Předseda dr. John.
Místopředsedové Komzala, dr. Polanský,
dr. Procházka, Richter, Valo, V. David,
Žiak.
Členové vlády: náměstkové
předsedy vlády Fierlinger, dr. Ševčík;
ministr-předseda Státního úřadu
plánovacího dr. Dolanský; ministři
dr. Gregor, Nosek, dr. Nejedlý, Kopecký,
Krajčír, Petr, dr. inž. Šlechta,
dr. Neuman, Erban, Plojhar, inž. Jankovcová,
dr. Šrobár.
Předseda NÚKÚ dr. Friedmann.
241 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: gen. tajemník NS Kováčik;
jeho náměstkové dr. Ramajzl, dr. Rattinger.
Předseda (zvoní): Zahajuji 36. schůzi
Národního shromáždění.
(Posl. Štětka obrácen k ložím
volá: Ať žije soudruh Cachin! Poslanci povstávají
a potleskem vítají poslance francouzského
Národního shromáždění
Marcela Cachina, polit. ředitele listu L´Humanité
a člena Politbyra francouzské komunistické
strany. - Poté poslanci usedají.)
Sděluji, že došel dopis p. předsedy vlády
ze dne 26. října 1949, jímž oznamuje,
že pan president republiky rozhodnutími ze dne 25.
října 1949 pověřil ministra spravedlnosti
dr. Alexeje Čepičku řízením
Státního úřadu pro věci církevní
a ministra informací a osvěty Václava Kopeckého
řízením Státního úřadu
pro tělesnou výchovu a sport.
Min. vnitra sdělilo přípisem ze dne 19. října
1949, č. 214/12-19/10-1949-I/5, že povolává
na poslanecký mandát, uprázdněný
resignací posl. Škrlantové, poslance Josefa
Kotýnka. (Č. j. 112-20/10-1949-S.)
Posl. Kotýnek se dostavil do dnešní
schůze.
Protože před tím podle § 60 jednacího
řádu podepsal v kanceláři Národního
shromáždění prohlášení,
obsahující formuli poslaneckého slibu, přistoupíme
ke slibu podle § 42 ústavy a § 90 jednacího
řádu NS tím způsobem, že bude
přečtena ústavou předepsaná
formule slibovací, pan posl. Kotýnek ke mně
přistoupí a vykoná slib podáním
ruky a slovem, "slibuji".
Žádám o přečtení slibovací
formule a pana posl. Kotýnka žádám,
aby přistoupil ke mně vykonat slib. (Poslanci
povstávají.)
Gen. tajemník NS Kováčik (čte):
"Slibuji, že budu věren republice Československé
a jejímu lidově demokratickému zřízení.
Budu zachovávat její zákony a svůj
mandát vykonávat podle nejlepšího vědomí
a svědomí ku prospěchu lidu a státu."
Posl. Kotýnek (podávaje předsedovi
ruku): Slibuji. (Poslanci usedají.)
Předseda: Sděluji, že výbor mandátový
ve své schůzi dne 15. listopadu 1949 prozkoumal
a ověřil poslanecké mandáty poslanců
Jiřího Hendrycha, Heleny Leflerové,
Jana Novotného, Jarolíma Leichmana,
dr. Stanislava Paláta, Pavla Valehracha,
Antonína Žáka a Marie Šplíchalové.
Jsou nějaké námitky? (Nebyly.)
Není jích. Národní shromáždění
vzalo tedy na vědomí usnesení mandátového
výboru ve věci poslaneckých mandátů
jmenovaných poslanců.
Klub poslanců komunistické strany Československa
oznámil přípisem ze dne 14. října
1949, že za člena klubu byla přijata poslankyně
Šplíchalová. (112-14/10-49-S.)
Sděluji, že předseda vlády oznámil
dopisem ze dne 12. listopadu 1949, č. j. 303.685, že
vláda odvolává návrh zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
o všeobecné dani, předložený Národnímu
shromáždění dopisem ze dne 22. září
1949, č. j. 303.063 (tisk 343), a předkládá
novou osnovu zákona (tisk 373).
Užší předsednictvo usneslo se dne 10.
t. m. na denním pořadu, který byl již
členům Národního shromáždění
rozeslán.
Tento pořad je:
1. Zpráva ministra-předsedy Státního
úřadu plánovacího dr. Dolanského
o plnění dvouletého plánu a o plnění
pětiletého plánu za I. pololetí 1949.
2. Zpráva výboru rozpočtového k vládnímu
návrhu zákona (tisk 358) o berních úlevách
při uspořádání některých
právních poměrů družstev, spolků
a jiných právnických osob (tisk 369).
3. Zpráva výboru sociálně-politického
a zdravotnického a výboru rozpočtového
o vládním návrhu zákona (tisk 359),
jímž se upravují některé sociální
dávky (tisk 370).
4. Zpráva výboru hospodářského
o vládním návrhu zákona (tisk 267),
kterým se mění a doplňuje zeměměřický
zákon (tisk 366).
5. Zpráva výboru zemědělského
k vládnímu návrhu zákona (tisk 360),
kterým se mění a doplňuje zákon
o pomoci rolníkům při uskutečňování
zemědělského výrobního plánu
(tisk 365).
6. Zpráva výboru hospodářského
a ústavně-právního k vládnímu
návrhu zákona (tisk 363) o akciových společnostech
(tisk 367).
7. Zpráva výborov ústavne-právneho
a kultúrneho k vládnemu návrhu zákona
(tlač 364) o úprave niektorých vecí
v odbore školstva a knihovného poriadku zákonom
Slovenskej národnej rady podľa § 96, ods. 2 Ústavy
(tlač 368).
8. Zpráva výborů ústavně-právního
a rozpočtového k vládnímu návrhu
zákona (tisk 361) o vyznamenáních a čestných
uznáních (tisk 371).
9. Zpráva výboru sociálně-politického
a zdravotnického a výboru rozpočtového
k vládnímu návrhu zákona (tisk 362)
o věrnostním přídavku horníků
(tisk 372).
Dne 16. t. m. usneslo se dále užší předsednictvo,
aby byly projednávány ještě tyto další
body:
10. Zpráva výboru mandátového ve věci
mandátu posl. Pavlova.
11. Zpráva výboru mandátového ve věci
mandátu posl. Roby.
Jsou nějaké námitky proti tomuto pořadu?
(Nebyly.)
Námitek není.
Podle § 24, odst. 1 jednacího řádu rozhodne
Národní shromáždění o
pořadu prostým hlasováním bez rozpravy.
Dám tedy hlasovat.
Kdo souhlasí s navrženým pořadem dnešní
schůze, nechť zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Navržený pořad je
tedy schválen.
Přistoupíme k projednávání
prvého bodu pořadu, jímž je
1. Zpráva ministra-předsedy Státního
úřadu plánovacího dr. Dolanského
o plnění dvouletého plánu a o plnění
pětiletého plánu za I. pololetí 1949.
Prosím pana ministra-předsedu Státního
úřadu plánovacího, aby se ujal slova.
Ministr dr. Dolanský (uvítán hlučným
potleskem): Slavné Národní shromáždění,
paní a pánové!
Uplynula již skorem tři léta našeho plánovaného
hospodářství. Tato tři léta
zahrnují jednak období dvouletého plánu
v letech 1947 až 1948, jednak - až na dva měsíce
- první rok naší první pětiletky.
Teprve nyní po uplynutí desíti měsíců
prvního roku naší první pětiletky
dovedeme správně zvážit a ocenit význam
dvouletého plánu nejen pro vývoj našeho
hospodářství, nýbrž také
pro vývoj našeho nového společenského
řádu. Zkušenosti těchto 10 měsíců
plně potvrzují slova tvůrce našich plánů,
našeho presidenta Klementa Gottwalda, který
v letošním novoročním projevu zhodnotil
výsledky dvouletého plánu takto:
"Dvouletý plán se plně osvědčil.
Velikost dvouletého plánu pochopíme, řekneme-li,
že jsme za tři a půl roku po skončení
války dosáhli takového stupně průmyslové
výroby, jakého kapitalistický řád
v předmnichovské republice nikdy nedosáhl.
Při tom tendence naší výroby je trvale
vzestupná, neohrožovaná krisemi a zabezpečující
rozvoj našeho hospodářství. To jsou
úspěchy našeho plánování,
které potvrzují, že jdeme po správné
cestě."
Co bylo hlavním cílem dvouletého plánu?
Hlavním cílem dvouletého plánu byla
obnova našeho hospodářství na předválečnou
úroveň. Tohoto hlavního cíle bylo
v rozhodující složce našeho hospodářství,
v průmyslové výrobě, dosaženo.
Objem průmyslové výroby byl ke konci dvouletého
plánu o 10 % vyšší než před
válkou. Také životní úroveň
obyvatelstva dosáhla ke konci dvouletky předválečného
stavu.
To je veliký nejen hospodářský, ale
především i politický úspěch.
Vždyť nešlo jen o obnovu lecjakou, o obnovu na
starém kapitalistickém základě. Už
v době před únorem bylo asi 80 % veškeré
průmyslové výroby v rukou veřejného
sektoru. Proto obnova této výroby znamenala posílení
hospodářské základny moci lidu v čele
s dělnickou třídou, upevnění
lidově demokratického režimu a oslabení
posic kapitalistické reakce. Obnova průmyslové
výroby znamenala, že dělnická třída
umí lépe vládnout a lépe hospodařit
než kapitalisté, znamenala posílení
důvěry ostatních pracujících
vrstev, zejména rolníků v nový lidově
demokratický režim. V tom právě tkvěl
politický význam a třídně-ofensivní
charakter dvouletého plánu. Toho si byla kapitalistická
reakce a její představitelé v Národní
frontě a ve vládě velmi dobře vědomi.
Proto sabotovali, kde mohli, dvouletý plán, proto
se snažili rozvracet všemi prostředky hospodářství
a diskreditovat lidově demokratický režim v
očích širokých vrstev lidu, proto se
prolínala tato jejich záškodnická práce
s úsilím o průlomy do nacionalisačních
dekretů. Naproti tomu komunistická strana pracovala
ze všech sil pro konsolidaci hospodářství,
pro plnění dvouletého plánu, pro zlepšování
životní úrovně lidu a mobilisovala všechny
progresivní síly v národě pro prosazení
těchto cílů. Když pak se boj zostřoval,
postavila požadavek dalšího znárodnění
a parcelace velkostatků nad 50 ha a statků církevních.
Tak se hned o první náš hospodářský
plán rozpoutal veliký třídní
boj, v němž nakonec nešlo o nic méně
než o to, zda bude u nás vývoj zvrácen
zpět k předmnichovskému kapitalismu, nebo
zda bude uvolněna cesta k socialismu. Tento veliký
třídní zápas všech progresivních
sil v národě v čele s komunistickou stranou
skončil v únoru zdrcující porážkou
reakce. Moc lidu v čele s dělnickou třídou
byla posílena. Režim lidové demokracie upevněn.
Svazek dělnické třídy s rolníky
utužen. Obrozena Národní fronta. Sebevědomí
dělnické třídy a ostatního
lidu vzrostlo a iniciativa a tvůrčí nadšení
mas zdolávaly úspěšněji úkoly
naší dvouletky.
V čem tedy spočívá význam splnění
dvouletého plánu?
Spočívá v tom, že obnova průmyslové
výroby na úroveň předválečnou
spolu s únorovým vítězstvím
nad reakcí vytvořily politicko- hospodářské
předpoklady rekonstrukce a dalšího rozvoje
našeho hospodářství, vytvořily
výchozí basi naší cesty k socialismu.
(Potlesk.) Milníky a perspektivy této cesty
pro období nejbližších pěti let
vytyčil náš pětiletý plán,
který navazuje na výsledky dvouletky. Tyto velké
perspektivy a bojová zkušenost vítězného
února podněcují budovatelské nadšení
lidu. Zde tkví kořeny masového hnutí
údernictví a socialistického soutěžení,
jehož počátků jsme právě
svědky, jako hlavní methody rozvíjení
tvůrčí iniciativy mas při vystavbě
socialismu.
Dvě tištěné zprávy, které
jsem si vám dovolil jménem vlády předložit,
podávají obraz toho, jak hluboké a v dějinách
naší země nebývalé změny
prodělalo naše hospodářství za
poměrně krátkou dobu tří let.
Dovolte, abych nyní ukázal: 1. k jakým změnám
došlo v třídní struktuře našeho
hospodářství; 2. jaký byl rozvoj výrobních
sil; 3. jak se zlepšila životní úroveň
obyvatelstva a 4. jak pokročily industrialisace a hospodářský
rozvoj Slovenska.
Když v květnových dnech r. 1945 dělníci
vyhnali ze závodů okupanty a jejich přisluhovače
z řad naší buržoasie, když pak tyto
revoluční zásahy našly v znárodňovacích
dekretech svoje zakotvení v právním řádu,
přešlo skoro 80 % průmyslu do rukou společnosti.
Únorovými událostmi se pak zvýšil
podíl socialistického sektoru na 95 % a od té
doby se ještě dále rozšiřoval a
představuje dnes více než 97 % průmyslové
výroby. Ve všech zbývajících
kapitalistických podnicích v průmyslu pracuje
dohromady a i tolik dělníků, jako v jednom
jediném z našich velkých národních
podniků.
Socialistický sektor ve stavebním průmyslu
je dítětem února. Podíl veřejného
sektoru ve stavební výrobě se zvýšil
asi ze 7 % před únorem na 75 % po únoru a
od té doby se dodnes opět zvětšil na
93 %.
Konfiskací půdy nepřátel republiky
a zrádců, revisí první pozemkové
reformy a novou pozemkovou reformou dostalo se do pohybu 4,400.000
ha půdy, což je více než 1/3
půdy z celkové výměry v našem
státě. Konfiskovaná zemědělská
půda byla především rozdělena
bezzemkům a drobným a středním rolníkům,
a to nejvýše do výměry asi 13 ha. Po
únoru zmizel z naší vesnice definitivně
velkostatkář s vlastnictvím půdy nad
50 ha.
Nejnovějším znárodňovacím
zákonem je zákon z prosince loňského
roku o zestátnění všech podniků
pro pravidelnou dopravu osob a nákladů. Nyní
se postupně začleňuje do národního
dopravního podniku čs. automobilové dopravy
všech 537 soukromých autobusových podniků.
Rovněž národní podniky přebírají
soukromé podniky nákladní dopravy automobilové.
Velkoobchod - až do února doména kapitalistického
sektoru - byl jako celek znárodněn. Funkci nějakých
10.000 kapitalistických velkoobchodů s úspěchem
vykonává 32 národních podniků
obchodních, jejichž činnost si vyžaduje
22.000 pracovních sil místo 54.500, jež byly
zaměstnány v kapitalistických podnicích.
Prodejní síť socialistického sektoru
v maloobchodě se zvětšila v českých
krajích od ledna letošního roku do konce října
o 100 %, z toho prodejní síť národních
obchodních podniků na více než dvojnásobek
a prodejní síť spotřebních družstev
o 85 %. V prvních 10 měsících letošního
roku dodal velkoobchod 78 % zboží socialistickému
maloobchodu a pouze 22 % soukromému sektoru.