Zpravodajka posl. Patschová: Pane předsedo,
paní a páni ministři, slavná sněmovno!
Předložený vládní návrh
zákona o úpravě některých poměrů
na ochranu veřejných zájmů upravuje
velmi důležitý úsek našeho života.
Týká se totiž činnosti akčních
výborů, které vznikly v pohnutých
únorových dnech, v době, kdy vrcholila vládní
krise. V té době počal náš lid
tvořit spontánně akční výbory
Národní fronty, jimiž vyjádřil
svou nezlomnou odvahu a vůli bránit a ubránit
lidově demokratické zřízení
proti pokusu reakce o nastolení starých řádů.
V akčních výborech navázal náš
lid na tradici původní Národní fronty,
na její koordinační výbory, které
od svého počátku byly míněny
jako pracovní základna sblížení
a spolupráce mezi lidem měst a venkova. Koordinační
výbory nesplnily svého původního určení
proto, že i do nich se časem vloudily protilidové
a protipokrokové živly. Leč myšlenka této
jednoty žila v našem lidu dále. Proto také
v hodině nebezpečenství, kdy šlo o ochranu
lidově demokratického zřízení,
vznikly akční výbory, jež se projevily
jako nositelé politické vůle lidu a jako
orgány, jimiž lid bojoval proti pokusu domácích
i zahraničních nepřátel o zvrat mocenských
sil.
Tento boj vedly akční výbory na půdě
ústavní a na půdě zákonné,
neboť v nich se naplnila a jimi byla prováděna
stěžejní zásada naší ústavy,
že lid je jediným zdrojem moci ve státě.
V rámci tohoto obranného boje provedly akční
výbory určitá opatření, jež
byla nutná k zabezpečení a ochraně
lidově demokratického zřízení
a k očistě veřejného života,
poněvadž úkolem práva v lidově
demokratickém státě je právě
ochrana společenského a politického zřízení
státu a tím ochrana jeho sociální
a ekonomické základny. A poněvadž akční
výbory splnily tento úkol, je nutno jednání
a opatření jimi předsevzatá hodnotit
jako opatření právní.
Zákon má celkem čtyři paragrafy. §
1 deklaruje, že opatření akčních
výborů, k nimž došlo v době od
20. února do počátku účinnosti
tohoto zákona, jsou po právu. Zákon to deklaruje
proto, že v akčních výborech se naplnilo
výsostné právo lidu, ústavou zaručené.
Logickým důsledkem tohoto výsostného
práva je pak skutečnost, že výlučně
jen ústřednímu akčnímu výboru
Národní fronty náleží rozhodovat
o tom, zdali opatření akčních výborů
mají onu kvalifikaci vládním návrhem
požadovanou, totiž zdali skutečně jde
o opatření, jež směřovala k ochraně
nebo k zabezpečení lidově demokratického
zřízení nebo k očistě veřejného
života. Jen opatření tohoto rázu jsou
totiž opatřeními právními v tom
smyslu, jak stanoví návrh zákona, kdežto
opatření, jež nemají těchto znaků,
mohou být na návrh ústředního
akčního výboru Národní fronty
revidována povolaným úřadem nebo orgánem.
Totéž právo přísluší
ústřednímu akčnímu výboru
Národní fronty i tehdy, uzná-li za vhodné
odstranit nesrovnalosti, vzniklé při provádění
opatření akčních výborů.
Podle znění návrhu zákona nutno opatření
provedená na místě akčních
výborů jinými úřady nebo orgány,
jako na př. orgány jednotného odborového
hnutí nebo služebními úřady,
posuzovat stejně, jako kdyby šlo o činnost
akčních výborů.
§ 2 obsahuje konkretní ustanovení, jichž
bude vedle všeobecné zásady prvního
paragrafu a spolu s ním užito na úpravu služebních
poměrů těch veřejných zaměstnanců,
kteří byli rozhodnutím akčních
výborů nebo orgánů za ně jednajících
vzdáleni služby. Pokud akční výbory
tyto zaměstnance nepovolaly zpět do služby,
budou veřejní zaměstnanci, kteří
dosáhli určitého fysického věku
a určitého počtu služebních let,
přeloženi do výslužby. S ostatními
zaměstnanci, u nichž není splněna podmínka
dosažení určitého věku a předepsané
služební doby, bude služební poměr
rozvázán.
Odpovídá právnímu přesvědčení
našeho lidu, aby v souhlasu s návrhem zákona
ti veřejní zaměstnanci, kteří
byli nebo ještě budou uznáni vinnými
podle dekretu presidenta republiky č. 16/45 Sb. o potrestání
nacistických zločinů, zrádců
a jejich pomahačů a o mimořádných
lidových soudech, podle dekretu presidenta republiky č.
138/45 Sb. o trestání některých provinění
proti národní cti, nebo konečně podle
dekretu presidenta republiky č. 105/45 Sb. o očistných
komisích pro přezkoumání činnosti
veřejných zaměstnanců, byli z veřejných
služeb propuštěni, neboť se prokázali
nehodnými zůstat ve službách tohoto
státu.
Ze všech těchto důvodů nutno předložený
návrh zákona hodnotit jako zákon odpovídající
potřebám a duchu lidově demokratického
zřízení. Doporučuji proto, aby návrh
tohoto zákona byl se změnou, usnesenou v ústavně-právním
výboru dne 16. července 1948, přijat. (Potlesk.)
Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen,
rozprava odpadá.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodajka posl. dr. Patschová: Prosím o
provedení této tiskové opravy: V § 2,
č. 3 v předposlední řádce vypadlo
za slovy "do dne" slovo "počátku",
takže tento pasus zní správně: "Dosáhl-li
do dne počátku účinnosti tohoto zákona...
"
Předseda: Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 4 paragrafy, nadpis a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové, s opravou
tiskové chyby přednesenou pí spravodajkou
posl. dr. Patschovou. (Námitky nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to
jest s jejími 4 paragrafy, nadpisem a úvodní
formulí podle zprávy výborové, s opravou
přednesenou pí zpravodajkou, nechť zvedne ruku!
(Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je pořad schůze vyřízen.
Ke slovu se přihlásil pan náměstek
předsedy vlády Zdeněk Fierlinger.
Dávám mu slovo.
Náměstek předsedy vlády Fierlinger:
Slavná sněmovno, paní a pánové!
Zatím co naše vládní delegace v čele
s předsedou vlády Antonínem Zápotockým
podepsáním naší smlouvy o přátelství
a spojenectví s novým demokratickým
Rumunskem klade nový kámen k mírové
výstavbě Evropy, naše Národní
shromáždění končí své
první údobí plodné práce. Dovolte,
abych před tím, než se rozejdete na letní
prázdniny, zhodnotil několika slovy práci,
která byla za dobu necelých dvou měsíců
vykonána, a abych zdůraznil mimořádný
význam vámi schválených zákonů.
Dotkly se takřka všech úseků státní
správy a zejména účinně zasáhly
do nového našeho hospodářství,
a to jak na úseku zemědělském, tak
i do průmyslové výroby a zejména pak
do peněžnictví. Zákon o organisaci našeho
peněžnictví řeší tuto nesmírně
důležitou a pro celé naše hospodářství
zásadní otázku v duchu skutečně
socialistickém. Nutná úprava našeho
peněžnictví čekala více než
dva roky na své uskutečnění, neboť
reakce se snažila za každou cenu zabránit tomu,
aby se naše peněžnictví stalo účinným
nástrojem socialistického budování.
Nejenom banky, nýbrž též lidové
peněžnictví bylo účelně
zjednodušeno a zreorganisováno tak, aby lidové
úspory mohly býti snadno a rychle mobilisovány
pro potřeby národního hospodářství,
aby vklady našich střádalů byly co nejlépe
zajištěny a aby peníze byly postaveny skutečně
do služeb lidu. Rovnovážný stav našeho
hospodářství, vysoký stav naší
výrobnosti a naše snahy po neustálém
technickém zdokonalení naší výroby,
píle a přičinlivost našeho lidu, jakož
i moudrá a rozšafná naše finanční
politika spolu s novou organisací našeho peněžnictví
představuje nejlepší záruku pevnosti
a stálosti naší měny, v níž
náš lid může míti naprostou důvěru.
Právě proto, že jsme se odhodlali překonati
některé přechodné hospodářské
obtíže, s nimiž zápasí celá
Evropa, tím, že jsme se spolehli především
na své vlastní síly a že jsme si v mnohé
odřekli, odmítajíce jíti na jakékoliv
politické a sociální ústupky reakčním
požadavkům kapitalistického světa, právě
proto se nám otevírají vyhlídky dalšího
úspěšného hospodářského
vývoje.
Zákon o komunitním hospodářství
dá možnosti orgánům naší
lidové demokratické převzíti správu
hospodářských podniků místního
a regionálního významu a doplňuje
tu účelně kostru naší znárodněné
výroby.
Schválili jste jinou důležitou osnovu, zákon
o Ústřední radě družstev, které,
která se stává důležitým
řídícím orgánem veškerého
našeho družstevnictví v novém lidově
demokratickém duchu. Naše družstevnictví
se musí státi účinným nástrojem
sociální svépomoci spotřebitelů,
živnostníků i drobných výrobců,
oproštěné od ducha jakéhokoliv kapitalistického
kořistnictví.
Citoval jsem pouze některé z nejdůležitějších
vámi schválených zákonů. Ukazuje
to naši snahu, aby naše nová ústava nezůstala
mrtvou literou. Chceme jí dáti co nejdříve
skutečnou živou náplň tak, jak to bylo
vyjádřeno v programu naší vlády.
S povděkem třeba kvitovat, že všechny
četné osnovy, které byly Národnímu
shromáždění předloženy,
byly pak v krátkém čase naším
Národním shromážděním
zpracovány a schváleny, čímž
byly vyplněny alespoň nejcitelnější
mezery, které se dosud v našem státním
zřízení vyskytovaly. Chápu, že
mnozí členové Národního shromážděním
mohli míti pocit, že úkoly Národnímu
shromáždění uložené převyšovaly
možnost klidné, soustavné a pečlivé
odborné zákonodárné práce,
čímž mohlo vzniknouti nebezpečí
nedokonalé formulace zákonů. Prosím
však aby bylo uváženo, že odvaha a energie,
s kterou jsme sedali v únorových dnech
do práce, jsou výrazem přání
co nejdříve dohonit, co jsme zameškali před
tím v důsledku neutěšené
vnitropolitické situace a v důsledku úsilí
reakce zabrzdit všemi prostředky naše budovatelské
úsilí a úspěšný vývoj
k socialismu. Tak jako naše dělnictvo si předsevzalo
nové vyšší úkoly, které
chce splnit ještě během posledních měsíců
dvouletky, tak i naše státní zřízení
snaží se držeti krok v úsilí, které
náš pracující lid vyvíjí
v dílnách, továrnách a na polích.
Všude nás čekají ještě velké
úkoly a nutným předpokladem jejich úspěšného
splnění je vaše zákonodárná
činnost. Chceme dát bezpečný základ
kolektivnímu úsilí všech občanů,
odstraniti vykořisťování člověka
člověkem a prosazovat všude vyšší
a ušlechtilejší zásady socialismu v přesvědčení,
že tak nejlépe podnítíme tvůrčí
síly národního hospodářství.
Chceme však současně dáti všem
občanům pocit pevného právního
řádu, spravedlivého ke všem a znamenajícího
pro každého co největší míru
individuální svobody, kterou lze smířiti
s naším kolektivním úsilím a
nutnou občanskou kázní.
Především však bych chtěl zde zdůraznit
nejen těsnou a dobrou spolupráci mezi vládou
a parlamentem, nýbrž též poukázat
na krásný vzájemný poměr, který
mezi všemi členy Národního shromáždění
vládl a který se podstatně lišil od
toho, čeho jsme byli svědky před únorem.
Proč tento zásadní rozdíl proti dřívějšímu
napjatému ovzduší, v němž jsme
dříve v Národním shromáždění
pracovali? Je to proto, že jste nepřistupovali ke
svým zákonodárným úkolům
s hlediska úzkých třídních
zájmů, nýbrž s hlediska skutečných
národních a státních zájmů,
uplatňujíce výlučně svá
odborná hlediska. Jsem přesvědčen,
že tento duch naší nové obrozené
Národní fronty, duch upřímné
bratrské a soudružské spolupráce povede
nás stále k vyšším cílům,
které si naše lidová demokracie určila,
a ušetří nás zbytečných
sporů a konfliktů, kterých jsme zakusili
dostatečně v předválečném
zmatku a které byly pramenem naší vnitřní
i vnější slabosti. Nechtíce se stát
znovu bezmocným předmětem nekalých
mezinárodních politických obchodů
musíme si býti vědomi své vlastní
síly, spočívající ve skutečné
národní jednotě.
Můžeme býti hrdi na své sociální
vymoženosti, které jsme v krátké lhůtě
tří let mohli v poměrném klidu bez
občanské války a bez krveprolití uskutečnit.
Chceme dále upevnit onen těsný bratrský
svazek, který již dnes pojí naše dělnictvo
se zemědělci a který se tak skvěle
osvědčuje. Chceme dále upevnit a prohloubit
náš přátelský svazek se Sovětským
svazem a s ostatními lidově demokratickými
státy. Pevně věříme, že
tato naše politika je nejlepší cest nejen k zachování
vnitřního míru, zajišťujícího
každému našemu občanu plnou sociální
spravedlnost, nýbrž i k zabezpečení
míru vnějšího, po němž tak
toužebně prahne pracující lid všech
států a všech zemí celého světa.
Lid všude počíná prohlédati,
na čí straně jsou skutečné
síly míru a na čí straně jsou
ony síly, které v zájmu udržení
starého kapitalistického řádu chtějí
riskovat válku. Za pokusem italského fašisty,
obrátivšího zbraň proti nejlepšímu
představiteli italského pracujícího
lidu Togliattimu, vidíme stejnou ruku, která řídí
pokusy o rozbití lidově demokratického hnutí
v Italii, poskytuje pomoc reakčnímu režimu
Řecka a generálu Francovi a usiluje všude o
návrat k starým předválečným
poměrům, které vedly k Mnichovu a nakonec
rozpoutaly válku.
Rozejdete se nyní do svých domovů, ne abyste
si dopřáli zaslouženého odpočinku,
nýbrž abyste ve svých krajích dále
plnili povinnosti volených zástupců lidu,
abyste ho informovali o tom, jak vláda a Národní
shromáždění dbá jeho požadavků
a pečuje o jeho blaho, abyste mu tlumočili naši
nezlomnou důvěru ve správnost cesty, kterou
jsme v únoru nastoupili. Naši zemědělci,
chystající se skliditi letošní bohatou
úrodu, mohou si býti jisti, že ovoce jejich
práce nepřijde nazmar a že i v budoucnosti
dojde jejich úsilí náležité odměny,
zůstaneme-li všichni pevní ve své víře
v lidovou demokracii, budeme-li si vzájemně důvěřovat,
nenecháme-li se ovlivnit podkopnými snahami reakce.
Naši zemědělci vydali heslo "Nechť
ani jedno zrno z letošní úrody nepřijde
nazmar!" Jsem přesvědčen, že společným
úsilím se nám to podaří. Každý
metrák sklizeného obilí bude znamenat cenný
přínos našemu hospodářství
postiženému neúrodou loňského
roku, bude znamenat více zboží, více
textilií a více obuvi na našem vnitřním
trhu, neboť zbaví nás nutnosti vyvážet
naše zboží do ciziny v té míře,
jak tomu bylo v tomto roce.
Můžeme tedy patřiti s důvěrou
vstříc budoucnosti v přesvědčení,
že se nám podaří nejenom uchrániti
žádoucí mír a spolupráci se všemi
demokratickými státy celého světa,
nýbrž že budeme již v dohledné budoucnosti
sklízet dobré ovoce svých upřímných
mírumilovných snah a své poctivé práce.
(Hlučný potlesk.)
Předseda: Paní a pánové!
Zakončujeme dnes první časový úsek
prací Národního shromáždění
a dovolte mně, abych při této příležitosti
vám, dále zaměstnancům parlamentu
a všem ostatním našim spolupracovníkům
srdečně poděkoval, protože to, co jsme
v této krátké době v dobré
pracovní pohodě a ve vzájemné důvěře
vykonali, nás může naplňovat uspokojením.
Vítězné únorové dny, jejichž
vlastní smysl došel plného výrazu v
naší Ústavě 9. května a v nové,
upřímnější jednotě všech
Čechů a Slováků, naše postupující
konsolidace politická i hospodářská,
úzká a úspěšná spolupráce
s vládou, plné pochopení pana presidenta
republiky Klementa Gottwalda a na konec a především
úzký kontakt s pracujícím lidem, to
všechno vytvořilo dobré a živné
vnitropolitické ovzduší, v němž
naše práce se musela a musí dařit a
podařit, i když mezinárodní situace
je stále vzrušená a napjatá. Naše
budovatelské úsilí do něhož jsme
svou činností naplno zapojeni také my, úsilí,
jehož cílem jest vytvoření státu
spravedlivého a šťastného, je nejlepším
příspěvkem pro opravdový, mír
mezi národy, o nějž se upřímně
a poctivě snažíme ve věrném a
neotřesitelném přátelství se
Svazem sovětských socialistických republik,
v nejužší spolupráci s ostatními
lidově demokratickými státy a v pochopení
se všemi skutečně demokratickými silami
na celém světě. Pracující lid
kdekoliv v Evropě, v kterémkoliv jiném světadílu
a také v Americe potřebuje mír, chce mír,
zaslouží si mír a musí dosáhnouti
míru. A proto také my v mír věříme
a o jeho zajištění usilujeme. Snad právě
při této příležitosti je dobře
vzpomenouti těch okamžiků, které jsou
naplněny právě onou událostí,
jež zpečeťuje znovu náš svazek s
národem rumunským ve věrném přátelství
a znovu posiluje mír na světě. (Potlesk.)
Začali jsme v červnu své práce volbou
nového presidenta republiky. Zvolili jsme presidentem Československé
republiky Klementa Gottwalda, muže, jak jsem tehdy
řekl, této země, tohoto lidu a této
doby. Rozhodli jsme se podle svého nejlepšího
vědomí a svědomí, rozhodli jsme podle
vůle a pro štěstí lidu. A zároveň
svým rozhodnutím jsme se spjali nejúže
s tímto bojovníkem za svobodu státu a všech
Čechů a Slováků, s tímto rozvážným,
citlivým, důsledným, rozhodným politikem
a hospodářem. Ano, jsme poznamenáni Gottwaldovým
jménem, to znamená, že naše povinnosti
jsou větší, že máme více
odpovědnosti, že musíme býti dobrým
a poctivým příkladem a že naše
práce musí býti hodnotná a opravdová.
Dne 17. června t. r. se nám představila vláda
Ant. Zápotockého. Vyslovili jsme jí
rádi a upřímně důvěru.
Naše spolupráce je úspěšná
a ku prospěchu především také
naší zákonodárné činnosti.
Bude se i dále, stále lépe rozvíjet,
a já i vaším jménem děkuji za
ujištění, jichž se nám před
chvílí dostalo ústy pana náměstka
předsedy vlády Fierlingra, a prosím
ho, aby vládě tlumočil naše pevné
rozhodnutí nejúže s ní spolupracovat
všude, kde politicky, hospodářsky i kulturně
toho je a bude potřeba, především tedy
s naším lidem a mezi naším lidem.
Národní shromáždění republiky
Československé konalo od 10. června do 21.
července 1948 celkem 11 plenárních schůzí,
výbory měly 38 schůzí, parlamentní
kontrolní a úsporná komise zasedala dvakrát.
Předsednictvo Národního shromáždění
mělo jednu schůzi, užší předsednictvo
pak 5 schůzí. Tiskem bylo rozdáno 43 vládních
návrhů včetně mezinárodních
smluv, dále bylo rozdáno 43 zpráv výborových
a 1 iniciativní návrh. Projednáno bylo 32
vládních návrhů, 1 iniciativní
návrh a bylo ratifikováno 10 mezinárodních
smluv. V plenu sněmovny promluvili 3 ministři, referovalo
59 zpravodajů a řečníků bylo
34.
Není nejmenší pochyby, že úkol,
který jsme takto splnili, byl skutečně velký
a že bylo potřeba vypnout opravdu všechny síly
parlamentu a také akčního výboru parlamentní
Národní fronty, abychom ho zvládli. Bylo
pro nás zcela jasné, že jsme museli zpracovat
všechno, co bylo odloženo a odsunuto vnitropolitickou
situací v dřívější době
a zejména oddalovací taktikou naší reakce.
Pokud jsem při tomto pracovním tempu mohl sledovat,
domnívám se, že se nám přesto
podařilo do určité míry naší
práci kvalitně zlepšit. To je jistě
důsledek dobré politické spolupráce
v parlamentních výborech a je to nepochybně
také úspěchem obrozené Národní
fronty, představované na půdě našeho
parlamentu akčním výborem obrozené
Národní fronty, který nám tolik a
tak účinně pomáhal.
Zde se však nemůžeme a nesmíme zastavit.
Naopak, napříště je potřebí
naši práci ještě dále kvalitně
zlepšovat tak, abychom byli dobře schopni splnit velké
legislativní a kodifikační úkoly,
jež jsou před námi. Naše úzká
součinnost s vládou a s jejími legislativními
odděleními je pro to nejlepším příslibem
a bude záležet jenom na nás, abychom udělali
všechno tak, abychom své lidově demokratické
republice dali legislativně i věcně a politicky
dobrý lidově demokratický právní
řád.
Rozcházíte se, paní a pánové,
domů, abyste užili zaslouženého odpočinku
po dobře vykonané práci. Ale náš
odpočinek bude - a já o tom nepochybuji - také
a znovu naplněn prací. Budujeme přece svůj
stát, stát pracujícího lidu, a to
stojí za to, pracovat přes čas a pracovat
také v době, kdy bychom si jinak zasloužili
a dopřáli odpočinku. Čím více
a čím nadšeněji dovedeme budovat nyní,
tím klidnější a také pracovně
uvolněnější budou naše příští
léta, a své funkce jsme dostali a vzali proto, abychom
byli příkladem také svou prací a budovatelskou
obětavostí a nadšením.
Co víme přesně v tomto okamžiku, je,
že ani jediné zrno z našich žní nesmí
přijít nazmar. Řekl to ostatně i pan
náměstek předsedy vlády Fierlinger.
Každé sklizené a odevzdané zrno je cihlou
výstavby naší republiky.
V této době se i dvouletka blíží
časově k svému závěru. Je potřeba,
abychom příslib plánu a nadplánu,
příslib který jsme dali sami sobě,
také naplno dodrželi. A proto naše místo
i o prázdninách je na poli i v dílnách,
prostě všude tam, kde náš lid pracuje
a tvoří.
Děkuji vám ještě jednou za dobrou práci
a právě proto vás znovu o práci žádám
a prosím. A nejen vás, ale všechen náš
lid, všechny Čechy a Slováky, kteří
svou jednotou osvobodili práci ku prospěchu, radosti
a dobré budoucnosti nás všech. (Hlučný
potlesk. - Předseda zvoní.)
Sděluji, že se předsednictvo usneslo, že
příští schůze plena bude svolána
písemně nebo telegraficky.
Děkuji vám a schůzi končím.