých
a odborných argumentov, pomocou ktorých sa poistenci
pripravujú o nárok na odškodnenie nemoci z
povolania, čo často robí dojem, ako by poisťovne
boly proti poistencom, a nie že by im maly v nešťastí
pomáhať. Pri takýchto sporoch často
sa používa odborným šetrením podložených
tvrdení, že v tej ktorej rudnej či magnezitovej
bani niet kremičitých hornín vôbec,
alebo že sa v nich vyskytujú len nepatrné úzke
žily, ktoré nie sú natoľko škodlivé,
aby ohrožovaly zdravie osadenstva. Vyskytujú sa tiež
prípady, pri ktorých sa v spornom pokračovaní
zdĺhave uvažuje o tom, či je kremičitá
hornina tvrdá alebo mäkká, t. j. či
je v podobe prachu pľúcam človeka škodlivá
alebo neškodná, hoci pri dobrej vôli a bez špekulácii
mohlo by byť jasne preukázané, že pracovište
je zdraviu škodlivé a ide v daných prípadoch
o nemoc z povolania.
Predmetom týchto sporov, ako z týchto niekoľkých
poznámok je patrné, sú rozličnými
teóriami podložené protipoistenecké
stanoviská nositeľov verejného poistenia nemocenského
a úrazového, ktorým bude uzákonením
prejednávanej osnovy s rozšíreným a
jasnejšie sostaveným soznamom nemocí z povolania,
dúfajme, urobený koniec a započne nová
prax, žičlivejšia poistencom, robotníkom
i zamestnancom, prichádzajúcim v svojom povolaní
predčasne o zdravie a čiastočnú lebo
aj úplnú schopnosť k práci. Bude záležať
pochopiteľne od tejto praxe, do akej miery sa nádeje
poistencov, pôsobiacich v rozličných závodoch,
zdravie ohrožujúcich, splnia.
My chceme veriť, že v tejto novej praxi bude viac sociálneho
porozumenia pre poistencov, že sa v povolaných činiteľoch
prejaví viac vedomia zodpovednosti, ako tomu bolo dosiaľ.
Obsah a štylizácia osnovy má nesporne tendenciu
poistencom priaznivú. Toto treba menom poistencov s povďakom
kvitovať a menovite treba vítať ustanovenia §
5 osnovy, lebo ich správnym použitím bude umožnené
zachraňovať poistencov, ktorých zdravie ohrožuje
nemoc z povolania, premiestnením do iného zamestnania
bez existenčného poškodenia. Bude potrebné
zvýšiť lekársku starostlivosť, aby
sa včasným zistením nemoci z povolania mohlo
potom poistencom, na zdraví ohrozeným, použitím
týchto predpisov pomáhať, kým sa ešte
pomôcť dá.
Som presvedčený, že sa v tomto smere stretneme
s dobrou snahou všetkých povolaných činiteľov,
aby dobrodenia zákona v tomto smere bolo možno v rozsahu
čo najväčšom použiť a čím
viac poistencov zachrániť. (Potlesk.)
Místopředseda Tymeš (zvoní):
Ke slovu není již nikdo přihlášen,
rozprava je skončena.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji za výbor
soc.-politický, p. posl. Skaunicovi.
Zpravodaj posl. Skaunic: Paní a pánové!
Během projednávání vládního
návrhu zákona byl jsem upozorněn některými
pány poslanci, že v něm není pojata
řada chorob, které opravdu ohrožují
lidské zdraví a mohly by být označeny
za nemoci z povolání. Právě tak bych
chtěl odpověděti na vývody posl. Fránka
o bolestech v zemědělství, že prý
pod bodem 20 seznamu nemocí z povolání není
jmenována slintavka a kulhavka. Mohu ho ubezpečit,
že i tyto choroby jsou do návrhu pojaty, poněvadž
bod 20 zní: "Nemoci přenosné se zvířat
na lidi, jako nakažlivá žloutenka atd.".
V tom je pochopitelně zahrnuto všechno.
Byly vyslovovány obavy, že v návrhu nejsou
zahrnuty následky radiových a roentgenových
paprsků ve vědeckých laboratořích,
nemocnicích a jinde. Tyto obavy jsou zbytečné,
poněvadž uvedené nemoci jsou zahrnuty pod bodem
15.
Mnoho řečníků projevilo obavu, zda
tento seznam zahrnuje opravdu všechny nemoci z povolání.
A teď se ocitáme na rozhraní, co je možno
považovat za nemoc z povolání a co nikoliv.
Mluvilo se o reumatismu, o onemocněních z vlhkosti,
vlivem počasí u zemědělců a
pod. Myslím, že celou tuto otázku rozřešíme
v národním pojištění. Potom třeba
zjistíme, že celé pojišťovací
instituce jsou tu zbytečné. V národním
pojištění budou tyto otázky řešeny
jinak. Vím, že se k tomu sněmovna jednoho dne
dostane a že tyto otázky budeme řešit.
Proto prosím, aby tu nebylo obav. Vím, že úrazové
pojištění má svůj velký
význam, že i tato instituce bude v národním
pojištění vypadat docela jinak, že sloučíme
důchodové pojištění a že
tu potom nepůjde jenom o to, zdali někdo opravdu
přišel k úrazu na cestě do zaměstnání
nebo v zaměstnání, anebo zdali přišel
k úrazu, když šel v neděli s dětmi
na vycházku. Vždyť konec konců zůstává
to poškození stejné. Tuto otázku budeme
jistě řešit velkoryse a považuji proto
tato ustanovení, která jsou sice velmi důležitá,
přece jenom za přechodná, neboť v postupu
let budeme řešit celou otázku generelně.
(Potlesk.)
Místopředseda Tymeš: Dávám
slovo k doslovu zpravodaji za výbor zdravotnický,
p. posl. Polomskému.
Zpravodaj posl. Polomský: vzdávám
se slova.
Místopředseda Tymeš: Přistoupíme
k hlasování.
Osnova má 11 paragrafů, přílohu k
§ 2, nadpis a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitek
nebylo.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 11 paragrafy, přílohou k §
2, nadpisem a úvodní formulí podle zprávy
výborové, nechť pozvedne ruku. (Děje
se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém.
Z usnesení předsednictva podle § 54, odst.
1 jedn. řádu vykonáme ihned druhé
čtení.
Ad 1. Druhé čtení osnovy zákona
o odškodnění nemocí z povolání
(tisk 437).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Skaunic: Prosím, aby poslední
věta § 5, písm. b), která zní
"V pochybných případech budiž dbáno
posudku ústavu pracovního lékařství",
byla uvedena jako zvláštní odstavec, poněvadž
se dotýká obou předchozích ustanovení,
která jsou pod a) a b) Je to změna jen formální.
Místopředseda Tymeš: Kdo ve druhém
čtení souhlasí s osnovou zákona tak,
jak ji ústavodárné Národní
shromáždění přijalo ve čtení
prvém, s opravou právě uvedenou, nechť
pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.
Zbývá ještě hlasovati o resolucí
výboru soc.-politického, otištěné
ve zprávě výborové.
Kdo s touto resolucí souhlasí, nechť zvedne
ruku. (Děje se.)
To je většina. Resoluce se přijímá.
Tím je vyřízen 1. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
druhého odstavce pořadu, jímž je
2. Zpráva výborů soc.-politického
a právního o vládním návrhu
zákona (tisk 287) o exekuci na pracovní příjem
a příjmy postavené mu na roveň (zákon
o exekuci na platy) (tisk 438).
Zpravodajem za výbor soc.-politický je p. posl.
Matýsek. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Matýsek: vážená
sněmovno, paní a pánové!
Tak jako si poprvé světové válce hospodářské
a platové poměry vynutily úpravu zákonů
o exekuci na služební a odpočivné platy,
tak i po druhé světové válce v důsledku
změněných hospodářských
poměrů jsme nuceni vydati zákon, který
by řešil otázku exekuce na pracovní
příjem a příjmy postavené mu
na roveň. Současně s tímto opatřením
zrušíme dosud platný předpis německý.
V první republice upravil exekuci na služební
a odpočivné platy zákon ze dne 15. dubna
1920, č. 314 Sb.. ve znění zákona
ze dne 2. července 1924, č. 177 Sb. Tento zákon
stanovil hranici nezabavitelnosti poměrně jednoduše.
Rozdíl tkvěl jen v tom, že jiná hranice
nezabavitelnosti platila pro pohledávku obyčejnou
a jiná pro pohledávku výživného
ze zákona, při čemž nezabavitelná
částka z aktivních platů byla vyšší
než z platů odpočivných. Hlavní
výtka, která proti uvedenému zákonu
mohla býti vyřčena, je ta, že při
stanovení nezabavitelné částky se
nepřihlíželo k počtu osob, které
byl dlužník povinen živiti. Proto se připravoval
roku 1938 nový zákon, který měl exekuci
na plat upraviti, avšak k jeho projednání už
nedošlo z důvodů politických.
V roce 1940 vydali Němci nařízení
ze dne 30. října 1940, říšský
zákon l, str. 1451, o ochraně pracovního
příjmu před zabavením, kteréhož
se dodnes ve spojení s prováděcím
nařízením ze dne 27. listopadu 1940 používá
v zemích českých, a to na základě
čl. II., č. 2 zákona o obnovení právního
pořádku. Toto ustanovení stanovilo nejen
novou hranici nezabavitelnosti, nýbrž odstupňovalo
existenční minimum s ohledem na počet osob,
které je dlužník povinen živiti, a se
zřetelem na to, jak vysoký je jeho plat anebo mzda.
I na Slovensku byl zákon č. 314 z roku 1920 částečně
změněn zákonem ze dne 10. května 1942,
čís. 184 Slov. zák., a to obdobně
jako v zemích českých.
Aby bylo dosaženo jednotného postupu v celém
státě, upravuje nová osnova zákona
o exekuci na pracovní příjem a příjmy
postavené mu na roveň exekuci na platy a mzdy podle
úpravy provedené za okupace v zemích českých,
ježto tato úprava řeší některé
souvislé otázky s jednotného hlediska. Ježto
však některá ustanovení této
úpravy skýtají důvody k pochybám
a působí v praxi značné těžkosti,
bylo při tvoření právě projednávané
osnovy přihlédnuto k tomu, aby tyto závady
byly odstraněny.
V osnově se jasně stanoví, že na pracovní
příjem a příjmy jemu na roveň
postavené lze vésti exekuci jen podle ustanovení
tohoto zákona. Tím je také řečeno,
že při exekuci nelze ani užíti ujednání
odchylujících se v neprospěch dlužníka
od navržené osnovy, což konečně
odpovídá znění § 293 exekučního
řádu.
Zákon vymezuje pojem pracovního příjmu,
který je rozlišen na dva druhy. Především
na plat v pravém slova smyslu, t. j. to, co dlužník
dostává na základě pracovního
poměru, pro který je charakteristickým znakem
právnická nesamostatnost práce. Podle tohoto
zákona lze tedy vésti exekuci na pracovní
příjem z veřejnoprávního poměru
i z poměru soukromoprávního, a to i tehdy,
jde-li o příjem v naturálních požitcích.
Za plat označuje se i úplata za osobně konané
práce, i když jejich základem není pracovní
poměr v technickém slova smyslu, jestliže takové
práce tvoří podstatnou část
dlužníkova příjmu. V tomto případě
může jíti o různé práce,
na základě smluv o díle dlužníkem
osobně prováděné. Podmínkou
je, že dlužník tyto práce koná
osobně pro touž osobu a že tvoří
podstatnou část jeho výdělečné
činnosti.
Dále jsou vyjmenovány příjmy, které
jsou postaveny na roveň platům. Především
jsou zde uvedeny odpočivné a zaopatřovací
požitky, dále dávky ze sociálního
pojištění, důchody z pojistných
smluv, uzavřených pro zaopatření dlužníka
anebo příslušníka jeho rodiny, jemuž
je dlužník povinen poskytovati podle zákona
výživu, a podobné důchody a renty plynoucí
z dobrovolného členství v zaopatřovacích
spolcích a ústavech, jakož i výměnky.
Platy na roveň postavenými jsou dále podpory
z nadací, důchody, které se vyplácejí
jako náhrady za poškození na těle a
zdraví, výživné a j.