Podpredseda Komzala: Ďalej je prihlásená
pi posl. Mrskošová. Dávam jej slovo.
Posl. Mrskošová: Slavné Národní
shromáždění!
S upřímnou radostí připojujeme
se my, československé ženy, k boji za
mír, tak jak se toho za dnešní mezinárodní
situace jeví potřeba. Zejména my, zemědělské
ženy, připojujeme se s radostí k mírové
akci, protože naše zemědělská práce
a její zdárné výsledky jsou zabezpečeny
jen trvalým mírem.
Naše generace poznala, bohužel, z vlastní
zkušenosti všechny důsledky válečného
běsnění pro pracující lid.
První světová i druhá válka
daly nám plně poznat, co jsou to válečné
útrapy. Vždyť skoro není u nás
v Československu rodiny, která by nebyla válkou
postižena. Poznaly jsme zejména my, ženy, že
zázemí za dnešní války není
o nic méně nebezpečné než samo
válečné pole. Tuto skutečnost nám
zejména poslední válka prakticky potvrdila.
Naše pokojné Sedlčansko a Neveklovsko - tak
jako i řada jiných ryze českých krajů
- bylo ve jménu válečných potřeb
násilně vysídleno. Já sama jsem byla
vystěhována z vlastního hospodářství.
A kdybychom si nebyli zachovali fotografie, ani bychom nevěřili,
do jaké spousty jsme se vrátili. Živý
a mrtvý inventář nám byl bez náhrady
zabrán. Pole a louky byly přeměněny
na válečné cvičiště esesmanů.
Lesy byly pokáceny nebo úplně vydrancovány.
Klidné vesnice se staly terčem cvičných
dělostřeleckých cílů, takže
z nich zbyly jen ruiny. A to vše jen proto, že kapitalisté
v imperialistických státech si udělali z
války výhodnou příležitost k
snadnému a rychlému bohatnutí bez ohledu
na to, že miliony lidí - mužů, žen
i dětí - ve válečném pásmu
i v zázemí nezměrně strádají.
Vidíme-li dnes v kapitalistickém světě,
že se znovu činí pokusy zastrašovat lidi
novou válkou, že na př. Amerika - jak to už
uvedla paní místopředsedkyně Hodinová-Spurná
- vynakládá na zbrojení 71 % státního
rozpočtu, Francie v r. 1948 310 miliard franků,
že v Argentině, Brasilii a jinde se zemědělské
produkty - výsledky pilné a poctivé práce
zemědělských rodin - ničí,
pak máme my, zemědělské ženy
a my ženy vůbec, oprávněnou nedůvěru
ke všem těm krásným řečem
o míru a demokracii, jak je slyšíme ze států
ovládaných kapitalisty.
Mohu bezpečně dotvrditi zvlášť
z výsledků nesčetných krajských
a okresních konferencí odborů zemědělských
žen Jednotného svazu českých zemědělců
a Jednotného svazu slovenských roľníkov,
jichž jsem se osobně účastnila, jak
pozorně sledují naše venkovské ženy
vývin světového úsilí o mír
a jak kriticky posuzují všechny události směřující
k zabezpečení a ochraně světového
míru. Mírové manifestace jsou zemědělskými
ženami podepřeny s upřímným přáním,
aby úsilí o zabezpečení trvalého
míru bylo korunováno nejlepším výsledkem.
Měla jsem také čest být členkou
početné rolnické delegace z Československa,
která v podzimu loňského roku byla hostem
Sovětského svazu. Naše skupina viděla
na Ukrajině ještě zbytky té ohromné
spousty, kterou zde natropili němečtí fašisté.
Viděli jsme však také to ohromné úsilí
a nadšenou budovatelskou práci sovětských
lidí bez rozdílu, mužů i žen, zejména
na sovětském venkově, na jejich znamenitých
kolchozech a sovchozech. Chápeme proto plně mírové
úsilí a mírovou politiku Sovětského
svazu a cele se za ni zejména my ženy stavíme.
Boj za mír je též především
věcí žen a zemědělců.
Nepřipustíme, aby vymoženosti vědy a
techniky sloužily k ničení naší
poctivé práce a jejích výsledků,
tolik všemu lidstvu potřebných! Věda
a technika musí naopak sloužit naší práci
tak, jak jsme to viděli ve Svazu sovětských
socialistických republik.
Proto se my ženy a my zemědělské ženy
zvlášť stavíme plně a nesmlouvavě
za politiku mírového tábora, vedeného
Sovětským svazem, naším učitelem
a věrným spojencem. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní): Dávam
slovo ďalšiemu rečníkovi, ktorým
je p. posl. Török.
Posl. Török: Pán podpredseda, páni
ministri, slávne Národné shromaždenie!
Slovenský národ, poučený celou svojou
neradostnou minulosťou, ústami svojich volených
zástupcov slávnostne manifestoval v Slovenskej národnej
rade za pokoj medzi národmi, za svetový mier. Poslanci
SNR zo všetkých častí Slovenska tlmočili
nezlomnú vôľu a pevné odhodlanie slovenského
pracujúceho ľudu budovať si svoj domov v mieri,
pracovať za krajšiu budúcnosť svojich detí
a spravodlivo užívať plody zeme, ktoré
už dnes nemusí dobývať krvou a potom,
ale radostnou prácou s piesňou na rtoch a s úsmevom
na tvári, lebo sa nedelí viac o výsledky
svojej práce s príživníkmi, ktorí
žili z jeho mozoľov.
História slovenského národa, pretkaná
nespočetnými zápasmi o vydobytie národnej
slobody a hospodárskeho pokroku, je najlepšou školou
pre našu dnešnú pokojnú budovateľskú
prácu, ktorú usilovné ruky našich pracujúcich
premieňajú v radostný život a blahobyt
širokých vrstiev pracujúcich. Táto história
nás poučuje i o tom, že slovenský pracujúci
ľud bol nie raz zatiahnutý do boja za cudzie záujmy
pod falošnými heslami. Najsmutnejším príkladom
pre Slovákov je posledná svetová vojna. Hitlerovský
fašismus, ktorý svojou imperialistickou nenásytnosťou
chcel zotročiť europské národy a menovite
zlikvidovať slovanské národy, išiel do
svojej imperialistickej vojny s heslom: "Za ochranu europskej
civilizácie". Slovenská fašistická
klika nepovažovala toto heslo za dosť účinné
pre slovenský národ a preto si dala iné heslo:
"Za Boha a národ". A pod týmto falošným
heslom hnala náš ľud za cudzie záujmy
do bratrovražedného boja. Pravá skutočnosť
bola však celkom iná.
O čo išlo v tejto vojne a ako malo znieť správne
toto heslo? Jeho nefalšované znenie bolo: "Za
záchranu našich fabrík, bánk, veľkostatkov
a zaistenie vojnových ziskov".
Slovenský pracujúci ľud sa na vlastnej škode
a utrpení presvedčil, čo znamenala tá
záchrana europskej civilizácie. Vypálené
dediny, zničené trate, cesty, továrne, vraždy
miliónov nevinných ľudí, vdovy a siroty
- to sú smutné pomníky barbarského
hitlerovského režimu. Slovenský ľud spoznal
i falošne predstierané kresťanstvo. Pravé
kresťanstvo - to nie sú útočné
vojny, vraždy, násilia a vykorisťovania; práve
kresťanstvo - to je opravdivá láska k blížnemu,
uskutočňovaná v našom každodennom
živote, to je mier medzi národmi, rovnosť a spravodlivosť.
Uvedomuje si, ako bol zavedený, keď pod zámienkou
ochrany náboženstva bol posielaný do nespravodlivého
boja za ochranu rútiaceho a rozpadajúceho sa kapitalizmu.
Táto skutočnosť ostane najmä pre nás
katolíkov smutným, ale zároveň výstražným
poznaním a poučení, do budúcnosti,
akého hrozného omylu sa dopustila tá časť
vysokej cirkevnej hierarchie, ktorá budúcnosť
kresťanstva spojovala s osudmi hitlerovského fašizmu
a ktorá videla záchranu náboženstva
v kapitalizme a imperializme.
Poučení týmito skutočnosťami
slovenskí pracujúci nepripustia nikdy viac, aby
sa táto história v akejkoľvek inej forme
a pod akýmikoľvek staronovými heslami opakovala.
Slovenský pracujúci ľud, všetci jeho veriaci
bez ohľadu na cirkevnú príslušnosť
práve zo zásad kresťanstva zostanú vždy
a za každých okolností verní myšlienke
socializmu, pretože v jeho víťazstve vidia
víťazstvo tých zásad, ktoré kresťanstvo
hlása dve tisícročia a ktoré sa až
teraz v našej ľudovodemokratickej republike stávajú
skutkom. Každý dobrý katolík si je dnes
vedomý, že jeho miesto je v tábore mieru,
že tábor imperializmu, ktorý hlása novú
vojnu, nové vraždy, nové potoky krvi, je najväčším
bezbožníctvom, ktoré by celkom isto cirkev
strhlo do istej záhuby. S touto pravdou musíme
oboznámiť nielen všetkých príslušníkov
nášho národa, ale všetkých pracujúcich
tohoto sveta. Bolo by neodpustiteľným hriechom, keby
sme dnes svoj hlas nepozdvihli proti novým heslám,
prichádzajúcim zo Západu, že náboženstvo
je v nebezpečí, hoci dobre vieme, že týmito
heslami sa má maskovať strach bankárov a priemyselníkov,
ktorí skutočne tušia nebezpečie pre
svoje koristnícke zisky.
Slovenský národ po prežití veľkej
katastrofy, do ktorej ho vohnala klika fašistických
zapredancov, začína žiť novým životom
v oslobodenej vlasti s bratským národom
českým. Zmenil od základu svoju politickú
i hospodársku štruktúru a už dnes je svedkom
radostných výsledkov svojej usilovnej práce.
Plánovitým spriemyselnením vyrovnáva
sa Slovensko po stránke hospodárskej, sociálnej
i kultúrnej so zemiami českými a životná
úroveň jeho obyvateľstva sa zo dňa na
deň zvyšuje. Slovensko prestalo byť krajinou
exportu pracovných síl do blízkej i ďalekej
cudziny a stáva sa krajinou exportu hotových priemyselných
výrobkov, vyrobených v slovenských továrňach
šikovnosťou pracovitých rúk našich
robotníkov. Všetci sme svedkami radostného
rozvoja našej zeme a jej krásnej budúcnosti
a rovnako všetci si uvedomujeme, že toto naše postavenie
sme mohli dosiahnuť jedine v rodine slovanských
a mierumilovných národov pod vedením bratského
Sovietskeho sväzu, ktorý nás nielen zachránil
pred zánikom v mori fašistického imperializmu,
ale ukázal nám i správnu cestu, cestu socializmu,
po ktorej bezpečne dôjdeme k vytýčeným
cieľom.
My, volení a ľudu zodpovední zástupcovia
slovenského ľudu, vyjadrujúc neoblomné
rozhodnutie tohto ľudu, vyslovujeme svoju spolupatričnosť
k veľkému mierovému táboru tak,
ako tomu dal výraz celý slovenský národ
v rezolúcii Slovenskej národnej rady, a sme
odhodlaní všetkými svojimi silami a svojou
prácou spoločne s českým ľudom
brániť svetový mier po boku bratského
Sovietskeho sväzu, ktorý s prvým bojovníkom
za mier, generalissimom Stalinom, predstavuje dnes nerozbornú
baštu svetového mieru. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Ďalším rečníkom
je pán posl. dr Trávníček.
Prosím, aby sa ujal slova.
Posl. dr Trávníček: Slavné
Národní shromáždění!
Věda a umění, dvě důležité
složky duchovného života, musí být
v souladu s obecnou ideou obou našich národů
- s ideou socialistického humanismu, jehož vznešeným
cílem je všelidský pokrok a mír. Vědečtí
a umělečtí pracovníci nemohou nikdy
zapomenout na kruté poučení z druhé
světové války, kdy byly výbojným
kapitalismem ohroženy nejen všechny duchové i
hmotné statky obou našich národů, nýbrž
i sama jejich existence. Čeští a slovenští
představitelé vědy a umění
jsou si zároveň se všemi pracujícími
vrstvami, jejichž jádrem je dělnická
třída, dobře vědomi své odpovědnosti
za osud obou národů a jejich společného
státu. Nesmějí ani nechtí dopustit,
aby se smrtelné nebezpečí naší
státní a národní záhuby opakovalo.
Čeští a slovenští vědečtí
a umělečtí pracovníci vědomě
a s hlubokým vnitřním přesvědčením
se hlásí ke všemu pracujícímu
lidu jako nedílná součást naší
národní a státní pospolitosti a projevuje
své pevné odhodlání společně
a svorně s nimi bránit světový
mír a bojovat za něj. Pokračují tak
v tradicích našich pokrokových představitelů
duchovního života, v jejichž řadách
se stkví slavná jména dávné
minulosti - Jan Hus a Petr Chelčický. Čeští
a slovenští vědečtí a umělečtí
pracovníci stávají se do řad stále
sílícího světového tábora
míru, vedeného mohutným Sovětským
svazem, chti posílit v hrdinném boji za lidská
práva a za mír, dělnictvo kapitalistických
států a koloniálních zemí.
My, čeští a slovenští vědečtí
a umělečtí pracovníci, obracíme
se k vědeckým a uměleckým pracovníkům
v kapitalistických státech s výzvou,
aby přestali přesluhovat vykořisťovatelskému
řádu, zvyšovat jeho výbojnou moc, a
vrátili vědu a umění jejich vlastnímu
vznešenému poslání - službě
pravdě, pokroku a míru k blahu celého
lidstva. Ty pak z nich, kteří toto poslání
vědy a umění již pochopili a podle toho
také jednají, vřele vítáme
do světové mezinárodní armády
míru a slibujeme jim všechnu pomoc a plodnou spolupráci.
My, čeští a slovenští pracovníci
ve vědecké a umělecké oblasti, nastoupili
jsme tu cestu tvůrčího úsilí,
na které se sovětská věda a umění
po Velké říjnové socialistické
revoluci dopracovaly skvělých výsledků
ve prospěch své slavné vlasti i všeho
lidstva.
S radostí a hrdě před tváří
celého světa osvědčujeme, že
náš lidově demokratický a socialistický
řád poskytuje nám netušené možnosti
rozvoje tvůrčích sil ve všech vědeckých
a uměleckých oborech a vytváří
předpoklady pro rozmach a rozkvět vědy a
umění. Jsme si plně vědomi toho, že
je tento utěšený stav umožněn a
vykoupen neúmornou a nadšenou prací všeho
pracujícího lidu a že je tvůrčí
a plodná práce ve prospěch a k blahu
celku jedinou cestou k zajištění světového
míru.
Považujeme proto za svou občanskou, národní
i lidskou povinnost činně se zúčastnit
zápasu za světový mír. Vyjadřujeme
svou ochotu i pevnou vůli podle sovětského
příkladu a vzoru přispívat ze všech
sil k povznášejícímu budovatelskému
úsilí českého a slovenského
lidu a tím k plnému vítězství
idejí světového míru. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Dávam slovo ďalšiemu
rečníkovi, ktorým je pán posl. Pramuka.
Posl. Pramuka: Slávne Národné shormaždenie!
V našej republike buduje náš ľud socializmus
a buduje ho s úspechom. Náš ľud vie,
že socializmus znamená lepšie žiť.
Nevie si predstaviť, že by sa mohlo žiť lepšie
vtedy, keď sa všetko, čo sa vybudovalo, ničí,
že by sa mohlo lepšie žiť vtedy, keď
ľudia miesto aby držali vo svojich rukách svoje
pracovné nástroje, držia pušky a automaty.
Skúsil, že to je zlé, a zlé sa naučil
nenávidieť - dobré má rád. Preto
náš ľud nechce vojnu a miluje mier. Preto náš
ľud bojuje proti vojne, preto buduje mier a žije sa
mu lepšie po boku mierumilovného Sovietskeho sväzu
a ostatných štátov, kde si vládne ľud
na čele s robotníckou triedou.
Každý deň sa dozvedáme, že v imperialistických
štátoch na západe a najmä v Amerike
žijú ľudia, ktorých cieľom je nová
vojna. Počujeme hlasy generálov západných
imperialistických armád a politikov imperialistických
štátov. Generál Montgomery hovorí, že
ako kresťanský vojak prehlasuje sa za nepriateľa
komunizmu a všetkého, za čo komunisti bojujú.
Komunisti bojujú za mier. Pán generál sa
teda prehlasuje za nepriateľa mieru. Podľa jeho názoru
národy západu sú dnes vo vojne proti komunizmu.
Vieme, že na nedávnej porade v bankovom dome
v Calvin Ballock v New Yorku prehlásil, že
je najvyšší čas obnoviť nemeckú
útočnú armádu a že vraj budúca
vojna "bude dobrou zábavou a veľké množstvo
ľudí bude zabité". Preto - podľa
výroku amerického senátora Clarence Cannona
- majú byť vyzbrojení vojaci iných národov,
a chlapci týchto druhých národov majú
byť poslaní na vojnové jatky, aby boly usporené
životy pravých Američanov.
Vieme však i to, ako sa národy na západe dívajú
na túto vojnu proti komunizmu. Hovoria nám to každý
deň prístavní robotníci z Livorna,
Marseille, Kalkuty, robotníci baní, oceliarní,
automobiliek a zbrojárskych podnikov Porýnia, Paríža
a Wallesu, Chicaga a iných pre vedenie vojny dôležitých
podnikov a miest.
Ako československý vojak prehlasujem, že my,
vojaci, ako celý náš ľud, nechceme vojnu.
Sme bojovníkmi za mier. Nechceme a neprajeme si, aby deti
našich matiek staly sa obeťou vojnových štváčov,
rovnako ako si neprajeme, aby pre ušetrenie ich životov
umieral niekto iný. Prešli sme hrôzou fašistickej
okupácie. Vyskúšali sme slobodu z rúk
nadľudí na vlastnom tele. Poznali sme ukrutnosť
a krvilačnosť nositeľov imperializmu. Poznali
sme fašizmus a zúčastnili sme sa bojov proti
nemu. Stálo nás to mnoho krvi a životov - naučili
sme sa ho nenávidieť.
To nás naučilo, že o mieri nestačí
len hovoriť, ale je treba zaň bojovať; bojovať
proti tým, ktorí preberajú dedičstvo
fašistických otrokárov, bojovať proti
tým, ktorí sa snažia vzkriesiť hitlerovské
hlásanie rasovej nadriadenosti, bojovať proti tým,
ktorí chcú ničiť a vraždiť
znovu v našej zemi a v Sovietskom sväze, bojovať
proti tým, ktorých náboženstvo je zisk,
to znamená krv a imperializmus, to znamená vojnu.
V tomto duchu vychovávame našu armádu a naša
armáda jednotná s naším ľudom,
s celým pokrokovým ľudstvom pod vedením
Sovietského sväzu a jeho hrdej Červenej armády
mier ubrániť dokáže. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní): Posledným
prihláseným rečníkom je pán
minister Plojhar. Prosím, aby sa ujal slova.
Ministr Plojhar (uvítán potleskem):
Slavná sněmovno, paní a pánové!
Každý jednotlivec, každý národ
a každý stát je v dnešní době
postaven před otázku, na kterou musí dát
jednoznačnou a jasnou odpověď: buď se
musí postavit na stranu těch, kteří
v zoufalém zápase chtějí udržet
k zániku odsouzený svět imperialismu, kapitalismu,
asociálnosti a koloniální politiky, anebo
musí posílit frontu míru, pokroku a výstavby
nového, lepšího života.