Předseda dr John.
Místopředsedové: Hodinová-Spurná,
Komzala, dr Polanský, Richter, Žiak.
Zapisovatelé Kleštinský, Kolář.
Členové vlády: předseda vlády
Zápotocký; náměstkové
předsedy vlády Fierlinger, dr Ševčík;
ministři dr Clementis, dr Čepička,
dr Dolanský, Ďuriš, Erban,
dr Gregor, inž. Jankovcová, Kliment,
Kopecký, Krajčír, dr Neuman,
Nosek, Petr, inž. dr Šlechta.
Předseda nejvyššího účetního
kontrolního úřadu dr Friedmann.
266 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: gen. tajemník NS Kováčik;
jeho náměstkové dr Rattinger a dr
Ramajzl.
Společná zpráva výborů rozpočtového,
hospodářského, zemědělského,
pro řemeslo a obchod, zásobovacího, zahraničního,
branného a bezpečnostního, ústavně-právního,
kulturního, sociálně-politického a
zdravotnického o vládním návrhu zákona
(tisk 202), kterým se stanoví státní
rozpočet republiky Československé na rok
1949 (rozpočtový zákon) (tisk 207)
Předseda (zvoní): Zahajuji 23. schůzi
Národního shromáždění.
Posl. dr Hobza žádá o udělení
zdravotní dovolené na dobu 4 týdnů.
Lékařské vysvědčení
předložil.
Posl. Durná žádá o udělení
zdravotní dovolené na dobu 6 týdnů.
Lékařské vysvědčení
předložila.
Posl. dr Gustav Burian žádá o udělení
zdravotní dovolené na dalších 8 týdnů.
Lékařské vysvědčení
předložil.
Posl. Jirásek žádá o prodloužení
zdravotní dovolené do 15. února 1949. Lékařské
vysvědčení předložil.
Posl. Pokojný žádá o udělení
zdravotní dovolené od 4. ledna 1949 na dobu 1 měsíce.
Lékařské vysvědčení
předložil.
Posl. Kozelka žádá o udělení
zdravotní dovolené na dobu 4 týdnů.
Navrhuji udělení těchto dovolených.
Kdo s tímto návrhem souhlasí, nechť
zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Dovolené se udělují.
Posl. Plesl vzdal se prohlášením ze
dne 10. ledna 1949 svého poslaneckého mandátu.
Posl. dr Vašek oznámil přípisem
ze dne 24. ledna 1949, že se vzdává svého
poslaneckého mandátu.
Předsednictvo klubu poslanců komunistické
strany Československa oznámilo přípisem
ze dne 5. ledna 1949 spolu s poslanci Hendrychem, Leflerovou
a Janem Novotným, že jmenovaní poslanci
vstoupili do klubu komunistické strany Československa
(čís. 1121-5/1-49-S).
Klub poslanců čs. strany lidové oznámil
spolu s poslancem Leichmanem, že posl. Leichman
vstoupil do klubu poslanců čs. strany lidové.
(112-5/1-49/S).
Přistoupíme k projednávání
pořadu schůze, na němž je
Společná zpráva výborů rozpočtového,
hospodářského, zemědělského,
pro řemeslo a obchod, zásobovacího, zahraničního,
branného a bezpečnostního, ústavně-právního,
kulturního, sociálně-politického a
zdravotnického o vládním návrhu zákona
(tisk 202), kterým se stanoví státní
rozpočet republiky Československé na rok
1949 (rozpočtový zákon) - (tisk 207).
Generálním zpravodajem o rozpočtu je posl.
Janouš, dávám mu slovo.
Gen. zpravodaj posl. Janouš (uvítán
potleskem): Pane předsedo, páni ministři,
slavná sněmovno, paní a pánové!
Byl jsem zmocněn podati slavnému Národnímu
shromáždění zprávu o výsledku
projednávání vládního návrhu
státního rozpočtu a rozpočtového
zákona na rok 1949, a to nejen z výboru rozpočtového,
nýbrž ze všech věcně příslušných
parlamentních výborů, které se na
projednávání státního rozpočtu
na rok 1949 v tak vynikající míře
podílely.
Ve všech výborech bylo se zadostiučiněním
konstatováno, že státní rozpočet
na první rok naší pětiletky je prvním
nejen vyrovnaným, ale aktivním poválečným
státním rozpočtem. (Potlesk.) Tohoto
skvělého výsledku v tak krátké
době přes těžké válečné
škody a vyrabování země fašistickými
okupanty bylo dosaženo proto, že v historických
únorových dnech roku 1948 zvítězil
lid nad zrádnou reakcí volební vítězství
v květnových volbách potvrdilo, že se
obrozená Národní fronta stala stabilisujícím
činitelem v našem veřejném životě.
Nové Národní shromáždění,
vzešlé z těchto voleb, je výrazem jednoty
lidu a požívá důvěry lidu, jakou
ještě žádné Národní
shromáždění nemělo. Téže
důvěry a lásky požívá
vláda, ve které již reakce nemá svou
oporu v útocích proti zájmům lidu.
Z této důvěry a lásky se rodí
pracovní soutěžení a nadšení
širokých pracujících mas. To byly a
jsou hlavní předpoklady a skutečnosti, které
umožnily, že již na rok 1949 máme vyrovnaný
státní rozpočet.
Tento náš úspěch si ceníme velmi
vysoko. Potvrzuje správnost naší cesty. Jen
státy lidově demokratické, vyvinující
se ve státy socialistické, jako je stát náš,
nebo stát socialistický, jako je SSSR, tohoto cíle
dosáhly. Státy kapitalistické, i když
jde o státy bohaté, těchto úspěchů
dosáhnouti nemohly a nemohou. Jejich národní
hospodářství a jeho rozmach je určován
pouze jedním činitelem, a to tím, že
se podniká jen v těch oborech, které přinášejí
majitelům největší možný
zisk. To na jedné straně znamená stále
větší a větší zbídačování
pracujícího lidu a na druhé straně
větší kupení bohatství u držitelů
výrobních prostředků. To znamená
anarchii ve výrobě a ovládnutí výrobního
procesu slepými hospodářskými silami,
čili duchem, kterého kapitalisté vyvolali
a kterého nemohou zahnati. To je základna nových
hospodářských krisí a masové
nezaměstnanosti, této stálé hrozby
pracujícím za kapitalistického režimu.
Proto tam budou neustále narůstat těžké
hospodářské konflikty a neřešitelné
problémy, bude se omezovat výroba a otřásat
se samy základy těchto států, nebo
lépe řečeno systémů v nich
vládnoucích.
Naproti tomu je u nás rok 1949 prvním rokem pětiletého
plánu hospodářské výstavby
republiky. Vyrovnaný státní rozpočet
pro tento první rok pětiletky nejlépe dokazuje,
že plánované hospodářství
má absolutní převahu nad anarchistickým
hospodářstvím kapitalistickým. Z tohoto
přesvědčení o převaze naší
hospodářské soustavy se rodil zdravý
a opodstatněný optimismus o vyhlídkách
našeho hospodářství, projevující
se ve všech výborech, zúčastněných
na projednávání státního rozpočtu.
Rozpočet v sobě obsahuje základní
prvky finančního plánu národního
hospodářství, které neslouží
k obohacování jednotlivců, ale zájmům
lidu. Proto rozpočet zabezpečující
rozvoj tohoto národního hospodářství
musí mít a má jinou skladbu a jinou náplň,
než měly rozpočty v měšťácké
demokracii, nebo než měly i rozpočty v prvních
letech lidové demokracie. Při jeho sestavování
nerozhodoval zájem kapitalistů, nýbrž
zájem lidu, který je novým hospodářem
v novém státě! Proto má státní
rozpočet jiný ráz a jiné poslání
a proto také je i vztah lidu k němu jiný
než dříve.
Jednota a důvěra lidu, vyjádřená
ve složení Národního shromáždění
a ve složení vlády a existence obrozené
Národní fronty s pevným akčním
programem umožnily projednávat náš státní
rozpočet novým, dokonalejším způsobem.
Až dosud byl státní rozpočet záležitostí
jen rozpočtového výboru. Jeho členové
se zpravidla střídali podle právě
projednávaných rozpočtových kapitol.
Schůze proto bývaly dlouhé, nepřehledné
a sloužily buď za kolbiště k vyřizování
politických sporů, nebo byly - a to hlavně
v posledních letech - základnou pro útoky
poslanců, patřících k vládním
stranám, útoky na vládu, ve které
brali účast. Často se mlátila, lidově
řečeno, prázdná sláma, nebo
se neodpovědně, demagogicky licitovalo s tím
nebo oním požadavkem pro tu neb onu skupinu obyvatelstva.
Jak jinak se vedla rozpočtová debata a způsob
projednávání státního rozpočtu
letos! Jen toto nové Národní shromáždění
mohlo zvolit tento nový způsob. Do práce
byly zapojeny všechny věcně příslušné
parlamentní výbory. Jak ukazuje vytištěná
společná výborová zpráva, byla
to práce skutečně konstruktivní. Nebyly
zachyceny jen podněty nebo návrhy tak, jak je obsahuje
zpráva. To je jen jeden z kladů. Druhý klad
je v tom, že plodná a podnětná debata
bude směrnicí a poučením při
sdělávání rozpočtu příštího.
Tam, kde se podle mínění jednotlivých
pánů poslanců stala chyba, bude napravena.
Tak nové Národní shromáždění
pomocí nového způsobu projednávání
státního rozpočtu svými věcně
příslušnými výbory uplatňovalo
svou kontrolní činnost. Tak dalo i kritice jiný
ráz a obsah. Ne kritiku pro kritiku, kritiku nepřátelskou
a neplodnou, nýbrž kritiku tvůrčí,
podnětnou a zjednávající ihned nápravu
- to bylo heslem a obsahem rozpravy. Tak se také stalo
projednávání státního rozpočtu
školou, a to dobrou školou značného počtu
poslanců. Rychlé projednání státního
rozpočtu nešlo na úkor kvality, naopak, ještě
nikdy nebyla rozprava na tak vysoké úrovni, jak
ostatně nejlépe ukazují podnětné
návrhy, zachycené v písemné zprávě.
K dokreslení politického a věcného
hodnocení prací výborů předešlu
několik slov o technicko-organisačním uspořádání
projednávání státního rozpočtu.
Ihned po exposé pana ministra financí konala se
společná porada předsedů výborů
a dílčích zpravodajů, na které
byly projednány všechny formální a technické
otázky, spojené s novým projednáváním
rozpočtu. Pak se o týden později konala porada
dílčích zpravodajů, na které
byly probrány jak otázky hospodářskopolitické,
souvisící s projednáváním státního
rozpočtu, tak i otázka úkolů a úlohy
jednotlivých dílčích zpravodajů.
Nakonec, před zahájením prací výborů,
byla další porada předsedů výborů
o postupu při projednávání jednotlivých
rozpočtových kapitol a při jejich schvalování.
Státní rozpočet byl celkem projednán
v deseti výborech, ve kterých je zapojeno 246 poslanců.
Zahajoval výbor rozpočtový, který
po zprávě gen. zpravodaje provedl povšechnou
rozpravu, projednal státní rozpočet jako
celek a pak v podrobné debatě projednal rozpočtové
kapitoly 1, 2, 3, 4, 5, 25, 26 a 27.
Hospodářský výbor projednal rozpočtové
kapitoly 16, 18, 19, 20 a 21, kulturní výbor kap.
12 a 13, zahraniční kap. 6, branný a bezpečnostní
kap. 7 a 8, ústavně-právní kap. 9,
10, 11, soc. politický a zdravotnický kap. 22, 23
a 24, zásobovací kap. 15, výbor pro řemeslo
a obchod kap. 17 a výbor zemědělský
kap. 14. Po skončení prací jednotlivých
věcně příslušných výborů
se konala společná schůze předsedů
výborů a dílčích zpravodajů
k sestavení a doplnění společné
zprávy a podnětných návrhů.
V závěrečné schůzi schválil
rozpočtový výbor rozpočet jako celek
a jednotlivé rozpočtové kapitoly, pak schválil
se třemi změnami rozpočtový zákon
a úpravu společné zprávy výborové.
Celkem se konalo 22 schůzí výborových,
které trvaly 77 hod. 20 min. Rozpravy se zúčastnilo
139 řečníků, 17 resortních
ministrů a 6 povereníků, předseda
nejvyššího účetního kontrolního
úřadu a předseda nejvyššího
kontrolního dvora v Bratislavě a dále 44
zpravodajů. Svými podněty tedy přispělo
206 členů Nár. shromáždění.
Tento zájem si maně vynucuje srovnání
se stavem, jaký byl v době první republiky.
To také byla republika "demokratická",
ovšem s tím rozdílem, že tehdy to byla
měšťácká demokracie. Státní
rozpočet byl pro zástupce lidu, sdružené
ve vládních stranách, tak nudnou prací,
že jednací řád sněmovny z roku
1935, aby udržel sněmovní jednání
aspoň na jakés takés výši, musel
předpisovat délku doby rozpočtu věnované.
Tak v § 55, odst. 9 měl rozpočtový výbor
předepsáno na projednání státního
rozpočtu nejméně deset schůzí
po 4 hod., t. j. 40 hodin. Rozpravy se zúčastňovali
ponejvíce poslanci komunistické strany, protože
t. zv. vládní poslanci k tomu neměli co říci.
Hájit to šlo těžko a chválit nebylo
co, a hanit anebo dokonce měnit nemohli, vždyť
to přece byla práce jejich vládních
činitelů a sloužila jejich zájmům.
Nový jednací řád Národního
shromáždění neobsahuje nic o tom, kolik
hodin a kolik schůzí má být projednávání
státního rozpočtu věnováno,
ale jak dokazuje pouhá statistika, má každý
ke státnímu rozpočtu co říci.
Každá jednotlivá rozpočtová položka
byla prosvícena se všech možných stran.
Podrobné rozpočty, které jsou pomůckou
jednotlivých resortů, byly současně
dobrou pomůckou členům jednotlivých
výborů. Jejich zájmu neušlo vpravdě
nic. Tak dostal rozpočet charakter rozpočtu skutečně
živého, stal se majetkem celého Národního
shromáždění a věci celého
národa. Proto požadavek, vlastně podnět
některých pp. kolegů, aby o podstatě
a náplni státního rozpočtu byl informován
lid, je možno velmi dobře splnit, poněvadž
první předpoklad pro uskutečnění,
totiž aby sami poslanci státní rozpočet
a jeho skladbu znali, je také splněn. To je ten
podstatný rozdíl proti období prvé
republiky, kdy státní rozpočet byl tajnou
věcí ještě tajuplnější
alchymistické kuchyně, do které směli
nahlédnouti jen ti nejpovolanější. Nebylo
tehdy také divu - víme, komu státní
rozpočet sloužil a čí zájmy kryl.
Také srovnání s rozpočtem na rok 1946,
1947 a 1948 dopadne ve prospěch rozpočtu roku 1949.
Je pravda, že projednávání rozpočtu
na rok 1948 si vyžádalo 20 schůzí rozpočtového
výboru, které trvaly celkem 126 hodin a v rozpravě
se vystřídalo 135 řečníků.
Ale čemu jejich řeči sloužily a jakým
zájmem byli vedení! Tak povereník financí
vytýkal státnímu rozpočtu nehospodárnost
a sám se na Slovensku pokusil zašantročit miliardový
národní majetek do rukou svých osobních
a stranických přátel. Poslanci Hora,
Čížek a ostatní výtečníci,
kteří shromažďovali zbraně na protistátní
puč, útočili na ministerstvo vnitra a pod.;
prostě času, který měl býti
věnován věcnému rozboru, bylo záměrně
použito na protistátní štvaní přímo
na půdě parlamentu.
Oč vyšší formu a úroveň
mělo projednávání státního
rozpočtu letos! Nechci a nemohu vyzdvihovat úroveň
jednotlivých výborů, pánů kolegů
a paní kolegyň, nebo je stavět proti sobě.
Jsem však povinen po pravdě konstatovat, že jak
po stránce politické odpovědnosti vůči
voličům Národní fronty, tak i po stránce
věcné náplně byly všechny řeči
na výši. Všechny výbory se svých
úkolů zhostily s plnou odpovědností
a vážností. Zhostili se jich i jednotliví
páni poslanci a paní poslankyně, a to bez
rozdílu stranické příslušnosti.
Zde dali sami poslanci nejpádnější důkaz
o chápání nového poslání
obrozené Národní fronty, a je mou povinností
před celým Národním shromážděním
tuto skutečnost vyzdvihnouti. Proto všechny tyto klady,
které se projevily při projednávání
státního rozpočtu na rok 1949 a které
vyplynuly z nového způsobu projednávání,
nám tento nový způsob co nejvřeleji
doporučují. Nový způsob projednávání
doporučuje také jeho nové sestavení.
Za období prvé republiky sloužil státní
rozpočet kapitalistickému hospodářství.
Proto i když šlo o více či méně
dovedně sestavený státní rozpočet
sestavený tak, aby poskytoval za prvé zdání
nadstranickosti a za druhé optické zdání
rozpočtu vyrovnaného - byla to jen soustava náhodných
čísel. Jejich výslednicí nemohlo být
nic jiného, než zase to, že nikdy státní
hospodaření neskončilo tak, jak předpokládal
státní rozpočet. Ten fakt sám o sobě
u měšťáckých národohospodářů
jen posiloval jejich víru v neovladatelnost vývojových
zákonů hospodářských, která
je ovšem správná a platná, ale jen potud,
pokud platí a existuje kapitalistický řád.
Je přirozené, že se to obráželo
i ve schematickém sestavení či skladbě
státního rozpočtu. A sama skladba zase musela
sloužit a odpovídat tehdejšímu vládnoucímu
systému. Mnoho se na tom nezměnilo ani ve skladbě
státního rozpočtu na rok 1946 a 1947. Pan
ministr financí i při uvádění
státního rozpočtu na rok 1948 po právu
zdůrazňoval, že i rozpočet na rok 1948
nese ještě téměř všechny
znaky rozpočtu státu buržoasního a že
má jen velmi málo prvků nové rozpočtové
skladby.
A tak je zcela přirozené, že taková
rozpočtová skladba, která stačila
a vyhovovala v době, kdy o nějakém plánovaném
hospodářství nebylo ani potuchy, nemohla
vyhovovat nyní, kdy plánování obsahuje
daleko větší část národního
hospodářství než v období dvouletého
plánu. O každém státním rozpočtu
platí, že se v něm obráží
život všech odvětví národního
hospodářství. Pro náš státní
rozpočet to platí dvojnásobně. Není
jen rozpočtem úzkého státního
hospodaření, a není to také rozpočet
státu, ve kterém se vše ponechává
náhodnému rozvoji ekonomických sil. Je to
rozpočet státu s plánovaným hospodářstvím.
Jeho nové schéma je tak účelné,
že dává nejen povšechný, ale i
přiměřeně specialisovaný obraz
o předpokládaném hospodaření
rozpočtovými položkami a umožňuje
jejich srovnání s rozpočtováním
a plánováním celého národního
hospodářství. Dříve se rozpočet
dělil hlavně podle organisace úřadů,
orgánů a ostatních zařízení
státní správy a jejich oborů působnosti
bez ohledu na národní hospodářství.
Nyní odpovídá potřebám celostátního
hospodářského plánování
a přitom též organisaci veřejné
a státní správy. Tím se stal rozpočet
reálnějším a hodnotnějším.
O jeho členění po stránce organisační
a věcné budu podrobně mluvit při rozboru
jednotlivých rozpočtových položek. Proto
se nyní soustředím jen na členění
s hlediska plánovacích potřeb.