Čtvrtek 18. dubna 1957

Při tom ovšem si nesmíme, soudružky a soudruzi, zastírat, že některé podniky s vysokou rentabilitou, dosahovanou výhodným stanovením státních velkoobchodních cen, budou mít úhrnné příděly při překračování plánu zisku relativně nižší než tomu bylo dosud. Bude třeba, aby funkcionáři odborů, funkcionáři národních výborů i hospodářští pracovníci uměli správně vysvětlit a zdůvodnit zásady podnikových fondů pracujících, ukázat neúnosnost dosavadního vysokého oceňování nadplánovaného zisku u těchto podniků a ukázat na nutnost preference základního a těžkého průmyslu. Současně s tím však ukázat i to, že u všech podniků ve všech odvětvích se základní plánované podíly oproti dosavadním podstatně zvyšují a že v podnikových fondech jsou četné nové zásady, které znamenají veliký pokrok proti dosavadnímu stavu. Mám tu na mysli t. zv. nenávratné čtvrtletní podíly, které se budou podnikům přidělovat isolovaně čtvrtletí od čtvrtletí při kvartálním plnění plánu. Úmyslem zákonodárce tu je, aby se podnítil zájem ředitelů i celého kolektivu podniku na stoupajícím růstu k efektivnosti výroby a hospodaření čtvrtletí od čtvrtletí. Je proto zcela správné, aby podmínkou pro poskytnutí tohoto nenávratného čtvrtletního podílu bylo dodržení zásady, že plán výkonů na příslušné čtvrtletí musí být vyšší než byl ve čtvrtletí předcházejícím. Je to pochopitelné, neboť tento požadavek odpovídá objektivní zákonitosti plánovitého proporcionálního rozvoje výroby. Bude úkolem funkcionářů odborů, aby této velké vymoženosti nebylo zneužíváno spekulacemi s přechodným snižováním čtvrtletních plánů. Revoluční odborové hnutí kladně oceňuje stanovisko vlády, která přijala tuto zásadu, že i při nesplnění celoročního plánu mohou být podnikům ponechány jejich čtvrtletní podíly. Znamená to, že našim podnikům budou ponechávány k disposici milionové částky přesto, že nesplní celoroční plán Za rok 1956 činí na příklad 2,822000 Kčs, které budou ještě podnikům odňaty, ale od roku 1957 za týchž okolností ponechávány. Jestliže tímto způsobem budeme snižovat příjem do státního rozpočtu v zájmu lepší mobilisačnosti podnikových fondů čtvrtletí od čtvrtletí, musíme na druhé straně dbát, aby těchto čtvrtletních nenávratných podílů bylo využito k upevnění plánovací discipliny, pohotovému oceňování našich pracujících, k obohacování kolektivních smluv a ke zvyšování efektivnosti výroby. Odborové hnutí je si vědomo toho, že nese spoluodpovědnost za účinné využívání těchto čtvrtletních podílů jako nástroje hmotné zainteresovanosti pracujících.

Dalším zvýhodněním v nové úpravě je i to, že se používání prostředků podnikového fondu pracujících rozšiřovalo zvláště na úsek společenské spotřeby. Vzhledem k vážné situaci a napjatosti státní investiční výstavby je nutno ocenit, že se oproti dosavadnímu stavu rozšiřuje možnost hrazení investic na kulturní zdravotní, sociální, turistické, tělovýchovné a jiné účely, jakož i na generální opravy těchto zařízení. Revoluční odborové hnutí očekává právem od hospodářských orgánů, že budou daleko více než dosud vytvářet podmínky k tomu, aby se mohla pohotově rozšiřovat na př. neprůmyslová hospodářství podniků, dětská zařízení, budovat klubovny, rudé koutky, šatny, sprchy, turistické chaty a pionýrské tábory. Bude nutno zvážit i otázku poskytování bezúročných úvěrů individuálním stavebníkům, pořizování ústavů sociální péče pro přestárlé dělníky a pod. Jak se podaří pružně a pohotově využívat podnikových fondů a přeměňovat jejich konta v nové hodnoty, závisí v rozhodující míře na přitažlivosti a působnosti podnikových fondů pracujících.

V našich závodech je dokončováno uzavírání a registrace kolektivních smluv mezi kolektivy pracujících, zastoupených odborovou organisací, a vedením podniků. Kolektivní smlouvy jako bojový program celého kolektivu podniku jsou podnikovými fondy pracujících posíleny, konkretisovány a obohacovány. Rozpočet podnikových fondů pracujících jako nedílná součást kolektivní smlouvy vytváří podmínky k tomu, aby dělníci a funkcionáři odborů při soustavné kontrole kolektivní smlouvy uskutečňovali dělnickou kontrolu nad čerpáním rozpočtu a aby prostřednictvím závodního výboru spolurozhodovali o použití prostředků tohoto fondu. Revoluční odborové hnutí je připraveno zabezpečit prostřednictvím odborových svazů a desetitisíců funkcionářů širokou vysvětlovací kampaň nové úpravy podnikových fondů pracujících ve všech závodech.

Revoluční odborové hnutí vynaloží všechno úsilí, aby podnikové fondy pracujících vešly v našich závodech v život, aby pomohly k další aktivisaci dělníků a ostatních pracujících a staly se tak dalším přínosem k prohlubování socialistického demokratismu - k prohlubování účasti dělnické třídy na řízení výroby a československého hospodářství. (Potlesk.)

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná: Hlásí se někdo do rozpravy? (Nikdo.)

Do rozpravy se již nikdo nehlásí, je tedy skončena.

Dávám zpravodaji posl. Tomanovi slovo k doslovu.

Zpravodaj posl. Toman: Vzdávám se slova.

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná: Protože nebyl podán žádný pozměňovací návrh, dám hlasovat o celém vládním návrhu zákona najednou podle zprávy výborové.

Má někdo nějaké námitky proti tomuto způsobu hlasování? (Námitky nebyly.)

Nemá.

Kdo tedy souhlasí s celým vládním návrhem zákona o podnikových fondech pracujících, a to ve znění předložené zprávy výboru rozpočtového a hospodářského, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji, tím Národní shromáždění jednomyslně schválilo vládní návrh zákona o podnikových fondech pracujících.

Tím je vyřízen 7. bod pořadu.

Přistoupíme k projednávání osmého bodu schváleného pořadu, kterým je

8. Zpráva výboru ústavně právního k vládnímu návrhu zákona o kárném (disciplinárním) stíhání rozkrádání a poškozování majetku v socialistickém vlastnictví (tisk 136).

Zpravodajem je posl. Mĺkvy. Dávám mu slovo.

Zpravodajca posl. Mĺkvy: Vážené Národné zhromaždenie!

Socialistické vlastníctvo je nedotknuteľným zdrojom bohatstva a sily našej republiky. Budovateľským úsilím pracujúceho ľudu pri plnení úloh päťročného plánu sa toto bohatstvo zväčšuje a umožňuje ďalšie zvyšovanie životnej úrovne všetkých pracujúcich.

Požiadavka ďalšieho upevňovania socialistickej zákonnosti a zvyšovania výchovnej úlohy štátu, vyjadrená celoštátnou konferenciou Komunistickej strany Československa, vyžaduje, aby boli hľadané najvhodnejšie výchovné metódy, ktoré by viedli pracujúcich k uvedomelému vzťahu k socialistickému vlastníctvu a k boju proti jeho rozkrádaniu a poškodzovaniu, a tým k zvýšeniu a upevneniu jeho ochrany.

Z uvedených hľadísk treba posudzovať aj predloženú osnovu vládneho návrhu zákona o kárnom (disciplinárnom) stíhaní rozkrádania a poškodzovania majetku v socialistickom vlastníctve. Podľa doterajšieho stavu majetok v socialistickom vlastníctve je chránený proti rozkrádaniu a poškodzovaniu i ustanoveniami §§ 245-246 trestného zákona, vyhláškou č. 63/56 Zb. a § 35a trestného zákona správneho v znení zákona č. 14/1957 Zb. Pojem kárneho previnenia, zavádzaný § 1 vládneho návrhu, nevytvára osobitnú skutkovú podstatu odlišne od § 35a trestného zákona správneho, iba upravuje osobitné konanie pred kárnym orgánom v niektorých prípadoch, keď bol tento priestupok spáchaný.

Podľa tejto osnovy sa teda rozhodovanie o drobných prípadoch rozkrádania a úmyselného poškodzovania majetku socialistického vlastníctva prenáša priamo na pracovisko, kde o kárnom previnení zamestnancov bude rozhodovať vedúci pracovník, ktorý až tam vykonával určitú pôsobnosť nad zamestnancami v súvise s pracovnou disciplínou.

Význam tohoto riešenia nedá sa ani doceniť, nakoľko o kárnom previnení bude rozhodovať orgán, ktorý je veľmi dobre oboznámený s pomermi na pracovisku a ktorý bude preto môcť oveľa lepšie, než tak mohli dosiaľ robiť súdy, voliť vhodné kárne opatrenia, ktoré budú výchovne pôsobiť nielen na previnivšieho sa zamestnanca, ale i na celý pracovný kolektív. Za tohto stavu veci vyplýva aj samozrejmá súčinnosť a bezprostredná zainteresovanosť vlastnej odborovej organizácie príslušného závodu na tomto rozhodovaní. Len za bezprostrednej a stálej spolupráce s odborovou organizáciou možno pri rozhodovaní drobných prípadov rozkrádania a úmyselného poškodzovania majetku, ktorý je v socialistickom vlastníctve, dostatočne bojovať proti ich príčinám. A pri tejto súčinnosti bude možno zabezpečiť i bezprostredné a účinné pôsobenie celého kolektívu na previnivšieho sa zamestnanca - to je tá stránka špeciálnej prevencie - aj zvýšenú výchovu celého kolektívu k uvedomelému vzťahu k socialistickému vlastníctvu - to je tá stránka generálnej prevencie.

Navrhovaná osnova, vychádzajúc z usnesenia celoštátnej konferencie Komunistickej strany Československa, dosahuje úpravu trestnoprávnej povahy, prevedenej v trestnom zákone a v trestnom zákone správnom.

Za kárne previnenie považuje osnova drobné rozkrádanie a iné úmyselné poškodzovanie majetku v socialistickom vlastníctve, pokiaľ sa ho dopustil na majetku spravovanom podnikom, úradom, ústavom alebo inou organizáciou socialistického sektora ich zamestnanec - § 1 ods. 1 osnovy - a pokiaľ sa taký čin týka vecí, ku ktorým má zamestnanec pri výkone svojej práce prístup a kde škoda je nižšia než 500 Kčs. Nebolo by však účelné, aby vo všetkých prípadoch nastupovala kárna právomoc. Preto osnova vylučuje kárne stíhanie tam, kde i pri nižšej škode by použitie kárnych opatrení zrejme nepostačilo k výchove páchateľa.

Konanie o kárnom previnení upravuje osnova tak, aby bolo pružné a bez zbytočných formalít. Aby však zamestnanec nebol nijakým spôsobom ukrátený vo svojom práve na obhajobu, pritom aby mal možnosť k obvineniu sa vyjadriť a uviesť všetky dôkazy vyvracajúce podozrenie, že sa kárneho previnenia dopustil, určuje osnova výslovne, že pred rozhodnutím o uložení kárneho opatrenia musí byť vypočutý - a ak bude treba, musí byť vykonané iné vyšetrenie, potrebné na objasnenie veci, prípadne prešetrenie obhajoby zamestnanca.

V § 13 umožňuje osnova zaviesť kárne konanie podľa tohto zákona i pokiaľ pôjde o členov družstiev. Stanoví však podmienku, že kárne konanie proti členom družstiev môže byť len vtedy, ak sa na tom družstvo uznieslo spôsobom, stanoveným pre prijatie stanov. Týmto ustanovením je daná družstvám možnosť, aby všade tam, kde to zodpovedá pomerom družstva, zaviedli kárne konanie proti svojim členom, ktorí sa dopustili drobného rozkrádania alebo iného úmyselného poškodzovania majetku v týchto družstvách. Ak nerozhodne družstvo, že bude použitý tento zákon na kárne previnenie jeho členov, budú takéto činy stíhané ako priestupky.

V závere treba konštatovať, že predložený návrh zákona neobyčajne šťastným spôsobom vyplňuje medzeru v našom právnom poriadku v súvislosti so stíhaním drobného rozkrádania a poškodzovania majetku v socialistickom vlastníctve a svojim postojom ku kárnemu stíhaniu a rovnako aj postojom k páchateľovi a postojom ku kolektívu, v ktorom páchateľ žije a pracuje, vo zvýšenej miere dáva nám možnosť odstraňovať prežitky minulosti z vedomia ľudí.

Ústavnoprávny výbor zákon o kárnom (disciplinárnom) stíhaní rozkrádania a poškodzovania majetku v socialistickom vlastníctve prerokoval a odporúča ho plénu Národného zhromaždenia na schválenie. (Potlesk.)

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná: Hlásí se někdo do rozpravy? (Nikdo.)

Do rozpravy se nikdo nehlásí, přistoupíme k hlasování.

Dám hlasovat, nebude-li Národní shromáždění nic namítat, o celém vládním návrhu zákona najednou podle výborové zprávy.

Má někdo nějaké námitky proti tomuto způsobu hlasování? (Námitky nebyly.)

Nemá.

Kdo tedy souhlasí s celým vládním návrhem zákona o kárném (disciplinárním) stíhání rozkrádání a poškozování majetku v socialistickém vlastnictví, a to ve zněni předložené zprávy výboru ústavně právního, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji. - Tím Národní shromáždění jednomyslně schválilo vládní návrh zákona o kárném (disciplinárním) stíhání rozkrádání a poškozování majetku v socialistickém vlastnictví.

Tím je vyřízen pořad schůze.

Příští schůze bude svolána písemně nebo telegraficky.

Končím schůzi.

(Konec schůze v 18 hod. 25 min.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP