Předseda Fierlinger.
Místopředsedové Hodinová-Spurná, dr. Polanský, Fiala, Valo,
Štětka, Žiak, Harus.
Členové vlády: Předseda vlády
Široký, první náměstek
předsedy vlády dr. Dolanský, první
náměstek předsedy vlády ministr gen.
arm. dr. Čepička, nám. předsedy
vlády ministr Kopecký, nám. předsedy
vlády ministr Uher; ministři Beran,
Barák, dr. h. c. Plojhar, dr. inž. Šlechta,
dr. Kyselý, inž. Jankovcová,
Ďuriš, Krosnář, Dvořák,
Nosek, Krajčír, Málek,
Maurer, dr. Neuman, Jonáš, Poláček,
Pospíšil, Reitmajer, inž. Púčik,
Smida, Šimůnek, dr. Škoda,
Štoll.
244 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: gen. tajemník NS Kováčik;
jeho náměstek dr. Rattinger.
Předseda (zvoní): Zahajuji 79. schůzi
Národního shromáždění.
Podle denního pořadu usneseného užším
předsednictvem Národního shromáždění
dne 10. září 1953, který byl již
členům Národního shromáždění
rozdán, je na pořadu dnešní schůze
1. Zpráva výboru ústavně-právního
k vládnímu návrhu ústavního
zákona (tisk 724) o řízení národních
výborů vládou (tisk 725);
2. Zpráva výboru kulturního k vládnímu
návrhu zákona (tisk 719), kterým se mění
a doplňuje zákon o národních umělcích
(tisk 720):
3. Zpráva výboru sociálně politického
a zdravotnického o vládních nařízeních,
vydaných podle § 42 odst. 1 zákona č.
241/1948 Sb. o prvním pětiletém hospodářském
plánu rozvoje Československé republiky (tisk
722);
4. Zpráva výboru pro hospodářské
plánování a jeho kontrolu vládních
nařízeních, vydaných podle §
42 odst. 1 zákona č. 241/1948 Sb. o prvním
pětiletém hospodářském plánu
rozvoje Československé republiky (tisk 723).
Jsou nějaké námitky proti tomuto pořadu?
(Nebyly.)
Námitek není.
Podle jednacího řádu rozhodne Národní
shromáždění o pořadu prostým
hlasováním bez rozpravy.
Kdo souhlasí s navrženým pořadem schůze, nechť zvedne ruku!
(Děje se.)
To je většina. - Navržený pořad
je tedy schválen.
Přistoupíme k projednávání
prvního bodu schváleného pořadu, kterým
je
1. Zpráva výboru ústavně právního
k vládnímu návrhu ústavního
zákona o řízení národních
výborů vládou (tisk 725).
Zpravodajem je posl. Josef Hulínský; dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Josef Hulínsky: Soudružky a
soudruzi!
Když jsme zahajovali první rok našeho pětiletého
hospodářského plánu, řekl tehdy
soudruh Klement Gottwald: "Všechny přípravy
k zahájení pětiletky byly učiněny
a nyní vysoukáme si rukávy, abychom cifry
plánů a programů proměnili v požehnané
plody tvořivé lidské práce na všech
úsecích, závodech, na polích, úřadech,
na školách a institucích". Výslovně
dodal: "Splněním pětiletky položíme
základní kameny budování socialistického
řádu u nás. Současně s plněním
pětiletky zahájí svou činnost krajské
národní výbory, brzy dojde k postupnému
přetvoření celého našeho právního
řádu v duchu důsledné lidové
demokracie."
Proč toto uvádím? Protože právě
v těchto dnech, kdy se kvapem blíží
poslední dny našeho prvého pětiletého
hospodářského plánu, ohlížíme
se zpět, abychom posoudili, zda jsme pracovali tak, jak
jsme si určili, zda jsme splnili svá předsevzetí,
abychom zjistili, co je ještě nutno vykonat pro zdárné
zakončení práce posledních pěti
let, avšak také, co je nutno touto prací připravit
a zajistit pro zdárný nástup do dalších
roků nových pětiletek.
Je jisto, že se nebudeme muset stydět za to, jakých
cílů jsme dosáhli v prvé naší
gottwaldovské pětiletce. Naše hospodářství
v tomto období doznalo netušený rozmach. Tím
byla vytvořena pevná stabilita našeho lidově
demokratického zřízení, které
odolalo všem nepřátelským nástrahám,
ať se objevily na poli hospodářském
nebo politickém.
Během těchto pěti let přes velké
nedostatky také vyrostla naše veřejná
správa, zejména naše nová lidová
správa tak, jak to stanovil soudruh Gottwald. Systém
národních výborů, který výrostůl
z květnové revoluce a který byl zakotven
jako jeden ze stěžejních kamenů naší
květnové ústavy a který se rozvinul
zejména vytvořením krajských národních
výborů, se ukázal jako jedině správný
způsob vlády našeho lidu. Čím
dále tím více mohla vláda naší
republiky, jak určil již košický program,
uskutečňovat svou politiku prostřednictvím
národních výborů a mohla se o ně
plně opírat. Národní výbory
se neustále více a více stávaly podle
ustanovení ústavy nositeli a vykonavateli státní
moci, správci práv a svobod lidu jak v obcích,
tak v okresech a krajích. Národní výbory
neustále více přejímaly na sebe od
ústředních úřadů veřejnou
správu ve všech jejích oborech, ať to
byla správa vnitřní, kulturní, osvětová
či ochrana práce, správa zdravotní,
sociální i finanční. Byli jsme sami
svědky při jednání tohoto sboru i
při rozhodování naší vlády,
jakou váhu získaly národní výbory,
na které jsme, plníce vůli našeho pracujícího
lidu, čím dále tím více přenášeli
v různých zákonech a vláda ve svých
nařízeních a jiných rozhodnutích
pravomoci, které předtím vykonávali
členové vlády a jejich ministerstva. Jen
díky tomu bylo také možno zpružnit a zhospodárnit
práci ústředních úřadů
a tak usnadnit práci naší vládě.
Přitom zdůrazňuji, podařilo se to
v převážné většině
dík pochopení naší lidové správy,
dík jejím obětavým pracovním
kádrům, ovšem při stálém
prohlubování, zhospodárňování
a zkvalitňování vlastní práce
národních výborů všech stupňů.
Tak se národní výbory v dennodenním
životě našich občanů staly jejich
věrnými a dobrými pomocníky v jejich
práci, v jejich starostech a potřebách, pečovaly
o jejich zdraví, vychovávaly jejich děti,
připravovaly jim vše, co třeba k činnosti
kulturní a osvětové, pečovaly o jejich
bezpečnost, staraly se o národní majetek,
o naši průmyslovou i zemědělskou výrobu,
o zásobování a výživu.
Při těchto kladech růstu, významu
a skutečné moci našich národních
výborů objevily se samozřejmě také
určité obtíže a nedostatky, jak ani
snad jinak nemohlo a nemůže být. Cítili
jsme to při práci my tady v Národním
shromáždění, cítili to však
především soudruzi ve vládě,
v ministerstvech, cítili to však také všichni
občané a konečně i sami pracovníci
lidové správy, jimž mnohdy úkoly narůstaly
rychleji, nežli se na ně stačili připravit.
Tak došlo k závadám, které jsou průvodními
zjevy růstu našich národních výborů.
Byla to a je mnohde dosud zejména státní
disciplina a naše lidově demokratická zákonnost,
které trpěly při tomto rozmachu moci našich
národních výborů. Někteří
pracovníci národních výborů
anebo dokonce některé národní výbory
jako celky snadno se nechali zlákat svou pravomocí
k jednostranným a mnohdy nezákonným aktům.
Zapomněli na to, že jsou a musí být
tou nejmohutnější transmisí našeho
pracujícího lidu při vykonávání
jeho moci, že musí být orgánem, který
sdružuje dělníky, rolníky a pracující
inteligenci v jeden celek, jehož cílem je dostat se
od starých forem kupředu. Naše národní
výbory nepostupují vždy při výkonu
státní moci jednotně v duchu vůle
pracujícího lidu. Dosud je mnohde vidět nezdravé
zjevy místního patriotismu anebo i zbytky zastaralého
myšlení, přežitky, které nelze
dnes trpěti. Mnohé národní výbory
anebo mnozí pracovníci národních výborů
si skutečně odvykli, jak bylo již správně
uvedeno, udržovat pevné spojení s lidem. Málo
dbají připomínek a skutečně
dobrých rad našeho lidu a žijí někdy
v jakési říši snů a fantasií.
Jsou dokonce případy, že někteří
funkcionáři se neřídí vždy
základními zásadami naší doby,
nedoceňují význam marx-leninismu pro svou
práci.
Je proto samozřejmé a jasné, máme-li
prohloubit svou práci na výstavbě socialismu,
máme-li zajistit rychlý a bezpečný
přechod k socialistickému společenskému
zřízení, že musíme zajistit především
čistotu práce našich národních
výborů, které se stávají víc
a více páteří celé struktury
naší lidové správy. Je nutno se postarat
o to, aby zmizely z práce našich národních
výborů uvedené neblahé zjevy. Je nutno
postarat se o to, aby práce našich národních
výborů se nesla přesně v duchu zásad
naší ústavy, která jakožto "zákon
zákonů" má být právním
základem našeho lidově demokratického
režimu, má být základem nového
právního řádu a má usnadnit
přechod k vyšší společenské
formě, k socialismu.
"Ústava," řekl náš president
soudruh Antonín Zápotocký, "je však
pouze jádrem celého právního řádu,
který musí být v jejím duchu a jako
výraz naší nové skutečnosti přetvořen
a dokonce nově vytvořen."
Jak víme, jsou právní vztahy odvozeny z materiálních
podmínek našeho společenského života.
Je proto samozřejmé, jak náš život
s plněním úkolů naší pětiletky
položil nové základy pro náš právní
řád, že tyto základy musí nutně
vést i k některým změnám textu
ústavy samotné, jako je tomu právě
s dosavadním ustanovením o podřízenosti
národních výborů orgánům
moci vládní a výkonné, zejména
ministru vnitra. Kdysi, a to bylo v době vzniku naší
květnové ústavy, když náš
lidově demokratický systém byl nucen převzít
silně centralizovaný ústřední
státní aparát, jak se vytvořil v minulosti,
když naše národní výbory byly takřka
ve zrodu a vývinu, bylo toto ustanovení správné.
Dnes po úspěšném postupu vpřed
bylo by brzdou dalšího vývoje. Je třeba,
aby to byla především vláda sama, která
napříště se bude věnovat plně
národním výborům, bude pečovat
o všeobecné řízení národních
výborů, sjednocovat jejich činnost v linii
státní politiky a zajišťovat státní
disciplinu na celém území republiky, na všech
úsecích, aniž to bylo v rozporu s péčí
a odpovědností jednotlivých členů
vlády o jejich úkoly. Jednotliví členové
vlády nadále budou odpovědně řídit
své pracovní úseky shora až dolů.
Novým uspořádáním bude nadále
činnost národních výborů řídit
vláda ve sboru.
Osnova navrhovaného ústavního zákona je krátká a jasná. Spolu s dalšími zákony a vládními usneseními vytvoří podmínky pro zajištění jednotného provádění úkolů státní správy a uplatnění vůle pracujícího lidu Československa v práci našich národních výborů všech stupňů. Ústavně-právní výbor projednal ji ve své schůzi dne 15. září t.r. a usnesl se jednomyslně doporučit plenu Národního shromáždění, aby osnovu ústavního zákona o řízení národních výborů vládou, tisk 724, přijalo ve znění vládního návrhu.
(Potlesk.)
Předseda (zvoní): Ke slovu není
nikdo přihlášen. Přistoupíme
tedy ke hlasování.
Protože není pozměňovacích návrhů,
dám hlasovat o celé osnově najednou podle
výborové zprávy ze dne 15. září
1953.
Jsou nějaké námitky? (Nebyly.)
Námitek není.
Zjišťuji, že Národní shromáždění
je způsobilé usnášet se o ústavním
zákoně, protože je přítomno 244
poslanců.
Kdo tedy souhlasí s celým vládním
návrhem ústavního zákona o řízení
národních výborů vládou podle
zprávy výborové, nechť zvedne ruku!
(Děje se)
Děkuji. - Pro přijetí ústavního
zákona o řízení národních
výborů vládou hlasovalo 244 poslanců,
to jest všichni přítomní poslanci. Je
tedy splněno ustanovení § 54, odst. 2 ústavy,
podle kterého je k platnosti usnesení, kterým
se schvaluje ústavní zákon, třeba,
aby pro ně hlasovaly nejméně tři pětiny
všech poslanců.
Tím je vyřízen 1. bod pořadu schůze.
(Potlesk. - Předsednictví převzal místopředseda
Harus.)
Místopředseda Harus: Přistoupíme
k projednávání druhého bodu pořadu
schůze, kterým je
2. Zpráva výboru kulturního k vládnímu
návrhu zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon o národních umělcích
(tisk 720).
Zpravodajkou je soudr. posl. Holečková. Dávám
jí slovo.
Zpravodajka posl. Holečková: Soudruzi a soudružky,
paní a pánové!
Národnímu shromáždění
je předložen ke schválení vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon o národních umělcích.
Podle zákona přijatého v r. 1948 mohou býti
vynikající umělečtí pracovníci,
kteří se zvlášť zasloužili
o rozkvět naší národní kultury,
na návrh vlády jmenováni presidentem republiky
národními umělci. Čestný titul
národního umělce byl propůjčen
nejlepším a všemu lidu známým spisovatelům,
hudebním skladatelům, výtvarníkům
a divadelním umělcům. V současné
době máme u nás 17 národních
umělců.
Zákon o národních umělcích
je jedním z četných dokladů o tom,
jakou péči věnuje lidově demokratický
stát rozvoji umění a jak náš
lid i vláda vysoce oceňuje ty, kteří
trvalými hodnotami mimořádného významu
obohacují naši národní kulturu. Zasloužilým
umělcům se dostává nejvyšších
poct a vyznamenání. Lidově demokratická
republika pečuje však také o to, aby naši
vynikající umělci byli plně zabezpečeni
hmotně, aby celé své nadání
mohli věnovat tvůrčí umělecké
činnosti.
Podle dosud platného zákona automaticky s udělením
čestného titulu národního umělce
přísluší každému z nich
zároveň doživotní čestný
důchod ve výši platu vysokoškolského
profesora v nejvyšší platové stupnici.
Přísluší mu bez ohledu na majetkové
poměry, na plat, který dostává z titulu
svého povolání nebo na výši autorských
honorářů. V případě
úmrtí národního umělce přináleží
vdově a nezaopatřeným dětem rovněž
automaticky a bez ohledu na jejich hmotné poměry
důchod ve výši poloviny čestného
důchodu národního umělce. Jest jistě
správné a zasloužené, že se stát
stará i o zabezpečení pozůstalých
po národních umělcích. Vždyť
dobře známe, jak často právě
ti, kdož jsou nejbližší mistrům naší
kultury, mají velké zásluhy o to, že
jejich díla jsou zachována pro náš lid
i pro budoucí pokolení.
Navrhovaná změna je v tom, aby napříště
udělení čestného důchodu národnímu
umělci a stanovení jeho výše bylo ponecháno
k uvážení a rozhodnutí vládě,
která má přihlédnout k jeho hmotným
poměrům a podle toho o důchodu rozhodnout.
Vláda má také mít možnost v případě,
uzná-li to za potřebné v pozdější
době u národního umělce, kterému
po jmenování důchod neudělila, a změnily-li
se hmotné poměry národního umělce,
důchod mu udělit nebo zvýšit.
Bude-li národnímu umělci, který má
své povolání, vyměřen čestný
důchod, nemá míti vedle čestného
důchodu ještě nárok na plat ze zaměstnání.
Rovněž pokud jde o důchod pozůstalých
po národních umělcích navrhuje se
změna. Doposud byl také pozůstalým
vyplácen důchod, aniž bylo přihlíženo,
v jakých hmotných poměrech žijí.
Zákon se mění v tom, že také
o tom, má-li jim být důchod vyplácen
a v jaké výší, rozhodne vláda
po prozkoumání jejich potřeb. Bude potřebí
přihlédnout na příklad k tomu, zdali
je vdova sama zaměstnána a jaká je výše
jejího vlastního příjmu, k vdovskému
důchodu ze zaměstnání manžela,
k příjmům z autorských honorářů
a pod. V navrhovaném zákoně je pamatováno
na všechny eventuality a je dbáno toho, aby národní
umělec a jeho rodina byli hmotně zabezpečeni
i v tom případě, změní-li se
jeho poměry v pozdější době,
nebo rodiny v případě jeho úmrtí.
Pozůstalým může vláda udělit
důchod i v tom případě, když
jej národnímu umělci za jeho života
nepřiznala. Dále je pamatováno také
na takové případy, kdy jiné osoby
nežli manželka a děti zasloužily se svou
péčí o tvůrčí činnost
národního umělce. Rozšiřuje se
proto okruh těch, kterým může být
po smrti národního umělce přiznán
důchod, i na jiné osoby, jako je např. družka,
rodiče, sourozenci.
Tyto změny se netýkají doživotních
čestných důchodů dosavadních
národních umělců. Jejich důchod
zůstává stejný. Vláda však
může v případě, uzná-li
to za vhodné, později zvýšit důchod
některého národního umělce
na výši, která byla přiznána
nově jmenovaným.
V dosavadním zákoně o národních
umělcích je ustanovení, že národním
umělcem může být jmenován občan
české nebo slovenské národnosti. Toto
se novým zákonem mění tak, že
národním umělcem může býti
občan s československou státní příslušností.
Je to další doklad důsledného dodržování
rovnoprávnosti národů v naší
lidově demokratické republice.
Navrhuji, aby v článku l, a to v navrženém
znění odstavce 4, § 3, druhý řádek,
byla provedena oprava textu v tom smyslu, že slovo "odpočivné"
se nahradí slovem "důchody". Důvodem
této opravy je, že pojem odpočivných
platů zanikl zrušením státního
(veřejného) pensijního zaopatření
zákonem číslo 66/1950 Sb. a tyto platy byly
přeměněny na důchody z národního
pojištění.