Při tom ovšem si nesmíme, soudružky a
soudruzi, zastírat, že některé podniky
s vysokou rentabilitou, dosahovanou výhodným stanovením
státních velkoobchodních cen, budou mít
úhrnné příděly při překračování
plánu zisku relativně nižší než
tomu bylo dosud. Bude třeba, aby funkcionáři
odborů, funkcionáři národních
výborů i hospodářští pracovníci
uměli správně vysvětlit a zdůvodnit
zásady podnikových fondů pracujících,
ukázat neúnosnost dosavadního vysokého
oceňování nadplánovaného zisku
u těchto podniků a ukázat na nutnost preference
základního a těžkého průmyslu.
Současně s tím však ukázat i
to, že u všech podniků ve všech odvětvích
se základní plánované podíly
oproti dosavadním podstatně zvyšují
a že v podnikových fondech jsou četné
nové zásady, které znamenají veliký
pokrok proti dosavadnímu stavu. Mám tu na mysli
t. zv. nenávratné čtvrtletní podíly,
které se budou podnikům přidělovat
isolovaně čtvrtletí od čtvrtletí
při kvartálním plnění plánu.
Úmyslem zákonodárce tu je, aby se podnítil
zájem ředitelů i celého kolektivu
podniku na stoupajícím růstu k efektivnosti
výroby a hospodaření čtvrtletí
od čtvrtletí. Je proto zcela správné,
aby podmínkou pro poskytnutí tohoto nenávratného
čtvrtletního podílu bylo dodržení
zásady, že plán výkonů na příslušné
čtvrtletí musí být vyšší
než byl ve čtvrtletí předcházejícím.
Je to pochopitelné, neboť tento požadavek odpovídá
objektivní zákonitosti plánovitého
proporcionálního rozvoje výroby. Bude úkolem
funkcionářů odborů, aby této
velké vymoženosti nebylo zneužíváno
spekulacemi s přechodným snižováním
čtvrtletních plánů. Revoluční
odborové hnutí kladně oceňuje stanovisko
vlády, která přijala tuto zásadu,
že i při nesplnění celoročního
plánu mohou být podnikům ponechány
jejich čtvrtletní podíly. Znamená
to, že našim podnikům budou ponechávány
k disposici milionové částky přesto,
že nesplní celoroční plán Za
rok 1956 činí na příklad 2,822000
Kčs, které budou ještě podnikům
odňaty, ale od roku 1957 za týchž okolností
ponechávány. Jestliže tímto způsobem
budeme snižovat příjem do státního
rozpočtu v zájmu lepší mobilisačnosti
podnikových fondů čtvrtletí od čtvrtletí,
musíme na druhé straně dbát, aby těchto
čtvrtletních nenávratných podílů
bylo využito k upevnění plánovací
discipliny, pohotovému oceňování našich
pracujících, k obohacování kolektivních
smluv a ke zvyšování efektivnosti výroby.
Odborové hnutí je si vědomo toho, že
nese spoluodpovědnost za účinné využívání
těchto čtvrtletních podílů
jako nástroje hmotné zainteresovanosti pracujících.
Dalším zvýhodněním v nové
úpravě je i to, že se používání
prostředků podnikového fondu pracujících
rozšiřovalo zvláště na úsek
společenské spotřeby. Vzhledem k vážné
situaci a napjatosti státní investiční
výstavby je nutno ocenit, že se oproti dosavadnímu
stavu rozšiřuje možnost hrazení investic
na kulturní zdravotní, sociální, turistické,
tělovýchovné a jiné účely,
jakož i na generální opravy těchto zařízení.
Revoluční odborové hnutí očekává
právem od hospodářských orgánů,
že budou daleko více než dosud vytvářet
podmínky k tomu, aby se mohla pohotově rozšiřovat
na př. neprůmyslová hospodářství
podniků, dětská zařízení,
budovat klubovny, rudé koutky, šatny, sprchy, turistické
chaty a pionýrské tábory. Bude nutno zvážit
i otázku poskytování bezúročných
úvěrů individuálním stavebníkům,
pořizování ústavů sociální
péče pro přestárlé dělníky
a pod. Jak se podaří pružně a pohotově
využívat podnikových fondů a přeměňovat
jejich konta v nové hodnoty, závisí v rozhodující
míře na přitažlivosti a působnosti
podnikových fondů pracujících.
V našich závodech je dokončováno uzavírání
a registrace kolektivních smluv mezi kolektivy pracujících,
zastoupených odborovou organisací, a vedením
podniků. Kolektivní smlouvy jako bojový program
celého kolektivu podniku jsou podnikovými fondy
pracujících posíleny, konkretisovány
a obohacovány. Rozpočet podnikových fondů
pracujících jako nedílná součást
kolektivní smlouvy vytváří podmínky
k tomu, aby dělníci a funkcionáři
odborů při soustavné kontrole kolektivní
smlouvy uskutečňovali dělnickou kontrolu
nad čerpáním rozpočtu a aby prostřednictvím
závodního výboru spolurozhodovali o použití
prostředků tohoto fondu. Revoluční
odborové hnutí je připraveno zabezpečit
prostřednictvím odborových svazů a
desetitisíců funkcionářů širokou
vysvětlovací kampaň nové úpravy
podnikových fondů pracujících ve všech
závodech.
Revoluční odborové hnutí vynaloží
všechno úsilí, aby podnikové fondy pracujících
vešly v našich závodech v život, aby pomohly
k další aktivisaci dělníků a
ostatních pracujících a staly se tak dalším
přínosem k prohlubování socialistického
demokratismu - k prohlubování účasti
dělnické třídy na řízení
výroby a československého hospodářství.
(Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Hlásí se někdo do rozpravy? (Nikdo.)
Do rozpravy se již nikdo nehlásí, je tedy skončena.
Dávám zpravodaji posl. Tomanovi slovo k doslovu.
Zpravodaj posl. Toman: Vzdávám se slova.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Protože nebyl podán žádný pozměňovací
návrh, dám hlasovat o celém vládním
návrhu zákona najednou podle zprávy výborové.
Má někdo nějaké námitky proti
tomuto způsobu hlasování? (Námitky
nebyly.)
Nemá.
Kdo tedy souhlasí s celým vládním
návrhem zákona o podnikových fondech pracujících,
a to ve znění předložené zprávy
výboru rozpočtového a hospodářského,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji, tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona o podnikových fondech pracujících.
Tím je vyřízen 7. bod pořadu.
Přistoupíme k projednávání
osmého bodu schváleného pořadu, kterým
je
8. Zpráva výboru ústavně právního
k vládnímu návrhu zákona o kárném
(disciplinárním) stíhání rozkrádání
a poškozování majetku v socialistickém
vlastnictví (tisk 136).
Zpravodajem je posl. Mĺkvy. Dávám mu
slovo.
Zpravodajca posl. Mĺkvy: Vážené
Národné zhromaždenie!
Socialistické vlastníctvo je nedotknuteľným
zdrojom bohatstva a sily našej republiky. Budovateľským
úsilím pracujúceho ľudu pri plnení
úloh päťročného plánu sa
toto bohatstvo zväčšuje a umožňuje
ďalšie zvyšovanie životnej úrovne všetkých
pracujúcich.
Požiadavka ďalšieho upevňovania socialistickej
zákonnosti a zvyšovania výchovnej úlohy
štátu, vyjadrená celoštátnou konferenciou
Komunistickej strany Československa, vyžaduje, aby
boli hľadané najvhodnejšie výchovné
metódy, ktoré by viedli pracujúcich k uvedomelému
vzťahu k socialistickému vlastníctvu a k boju
proti jeho rozkrádaniu a poškodzovaniu, a tým
k zvýšeniu a upevneniu jeho ochrany.
Z uvedených hľadísk treba posudzovať aj
predloženú osnovu vládneho návrhu zákona
o kárnom (disciplinárnom) stíhaní
rozkrádania a poškodzovania majetku v socialistickom
vlastníctve. Podľa doterajšieho stavu majetok
v socialistickom vlastníctve je chránený
proti rozkrádaniu a poškodzovaniu i ustanoveniami
§§ 245-246 trestného zákona, vyhláškou
č. 63/56 Zb. a § 35a trestného zákona
správneho v znení zákona č. 14/1957
Zb. Pojem kárneho previnenia, zavádzaný §
1 vládneho návrhu, nevytvára osobitnú
skutkovú podstatu odlišne od § 35a trestného
zákona správneho, iba upravuje osobitné konanie
pred kárnym orgánom v niektorých prípadoch,
keď bol tento priestupok spáchaný.
Podľa tejto osnovy sa teda rozhodovanie o drobných
prípadoch rozkrádania a úmyselného
poškodzovania majetku socialistického vlastníctva
prenáša priamo na pracovisko, kde o kárnom
previnení zamestnancov bude rozhodovať vedúci
pracovník, ktorý až tam vykonával určitú
pôsobnosť nad zamestnancami v súvise s pracovnou
disciplínou.
Význam tohoto riešenia nedá sa ani doceniť,
nakoľko o kárnom previnení bude rozhodovať
orgán, ktorý je veľmi dobre oboznámený
s pomermi na pracovisku a ktorý bude preto môcť
oveľa lepšie, než tak mohli dosiaľ robiť
súdy, voliť vhodné kárne opatrenia,
ktoré budú výchovne pôsobiť nielen
na previnivšieho sa zamestnanca, ale i na celý pracovný
kolektív. Za tohto stavu veci vyplýva aj samozrejmá
súčinnosť a bezprostredná zainteresovanosť
vlastnej odborovej organizácie príslušného
závodu na tomto rozhodovaní. Len za bezprostrednej
a stálej spolupráce s odborovou organizáciou
možno pri rozhodovaní drobných prípadov
rozkrádania a úmyselného poškodzovania
majetku, ktorý je v socialistickom vlastníctve,
dostatočne bojovať proti ich príčinám.
A pri tejto súčinnosti bude možno zabezpečiť
i bezprostredné a účinné pôsobenie
celého kolektívu na previnivšieho sa zamestnanca
- to je tá stránka špeciálnej prevencie
- aj zvýšenú výchovu celého kolektívu
k uvedomelému vzťahu k socialistickému vlastníctvu
- to je tá stránka generálnej prevencie.
Navrhovaná osnova, vychádzajúc z usnesenia
celoštátnej konferencie Komunistickej strany Československa,
dosahuje úpravu trestnoprávnej povahy, prevedenej
v trestnom zákone a v trestnom zákone správnom.
Za kárne previnenie považuje osnova drobné
rozkrádanie a iné úmyselné poškodzovanie
majetku v socialistickom vlastníctve, pokiaľ sa ho
dopustil na majetku spravovanom podnikom, úradom, ústavom
alebo inou organizáciou socialistického sektora
ich zamestnanec - § 1 ods. 1 osnovy - a pokiaľ sa taký
čin týka vecí, ku ktorým má
zamestnanec pri výkone svojej práce prístup
a kde škoda je nižšia než 500 Kčs.
Nebolo by však účelné, aby vo všetkých
prípadoch nastupovala kárna právomoc. Preto
osnova vylučuje kárne stíhanie tam, kde i
pri nižšej škode by použitie kárnych
opatrení zrejme nepostačilo k výchove páchateľa.
Konanie o kárnom previnení upravuje osnova tak,
aby bolo pružné a bez zbytočných formalít.
Aby však zamestnanec nebol nijakým spôsobom
ukrátený vo svojom práve na obhajobu, pritom
aby mal možnosť k obvineniu sa vyjadriť a uviesť
všetky dôkazy vyvracajúce podozrenie, že
sa kárneho previnenia dopustil, určuje osnova výslovne,
že pred rozhodnutím o uložení kárneho
opatrenia musí byť vypočutý - a ak bude
treba, musí byť vykonané iné vyšetrenie,
potrebné na objasnenie veci, prípadne prešetrenie
obhajoby zamestnanca.
V § 13 umožňuje osnova zaviesť kárne
konanie podľa tohto zákona i pokiaľ pôjde
o členov družstiev. Stanoví však podmienku,
že kárne konanie proti členom družstiev
môže byť len vtedy, ak sa na tom družstvo
uznieslo spôsobom, stanoveným pre prijatie stanov.
Týmto ustanovením je daná družstvám
možnosť, aby všade tam, kde to zodpovedá
pomerom družstva, zaviedli kárne konanie proti svojim
členom, ktorí sa dopustili drobného rozkrádania
alebo iného úmyselného poškodzovania
majetku v týchto družstvách. Ak nerozhodne
družstvo, že bude použitý tento zákon
na kárne previnenie jeho členov, budú takéto
činy stíhané ako priestupky.
V závere treba konštatovať, že predložený
návrh zákona neobyčajne šťastným
spôsobom vyplňuje medzeru v našom právnom
poriadku v súvislosti so stíhaním drobného
rozkrádania a poškodzovania majetku v socialistickom
vlastníctve a svojim postojom ku kárnemu stíhaniu
a rovnako aj postojom k páchateľovi a postojom ku
kolektívu, v ktorom páchateľ žije a pracuje,
vo zvýšenej miere dáva nám možnosť
odstraňovať prežitky minulosti z vedomia ľudí.
Ústavnoprávny výbor zákon o kárnom
(disciplinárnom) stíhaní rozkrádania
a poškodzovania majetku v socialistickom vlastníctve
prerokoval a odporúča ho plénu Národného
zhromaždenia na schválenie. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Hlásí se někdo do rozpravy? (Nikdo.)
Do rozpravy se nikdo nehlásí, přistoupíme
k hlasování.
Dám hlasovat, nebude-li Národní shromáždění
nic namítat, o celém vládním návrhu
zákona najednou podle výborové zprávy.
Má někdo nějaké námitky proti
tomuto způsobu hlasování? (Námitky
nebyly.)
Nemá.
Kdo tedy souhlasí s celým vládním
návrhem zákona o kárném (disciplinárním)
stíhání rozkrádání a
poškozování majetku v socialistickém
vlastnictví, a to ve zněni předložené
zprávy výboru ústavně právního,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona o kárném (disciplinárním)
stíhání rozkrádání a
poškozování majetku v socialistickém
vlastnictví.
Tím je vyřízen pořad schůze.
Příští schůze bude svolána
písemně nebo telegraficky.
Končím schůzi.