Předseda dr. John.
Místopředsedové Hodinová-Spurná,
Komzala, dr. Polanský, dr. Procházka,
Richter, Valo, V. David.
Zapisovatelé Čáp, dr. Jelínek.
Členové vlády: náměstkové
předsedy vlády Široký, Fierlinger,
dr. Ševčík; ministři dr. Gregor,
inž. Jankovcová, Kliment, Krajčír,
dr. Neuman, Nosek, Petr, Plojhar,
arm. gen. Svoboda, inž. dr. Šlechta.
241 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: gen. tajemník NS Kováčik;
jeho náměstkové dr. Ramajzl, dr. Rattinger.
1. Zpráva výborů branného a bezpečnostního,
ústavně-právního a rozpočtového
(tisk 251) o vládním návrhu branného
zákona (tisk 214).
2. Zpráva výboru soc.-politického a zdravotnického
o vládním nařízení ze dne 6.
ledna 1949, č. 16 Sb., kterým se upravují
některé nároky zaměstnaných
důchodců v počátečním
období pětiletého hospodářského
plánu (tisk 246).
3. Zpráva výboru soc.-politického a zdravotnického
k vládnímu návrhu zákona (tisk 242)
o rodinných přídavcích (tisk 248).
4. Zpráva výboru soc.-politického a zdravotnického
k vládnímu návrhu zákona (tisk 220)
o započtení příjmů ze soukromé
výdělečné činnosti na doplatky
služebních příjmů a odpočivných
platů některých veřejných zaměstnanců
(tisk 249).
5. Zpráva výboru ústavně-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 245),
jímž se zrušují vyživovací
komise zřízené podle zákona o státním
příspěvku vyživovacím a přenáší
jejich působnost na národní výbory
(tisk 253).
6. Zpráva výboru ústavně-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 241),
kterým se mění dekret presidenta republiky
o konfiskaci nepřátelského majetku a Fondech
národní obnovy (tisk 254).
7. Zpráva výborů ústavně-právního
a rozpočtového k vládnímu návrhu
zákona (tisk 244) o zrušení sirotčích
pokladen (tisk 252).
8. Zpráva výborů zemědělského
a ústavně-právního k vládnímu
návrhu zákona (tisk 243) o přísežných
hajných k ochraně lesů, polního majetku,
myslivosti, rybářství a vod a vodních
děl (tisk 256).
Předseda (zvoní): Zahajuji 27. schůzi
Národního shromáždění.
Sděluji, že došel dopis p. předsedy vlády
ze dne 22. března 1949, jímž oznamuje, že
pan president republiky prohlásil rozhodnutím ze
dne 21. března 1949 zasedání Národního
shromáždění za skončené
dnem 23. března 1949.
Dále došel dopis p. předsedy vlády ze
dne 22. března 1949, kterým oznamuje Národnímu
shromáždění, že pan president republiky
svolal rozhodnutím ze dne 21. března 1949 Národní
shromáždění k jarnímu zasedání
do Prahy na den 23. března 1949.
Sděluji, že dovolenou podle § 1, odst. 4 jedn.
řádu dal jsem na dnešní schůzi
posl. Mrázikovi, dr. Šoltészovi,
Šmidkemu, Buchvaldkovi, Fr. Dvořákovi,
Plechatému, Jos. Vlasákovi, Jubantovi,
Šťastné, dr. Husákovi, inž.
Baráčkovi, Ľorkovi, Janečkové,
Koštejnovi, Řezníčkovi,
Majtlovi, Sýkorovi, Hejzlarovi, Škrlantové,
Machačové, Mrázovi, Navračičovi
a Zimákové, na dnešní a zítřejší
schůzi posl. E. F. Burianovi a Rainerové.
Posl. dr. Burian žádá o udělení
další zdravotní dovolené na dobu dalších
8 týdnů, t. j. do 28. května 1949. Lékařské
vysvědčení předložil.
Posl. dr. Jelínek žádá o udělení
zdravotní dovolené na dobu do 15. května
1949. Lékařské vysvědčení
předložil.
Posl. Kašpárek žádá o udělení
zdravotní dovolené na měsíc březen.
Lékařské potvrzení předložil.
Posl. dr. Loubal žádal dne 10. března
t. r. o udělení dovolené na dobu 14 dnů.
Lékařské potvrzení předložil.
Posl. Mrázik žádal dne 5. března
o udělení zdravotní dovolené na dobu
jednoho měsíce. Lékařské vysvědčení
předložil.
Posl. Mikuláš žádal dne 25. února
1949. o udělení zdravotní dovolené
na dobu jednoho měsíce. Lékařské
vysvědčení předložil.
Poslankyně dr. Pátková žádá
o udělení zdravotní dovolené na dobu
5 týdnů. Lékařské vysvědčení
předložila.
Posl. Janouš žádá o udělení
zdravotní dovolené do 29. března t. r.
Navrhuj i udělení těchto dovolených.
Kdo s tímto návrhem souhlasí, nechť
zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina, dovolené se udělují.
Posl. Jirásek oznámil přípisem
ze dne 16. března 1949, že se vzdává
poslaneckého mandátu (čj. 112-18/3-49-3).
Přistoupíme k projednávání
prvého odstavce pořadu, jímž je
1. Zpráva výborů branného a bezpečnostního,
ústavně-právního a rozpočtového
(tisk 251) o vládním návrhu branného
zákona (tisk 214).
Zpravodajem za výbor branný a bezpečnostní
je posl. Dolejšek. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Dolejšek: Pane předsedo, páni
ministři, paní a pánové!
Dnešního dne máme projednat návrh zákona
tisk 214, návrh zvaný branný zákon.
Dopis ústředního výboru komunistické
strany Československa, adresovaný všem členům
strany a všem poctivým Čechům a Slovákům
vůbec, říká: "Ve své nenávisti
se reakční síly zcela otevřeně
orientují na válku proti vlastní zemi a vlastnímu
národu, na válku vedenou především
po boku německých imperialistů, na válku,
v níž dnes vidí svoji jedinou naději.
Takový je konec představitelů české
a slovenské buržoasie, kteří se stali
agenty anglo-amerických imperialistů, octli se v
jednom táboře s německými fašisty.
Přirozeně, že spekulace reakcionářů
s válkou jsou marné, neboť síly tábora
míru jsou větší a mocnější
než síly válečných štváčů."
- To jsou slova dopisu ústředního výboru
komunistické strany Československa.
Proč to cituji? Proto, abych ukázal, že dovedeme
správně hodnotit situaci a že dovedeme z vyhodnoceného
učinit patřičné závěry.
Dovedeme to mimo jiné zejména proto, že se
opíráme o pracující lid svého
státu a že dovedeme slyšet a cítit, po
čem touží. Náš pracující
lid ukázal v onom slavném a historickém únoru
m. r. zcela jasně, co je jeho tužbou. Přáním
všech poctivých Čechů a Slováků,
všech poctivých příslušníků
národů Československé republiky je
budovat svobodně a bez vykořisťovatelů,
budovat a žít tak, aby byla posílena fronta
míru. To je, paní a pánové, vůle
lidu Československé republiky, vůle toho
lidu, který stojí na jiném, lepším
břehu než ti, o nichž mluví dopis ústředního
výboru komunistické strany Československa.
Náš pracující lid - opakuji - chce mír,
chce budovatelský mír po boku ostatních mírumilovných
národů. Je však poctivý, lidsky důstojný
a spravedlivý mír zajištěn? Proveďme
stručnou analysu!
Mír zaručuje za prvé lid států
lidových demokracií a Sovětského svazu
spolu s pracujícím lidem ostatních zemí,
při čemž si připomeňme na př.
jen nedávná prohlášení Togliattiho
a Thoreze. Z jejich slov, ukazujících jasně
mezinárodní solidaritu dělnické třídy,
je jasno, že pracující celého světa
si válku nepřejí a že nechtějí
a nebudou bojovat za dobyvačné cíle kapitalistických
vlád. A v tom je, paní a pánové, síla.
Mír zaručuje za druhé vlastní síla
tábora lidových demokracií v čele
se Sovětským svazem a ostatními osvobozeneckými
hnutími. Již sám název Sovětský
svaz je ukázkou síly, síly mírotvorné,
síly nahánějící strach kapitalistům.
Uvažujme, paní a pánové, jen tato fakta
a položme si otázku, jak my v Československé
republice plníme svou povinnost upevňovat frontu
míru a upevňovat naděje na jeho udržení?
Jak zní odpověď? Takto: Svoji povinnost splníme
nejen tím, že budujeme svůj stát jdoucí
k socialismu, ale splníme ji tím, že budeme
silni a připraveni i na venek. K tomu směřuje
naše branná politika a výstavba čs.
lidově demokratické armády.
Proto už vláda Klementa Gottwalda, jsouc si
vědoma svých závazků, daných
lidu, uložila svým usnesením ze dne 16. července
1946 ministru národní obrany, aby vypracoval osnovu
o branné moci. Navrhovaný nám zákon
se nenazývá zákonem o branné moci,
nýbrž branným zákonem, a to proto, že
řeší pouze otázky osobní, a nikoli
věcné. Věcné otázky jsou upraveny
vyhovujícím způsobem v zákonech jiných
a mohou platit dále beze změny, aniž by utrpěla
přehlednost a srozumitelnost právních pramenů.
V osnově je kladen zvláštní důraz
na srozumitelnost textu, tak aby základní pojmy
nemusely být vyjadřovány až v prováděcích
nařízeních.
Dosavadní branný zákon, vyhlášený
v r. 1920, byl celým svým pojetím ukázkou
tehdejší defaitistické, úmyslně
brannou sílu rozleptávající zvůle
československé mladé buržoasie. Důkazem
jeho defensivního charakteru je už jeho počáteční
paragraf, mluvící o tom, že je třeba
"uhájiti" Československou republiku. Jak
to "uhájení" ČSR dopadlo, toho
jsme byli svědky v březnu před 10 lety. Vzpomeňme
si jen, jak se tehdy ukázalo, co se skrývá
za kulatým slovíčkem "uhájiti".
Byla v něm skryta nejhorší národní
poroba a potupa, jakou jen národ může prožít.
Vzpomeňme, že s potupou národní, jak
ani jinak být nemůže, byl spojen i nejhorší
útlak sociální, jehož se fašističtí
Němci a naše proradná buržoasie a kapitalisté
na našem lidu dopouštěli. Chtít žít
volně, žít svobodně a radostně
- k tomu je nutno mít vědomí, že v daném
okamžiku, bude-li toho třeba, je nutno bojovat. Tuto
vůli dosavadní branný zákon předem
podlamoval už samou svou dikcí. Navrhovaný
branný zákon naproti tomu předem ukazuje,
že spolu se svými spojenci nechceme být a nebudeme
v eventuální válce, rozpoutané kapitalisty,
na straně poražených, ale že chceme být
a budeme na straně vítězů. Navrhovaný
branný zákon má jiný, lepší,
ne zbabělostní charakter, a vyjadřuje to
i slovy v § 1, odst. 2, písm. b, kde říká:
"Úkolem branné moci je bojovat za samostatnost,
celistvost a jednotu státu..." Říká
to proto, že víme, že o svobodě a spravedlivém
řádu je nutno nejen pěkně mluvit,
ale, je-li toho třeba, i za ně bojovat, jak toho
vyžaduje vůle žít.
Sám zákon, který je zpracováván
podle vůle lidu, mluví o tom, že jsme si vědomi
slov vrchního velitele branné moci presidenta republiky
soudr. Klementa Gottwalda (Potlesk.), která
pronesl v listopadových dnech r. 1948 na zasedání
ústředního výboru komunistické
strany Československa a která zní: "Je
nutno držet prach v suchu, a náš lid, svobodně
žijící ve své lidově demokratické
republice, bude vždy proti zvůli kapitalistických
imperialistů mít svůj prach v suchu. Bude
ho mít jak svým budovatelským úsilím,
tak i vědomím, že v případě
potřeby bude bojovat a dobije pak vítězně
nepřítele v jeho vlastním brlohu."
Navrhovaný branný zákon zdůrazňuje
a provádí do důsledků zásadu
§ 34 Ústavy 9. května, že obrana státu
a jeho lidově demokratického zřízení
je vrcholnou povinností a služba v lidově demokratické
armádě ctí pro každého občana,
ať pro muže nebo ženu. Osnova vychází
z poznatku, že je nutno brannou moc budovat s lidem jako
lidově demokratickou, a dává jí úkol
§em 1 takto: "Úkolem branné moci je a)
odvrátit ozbrojenou silou napadení nebo ohrožení
Československé republiky vnějším
nepřítelem, b) bojovat za samostatnost, celistvost
a jednotu státu, ústavu, republikánskou státní
formu a lidově demokratické zřízení
proti vnějším nepřátelům
a plnit vojenské úkoly plynoucí ze spojeneckých
závazků Československé republiky,
a c) spolupůsobit při udržování
veřejného klidu, pořádku a bezpečnosti
uvnitř státu." A dále říká,
že branné moci může být použito
též při pohromách ohrožujících
lidské životy nebo důležité hospodářské
statky. A to jsou lidsky krásné závazky.
Osnova mluví o plnění vojenských úkolů
plynoucích ze spojeneckých závazků.
Je nám, paní a pánové, jasno, proč.
Jsou tomu totiž jen 4 léta od té doby, v níž
jsme se přesvědčili, že svobodu, bezpečnost
a nezávislost naší republiky zajišťuje
jenom spojenectví se Sovětským svazem. (Potlesk.)
Sovětský svaz a státy lidových
demokracií jsou nám svým spojenectvím
zárukou toho, že nebudeme nikdy handlovat o svoji
nezávislost, jako je tomu ve zmarshallisovaných
státech.
Mluví-li osnova o lidově demokratické branné
moci, pak je tomu tak proto, že jsme si vědomi toho,
že jen branná moc budovaná jako nástroj
lidové obrany vlasti splní svůj úkol.
Brannou mocí není jenom pravidelné vojsko,
jako tomu bylo rozumět z dosavadního zákona,
ale jsou jí i ostatní ozbrojené složky,
ze kterých se branná moc stmeluje, zejména
v době mimořádných opatření.
Branné povinnosti podle navrhované osnovy podléhají
občané Československé republiky bez
rozdílu pohlaví, a to v době od 17 do 60
let. Pokud se týče branné povinnosti žen,
je navrhovaným zákonem řešena takto:
v době míru ji podléhají ženy
pouze na základě dobrovolnosti, při čemž
je vláda zmocněna, aby v případě
nedostatku dobrovolnic zavedla všeobecnou brannou povinnost
žen; v době mimořádných opatření
platí stejná zásada.
Navrhovaná osnova hodnotí výkon branné
povinnosti. § 8, odst. 1 praví: "Předpokladem
zastávání jakýchkoli veřejných
služeb a funkcí je řádné splnění
veškerých povinností, které dotčené
osobě tento zákon ukládá podle jejího
věku." V odst. 2 téhož paragrafu se vypočítávají
nároky na započtení služební
doby v pracovním poměru a jiná zrovnoprávnění,
jež je nutno poskytnout občanům, splnivším
svoji vlasteneckou povinnost, vzhledem k těm, kdož
vojáky nebyli.
Navrhovaný zákon přizpůsobuje se zásadám
budování moderní armády i v otázce
odvodních tříd. Budou jen dvě, a to
v 19 a 20 letech věku. Důvody, které k tomu
vedly, jsou nasnadě. Jednak dostane vojsko k výcviku
lidi mladé - je zásadou odvádět co
nejvíce 19letých a ve výjimečných
případech 20leté - jednak budou vycvičení
vojáci odcházet do zaměstnaneckého
poměru, aniž by museli myslet na to, že je ještě
v pozdějším věku čeká
vojna. Sníží se tím zbytečné
zbyrokratisování vojska, vyplývající
ze tří odvodních tříd. Toto
opatření prospěje i populačním
snahám, neboť mladí lidé budou moci
uzavírat manželství dříve. Je
však nutno konstatovat, že ani před nastoupením
základní služby nebo během ní
není navrhovaným zákonem omezena možnost
uzavřít sňatek. Ženatým vojákům
základní i náhradní služby bude
nadále vyplácen vyživovací příspěvek
na ženu i děti, jak to už zařídila
první Gottwaldova vláda svým vládním
nařízením.
Nařízení, od kterého ročníku
se zavedou odvody 19letých a dvě třídy,
vydá vláda podle zákona, a to proto, aby
bylo možno podle starého způsobu provést
ještě výcvik starších ročníků.
Základní služba - dříve se používalo
nesprávného a nečeského termínu
"presenční služba" - bude trvat 24
měsíce, při čemž navrhovaný
zákon dává vládě možnost
zvýšit nebo snížit délku základní
služby podle potřeby. Náhradní služba,
dříve náhradní záloha, potrvá
5 měsíců a určení k ní
se stane ze zákona na žádost anebo z moci úřední.
Ani v jednom ani v druhém z těchto případů
nelze uvádět v zákoně konkretní
počet, neboť tato čísla jsou skutečnostmi,
které je nutno v zájmu obrany státu utajit.
Zákon navrhovaný vládou je pokrokovější
i v tom, že absolventi důstojnických škol
mohou v základní službě dosáhnout
až hodnosti poručíka. Budou tedy moci prakticky
velet v důstojnických hodnostech a funkcích,
které zastávají za mimořádných
poměrů.
Paní a pánové, navrhovaný zákon
má celkem 85 jasných paragrafů, formulovaných
tak, aby jim rozuměl i laik. Ze stručného
výčtu hlavních zásad, které
jsem si dovolil objasnit, je zřejmo, že naše
vláda jako o nejvyšší orgán vůle
lidu řeší brannou povinnost občanů
Československé republiky tak, jak toho vyžaduje
doba, náš pracující lid, republika tohoto
lidu, mír a spojenectví se státy lidových
demokracií a Sovětským svazem.