Směrnice pro rychlý růst životní
úrovně na základě prohlášení
vlády ze září r. 1953 byla v r. 1954
plně uskutečněna. Od peněžní
reformy, která ozdravila naše hospodářství
a vytvořila pevnou a hodnotnou čs. měnu,
došlo k trojímu snížení cen, které
představuje pro obyvatelstvo roční úspory
přes 10 miliard Kčs. Vyčíslíme-li
další opatření vlády, jako zvýšení
výkupních a nákupních cen v zemědělství,
částky vyplacené osídlencům
v rámci pomoci pohraničí, snížení
daně ze mzdy pro svobodné a bezdětné,
dostalo se obyvatelstvu přes 14 miliard Kčs. Příjmy
obyvatelstva stouply o 10 %, reálná mzda dělníků
o více než 20 %, reálné důchody
zemědělců se zvýšily o 3 miliardy
Kčs.
Tím neobyčejně stoupla kupní síla
obyvatelstva. V roce 1954 se zvýšila osobní
potřeba obyvatelsttva proti předchozím letům
asi o 16 %, při čemž maloobchodní obrat
ve srovnatelných cenách se zvýšil o
20 %. Vzrostla tržní spotřeba širokého
sortiment u spotřebního zboží, při
čemž stoupla poptávka po kvalitním zboží
a hodnotnějších potravinách.
Tak na příklad spotřeba kvalitního
druhu bílého pečiva se zvýšila
o 11 %, zatím co konsum chleba klesl o 4 %. Dále
se zvýšila spotřeba cukru, masa výsekového,
uzenin, tkanin bavlněných, vlněných
i hedvábných, praček se prodalo čtyřikrát
více, chladniček pětkrát, cementu
2,5krát více než v roce 1953.
V roce 1954 bylo dáno do užívání
28.000 bytových jednotek o celkové obytné
ploše 1,000.000 m2. Bylo rozestavěno dalších
38.000 bytů a postaveno nebo rozestavěno 12.000
rodinných domků. Bylo postaveno 33 nových
škol. Byla rozšířena a zkvalitněna
péče o zdraví pracujících,
zlepšena kulturně osvětová služba
obyvatelstvu, věnována větší
pozornost naší tělovýchově. V
minulém roce byla rovněž zvýšena
péče o staré a práce neschopné
občany. Z hodnot, vytvořených pracujícími,
bylo jen na dávkách důchodového zabezpečení
vyplaceno 6,8 miliard Kčs. Počet důchodů
činil téměř 1,9 milionu.
Na dávkách nemocenského pojištění
a rodinných přídavcích bylo vyplaceno
téměř 4,6 miliardy Kčs. Se stále
stoupající životní úrovní
obyvatelstva a díky soustavné léčebné
péči se v roce l954 dále snížila
úmrtnost na 10 zemřelých na 1000 obyvatel.
Počet obyvatel v roce l954 překročil 13 milionů
osob.
Jenom pro ilustraci a dokreslení stále rostoucích
nároků obyvatelstva bych chtěl uvést,
že na příklad ministerstvo strojírenství
bylo kritisováno pro nedostatečnou výrobu
osobních automobilů a motocyklů.
Poslanci uváděli, že často se na ně
voliči obracejí se žádostmi o obstaráni
lidového vozu anebo motocyklu. V Ostravě jsou stovky
žadatelů, jež není možno okamžitě
uspokojit. Při tom je třeba uvést, že
jsme jednou z vysoce motorisovaných zemí.
I když jsem si vědom, že obstarávání
automobilů a motocyklů není záležitostí
poslanců, přece jenom tyto zjevy jsou dokladem vysokého
stupně blahobytu lidu, neboť je zcela zřejmé,
že se automobil kupuje teprve tehdy, jsou-li před
tím uspokojeny požadavky jednotlivců i rodin
na výživu, ošacení a bydlení.
Takových starostí poslanci kapitalistických
parlamentů nemají. Sklady automobilových
továren v Americe jsou přeplněny desetitisíci
neprodejných vozů. Zato počet oficiálně
registrovaných nezaměstnaných přes
horečné zbrojení ve srovnání
s rokem 1953 se zdvojnásobil a dostoupil čísla
4,083.000. Daleko větší počet nezaměstnaných
anebo polozaměstnaných přirozeně registrován
není.
Nelze také říci, že by se ve Spojených
státech amerických nestarali o děti a mládež.
Ze zprávy podvýboru právního výboru
senátu Spojených států amerických
vychází najevo, že 1,250.000 dětí
je pod policejním dohledem pro trestné činy,
k nimž byly svedeny nemravnou a zločinnou literaturou,
vycházející pod názvem "COMICS".
To je výsledek způsobu života, který
je prohlašován za ideál t. zv. svobodného
světa a který by chtěli vnutit i nám.
Zatím se tomuto americkému způsobu života
brání i Velká Britannie, kde právě
se v parlamentu projednává zákon o zákazu
prodeje a rozšiřování této zhoubné
literatury. To není ovšem jedinou starostí,
která trápí anglické poslance, v Dolní
sněmovně byla projednávána resoluce
Labour Party k situaci v anglickém průmyslu. Obzvláště
velké těžkosti jsou v textilním průmyslu.
V resoluci byla vyjádřena starost o vážnou
situaci anglického průmyslu a vysloveno politování,
že anglická vláda nedělá žádná
opatření na změnu této situace.
Dvěma pánům však nelze sloužit.
Dělá-li se na jedné straně politika
vodíkových bomb, nemůže se zároveň
při tom dělat politika pro lid, proti zdražování
životních potřeb, proti nezaměstnanosti
a nouzi.
Ve Francii dochází k silným demonstracím
rolníků, kteří svými povozy
a hospodářskými stroji zatarasují
silnice v řadě departmentů na protest proti
vysokým daním, exekucím a ožebračování
rolníků. Ani jim se není co divit, mají-li
před sebou takové vyhlídky, jaké jim
prorokuje francouzské ministerstvo zemědělství,
které předvídá likvidaci 800.000 malých
zemědělských hospodářství
ve Francii.
V západním Německu, kde pokračuje
boj proti remilitarizaci, stoupl počet nezaměstnaných
na více než 1,800.000 osob. Bonnské ministerstvo
práce doznalo, že v roce 1954 nebylo pro 30 % mládeže,
která opustila školu, volných učebních
míst. V roce 1955 opustí v západním
Německu 890.000 mládeže školu, při
čemž se v Bonnu očekává, že
pro 250.000 absolventů se nenajdou žádná
místa. Jistě budete se mnou souhlasit, že bychom
si ty naše starosti za jejich nikdy nevyměnili.
Mluvil jsem o úspěších, kterých
jsme dosáhli. Byly však také nedostatky, a
to zejména v tom, že v celém našem hospodářství
nebyla v minulém roce důsledně prosazena
zásada hospodárnosti a zvyšování
produktivity práce.
Výbory se těmito nezdravými zjevy v našem
hospodářství podrobně a se vší
vážností zabývaly. Jak jsem již
uvedl, nešlo jen o kritiku. V rozpravě byly přineseny
četné návrhy a náměty pro zlepšení
práce v r. 1955. Proto se jimi budu zabývat při
rozboru úkolů plánu na r. 1955. Vládní
návrh zákona o státním plánu
rozvoje národního hospodářství
v roce 1955 podle směrnic X. sjezdu KSČ předpokládá
rychlejší rozvoj národního hospodářství
než v roce 1954, aby byl zabezpečen další
růst hmotné a kulturní úrovně
obyvatelstva a upevnění obranyschopnosti republiky.
Stojíme bezprostředně před vypracováváním
druhého dlouhodobého plánu, který
bude znamenat prohloubení spolupráce mezi zeměmi
demokratického tábora.
Úkoly státního plánu na r. 1955 vyžadují
soustředit pozornost zejména
1. na splnění plánu zemědělské
výroby,
2. na zvýšení těžby uhlí,
zvýšení výroby elektrické energie
a vytvoření podmínek pro další
rozvoj palivové, energetické a rudné základny,
3. na dosažení plánované průmyslové
výroby, zejména strojírenské, splnění
úkolů ve stavebnictví a dopravě a
to především růstem produktivity práce
ve všech odvětvích,
4. na podstatné upevnění režimu úspornosti
ve všech směrech,
5. zajištění plánovaného objemu
zahraničního obchodu, prohloubení spolupráce
se Sovětským svazem a lidově demokratickými
zeměmi, rozšíření obchodních
styků s kapitalistickými zeměmi.
Návrh zákona určuje pouze hlavní úkoly.
Ostatní náplň státního plánu,
zejména též vyjádření
úkolů v absolutních číslech
a úkoly, jichž splnění je podmínkou
dosažení cíle, vytyčeného zákonem,
stanoví vláda usnesením.
Tato opatření nejen zmocňují vládu,
aby zajišťovala splnění státního
plánu takovými opatřeními, k nimž
by bez tohoto zmocnění bylo třeba zákona,
tak jako tomu bylo v zákoně o prvním pětiletém
plánu a v zákoně o plánu na r. 1954,
nýbrž také umožňují, aby
vláda nově upravila úkoly stanovené
tímto zákonem, nastane-li podstatná změna
v předpokladech, za nichž byl plán sestaven.
Takováto opatření je vláda povinna
předložit do 1 měsíce Národnímu
shromáždění.
Hlavním a rozhodujícím článkem
rozvoje čs. hospodářsttví v této
etapě budování socialismu je zemědělská
výroba. Na základě prohlášení
vlády ze září 1953 byly již v
roce 1954 vytvořeny materiální předpoklady
pro zvýšení zemědělské
výroby.
Poslanci právem poukazovali na to, že tyto prostředky
nebyly v důsledku nedostatečné řídící
práce zemědělských orgánů
plně využity.
Plán na rok 1955 ukládá našemu zemědělství
vyšší úkoly. Zvětšit výměru
orné půdy o 120.000 ha. Zvýšit hektarové
výnosy hlavních zrnin o 1/5,
zvýšit užitkovost hospodářských
zvířat tak, aby se projevila ve zvýšené
průměrné dojivosti o 12 %, v růstu
výroby jatečného skotu a prasat o 10 % atd.
Ke splnění těchto úkolů bude
podle plánu dodáno do zemědělství
v letošním roce podstatně více kolových
a pásových traktorů, kombajnů na obilí,
hnojiv všeho druhu a jiných výrobních
prostředků. Zemědělství bude
posíleno pracovními silami, zejména mladými
pracovníky a inženýrsko-technickými
kádry.
Zvýší se podstatně státní
investiční výstavba v zemědělství
i úvěry poskytované pro výstavbu jednotných
zemědělských družstev. Budou dále
vytvářeny předpoklady pro upevňování
a další rozvoj jednotných zemědělských
družstev i pro zvyšování výroby
jednotlivě hospodařících rolníků.
Rozprava ukázala, že omlouvání neplnění
plánu zemědělské výroby pro
nedostatek materiálních prostředků
nemá již dnes naprosto místa. Rozhodujícím
činitelem je vlastní řídící
práce zemědělských orgánů,
počínaje ministerstvem zemědělství
až po místní národní výbory.
Pro celé naše národní hospodářství
a tedy i pro zemědělství platí zásada,
že výrobní úkoly plánu se rok
od roku zvyšují, abychom mohli uspokojovat rostoucí
potřebu lidu. Tyto úkoly nelze zajišťovat
teprve tehdy, až jsou oznámeny kontrolními
čísly nebo plánem, nýbrž již
od začátku běžného plánovacího
roku je nutno vytvářet předpoklady pro vyšší
úkoly příštího roku.
Ukládá-li plán na r. 1955 zvětšit
výměru orné půdy o 120 tisíc
ha, pak tento úkol nemůže jistě nikoho
překvapit, tím méně pracovníky
v zemědělství, kteří denně
chodí kolem desítek a desítek ha půdy
dobré bonity, ležící ladem téměř
ve všech vnitrozemských okresech, nehledě na
tisíce ha půdy v pohraničí.
Při rozpisu zemědělského plánu,
jak ukázala rozprava, tato výměra dosud plně
zajištěna nebyla a to i v nejproduktivnějších
krajích, jako je na př. Hradec Králové.
Plán na rok 1955 ukládá dále zvýšit
hektarové výnosy zrnin, olejnin a jiných
produktů. Plán předpokládá,
že toto zvýšení bude kromě jiných
opatření zajištěno i dodržováním
agrotechnických lhůt. Přece však nebyla
provedena podzimní orba v agrotechnických lhůtách
a přesto, že pro příznivé povětrnostní
podmínky bylo možno orat i po uplynutí agrotechnických
lhůt, zůstalo na př. v českých
krajích nezoráno více než 44.000 ha.
Soudružky a soudruzi, sestry a bratři, je třeba
vykonat vše pro zlepšení situace v našem
zemědělství. To není úkolem
jen zemědělců, ale každého poctivého
občana naší země. Zejména poslanci
NS a členové NV mohou mnoho udělat pro rozvoj
zemědělství a to již v těchto
dnech tak, aby se zlepšení projevilo plně v
období jarních prací, aby byly nahrazeny
nedostatky v podzimních pracích a zpoždění
v těchto měsících.
Je třeba se postarat o to, aby byla obdělána
veškerá orná půda, plánovaná
pro sklizeň r. 1955 a pokud možno ještě
více, aby bylo zajištěno podstatné zvýšení
hektarových výnosů a užitkovosti dobytka.
Pozornost zemědělců je třeba obrátit
zejména na lepší využívání
všech vnitřních zdrojů v zemědělství,
jako na př. lepší využívání
krmiv, lepší využití statkových
hnojiv, zvýšení silážování,
další rozšiřování všech
pokrokových agrotechnických a zootechnických
metod, našich i sovětských.
Je třeba dále upevňovat svazek dělníků
a rolníků. Upevňovat JZD a pomáhat
malým a středním rolníkům,
kteří se podílejí na trhu zemědělských
produktů zhruba 50 %, zvyšovat a zkvalitňovat
výrobu.
Jak ukázala rozprava, je nutno rozšířit
směnu zboží mezi městem a vesnicí,
zlepšit zásobování vesnice průmyslovými
výrobky a zabránit administrativním metodám
výkupu.
Zvláštní pozornost je třeba věnovat
zvýšení zemědělské výroby
v pohraničních okresech. Výbor rozpočtový
a hospodářský upozornil, že je nutno
zabezpečit, aby byla plně využita nádherná
vlastenecká iniciativa naší mládeže,
která už v těchto dnech po tisících
odjíždí do pohraničí, aby posílila
naše zemědělství.
V průmyslu se soustřeďuje plán ve smyslu
směrnic X. sjezdu na tyto hlavní úkoly: Rozvoj
palivové, energetické a rudné základny
a rozvoj výroby spotřebního zboží.
Kromě toho je pak nutno stále věnovat zvýšenou
pozornost strojírenství pro jeho klíčový
význam v našem hospodářství.
Chtěl bych zdůraznit, že plán na r.
1955 zajišťuje směrnici X. sjezdu KSČ
na odstranění zaostávání v
palivové, energetické a rudné základně
jak zvýšením výrobních úkolů,
tak i soustředěním investičních
prostředků na rozvoj základních odvětví.
Splnit tyto důležité úkoly není
však v moci jen těchto ministerstev. Mnoho zde záleží
na práci dalších resortů, především
ministerstva strojírenství a ministerstva stavebnictví,
která musí zajistit včas plánovanou
investiční výstavbu.
Cílem všeho našeho snažení je člověk.
Plánujeme národní hospodářství,
abychom maximálně uspokojili hmotné a kulturní
potřeby lidu. Proto plán zaměřuje
hospodářský rozvoj na zabezpečení
dalšího růstu hmotné a kulturní
úrovně obyvatelstva.
Plán ukládá zvýšit počet
pracovníků v národním hospodářství,
zejména zařazením dorostu a vytvořením
dalších pracovních příležitostí
pro ženy v domácnosti a pro osoby se změněnou
pracovní schopností.
Plán předpokládá dále růst
příjmů obyvatelstva v souladu s růstem
výroby a produktivity práce. To znamená,
že i nadále poroste kupní síla obyvatelstva.
Tuto zvýšenou kupní sílu je nutno krýt
podstatně rychlejším růstem výroby
spotřebního zboží, jakož i zvýšením
jeho jakosti a rozšířením sortimentu.
Plán ukládá podstatně zvýšit
dodávky spotřebních výrobků
všech druhů, zvýšit dodávky strojírenského
průmyslu, na př. praček o více než
50 %, chladniček o 170 %, motocyklů dvojnásobně
atd. Dodávky stavebnin na vnitřní trh se
zvýší o více než jednu třetinu.
Dále se zvýší dodávky masa, masných
výrobků, rybích výrobků, drůbeže
a jiných produktů.
Přesto, že plán zajišťuje podstatný
vzestup výroby spotřebního zboží,
musí být ve všech odvětvích věnována
větší pozornost výrobě spotřebního
zboží pro vnitřní trh. V závodech
je stále ještě řada možností,
jak zvýšit výrobu zboží nad úkoly
stanovené plánem. A tyto reservy nutno stále
odkrývat, ať jde o reservy kapacity, nebo reservy
materiálové.
Úkolem všech pracujících je hledat cesty,
jak z materiálu, který je k disposici, vyrobit více
výrobků, zvýšit jejich kvalitu a vzhled.
Pro výrobu kvalitního spotřebního
zboží nutno používat ve zvýšené
míře nadnormativní zásoby materiálu,
průmyslový odpad a místní zdroje.
V tomto směru připadají veliké úkoly
místnímu hospodářství a výrobním
družstvům.
S plánovaným zvýšením maloobchodního
obratu stoupají požadavky i na pracovníky státního
a družstevního obchodu, jak na to rozprava ve výboru
správně ukázala.
V investiční výstavbě je hlavním
úkolem soustředit materiální a finanční
prostředky na hlavní cíle výstavby,
na investice v zemědělství, v průmyslu
na energetiku, rudné doly a úpravny rud, na bytovou
a školskou výstavbu.
Je třeba, aby investice byly zaměřeny na
ty stavby, které jsou rozhodující pro zvýšení
výroby v průmyslu i v zemědělství.