Úkol získat pro myšlenku kontroly co nejširší
masy pracujících platí v plné
míře i pro nás. Dnes, kdy svržené
vykořisťovatelské třídy nejsou
již schopny zmocnit se moci otevřeným vystoupením,
sahají mimo jiné i k takovým zbraním,
jako je narušování rozvoje národního
hospodářství formou rozkrádání
socialistického majetku, okrádáním
spotřebitelů a podobně. Při těchto
svých zákrocích využívají
mnohdy právě zaostalejší části
pracujících.
Čelit těmto nepřátelským tendencím
nutně vyžaduje neustále vychovávat pracující
v duchu socialistické morálky - vyžaduje
ale i důslednou a objektivní kontrolu. Nutnost a
význam kontroly v celém našem národním
hospodářství jsou zvláště
prohloubeny v souvislosti s jeho postupující
decentralisací v řízení, plánování
a financování. Proto i systém kontroly musí
vycházet z nových podmínek v národním
hospodářství, které jsou bezprostředně
určeny novou organisací řízení.
Kontrola shora musí být nerozlučně
spjata s kontrolou zdola tím, že k účasti
na ní budou přibrány široké masy
pracujících. To má přispět
k tomu, aby kontrolní činnost dostala masové
zaměření, aby lépe a aktivněji
napomáhala rozvoji národního hospodářství.
Má-li kontrola sehrávat tu úlohu, která
ji v socialistickém hospodářství
bezpodmínečně přísluší,
pak právě jejím prostřednictvím
je třeba chránit zájmy celostátní,
zájmy celé společnosti. Do popředí
veškeré kontroly se musí dostat především
otázky plnění a zabezpečování
celostátních úkolů a direktiv v podnicích,
závodech, dílnách a na pracovištích.
Jde o to, že právě uvnitř závodů
se rozhoduje o tom, jak úkoly celostátního
plánu budou plněny, zda a jak je kolektiv pracujících
s významem a důležitostí těchto
úkolů seznámen.
Jaký význam má řádná
kontrola, je možno ukázat na kontrolní činnosti
Státní banky v oblasti mezd. Zpřísněním
kontrol, zavedených v roce 1957 a uplatňováním
hmotných sankcí proti ředitelům a
odpovědným pracovníkům při
neoprávněném překračování
mzdových fondů a porušování mzdové
discipliny bylo dosaženo dobrých výsledků.
V ministerstvu paliv byly ve IV. čtvrtletí
1957 uplatněny sankce ve 204 případech snížením
prémií a základních platů.
V ministerstvu stavebnictví byly při uplatnění
sankcí za rok 1957 sníženy požitky vedoucích
zaměstnanců o 750.000 Kčs.
Jak se kontrola banky projevuje a jaké nedostatky jsou
při ní zjišťovány, ukáži
na následujících příkladech:
Tak např. v Krajské opravně STS v Písku
bylo zjištěno, že v závodě
je u odhadových norem používán vyšší
úkolový tarif. Banka žádala zavedení
správného tarifu a snížení rozsahu
mezd na generální opravě o 6,5 %. Závod
sice zavedl správný tarif, ale provedl změkčení
norem, aby nahradil snížení výdělků.
Demontáž traktoru trvala při nesprávném
vyšším tarifu 1.140 minut a po zavedení
správného tarifu 1.560 minut. Tím došlo
k vysokému plnění norem a byly dosahovány
vyšší výdělky než předtím.
V Opravně se také všeobecně vyskytuje
široká nivelisace mezd. Tak např. hodinová
mzda při skládce uhlí, zařazená
do 3. pracovní třídy, činí
7,60 Kčs, při mytí motoru, 4. třída,
7,90 Kčs, při složení motoru, 5. pracovní
třída, 9,28 Kčs a při opravě
čerpadla, 6. pracovní třída, 7,71
Kčs.
Pro ilustraci ukáži ještě jeden případ.
Týká se Okresního stavebního podniku
ve Frýdlantě v Čechách. V podniku
není prováděna řádná
kontrola vykonaných prací. Pracovníkům
jsou poskytovány neoprávněně příplatky
na výkony. Na příklad byla dvěma pracovníkům
za 60 hodin práce vypočítána a proplacena
částka 1.567,57 Kčs, což představuje
24,45 Kčs na hodinu, ačkoliv podle platných
výkonových norem měla činit mzda pouze
389 Kčs. Prostoje nejsou správně evidovány
a jsou zahrnuty do režijních hodin. U dvou zaměstnanců
činily prostoje za 10 pracovních dnů celkem
126 hodin. V obou těchto případech,
mimo jiná opatření, požaduje Státní
banka uplatnění hmotných sankcí vůči
odpovědným pracovníkům.
Nejde tedy jen o kontrolu technických údajů
a ukazatelů v jednotlivých podnicích,
nýbrž o kontrolu komplexní, která musí
odhalovat základní příčiny
nedostatků, příčiny spočívající
v nedostatcích řízení, v politické
práci hospodářských pracovníků,
v nesprávném, ať již úmyslném
nebo neúmyslném chápání direktiv
a směrnic naší strany a vlády.
Z tohoto hlediska je nutno se rovněž dívat
na způsob organisace kontroly. Kontrola shora i zdola má
posílit řízení, upevnit státní
disciplínu, vést ke zvýšené hospodárnosti,
k zvýšení ochrany socialistického
majetku a ve svých důsledcích musí
přinést zkvalitnění řídící
práce hospodářského aparátu.
Především vedoucím hospodářským
pracovníkům musí výsledky kontroly
ukázat, že je nutno více se opírat o
kolektivní zkušenost pracujících.
Za kontrolu zdola můžeme považovat i kontrolní
činnost orgánů národních výborů.
Vždyť národní výbory jsou nejširším
orgánem všeho našeho lidu při správě
státu, jsou neustále pod kontrolou svých
voličů. To znamená všech občanů.
Je nemálo příkladů, kdy veřejná
zasedání národních výborů
přispěla za účinné spolupráce
občanů k odhalování nedostatků
v našem hospodářském i veřejném
životě. Bude proto důležité, aby
při nové organisaci kontrol v našem národním
hospodářství bylo ještě více
pamatováno na aktivní účast občanů
při kontrolní činnosti, aby zvláště
funkcionáři národních výborů
se opírali o poznatky, připomínky a stížnosti
občanů ve svých volebních obvodech.
Kontrolní činnost národních výborů
a všech funkcionářů národních
výborů nesmí však spočívat
jen v tom, že budou sbírat poznatky, ale hlavně
že o výsledcích šetření
a kontrol budou občany informovat, že je budou seznamovat
s opatřeními, která byla právě
na základě připomínek občanů
uskutečněna. Budou-li takto pracovat, pak se jim
i podaří získat široký aktív
občanů pro funkci občanských kontrolorů,
jež je důležitou složkou zvláště
na úseku obchodu a služeb, neboť občané
sami kontrolují, jak pracovníci těchto podniků
zabezpečují potřeby obyvatelstva a služby
pracujícím. Občanská kontrola, prováděná
ve spolupráci s nejširším aktivem
občanů, je jednou z významných
forem účasti pracujících při
řešení každodenních potřeb.
Pracující a veškeré občanstvo
se tak mohou značnou měrou podílet na upevňování
státní discipliny a ochraně socialistického
vlastnictví, mohou kontrolovat a sledovat celé dění
v okruhu svého bydliště i pracoviště.
Důležitou složkou kontroly zdola pak je kontrolní
činnost v závodech.
Podle dekretu o závodních radách má
odborová organisace právo účastnit
se kontroly práce vedení podniku a dozoru hospodaření.
Rozšíření socialistické demokracie
v našem veřejném životě je
především otázkou, jak toto právo
kontroly uplatňovat v nových podmínkách
řízení naší výroby.
Jde o dvě základní otázky. Prostřednictvím
odborové organisace a na půdě odborové
organisace by pracující měli kontrolovat,
jak vedení podniku a vedoucí hospodářští
pracovníci zajišťují jednotnost státního
národohospodářského plánu,
t.j. jak rozpracovávají do technicko- průmyslových
a finančních plánů základní
úkoly, které pro jejich podnik vyplývají
z pětiletých a ročních plánů.
Za druhé mají pracující kontrolovat,
jak jsou rozepsané úkoly zabezpečovány,
to znamená, jak je organisována výroba, aby
plánované úkoly podniku doopravdy byly plněny
a splněny.
Kontrola odborové organisace, resp. pracujících,
má tedy především splnit ten úkol,
který má pro nás rozhodující
význam, to znamená kontrola a účast
pracujících na řízení má
zabránit tomu, aby v plánu byly opomíjeny
úkoly celostátní důležitosti
a aby nebyly vyzvedávány a přednostně
zajišťovány - často pro pohodlí
podniku - věci místního nebo podnikového
zájmu.
Naše strana proto klade tak vysoký význam na
účast pracujících na řízení
výroby, že prostřednictvím odborové
organisace je zapojováno do kontroly činnosti podniku
prakticky celé osazenstvo. Současně tato
kontrola mobilisuje pracující k aktivnímu
a tvůrčímu zajištění uložených
úkolů rozvojem socialistického soutěžení
a zlepšovatelského hnutí. Účast
pracujících na řízení výroby
je tedy významným faktorem pro rozvoj tvůrčích
sil pracujících. Účast pracujících
na řízení výroby vyžaduje bezpodmínečně,
aby především hospodářští
pracovníci s ní počítali, a krátce
řečeno, dobrovolně tuto kontrolu se strany
pracujících všestranně podporovali.
Jde o to, aby při kontrole plánu hospodářští
pracovníci bedlivě zkoumali a studovali připomínky
pracujících a nepřipustili, aby byly přiznány
a založeny. Praxe mnohých závodů, ve
kterých náměty a doporučení
pracujících jsou často přezírány,
je v budoucnosti nepřípustná a bude
vyžadovat soustavné a důsledné kritiky
těch hospodářských pracovníků,
kteří takto jednají.
Neustále je však nutno mít na mysli, že
kontrola práce hospodářského vedení
odborovou organisací je především otázkou
zapojení celého kolektivu pracujících
na řešení otázek výroby, na dodržováni
jednoty a celistvosti našeho plánem řízeného
hospodářství. Je to otázka aktivní
spolupráce mezi odborovou organisací a hospodářskými
pracovníky, protože oba mají stejný
cíl, i když jej rozdílnými metodami
zabezpečují.
Tisíce příkladů za třináct
let budování našeho nového života
nás přesvědčují, že pracujícím
není lhostejné, jak se hospodaří,
jak jsou plněny naše úkoly. Vždyť
iniciativa našich dělníků, rolníků,
technické inteligence a ostatních pracujících,
která se projevuje v mohutném rozmachu socialistického
soutěžení. je přímo názorným
příkladem zájmu pracujících
o rozkvět našeho hospodářství,
o rozkvět celé naší vlasti. A tito pracující
nechtějí a nedopustí, aby neodpovědným
hospodařením s prostředky našeho
státního rozpočtu a záškodnictvím
deklasovaných živlů bylo naše budování
mařeno a narušováno. Vítám proto
novou organisaci kontrol v národním hospodářství,
která odstraňuje dosavadní nedostatky z kontrolní
činnosti a dává předpoklady lepšího
a důslednějšího provádění
kontroly v celém našem životě.
Revoluční odborové hnutí jako nejmasovější
organisace dělnické třídy v naší
vlasti bude dále politicko-výchovnou prací
vést pracující k socialistickému
uvědomění a k tomu, aby kontrola zezdola
přispívala ještě více k zdárnému
využívání výsledků práce
všeho našeho lidu.
Kdo má čisté svědomí, kdo pracuje
poctivě, ten se kontroly bát nemusí. Zavádíme
řadu nových opatření do života.
Učiňme jejich nedílnou součástí
širokou kontrolu, jíž se účastní
všichni pracující, a půjdeme rychleji
k dovršení socialistické výstavby
v naší vlasti. (Potlesk.)
Místopředseda dr. Polanský: Přerušuji
nyní schůzi. K pokračování
ve schůzi se sejdeme zítra ráno v 9 hodin.