První osnova, o organisaci národního pojištění,
byla vypracována již roku 1945, kdy byla též
předložena vládě. Vládou byla
schválena v r. 1946. K parlamentnímu projednání
této osnovy však již v Prozatímním
Národním shromáždění nedošlo,
ale je nyní znovu projednávána v Národní
frontě, která má právě dnes
svá jednání dokončit.
Druhá osnova, o národním pojištění
nemocenském, byla v našem ministerstvu hotova na jaře
roku 1947. Byla potom předmětem jednak meziministerského
řízení a jednak odborné komise Národní
fronty a Ústřední rady odborů. Poté
byla předložena předsednictvu vlády,
které ji má postoupit politické Národní
frontě.
Třetí osnova, o národním pojištění
důchodovém, je také v podstatě hotova
a předložím ji k příslušnému
ústavnímu projednání v nejbližší
době.
Usiluji o to, aby všechny tři osnovy o vybudování
národního pojištění byly vládě
předloženy buď koncem tohoto nebo začátkem
příštího roku. Je však věcí
Národní fronty, aby působila na své
zástupce v příslušných komisích,
aby předložené návrhy osnov co nejdříve
projednali.
Uzákoněna budou obě odvětví
národního pojištění pro všechny
složky obyvatelstva najednou jako nedílný celek.
Podle mého názoru může však býti
provedeno v příštím roce neprodleně
v celém rozsahu národní pojištění
důchodové. Tím sociálně zabezpečíme
pro případ invalidity, stáří
a úmrtí živitele všechny pracující
vrstvy, tedy kromě osob v pracovním poměru
též i zemědělce, živnostníky,
jakož i osoby ve svobodných povoláních
a jejich rodiny. Osoby samostatně hospodařící
mají také spíše zájem o uskutečnění
pojištění důchodového než
nemocenského a také po něm více volají.
Uskutečnění národního pojištění
důchodového pro celý národ nám
mimoto pomůže vyřešit nejen celý
soubor naléhavých sociálních otázek,
spojených s mobilisací práce a pracovní
politiky, ale vyřeší nám též
- což je neméně důležité
- v převážné míře palčivou
otázku chudinské péče.
Zákon o národním pojištění
nemocenském může podle mého soudu nabýt
účinnosti ihned pro osoby v pracovním poměru,
úředníky, dělníky a pod. Pro
zemědělce a živnostníky bude možno
nemocenské pojištění provést
o něco později, až bude zajištěn
dostatečný počet lékařů,
zdravotnického personálu, léčebných
ústavů a ostatních zdravotnických
zařízení, abychom neslibovali něco,
co nemůžeme splniti.
Mohu pana tazatele ubezpečiti, že můj resort
v rámci své působnosti usilovně pracuje
na tom, aby národní pojištění
jako největší sociální dílo
naší republiky a našeho národa, v němž
já i osobně vidím nejvyšší
metu svého působení v ministerstvu sociální
péče, bylo uskutečněno urychleně.
Místopředseda Petr: Žádám
pana posl. Vibocha, aby přednesl svůj dotaz
na ministra sociální péče ve věci
zákonné úpravy odborových a závodních
rad.
Posl. Viboch (číta): Pán podpredseda,
slávna snemovňa, pán minister sociálnej
starostlivosti!
V časopisoch všetkých strán Národného
frontu Čechov a Slovákov ako i v odborárskej
verejnosti vedie sa stála diskusia, aby odborové
organizácie od najnižšej organizačnej
jednotky až po ústredie staly sa spravodlivým
a nestranným zástupcom pracujúcich a vôbec
vzorom demokratického zriadenia a aby z nich, rovnako ako
i zo závodných organizácií vymýtená
bola každá strannícka politika.
Preto sa pýtam pána ministra sociálnej starostlivosti,
či sú mu tieto snahy známe a či zamýšľa
podať návrh na novelizáciu dekrétu o
závodných radách, ako i návrh na zákonnú
úpravu právneho postavenia Revolučného
odborového hnutia, poťažne Ústrednej rady
odborov, a to v takom smere, aby v týchto ustanovizniach
uplatnené boly zásady dôslednej a prísnej
demokracie, aby do volebných poriadkov zavedená
bola zásada pomerného zastúpenia a vylúčené
všetky také ustanovenia, ktoré sú totalitnej
alebo totalizujúcej povahy a pripomínajú
metódy okupantov. A či je pán minister ochotný
do tohoto návrhu pojať ustanovenia, aby bolo znemožnené
zneužívať týchto inštitúcií,
ako aj ich tlačových a iných orgánov
k politickým cieľom ktorejkoľvek strany alebo
zasahovanie odborových organizácií do zápolenia
politických strán jednostranným spôsobom.
Místopředseda Petr: Prosím pana ministra
sociální péče, aby na tento dotaz
odpověděl.
Ministr dr. Nejedlý (čte): Slavná
sněmovno!
Ministerstvu sociální péče je známo,
že se projevují snahy o novelisaci předpisů
o závodních a podnikových radách.
Náměty, které ministerstvu sociální
péče v této věci došly, nejsou
dosti konkretní a často jsou protichůdné.
Ministerstvo sociální péče, vědomo
si své odpovědnosti, i když se neuzavírá
návrhům na zlepšení, odmítá
provádět takovéto změny v nynější
době, poněvadž určité kruhy zneužívají
různých návrhů demagogicky a politicky
k zneklidňování pracujících,
k zanášení nepokoje do závodů,
aby byl snížen pracovní výkon, potřebný
k hospodářské výstavbě státu
a k plnění dvouletého plánu.
Právní postavení Revolučního
odborového hnutí bylo již provedeno zákonem
ze dne 16. května 1946, čís. 144 Sb. Podle
§ 1, odst. 1 tohoto zákona je ROH spolkem ve smyslu
spolkového zákona č. 134 ř. z. z r.
1867. Podle zásad spolkového zákona je volební
řád pro volbu spolkových orgánů,
účel a volba prostředků k jeho sledování
určen stanovami spolku. Orgány jednotné odborové
organisace vycházejí ze svobodných voleb,
které členům organisace poskytují
příležitost vyjádřit svou vůli.
Zvolené zástupce nutno podle platného řádu
považovat za povolané zástupce pracujících.
Právě proto, aby byla vyloučena z řad
odborových organisací stranická politika,
která by rozrušovala pracovní řád
na závodech, nesouhlasí ministerstvo sociální
péče se zavedením politického klíče
i do voleb v odborových organisacích, které
mají býti nadstranické. Dosavadní
volební řád slouží podle přesvědčení
ministerstva dostatečně k tomu, aby zaměstnanci
závodu zvolili si po dobrovolné dohodě své
funkcionáře.
ROH usiluje spolu s ministerstvem sociální péče
a všemi jeho orgány o plánovité stupňování
pracovního výkonu a úsilí pracujících,
o neustálé zlepšování a zvyšování
produktivity práce a výroby a o soustavné
zvyšování životní úrovně
všeho našeho pracujícího lidu. Tato péče
o hospodářský a sociální rozvoj
státu ukládá ROH zvýšenou odpovědnost,
jakož i nové a širší úkoly,
které může ROH plnit často jen na úkor
své popularity mezi pracujícími, poněvadž
odpovědně odmítá všechny demagogické
návrhy, které by byly ke škodě státu
a tím i všeho našeho lidu. Pro tuto cílevědomou
činnost stává se ROH předmětem
častých a nedoložených útoků
se strany těch, kteří si hospodářského
a sociálního rozkvětu státu nepřejí
a kteří používají všech
prostředků, aby otřásli důvěrou
našeho pracujícího lidu v lidově demokratický
řád. Ministerstvo sociální péče
však důrazně odmítá tyto průhledné
útoky a s povděkem vítá plodnou spolupráci
ROH. Zároveň závazně prohlašuje,
že se upřímně vynasnaží
tuto spolupráci všestranně prohlubovat, poněvadž
přináší veliký užitek a
neocenitelné služby celému státu.
Pokud se pan tazatel dožaduje, aby bylo znemožněno
zneužívat tiskových a jiných orgánů
odborových organisací, je ministerstvo sociální
péče povinno uvésti, že návrhy
na úpravu zásahu do svobody spolčovací,
do svobody přesvědčení a do svobody
tiskové členů odborových organisací
nejen že nepatří do jeho příslušnosti,
ale byly by v rozporu i se samou ústavou, zaručující
občanská práva všem občanům,
tedy také členům odborových organisací.
Ministerstvo sociální péče není
však naopak ochotno zasahovat do svobod odborových
organisaci právě proto, že mu jsou jakékoliv
totalitní zásahy proti svobodě odborových
organisací naprosto cizí a nepřijatelné.
Pan tazatel žádá, aby z odborových organisací
byla vyloučena ustanovení totalitní a totalisující
povahy, připomínající metody okupantů.
O zneužívání odborových organisací
k jiným cílům, než pro které
jsou odborové organisace ustanoveny, není ministerstvu
sociální péče nic známo.
Místopředseda Petr: Žádám
p. posl. dr. Bureše, aby přednesl svůj
dotaz na pana ministra zdravotnictví ve věci dodávek
léčivých specialit do nemocnic.
Posl. dr. Bureš (čte): Pane předsedo,
paní a pánové!
Dovoluji si vznésti dotaz na p. ministra zdravotnictví
ve věci dodávky léčivých specialit
do nemocnic. Je jistě známo p. ministrovi, že
ministerstvo zdravotnictví zakázalo Spojeným
farmaceutickým závodům - národnímu
podniku dodávky léčivých specialit
do nemocnic, které prováděly prostřednictvím
znárodněné lékárny Medica v
Praze II. Ministerstvo uvedlo jako odůvodnění,
že tato lékárna dodává léky
do nemocnic, které nejsou v místě jejího
stanoviště, což prý odporuje smyslu platného
lékárnického zákona z roku 1906. Soukromí
výrobci léčiv dodávají však
do nemocnic přímo bez lékáren a soukromé
lékárny dodávají rovněž
i mimo místa svého stanoviště.
Důkaz: účty předložené
zemským národním výborům.
Jako hlavní důvod zákazu uvádí
ministerstvo zdravotnictví nemorálnost cen, za které
národní podnik dodává nemocnicím,
poněvadž národní podnik nepřipočítává
k velkoobchodním cenám 35% přirážku,
jak to činí soukromé lékárny.
Některé nemocnice objednávají hotové
léky u lékáren, které odesílají
tyto objednávky buď výrobcům nebo velkoobchodům.
Výrobce nebo velkoobchod posílá léky
přímo nemocnicím a účet lékárníkovi,
který za napsání účtu obdrží
35% nákupní ceny.
Je jistě neudržitelné, aby národní
podnik Spojené farmaceutické závody dodával
státním ústavům prostřednictvím
soukromých firem.
Táži se pana ministra,
1. zda hodlá učinit opatření, aby
léčebné ústavy mohly odebírat
léky přímo u výrobce, a
2. odvolati zákaz dodávek nemocnicím Spojenými
farmaceutickými závody.
Místopředseda Petr: Prosím p. ministra
zdravotnictví, aby odpověděl na tento dotaz.
Ministr dr. Adolf Procházka (čte):
Pane místopředsedo, slavná sněmovno!
K stručnému dotazu p. posl. dr. Bureše
ze dne 10. října t. r., který mně
byl kanceláří ústavodárného
Národního shromáždění
zaslán dne 17. října, sděluji toto:
K bodu 1 dotazu, zda hodlám učiniti opatření,
aby léčebné ústavy mohly odebírati
léky přímo u výrobce:
Takové opatření učiniti nemohu, poněvadž
by odporovalo nynějšímu právnímu
stavu. Podle základního ustanovení lékárnického
zákona, zákon č. 5 z r. 1907, a min. nař.
č. 152 z r. 1883 jsou totiž příprava
a výdej léků v drobném vyhrazeny výlučně
lékárnám.
Nemocnice nejsou oprávněny, nemají-li povolení
k vedení ústavní lékárny, chovati
na skladě léky a léčiva a jsou povinny
odebírati je z veřejné lékárny,
a to na lékařský předpis a v množství
dostačujícím pro běžnou potřebu.
Navržený postup odporoval by celé řadě
dalších základních předpisů
zdravotnických (na př. vládnímu nařízení
o lékopisu, opiovému zákonu, vládnímu
nařízení o léčivých
specialitách), a to zejména pokud se týká
příslušných předpisů bezpečnostních
a zdravotně-policejních. Znamenal by při
nejmenším naprosté porušení zásad
o vydávání léků na lékařský
předpis a vyloučil by nejen předepsanou odbornou
kontrolu léků v lékárnách,
ale současně i osobu, která za dosavadního
právního stavu jediná za vydaný lék
ručí.
Praxe přímých dodávek odporovala by
i příslušným předpisům
živnostenským, ježto koncese výrobců
a velkoobchodů s léčivy opravňuje
toliko k prodeji ve velkém.
Navrhovaný postup bylo by tedy možno uskutečniti
teprve po legislativní změně uvedených
předpisů. Taková změna je však
s hlediska odborného a s hlediska veřejně-zdravotního
nežádoucí a nepřijatelná, poněvadž
by znamenala odstranění téměř
všech předpisů bezpečnostních
a zdravotně-policejních.
Výstrahou jsou četné případy
z nemocniční praxe, z poslední doby na př.
úmrtí pacientky jistého pražského
sanatoria po požití tablet Hydrargyrum oxycyanatum,
podaných neodbornou silou namísto k externí
aplikaci určeného roztoku.
Zavedení přímých dodávek léků
do nemocnic projevilo by se nepochybně zvýšením
počtu podobných případů, za
něž by ministerstvo zdravotnictví nemohlo převzít
odpovědnost.
K bodu 2 dotazu, zda hodlám odvolati zákaz dodávek
nemocnicím Spojenými závody farmaceutickými,
prohlašuji: Ze všeobecných důvodů
právě uvedených při odpovědi
na dotaz č. 1 není možné připustiti
přímé dodávky léků nemocnicím,
ani v konkretním případě Spojených
závodů farmaceutických.
Pokud se týká tvrzení, že v daném
případě jsou léky dodávány
prostřednictvím dvou znárodněných
lékáren, tedy způsobem platným předpisům
odpovídajícím, nutno konstatovati, že
ve všech zjištěných případech
šlo o organisované, systematické a hromadné
dodávky nemocnicím z celého území
státu, a to nikoliv na lékařský předpis,
ale na základě hromadných objednávek
nemocnic, které byly vyřizovány velkoobchodem.
Šlo tedy o vyložené obcházení platných
předpisů o vydávání léků.
Proti řádným dodávkám léků
z lékáren Spojených farmaceutických
závodů není námitek za předpokladů,
že půjde o dodávky nemocnicím místním
a že dodávky budou se díti skutečně
lékárnou a na základě předložených
lékařských předpisů, t. zv.
výpisů léků.
Stejně neodpovídá pravdě tvrzení,
že přímé dodávky léků
byly Spojeným závodům farmaceutickým
zakázány a soukromému sektoru trpěny.
Výnos ministerstva zdravotnictví čís.
VI-9719 z 2. července t. r. ve věci platného
právního stavu v otázce dodávek léků
do nemocnic má platnost všeobecnou.
Konečně se připomíná, že
otázka nákladů veřejných nemocnic
na léky byla úspěšně vyřešena
přijetím iniciativního návrhu Ústředního
svazu lékárníků na úpravu dodacích
podmínek při dodávkách léků
do veř. nemocnic. Tento návrh znamená podstatné
snížení nákladů.
Místopředseda Petr: Děkuji panu min.
zdravotnictví. P. posl. Zupka podal dotaz na p.
ministra výživy ve věci zásobování
potravinami na Slovensku. Bylo mu však znemožněno
se dostavit a proto pověřil p. posl. Navračiče,
aby ho zastoupil a dotaz přednesl. Žádám
ho, aby tak učinil.
Posl. Navračič (číta):
Vážená snemovňa, vážený
pán minister!
Napriek opätovnému uisteniu, že tentokrát
boly už urobené všetky opatrenia pre plynulé
zásobovanie Slovenska potravinami, nepostaralo sa Povereníctvo
pre výživu a zásobovanie o riadnu organizáciu
zásobovania na Slovensku. Následkom toho je v mestách
nedostatok prídelov, kvitne čierny obchod a snižovaná
je životná úroveň slovenského
pracujúceho ľudu.
Vo väčšine okresov ostalo zásobovanie
o jeden mesiac pozadu. Prídely múky na august boly
vydané len koncom septembra - okresy Košice, Levoča,
Humenné atď. Následkom toho múka v týchto
okresoch sa predáva za 28-40 Kčs za 1 kg. Hoci je
veľký prebytok mäsa, v mnohých okresoch
sa predáva spotrebiteľom len na čierno za cenu
45-60 Kčs.
Pýtame sa pána ministra:
1. či je mu tento stav známy?
2. čo mieni podniknúť, aby bol zaistený
riadny výkup obilia a plynulé zásobovanie
predovšetkým priemyslových stredísk?
3. či je ochotný zaviesť trestné pokračovanie
proti previnilcom, ktorí schválne rozvracajú
zásobovací systém?
Místopředseda Petr: Dávám slovo
p. ministru výživy k odpovědi na tento dotaz.

