Předseda dr. John.
Místopředsedové Hodinová-Spurná,
Komzala, dr. Polanský, dr. Procházka,
Richter, V. David, Žiak.
Zapisovatelé Pexa, Török.
Členové vlády: náměstek předsedy
vlády Fierlinger; ministři dr. Čepička,
inž. Jankovcová, Kliment, Kopecký,
Krajčír, dr. Nejedlý, dr. Neuman,
Nosek, Petr, Plojhar, inž. dr. Šlechta.
250 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: náměstek gen. tajemníka
NS dr. Ramajzl.
1. Zpráva výboru ústavně-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 40)
o sbírkách zákonů (tisk 86).
2. Společná zpráva výborů zemědělského
a rozpočtového k vládnímu návrhu
zákona (tisk 11) o zalesňování a zakládání
(obnově) rybníků (tisk 36).
3. Zpráva výborů zemědělského
a ústavně-právního k vládnímu
návrhu zákona (tisk 31) o ochraně pachtýřů
zemědělských podniků a pachtýřů
zemědělských pozemků (tisk 61).
4. Společná zpráva výborů hospodářského,
zemědělského a ústavně-právního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 47)
o Ústřední radě družstev (tisk
83).
5. Zpráva výborů soc.-politického
a zdravotnického a ústavně-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 48),
kterým se mění a doplňují některá
další ustanovení dekretu presidenta republiky
o závodních a podnikových radách (tisk
84).
6. Společná zpráva výborů hospodářského,
ústavně-právního a rozpočtového
k vládnímu návrhu zákona (tisk 49)
o komunálních podnicích (tisk 87).
7. Zpráva výborů soc.-politického
a zdravotnického a ústavně-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 58),
kterým se mění dekret presidenta republiky
o všeobecné pracovní povinnosti (tisk 65).
8. Zpráva výboru ústavně-právního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 59)
o úpravě některých poměrů
na ochranu veřejných zájmů (tisk 85).
Podpredseda Komzala (zvoní): Zahajujem 11.
schôdzu Národného shromaždenia.
Dovolenú podľa § 1, ods. 4 rok. poriadku dal
som na dnešnú schôdzu posl. Barešovi.
Pristúpime k rokovaniu o 1. odseku poriadku, ktorým
je
1. Zpráva výboru ústavno-právneho
o vládnom návrhu zákona (tlač 40)
o sbierkach zákonov (tlač 86).
Zpravodajcom je posl. dr. Procházka; dávam
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Procházka: Paní a pánové!
Osnova, ke které mám podat zprávu, je jedním
z prováděcích zákonů k naší
nové ústavě. V § 61 stanoví ústava,
že k platnosti zákona je třeba, aby byl vyhlášen,
a to způsobem, jak ustanovuje zákon. Totéž
se obdobně praví v § 111 pro zákony
Slovenské národní rady. A konečně
předpisuje ústava v § 66, aby neodkladná
opatření předsednictva Národního
shromáždění, k nimž by jinak bylo
třeba zákona, byla vyhlašována obdobně
jako zákony.
Tato ustanovení tedy provádí předložená
osnova, která ovšem z praktických důvodů
kromě zákonů upravuje i vyhlašování
jiných právních norem - nařízení
vládních ministrů, mezinárodních
smluv i obecných právních předpisů.
Osnova to činí tím způsobem, že
pro vyhlašování zákonů a ostatních
norem zavádí dvě publikační
sbírky. Jedna se nazývá Sbírka zákonů
republiky Československé, upravená v §
1 osnovy, a druhá Sbierka zákonov Slovenskej národnej
rady, upravená v § 9 osnovy.
Zde je hlavní novinka návrhu proti stavu podle dřívější
ústavy. Je to ovšem jen praktický důsledek
nové úpravy poměru Čechů a
Slováků, jak se jeví podle nové ústavy,
zejména kapitoly V.
Chtěl bych zde v této souvislosti upozornit na důležitou
věc. Byl by omyl domnívati se, že budeme mít
nyní jednu sbírku zákonů českou
a jednu slovenskou. To by nebylo v souladu s naším
řešením poměru Čechů a
Slováků. Zavádíme tyto dvě
sbírky takto: jedna Sbírka zákonů
republiky Československé, upravená §em
1 osnovy, je celostátní, a kromě toho osnova
zavádí její slovenské vydání
v § 3. Druhá pak sbírka je sbírka pro
právní normy, vydávané slovenskými
národnímí orgány - § 9 osnovy.
Nikoliv sbírka česká a sbírka slovenská,
nýbrž sbírka zákonů celostátních
a sbírka zákonů Slovenské národní
rady.
Při oficiálních publikačních
sbírkách je dále velmi důležitá
otázka autenticity, to jest otázka, který
text je původní. Osnova tisk 40 řeší
podle mého názoru tuto otázku velmi šťastně.
Ve Sbírce zákonů republiky Československé
vycházejí zákony a jiné právní
normy tak, jak byly usneseny nebo vydány, to znamená
česky nebo slovensky. Příkladem z poslední
doby je zákon z 30. června 1948, č. 168 Sb.,
o doplnění Slovenskej národnej rady, který
vyšel v textu slovenském. A tu původní
text je vždy ten, ve kterém zákony nebo jiné
právní normy byly vydány ve Sbírce
- tedy buď český nebo slovenský. To
je v souladu s ústavou, zejména s jejím druhým
základním článkem, kde se mluví
o jednotném státu dvou rovnoprávných
národů. Ústava sama naznačuje tím,
že uprostřed českého textu uvádí
bez překladu slovenské formule, jaký má
být poměr těchto dvou jazyků. Ke Sbírce
zákonů republiky Československé se
podle § 2 osnovy vydává příloha,
ve které se budou otiskovat mezinárodní smlouvy,
jejichž text by příliš zatěžoval
Sbírku. V této příloze budou právní
normy, vydané v hlavní Sbírce slovensky,
vycházet česky. Autentický text v tomto případě
bude ovšem slovenský. K celostátní sbírce,
o které mluví § 1, bude téměř
současně vydáváno slovenské
vydání, které upravuje § 3, jehož
hlavní účel je ten, aby slovenské
úřady a slovenská veřejnost měly
všechny zákony a jiné právní
normy v textu slovenském pohromadě. Zde, pokud se
týká původnosti textu, nutno rozeznávat
dvojí případ. Jeden případ
bude ten, kde slovenský text zákona bude přímo
přetištěn z hlavní Sbírky zákonů,
to znamená, že je to text autentický. Druhý
případ je ten, že v tomto slovenském
vydání bude slovenský text k českému
textu v hlavní sbírce. Zde ovšem zůstává
autentickým textem text český.
Ústavně-právní výbor souhlasil
s řešením, jak je přinesla osnova, a
doporučuje vám schválit tuto novou úpravu.
Provedl jen jednu důležitou změnu: Považoval
totiž za nevhodné, aby se v poměru mezi jazykem
českým a jazykem slovenským používalo
slova "překlad" vzhledem k blízkosti těchto
dvou bratrských jazyků a také vzhledem k
poměru obou našich národů, který
je zásadně odlišný od poměru
k národům jiným, a tedy i k jejich jazyku.
Proto ústavně-právní výbor
změnil osnovu potud, že všude, kde jde o převod
z českého jazyka do jazyka slovenského nebo
naopak ze slovenského jazyka do českého,
neužívá slova "překlad", nýbrž
slova "znění". To najdete v § 2,
odst. 3, v § 3 a v § 15. Slovo "překlad"
ponechává návrh, upravený ústavním
výborem v § 2, odst. 1, pro překlady z ostatních
jazyků. A protože ústava podle znění
osnovy, jak byla předložena, by nebyla oficiálně
vydána ve slovenském znění, doplnil
výbor osnovu novým § 15, který tento
nedostatek napravuje, takže ve slovenském vydání
Sbírky, které začne vycházet ihned,
jakmile tento zákon vstoupí v účinnost,
vyjde nová ústava, ústava 9. května,
a všechny další právní předpisy,
které vyšly od doby její účinnosti,
to jest od 9. června, též ve slovenském
znění.
To jsou hlavní změny, které provedl ústavně-právní
výbor ve schůzi 16. července. Ostatní
změny jsou podružnější, jsou to
změny více stylistické a redakční.
Jsou patrny z předložené zprávy tisk
86.
Takto upravený návrh doporučuji vám
jménem ústavně-právního výboru
ke schválení. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Ku slovu nie je nikto prihlásený,
rozprava odpadá.
Sú nejaké návrhy opráv alebo zmien
textových?
Zpravodaj posl. dr. Procházka: Nejsou.
Podpredseda Komzala: Pristúpime k hlasovaniu.
Osnova má 3 časti, nadpisy častí,
17 paragrafov, nadpis zákona a úvodnú formulu.
Pretože niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námietky neboly.)
Námietok niet.
Kto tedy súhlasí s celou osnovou zákona,
to je s jej 3 časťami, nadpismi častí,
17 paragrafmi, nadpisom zákona a úvodnou formulou
podľa zprávy výborovej, nech zdvihne ruku!
(Deje sa.)
To je väčšina. Tým Národné
shromaždenie prijalo túto osnovu zákona
podľa zprávy výborovej.
Tým je vybavený 1. odsek poriadku.
Pristúpime k prerokovaniu druhého odseku poriadku,
ktorým je
2. Spoločná zpráva výborov zemedelského
a rozpočtového k vládnemu návrhu zákona
(tlač 11) o zalesňovaní a zakladaní
(obnove) rybníkov (tlač 36).
Podľa usnesenia predsedníctva navrhujem, aby rokovanie
o tejto predlohe sa slúčilo s rokovaním o
predlohe, ktorá je ako 3. odsek poriadku, to je
3. Zpráva výborov zemedelského a ústavno-právneho
k vládnemu návrhu zákona (tlač 31)
o ochrane árendátorov pôdohospodárskych
podnikov a árendátorov poľnohospodárskych
pozemkov (tlač 61).
Dôvodom pre navrhované slúčenie je,
že ide o osnovy pôdohospodárske.
Sú niektoré námietky proti návrhu
na slúčenie týchto odsekov? (Neboly.)
Nie sú. Rokovanie bude teda podľa návrhu slúčené.
Zpravodajcami sú:
k ods. 2 za výbor zemedelský za posl. Volavku posl.
Václavů, za výbor rozpočtový
posl. Žiak;
k ods. 3 za výbor zemedelský posl. Václavů,
za výbor ústavno-právny posl. Vach.
Dávam slovo zpravodajcovi k ods. 2 za výbor zemedelský,
posl. Václavů.
Zpravodaj posl. Václavů: Paní a pánové!
Zemědělský výbor mne pověřil,
abych doporučil ke schválení osnovu, která
byla projednána v jeho schůzi dne 7. července
1948. Je to vládní návrh zákona o
zalesňování a zakládání
(obnově) rybníků, který byl v některých
paragrafech i v titulku pozměněn, takže zní:
o zalesňování, zřizování
ochranných pásů a zakládání
(obnově) rybníků. Chtěl bych stručně
říci, že tento zákon odpovídá
moderním požadavkům souvisícím
s potřebami našeho lesního hospodářství
i s potřebami plánovité úpravy a ovlivňování
klimatických poměrů, zejména v některých
krajích naší republiky. Tímto zákonem
se mění a upravuje novým, modernějším
způsobem povinnost zalesňování a upravuje
se tím starý lesní zákon.
Dále se ukládá vlastníku, aby při
zalesňování volil místně vhodné
dřeviny a jejich směsi, a to proto, protože
zkušenost nás učí, že jednotné
porosty, ať smrkové, borové nebo pod., se ukázaly
v lesním hospodářství velmi škodlivé,
ať už šlo o lesní škůdce nebo
o využití půdy. Dále se pak omezuje
těžba v našich lesích a způsob
těžby je v novém zákoně přesněji
formulován. Zakazují se jím holoseče,
omezuje se těžba dřevní hmoty a zákon
přímo říká, že větší,
silnější výběr dřevní
hmoty může se stát jen tenkrát, byl-li
buď uměle nebo přirozeně získán
porost a tím také podmínky k obnově
lesa. Dále se mluví v zákoně o tom,
že tam, kde má vlastník více než
100 ha lesa, je povinen udržovat lesní školku,
i když mu tato povinnost není ukládána
s konečnou platností, poněvadž ukáže-li
se to žádoucí, může požádat
okresní národní výbor, aby ho této
povinnosti zprostil.
Nejdůležitější částí
zákona je však ustanovení o zalesňování
nevýnosných pozemků, jako jsou pastviště,
hliniště, nezemědělské pozemky,
stráně a pod., které mají být
buď zalesněny, nebo na nich mají být
zřízeny rybníky, anebo - jak bylo pak v zemědělském
výboru doplněno - má jich být použito
na t. zv. větrolomy, toto především
v krajích jižní Moravy, u nás pak v
krajích na jih od Prahy, abychom jimi po zkušenostech
získaných v Sovětském svazu ovlivňovali
nejen chod větrů, ale i počasí. Není
zapotřebí zdůrazňovat význam
tohoto ustanovení v zákoně. Dnes je každému
z nás, tedy i naším rolníkům
jasno, že v otázkách vlivu a úpravy
klimatických podmínek v jednotlivých krajích
republiky musíme postupovat velmi rychle, abychom to, co
bylo v posledních 10 letech zameškáno, zničeno
nebo pokaženo, co nejdříve nahradili a zlepšili,
abychom tak získali našemu zemědělství
nejvýhodnější výrobní
podmínky.
Co rozumíme větrolomy? To jsou ony pásy lesních
porostů, které mají býti zřizovány,
a zákon přímo praví, že mají
být zřizovány tak, že po straně
nich má být ponechán určitý
pozemek, to znamená, že nemá být osázen,
aby tento lesní pás nepoškozoval přímo
sousední zemědělskou půdu.
To jsou v podstatě nejdůležitější
ustanovení zákona. V důvodové zprávě
k němu jste se také dočetli o nákladech,
které souvisí se zalesňováním,
a myslím, že mohu říci, že tak,
jako byl zákon uvítán zemědělským
výborem, bude uvítán i naší širokou
veřejností, ať už odborníky v lesním
hospodářství nebo rolníky či
pracovníky v našem rybníkářství.
Jde tedy, vážené paní a pánové,
o zákon, který jistě je možno co nejvřeleji
doporučiti, a proto navrhuji jménem zemědělského
výboru, abyste jej schválili se změnami,
učiněnými tímto výborem tak,
jak je předkládá.
Podpredseda Komzala (zvoní): Dávam
slovo zpravodajcovi k ods. 2 za výbor rozpočtový,
p. posl. Žiakovi.
Zpravodajca posl. Žiak: Slávne Národné
shromaždenie!
Osnova zákona o zalesňovaní, zriaďovaní
ochranných pásov a zakladaní (obnove) rybníkov
má byť moderný zákon, ktorým
ako dobrí hospodári v našom štáte
chceme zabezpečiť a zvýšiť starostlivosť
o lesy a rybníky. Význam lesného bohatstva
a rozumného hospodárenia s ním je každému
osvietenému občanovi jasný. S lesmi sa bohužiaľ
nehospodárilo správne. Lesy sa patrične neobnovovaly,
nemecké pustošenie lesov v druhej svetovej vojne narobilo
toľko škôd, že potrvá dlhý
čas, kým sa odstráni. Lesy nám dávajú
surovinu, drevo, bez ktorého by nebol možný
hospodársky život. Veľká časť
ľudského podnikania je závislá na dodávke
dreva, a to nielen pokiaľ ide o jeho množstvo, ale aj
o akosť. Ale nejde len o drevo ako hospodársku surovinu;
ľudstvo chápe mienku prezieravých učencov
a národohospodárov, že ubúdanie lesov
má za následok ťažké poruchy, ktoré
postihujú ostatnú hospodársku tvorbu. Po
zmenšení lesnej plochy ubúda dažďov,
kraje sa otvárajú prudkým vetrom, strácajú
sa prirodzené prekážky proti ničivým
prírodným živlom. Úbytok lesnej plochy
má za následok znehodnotenie kraja po stránke
zdravotnej a okrasnej.
Po minuloročnom katastrofálnom suchu uvažovali
sme o teoretickej možnosti regulovať počasie.
Vysadením lesných porastov na všetkých
nevyužitých pôdach a založením rybníkov
na miestach, kde sú pre to vhodné podmienky, zapôsobíme,
aj keď len čiastočne, ale predsa prakticky
na úpravu počasia, najmä predídeme katastrofálnym
suchám. Zákon o zalesňovaní a zakladaní
rybníkov nie je v lesnom hospodárstve prvý.
Štátna moc prostredníctvom lesných zákonov
a nariadení aj v minulosti starala sa o lesy, o ich prosperitu.
Prítomná doba znamená v lesnom hospodárstve
mimoriadny pokrok.
Vlastníkom rigorózne nakladá zakladať
a obnovovať lesné porasty s tendenciou zvyšovať
úrodnosť lesov a tým brániť zmenám
podnebia. Lesná pôda musí ostať lesom.
Ťažba dreva musí sa diať podľa plánu.
Lesné plochy majú byť osiate alebo osadené
vhodnými drevami, pričom sa má použiť
odôvodnený spôsob vysadiť lesy miešaným
porastom. Zakazuje sa vytínanie lesa načisto, tzv.
holý porub na priestoroch nad 1/2
ha alebo nad 1/2% lesnej plochy obhospodarovanej
časti. Nariaďuje sa omladzovanie lesa pre ťažbu
dreva.
Zvláštny význam má ustanovenie, že
vlastníci lesa nad 100 ha sú povinní zriadiť
a udržiavať lesné školky s vhodnou plantou.
Osobitnej zmienky si zaslúžia ustanovenia o zalesňovaní
nelesnej pôdy a k zakladaniu rybníkov podľa
vypracovaných plánov.
Náklady na zalesnenie a obnovu rybníkov nesie v
prvom rade vlastník, alebo vlastníci. Zákon
pamätá v odôvodnených prípadoch
na úhradu nákladov z verejných prostriedkov,
ako aj na možnosti vyvlastnenia pozemkov pre účely
lesa alebo rybníku. Prakticky pôjde skôr o
vyvlastnenie pozemkov pre rybníky, nakoľko vybudovanie
rybníkov a ich udržovanie bude žiadať značné
náklady. S hľadiska nárokov na štátne
prostriedky je významný § 8. Jednak vyslovuje,
že za 10 rokov majú byť zalesňovací
plán i obnova rybníkov skončené a
zároveň na tento cieľ zaradia sa do štátneho
rozpočtu primerané čiastky. Príspevky
na zalesnenie sa poskytnú buď dodaním planty,
buď prevzatím platenia anuít, alebo v hotovosti.
Príspevky na obnovu rybníkov sa poskytnú
podľa zákona o štátnom fonde pre vodohospodárske
meliorácie.
Pokiaľ ide o náklady na zalesnenie, treba spomenúť,
že ide o zalesnenie okrúhle 170.000 ha pôdy
v celom štáte pri priemernom náklade 23.000
Kčs za ha. Predpokladaná suma na zalesnenie činí
3.500 mil. Kčs. Predpokladá sa, že 2/3
uhradí štát a sväzky ľudovej správy
a tretinu ostatní vlastníci.
Výdavky na zalesnenie budú značne nižšie,
a to o rozdiel vo mzde pri použití školskej mládeže
a lesných brigád pri zalesňovaní,
vysadzovaní lesov. Náklady na obnovu rybníkov
nemožno vyčísliť, lebo doteraz nebol vykonaný
súpis a prieskum pôdy, ktorá príde
do úvahy pre vodohospodársky plán. V našom
štáte 1/3 pôdy zaujímajú
lesy, čo predstavuje rozlohu vyše 4 mil. ha.
Pokiaľ ide o lesnú plochu v štáte, sme
v Europe na 4. mieste. Zalesnenie menej úrodných
pôd najmä v pohraničí nebude práca
z núdze. Zalesnenie neužitočných plôch
bude činom vysokého hospodárskeho významu.
Zalesnenie značí návrat lesa tam, kde bol
nesprávne vyklčený, znamená zúrodnenie,
zlepšenie, okrášlenie kraja.
Pokiaľ ide o obnovu rybníkov, je to cieľavedomý
plán napraviť chyby, ktoré technika doteraz
narobila. Meliorovali sme, robili sme regulácie, vysúšali
sme kraje a neblahé následky sa dostavily. V prírode
nastaly trhliny, zmizlo rastlinstvo i zvieractvo a nastala zmena
podnebia.
Zalesňovanie a obnova rybníkov podľa tohto
zákona bude sa diať v celoštátnom krajinnom
záujme. Bez lesov nebolo by krásnej Československej
republiky. Slováci i Česi máme svoje lesy,
svoje hory úprimne radi. Dnes nedívame sa na ne
ako na majetok panský, vidíme v nich majetok svoj,
majetok celého národa. Najmä lesy v našom
pohraničí sú vencom, ktorý zvýrazňuje
náš štát a zároveň je našou
prirodzenou ochranou.
Rozpočtový výbor prerokoval vládny
návrh v zasadnutí 7. júla a zdôraznil
potrebu vypestovať dostatok akostnej lesnej planty a semien
v štátnych lesných školkách, aby
sa zalesňovacie práce mohly podľa plánu
zvládnuť. Pokladám túto osnovu za šťastný
vládny návrh a menom rozpočtového
výboru prosím slávne Národné
shromaždenie, aby ju v takomto znení, ako sme ho prerokovali
s výborom zemedelským, jednomyseľne odhlasovalo.
(Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Dávam slovo zpravodajcovi k
ods. 3. za výbor zemedelský, pánu posl. Václavů.
Zpravodaj posl. Václavů: Paní a pánové!
Zemědělský výbor projednal na své
schůzi dne 15. července 1948 vládní
návrh zákona o ochraně pachtýřů
zemědělských podniků a pachtýřů
zemědělských pozemků. Jde o zákon
odůvodněný ochranou drobných pachtýřů
i důvody národohospodářskými.
Zákon č. 46/1948 Sb. řeší otázku
a prakticky ruší hospodářskou funkci
pachtu, která pozbyla vydáním tohoto zákona
významu.
Ustanovení § 1, odst. 3-5, a § 2 uvedeného
zákona však nevylučuje a neruší
pacht sám a zůstává tedy i nadále
řada drobných pozemků, které budou
propachtovávány.
Zákon, který se vám dnes předkládá
ke schválení, má tedy na mysli především
ochranu řádného drobného pachtýře.
Drobným pachtýřem se rozumí rolník
a pachtýř, který hospodaří
na půdě, jež nepřesahuje v řepařské
oblasti 5 ha, v oblasti obilnářské 8 ha,
v oblasti bramborářské 10 a v oblasti pastvinářské
15 ha. To znamená, že podle navrhovaného zákona
má pachtýř možnost v posledním
roce 6 měsíců před projitím
pachtovní lhůty dosáhnout dalšího
propachtování a možnosti hospodařit
na najaté půdě jen tím, že doporučeným
dopisem oznámí vlastníku, že hodlá
majetek dál pachtovat.
Důležitá ustanovení zákona jsou
především v § 1, a pokud jde o vlastníka,
v § 3, kde se praví, kdy nenastane obnovení
pachtu, požádá-li o to vlastník. Je
to v tom případě, že vlastník
pozemků se chce ujmout hospodaření sám
nebo chce-li změnit dosavadní stav tím, že
buď hodlá změnit kulturu anebo provésti
nějaké investice, pokud jde o budovy a pod.
Vzhledem k těmto důvodům a proto, abychom
zabránili někdy i šikanování
pořádných drobných pachtýřů
a nedovolovali přílišné vystavování
pachtýře libovůli vlastníka pozemků,
je předkládán tento zákon zemědělským
výborem i vám ke schválení a doporučuji,
abyste jej schválili jednomyslně, tak jako jej schválil
zemědělský výbor. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Dávam slovo zpravodajcovi k
ods. 3 za výbor ústavno-právny, posl. Vachovi.
Zpravodaj posl. Vach: Milé paní, vážení
pánové!
Byl nám vládou předložen návrh
zákona tisk 31 o ochraně pachtýřů
zemědělských podniků a pachtýřů
pozemků. Zde u příležitosti projednávání
tohoto návrhu zákona musím uvésti,
že si naše zemědělství zaslouží,
aby naši zákonodárci pamatovali na jeho ochranu,
jako je tomu v tomto případě. Musíme
viděti praxi, a to od revoluce 1945. Tehdy naši pachtýři
z neznalosti budoucího zemědělského
programu v prvních měsících, v červnu
a červenci 1945, začali téměř
hromadně pouštět půdu z pachtu, ve svobodomyslném
hnutí, že na cizím již sloužiti nebudou.
Ministerstvo zemědělství i okresní
národní výbory stály tehdy před
obtížným úkolem, jak to učiniti,
aby půda byla dále živitelkou v době
pro celý národ tak potřebné.
Košický vládní program, pravda, určoval
hospodářské cesty, ale úplné
jasno a ulehčení přineslo vládní
prohlášení přednesené tehdejším
předsedou vlády Klementem Gottwaldem r. 1946
v měsíci červenci. Teprve zde narýsována
cesta revise pozemkové reformy, trvalého vlastnictví
k půdě, dále o půdě spekulační
a půdě osob právnických. Puštěná
půda začala býti znovu obdělávána,
a dnes, kdy probíhají půdní reformy,
jen s uzarděním může ta nebo ona obec
ukázati ladem ležící pole.
Je ovšem jisté, že i zde má dobrá
věc svou stinnou stránku. Zákon o trvalé
úpravě vlastnictví k půdě i
přes to, že je to jeden z výborných
zákonů, kde právo výměnkářů,
vdov a sirotků a sociálně slabých
je plné chráněno, přece dává
příležitost majitelům najímané
půdy, aby ji dnes sami vypovídali z pachtu, podléhajíce
našeptávání reakce, že když
tak neučiní, o všechno přijdou. Tu jsme
svědky nesprávného jednání,
které přináší s sebou nervositu
pachtýřů, ohrožuje plánovaný
chod zemědělství, protože kdo dostane
výpověď, již nehnojí, nestará
se dopředu a majitel nebo nový pachtýř
to neučiní. To je všechno, pravda, zdržování.
Proto dnes jednotlivé výbory sněmovny dostávají
na stůl návrh zákona tisk 31 a já
jako zpravodaj uvádím, že zákon pamatuje
na to, aby se vrátil k půdě každý
majitel, který sám chce hospodařiti. Vlastnické
právo těch, kteří dále najímají,
je podepřeno nejen tímto zákonem, ale přímo
ústavou.
Výborem ústavně-právním mi
bylo uloženo prohlásiti toto: Zákon o ochraně
pachtýřů zemědělských
usedlostí a pachtýřů zemědělských
pozemků sleduje spravedlivé, národohospodářsky
odůvodněné opatření, kterým
má býti zabráněno spekulaci s půdou,
aniž by docházelo také ke kořistění
tohoto pronajímaného soukromého vlastnictví.
Tak § 1, odst. 1 nedává pachtýři
výsadně právo jen pacht prodloužiti
o 3 roky, ale váže ho obecným občanským
zákonem, § 1118, k plnění pachtovních
smluv a je pro neplnění smluv možné
krátkým řízením smlouvy rušiti.
Stejně se majiteli dostává práva podle
§ 3 vrátiti se na usedlost a pozemky, ale jen s tím,
že on i jeho rodina skutečně sami budou hospodařiti,
bez úmyslu, že po roce dají znovu vše
do pachtu a zákon takto obejdou. Zákon má
přinésti jistotu pro práci našeho zemědělství;
nezvedá jedny proti druhým, ale občanská
slušnost a důvěra musí býti na
všech stranách.
Tento vládní návrh zákona, tisk 31,
byl 15. července projednán výborem ústavně-právním
a jednomyslně přijat. Ve své úloze
zpravodaje doporučuji sněmovně, aby jej schválila.