Pátek 18. června 1948

Náš pokrok je opravdu rychlý. Je to patrno z toho, že index průmyslové výroby dosáhl již v prosinci loňského roku 98%, počítáme-li rok 1937 za 100. To znamená, že jsme dosáhli skoro předválečné výše výroby, a to přes to, že jsme dnes státem národním, státem Čechů a Slováků, a že tudíž máme o tři miliony obyvatelů méně, než jsme jich měli před válkou. Od května r. 1945 se průmyslová výroba zvýšila dvakrát. Po květnové revoluci dosáhl index průmyslové výroby 50%, dnes dosahuje již sta procent. Srovnání s kapitalistickým světem nám ukazuje, jak rychle se konsoliduje naše hospodářství. Nemůžeme se srovnávat na př. s Amerikou, která válku prakticky nepocítila. Můžeme však tak učinit s těmi kapitalistickými státy, které utrpěly válkou.

Index průmyslové výroby činil u nás, jak jsem řekl 98%, ve Francii však jenom 80%, v Belgii 84%, v Holandsku 92% a v Italii jenom 62%. Při tomto srovnání je nutno si všimnout také té skutečnosti, že všechny tyto země byly osvobozeny vesměs o rok dříve, nežli jsme byli osvobozeni my. A přece tyto kapitalistické země jsou za námi. Jenom ve státech lidové demokracie, jako je na př. Polsko, je index průmyslové výroby vyšší nežli 100.

Hospodářský plán bude zahrnovat tentokráte také sféru zahraničního obchodu. Pro zahraniční obchod jsou vyčísleny dovozní a vývozní úkoly a budou vymezeny oblasti, ze kterých se má dovážet a do kterých se má vyvážet. Statistika zahraničního obchodu v letošním roce nám dává velmi vážná napomenutí, aby byla zjednána důkladná náprava. Kdežto minulý rok jsme měli bilanci zahraničního obchodu v rovnováze, zápasíme letos se stálým schodkem. Tyto obtíže vznikly tím, že loňská neúroda a nedostatek domácích potravin nás donutily, abychom překročili plán dovozu, zatím co plán vývozu se nesplnil.

Je až obdivuhodné a svědčí o veliké schopnosti našeho režimu hospodářského i politického, s jak poměrně malými ztrátami a nepatrnými omezeními jsme překonali následky sucha. Žádný jiný režim by tak neobstál. Abychom to dobře pochopili, je třeba uvědomit si mnohé obavy z hladu a bídy, jak se leckde u nás po žních v minulém roce objevovaly, a porovnat s nynějším stavem zásobování obyvatelstva. Přes drobné obtíže se z těchto obav nic nesplnilo, a to dík veliké bratrské pomoci Sovětského svazu a jiných zemí lidových demokracií a dík dobrému hospodářství a politice Gottwaldovy vlády.

Vývozní plán bude nyní nutno promítnouti dolů do podniků a bude nutno klást zvýšený důraz na osobní odpovědnost; to znamená, že nejen v ústředních ředitelstvích, ale také v podnicích a závodech budou vedoucí osobně odpovědni za splnění výrobních úkolů. Orgánům pracujících připadne tak kontrola, zda tyto předpoklady byly splněny, zda vývozní závody plní své vývozní úkoly.

Bude třeba také kontroly zlepšování jakosti a snižování výrobních nákladů. Budeme si zde pomáhat především vlastní silou. Je ovšem přirozené, že se budeme opírat o svého velikého slovanského bratra o Sovětský svaz a o ostatní státy lidových demokracií, se kterými jsme spjati pevnými svazky přátelství, bez nichž ostatně není možná rekonstrukce evropského hospodářství.

Vyslovujeme potěšení nad naší úspěšnou spoluprací s Polskem. Loňská naše dohoda s Polskem o průmyslové spolupráci je svým rozsahem i hloubkou první mezistátní dohodou tohoto druhu vůbec v hospodářských dějinách. Bude nutno koordinovat hospodářské plány států lidově demokratických, sblížit plánovací metodiku, pěstovat vzájemnou výměnu materiálu a výměnu zkušeností.

Dále bude třeba věnovat zvláštní pozornost stavebnictví. Ve stavebnictví začínáme vlastně teprve dnes tam, kde jsme v jiných výrobních odvětvích byli v roce 1945. Stavebnictví dosud zůstávalo vyhrazeno soukromému podnikání. Pro tři a půl tisíce soukromých stavebních podniků nebylo v převážné míře hybnou silou plnění plánu, nýbrž dosažení co největších zisků. Černé stavby představovaly ovšem zisky nejtučnější. Dnes půjde o to vnést řád a pořádek také do stavebnictví a především stavět a skutečně také provést tolik staveb, na kolik nám stačí výroba materiálu. Po letošním únoru a pod vedením nové vlády Antonína Zápotockého jsou dány předpoklady k plnému a vítěznému rozběhu také ve stavebnictví. Již v příštím roce budeme stavět lépe a lepší byty, třebaže nejzákladnějším úkolem budovatelského úsilí je a zůstane budování nových průmyslových staveb, bez nichž rozmach výroby nelze uskutečnit. Rovněž sociální a kulturní stavby jsou důležitým článkem v řetězu zvýšení životní a sociální úrovně nás všech.

Zvláště budeme dbáti potřeb našich zemědělců. Vzestup zemědělské výroby nemůže ovšem pokračovat stejným tempem jako budování průmyslu, neboť závisí na rozloze půdy a na povětrnostních podmínkách. Naproti tomu vzrůst počtu obyvatelstva zvyšuje počet spotřebitelů, jejichž nároky trvale stoupají. To znamená, že - měřeno světovým rozsahem - poroste poptávka po potravinách a po zemědělských surovinách. Je to ostatně problém celoevropský. Jak ukazuje zpráva ženevského sekretariátu Evropské hospodářské komise, která nedávno vyšla, odhaduje se, že zemědělská výroba v Evropě dosáhne předválečné výše až v r. 1950/1951, t. j. za pět let od skončení války, a že ani potom nebude moci zemědělská výroba udržeti krok se vzestupem počtu obyvatelstva. Půjde zde v prvé řadě o to, aby naše zemědělství bylo přeorganisováno podle přirozených výrobních podmínek, aby byly zaručeny nejstálejší výnosy v rostlinné a zemědělské produkci tak, aby byly splněny předpoklady pro výnosné hospodaření v každé vesnici.

Bude nutno postarati se o takovou o reorganisaci pěstění, sklizně a výkupu, která by umožnila individuální iniciativu rolníků. Snad by se mohlo najíti řešení, že by se od rolníků nebo i od celých obcí vykoupila předem celá sklizeň za globální částku, která by jim zajistila potřebný výnos a amortisaci zařízení, při čemž by pak bylo věcí tržní organisace, zač bude prodávati kg nebo jednotku sklizeného množství.

Letos bude zemědělcům zapotřebí více brigádníků než loňského roku, i když se při letošních jarních polních pracích uplatnila na vesnicích sousedská výpomoc v daleko větší míře než jiná léta. Je to úkol tím závažnější, že při náboru do těchto brigád nebudeme moci žádati, aby průmyslové podniky vysílaly brigády v takovém počtu jako dosud, neboť před dělníky stojí splnění obzvlášť velkých úkolů. Bude tedy třeba tvořit zemědělské brigády v takových podnicích, kde nebude ohroženo plnění protiplánů a dvouletky, a to jsou především naše úřady a ústavy. Ty mohou vhodným provedením náboru získat značnou část brigádníků, které by bylo lze doplnit na potřebný počet z řad naší mládeže, živnostníků a konečně i našich žen.

Máme všechny předpoklady k tomu, aby naše letošní úroda byla normální a místy velmi dobrá. I když snad ve výživě trpíme následky loňského sucha, nesmíme přece zapomínat na velké věci, které již pro pracující lid vykonala vláda Klementa Gottwalda a vláda Antonína Zápotockého ještě vykoná. Toto pochopení nám dává víru, že i zásobovací situaci vláda zvládne ke spokojenosti našeho obyvatelstva.

Děkujeme vládě za její pevné odhodlání zajistiti stabilitu naší měny, upevniti naši korunu a vyhnouti se znehodnocování a inflaci. Provedením druhé etapy znárodnění, která znamenala znárodnění 95% našeho průmyslu, byly vytvořeny právní předpoklady pro jednotné a hospodárné řízení výroby, investic, distribuce a zahraničního obchodu. S hlediska finančně-politického to znamená, že odpadly příčiny konjunkturálních zisků, nezasloužených ani prací ani hospodářsky. Právě zisky tohoto druhu, objevující se na nekontrolovatelných místech, působily inflačním tlakem zdola.

Finanční plánování předpokládá nezbytnost přímé kontroly úvěrů, zejména s hlediska jejich použití, kontroly, která by znemožnila použíti prostředků, nutných pro úvěry předpokládané plánem, pro účely konsumní a na neplánované investice. Bude tedy třeba učiniti opatření, jak se správně zdůrazňuje ve vládním prohlášení, aby provozních úvěrů bylo používáno zásadně k financování provozu a investičních úvěrů k financování investic.

Generální daň ze statků a služeb, jak se o ní zmínil p. předseda vlády, stane se jedním z instrumentů pro splnění pětiletého plánu hospodářského, neboť plán nepřipouští schodkový rozpočet. Nahradí dosavadní spotřební daně, daň z obratu, daň přepychovou a cenové vyrovnávací částky. V souvislosti se zavedením této daně bude nutno přebudovati cenovou politiku a úpravu distribuce tak, aby tyto dva předpoklady umožnily finanční správě úkol od ní požadovaný, t. j. mimo jiné dosíci vyrovnaného státního rozpočtu.

Nutno učiniti vše, abychom uskutečnili demokratisaci kultury, zpřístupnili plody tvořivé kulturní práce širokému okruhu lidových konsumentů, dali umění novou náplň a činili z literatury, hudby a výtvarnictví, filmu i divadla spolutvůrce naší nové skutečnosti. Pozdravujeme nástup tvořivých sil, jejichž obroda podle příkazu potřeb dneška je už v proudu.

Dovolte mi ještě, abych jako mluvčí čs. strany lidové uvítal rozhodná slova pana předsedy vlády, že vláda bude pokračovat v dosavadním úsilí, aby byly podporovány dobré vztahy mezi státem a církvemi na podkladě náboženské svobody, snášenlivosti a na podkladě loyálního poměru církví ke státu.

Po první světové válce, v době liberální a buržoasní demokracie, neměla církev nijak ustláno na růžích. Nechci vzpomínat náboženských bojů, proticírkevních projevů a pod. Chtěl bych jen říci, že velmi často se u nás volalo a i dosti hlasitě po rozluce církve od státu a že, když ne veřejně, prováděla se v zákulisí záměrná proticírkevní a protináboženská politika.

Jinak tomu je po druhé světové válce. Když se vrátila naše vláda z Košic, ministr školství prof. dr Zdeněk Nejedlý i tehdejší ministerský předseda Zdeněk Fierlinger často zdůrazňovali, že u nás nebude kulturního boje a boje proti náboženství. Kulturní boj nebyl, a tak tomu je dodnes. Po prvé v dějinách Československé republiky zavítal nově zvolený president spolu s celou vládou a všemi poslanci ze slavnostní schůze sněmovny do dómu svatovítského, aby zde byl přítomen slavnému Te Deum, a k pozůstatkům národního světce Sv. Václava jako k symbolům prvních dob samostatného českého státu.

Zástupci vlády v čele s tehdejším ministerským předsedou Klementem Gottwaldem se zúčastnili slavného svěcení a nastolení pražského arcibiskupa, zástupci vlády a ústředních úřadů byli při svěcení a nastolení biskupů brněnského, budějovického, litoměřického a začátkem května při svěcení a nastolení olomouckého arcibiskupa. To zřetelně a jasně naznačuje kladný postoj vlády k náboženství a k největší církvi u nás.

Po únorových událostech se tato cesta přátelského postoje vlády a Národní fronty ještě prohloubila. Předsednictvo Ústředního akčního výboru Národní fronty vydalo 18. března prohlášení, v němž se zdůrazňuje, že svoboda náboženství a vykonávání náboženských obřadů je jednou ze základních zásad našeho lidově demokratického režimu. AV Národní fronty musí pečovat o to, aby náboženská svoboda byla v plné míře uchována, aby nerušený výkon náboženských obřadů byl zajištěn. Náboženská svoboda byla pak sankcionována v naší ústavě z 9. května, kde v § 16 první kapitoly se praví, že každý má právo vyznávat soukromě i veřejně jakoukoli náboženskou víru nebo být bez vyznání. § 17 praví, že každý má volnost prováděti úkony, spojené s jakýmkoli náboženským vyznáním anebo bezvyznáním. Obavy o náboženskou svobodu jsou proto u nás zcela zbytečné. Věřící všech církví mohou s důvěrou hleděti a také hledí budoucnosti vstříc. Na druhé straně je ovšem povinností těchto církví, aby vychovávaly své příslušníky v poctivé a svědomité Čechy a Slováky, v dobré občany naší republiky, kteří budou příkladem celému světu, že lidová demokracie s církvemi dobře vychází.

Se začátkem účinnosti nové ústavy byly splněny hlavní předpoklady pro cílevědomou a budovatelskou práci na poli práva. Začínáme nový list v dějinách našeho státu a tato skutečnost se projeví také v novém rozvoji našeho právního řádu. Souhrn dnešní právní soustavy je snůškou ustanovení, pocházejících ze zcela různých historických dob a nemá dnes jednotného hlediska. Nejstarší části vznikly v době habsburského absolutismu a jsou poznamenány jeho pečetí. Všechna následující období našeho společenského vývoje od absolutismu přes liberalismus až k dnešní lidové demokracii zanechaly svoje stopy v dosavadním právu. Platné zákony odrážejí skutečnost, že český národ byl po staletí odloučen od slovenského národa. Dobudování nové lidově demokratické soustavy právní se stává proto akutní otázkou a p. ministru spravedlnosti se zde naskýtá úkol velmi čestný, ale také nesmírný. Nepochybuji o tom, že se mu podaří, aby se nové československé právo stalo mocnou pákou dalšího, rychlého a pokojného vývoje k socialismu.

V naší státní správě nastala strukturální změna odbouráním starého byrokraticko-policejního systému a vybudováním nové správy na lidové základně národních výborů. Lid se stal skutečným nositelem zákonodárné i výkonné moci, jal se sám provádět zákony, a to prostřednictvím desetitisíců lidem delegovaných a lidu odpovědných zástupců. Veřejná správa se počala decentralisovat a národním výborům bylo dáno právo rozhodovat o věcech týkajících se oblasti jejich působnosti. Nyní, kdy národní výbory jsou ústavně zajištěny jako orgány lidové správy, čekají jejích funkcionáře odpovědné úkoly. Především je třeba postaviti veřejnou správu na celém území našeho státu na společnou základnu. Dosavadní stav je totiž takový, že v českých zemích a na Slovensku je veřejná správa rozdílná. V Čechách a na Moravě nejsou na př. sjezdy národních výborů, jako je tomu na Slovensku,a opačně slovensko nemá v národních výborech referentský systém.

Dále bude nutno objasniti nové úkoly národních výborů, jako je na př. uspořádání finančního hospodářství, začlenění finančních úřadů do soustavy národních výborů, přičlenění úřadů ochrany práce, úřadů školských a j. Národní výbory se však musí stát v okruhu své působnosti také plánovateli. To je zvláště důležité nyní před vyhlášením pětiletky. Akční výbory vykonaly v únorových dnech dílo záslužné a z jejich iniciativy podařilo se provésti úspěšně očistu národa. Proto je samozřejmé, že jejich rozhodnutím a jednáním se nyní dostane sankcionování zvláštním zákonem. Na druhé straně bude třeba vymeziti jejich kompetenci vůči orgánům lidové správy, t. j. vůči místním, okresním a zemským, později krajským národním výborům. Z potřeby rozdělení úloh pak přirozeně vyplývá, že akční výbory nemají práva vykonávati funkce těchto orgánů ani jiných veřejných korporací, nýbrž že jim přísluší úkol, vyjádřený už jejich jménem: činnost akční, iniciativní, podávání návrhů a směrnic pro rozvoj činnosti orgánů lidové správy. Je v tom jistě kus řízení Božího, že únorovým vítězstvím, květnovými volbami, v nichž se znovu probudila jednota národa, a slavnou volbou nového presidenta se stává rok 1948 právě tak historickým jako před 100 lety rok 1848, rok českého povstání a rok Slovanského sjezdu. Národ, který věřil v sílu slovanství, nemohl nezvítěziti. Síla oplozená utrpením působí, že se nelekáme budoucnosti, ani zápasů, které budoucnost snad může přinésti. Snad bychom nehleděli tak klidně do budoucna, kdybychom si nebyli vědomi mravní síly svého národa a kdybychom se cítili osamoceni. Avšak za těch 100 let jsme připoutávali k sobě spolubojovníky, jimiž byli v prvé řadě potlačovaní národové slovanští, připoutali jsme k sobě slovanské národy svobodné a získali jsme ochranu nejmocnějšího slovanského národa. Zvolili jsme slovanské národy, se kterými nás pojí jedna krev a jeden osud. Také dnes po sto letech zůstává Slovanstvo věrno svému poslání hlasatele míru a bezpečnosti světa a volá ke všem národům: Mír, bratrství a svobodu! Tyto ideály chceme bránit a ubránit.

Proto poslanci čs. strany lidové vítají prohlášení vlády Ant. Zápotockého a budou hlasovat pro vládní prohlášení. (Potlesk.)

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.

Přistoupíme k hlasování o prohlášení, jímž vláda předložila svůj program a požádala o vyslovení důvěry.

Sněmovna je způsobilá se usnášeti (Zvoní.)

Kdo souhlasí s tím, aby sněmovna schválila prohlášení pana předsedy vlády, učiněné v 6. schůzi, a přednesený v něm vládní program a vyslovila vládě důvěru ve smyslu § 82 a § 85 ústavy, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím Národní shromáždění schválilo prohlášení pana předsedy vlády a přednesený v něm vládní program a vyslovilo jednomyslně vládě důvěru ve smyslu § 85 ústavy. (Poslanci povstávají. Hlučný dlouhotrvající potlesk. Poslanci opět usedají.)

Před ukončením schůze sděluji, že dovolenou na dnešní schůzi a na schůzi 12. června dostal p. posl. Volavka, na schůzi 17. června p. posl. Borůvka.

Sděluji, že se předsednictvo uneslo, aby příští schůze byla svolána písemně nebo telegraficky.

Končím schůzi.

(Konec schůze ve 12 hod. 47 min.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP