Čtvrtek 18. dubna 1957

Zpravodaj posl. dr Klinger: Vážené Národní shromáždění!

Předpisy, které dosud platí o zpoplatňování dědictví, darování a převodů nemovitostí, nevyhovují. Vznikaly v době kapitalistického zřízení. Opíraly se o staré buržoasní právo, které znalo jedině vlastnictví kapitalistické. Zachovávaly zisky docílené kapitalisty v podstatě neztenčené. Mimo to předpisy o poplatcích umožňovaly kapitalistům, aby za pomoci odborných poradců unikali plné poplatné povinnosti a tak zkracovali státní pokladnu o příjmy. Naproti tomu dědicové, kteří nabývali majetek získaný prací, museli platit poplatky v plné částce. To byl společný rys všech předpisů o dědických poplatcích.

Dalším zbytkem z minulosti byla značná roztříštěnost těchto předpisů. Navrhovaná nová zákonná úprava poplatků z dědictví, z darování a z převodu nemovitostí dokončuje vlastně reformu státních poplatků. Tato reforma začala zákonem č. 169/1950 Sb. o zrušení některých poplatkových předpisů. Pokračovala ve dvou zákonech a to zákonem č. 173/1950 Sb. o soudních poplatcích a zákonem č. 105/1951 Sb. o správních poplatcích.

Když pak dalším zákonem č. 52/1954 Sb. se rozšířila s účinností od 1. ledna 1955 působnost státního notářství mimo jiné také o přímou působnost v řízení o projednávání dědictví, naskytla se tak možnost, aby státní notářství byla pověřena agendou vyměřování poplatků z dědictví i poplatků je doplňujících, t. j. poplatku z darování a poplatku z převodu nemovitostí.

Hlavním účelem vládního návrhu zákona je upravit předpisy o uvedených poplatcích tak, aby odpovídaly současným společensko-ekonomickým vztahům. Dalším cílem je úspora práce při správě poplatků zjednodušením administrativního řízení. Toho se dosahuje zejména těmito skutečnostmi:

Ze zpoplatnění se vyloučí převody majetku do socialistického vlastnictví s výjimkou převážně úplatných převodů nemovitostí. Poplatku nebudou podléhat převody majetku sdruženého v JZD III. a IV. typu.

Výhodnější sazba se poskytne osobnímu majetku před soukromým vlastnictvím.

O poplatcích z převodu majetku bude platit jediný zákon a příslušné a příslušné jedno a příslušné jedno prováděcí nařízení, které nahradí celou řadu starých předpisů.

Státní notářství, která budou vyměřovat poplatky, projednávají dědictví. Mají tudíž podklady pro vyměření poplatků z dědictví, za projednání dědictví vyměřují již nyní poplatek. Proto budou mít podstatně snazší práci při vyměřování poplatků než finanční odbory rad ONV. Za dosavadní praxe musely orgány finančních odborů rad ONV nejprve prostudovat spisy o projednání dědictví a pak teprve mohly provádět samostatné vyměřovací řízení, zejména obesílat účastníky k ústnímu řízení, aby se výslechem zjišťovaly a ověřovaly skutečnosti rozhodné pro vyměření poplatků. S tím byla spojena i jiná, někdy obsáhlá šetření. Tím, že vyměření poplatku se stane hned při projednání u státního notářství, se uspoří také pracovní čas poplatníků. Napříště rozdílně od dnešního stavu nebudou samostatným předmětem poplatku dohody dědiců o rozdělení dědictví sjednané za jeho projednávání.

Navrhovaným zákonem se odstraňuje dvojí administrativní řízení a evidence nejen při zpoplatňování dědictví, nýbrž také při vyměřování poplatků z úplatných převodů nemovitostí a to tak, že se do poplatku z převodu nemovitostí zahrne dávka z přírůstku hodnoty nemovitostí i s případnou přirážkou.

Sazby poplatků se zjednodušují. Jejich počet se sníží asi na čtvrtinu počtu sazeb dosavadních.

Změnou skupin nabyvatelů u poplatků z dědictví a z darování pozmění se rozložení poplatkového břemene. Vyššímu poplatku bude podléhat majetek, který má přejít na vzdálenější příbuzné, kteří nejsou povoláni k dědictví ze zákona. Toto zvýšení poplatku, jakož i mírné zvýšení sazby poplatku z úplatného převodu nemovitostí vyšší hodnoty vyrovná úbytek příjmu vzniklý tím, že se z poplatnění vyloučí převody majetku do socialistického vlastnictví a že nebudou podléhat poplatku převody majetku sdruženého v JZD III. a IV. typu a konečně, že nebudou samostatným předmětem poplatku dohody dědiců. Dále k vyrovnání těchto úbytků příjmů přispěje i to, že se budou vyměřovat jednotné poplatky z dědictví a z darování pouze z čisté hodnoty zděděné (darované) nemovitosti. Dosud se poplatek za projednání dědictví a nemovitostní poplatek platí z hrubé hodnoty nemovitostí bez zřetele k závazku.

Podle předkládaného vládního návrhu zákona zanikne agenda poplatků z převodu majetku u finančních odborů rad ONV. Vyměřování těchto poplatků budou obstarávat státní notářství a evidenci platů a vymáhání lidové soudy.

Návrh na nové úpravy poplatků z dědictví, z darování a z převodu nemovitostí navazuje na naše občanské právo.

Dovolte mi, abych s odvoláním na zásady, které jsem uvedl, mohl ještě ukázat v hrubých rysech, jak zákon prakticky rozvádí tyto zásady.

Ze zpoplatnění se vylučují převody majetku ze socialistického vlastnictví do osobního vlastnictví a zcela nebo zčásti bezplatné převody majetku do socialistického vlastnictví s výjimkou převážně úplatných převodů nemovitostí. Nižší sazbou poplatku je preferován osobní majetek, jako jsou na př. předměty domácí a osobní spotřeby, rodinné domky a úspory nabyté prací, před soukromým vlastnictvím. V souladu s dědickým právem, které podle své povahy má posilovat rodinné vztahy, je podroben nižšímu poplatku majetek přecházející na osoby, které jsou povolány k dědictví ze zákona, než majetek přecházející na jiné osoby, které dědí jen podle závěti.

Zděděný majetek sdružený ke společnému hospodaření v JZD, které přijalo vzorové stanovy, vylučuje se ze základu poplatku, pokud nabyvatel nevystoupí z družstva nebo nebude z něho vyloučen. Podobně se vyloučí ze základu poplatku majetek, který bude takto sdružen do jednoho roku od nabytí dědictví.

Aby se zabránilo úniku ze zpoplatnění a zjednodušilo se administrativní řízení a práce při vyměřování, nebudou se zásadně při stanovení základu poplatku uznávat pohledávky soukromých osob za odpočitatelné srážky.

Poplatek z darování zahrne rovněž nemovitostní poplatek z darování nemovitostí a poplatek z úplatného převodu nemovitostí se sloučí s 10 % přirážkou a s dávkou z přírůstku hodnoty nemovitostí.

Státní notářství budou také vyměřovat poplatek z darování a poplatek z převodu nemovitostí jako poplatky, které doplňují poplatek z dědictví a zabraňují úniku z něho. K tomu cíli se stanoví, že u převodů majetků podléhajících poplatkům se vyžaduje k jejich platnosti registrace u státního notářství. Toho je také třeba s hlediska přesné evidence, zejména pokud jde o převody nemovitostí. Pro přehlednost obsahuje zákon i předpisy o notářských poplatcích za úkony.

Nová úprava poplatků přispěje ke zhospodárnění správy. Osnova zákona duchem i skladbou odpovídá zásadám našeho lidově demokratického zřízení i tomu, jak se mění vlastnické poměry a potřeby socialistické společnosti.

Rozprava v ústavně-právním výboru dne 2. dubna 1957 ukázala, že poslanci Národního shromáždění jsou bdělými strážci zájmů našeho lidu. Uváděli v rozpravě k jednotlivým paragrafům zákona případy, se kterými přicházejí k nim občané, a žádali vysvětlení s hlediska vládního návrhu o notářských poplatcích. Na př. zda-li dědic přejímá i závazky vůči soukromým osobám a do jaké výše, jak je to s poplatky, jestliže se převádí zemědělská usedlost s otce na syna, aby na ni dál hospodařil, nebo v případě, kdy mladý hospodář obdržel od otce hospodářství a chce ve chvíli, kdy je přejímá, vstoupit do JZD. Jiné dotazy se týkaly výšky sazby poplatku, jejich progresívního rozpětí, proč se poplatková agenda odnímá ONV, zda zákon dostatečně zajišťuje, aby neunikaly zpoplatnění majetky, které ještě dnes nabývají jednotlivci a soukromá sdružení osob bezpracně a pod.

Po provedené rozpravě dospěl ústavně-právní výbor k usnesení doporučit Národnímu shromáždění vládní návrh zákona o notářských poplatcích ke schválení tak, jak je obsažen ve zprávě výborové. (Potlesk.)

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná: Děkuji. Hlásí se někdo do rozpravy? (Nikdo.)

Do rozpravy se nikdo nehlásí, budeme tedy hlasovat.

Dám hlasovat, nebudou-li proti tomu námitky, o celém vládním návrhu zákona najednou podle výborové zprávy.

Má někdo nějaké námitky proti tomuto způsobu hlasování? (Nebyly.)

Nemá.

Kdo tedy souhlasí s celým vládním návrhem zákona o notářských poplatcích, a to ve znění předložené zprávy výboru ústavně-právního, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji. - Tím Národní shromáždění jednomyslně schválilo vládní návrh zákona o notářských poplatcích.

Tím je vyřízen šestý bod pořadu schůze.

Přistoupíme k projednávání sedmého denního pořadu, kterým je:

7. Zpráva výboru rozpočtového a hospodářského k vládnímu návrhu zákona o podnikových fondech pracujících (tisk 140).

Zpravodajem je posl. Toman. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Toman: Vážené Národní shromáždění!

Rozpočtový a hospodářský výbor projednal na své schůzi dne 6. dubna t. r. vládní návrh zákona o podnikových fondech pracujících a pověřil mne, abych jej plenu Národního shromáždění předložil ke schválení.

Usnesení celostátní konference komunistické strany Československa a směrnice středního výboru pro druhý pětiletý plán kladly důraz na plánovitý rozvoj národního hospodářství a zvyšování produktivity práce, a referát náměstka předsedy vlády s. Dolanského na účinnější hospodárnost. Toto lze docílit jen takovými zařízeními, jež budí zájem pracujících. Jedním z těchto nástrojů jsou podnikové fondy pracujících - dříve ředitelské fondy. Novou úpravou těchto fondů má býti zvýšena zainteresovanost pracujících na hospodářských výsledcích svých závodů a tím i celého našeho národního hospodářství.

S rozšiřováním pravomoci podniků se otvírají před naším Revolučním odborovým hnutím, t. j. závodními výbory, stále širší možnosti prohlubování účasti pracujících na řízení hospodářství. Tato opatření, jako výraz rozvoje socialistického demokratismu u nás, jsou nerozlučně spjata se zvyšováním odpovědnosti závodních výborů, aby důsledně uplatňovaly práva našeho pracujícího lidu při řešení rozhodujících otázek výroby, hospodaření podniků, hmotných, sociálních, zdravotních a kulturních potřeb. Moudrost i zkušenosti dělníků i jejich nesmiřitelnost k nedostatkům, spojená s iniciativou, dávají nejlepší záruku, že jen ti vedoucí podniků, kteří se takto opírají o jejich zkušenosti, mohou s jejich pomocí co nejlépe říditi výrobu i ekonomiku podniků.

Že lze v tomto směru ještě hodně učiniti, ukazují nám socialistické soutěže, zlepšovatelské hnutí, úplné využití odpadů při výrobních procesech, různá organisační opatření atd. Dovoluji si k tomu uvésti několik příkladů:

Zavedením kruhového stavu, jak jej navrhl s. Mohelnický v nár. podniku Technolen, zvýšila se produktivita práce o 72 % a na mzdách, materiálu a elektrické energii se ušetří 650.000 Kčs ročně. Vynález s. Raniska z nár. podniku MEZ Krompachy ušetří na mzdách a materiálu 550.000 Kčs hlavně v barevných kovech. Realisováním několika desítek tisíc zlepšovatelských návrhů v roce 1956 bylo ušetřeno našemu národnímu hospodářství 583 milionů Kčs, při čemž tisíce dalších návrhů čekají ještě na realisaci.

V rafinerii Severočeských tukových závodů v Ústí n. L. se shromažďovaly tukové usazeniny, které vznikají při rafinaci tuku. Už jich tam bylo na 350 tun. Zaměstnanci přišli na to, že odpad je možno dobře zpracovat na mastné kyseliny, potřebné k výrobě mýdla. Myšlenka byla okamžitě uplatněna a v oddělení již zpracovali 250 tun tukových usazenin v mastné kyseliny.

Technicko-organisačními opatřeními, zejména však účelnou mechanisací výroby dodal v minulém roce děčínský závod Mosteckých keramických závodů za 2 miliony žáruvzdorného materiálu, který hutní závody tolik potřebují, nad plán, při čemž produktivita na 1 pracovníka činila 119 % a na vlastních nákladech ušetřili 623.000 Kčs.

Těchto několik případů ukazuje, jak mnoho možno ještě vykonati, zvláště když hlava a ruce našich techniků a dělníků spolupracuji. A toto společné úsilí projevuje se pak i ve výši dotace podnikových fondů pracujících. Prostředků fondů se používá k zlepšení pracovních podmínek, k zlepšení organisace práce pomocí zavádění nové techniky (malá mechanisace, automatisace), k zlepšení bezpečnostních opatření, zdravotních zařízení, k výstavbě a údržbě bytového majetku podniku, ke kolektivnímu i individuálnímu odměňování pracovníků za vynikající pracovní výkon, na investice určené ke kulturním, sociálním nebo tělovýchovným účelům.

Jaké jsou kladné výsledky z čerpání prostředků z dosavadních ředitelských fondů, chci doložiti opět několika příklady:

Závod Karborundum Benátky staví nákladem několika set tisíc Kčs jesle pro děti zaměstnaných žen v závodě. AZNP Mladá Boleslav - vzdor tomu, že obdržel v roce 1956 jen malý podíl - mohl odměniti větší počet vzorných pracovníků. Ústřední odbytová základna Mladá Boleslav zakoupila menší zvedací a transportní zařízení ulehčující podstatně těžkou prácí v přepravě zboží; postaví letos sklad z montážních prefabrikátů o rozloze 1090 m2 z podílu z nadplánovaného zisku, kterážto stavba ulehčí práci zaměstnancům a zhospodární skladování součástek.

ČKD Stalingrad zlepší rekreační středisko v Živohošti, zlepší zařízení nočního sanatoria a na podporu závodního klubu dává 100.000 Kčs.

A takovýchto příkladů je v naší republice jistě nespočetné množství, i když výše nečerpaných ředitelských fondů v roce 1956 dosahuje úctyhodné částky 600 mil. Kčs.

A nyní dovolte, abych řekl několik vět k vlastní osnově navrženého zákona.

Určitým nedostatkem tohoto předkládaného vládního návrhu zákona jest jeho pozdní předložení k legislativnímu schválení. Naproti tomu jest tento nedostatek vyvážen tou okolností, že navržený zákon - vzhledem k jeho velkému mobilisačnímu charakteru a určení, že způsob hmotného zainteresování musí býti přizpůsoben měnícím se potřebám našeho národního hospodářství a nutno proto umožniti pružné přizpůsobení předpisů o podnikových fondech pracujících - byl důkladně projednáván a korigován postupně vyššími a vyššími složkami. V důsledku toho, že rozpočet podnikových fondů pracujících tvoří součást kolektivních smluv, jež měly být uzavřeny nejpozději do 31. března t. r., vydalo ministerstvo financí předem příslušnou vyhlášku, vysvětlující obsah tohoto rámcového zákona, jenž ruší téměř všechny předpisy o ředitelských fondech v hospodářských organisacích státního socialistického sektoru.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP