Předseda dr. John.
Místopředsedové Hodinová-Spurná,
Komzala, dr. Polanský, Richter, Valo,
V. David, Žiak.
Zapisovatelé Kleštinský, Kolář.
Členové vlády: předseda vlády
Zápotocký; náměstkové
předsedy vlády Fierlinger, dr. Ševčík;
ministři dr. Čepička, dr. Dolanský,
Erban, Kliment, Kopecký, dr. Nejedlý,
dr. Neuman, Nosek, Petr, Plojhar,
inž. dr. Šlechta.
257 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: gen. tajemník NS Kováčik;
jeho náměstkové dr. Záděra,
dr. Ramajzl.
1. Zpráva výboru ústavně-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 94)
na ochranu lidově demokratické republiky (tisk 103).
2. Zpráva výboru ústavno-právneho
k vládnemu návrhu zákona (tlač 95)
o štátnom súde (tlač 102).
Předseda (zvoní): Zahajuji 13. schůzi
Národního shromáždění.
Dovolenou podle § 1, odst. 4 jedn. řádu dal
jsem dodatečně na minulou schůzi poslancům:
Tejchmanovi, Smrkovskému, Pavlíčkovi,
Machačové, Krosnářovi,
Synkové, Bínovi, Pfeiferové,
Havlíčkovi, Kopřivovi a Horklové-Damkové;
na dnešní schůzi Čollákovi,
na dnešní a zítřejší schůzi
posl. Karlu Klimentovi, Durné, Pramukovi,
Tejchmanovi, Havlíčkovi, Lupačovi,
Paškovi, na týden posl. dr. Berákovi,
Jarošovi.
Posl. Pavol Dávid žádá o udělení
zdravotní dovolené na dobu 8 týdnů.
Lékařské vysvědčení
předložil.
Posl. Kobylka žádá o udělení
zdravotní dovolené na dobu 10 dnů. Lékařské
vysvědčení předložil.
Místopředseda dr. Procházka žádá
o udělení dovolené na dobu 3 měsíců,
jelikož se zúčastní jako vládní
delegát Shromáždění Spojených
národů v Paříži.
Posl. Mjartan žádá o udělení
zdravotní dovolené do konce tohoto měsíce.
Lékařské vysvědčení
předložil.
Posl. Urbánek žádá o udělení
zdravotní dovolené na dobu jednoho měsíce.
Lékařské vysvědčení
předložil.
Navrhuji udělení těchto dovolených.
Kdo s tímto návrhem souhlasí, nechť
zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Dovolené se udělují.
Posl. dr. Václav Chytil oznámil přípisem
ze dne 5. srpna 1948, že se vzdal svého poslaneckého
mandátu. (Č. j. 800-I/1948.)
Posl. Ondrej Horvát oznámil přípisem
ze dne 13. září 1948, že se ze zdravotních
důvodů vzdává svého poslaneckého
mandátu. (Č. j. 1000-I/1948.)
Přistoupíme k projednávání
prvního odstavce pořadu, jímž je
1. Zpráva výboru ústavně-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 94)
na ochranu lidově demokratické republiky (tisk 103).
Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby jednání
o této předloze se sloučilo s jednáním
o předloze, která je jako odstavec 2 dnešního
pořadu, to je
2. Zpráva výboru ústavno-právneho
k vládnemu návrhu zákona (tlač 95)
o štátnom súde (tlač 102).
Důvodem pro navrhované sloučení je,
že obě osnovy věcně souvisí.
Jsou nějaké námitky proti návrhu na
sloučení těchto odstavců? (Nebyly.)
Není jich.
Projednání bude tedy podle návrhu sloučeno.
Zpravodaji jsou: k odst. 1 posl. dr. Kokeš, k odst.
2 posl. dr. Haim.
Dávám slovo zpravodaji k odst. 1, posl. dr. Kokešovi.
Zpravodaj posl. dr. Kokeš: Slavné Národní
shromáždění, paní a pánové!
Vláda lidově demokratické republiky Československé
předložila Národnímu shromáždění
dne 7. září 1948 vládní návrh
zákona na ochranu lidově demokratické republiky
tisk 94. Je mi velkou ctí, že jako zpravodaj ústavně-právního
výboru mohu tento vládní návrh zákona
před plenem Národního shromáždění
hájit a doporučit k přijetí.
Není jistě náhodou, že tento návrh
zákona projednává Národní shromáždění
vzešlé ze svobodných demokratických
voleb dne 30. května 1948 jako jeden z nejnaléhavějších
zákonů a že k projednávání
tohoto zákona dochází ve dnech 10. výročí
Mnichova. Národní shromáždění
totiž plně chápe své povinnosti, které
má vůči pracujícímu lidu Československa
a národům českému a slovenskému,
jakož i vůči spojencům naší
republiky a ostatním bojovníkům za mír,
a pokládá za svoji povinnost co nejdříve
zákonem poskytnouti lidově demokratické republice
co největší bezpečnost před jejími
nepřáteli.
Před únorem 1948 se v Ústavodárném
Národním shromáždění dostávala
otázka ochrany republiky na přetřes, a to
jak ve výborech, tak v plenu ÚNS. Ukazovalo
se čím dále tím více, že
jedna část poslanců pokládala zákon
na ochranu republiky z r. 1923 za velmi přísný,
a tito poslanci by byli nejraději viděli, aby lidově
demokratická republika Československá nebyla
vůbec ničím a nikým chráněna.
Byli to páni poslanci jako Nermuť, Dečí,
Chudoba, Čížek, Hora a
další, kteří na veřejných
projevech i jinak se dopouštěli trestných činů
proti republice a zneužívali poslanecké imunity
v nejhrubším smyslu. Na druhé straně
byli poslanci, kteří prosazovali co nejostřejší
postup proti těm, kdož se dopouštějí
trestných činů na republice, navrhovali a
prosazovali vydání zločinců jako Kempného,
Bugára a Ursínyho a požadovali,
aby lidové demokratické republice byla zajištěna
dokonce zvýšená ochrana s ohledem na zkušenosti
posledních let.
Únor 1948 pak nám ukázal, proč oni
pánové Krajinové, Nermuťové
a Bartošové tolik brojili proti bezpečnostním
orgánům, hlavně proti státní
bezpečnosti, která stíhala činnost
proti republice, a proč rovněž tehdejší
ministr Drtina stál na straně nepřátel
republiky a ochraňoval zrádce a velezrádce.
Nepřátelé republiky totiž toužili
po odstranění lidové demokracie, všech
vymožeností lidově demokratického zřízení
a po návratu k buržoasní demokracii z první
republiky i k návratu všeho, co s ní bylo spojeno.
Košický vládní program - naše Magna
charta - zcela jasně ukazoval, že lidově demokratická
republika Československá je jiným státem
co do politické, sociální i hospodářské
struktury, než byla republika z roku 1923 a 1938. Se zřetelem
na tuto skutečnost byl také vytyčen požadavek,
že pro náš nový život nebude postačovat
státní ústava z roku 1920, nýbrž
naopak, že se zřetelem na veliké změny,
které v našem životě nastaly, bude vytvořena
ústava nová, odpovídající přáním
a požadavkům našeho lidu a změněným
poměrům. Z toho vyplývá pak druhá
skutečnost, neméně závažná,
že i ostatní zákony, které neodpovídají
nastalým změnám a jsou s nimi eventuálně
v rozporu, musí být odstraněny a nahrazeny
novými. A tak je tomu i se zákonem na ochranu republiky.
Jsou lidé, kteří se ptají, proč
vlastně Národní shromáždění
projednává nový zákon na ochranu lidově
demokratické republiky, když máme starý
zákon na ochranu republiky z roku 1923? Na tuto otázku
možno odpověděti takto: "Protože
stát v roce 1923 byl jinou republikou s jiným státním
zřízením a jinou hospodářskou
soustavou, než je lidová demokracie v roce 1948, a
není proto možné zákonem vytvořeným
k ochraně buržoasní demokracie a kapitalistického
pořádku chrániti lidovou demokracii socialisující."
Nikdo jistě nepopře, že za čtvrtstoletí
od roku 1923 došlo k velikým změnám
a že situace politická, sociální i hospodářská
v roce 1923, t. j. v době, kdy byl odhlasován
zákon na ochranu republiky, byla docela jiná, než
je roku 1948. Stačí sáhnouti po důvodových
zprávách doprovázejících tehdejší
vládní návrh zákona na ochranu republiky
a po zprávách výboru ústavně-právního
poslanecké sněmovny a senátu, abychom ihned
pochopili, za jaké situace, proč, pro koho a proti
komu byl tento zákon odhlasován. Tak v odůvodněni
k vládnímu návrhu ze dne 19. února
1923 stojí dokonce proloženě vytištěna
tato věta: "... Lid, jehož široké
vrstvy hledí po mnohých trpkých zkušenostech
s důvěrou na trestní ustanovení
přejatá z bývalého Rakousko-Uherska.",
která jasně dokazuje, že tehdejší
mocipáni zcela otevřeně utíkají
od roku 1918 a vracejí se k metternichovským a bachovským
trestním ustanovením, aby jich použili proti
pracujícímu lidu, hlavně proti dělnictvu.
V roce 1923 totiž je u moci reakce, která ze všeho
nejvíc nenávidí socialismus, Říjnovou
revoluci a Sovětský svaz. Tato reakce u vlády,
místo aby řešila nezaměstnanost ve prospěch
dělnictva a pracujícího lidu, žene proti
pracujícím četníky s bodáky.
Střílí se do dělnictva, které
se dožaduje práce a které bojuje za udržení
toho, co si vymohlo v r. 1918 a těsně po válce.
Reakce u moci chce však zachránit privilegia vládnoucí
kapitalistické třídy a proto hledí
všemi prostředky i pomocí státní
moci drtit dělnické hnutí a revoluční
snahy. Koncentruje proto svou persekuci proti dělnické
třídě a z ní pak proti těm,
kteří se hlásí k učení
Marxe a Lenina.
Docela otevřeně to přiznává
zpravodaj o zákoně na ochranu republiky dr. Medvecký
v poslanecké sněmovně v řeči
přednesené dne 6. března 1923, když
uvádí: "Nutné bylo proti specialisaci
činnosti protistátní specialisovat i zákonné
ochranné prostředky proti ní. Ideoví
původci některých z těchto státních
převratů vypracovali prostředky k povalení
dosavadního systému společenského
a bohužel i proti státu samému od prvých,
skoro nezpozorovatelných narušení jednotlivých
článků státního organismu až
po základní a Leninem kategoricky požadované
rozdrcení celého vojenského a administrativního
státního aparátu, tak podrobně a soustavně,
že se ukázalo, že dosavadní zákonné
předpisy, mající za účel ochranu
státního organismu, se ukázaly ne dost přesně
formulovány, takže nezachycovaly právě
ty nejnebezpečnější začátky
protistátních snah ještě před
vznikem jejich dalekosáhlých následků."
Učení Leninovo a snahy po socialismu zřejmě
se jevily tehdejším držitelům moci jako
největší nebezpečí. Kapitalisté
ovšem zcela správně pochopili, že bude
konec jejich panství, bude-li jednat dělnická
třída a s ní spojený pracující
lid podle učení Leninova, a proto podvodně
kryli své třídní kapitalistické
zájmy zájmem národa a státu. Ve svůj
osobní prospěch dovedli zapojit celý státní
aparát včetně soudů, a proto nebylo
žádnou zvláštností, že podle
zákona na ochranu republiky byli souzeni nejryzejší
vlastenci za provolávání slávy Sovětskému
svazu.
V roce 1923 patří továrny, doly, banky a
velkostatky soukromníkům a z požadavků
socialisace, vytyčených 1918-1919, které
ještě měla na zřeteli ústava
z r. 1920, zbyla již jen tabulka na dveřích
v předsednictvu vlády. Z pozemkové reformy
se stal paskvil a vyrostli zbytkaři. O politickém
i hospodářském životě rozhodovali
kapitalisté a pomocí státního aparátu
se nastupuje proti dělnictvu. Buržoasie je u moci
a vydává na svou ochranu zákon, jejž
ovšem nemá odvahu nazvati zákonem na ochranu
buržoasní republiky, nýbrž obluzuje lid
tvrzeními, že jde o zákon proti nepřátelům
demokracie, samostatnosti, národa a státu a pod.
Zkušenosti, kterými prošel lid československý
od r. 1923, však jasně ukazují, kdo byl opravdu
nejneohroženějším bojovníkem za
svobodu československého lidu, kdo nezradil a kdo
byl ochoten přinésti a nakonec také přinesl
největší oběti pro znovuzískání
svobody: ovšem nikoliv svobody, jak si ji představovali
a představují kapitalisté, nikoli svobody
pro privilegovaných deset procent, nýbrž svobody
politické i sociální pro všechen pracující
lid. V lidově demokratické republice Československé
je opravdu lid zdrojem vší moci ve státě,
a je to pracující lid, vedený dělnickou
třídou, kterému tato republika patří
a kterou si buduje. U moci nejsou továrníci, bankéři
a velkostatkáři jako v r. 1923, nýbrž
z lidu pocházející a lidem volení
zástupci, kteří povětšině
za první republiky byli pro své marx-leninské
stanovisko stíháni podle zákona na ochranu
republiky. Továrny, doly, banky a velkostatky nepatří
již soukromníkům, nýbrž národu,
a výtěžky z práce pracujících
lidí nejdou do kapes příživníků,
nýbrž obracejí se ve prospěch celku.
Byla zrevidována první pozemková reforma
a provedena další pozemková reforma. Kapitalisté
byli odstraněni z hospodářské moci
i z politického života. Na místo zájmu
jednotlivce, který byl dříve postaven na
první místo, byl nyní postaven zájem
celku. Neznáme nezaměstnanosti ani střílení
do dělnictva, naopak dělnictvo a pracující
lid musel dvakrát v r. 1948 nastoupit na ochranu lidově
demokratické republiky proti jejím nepřátelům
dokonce i se zbraní v ruce. Každému, kdo není
zaslepen nepřátelstvím proti lidově
demokratické republice, je jasno, že tato republika
je něco docela jiného než republika z r. 1923
a že tato nová republika vyžaduje nového
zákona na svou ochranu.
Vedle změn, které nastaly od r. 1923, jsou to zkušenosti
nabyté hlavně od příchodu Hitlera
k moci, které rovněž odůvodňují
vydání nového zákona. Zkušenosti
do r. 1939 ukazují, že kapitalisté a velkostatkáři,
vydávající se za vlastence, ve skutečnosti
připravovali nejhorší velezradu, která
vyvrcholila podzimem 1938 a březnem 1939. Ve své
třídní nenávisti vůči
pracujícímu lidu a dělnické třídě
a pro zachování svých výsad nerozpakovali
se zradit národ a vydat stát proti znění
zákona, který sami odhlasovali, v přesvědčení,
že jim bude zachován a pro ně zachráněn
jejich majetek. Byli to oni, kteří zdiskreditovali
slovo demokracie, neboť se za demokracii jen schovávali
a ve skutečnosti ji nenáviděli. Byli to oni,
kteří za okupace - ať už jako továrníci
nebo velkostatkáři - pomáhali okupantům
a pomáhali deptat pracující lid.
V tomto období se našemu pracujícímu
lidu otvírají oči a on vidí ony falešné
proroky a falešné vůdce a chápe, že
ti, kteří za první republiky pro své
marx-leninské přesvědčení chodili
do kriminálu, byli nejlepšími vlastenci. A
náš lid pochopil, že Sovětský svaz,
proklínaný a nenáviděný pány
Berany a Preissy, je naším nejlepším přítelem,
naším osvoboditelem a nakonec i zárukou naší
svobody. (Potlesk.) Proto náš lid účtuje
v r. 1945 s politickými vůdci a rozhoduje se spontánně
pro cestu přes lidovou demokracii k socialismu po
boku ostatních lidových demokracií a Svazu
sovětských socialistických republik.
Zkušenosti od r. 1945 až do dnešních dnů
nám ukazují, že nepřátelé
socialismu, rekrutující se hlavně z řad
třídního nepřítele, nejsou
ochotni se smířit se skutečností a
usilují o zvrat k odstranění lidově
demokratického zřízení i za cenu ztráty
naší samostatnosti. Nepřátelé
republiky za hranicemi i u nás se nerozpakovali vyslati
k nám ozbrojené banderovské bandy proto,
aby ve spojení s připravovaným povstáním
na Slovensku připravena byla u nás občanská
válka.
Zrádci jako Ursíny, Kempný
a ostatní se nerozpakovali dopouštěti se nejhorších
zločinů proti státu jenom proto, aby se zbavili
jimi tak nenáviděného režimu, lidové
demokracie. Přes ponaučení a výstrahy,
kterých se jim dostalo, šli další dále
a připravovali kontrarevoluční puč
v únoru 1948, jak nám dokazují procesy před
československými soudy proti Krajinovi a
pomocníkům velezrádci se nerozpakovali a
nerozpakují zrazovat republiku zahraniční
reakci. Spojují se i s nacistickými nepřáteli
proti republice a jsou ochotni jen pro uspokojení svých
osobních a třídních zájmů
štvát proti vlastní zemi do války.
Tyto zkušenosti nás zavazují k bdělosti
a ukládají nám, aby naše vlast, společná
vlast Čechů a Slováků, neutrpěla
žádné újmy. Jako zákonodárci
musíme ustanoveními zákona na ochranu lidově
demokratické republiky zajistit všechny statky, které
tvoří podstatnou část našeho
státu a lidově demokratického zřízení.
Toho si byl ústavně-právní výbor
vědom při projednávání vládního
návrhu zákona a nespokojil se proto jenom se zněním,
jak bylo předloženo vládou, ale toto znění
rozšířil o několik paragrafů
a některá ustanovení zpřísnil.
Těchto věcí se dotknu při hodnocení
problémů osnovy zákona.
A nyní, prosím, dovolte, abych se dotkl nejdůležitějších
problémů, s kterými jako zákonodárci
máme povinnost se vypořádat a s nimiž
nakonec se musí vypořádat každý
náš občan. Nejvyšším statkem,
který má být na prvním místě
chráněn, je stát, jeho samostatnost, ústavní
jednotnost, územní celistvost, lidově demokratické
zřízení a společenská nebo
hospodářská soustava republiky.