Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Přistoupíme k hlasování.
Poněvadž byl podán pozměňovací
návrh poslanců Hodinové-Spurné,
dr. Bartušky, dr. Beráka, V. Davida, dr. Jelínka,
Valo, Koktána, Žiaka a druhů, přednesený
panem zpravodajem, míním dát hlasovati takto:
nejprve o osnově zákona v úpravě tohoto
návrhu; nebude-li přijata, o osnově zákona
podle zprávy výborové.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování? (Námitky nebyly.)
Není jich. Budeme tedy hlasovati, jak jsem uvedla. (Zvoní.)
Kdo souhlasí z celou osnovou zákona, to jest s jejími
20 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí v
úpravě návrhu posl. Hodinové-Spurné,
dr. Bartušky, dr. Beráka, V. Davida, dr. Jelínka,
valo, Koktána, Žiaka a druhů, nechť zvedne
ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona v úpravě
návrhu posl. Hodinové-Spurné, dr.
Bartušky, dr. Beráka, V. Davida, dr. Jelínka,
Valo, Koktána, Žiaka a druhů.
Tím je vyřízen 4. odstavec pořadu.
Nyní budeme projednávati pátý odstavec
pořadu, jímž je
5. Zpráva výborů soc.-politického
a zdravotnického a ústavně-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 48),
kterým se mění a doplňují další
ustanovení dekretu presidenta republiky o závodních
a podnikových radách (tisk 84).
Zpravodajem za výbor soc.-politický a zdravotnický
je posl. Kapoun; dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Kapoun: Vážená sněmovno,
paní a pánové!
Dekretem presidenta republiky o závodních a podnikových
radách ze dne 24. října 1945, čís.
104 Sb., je v §§ 24 a 32 stanoveno, že zaměstnavatel
je povinen závodnímu zastupitelstvu odváděti
nejméně 10% podílu na čistém
zisku pro sociální, zdravotní a kulturní
potřeby zaměstnanců.
Zkušenosti získané při provádění
tohoto ustanovení ukázaly, že v poválečném
hospodářství nemohli se všichni pracující
podíleti stejnoměrně na prospěchu,
který jim mělo cit. ustanovení přinésti.
V některých závodech docházelo často
z nahodilých konjukturálních příčin
k vysokým ziskům a v jiných bylo nutno z
vyšších národohospodářských
důvodů, zejména s ohledem na cenovou politiku,
čistý zisk plánovitě vyloučiti.
Bylo tedy třeba v zájmu solidarity pracující
třídy odstraniti tyto rozdíly a provésti
soustředění prostředků získaných
podle §§ 24 a 32 dekretu takovým způsobem,
aby jich bylo možno využíti rovnoměrně
ku prospěchu všech pracujících, jak
zákonodárce původně zamýšlel.
Nutno uvážiti, že po znárodnění
velké části našeho hospodářství
tvoří vlastně velká většina
našich výrobních i distribučních
závodů jeden hospodářský celek
a že i sociální péči o zaměstnance
nutno organisovati plánovitě podle ústředních
hledisk.
Nelze také přehlédnouti, že právě
v malých soukromopodnikatelských závodech
docházelo mnohdy bez zásluhy podnikatele i zaměstnanců
ke značným nahodilým ziskům a k neúčelnému
využití podílu na tomto zisku, který
připadl závodnímu zastupitelstvu. Tato skutečnost
se projevovala škodlivě na trhu práce, v pracovní
morálce zaměstnanců a pod. Při tom
šlo zpravidla o obory s lehčí prací,
kdežto klíčové obory, zejména
těžkého průmyslu a hornictví,
byly v důsledku plánovité cenové politiky
v nevýhodě.
Z uvedených důvodů jevilo se nezbytně
nutně pozměniti a doplniti dekret presidenta republiky
ze dne 24. října 1945, čís. 104 Sb.
o závodních a podnikových radách,
a to tak, jak je obsaženo ve zprávě k vládnímu
návrhu zákona, tisk 84, který je dnes předložen.
Národnímu shromáždění
ke schválení.
Podle tohoto návrhu nového § 24 a) se zřizuje
jednotný fond pracujících při jednotné
odborové organisaci, který bude spravován
statutárními orgány, jež určí
vláda. Do tohoto fondu poplynou všechny prostředky
získané jako podíl na čistém
zisku v hospodářském sektoru, jakož
i příspěvek veřejné správy
podle § 32 zákona o závodních a podnikových
radách. Tímto opatřením bude vyhověno
požadavku velké většiny pracujících
a bude tak zaveden pořádek v hospodaření
s 10% podílem na čistém zisku ku prospěchu
všech pracujících pro jejich sociální,
zdravotní a kulturní potřeby. Soc.-politický
a zdravotnický výbor projednal ve schůzi
konané 16. července 1948 tento návrh zákona,
tisk 48, kterým se mění a doplňují
některá další ustanovení dekretu
presidenta republiky o závodních a podnikových
radách, a usnesl se jednomyslně a navrhuje aby sněmovna
tento návrh zákona, jak je uveden v tisku 84, beze
změny schválila. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Za výbor ústavně-právní je
zpravodajem p. posl. Vošahlík. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Vošahlík: Paní a pánové!
Ústavně-právní výbor projednal
ve své schůzi 16. července vládou
předložený návrh zákona, tisk
48, kterým se mění a doplňují
některá další ustanovení dekretu
presidenta republiky ze dne 24. října 1945, č.
104 Sb., o závodních a podnikových radách.
Předložený návrh zákona je druhou
novelou tohoto dekretu a má odstraniti nesrovnalosti, na
které podrobně ve své zprávě
ukázal zpravodaj za výbor soc.-politický.
Návrh zákona odstraňuje zmíněné
nedostatky dekretu č. 104 z r. 1945 podle těchto
zásad: 1. Podíl na zisku, který je správa
závodu povinna odvádět, stanoví se
pevnou sazbou 10%. 2. Povinnost odváděti tento
podíl se vztahuje na všechny závody, kde jsou
zákonné podmínky pro zřízení
závodní rady nebo závodního důvěrníka.
3. Zřizuje se jednotný fond pracujících
jako samostatná právnická osobnost při
jednotné odborové organisaci s úkolem, aby
podporoval úsilí o zlepšení sociálního,
zdravotního a kulturního stavu zaměstnanců.
4. Do tohoto jednotného fondu pracujících
plyne zmíněný podíl na čistém
zisku podle § 24 dekretu a jeho ekvivalent ve veřejné
správě podle § 32. 5. Vládním
nařízením, vydaným po slyšení
příslušného orgánu jednotné
odborové organisace, budou upraveny stanovy jednotného
fondu pracujících. A posléze: 6. Navrhovaná
novela upravuje a doplňuje trestní sankce ve snaze
zabrániti porušování povinností
členů závodních zastupitelstev v tom
směru a zneužívání prostředků
jednotného fondu pracujících nebo prostředků
fondem přidělených k jiným než
k určeným účelům.
Navrhovaná úprava v § 24 citovaného
dekretu způsobí, že instituce podílu
na zisku přinese prospěch skutečně
všem pracujícím a tím odstraní
všechny nepříznivé vlivy na mzdovou
rovnováhu, řízení pracovních
sil, pracovní kázeň, které doposud
význam její znehodnocovaly a způsobovaly,
že ono sociální zařízení
působilo mnohdy proti zájmům správné
sociální politiky a proti zájmům zaměstnanců
samých.
Z těchto důvodů usnesl se ústavně-právní
výbor Národního shromáždění
doporučiti, aby předložený návrh
zákona byl jednomyslně přijat. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
K tomuto bodu jsou přihlášení řečníci.
Zahájíme proto rozpravu.
Řečníky jsou pp. posl. Kozelka, Fiala
a Kleštinský.
Dávám slovo prvnímu přihlášenému
řečníku, p. posl. Kozelkovi.
Posl. Kozelka: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
Byl vám předložen návrh zákona,
kterým se mění a doplňují některá
další ustanovení dekretu presidenta republiky
o závodních a podnikových radách.
Dekretem presidenta republiky č. 1 04/45 Sb., § 24,
byla vtělena ve skutek předválečná
vymoženost našich horníků - 10% podíl
na čistém zisku pro všechny pracující.
Tím bylo vyhověno dávnému jejich přání.
Avšak při provádění ustanovení
§ 24 jmenovaného dekretu se ukázalo, že
rozdílné výsledky pracovního úsilí
zaměstnanců se obrazily i v 10% podílu na
čistém zisku. Zatím co prvovýroba
a těžký průmysl v důsledku poválečného
hospodářství při vysokém výkonu
a za velmi těžkých podmínek jak pracovních,
tak i sociálních nedosahovaly buď žádných
anebo minimálních zisků, na druhé
straně podniky jiné za daleko příznivějších
podmínek dosahovaly ohromných zisků. A byly
to povětšině soukromopodnikatelské podniky,
jež dosahovaly vysokého zisku vysokými cenami
výrobků často bez zásluhy podnikatele
i zaměstnanců.
Tyto rozdíly je třeba odstraniti a k tomu také
směřují změny a doplňky citovaného
zákona, tím spíše, že dnes tvoří
velká většina našich výrobních
i distribučních závodů jeden hospodářský
celek, a proto musí být i sociální
péče o zaměstnance plánovitě
organisována. Toto je jeden cíl navrhovaných
změn a doplňků.
Druhým cílem je odstraniti a znemožnit zneužití
podílu na čistém zisku, neboť ne všechny
závodní rady pochopily úmysl zákonodárcův
a úsilí Ústřední rady odborů.
Zkušenosti s prováděním § 24 dekretu
č. 104/45 to jasně prokázaly. Máme
celou řadu závodních rad a s potěšením
musíme konstatovat, že je jich většina,
které od prvého okamžiku pochopily smysl pro
odpovědnost a pořádek a dbaly své
odborářské cti a výchovy. Předkládaly
své plány na použití podílu na
čistém zisku každý rok ke schválení
a řídily se směrnicemi a pokyny Ústřední
rady odborů, čímž vyhověly úmyslu
a přání zákonodárce. Máme
mnoho i takových závodních rad, které
předkládaly ke schválení plán
na použití pouze části čistého
zisku a se zbytkem počítaly pro rok příští.
Takovéto závodní rady je nutno s tohoto místa
pochválit jako dobré hospodáře a bude
třeba na ně pamatovat při prováděcím
nařízení.
Na druhé straně máme však také
takové závodní rady, které nikdy svůj
plán na použití nepředložily a
hospodařily po svém, bez ohledu na směrnice
Ústřední rady odborů, odporujíce
tak zákonu i úmyslu zákonodárce.
Pan předseda vlády již poukázal ve svém
referátu na zasedání Ústřední
rady odborů na takové případy přímého
zneužívání a sledování
osobního prospěchu. Uvedl jeden případ
z velkoobchodu na Ostravsku, kde 10% podíl na čistém
zisku činil 802.933 Kčs. A jak ho bylo použito?
Pan ředitel dostal 64 tisíc Kčs, předseda
závodní rady 27.940 Kčs, jednatel závodní
rady 28.140 Kčs, zástupce pana ředitele 29.721
Kčs, předseda závodní odborové
skupiny 20.980 Kčs, pokladník závodní
odborové skupiny 25.800 Kčs atd. atd.
Druhý případ, který uvedl, je z průmyslového
podniku ze severních Čech, který má
necelých 100 zaměstnanců a 10% podíl
na čistém zisku činil v roce 1946 3,975.000
Kčs a v r. 1947 650.000 Kčs. Z tohoto podílu
byla vyplacena jednorázová tak zv. sociální
výpomoc ve výši až 45.000 Kčs na
jednotlivce. Úhrnem bylo vyplaceno jednotlivcům
1,339.200 Kčs. Za výlet na Macochu bylo zaplaceno
55.795 Kčs, na zájezdy do divadel 11.655 Kčs
atd.
Z těchto příkladů je jasné,
jak nebyl pochopen úmysl zákonodárcův,
a že není možno s 10% podílem na čistém
zisku takto hospodařiti. Tuto věc nutno postavit
pod všeobecnou kontrolu.
O právo podílu na čistém zisku nebojovala
pracující třída proto, aby ho bylo
zneužíváno ve prospěch jednotlivců.
Podíl na čistém zisku musí bezpodmínečně
sloužit k sociálnímu zlepšení všech
pracujících a nikoli k zneužívání
a obohacování jednotlivců.
Z podnětu Ústřední rady odborů
byla již loňského roku zahájena diskuse
ve všech závodech a úřadech o podílu
na čistém zisku, o nepříznivých
zkušenostech s ním a o možnosti odstraniti tyto
obtíže soustředěním podílu
do jednotného fondu, který by umožnil široce
založené akce sociální, kulturní
a rekreační tak, aby podíl na zisku přinesl
prospěch skutečně všem pracujícím.
Výsledky této diskuse ukázaly, že většina
závodních rad i zaměstnanců samých
opravdu má zájem na tom, aby podíl byl postaven
na kolektivní základnu vzájemné solidarity
všech pracujících a soustředěn
do jednotného fondu. Proto mohla plenární
schůze Ústřední rady odborů,
konaná dne 30. června a 1. července t. r.,
opírajíc se o příznivý výsledek
této diskuse, usnésti se na požadavku, aby
podíl na zisku byl soustředěn do jednotného
fondu.
Realisaci tohoto usnesení je právě návrh
zákona, který je dnešní plenární
schůzi Národního shromáždění
předložen ke schválení. Doporučuji
proto, aby navrhovaný zákon byl schválen.
(Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dalším řečníkem je p. posl. Fiala.
Dávám mu slovo.
Posl. Fiala: Paní místopředsedkyně,
vážené Národní shromáždění!
Dekret presidenta republiky č. 104 ze dne 24. října
1945 přinesl námezdně pracujícím
prostřednictvím závodních zastupitelstev
velká práva zejména po stránce sociální,
hospodářské, výrobní, provozní
a kulturní, ale uložil jim také značné
povinnosti. K chápání těchto velkých
a neobvyklých úkolů bylo nutno pracující
vychovávat a soustavně školit a také
se to, dík ROH, z velké části podařilo.
Jen nepatrná část dělníků
a úředníků, resp. funkcionářů
závodních zastupitelstev někdy nestačila
a někdy nechtěla důsledně chápat
ustanovení dekretu, příslušných
nařízení a směrnic ÚRO. Jinak
dekret sám až dosud splnil z velké části
své poslání, zejména v našem
hospodářském životě.
Již po vyjití dekretu jsme si byli vědomi některých
jeho slabin a konečně i slabostí některých
lidí, kteří ho budou uvádět
do praxe. Čekali jsme však na zkušenosti získané
při praktickém provádění ustanovení
dekretu, abychom z nich mohli čerpat a na základě
nich žádat o změnu anebo doplnění
některých částí dekretu.
Jedním z ustanovení dekretu, které nebylo
všude správně chápáno, je ustanovení
§ 24 o podílu na čistém zisku. Podle
dosavadního znění tohoto paragrafu byla správa
závodu povinna přispívati. závodní
radě na sociální potřeby zaměstnanců
nejméně 10% podílem z čistého
zisku za uplynulý rok. Kde však v důsledku
odborářské a politické nevyspělosti
zaměstnanců nebylo závodní odborové
organisace a tím také nemohlo tam dojíti
k ustavení závodní rady podle vlád.
nař. č. 216/46 - a to bylo většinou
u menších soukromých firem - nebyl tento závod
nucen nikomu podíl na čistém zisku odvádět.
Stejně tomu bylo i u závodních důvěrníků,
kterých zejména v prvých dobách po
vyjití dekretu bylo ustaveno v mnohých závodech
velmi málo.
Nové pozměňovací znění
§ 24 již na tento nedostatek pamatuje a odstraňuje
jej tím, že každá správa závodu,
ať už tam závodní rada, závodní
důvěrník anebo náhradní orgán
závodního zastupitelstva je anebo by tam měl
býti zřízen, je povinna 10% podíl
z čistého zisku odvést jednotnému
fondu pracujících.
Konečně pak změnou tohoto paragrafu dochází
k uskutečnění přání
většiny pracujících, aby totiž
10% podíl z čistého zisku došel správného
a spravedlivého uplatnění ve formě
jednotného fondu pracujících a tím
aby sloužil svému původnímu poslání
a určení, to jest k zakládání
a správě trvalých zařízení,
určených k blahu a prospěchu všech zaměstnanců,
tedy nejenom těch, jejichž závody shodou příznivých
okolností dosahovaly značných zisků,
ale i těch, kteří často museli pracovat
ve svých závodech za mnohem obtížnějších
pracovních podmínek, ale zisku nedosáhli,
poněvadž bylo nutno z hospodářských
a obchodních důvodů těžit ku
příkladu levné uhlí a vyrábět
pro zahraniční odbyt levné a dobré
zboží. Nelze proto říci, že nadměrné
čisté zisky v některých pracovních
sektorech byly vždy jen výsledkem nějaké
zvláštní píle a pracovního vypětí
zaměstnanců, nýbrž častěji
výsledkem příznivých podmínek
cenových, nákupních, odbytových, po
příp. konjukturálních. Přitom
mnohé závodní rady takovýchto podniků
nesledovaly často ani možnosti snižování
cen prodávaných výrobků, nýbrž
myslely pouze na prospěch vlastní nebo na prospěch
zaměstnanců vlastního závodu.
Některé závodní rady nerespektovaly
ani výnos min. soc. péče ze dne 3. června
1946 o tom, že podíl na čistém zisku
nesmí býti v žádném případě
rozdělen mezi zaměstnance závodu ani úplně
ani zčásti, nerespektovaly dále ani vyhlášku
min. soc. péče ze dne 24. ledna 1947, č.
88 Úř. listu částka 10, podle které
bylo nutno předložit ke schválení plán
na použití podílu z čistého zisku
do 100.000 Kčs KOR a přes 100.000 Kčs příslušnému
svazu ROH. A nerespektovaly konečně ani prozatímní
směrnice ÚRO z června 1947, které
přesně vytyčují, k jakým účelům
může býti 10% podílu použito.
O tom jistě dostatečně svědčí
některé odstrašující případy
z Čech i ze země Moravskoslezské, jak je
uvedl na široké plenární schůzi
ÚRO dne 30. června t. r. její předseda
a předseda vlády Zápotocký.
Jeho slova, že o právo podílu na čistém
zisku jsme nebojovali proto, aby ho bylo zneužíváno
ve prospěch jednotlivců, nýbrž proto,
aby sloužilo k zlepšení sociálního
postavení celku, a jeho výzva, aby odborová
organisace tomuto zneužívání učinila
přítrž, setkaly se s naprostým porozuměním
všech zástupců pracujících, přítomných
na této široké konferenci, kteří
pak učinili jednomyslné usnesení, aby z 10
% podílu na čistém zisku byl utvořen
jednotný fond pracujících. Jestliže
takovýmto spontánním způsobem byla
projevena vůle pracujícího lidu prostřednictvím
jeho legálních a řádně volených
zástupců, pak změnou § 24 dekretu i
závodních radách a jejím uzákoněním
plníme tuto vůli lidu.
Je pochopitelné, že změna §u 24 si vyžádala
i doplnění dekretu paragrafem 24 a), který
mluví o zřízení jmenovaného
jednotného fondu pracujících jako o samostatné
právnické osobě při jednotné
odborové organisaci, o jeho úkolech, správě
a orgánech tak, aby skutečně sloužil
k zlepšování sociálního, zdravotního
a kulturního stavu všech zaměstnanců.
Věřím, že vláda po slyšení
Revolučního odborového hnutí vydá
takové stanovy, které by zajišťovaly pružnost
a účelnost tohoto fondu. Změna § 32
je opět v souvislosti s § 24 a), aby i příspěvek
veřejné správy byl tomuto jednotnému
fondu odváděn v částce, jejíž
výše bude stanovena vládním nařízením.
Stejně možno vítat i změnu a doplnění
§ 37 dekretu, které jsou v přímé
souvislosti se změnami provedenými v předchozích
paragrafech.
Klub poslanců čs. strany socialistické je
přesvědčen, že citovaný vládní
návrh zákona uskutečňuje pouze přání
obrovské většiny našeho pracujícího
lidu, které bylo již několikrát vyjádřeno,
ať již v diskusích na závodech o této
otázce anebo ve schůzích a konferencích
všech orgánů ROH, a proto doporučuje,
aby předložený návrh zákona byl
váženým Národním shromážděním
jednomyslně schválen. Sklidíme za to vděk
našich horníků, kováků, textiláků,
dopraváků, lučebníků a všech
poctivých dělníků a úředníků
ať v soukromé nebo ve státní a veřejné
správě.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dalším řečníkem je p. posl. Kleštinský.
Dávám mu slovo.
Posl. Kleštinský: Slávne Národné
shromaždenie, panie a pánovia!
Dekrét prezidenta republiky zo dňa 24. októbra
1945, č. 104 Sb., o závodných a podnikových
radách sa dôstojne radí medzi základné
revolučné dekréty z r. 1945, kedy sme položili
pevné základy nášho ľudovodemokratického
zriadenia vo forme dekrétu o znárodnení kľúčového
priemyslu, peňažníctva, o národných
výboroch, o pozemkovej reforme atď.
Dekrétom č. 104 boly pevne vymedzené práva
zástupcov robotníctva v závodoch, v podnikoch
a kanceláriách a závodné a podnikové
rady sa staly jednými zo základných pilierov
nášho nového ľudovodemokratického
poriadku.
Dnes stojíme pred úlohou, aby sme kritickým
okom preskúmali účinnosť tohto dekrétu
na jednom z jeho úsekov: v otázke vydelenia 10%
zisku, ktorý závodné a podnikové rady
maly používať pre kultúrne, hospodárske,
zdravotné potreby zamestnancov toho ktorého podniku.
V dobe, keď bol vydaný tento dekrét, bola ešte
väčšia časť priemyslu než dnes
v rukách súkromných podnikateľov. Zákon
chránil záujmy zamestnancov aj tým, že
prinútil zamestnávateľa, aby časť
zisku - výsledku a plodu práce týchto zamestnancov
- odovzdali pre potrebu samotných zamestnancov.
V dobe, keď bol vydaný tento dekrét, neexistovaly
ešte hospodárske, zdravotné, kultúrne
opatrenia pre pracujúcich v takej miere ako dnes. Od tej
doby bol vybudovaný celý rad inštitúcií
- rekreačná akcia ÚRO, kolá národnej
súťaže atd. - ktoré sa starajú
o robotníkov, a predovšetkým o tých
robotníkov, ktorí dali príklady dobrej a
obetavej práce v prospech národného celku.
Dva a pol roka, takmer tri roky, ktoré prešly od vyhlásenia
dekrétu, dajú nám možnosť, aby
sme ešte aj s iného hľadiska posúdili
potrebnosť prípadnej zmeny toho alebo onoho paragrafu
v tomto dekréte. Ukázalo sa, že ustanovenie
o povinnom odvádzaní 10% zo zisku nemôže
zostať v pôvodnej forme, ako bolo v zákone predpísané,
z dvoch príčin:
a) Podporovanie pracovnej morálky, odmeňovanie lepšieho
výkonu, vyrovnanie sociálnych zdravotných
a technických podmienok práce nemôže
byť úlohou jednotlivých závodných
a podnikových rád, ktoré túto úlohu
riešia inokedy nie s hľadiska potreby celku, ale s hľadiska
svojich užších závodných alebo
ešte užších osobných záujmov.
b) Fondy pri jednotlivých závodných podnikových
radách nedávajú dostatočnú
záruku kontroly nad používaním týchto
fondov a táto nekontrolovanosť môže svádzať
jednotlivcov k zneužívaniu finančných
možností dávaných týmito fondami.
Aj na Slovensku máme celý rad prípadov, že
závody, ktoré hrajú mimoriadnu úlohu
v plnení celého hospodárskeho plánu
a tvoria základ pre úspech dvojročnice, nemôžu
svojim robotníkom zo zisku nič poskytnúť
z tej jednoduchej príčiny, lebo taký zisk
nemajú. A sú to obyčajne závody, kde
pracovné podmienky sú ťažšie, kde
plnenie plánu je spojené s väčším
vypätím síl, než v závodoch, kde
dobrý odbyt alebo pomerne ľahšia práca
zaisťuje závodným radám značne
väčšie obnosy ako účasť na
zisku. Takáto nespravodlivosť voči baníkom
v Handlovej, voči kovorobotníkom v Podbrezovej atď.
musí byť rozhodne napravená.
Aj na Slovensku máme bohužiaľ, prípady,
že ani v týchto závodoch, kde zisky boly, podiel
závodnej rady neslúžil všetkému
robotníctvu, ale len jednotlivcom. Továreň
na výrobu umelých tukov v Novom Meste n./Váhom
vyplatila napr. podľa zákona závodnej rade
niekoľko sto tisíc korún z titulu 10% podielu
na čistom zisku. Závodná rada tieto peniaze
jednoducho vyplatila niektorým robotníkom, pritom
pri určení výšky obnosu nebrala zreteľ
na pracovný výkon jednotlivca, ale určovala
výšku podľa iných, ľubovoľných
príznakov. Centrum, podnik na výrobu metiel a kief
v Trnave, tiež vyplatil dosť vysoký obnos závodnej
rade v smysle zákona; tieto peniaze boly rozdelené
podľa funkcie v závodnej rade, atď.
Je jasné, že to nebol úmysel zákonodarcu,
že to nebol úmysel prezidentského dekrétu.
Morálna sila nášho ľudovodemokratického
zriadenia je v kritike a samokritike. Nebudeme a nechceme zavrieť
oči pred nedostatkami a chybami, ale chceme ich otvorenou
a priateľskou kritikou odstrániť. My ako členovia
a starí pracovníci odborového hnutia sami
preto žiadame a súčasne schvaľujeme, aby
bol zmenený dekrét v tom smysle, aby tieto nedostatky
boly odstránené.
Vítam zmenu § 24 v takom smysle, že z 10% ziskových
podielov sa vytvorí ústredný fond pri ústredí
Revolučného odborového hnutia najmä
s hľadiska potrieb slovenského hospodárstva
a slovenskej robotníckej triedy.
Na Slovensku stojíme v najbližších mesiacoch,
v najbližších rokoch pred veľkými
úlohami. Chceme vyrovnať úroveň slovenského
hospodárstva a životnú úroveň
slovenského pracujúceho ľudu s úrovňou
hospodárstva a so životnou úrovňou pracujúceho
ľudu v Čechách a na Morave. To znamená,
že musíme sústrediť a podľa jednotného
plánu a jednotnej línie používať
všetky prostriedky, ktoré nám splnenie tohto
veľkého plánu umožnia.
Uvediem len dva príklady: Päťročnica vyžaduje
na Slovensku predbežne odborné vyškolenie niekoľko
desaťtisícov kvalifikovaných robotníkov.
Dnešný počet kvalifikovaných robotníkov
sa pohybuje na Slovensku okolo 35% všetkého robotníctva,
kým v Čechách a na Morave je to 60%. Vyškolenie
mohutnej armády sústružníkov, haviarov,
robotníkov u vysokých pecí atď. leží
takmer výlučne na pleciach nášho ROH,
ktoré sa tejto gigantickej úlohy podujalo.
Jednotné usmernenie splnenia plánu vyžaduje,
aby národná súťaž, aby ROH malo
možnosť vo forme prémií, rekreácie,
lepších kultúrnych, zdravotných atď.
pomerov povzbudzovať robotníctvo predovšetkým
tam, kde ich výkon s hľadiska celkového národného
hospodárstva hrá rozhodujúcu úlohu.
Preto je správne a jedine správne, keď tento
Ústredný fond je k dispozícii ústredia
Revolučného odborového hnutia, kde je daná
stopercentná záruka, že bude používaný
s hľadiska celoštátnych a celonárodných
potrieb, že bude slúžiť ku skutočnému
zlepšeniu pomerov tam, kde je toho najviac treba.
Ako robotník, člen Revolučného odborového
hnutia, ako komunista a Slovák vyslovujem úplný
súhlas so zákonom, lebo ho považujem za prospešný
a užitočný nášmu pracujúcemu
ľudu. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen,
rozprava je skončena. Dávám slovo k doslovu
zpravodaji za výbor soc.-politický a zdravotnický,
posl. Kapounovi.
Zpravodaj posl. Kapoun: Vzdávám se slova.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dávám slovo k doslovu zpravodaji za výbor
ústavně-právní, posl. Vošahlíkovi.
Zpravodaj posl. Vošahlík: Vzdávám
se slova.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Kapoun: Nejsou.
Zpravodaj posl. Vošahlík: Nikoli.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 3 články, nadpis a úvodní
formuli. Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 3 články, nadpisem a úvodní
formulí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 5. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
šestého odstavce pořadu, jímž je
6. Společná zpráva výborů
hospodářského, ústavně-právního
a rozpočtového k vládnímu návrhu
zákona (tisk 49) o komunálních podnicích
(tisk 87).
Zpravodajkou výboru hospodářského
je pí posl. Zimáková. Prosím,
aby se ujala slova.