Náš pokrok je opravdu rychlý. Je to patrno
z toho, že index průmyslové výroby dosáhl
již v prosinci loňského roku 98%, počítáme-li
rok 1937 za 100. To znamená, že jsme dosáhli
skoro předválečné výše
výroby, a to přes to, že jsme dnes státem
národním, státem Čechů a Slováků,
a že tudíž máme o tři miliony obyvatelů
méně, než jsme jich měli před
válkou. Od května r. 1945 se průmyslová
výroba zvýšila dvakrát. Po květnové
revoluci dosáhl index průmyslové výroby
50%, dnes dosahuje již sta procent. Srovnání
s kapitalistickým světem nám ukazuje, jak
rychle se konsoliduje naše hospodářství.
Nemůžeme se srovnávat na př. s Amerikou,
která válku prakticky nepocítila. Můžeme
však tak učinit s těmi kapitalistickými
státy, které utrpěly válkou.
Index průmyslové výroby činil u nás,
jak jsem řekl 98%, ve Francii však jenom 80%, v Belgii
84%, v Holandsku 92% a v Italii jenom 62%. Při tomto srovnání
je nutno si všimnout také té skutečnosti,
že všechny tyto země byly osvobozeny vesměs
o rok dříve, nežli jsme byli osvobozeni my.
A přece tyto kapitalistické země jsou za
námi. Jenom ve státech lidové demokracie,
jako je na př. Polsko, je index průmyslové
výroby vyšší nežli 100.
Hospodářský plán bude zahrnovat tentokráte
také sféru zahraničního obchodu. Pro
zahraniční obchod jsou vyčísleny dovozní
a vývozní úkoly a budou vymezeny oblasti,
ze kterých se má dovážet a do kterých
se má vyvážet. Statistika zahraničního
obchodu v letošním roce nám dává
velmi vážná napomenutí, aby byla zjednána
důkladná náprava. Kdežto minulý
rok jsme měli bilanci zahraničního obchodu
v rovnováze, zápasíme letos se stálým
schodkem. Tyto obtíže vznikly tím, že
loňská neúroda a nedostatek domácích
potravin nás donutily, abychom překročili
plán dovozu, zatím co plán vývozu
se nesplnil.
Je až obdivuhodné a svědčí o
veliké schopnosti našeho režimu hospodářského
i politického, s jak poměrně malými
ztrátami a nepatrnými omezeními jsme překonali
následky sucha. Žádný jiný režim
by tak neobstál. Abychom to dobře pochopili, je
třeba uvědomit si mnohé obavy z hladu a bídy,
jak se leckde u nás po žních v minulém
roce objevovaly, a porovnat s nynějším stavem
zásobování obyvatelstva. Přes drobné
obtíže se z těchto obav nic nesplnilo, a to
dík veliké bratrské pomoci Sovětského
svazu a jiných zemí lidových demokracií
a dík dobrému hospodářství
a politice Gottwaldovy vlády.
Vývozní plán bude nyní nutno promítnouti
dolů do podniků a bude nutno klást zvýšený
důraz na osobní odpovědnost; to znamená,
že nejen v ústředních ředitelstvích,
ale také v podnicích a závodech budou vedoucí
osobně odpovědni za splnění výrobních
úkolů. Orgánům pracujících
připadne tak kontrola, zda tyto předpoklady byly
splněny, zda vývozní závody plní
své vývozní úkoly.
Bude třeba také kontroly zlepšování
jakosti a snižování výrobních
nákladů. Budeme si zde pomáhat především
vlastní silou. Je ovšem přirozené, že
se budeme opírat o svého velikého slovanského
bratra o Sovětský svaz a o ostatní státy
lidových demokracií, se kterými jsme spjati
pevnými svazky přátelství, bez nichž
ostatně není možná rekonstrukce evropského
hospodářství.
Vyslovujeme potěšení nad naší úspěšnou
spoluprací s Polskem. Loňská naše dohoda
s Polskem o průmyslové spolupráci je svým
rozsahem i hloubkou první mezistátní dohodou
tohoto druhu vůbec v hospodářských
dějinách. Bude nutno koordinovat hospodářské
plány států lidově demokratických,
sblížit plánovací metodiku, pěstovat
vzájemnou výměnu materiálu a výměnu
zkušeností.
Dále bude třeba věnovat zvláštní
pozornost stavebnictví. Ve stavebnictví začínáme
vlastně teprve dnes tam, kde jsme v jiných výrobních
odvětvích byli v roce 1945. Stavebnictví
dosud zůstávalo vyhrazeno soukromému podnikání.
Pro tři a půl tisíce soukromých stavebních
podniků nebylo v převážné míře
hybnou silou plnění plánu, nýbrž
dosažení co největších zisků.
Černé stavby představovaly ovšem zisky
nejtučnější. Dnes půjde o to
vnést řád a pořádek také
do stavebnictví a především stavět
a skutečně také provést tolik staveb,
na kolik nám stačí výroba materiálu.
Po letošním únoru a pod vedením nové
vlády Antonína Zápotockého
jsou dány předpoklady k plnému a vítěznému
rozběhu také ve stavebnictví. Již v
příštím roce budeme stavět lépe
a lepší byty, třebaže nejzákladnějším
úkolem budovatelského úsilí je a zůstane
budování nových průmyslových
staveb, bez nichž rozmach výroby nelze uskutečnit.
Rovněž sociální a kulturní stavby
jsou důležitým článkem v řetězu
zvýšení životní a sociální
úrovně nás všech.
Zvláště budeme dbáti potřeb našich
zemědělců. Vzestup zemědělské
výroby nemůže ovšem pokračovat
stejným tempem jako budování průmyslu,
neboť závisí na rozloze půdy a na povětrnostních
podmínkách. Naproti tomu vzrůst počtu
obyvatelstva zvyšuje počet spotřebitelů,
jejichž nároky trvale stoupají. To znamená,
že - měřeno světovým rozsahem
- poroste poptávka po potravinách a po zemědělských
surovinách. Je to ostatně problém celoevropský.
Jak ukazuje zpráva ženevského sekretariátu
Evropské hospodářské komise, která
nedávno vyšla, odhaduje se, že zemědělská
výroba v Evropě dosáhne předválečné
výše až v r. 1950/1951, t. j. za pět let
od skončení války, a že ani potom nebude
moci zemědělská výroba udržeti
krok se vzestupem počtu obyvatelstva. Půjde zde
v prvé řadě o to, aby naše zemědělství
bylo přeorganisováno podle přirozených
výrobních podmínek, aby byly zaručeny
nejstálejší výnosy v rostlinné
a zemědělské produkci tak, aby byly splněny
předpoklady pro výnosné hospodaření
v každé vesnici.
Bude nutno postarati se o takovou o reorganisaci pěstění,
sklizně a výkupu, která by umožnila
individuální iniciativu rolníků. Snad
by se mohlo najíti řešení, že by
se od rolníků nebo i od celých obcí
vykoupila předem celá sklizeň za globální
částku, která by jim zajistila potřebný
výnos a amortisaci zařízení, při
čemž by pak bylo věcí tržní
organisace, zač bude prodávati kg nebo jednotku
sklizeného množství.
Letos bude zemědělcům zapotřebí
více brigádníků než loňského
roku, i když se při letošních jarních
polních pracích uplatnila na vesnicích sousedská
výpomoc v daleko větší míře
než jiná léta. Je to úkol tím
závažnější, že při
náboru do těchto brigád nebudeme moci žádati,
aby průmyslové podniky vysílaly brigády
v takovém počtu jako dosud, neboť před
dělníky stojí splnění obzvlášť
velkých úkolů. Bude tedy třeba tvořit
zemědělské brigády v takových
podnicích, kde nebude ohroženo plnění
protiplánů a dvouletky, a to jsou především
naše úřady a ústavy. Ty mohou vhodným
provedením náboru získat značnou část
brigádníků, které by bylo lze doplnit
na potřebný počet z řad naší
mládeže, živnostníků a konečně
i našich žen.
Máme všechny předpoklady k tomu, aby naše
letošní úroda byla normální a
místy velmi dobrá. I když snad ve výživě
trpíme následky loňského sucha, nesmíme
přece zapomínat na velké věci, které
již pro pracující lid vykonala vláda
Klementa Gottwalda a vláda Antonína Zápotockého
ještě vykoná. Toto pochopení nám
dává víru, že i zásobovací
situaci vláda zvládne ke spokojenosti našeho
obyvatelstva.
Děkujeme vládě za její pevné
odhodlání zajistiti stabilitu naší měny,
upevniti naši korunu a vyhnouti se znehodnocování
a inflaci. Provedením druhé etapy znárodnění,
která znamenala znárodnění 95% našeho
průmyslu, byly vytvořeny právní předpoklady
pro jednotné a hospodárné řízení
výroby, investic, distribuce a zahraničního
obchodu. S hlediska finančně-politického
to znamená, že odpadly příčiny
konjunkturálních zisků, nezasloužených
ani prací ani hospodářsky. Právě
zisky tohoto druhu, objevující se na nekontrolovatelných
místech, působily inflačním tlakem
zdola.
Finanční plánování předpokládá
nezbytnost přímé kontroly úvěrů,
zejména s hlediska jejich použití, kontroly,
která by znemožnila použíti prostředků,
nutných pro úvěry předpokládané
plánem, pro účely konsumní a na neplánované
investice. Bude tedy třeba učiniti opatření,
jak se správně zdůrazňuje ve vládním
prohlášení, aby provozních úvěrů
bylo používáno zásadně k financování
provozu a investičních úvěrů
k financování investic.
Generální daň ze statků a služeb,
jak se o ní zmínil p. předseda vlády,
stane se jedním z instrumentů pro splnění
pětiletého plánu hospodářského,
neboť plán nepřipouští schodkový
rozpočet. Nahradí dosavadní spotřební
daně, daň z obratu, daň přepychovou
a cenové vyrovnávací částky.
V souvislosti se zavedením této daně bude
nutno přebudovati cenovou politiku a úpravu distribuce
tak, aby tyto dva předpoklady umožnily finanční
správě úkol od ní požadovaný,
t. j. mimo jiné dosíci vyrovnaného státního
rozpočtu.
Nutno učiniti vše, abychom uskutečnili demokratisaci
kultury, zpřístupnili plody tvořivé
kulturní práce širokému okruhu lidových
konsumentů, dali umění novou náplň
a činili z literatury, hudby a výtvarnictví,
filmu i divadla spolutvůrce naší nové
skutečnosti. Pozdravujeme nástup tvořivých
sil, jejichž obroda podle příkazu potřeb
dneška je už v proudu.
Dovolte mi ještě, abych jako mluvčí
čs. strany lidové uvítal rozhodná
slova pana předsedy vlády, že vláda
bude pokračovat v dosavadním úsilí,
aby byly podporovány dobré vztahy mezi státem
a církvemi na podkladě náboženské
svobody, snášenlivosti a na podkladě loyálního
poměru církví ke státu.
Po první světové válce, v době
liberální a buržoasní demokracie, neměla
církev nijak ustláno na růžích.
Nechci vzpomínat náboženských bojů,
proticírkevních projevů a pod. Chtěl
bych jen říci, že velmi často se u nás
volalo a i dosti hlasitě po rozluce církve od státu
a že, když ne veřejně, prováděla
se v zákulisí záměrná proticírkevní
a protináboženská politika.
Jinak tomu je po druhé světové válce.
Když se vrátila naše vláda z Košic,
ministr školství prof. dr Zdeněk Nejedlý
i tehdejší ministerský předseda Zdeněk
Fierlinger často zdůrazňovali, že
u nás nebude kulturního boje a boje proti náboženství.
Kulturní boj nebyl, a tak tomu je dodnes. Po prvé
v dějinách Československé republiky
zavítal nově zvolený president spolu s celou
vládou a všemi poslanci ze slavnostní schůze
sněmovny do dómu svatovítského, aby
zde byl přítomen slavnému Te Deum, a k pozůstatkům
národního světce Sv. Václava jako
k symbolům prvních dob samostatného českého
státu.
Zástupci vlády v čele s tehdejším
ministerským předsedou Klementem Gottwaldem
se zúčastnili slavného svěcení
a nastolení pražského arcibiskupa, zástupci
vlády a ústředních úřadů
byli při svěcení a nastolení biskupů
brněnského, budějovického, litoměřického
a začátkem května při svěcení
a nastolení olomouckého arcibiskupa. To zřetelně
a jasně naznačuje kladný postoj vlády
k náboženství a k největší
církvi u nás.
Po únorových událostech se tato cesta přátelského
postoje vlády a Národní fronty ještě
prohloubila. Předsednictvo Ústředního
akčního výboru Národní fronty
vydalo 18. března prohlášení, v němž
se zdůrazňuje, že svoboda náboženství
a vykonávání náboženských
obřadů je jednou ze základních zásad
našeho lidově demokratického režimu. AV
Národní fronty musí pečovat o to,
aby náboženská svoboda byla v plné míře
uchována, aby nerušený výkon náboženských
obřadů byl zajištěn. Náboženská
svoboda byla pak sankcionována v naší ústavě
z 9. května, kde v § 16 první kapitoly se praví,
že každý má právo vyznávat
soukromě i veřejně jakoukoli náboženskou
víru nebo být bez vyznání. §
17 praví, že každý má volnost prováděti
úkony, spojené s jakýmkoli náboženským
vyznáním anebo bezvyznáním. Obavy
o náboženskou svobodu jsou proto u nás zcela
zbytečné. Věřící všech
církví mohou s důvěrou hleděti
a také hledí budoucnosti vstříc. Na
druhé straně je ovšem povinností těchto
církví, aby vychovávaly své příslušníky
v poctivé a svědomité Čechy a Slováky,
v dobré občany naší republiky, kteří
budou příkladem celému světu, že
lidová demokracie s církvemi dobře vychází.
Se začátkem účinnosti nové
ústavy byly splněny hlavní předpoklady
pro cílevědomou a budovatelskou práci na
poli práva. Začínáme nový list
v dějinách našeho státu a tato skutečnost
se projeví také v novém rozvoji našeho
právního řádu. Souhrn dnešní
právní soustavy je snůškou ustanovení,
pocházejících ze zcela různých
historických dob a nemá dnes jednotného hlediska.
Nejstarší části vznikly v době
habsburského absolutismu a jsou poznamenány jeho
pečetí. Všechna následující
období našeho společenského vývoje
od absolutismu přes liberalismus až k dnešní
lidové demokracii zanechaly svoje stopy v dosavadním
právu. Platné zákony odrážejí
skutečnost, že český národ byl
po staletí odloučen od slovenského národa.
Dobudování nové lidově demokratické
soustavy právní se stává proto akutní
otázkou a p. ministru spravedlnosti se zde naskýtá
úkol velmi čestný, ale také nesmírný.
Nepochybuji o tom, že se mu podaří, aby se
nové československé právo stalo mocnou
pákou dalšího, rychlého a pokojného
vývoje k socialismu.
V naší státní správě nastala
strukturální změna odbouráním
starého byrokraticko-policejního systému
a vybudováním nové správy na lidové
základně národních výborů.
Lid se stal skutečným nositelem zákonodárné
i výkonné moci, jal se sám provádět
zákony, a to prostřednictvím desetitisíců
lidem delegovaných a lidu odpovědných zástupců.
Veřejná správa se počala decentralisovat
a národním výborům bylo dáno
právo rozhodovat o věcech týkajících
se oblasti jejich působnosti. Nyní, kdy národní
výbory jsou ústavně zajištěny
jako orgány lidové správy, čekají
jejích funkcionáře odpovědné
úkoly. Především je třeba postaviti
veřejnou správu na celém území
našeho státu na společnou základnu.
Dosavadní stav je totiž takový, že v českých
zemích a na Slovensku je veřejná správa
rozdílná. V Čechách a na Moravě
nejsou na př. sjezdy národních výborů,
jako je tomu na Slovensku,a opačně slovensko nemá
v národních výborech referentský systém.
Dále bude nutno objasniti nové úkoly národních
výborů, jako je na př. uspořádání
finančního hospodářství, začlenění
finančních úřadů do soustavy
národních výborů, přičlenění
úřadů ochrany práce, úřadů
školských a j. Národní výbory
se však musí stát v okruhu své působnosti
také plánovateli. To je zvláště
důležité nyní před vyhlášením
pětiletky. Akční výbory vykonaly v
únorových dnech dílo záslužné
a z jejich iniciativy podařilo se provésti úspěšně
očistu národa. Proto je samozřejmé,
že jejich rozhodnutím a jednáním se
nyní dostane sankcionování zvláštním
zákonem. Na druhé straně bude třeba
vymeziti jejich kompetenci vůči orgánům
lidové správy, t. j. vůči místním,
okresním a zemským, později krajským
národním výborům. Z potřeby
rozdělení úloh pak přirozeně
vyplývá, že akční výbory
nemají práva vykonávati funkce těchto
orgánů ani jiných veřejných
korporací, nýbrž že jim přísluší
úkol, vyjádřený už jejich jménem:
činnost akční, iniciativní, podávání
návrhů a směrnic pro rozvoj činnosti
orgánů lidové správy. Je v tom jistě
kus řízení Božího, že únorovým
vítězstvím, květnovými volbami,
v nichž se znovu probudila jednota národa, a slavnou
volbou nového presidenta se stává rok 1948
právě tak historickým jako před 100
lety rok 1848, rok českého povstání
a rok Slovanského sjezdu. Národ, který věřil
v sílu slovanství, nemohl nezvítěziti.
Síla oplozená utrpením působí,
že se nelekáme budoucnosti, ani zápasů,
které budoucnost snad může přinésti.
Snad bychom nehleděli tak klidně do budoucna, kdybychom
si nebyli vědomi mravní síly svého
národa a kdybychom se cítili osamoceni. Avšak
za těch 100 let jsme připoutávali k sobě
spolubojovníky, jimiž byli v prvé řadě
potlačovaní národové slovanští,
připoutali jsme k sobě slovanské národy
svobodné a získali jsme ochranu nejmocnějšího
slovanského národa. Zvolili jsme slovanské
národy, se kterými nás pojí jedna
krev a jeden osud. Také dnes po sto letech zůstává
Slovanstvo věrno svému poslání hlasatele
míru a bezpečnosti světa a volá ke
všem národům: Mír, bratrství
a svobodu! Tyto ideály chceme bránit a ubránit.
Proto poslanci čs. strany lidové vítají
prohlášení vlády Ant. Zápotockého
a budou hlasovat pro vládní prohlášení.
(Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen,
rozprava je skončena.
Přistoupíme k hlasování o prohlášení,
jímž vláda předložila svůj
program a požádala o vyslovení důvěry.
Sněmovna je způsobilá se usnášeti
(Zvoní.)
Kdo souhlasí s tím, aby sněmovna schválila
prohlášení pana předsedy vlády,
učiněné v 6. schůzi, a přednesený
v něm vládní program a vyslovila vládě
důvěru ve smyslu § 82 a § 85 ústavy,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
schválilo prohlášení pana předsedy
vlády a přednesený v něm vládní
program a vyslovilo jednomyslně vládě
důvěru ve smyslu § 85 ústavy.
(Poslanci povstávají. Hlučný dlouhotrvající
potlesk. Poslanci opět usedají.)
Před ukončením schůze sděluji,
že dovolenou na dnešní schůzi a na schůzi
12. června dostal p. posl. Volavka, na schůzi
17. června p. posl. Borůvka.
Sděluji, že se předsednictvo uneslo, aby příští
schůze byla svolána písemně nebo telegraficky.
Končím schůzi.