Národní shromáždění Republiky
československé usneslo se na tomto zákoně:
Finanční prostředky jsou stanoveny státním
rozpočtem jako základním finančním
plánem státu. Jejich zdrojem je především
socialistická výroba a budovatelské úsilí
pracujícího lidu. Slouží k hospodárnému
splnění všech úkolů státního
plánu rozvoje národního hospodářství,
k urychlení rozvoje výrobních sil především
v těžkém průmyslu, k podstatnému
vzestupu zemědělské výroby a rozvoje
jednotných zemědělských družstev,
k zavádění nové techniky do výroby,
k podstatnému vzestupu produktivity práce a tím
k trvalému zvyšování hmotné a
kulturní úrovně pracujícího
lidu a k podpoře úsilí o zachování
míru. K dosažení těchto cílů
je třeba ve zvýšené míře
rozvinout aktivní účast lidu jako jediného
hospodáře a společenského vlastníka
všeho národního bohatství na řízení
hospodářství a správě státu
pro zabezpečení dalšího růstu
národního důchodu.
(1) Celkové příjmy státního
rozpočtu se stanoví částkou 94.725,167.000
Kčs, celkové výdaje částkou
94.530,552.000 Kčs, takže vyplývá přebytek
194,615.000 Kčs; v rámci státního
rozpočtu se stanoví pro rozpočet Slovenska
příjmy částkou 15.824,128.000 Kčs
a výdaje částkou 17.516,836.000 Kčs;
Slovenská národní rada může zvýšit
příjmy nad stanovenou částku a o tutéž
částku i výdaje.
(2) Ve státním rozpočtu jsou obsaženy
rozpočty národních výborů,
jejichž příjmy i výdaje činí
31.025,377.000 Kčs; zůstatek rozpočtových
prostředků, který u národních
výborů přechází do roku 1959,
se určuje částkou 441,800.000 Kčs.
(3) Vláda stanoví k vyrovnání rozpočtů
národních výborů podíly na
státních příjmech.
(1) Výdaje mohou být uskutečňovány
jen do výše částek stanovených
ve státním rozpočtu.
(2) Vláda může povolit uskutečnění
výdaje nezbytného pro národní hospodářství
a nekrytého ve státním rozpočtu, zajistí-li
jeho úhradu vyššími příjmy
nebo úsporami na jiných výdajích ve
státním rozpočtu, popřípadě
odsunutím jiného, méně naléhavého
výdaje. Obdobně může vláda povolit
snížení některého příjmu
státního rozpočtu, jestliže toto snížení
vyváží zvýšením jiného
příjmu státního rozpočtu nebo
snížením výdajů.
Vláda a každý její člen, sbor
pověřenců a každý jeho člen,
vedoucí ostatních ústředních
úřadů a rady národních výborů,
jakož i vedoucí odborů a správ rad národních
výborů jsou odpovědni za to, že v oboru
jejich působnosti budou všechny plánované
úkoly splněny hospodárně, že
budou zjišťovány a využívány
reservy v rozvíjejícím se hospodářství,
že příjmových částek státního
rozpočtu bude při nejmenším dosaženo
a výdajové částky nebudou - s výjimkou
případů přípustných
podle tohoto zákona - překročeny.
(1) Rozpočtových prostředků může
být použito pouze do konce roku 1958, a to jen k úhradě
výdajů splatných do konce tohoto roku.
(2) Úhrada výdajů, které mají
a podle ustanovení tohoto zákona mohou být
uskutečněny z rozpočtu na rok 1958, nesmí
být odsunuta k tíži rozpočtových
prostředků příštího roku.
(3) Poukazovat peníze k úhradě výdajů
splatných po 31. prosinci 1958 nebo tvořit jakýmkoliv
způsobem reservy z úspor na rozpočtových
prostředcích není přípustno.
(1) U návrhů zákonů, zákonných
opatření předsednictva Národního
shromáždění, zákonů Slovenské
národní rady, vládních nařízení,
vládních usnesení, nařízení
sboru pověřenců, usnesení sboru pověřenců,
nařízení ministrů, nařízení
pověřenců, vyhlášek a u všech
opatření ústředních úřadů,
jakož i u návrhů usnesení národních
výborů a jejich rad musí být s největší
odpovědností zváženy a v návrzích
vyjádřeny také jejich důsledky hospodářské
a finanční. Důsledky těchto opatření,
zejména pro výdaje popřípadě
pro příjmy státního rozpočtu,
pro bilanci příjmů a výdajů
obyvatelstva nebo pro úvěrový plán,
je třeba vyčíslit a výpočet
připojit k návrhu opatření. Při
každém navrhovaném opatření musí
být zkoumáno, zda jeho povaha připouští
zavedení nových rozpočtových příjmů,
a v kladném případě musí být
tyto nové příjmy vždy navrženy.
(2) U všech opatření, uvedených v odstavci
1, jimiž se zvyšují výdaje nebo snižují
příjmy státního rozpočtu, musí
být zároveň stanovena úhrada zvýšeného
výdaje nebo náhrada úbytku příjmů.
Dlužník nemůže svůj závazek
vůči státu uhradit započtením
své pohledávky za státem.
(1) Jestliže národní výbor dosáhl
nebo určitě dosáhne vyšších
příjmů, než stanovil jeho rozpočet,
nebo uspoří-li na rozpočtovaných výdajích,
při čemž plnění všech jeho
plánovaných úkolů je zajištěno,
může sestavit doplňkový rozpočet.
(2) K získání vyšších příjmů
jako zdrojů pro doplňkové rozpočty
rozvíjejí národní výbory především
služby a místní výrobu a vytvářejí
tak podmínky pro další rozvoj hospodářství
a kultury ve svém obvodu a tím k rozšíření
své hospodářské základny.
3) Doplňkový rozpočet musí být
vyrovnán.
(4) Doplňkový rozpočet národního
výboru nižšího stupně schvaluje
rada národního výboru vyššího
stupně.
(5) Podrobnosti upraví ministr financí směrnicemi,
v nichž stanoví též postup při
převodu nevyčerpaných prostředků
doplňkových rozpočtů do příštího
roku. Ve směrnicích může též
povolit odchylku z ustanovení odstavce 4.
Vláda učiní vhodná opatření
pro státní hospodaření v době
od 1. ledna 1959 do vyhlášení rozpočtového
zákona na rok 1959, nebude-li rozpočtový
zákon na uvedený rok vyhlášen před
1. lednem 1959. Pro toto období platí obdobně
ustanovení §§ 4, 6, 7, 8 a 12.
Ustanovení § 10 odst. 2 zákona č. 83/1952
Sb., o rozpočtech národních výborů
se zrušuje a nahrazuje tímto zněním:
"Národní výbory se mohou zaručovat
jen za závazky podřízených podniků
a jen do výše úměrné svým
příjmům z hospodářské
činnosti; podrobnosti upraví ministerstvo financí.
Za jiné závazky se mohou národní výbory
zaručovat jen podle zvláštních předpisů."
(1) Vládní nařízení č.
108/1953 Sb., o fondech dlouhodobého úvěru
pro výrobní a spotřební družstva,
se zrušuje.
(2) Organisaci, úkoly a hospodaření fondů
dlouhodobého úvěru pro organisace výrobního
družstevnictví upravují statuty, které
vydá ministr financí v dohodě s předsedou
Ústředního svazu výrobních
družstev pro fondy v českých krajích
a pověřenec financí v dohodě s předsedou
Slovenského svazu výrobních družstev
pro fondy na Slovensku.
(1) Vláda se zmocňuje, aby k úhradě
závazků z let minulých použila finančních
přebytků hospodaření let minulých.
(2) Ministr financí se zmocňuje
a) vydat směrnice pro hospodaření podle státního
rozpočtu a jeho kontrolu, a to zejména pokud jde
o používání rozpočtových
prostředků, úhradu výdajů na
nové úkoly ukládané národním
výborům, vázání rozpočtových
prostředků určených na úhradu
úkolů, které odpadly, a o postup při
opatřování úhrady výdajů
na úkoly, jež nejsou plně rozpočtově
zajištěny. Přitom může ministr
financí povolit odchylku z ustanovení § 5 odst.
1;
b) upravit používání nadplánových
zisků a uhrazování neplánovaných
a nadplánových ztrát hospodářských
organisací státního socialistického
sektoru;
c) stanovit výjimky a odchylky z ustanovení zákona
č. 106/ 1951 Sb., o úpravě financování
národních a komunálních podniků,
a z předpisů podle něho vydaných a
stanovit, že se ustanovení těchto předpisů
použije v rozsahu, který zároveň určí,
na ostatní organisace socialistického sektoru.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1958; provedou jej ministr financí a ostatní
členové vlády.