Místopředseda Fiala (zvoní):
Zahajuji přerušenou 62. Schůzi Národního
shromáždění.
Pokračujeme ve společné rozpravě o
státním rozpočtu na r. 1952 a o státním
závěrečném účtu za r.
1950.
Do rozpravy se dále přihlásili tito řečníci:
posl. Zimáková, posl. Žiak, ministr
státní kontroly Harus, posl. Vošahlík,
posl. Janouš a pan předseda vlády Ant.
Zápotocký. Dávám slovo posl.
Zimákové.
Posl. Zimáková: Soudružky a soudruzi!
Celá dosavadní rozprava k našemu letošnímu
státnímu rozpočtu svědčí
o tom, že pro naše hlavní cíle - zabezpečení
světového míru a výstavbu naší
socialistické vlasti - opravdu vynakládáme
své nejlepší síly a schopnosti. A je
tomu skutečně tak. Kdo má otevřené
oči, upřímné srdce a jasný
rozum, ten se každým dnem více přesvědčuje,
jak na všech stranách sílí a rozkvétá
naše země.
Já, soudružky a soudruzi, hovořím za
naši krásnou Českomoravskou vysočinu,
ten, jak se dříve říkalo, bohem a
lidmi zapomínaný kraj, jenž byl sice vždycky
zdrojem inspirace malířů a básníků,
ale pro svou kapitalisty uměle udržovanou bídu
a ubohost též reservoirem levných pracovních
sil. Ve svém projevu se chci pokusit rozebrat některé
otázky naší státní osvětové
péče, o níž zde včera soudr.
ministr dr. Nejedlý ve svém projevu tak blízce
hovořil jako o důležitém nástroji
nového člověka. Chci o tom mluvit právě
na základě zkušeností z našeho
kraje, ale především bych vám ráda
ukázala, co se i u nás za lidově demokratické
republiky už změnilo k lepšímu. Posuďte
alespoň na podkladě několika údajů.
Kupní síla našeho kraje se v důsledku
nově vybudovaného průmyslu a zvýšené
družstevní zemědělské výroby
za první 4 roky Gottwaldovy pětiletky zvyšuje
o více než 1 miliardu Kčs. Hrubá hodnota
naší průmyslové výroby vzroste
v r. 1952 proti r. 1950 o 5 miliard, čímž překročí
dvojnásobek r. 1949. Nově budovaný kombinát
na Žďársku přinese tamnímu obyvatelstvu
na mzdách ročně na 300 milionů Kčs.
Hodnota nově postavených školních budov
22krát převyšuje hodnotu nových školních
budov, postavených za éry kapitalistické
republiky. Kin jsme měli v první republice a za
okupace jen 60, dnes jich máme již 178, při
čemž k nám pilně dojíždělo
ještě 9 putovních kin. Počet různých
zdravotnických poraden stoupl u nás v r. 1950 ve
srovnání s předcházejícím
rokem ze 190 na 258 a v r. 1951 byly zřízeny další.
O polovinu nám klesla kojenecká úmrtnost
a stejně tak rapidně jde dolů křivka
úmrtnosti i v jiných závažných
nemocech. V r. 1949 přepravily naše autobusové
linky skoro 3.5 mil. osob, v r. 1951 ale již více
než 14 milionů 800 tisíc.
A toto všechno i mnohé další jsme, soudruzi
a soudružky, docílili už dnes, ačkoliv
hlavní proud naší výstavby je v její
dnešní etapě nutně orientován
do jiných krajů. Oč ještě krásnější
jsou tedy naše výhledy do budoucna, oč rozhodnější
je tedy naše vůle bránit a ubránit si
možnost pokojné výstavby. Vzdyť to všechno,
co jsem zde uvedla, to nejsou jen cifry, to je náš
skutečný, radostný život. Žijeme
a budujeme jej za pochodu, zápasíce, pravda, ještě
s mnohými obtížemi, ale nelekajíce se
jich. Čihošť, Babice a další příklady
jsou toho svědectvím. Ale mimo to máme i
my co činit se skutečností, že bychom
mohli být ještě dále, kdyby se opravdu
všichni naši lidé plně zapojili do práce.
Ne náhodou nás učí soudr. Lenin,
že nejtěžší překážkou
na cestě k socialismu jsou pozůstatky starého,
kapitalistického způsobu myšlení v nás.
I soudr. Zápotocký nás v jednom ze
svých projevů upozornil, že řada našich
obtíží prýští z toho, že
jsme na hospodářském úseku vyrazili
mnohem silněji než ve výchově lidí.
Odstraňovat tento brzdící rozpor, to je prvořadý
politický úkol naší osvětové
činnosti, která je bojovným agitačním
prostředkem proti zahraničním nepřátelům,
domácí reakci a proti přežitkům
ve vědomí lidí, která je agitátorem
pro plnění našich budovatelských úkolů.
Proto náš letošní rozpočet věnuje
pro účely státní osvětové
péče ve srovnání s r. 1950 o 33 %
prostředků víc, to je 649,062.000 Kčs
proti 489,512.000 Kčs z r. 1950. Obdobný a možno
říci ještě příznivější
poměr se projevuje v našem kraji, a to už samo
o sobě nás zavazuje, abychom se svěřenými
nám prostředky dobře hospodařili.
Proto bych ráda ukázala, jak své úkoly
v tomto směru plníme a chceme plnit.
Má-li býti působení osvěty
účinné, musí řešit všechny
aktuální a palčivé otázky naší
výstavby jako kterákoliv jiná politicko-výchovná
činnost. Které otázky jsou v tomto směru
v našem Jihlavském kraji nejdůležitější?
Jsou to otázky mezinárodního dění
v úzké souvislosti s naší denní
budovatelskou prací, zejména na úseku zemědělském,
otázky třídního boje, mezinárodní
dělnické solidarity a pochopení významu
svazku dělníků a rolníků, jako
v kterémkoliv jiném kraji. Vedle toho se ale u nás
jeví nutnost překonávání vlivu
klerikalismu, vlivu buržoasního nacionalismu v ujasňování
poměru Čechů a Němců a dále
nutnost ujasnění významu výstavby
těžkého průmyslu a v souvislosti s tím
náboru pracovních sil.
Jak chceme tyto požadavky plnit? Výstavbou husté
sítě kulturně společenských
středisek jak na vesnicích, tak i na závodech
ve formě závodních klubů. Zatím
máme v našem kraji 43 kulturních jizeb a 27
kulturních domů, které tuto funkci zčásti
plní. V místnostech, které byly získány
adaptacemi býv. hostinců, chceme do konce r. 1952
postavit dalších 80 těchto kulturně
osvětových středisek a učinit z nich
živá shromaždiště všech občanů,
straníků i nestraníků. Proto nebudeme
budovat kluby u JZD jen pro družstevníky, nýbrž
osvětové besedy jako kluby celých vesnic.
Budeme se snažit, aby tato střediska žila denně
plnokrevným životem, přednáškami,
zájmovými kroužky, soubory lidové tvořivosti,
svazáckými apod. Docílíme toho především
mobilisací všech komunistů ve stávajících
kulturních složkách, dobrou prací osvětového
aparátu a pomocných složek za řízení
volených orgánů státní moci.
Docílíme toho zvýšenou péčí
Socialistické akademie, která vychovává
lektory pro osvětové besedy. Docílíme
toho i zvýšenou péčí o rozvoj
naší lidové tvořivosti. V tématice
se opřeme o naše nejpokrokovější
tradice v našem kraji tradici husitskou, selských
bouří a havlíčkovskou. Ve stejné
míře bude náplní naší
činnosti ještě hlubší poznávání
bohatých zkušeností bratrského Sovětského
svazu.
Určité kroky již byly učiněny.
Pracuje u nás aktivně 135 ÚOB a 14 MOB. Budeme
ale musit zlepšit kádrové obsazení vedoucích
pracovníků v těchto besedách z řad
dělníků a drobných rolníků
a učit je pracovat po příkladu humpoleckého
okresu, jehož osvětoví pracovníci pro
práci v osvětových besedách získali
pracovníky traktorových stanic, zootechniky, agronomy
a zdravotníky. Kromě toho si tam újezdní
osvětové besedy vybudovaly hustou síť
osvětových důvěrníků,
kteří v okruhu své působnosti využívají
k propagaci všech po ruce jsoucích prostředků.
V poslední době pracuje u nás se zvýšenou
aktivitou Socialistická akademie. Zatím co v r.
1951 pořádala přednášky jednou
za 14 dní ve třech největších
místech kraje, uspořádala v lednu a únoru
1952 celkem 32 přednášek, kterých se
zúčastnilo 3098 posluchačů. I lektorský
sbor Socialistické akademie se k dnešku rozšířil
na 47 aktivních pracovníků, soustředěných
ve 4 sekcích.
Dále máme na 400 různých souborů
a kroužků lidové umělecké tvořivosti,
které mimo jiné připravují k letošnímu
slavnému 1. máji a 9. květnu programy, zaměřené
k posílení proletářského internacionalismu
a socialistického vlastenectví. Každoroční
akce Podzim na Vysočině bude i letos velkou přehlídkou
těchto souborů. Tato akce, myslím, vůbec
velmi dobře mobilisuje všestrannou osvětovou
činnost, jež se pak projevuje v budovatelských
výsledcích. Tak v rámci loňského
Podzimu na Vysočině byla uskutečněna
soutěž dělnických a rolnických
dopisovatelů, soutěž závodních
klubů, zaměřená k činnosti
na závodech i na vesnicích, soutěž ochotnických
souborů, sjezd výtvarných pracovníků
a sjezd národní kultury, jehož kladem byla
zejména účast aktivních osvětových
pracovníků z řad dělníků
a drobných zemědělců, na okresech
byly uspořádány manifestační
svozy obilí a dožínky. Celá akce pak
vrcholila ve velké slavnosti přátelství
se Sovětským svazem.
Kladný vliv naší masové kulturní
práce se odráží i v urychlené
výstavbě našich JZD. Při osvětových
besedách na vesnicích vytváříme
mičurinské, hudební, šachové,
čtenářské a jiné kroužky,
jichž ale zatím nemáme mnoho, protože
s jejich organisací teprve počínáme.
Nejlépe si vedou mičurinské kroužky
v Panenské Rozsíčce na Přešticku
a v Kamenici u Jihlavy a hudební kroužek v Okrouhlicích.
Dobře pracuje ÚOB v Červené Řečici
na Pelhřimovsku, kde si mimo přednášky
vytvořili pokusný agrobiologický kroužek,
jehož členové se scházejí v neděli
dopoledne, a dále čtenářský
a rozhlasový kroužek. Nedostatek máme také
ještě v tom, že ne všechna stávající
naše osvětová zařízení
jsou náležitě využita. Máme ještě
celkem ladem ležící kulturní jizby,
ba někdy i pěkné kulturní domy, jako
např. v Bohdalově na Žďársku a
v Mnichu na Kamenicku. Zkušenost nám ukazuje, že
tam, kde si lidé vlastníma rukama a z velké
části i z vlastních kapes upravili jizby
a kulturní střediska, tam si jich více považují
a více jich využívají. Vidíme
tedy v tomto směru značné možnosti a
úkoly a proto budeme dále rozšiřovat
akci "Jihlavský košík brambor", která
nám svou už ve výši 3/4
milionu Kčs vyzískanou částkou přinesla
krásné výsledky na Třešťsku,
ale i jinde.
Zvýšená produktivita práce v našich
závodech a skutečnost, že jako kraj plníme
úkoly v průmyslu vždy na jednom z předních
míst, je také do určité míry
působena dobrou prací některých závodních
klubů. Tak např. závodní klub skláren
v Janštýně, který vznikl koncem roku
1949, si postavil vlastní kulturní dům, na
němž soudruzi odpracovali za 300 tisíc Kčs
brigádnických hodin, ačkoliv se jedná
jen o malý závod. Tento závodní klub,
který svůj kolektiv utužil již při
výstavbě tohoto domu, organisuje dnes besedy s nejlepšími
pracovníky ze závodů, pořádá
přednášky na různá témata
a zve na ně referenty z okresů i kraje. Pořádá
je za účasti rodinných příslušníků
a tím pomáhá v politické práci
celému okolí. Soudruzi nezapomínají
ani na starší ženy mimo závod a na péči
o děti, pro něž organisují různé
akce, k nimž zvou rodiče dětí z řad
drobných zemědělců. Tím dostávají
do kulturního domu celou osadu.
Máme ale i další dobré závodní
kluby, např. na státním statku v Stránecké
Zhoři, opravdu příkladný klub n. p.
Sázavan ve Zruči nad Sázavou, nebo klub závodů
Gustava Klimenta v Třebíči-Borovině,
jehož skvělý dělnický pěvecký
sbor dokazuje, že náš lid dnes zpívá
jako nikdy dříve. A jsme-li již u té
písně, která i nám pomáhá
stavět a žít, a o níž náš
milý soudruh ministr dr Nejedlý říká,
že sejde-li se pár lidí, je to dav a začne-li
dav zpívat, stává se kolektivem, ráda
bych tu vyslovila uznání znamenitému souboru
našeho jihlavského pedagogického gymnasia,
který nejen překrásně zpívá
a tančí, ale uměním i sám sebe
vychovává v dobré mladé učitele,
v učitele, jaké potřebujeme.
Nemohu tu, soudruzi a soudružky, podrobně hovořit
o našich dalších dobrých zkušenostech
i slabinách, ať už se týkají našeho
knihovnictví a zejména opravdu pokrokově
vedené knihovny v Třebíči, našeho
technicky i programově dobrého městského
rozhlasu v Jihlavě, kulturních brigád na
naši krajskou stavbu socialismu ve Žďáře,
nebo nedostatečného pochopení kulturně
výchovné činnosti v některých
masových organisacích a její koordinace,
toho, že máme ještě málo opravdu
vzorných osvětových besed a středisek
a že se i tímto směrem budeme muset napřít,
že se budeme muset více než dosud zaměřit
k přímému boji proti vesnickým boháčům,
že bychom potřebovali více konkretní,
přímé spolupráce našich význačných
kulturních i tvůrčích pracovníků,
či ať už se týkají naše zkušenosti
dalších a dalších otázek. Ale jednu
naši chybu pokládám přece jen za nutné
zde ještě uvést. My jsme v celé naší
osvětové práci často ukazovali minulost
a srovnávali ji s dneškem. To je správné
a budeme v tom pokračovat. Ale k tomu budeme muset více
než dosud srovnávat dnešek s budoucností,
ukazovat šťastnou perspektivu naší krásné
a bohaté země. Obětavost každého
dělníka a rolníka roste s jeho zvětšujícím
se politickým rozhledem a možností znát
krásnou perspektivu. Tempo výroby roste se zvětšováním
ideové úrovně našich lidí, se
zvětšením znalostí v duchu marxismu-leninismu,
čehož docílíme pouze při plném
pochopení širokého pojetí marx-leninské
výchovy.
Soudružky a soudruzi! Náš mírový
státní rozpočet na rok 1952 věnuje
osvětové a výchovné činnosti
úctyhodné částky. Tyto investce se
plně vyplatí. Vrátí se nám
zmnohonásobeny zpět, protože naši lidé,
kteří budou plnými hrstmi využívat
všech kulturních vymožeností, budou více,
nadšeněji a odhodlaněji bojovat na frontě
naší výstavby, na frontě boje za světový
mír. A tam, kde ještě nepůsobila tak
mocně naše výchova, pomocí osvěty,
pomocí pokrokových divadelních her, filmů,
výstav a ostatních kulturních akcí
zaženeme tmu, která již navždy zmizí,
která již nikdy nebude semeništěm čihošťských
zázraků a zrůdných babických
vražd. Jasné světlo marxismu-leninismu ozáří
i nejodlehlejší kouty naší vlasti, kde
pod vysoko zvednutým praporem proletářského
internacionalismu budou v pevných, stmelených řadách
s komunisty v čele pochodovat krásní a šťastní
lidé, lidé socialističtí. (Potlesk.)
Místopředseda Fiala (zvoní):
Dávám slovo posl. Žiakovi.
Posl. Žiak: Slávne Národné zhromaždenie,
vážení priatelia!
Pri prerokúvaní štátneho rozpočtu
na rok 1952 nielen s vďakou tlmočím uznanie
nášmu ľudovodemokratickému zriadeniu za
dosiahnuté úspechy na poli netušeného
vzrastu kultúrnej úrovne Slovenska, ale i radosť
nad tým, ako náš štát, verný
socialistickému pokroku, so zvýšenou starostlivosťou
o kultúrnu úroveň pracujúceho ľudu
zvyšuje výdavky na veľké kultúrne
úlohy, úmerné nášmu socialistickému
a mierovému budovaniu.
Vzrastá kultúrna výstavba Slovenska javí
sa výrazne i z letmého náčrtu. Materské
školy vzrástli nielen tým, že za posledný
rok pribudlo vyše 200 nových škôl s 300
triedami a viac ako 4000 deťmi, ale menovite v tom, že
sa vo svojom výchovnom a sociálnom poslaní
účinne zapájajú do budovateľského
úsilia, keď sa predovšetkým starajú
o deti pracujúcich matiek a umožňujú
tak nábor žien do zamestnania. Je správne,
keď sa materské školy zriaďujú predovšetkým
v priemyselných mestách a na tých dedinách,
kde sú JRD vyšších typov.
Sieť národných a stredných škôl
je vcelku dobudovaná. S radosťou pozorujeme, ako sa
výchovná práca na nich prehlbuje. Na prvom
a druhom stupni škôl je podstatný pokrok v zásobení
žiactva učebnicami. Pravda, vydané učebnice
bude treba neustále zdokonaľovať z ideovej i
vecnej stránky.
Na stredných školách koncom školského
roku 1950/51 boli prvé záverečné skúšky
a zistili sme klady i nedostatky školskej výchovy
a výučby. Skúšky priniesli široký
prehľad o nadobudnutom vzdelaní našich žiakov,
ktorí prešli 9 rokmi školskej dochádzky.
Záverečné skúšky sa osvedčujú
a sú dobrým prostriedkom pri začleňovaní
nášho žiactva do budúceho povolania podľa
hospodárskeho plánu.
Na školách III. stupňa v súvise s rezkým
tempom industrializácie Slovenska zaznamenávame
rapídny rozvoj priemyselných škôl. Počet
žiactva v prvých ročníkoch týchto
škôl ďaleko prevyšuje prvú desaťtisícku.
Vzrast oproti školskému roku 1945-46 činí
viac ako desaťnásobok. Prudký je vzrast žiactva
i na sociálnych a zdravotných školách.
No rozvoj priemyselných škôl je naozaj dobrým
obrazom, ako školy úzko primykáme k výrobe,
k nášmu hospodárskemu životu. Naše
priemyselné školy stávajú sa veľmi
dôležitým činiteľom socialistickej
výchovy, verným pomocníkom budovania socializmu.
Našou úlohou je pomáhať vyriešiť
nedostatky a závažné problémy týchto
škôl. Ide o nedostatok odborne kvalifikovaných
učiteľov a nedostatok priestoru pre umiestenie škôl.
Kým o kádre učiteľov dobre sa stará
školská správa, na mnohých miestach,
bohužiaľ, stretávame sa pri umiesťovaní
škôl s nedostatočným pochopením
našej ľudovej správy.
Pokladám nielen za správne, ale aj hodné
vďačnosti zmieniť sa, že v školskom
roku 1951-52 na českých priemyselných školách
študuje 752 slovenských žiakov, ktorí
sa dobre pripravujú na zvládnutie úloh stredných
technických kádrov.
Pri prijímaní žiakov na gymnáziách
uprednostňujú sa deti z robotníckych a maloroľníckych
kádrov a tak sa zlepšuje triedne zloženie žiactva.
Na gymnáziách v súlade so zvýšenou
potrebou technických kádrov treba žiakov zámerne
viesť k štúdiu reálnej vetve s deskriptívnou
geometriou. Ináč je dobre pozorovať, ako si
žiaci dopĺňajú vedomosti v záujmových
krúžkoch, najmä technických, prírodovedeckých
a v krúžkoch marxizmu-leninizmu. Významnými
pomocníkmi sú školské skupiny ČSM,
Pionier a rodičovské združenia. Radostné
je sledovať ruch našej mládeže v Pionieri,
kde s vážnym predsavzatím pripravuje sa do
radostného socialistického života. Pedagogické
gymnázia stávajú sa centrami odbornej a politickej
výchovy učiteľstva i pomocníkmi učiteľov
z radov robotníctva a roľníctva pri ďalšom
štúdiu.
Vysoké školy pracujúcich sú v reorganizácii.
Reorganizáciu odôvodňujú vážne
nedostatky z dôb pomýlenej politiky Novomeského.
Vysoké školy pracujúcich tvoria sa na nových
základoch, na nových zásadách pre
výber študujúcich i pre náplň
štúdia.