Odstranit tyto chyby a nedostatky, to čeká dnes
nové národní výbory a jejich komise.
Otázka o to naléhavější, že
příjmy z podniků místního hospodářství
jdou totiž plně do rozpočtu národních
výborů a překračování
plánu v podnicích, zvláště v
komunálních službách, umožní
národním výborům sestavit doplňkové
rozpočty a zlepšit vybavení škol, kulturních
zařízení, rozšířit výrobu
v jejich podnicích atd. z vlastních prostředků.
Iniciativu mají dnes nesporně v rukou ONV Tábor,
Třebíč a Lipt. Mikuláš.
Vážené Národní shromáždění!
Za několik týdnů zvolíme nové
členy národních výborů. Chtěl
jsem svým příspěvkem ukázat
alespoň na dvou úsecích činnosti,
jak velké a složité úkoly je čekají.
Jsem přesvědčen, že navrhovanými
změnami obou zákonů upravujeme cestu k tomu,
aby své úkoly mohly úspěšně
splnit. Je přece povinností nás všech
přispět ke společnému, ušlechtilému
a vlasteneckému dílu. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dávám dále slovo posl. Hronovi.
Posl. Hron: Soudružky a soudruzi poslanci!
V našem lidově demokratickém státě,
který je organisací politické moci dělnické
třídy a jí vedených pracujících
mas, jsou národní výbory jádrem politického
základu našeho společenského zřízení.
Náš pracující lid je dnes přesvědčen
o tom, že na rozdíl od buržoasní parlamentní
demokracie, založené na nadvládě a diktatuře
hrstky vykořisťovatelů nad masami pracujících,
je naše lidová demokracie státní formou,
která zajišťuje demokratická práva
nejširším vrstvám národa.
K význačným znakům této demokracie
vyššího stupně patří i naše
volební soustava, která zabezpečuje správné
složení národních výborů
tak, že jsou skutečným výrazem vůle
lidu a také činnost národních výborů
je plně ovládána zájmy lidu.
Naše volební soustava je v dějinách
našich národů první, na základě
níž náš lid přistoupil ke skutečně
svobodným a naprosto demokratickým volbám,
jejímiž základními principy je všeobecnost,
rovnost, přímost a tajnost volebního práva.
Plným uplatněním těchto zásad
si lid volí své nejlepší zástupce
do národních výborů.
Žádný z existujících kapitalistických
států se nemůže se svými volebními
soustavami ani zdaleka srovnat s volební soustavou naší
země. I když kapitalistické ústavy a
volební zákony proklamují zásady demokratičnosti
voleb, z jejich praktického provádění
víme, že jsou to zásady jen formální,
které odporují skutečnosti.
Významným znakem naší volební
soustavy, tvořícím záruku, že
vůle lidu je skutečně rozhodující,
je zásada odpovědnosti národních výborů
a jejich členů pracujícímu lidu s
možností kdykoliv odvolat člena, který
by nesloužil zájmům lidu.
V našem lidově demokratickém státě
není nezávislosti národních výborů
a jejich členů v poměru k lidem. To je veliký
rozdíl proti státu vykořisťovatelskému,
ve kterém zájmy vykořisťovatelů
přímo naléhavě diktují takové
řízení státu, v němž by
zastupitelské orgány byly co nejvíce nezávislé
na pracujícím lidu, v němž by se v co
nejmenší míře mohl projevit vliv lidu
na práci těchto orgánů.
Zásady našeho volebního zákona i zákona
o národních výborech se plně osvědčily
a jde nyní o to, aby všechno to, co je třeba
zlepšit, bylo zlepšeno, jde o to, aby účast
pracujících na správě své země
byla rozšiřována.
Předložené návrhy novelisace obou zákonů
znamenají významný krok ke zlepšení
práce národních výborů. Návrhy
svědčí o tom, že jdeme důsledně
nastoupenou cestou správného uplatňování
socialistické demokracie, jak to vytyčila celostátní
konference KSČ.
V předložených návrzích je plně
uplatněna zásada, aby do voleb a do činnosti
národních výborů naši občané
stále lépe viděli a aby o jejich činnosti
stále více slyšeli. Proto je naprosto správné
a vysoce demokratické rozšířit počet
členů národních výborů,
zejména v malých obcích. Je naprosto správné
rozšířit stálé komise národních
výborů o větší počet občanů
mimo členy NV. Uplatněním těchto zásad
v zákoně se plně potvrzuje, že u nás
se se vší vážností přihlíží
a nejen to, ale že se naplňují iniciativní
připomínky našich pracujících.
To je tedy odpověď všem těm nepřátelským
živlům, které se snažily některé
naše nedostatky, ukázané XX. sjezdem KSSS a
naší celostátní konferencí, zneužít
proti lidu. Je to pádná odpověď na všechny
jejich řeči o tom, že u nás je málo
demokracie, na snahy, ukazovat přednosti buržoasní
demokracie.
Náš lid zná a má ve velmi živé
paměti buržoasní demokracii a samosprávu,
která u nás existovala za kapitalistické
republiky. Buržoasní samospráva byla založena
na byrokratickém aparátě, který byl
vybrán a složen z věrných a oddaných
služebníků buržoasie. Byrokracie, hejtmani,
četnictvo a policie, to byli rozhodující
činitelé státních orgánů
za kapitalismu, zatím co lid měl právo mlčet,
nechat se vykořisťovat, poslouchat, a při projevu
odporu proti svému postavení byl umlčován
olovem a věznicemi.
Buržoasií vychvalované volené orgány
samosprávy jako vrchol buržoasní demokracie
měly působnost velmi omezenou. Rozhodovaly o nepatrných
hospodářských otázkách místního
významu a mohly být a také bývaly
rozpuštěny, jestliže jejich činnost nebyla
shodná s vůlí vládnoucí třídy.
Bylo to zejména v těch případech a
v těch obcích, kde i přes nátlak a
nejrůznější machinace se nepodařilo
měšťáckým stranám získat
většinu, a kde obyvatelstvo ve většině
odevzdalo své hlasy komunistickým kandidátům.
Uvedu jeden z mnoha příkladů. V obci Sered
na Slovensku bylo zvoleno obecní zastupitelstvo s komunistickou
většinou. Toto bylo 21. května 1931 z nařízení
okresního hejtmana rozpuštěno a to proto, že
toto becní zastupitelstvo odhlasovalo nezaměstnaným
dělníkům 75.000 Kčs podpory, aby nemuseli
trpět hlad a bídu, a do obce byla dosazena správní
komise jmenovaná okresním hejtmanem. Když uplynul
rok od rozpuštění zastupitelstva a okresní
hejtman se neměl k vypsání voleb, navštívila
jej deputace agrárníků, soc. demokratů
a živnostníků, aby byly vypsány nové
volby. Na to jim okresní hejtman odpověděl:
"Pánové, já jsem pro vypsání
voleb, ale musíte mi zaručit, že v těch
volbách nevyhrají komunisté."
Tak to ve skutečnosti vypadalo s vládou lidu, jíž
se buržoasie tak ráda oháněla. A tak
se také jevil rozdíl mezi theorií o svobodě
voleb a skutečnou, nesvobodnou praxí.
Nejlepším důkazem toho, že aparát
veřejné správy kapitalistické republiky
dobře plnil úkoly centralisovaného policejního
režimu je, že uspokojoval i náročné
zájmy vyznavačů policejního státu,
fašistických Němců, kteří
jej po okupaci našich území v roce 1939 ponechali
téměř beze změny.
Naši pracující si tyto skutečnosti velmi
dobře uvědomují, přesto však
není na škodu, připomeneme-li je, neboť
v každých volbách nám počet občanů,
kteří se aktivně podílejí na
rozhodování, roste o mládež, která
období kapitalistického státního zřízení
neprožívala. Není na škodu připomenout
tato fakta také proto, že srovnáváme-li,
tím více vidíme, k jakým podstatným
změnám došlo a jakých skvělých
výsledků jsme dosáhli.
I v našem Olomouckém kraji, stejně jako v ostatních,
půjdou národní výbory k volbám
s mnohými výsledky. Za poslední tři
léta bylo dosaženo řady úspěchů.
Hrubá výroba v průmyslu v kraji vzrostla
o 30,5 %, počet zaměstnanců v průmyslu
se zvýšil o 4492 osob, produktivita práce vzrostla
o 19 %, průměrné měsíční
výdělky u zaměstnanců vzrostly o 11
%, u dělníků v průmyslu o 16,3
%.
Dobrých výsledků bylo dosaženo i v zemědělství.
Zatím co v roce 1954 bylo v kraji 261 JZD III. typu, vzrostl
jejich počet do konce roku 1956 na 419. Procento půdy
obhospodařované družstvy se zvýšilo
z 26,7 % na 32,2 %. Zvýšila se tržba z 1 ha zemědělské
půdy, vzrostly společné fondy, zvýšila
se hodnota pracovní jednotky. To svědčí,
že došlo k dalšímu upevnění
JZD. Příjmy zemědělců stouply
celkem o 82 %, u členů JZD za pracovní jednotky
o 245 %, u soukromě hospodařících
zemědělců o 65 %.
Veliká péče byla věnována rozvoji
školství, kultury, zdravotnictví atd. Počet
všeobecně vzdělávacích škol
se zvýšil o 16, a ve všech okresních městech
máme 11leté střední školy.
Z akčních plánů národních
výborů, se kterými šly do voleb, nebyla
splněna jen 3 % akcí a finanční hodnota
všech provedených akcí dosahuje téměř
100 mil. Kčs, zatím co náklady si vyžádaly
30 mil. Kčs.
Na dosažených výsledcích mají
bezesporu velký podíl národní výbory.
V práci se osvědčila řada členů
NV. Vzorem poctivého a uvědomělého
člena ONV je člen ONV v Prostějově
Frant. Šír, který ve svém volebním
obvodě nevynechá žádnou akci, který
za každého počasí, často na kole
nebo pěšky, obětavě zajišťuje
úkoly ONV ve svém volebním obvodě.
Nebo členka téhož ONV Marie Suchá, která
úspěšně pracuje ve funkci předsedkyně
stálé komise sociálního zabezpečení
a která velmi iniciativně pomáhá při
aktivisaci výborů žen a nic jí nevadí
jejích 73 let. (Potlesk.) A takových lidí
máme v národních výborech tisíce.
Bohaté zkušenosti, které členové
NV ve své práci získali, jsou jistě
dostatečnou zárukou, že budou pracovat ještě
úspěšněji.
Vedle kladů však nelze nevidět i nedostatky
a mnohdy zaostávání národních
výborů za současnými, stále
rostoucími úkoly. Nedostatky spočívají
především v tom, že některé
národní výbory a jejich členové
ne zcela odpovědně plnili své úkoly,
neuměli vždy využít pravomoci, kterou
jim zákony poskytovaly. V některých případech
se nestali iniciativním činitelem při plnění
úkolů a nedovedli zíkat k této své
činnosti nejširší aktiv v okruhu své
působnosti.
Mnozí členové národních výborů
sami nešli příkladem ostatním zemědělcům
při zakládání JZD a někteří
zůstávali pozadu i v plnění dodávkových
i dalších povinností vůči státu.
Závažným nedostatkem je však to, že
plena národních výborů neprojevují
se jako vrcholné orgány státní moci
v okruhu své působnosti. Jejich význam je
podceňován a často jsou nahrazovány
výkonnými orgány. To bude třeba změnit.
Také práce některých stálých
komisí byla nedostatečná. Málo aktivní
byly některé zemědělské komise,
zvláště při ONV, v úsilí
o získání zemědělců
do JZD, v zajišťování úkolů
zvýšení zemědělské výroby,
v organisování polních prací i při
výkupu. Velmi nedostatečná byla práce
při projednávání dopisu vlády
zemědělcům.
Významným opatřením ke zvýšení
aktivity národních výborů je usnesení
celostátní konference KSČ o posílení
pravomoci národních výborů všech
stupňů, kterým je sledováno zapojení
co nejširších mas pracujících do
správy země. Nutno přiznat, že tato
zásada nebyla z počátku v našem kraji
v plné šíři pochopena vedoucími
soudruhy na KNV.
Se strany ministerstev a jiných ústředních
orgánů byla na KNV přenesena pravomoc tak,
jak to usnesla celostátní konference.
Vedoucí soudruzi na správách a odborech KNV
i někteří vedoucí funkcionáři
vycházeli při vypracování návrhů
na decentralisaci z dosavadního systému práce,
a proto nedodrželi hlavní zásady stanovené
celostátní konferencí, t. j. změnit
formy práce a dosáhnout snížení
počtu pracovníků. Zjednodušili celou
decentralisaci tak, že provedli výčet prací
přenášených z vyšších
orgánů a že tuto zvýšenou pravomoc
národních výborů může
vyřešit jen početnější aparát
KNV.
Je samozřejmé, že v takovém řešení
se projevuje nesprávný pohled na funkci aparátu
národních výborů, podceňování
voleného orgánu, jeho členů i stálých
komisí a nedůvěra v možnost zvýšení
aktivity nižších národních výborů
a tvůrčí schopnosti lidu. Je jistě
snazší rozšířit administrativní
aparát, než nacházet nové formy v methodách
práce a aktivisovat lidi. Jít takovou cestou by
však znamenalo nevyužívat práva lidu na
řízení našeho lidově demokratického
státu, narůstání byrokratismu, finanční
zatěžování státní pokladny
a snížení zájmu pracujícího
lidu o plnění budovatelských úkolů.
Nutno však konstatovat, že v těchto nesprávných
názorech byli soudruzi na KNV podporováni i některými
pracovníky na ministerstvech.
K úspěšnému zajištění
decentralisace bylo velmi prospěšné ustavení
zvláštní komise, ve které vedle pracovníků
z KNV byli i soudruzi z ONV a MNV, která znovu všechny
otázky decentralisace projednala na správách
a odborech za spolupráce se stranickými i odborovými
organisacemi. Výsledek se projevil v tom, že požadavek
na zvýšení pracovníků na KNV
o 262 se v zápětí snížil
na 52.
Tím však záležitost decentralisace skončena
není. Proces zvyšování pravomoci musí
pokračovat dál a proto se zkoumají další
možnosti decentralisace a zvýšení pravomoci
nižších orgánů a v souvislosti
s tím i nové methody práce.
Lze plně předpokládat, že i předvolební
kampaň přinese řadu podnětných
a iniciativních návrhů, jak postupně
zvyšovat pravomoc národních výborů.
Záruka této iniciativy našeho lidu spočívá
v tom, že náš lid si nejen bude členy
národního výboru volit, nýbrž
že si i volby bude sám provádět. Dokladem
toho jsou volby do národních výborů
v roce 1954, kdy jen v různých volebních
komisích našeho kraje pracovalo přes 35.000
občanů, dále tisíce agitátorů
a konečně veřejné schůze, které
se staly středem masového zájmu o práci
národních výborů.
Náš lid se plně přesvědčil
o tom, že jeho podíl na správě státních
záležitostí nezačíná ani
nekončí volebním aktem, nýbrž
že volby jsou jednou z forem účasti lidu
na správě státního řízení.
Současně si náš lid je vědom
toho, že práce národních výborů
není závislá jen na jejich složení,
nýbrž že bez aktivní pomoci a spolupráce
širokých vrstev pracujícího lidu by
národní výbory nemohly zajistit splnění
svých velikých úkolů.
Touto přímou masovou účastí
lidu na práci národních výborů
dosáhneme, že rozhodování národních
výborů bude oproštěno od formálnosti,
že se nebude dít jedině v kanceláři,
nýbrž že všechny problémy budou řešeny
s lidmi a mezi lidmi, se znalostí skutečného
života.
Na jaře budou provedeny volby do národních
výborů a v předvolební kampani občané
hodnotí činnost národních výborů,
zkoumají, co z akčních plánů
NV bylo splněno a co nikoliv. Již dnes můžeme
říci, že na straně aktiv bude započteno
mnoho dobrých a užitečných věcí,
jež NV v obcích i okresech provedly. Na straně
pasiv zůstane to, co nebylo splněno. Toto hodnocení
v různých obcích bude různé,
ale již dnes je možno říci jedno: že
ty obce, kde národní výbory a jejich členové
nalézali pochopení a podporu pro svou práci
mezi spoluobčany, vykazují daleko lepší
výsledky než obce, kde občané chodili
kolem problémů nevšímavě v domnění,
že se jich veřejné věci netýkají,
že jejich řešení přísluší
členům národních výborů,
jež si k tomu účelu zvolili.
A tu je třeba znovu našim občanům připomenout,
že výkonem volebního aktu nekončí
jejich povinnosti, že mají-li být plněny
velké úkoly, jež před národními
výbory stojí, bude to vyžadovat nejen velkou
aktivitu členů NV, ale současně též
stálou aktivní spolupráci občanů.
A úkolem nás poslanců NS bude, abychom ve
svých obvodech svou činností plně
přispěli k úspěšnému
průběhu voleb do národních výborů,
které budou dalším krokem k rozvíjení
naší lidově zastupitelské soustavy a
znovu potvrdí, že v naší krásné
vlasti jediným zdrojem veškeré moci ve státě
je pracující lid. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Tím je pořadí přihlášených
řečníků vyčerpáno.
Hlásí se ještě někdo do rozpravy?
(Nikdo.)
Protože se nikdo nehlásí, je rozprava skončena,
Přistoupíme k hlasování tak, že
budeme o každém vládním návrhu
zákona hlasovat odděleně a to podle jednotlivých
výborových zpráv, pokud by k některému
vládnímu návrhu nebyly podány pozměňovací
návrhy.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování? (Námitky nebyly.)
Nejsou.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji k vládnímu
návrhu zákona, kterým se měni a doplňuje
zákon o národních výborech, poslanci
Mandovcovi.