Zřízení ředitelských fondů
v podnicích státního obchodu a v jiných
chozrasčotních odbytových a obchodních
organisacích má značný význam
pro další rozvoj iniciativy pracujících,
pro hmotnou jejich zainteresovanost, zrovna jako pro upevnění
chozrasčotu i pro posílení autority, iniciativy
a zodpovědnosti podnikových ředitelů.
Zřízením ředitelských fondů
bude zajištěna jedna z podmínek hmotné
zainteresovanosti pracovníků na plnění
kvantitativních a kvalitativních ukazatelů
státního plánu a rozpočtu, kterými
podnikům státního obchodu byly uloženy
v tomto roce významné úkoly. Ředitelské
fondy zřizují se pak se zpětnou platností
od 1. ledna 1955. Ve státním obchodě nebyly
ani podnikové fondy pracujících, proto bylo
nutno odměny, na příklad za vyznamenání
nejlepších pracovníků a kolektivu, za
zlepšovací náměty, nebo náklady
na jejich zavádění hradit z nákladů
na oběh, čímž technická a výrobní
zlepšení v provozu pro nedostatek plánovaných
zdrojů byla prováděna jen velmi nedostatečně,
nebo ve většině případů
nebyla vůbec realisována. Je možno říci,
že dosavadní praxe nepodněcovala iniciativu
pracujících a vedoucích ve státním
obchodu, ale byla do určité části
brzdou jejich tvůrčí činnosti a snahy
o zlepšování podmínek i samotného
hospodaření. Podle § 2 uvedeného vládního
nařízení č. 34 do ředitelského
fondu plyne podíl na plánovaném zisku ve
výši 1 %. V ostatních sektorech našeho
národního hospodářství byl
tento podíl upraven jinak, podle jejich společenského
významu, vydáním vlád. nařízení
č. 27, 28, 29 a 113/1953 Sb.
Poskytnutí podílu do ředitelského
fondu je vázáno na plnění nákladů
a na jejich nepřekračování. Toto ustanovení
sleduje, aby podniky státního obchodu při
zvýšeném plnění plánu
obratu dodržovaly zásady hospodárnosti a snažily
se udržet vlastní náklady v relativním
poměru k obratu. Podmínkou přiznání
podílu do ředitelského fondu je tedy dodržení
stanoveného ukazatele nákladů k obratu podle
schváleného obchodně finančního
plánu. Podíl z nadplánovaného zisku
do ředitelských fondů je stanoven ve výši
15 %. Protože příděl fondu je ale závislý
na komplexním plnění plánu ve všech
ukazatelích, nelze očekávat, že by tato
část dotace do ředitelského fondu
dosáhla podstatných částek. První
příděl z tohoto zdroje do ředitelských
fondů má vzniknout po schválení závěrečných
ročních výkazů za rok 1955, tedy až
v příštím roce.
Rovněž tak i odměny z nadplánovaných
odvodů vlastních oběžných prostředků,
jejichž výši má ještě stanovit
ministr financí zvláštními směrnicemi,
jsou závislé na urychlení oběžných
prostředků, na př. na likvidaci nadnormativních
zásob, pohledávek, inkasa atd., jsou tedy závislé
přímo od činnosti pracovníků
ve státním obchodu. Podíl na ředitelských
fondech může mít pouze ten podnik, který
vykazuje zisk, tedy nikoliv podnik s plánovanou ztrátou,
jak je tomu v ostatních vládních nařízeních
o ředitelských fondech. Je tomu tak proto, že
ministerstvo vnitrního obchodu odstraňuje až
na malé výjimky v rámci hlavních správ
ztrátovost jednotlivých podniků. Toto řešení
plně odpovídá i praxi prováděné
v SSSR. Toto opatření netýká se ovšem
hlavní správy obchodu ve vojenských posádkách,
která jako celek je ztrátová, takže
většina jí podřízených
podniků nebude mít nárok na dotaci ředitelského
fondu. Otázka vyřešení její ztrátovosti
nemůže být zahrnuta do plánu v r. 1955
a bude řešena zvlášť. Podle uvedených
§§ 2 - 4 je zřejmo, že podmínky pro
poskytnutí podílů do ředitelských
fondů jsou přísné, ale přičiněním
všech pracovníků ve státním obchodu
a jejich iniciativou jsou dosažitelné.
V § 5 je pak uvedeno, jakým způsobem podnikoví
ředitelé mohou používat prostředků
ředitelského fondu.
V prvé části k rozšiřování
obchodního provozu nebo výroby, k výstavbě
nebo opravám prováděným bytovým
hospodářstvím podniku nebo ke zdokonalování
výroby či obchodu; zde půjde zpravidla o
náklady spojené s technickými zlepšeními,
zvláště pak ve skladech k odstraňování
namáhavé fysické práce v souvislosti
s malou mechanisací, dále pak půjde o náklady
spojené s lepším vybavením prodejen
a vůbec souvisící s lepší organisací
práce ve skladech i v obchodech za účelem
dosahování nadplánovaného zisku nebo
nadplánovaného urychlení oběžných
prostředků.
Ve druhé části pak lze použít
fondu podnikového ředitele k odměnám
nejlepších pracovníků a kolektivů
vyhodnocených ze socialistické soutěže,
pracovníkům za vynikající pracovní
výkony, nebo i k úhradě poukazů na
rekreaci pracovníkům a k jednorázovým
výpomocím pracovníkům v rámci
podniků.
Ve třetí části lze prostředků
ředitelského fondu používat v souvislosti
s náklady na zlepšení kulturní, sociální,
zdravotní a bezpečnostní péče
o pracující.
Toto pořadí je také pořadím
důležitosti a možnosti čerpání
prostředků z ředitelského fondu. Proto
nemůže být na př. z nedostatku prostředků
uspokojován požadavek ve třetí části,
dokud nebyly plánovitě uspokojeny potřeby
podle části prvé nebo druhé.
Z ředitelského fondu smí se odčerpávat
pouze tolik, kolik v něm ve skutečnosti je, a ne
kolik lze do něho očekávat.
V § 6 hovoří se o schválení rozpočtu
fondu podnikovým ředitelem po projednám s
příslušným závodním výborem
ROH a dále o tom, že o účelu a výši
vynaložených částek nutno uvědomit
všechny pracující podniku.
Závěrem lze říci, že všechna
ostatní ustanovení uvedeného vládního
nařízení jsou shodná s podmínkami
vládních nařízení čís.
27, 28, 29 a 113 z r. 1953 Sb., jimiž se zřizovaly
ředitelské fondy v ostatních našich
hospodářských organisacích. Navrhované
vládní nařízení čís.
34 Sb. bude podkladem pro zřízení ředitelských
fondů ve všech podnicích státního
obchodu a v jiných chozrasčotních odbytových,
obchodních a zásobovacích organisacích
a v podnicích turistického a cestovního ruchu,
tedy nejen v podnicích v rámci ministerstva vnitřního
obchodu, ale i v podnicích jiných ministerstev a
ústředních úřadů, kterých
se toto vládní nařízení dotýká.
K vládnímu nařízení č.
35 ze dne 6. července 1955 o změně a doplnění
vládního nařízení č.
98/1952 Sb. o státní obchodní inspekci.
Vláda svým nařízením č.
98/1952 Sb. přihlížejíc k důležitosti
co nejlepší obsluhy spotřebitelů v prodejnách
obchodní sítě a k zesílení
boje proti porušování, zneužívání
a rozkrádání v obchodě zřídila
v rámci ministerstva vnitřního obchodu státní
obchodní inspekci, která má své orgány
v krajích, okresech a ve městech.
Uvedené vládní nařízení
dnes však již neobsahuje všechna nutná oprávnění
státních obchodních inspektorů, kterých
v praxi používají. Neobsahuje také zejména
i právo k ukládání blokových
pokut, které náleží státním
obchodním inspektorům bezprostředně
podléhajícím ministru vnitřního
obchodu, podle ustanovení vyhlášky ministerstva
vnitra č. 352 z 28. listopadu 1951 o blokovém řízení.
Pravomoc krajských obchodních inspektorů
k ukládání pokut se dnes nevztahuje na všechny
pracovníky obchodních podniků a podniků
všeobecného stravování, nýbrž
podle vládního nařízení č.
98/1952 Sb. jen na ukládání pokut vedoucím
podniků, prodejen závodů a skladů.
Ostatní pracovníky, pokud porušili příslušná
nařízení a vyhlášky, mohou trestat
pouze orgány národních výborů.
Tento omezený rozsah ukládání pokut
znemožňuje prakticky orgánům státní
obchodní inspekce trestat všechny vinníky,
které při své kontrolní činnosti
zjistí.
Tak na příklad, je-li vedoucímu uložena
státní obchodní inspekcí pokuta ve
výši 1000 Kčs, nedojde k zápisu tohoto
trestu do trestního rejstříku, protože
všechny takovýmto způsobem ukládané
pokuty mají povahu pouze administrativní pokuty,
povahu trestu pořádkového, nikoliv trestu
skutečného. Je-li ovšem podobný čin
zjištěn u řadového prodavače,
který jej sám zavinil, takže nelze volat k
odpovědnosti vedoucího, provádí trestní
řízení podle dosavadního stavu národní
výbor a pokuta přes 500 Kčs musí býti
zapsána do rejstříku trestů. Takovýmto
způsobem prakticky dochází u řadových
pracovníků v obchodě k tvrdším
trestům než u vedoucích, ačkoliv v našem
případě jde o osoby s menší odpovědností.
Rovněž je nutno snížit dolní hranici
pokut ukládaných obchodními inspektory z
dosavadních 600 Kčs na 100 Kčs, aby bylo
navázáno na maximální hranici blokové
pokuty ve smyslu vyhlášky ministerstva vnitra č.
352/51 Sb.
Za platného dnešního stavu vzniká neodůvodněný
rozdíl mezi blokovou pokutou 100 Kčs a nejnižší
hranicí pokuty ukládané výměrem
krajského obchodního inspektora ve výši
620 Kčs. Dosavadní dolní hranice 600 Kčs
působí rovněž potíže v odvolacím
řízení tím spíše, že
v této výši je ukládáno nejvíce
pokut. Tak pokuta 600 Kčs je uložena na příklad
za čtyři menší závady vedoucímu,
pokutovaný ale v odvolání prokáže,
že dvě z vytýkaných závad nezavinil,
ale za dnešního platného stavu nelze jeho odvolání
ani částečně vyhovět a uloženou
pokutu snížit přiměřeně
k prokázanému provinění.
Rovněž tak i lhůta 5 dnů uvedená
ve vládním nařízení č.
98/ 1952 Sb. pro prozkoumání a konečné
rozhodnutí o něm hlavním obchodním
inspektorem není reálná, nemůže
býti zachovávána z důvodů,
že v tak krátké době nemůže
být prozkoumána pravdivost nově uváděných
skutečností v odvolání. Kromě
toho provádějí se inspekční
akce hromadně ve všech krajích, takže
ve stejnou dobu jsou vydávány krajskými obchodními
inspektory pokutové výměry, proti nimž
v rozpětí 3-7 dnů dochází k
odvolání ze všech krajů. Z těchto
důvodů podle vládního nařízení
č. 35 Sb. také § 5 správně již
upravuje původní lhůtu 5 dnů na 3
týdny pro rozhodnutí hlavního obchodního
inspektora ode dne, kdy odvolání mu bylo doručeno.
Navrhované změny vládního nařízení
nemají finanční dosah. Rozšířený
okruh osob pokutovaných výměrem krajského
obchodního inspektora bude vyrovnán snížením
dolní hranice pokuty. Tyto změny nemají rovněž
i vliv na zvýšení stavu pracovníků
státní obchodní inspekce, poněvadž
počet kontrolovaných osob zůstává
přibližně stejný.
Soudružky a soudruzi, vážení přátelé,
poslanci!
Provedená novelisace úpravy pravomoci státní
obchodní inspekce má za úkol přinést
značné zlepšení její činnosti
a tím i zlepšení práce zaměstnanců
ve státním obchodě k větší
spokojenosti spotřebitelů.
Proto navrhuji, aby plenum Národního shromáždění
schválilo předloženou zprávu výboru
a obě uvedená vládní nařízení.
(Potlesk.)
Podpredseda Valo: K slovu nie je nikto prihlásený,
pristúpime k hlasovaniu, a to tak, že budeme hlasovať
o každom vládnom nariadení osobitne.
Sú proti tomu voľajaké námietky? (Neboli.)
Nie sú.
Kto teda súhlasí s vládnym nariadením
zo dňa 10. júna 1955 č. 34 Zbierky o riaditeľských
fondoch v podnikoch štátneho obchodu, iných
chozrasčotných odbytových, obchodných
a zásobovacích organizáciách a v podnikoch
turistického a cestovného ruchu v znení zprávy
výboru rozpočtového a hospodárskeho,
nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
Je niekto proti? (Nikto.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikto.)
Nie.
Tým Národné zhromaždenie jednomyseľne
schválilo vládne nariadenie zo dňa
10. júna 1955 č. 34 Zbierky o riaditeľských
fondoch v podnikoch štátneho obchodu, iných
chozrasčotných odbytových, obchodných
a zásobovacích organizáciách a v podnikoch
turistického a cestovného ruchu.
Kto súhlasí s vládnym nariadením zo
dňa 6. júla 1955 č. 35 Zbierky o zmene a
doplnení vládneho nariadenia č. 98 Zbierky
z roku 1952 o štátnej obchodnej inšpekcii v znení
zprávy výboru rozpočtového a hospodárskeho,
nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
Je voľakto proti? (Nikto.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikto.)
Ďakujem. - Tým Národné zhromaždenie
jednomyseľne schválilo vládne nariadenie
zo dňa 6. júla 1955 č. 35 Zbierky o zmene
a doplnení vládneho nariadenia č. 98 Zbierky
z roku 1952 o štátnej obchodnej inšpekcii.
Tým je vybavený tretí bod poriadku schôdze.
Pristúpime k prerokovaniu štvrtého bodu poriadku
schôdze, ktorým je
4. Zpráva výboru poľnohospodárskeho
k vládnemu nariadeniu zo dňa 6. júla 1955
č. 38 Zbierky o organizácii plemenárskej
služby (tlač 36) a
spoločná zpráva výboru poľnohospodárskeho
a ústavnoprávneho k vládnym nariadeniam
zo dňa 6. júla 1955 č. 36 Zbierky, ktorým
sa odkladá platenie a úrokovanie niektorých
peňažných záväzkov členov
jednotných roľníckych družstiev, a
zo dňa 10. augusta 1955 č. 47 Zbierky o opatreniach
v odbore hospodársko-technických úprav pozemkov
(tlač 38).
Spoločným zpravodajcom je poslanec Bureš,
dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Bureš: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi,
milí a vzácní sovětští
hosté!
Prudký rozvoj zemědělské družstevní
velkovýroby a kolektivního hospodaření
přináší s sebou celou řadu nových
skutečností, na které nebylo v dosavadních
zákonech a nařízeních pamatováno.
Proto vyžaduje tato skutečnost potřebu neustále
vydávat nová zákonná opatření,
která mají za úkol odstraňovat vyskytnuvší
se nedostatky a pomáhat řešit nové problémy
v naší zemědělské politice.
Řada dosavadních zákonů a nařízení
ukázala se býti nedostatečnými v řešení
nových problémů, ba mnohdy se stávala
brzdou dalšího rozvoje a docházelo k narušování
socialistické zákonitosti. Poněvadž
je vše ve vývoji, nemůže být jakékoliv
zákonné opatření či vládní
usnesení něco pevného a neměnného.
A navrhovaná vládní nařízení
o odkladu placení a úrokování některých
peněžních závazků členů
JZD ze 6. července 1955 č. 36 Sb., a o opatřeních
v oboru hospodářsko-technických úprav
pozemků ze dne 10. srpna 1955 č. 47 Sb. a o nové
organisaci plemenářské služby ze dne
6. července 1955 č. 38 Sb. - všechna tato tři
vládní nařízení odstraňují
nedostatky a rozpory, vyskytující se na těchto
úsecích, a podpoří další
rozvoj naší družstevní velkovýroby.
My víme všichni, že na příklad
řada členů jednotných zemědělských
družstev vstoupila do těchto družstev s majetkem,
na kterém váznou dluhy z dob jejich soukromého
hospodaření. Jde o dluhy knihovní, váznoucí
na půdě, kterou rolníci sdružili ke
společnému hospodaření, dále
o dluhy, vzniklé na živém nebo mrtvém
inventáři, a o dluhy, vzniklé v souvislosti
s jejich soukromým hospodařením.
Jednotná zemědělská družstva
tyto dluhy a závazky rolníků vstupujících
do družstev nepřebírají ani pokud jde
o dluhy na inventáři vneseném do družstva
a tím méně mohou převzít dluhy
váznoucí na pozemcích, neboť tyto zůstávají
podle vzorových stanov ve vlastnictví družstevníka.
Neexistuje žádný právní předpis,
podle kterého by družstvo bylo povinno převzít
placení těchto dluhů, a nelze ho ani vydat,
neboť jednotná zemědělská družstva
stojí před velkými úkoly v investiční
výstavbě, jejichž provedení si vyžádá
značných částek úvěru,
takže zatížení družstev ještě
soukromými dluhy družstevníků by bylo
naprosto neúnosné. Kromě toho by takovéto
opatření vytvořilo nepříznivé
ovzduší v jednotných zemědělských
družstvech, vytvářelo by napětí
mezi zadluženými a nezadluženými členy
družstva a nabádalo by rolníky ke spekulativnímu
zadlužování před vstupem do jednotného
zemědělského družstva.
Nebylo by však také správné ponechat
nadále dosavadní právní stav, podle
kterého zůstává družstevníkům
povinnost splácet staré dluhy. Tento stav má
za následek, že splátkami těchto dluhů
by byl zatížen příjem družstevníka
za pracovní jednotky odpracované v JZD, což
by rozhodně nepůsobilo na družstevníka
podnětně na jeho plné zapojení do
společné práce v družstvu. Nebylo by
také správné a spravedlivé, aby rolníci
spláceli dluhy, váznoucí na majetku, kterého
sami neužívají, a na kterém pracují
společně všichni družstevníci.