Při hodnocení zprávy vlády o splnění
státního rozpočtu na rok 1953 musíme
si připomenout některé důležité
skutečnosti. V roce 1953 - v posledním roce prvé
Gottwaldovy pětiletky - jsme provedli peněžní
reformu a zrušili lístky na potravinářské
a průmyslové zboží. V tom roce byla
provedena také úprava státního plánu.
Tato úprava a peněžní reforma si vyžádaly
též úpravu státního rozpočtu.
Na základě vládního prohlášení
z 15. září 1953 byla provedena rozsáhlá
opatření ke zvýšení životní
úrovně obyvatelstva, která se projevila již
v hospodářství roku 1953. Bylo to zejména
snížení cen k 1. říjnu 1953,
zvýšení výkupních cen zemědělských
produktů a další opatření ve
prospěch JZD a rolníků. Při peněžní
reformě se zvýšily průměrné
mzdy dělníků a úředníků
a upravily důchody. To byly jistě mimořádně
hluboké zásahy do státního hospodaření,
které se pochopitelně projevují i ve zprávě
o splnění státního rozpočtu
na rok 1953. Kromě toho je třeba připomenout,
že od 1. ledna 1953 jsme zavedli novou daňovou soustavu.
Zpráva o plnění státního rozpočtu
na rok 1953 jasně ukazuje, že jsme v roce 1953 pokračovali
úspěšně v rozvoji národního
hospodářství, v upevňování
obranné síly republiky, že jsme docílili
dalšího vzrůstu národního důchodu
a měnovou reformou jsme si vytvořili další
předpoklady pro zvyšování životní
úrovně pracujícího lidu.
Přebytek hospodaření v roce 1953 činí
6.619,528.233 Kčs a je jen o málo menší
než přebytek v hospodaření za rok 1952.
Tento přebytek nám jistě budou závidět
ve všech kapitalistických zemích, kde účetní
závěrky končí vždy tak, jako
končívaly za kapitalismu u nás, velikými
schodky. l když to je velký úspěch našeho
hospodaření, zcela spokojeni nejsme. Rozpočtový
přebytek není totiž výsledkem lepšího
hospodaření než předpokládal
plán. Přebytek je jen zčásti výsledkem
úspěšného splnění plánovaných
úkolů. Bylo ho dosaženo především
mimořádnými příjmy a neplněním
některých úkolů, na něž
stát zabezpečil v rozpočtu potřebné
finanční prostředky. Kromě toho v
roce 1953 nebyl ještě dostatečně sklouben
státní rozpočet se státním
plánem. Proto přebytek v hospodaření,
i když je velký, nesmí vést k sebeuspokojení,
že máme peněz dost a že není třeba
tak úzkostlivě šetřit. My se budeme
dále snažit o to, abychom měli přebytky
ve státním hospodaření, ale abychom
současně také splnili všechny plánované
úkoly. Toho můžeme dosáhnout zejména
tím, když zvýšíme produktivitu
práce, když v celém našem hospodářství
zpřísníme hospodárnost, když
budeme vyrábět levněji než dosud.
Hrubá výroba stoupla v roce 1953 proti minulému
roku o 10 %. Plán výroby byl však splněn
jen na 99 %. Nejdůležitější je
ta skutečnost, že nebyl splněn v ministerstvu
paliv a energetiky, v ministerstvu hutního průmyslu
a rudných dolů, dále v ministerstvu strojírenství
a v ministerstvu potravinářského průmyslu.
To způsobilo nebo zvětšilo značné
disproporce v naší výrobě. Velký
počet podniků nedosáhl také plánované
jakosti výroby. Neplnění plánu výroby,
překračování plánu nákladů,
vysoké ztráty ze zmetků a značné
neproduktivní náklady měly pochopitelně
také vliv na plnění plánu tvorby zisků
a odvodů ze zisku do státního rozpočtu.
Plán daně z obratu a daně z výkonů
byl splněn na 98 %. Na neplnění se nejvíce
podílelo ministerstvo potravinářského
průmyslu v důsledku neplnění dodávek
mléčných a masných výrobků.
I když výnos státních daní, poplatků
a cel byl překročen, a to hlavně zásluhou
většího příjmu daně ze
mzdy, u zemědělské daně bylo plnění
pouze na 59 %, na Slovensku dokonce jen na 49 %.
Zpráva o výsledku hospodaření za rok
1953 konstatuje, že z prostředků určených
ve státním rozpočtu na investiční
výstavbu bylo vyčerpáno jen 86 %. Investiční
výstavba byla zanedbána zvláště
v oborech důležitých pro odstranění
disproporcí v našem hospodářství:
v dolech, energetice, hutích a zemědělství.
Projekční nepřipravenost, neplnění
výrobních plánů a jiné nedostatky
způsobily našemu hospodářství
značné škody.
Na rozpočty národních výborů,
které v roce 1953 byly již součástí
státního rozpočtu, byla stanovena částka
14.507,000.000 Kčs příjmů a stejná
částka na výdaje. Plánované
příjmy splnily národní výbory
pouze na 90 %, přitom své vlastní příjmy
na 102 %, podíly na státních příjmech
na 87 %. Vlastní příjmy národních
výborů stačily v roce 1953 pouze na 23 %
jejich výdajů, zbytek byl financován podíly
na státních příjmech. Stanovené
výdaje byly čerpány rovněž z
90 %. Bylo to způsobeno hlavně tím, že
nebyly provedeny - pro nepřipravenost - plánované
investice. V hospodaření některých
národních výborů byly vážné
nedostatky. Je třeba, aby krajské a okresní
národní výbory více pomáhaly
místním národním výborům
a aby se zlepšila kontrola.
Na Slovensku vzrostla hrubá výroba průmyslu
o 14 %, vzestup produktivity práce v průmyslu činí
10 %. Ani na Slovensku nebyla však splněna plánovaná
investiční výstavba. Národní
podniky na Slovensku splnily tvorbu zisku na 70 %, odvody ze zisku
na 61 %, mezi jiným v důsledku vrácení
přeplatků z minulých let.
Přes nedostatky, na které ve zprávě
jen stručně upozorňuji, je třeba vidět,
že rok 1953 znamenal nesmírně mnoho pro další
náš rozvoj a že jsme v tomto roce dosáhli
mnohých velkých úspěchů. V
roce 1953 jsme skončili fondovní hospodaření.
Prakticky jsme zlikvidovali vnitřní státní
dluh. Provedli jsme peněžní reformu. Usnesením
vlády z 15. září jsme vytvořili
předpoklady pro další zvyšování
životní úrovně obyvatelstva. Úspěšně
jsme zakončili pětiletý plán. Zkoumání
výsledků plnění státního
rozpočtu na rok 1953 nám však ukazuje, že
jsme mohli dosáhnout ještě větších
úspěchů v rozvoji našeho národního
hospodářství, kdyby naše plánování
bylo bývalo na vyšší úrovni, kdyby
investice byly provedeny podle plánu, kdyby se rychleji
překonávaly disproporce ve výrobě,
kdyby ministerstva a zejména finanční organy
a závody se více staraly o hospodárnost,
o zvyšování produktivity práce, kdybychom
my všichni byli nesmiřitelní ke každé
nepoctivosti, nepořádku a lajdáctví.
Účetní závěrka ukazuje, jak
velké jsou reservy v našem hospodářství
a jak je třeba, abychom je odkrývali a využívali
jich. Zvláště pak je nutné, abychom
dobrou politickou prací ještě více zvýšili
zájem o naše hospodaření a rozvíjeli
tvůrčí iniciativu pracujícího
lidu.
Rozpočtový a hospodářský výbor
ve schůzi konané dne 17. března 1955 projednal
vládní návrh usnesení, jímž
Národní shromáždění schvaluje
podle § 62 ústavy státní závěrečný
účet za rok 1953 a schvaluje použití
nespotřebovaného přebytku z rozpočtového
hospodaření za rok 1953 (tisk 13), a doporučuje
Národnímu shromáždění
vládní návrh ke schválení.
(Potlesk.)
Předseda: K projevu se přihlásil ministr
financí Július Ďuriš.
Minister Ďuriš: Vážené Národné
zhromaždenie, súdružky a súdruhovia, bratia
a sestry!
Desať rokov budovania nášho národného
hospodárstva slobodným ľudom našej republiky
vyžaduje, aby pracujúci ľud v mestách
i na dedinách ako jediný hospodár v tejto
republike zhodnotil výsledky svojej práce a súčasne
stanovil si úlohy pre ďalšie zvýšenie
výroby, hospodárskej moci, životnej úrovne
pracujúcich a obrannej sily republiky.
Prerokovávanie národohospodárskeho plánu
a štátneho rozpočtu v Národnom zhromaždení
je preto vecou všetkého pracujúceho ľudu.
V predloženom štátnom rozpočte sa zabezpečujú
potrebné finančné prostriedky na ďalšie
rozvinutie priemyslu, a to predovšetkým ťažkého
priemyslu, na rýchlejší rozvoj poľnohospodárstva,
na ďalšie rozšírenie výroby spotrebných
tovarov, na neustály rozvoj hmotnej a kultúrnej
úrovne pracujúcich, na ďalšie upevnenie
obrany republiky.
Pri stanovení úloh na rok 1955 opierame sa o veľké
úspechy, ktoré sme dosiahli za desať rokov
budovania republiky pracovným úsilím nášho
ľudu za obetavej pomoci Sovietskeho sväzu a v bratskej
spolupráci s ostatnými ľudovodemokratickými
krajinami.
Náš ľud, ktorý bol historickým
víťazstvom Sovietskeho sväzu oslobodený,
vymanil sa z jarma imperializmu a vzal pevne do svojich rúk
moc a hospodárstvo v tomto štáte, obohatil
svojou slobodnou tvorivou prácou našu republiku a
vytvoril základňu pre neustály rast národného
dôchodku, životnej úrovne pracujúcich
a rozmach národnej kultúry.
V uplynulom desaťročí sme dosiahli rýchly
rast priemyslovej výroby. Pritom sme sa sústredili
predovšetkým na ďalšie posilnenie ťažkého
priemyslu, ktorý je veľkým bohatstvom všetkého
nášho ľudu a trvalým základom rozvoja
celého národného hospodárstva, životnej
úrovne pracujúcich a obrannej moci republiky. Všetkým
pracujúcim prináša prospech, že priemyslová
výroba sa zvýšila proti roku 1937 o 128 %,
z toho ťažký priemysel o 142 %.
Tak isto sa zvýšila proti roku 1937 výroba
elektriny o 231 %, kamenného uhlia o 30 %, hnedého
uhlia o 106 %, koksu o 92 %, surového železa o 67
%.
Veľkým úspechom nášho ľudovodemokratického
zriadenia a bratského zväzku našich národov
je výstavba Slovenska. Priemyslová výroba
na Slovensku sa zvýšila proti roku 1937 o 368 % a
v ťažkom priemysle už o 600 %. Je posilnením
hospodárskej jednoty republiky, že podiel priemyslovej
výroby na Slovensku na celkovej priemyslovej výrobe
činí už 16,3 % proti 10 % v roku 1937. Pritom
sa plánovite ďalej rozvíja výstavba
Slovenska. V tomto roku podiel investícií na Slovensku
činí 26,5 % z celoštátnych investícií.
Tento rozvoj socialistického priemyslu umožňuje
nepretržitý rast národného dôchodku
a ďalšej investičnej výstavby.
Náš národný dôchodok vzrástol
proti roku 1948 o 65 % a investície sme zvýšili
od roku 1948 zo 6.885 miliónov Kčs na 20.000 miliónov
v roku 1954. Rozvoj socialistického priemyslu je materiálno-technickou
základňou i pre budovanie socializmu v poľnohospodárstve
a pre zvýšenie poľnohospodárskej výroby.
Tiež tohoročný štátny rozpočet
je dokladom veľkej pomoci nášho priemyslu poľnohospodárstvu.
Na základe neustáleho rozvoja národného
hospodárstva a úspešného splnenia päťročnice
mohli sme zrušiť lístkový systém
a previesť peňažnú reformu a v súlade
s vládnym vyhlásením z 15. septembra 1953
a s uznesením X. sjazdu Komunistickej strany Československa
zvyšovať životnú úroveň nášho
ľudu, tri razy znížiť ceny, zvýšiť
reálne dôchodky pracujúcich, ako i kúpnu
silu našej koruny.
Dôkazom neustáleho rastu nášho národného
hospodárstva je aj neustály rast štátneho
rozpočtu a prostriedkov, ktoré sa každoročne
venujú na ďalšie zvýšenie výroby
a uspokojovanie potrieb všetkých pracujúcich.
- V štátnom rozpočte pre rok 1955 stúpajú
rozpočtové výdavky, prevedené na porovnateľnú
základňu, proti roku 1949 o 130 % a dosahujú
86,039 miliónov Kčs.
Náš štátny rozpočet vo všetkých
rokoch od roku 1949 bol aktívny a končil sa prebytkami.
- Štátny záverečný účet
za rok 1953, ktorý sa súčasne prerokováva
v Národnom zhromaždení, sa končí
prebytkom 6,620 miliónov Kčs. Tiež štátny
rozpočet na rok 1954 podľa predbežných
údajov sa končí prebytkom.
Štátny rozpočet je základným
a celoštátnym finančným plánom
a je pevne spojený so štátnym národohospodárskym
plánom. Tak ako v každom podniku plnenie finančného
plánu závisí od výsledkov práce
všetkých pracujúcich, tak tiež plnenie
štátneho rozpočtu závisí od tvorivej
aktivity všetkého pracujúceho ľudu, ktorého
práca je prameňom všetkých hodnôt.
Prostredníctvom rozpočtu náš štát
plánovite mobilizuje peňažné prostriedky
národného hospodárstva a plánovite
ich rozdeľuje na zabezpečenie ďalšieho rastu
výroby a na uspokojovanie rastúcich potrieb našej
spoločnosti. Materiálnym základom rozpočtu
je výroba, jej neustále rozvíjanie a zhospodárňovanie.
Ďalšie zvyšovanie životnej úrovne nášho
ľudu a posilňovanie hospodárskej moci a obrannej
sily republiky vyžaduje, aby sme ďalej a rýchlejšie
rozvíjali naše národné hospodárstvo,
odstránili nedostatky a disproporcie, najmä v poľnohospodárstve,
v palivovej, energetickej a rudnej základni, a zabezpečili
rýchlejší rast produktivity práce a
hospodárnosti.
Aké veľké materiálne a finančné
zdroje vyžaduje stále zvyšovanie životnej
úrovne nášho ľudu, o tom svedčí,
že v dôsledku zníženia cien v roku 1954
by sa obratová daň pre tento rok znížila
o 6 miliárd Kčs, keby sme toto zníženie
nenahradili zvýšením výroby, produktivity
a hospodárnosti.
Preto pri prerokovávaní štátneho národohospodárskeho
plánu a štátneho rozpočtu si musíme
všetci na každom pracovisku a v každej domácnosti
pripomenúť, že uskutočňovanie programu
našej strany a vlády o stálom zvyšovaní
životnej úrovne pracujúcich sa nedeje automaticky,
ale je výsledkom práce a námahy.
V minulom roku sme dosiahli významné úspechy
v úsilí o ďalšie zvýšenie
životnej úrovne nášho ľudu v duchu
vládneho vyhlásenia z 15. septembra 1953 a podľa
smerníc X. sjazdu KSČ.
Tretie zníženie cien, ktoré bolo prevedené
v minulom roku, prinieslo našim pracujúcim 6 miliárd
korún úspory ročne.
Bola znížená daň zo mzdy pre slobodných
a bezdetných, čo znamená pre pracujúcich
ďalšiu úsporu viac ako 1 miliardy Kčs.
Bol uskutočnený rad dôležitých
opatrení v prospech roľníkov-družstevníkov
a samostatne hospodáriacich malých a stredných
roľníkov. Boli zvýšené výkupné
a nákupné ceny, znížené dodávkové
normy, ceny hnojív a osiva, boli povolené ďalšie
odpisy z úverov a pohľadávok STS, boli učinené
ďalšie opatrenia na pomoc pohraničiu atď.
Tieto opatrenia spolu s tretím znížením
cien zvýšili reálne dôchodky pracujúcich
v poľnohospodárstve o 3 miliardy korún ročne.
Všetkými opatreniami našej strany a vlády,
prevedenými od peňažnej reformy, získali
robotníci, roľníci a pracujúca inteligencia
v roku 1954 12.400 miliónov Kčs.
Tým sa reálna mzda robotníkov na podklade
zníženia cien a zvýšenia priemerných
miezd zvýšila v roku 1954 o 20 %.
Na základe všetkých týchto opatrení
sa podstatne zvýšili reálne príjmy robotníkov,
roľníkov a pracujúcej inteligencie. Osobná
spotreba obyvateľstva vzrástla v roku 1954 proti roku
1953 o 16 %. Výdavky na školstvo, kultúru,
zdravotníctvo a sociálne opatrenia stúpli
proti roku 1953 o 11,4 %.
O zvýšení životnej úrovne nášho
ľudu hovorí tiež skutočnosť, že
vklady obyvateľstva sú ďaleko vyššie,
než boli za peňažnej reformy. V roku 1954 stúpli
o viac ako 1.000 miliónov Kčs a za január
a február roku 1955 už o ďalších
434 miliónov Kčs. Tento neustály rast vkladov
svedčí o dôvere pracujúcich v mestách
i dedinách v dôsledné a úspešné
uskutočňovanie uznesení strany a vlády
o neustálom zvyšovaní životnej úrovne
nášho ľudu. Vklady prispievajú na výstavbu
republiky, na zvyšovanie hospodárnosti a ďalej
upevňujú našu korunu. Toto významné
zvýšenie životnej úrovne pracujúcich
nutne má byť spojené so súčasným
zvýšením výroby, produktivity a znížením
nákladov.
Rozsiahle opatrenia na zvýšenie životnej úrovne
pracujúcich v duchu vládneho vyhlásenia z
15. septembra 1953 a podľa smerníc daných X.
sjazdom KSČ neboli však v minulom roku na niektorých
úsekoch dostatočne zabezpečované rozvojom
výroby, zvyšovaním produktivity práce
a hospodárnosťou.
Pritom však úspechy, ktoré sme dosiahli, dokazujú,
že v našom národnom hospodárstve sú
všetky podmienky pre ďalší rýchly
rozvoj. O tom hovoria dobré výsledky vo zvyšovaní
ťažby uhlia a vo výrobe elektriny za minulý
rok. Tým väčšie úsilie musíme
venovať presnému plneniu plánu ťažby
uhlia v tomto roku, ktorý sa v prvých troch mesiacoch
plní nedostatočne.
Vieme, aký to má veľký význam
pre celé národné hospodárstvo a pre
všetkých pracujúcich, že ťažba
uhlia proti roku 1953 sa zvýšila o 8,6 %, i keď
prijatá nadplánovaná úloha nebola
úplne splnená, že výroba elektriny sa
zvýšila o 10 %, takže sa nemusel vypínať
prúd.
Prináša prospech pracujúcim miest i dedín,
že výroba poľnohospodárskych strojov sa
zvýšila v roku 1954 o 150 % a že sa zvýšila
a zlepšila výroba spotrebných tovarov.
Preto tým viac sa máme sústrediť na
odstránenie tých nedostatkov, ktoré sťažujú
rýchlejšie zvyšovanie výroby, produktivity
práce a hospodárnosti.