Úterý 15. dubna 1958

Úkol získat pro myšlenku kontroly co nejširší masy pracujících platí v plné míře i pro nás. Dnes, kdy svržené vykořisťovatelské třídy nejsou již schopny zmocnit se moci otevřeným vystoupením, sahají mimo jiné i k takovým zbraním, jako je narušování rozvoje národního hospodářství formou rozkrádání socialistického majetku, okrádáním spotřebitelů a podobně. Při těchto svých zákrocích využívají mnohdy právě zaostalejší části pracujících.

Čelit těmto nepřátelským tendencím nutně vyžaduje neustále vychovávat pracující v duchu socialistické morálky - vyžaduje ale i důslednou a objektivní kontrolu. Nutnost a význam kontroly v celém našem národním hospodářství jsou zvláště prohloubeny v souvislosti s jeho postupující decentralisací v řízení, plánování a financování. Proto i systém kontroly musí vycházet z nových podmínek v národním hospodářství, které jsou bezprostředně určeny novou organisací řízení. Kontrola shora musí být nerozlučně spjata s kontrolou zdola tím, že k účasti na ní budou přibrány široké masy pracujících. To má přispět k tomu, aby kontrolní činnost dostala masové zaměření, aby lépe a aktivněji napomáhala rozvoji národního hospodářství.

Má-li kontrola sehrávat tu úlohu, která ji v socialistickém hospodářství bezpodmínečně přísluší, pak právě jejím prostřednictvím je třeba chránit zájmy celostátní, zájmy celé společnosti. Do popředí veškeré kontroly se musí dostat především otázky plnění a zabezpečování celostátních úkolů a direktiv v podnicích, závodech, dílnách a na pracovištích. Jde o to, že právě uvnitř závodů se rozhoduje o tom, jak úkoly celostátního plánu budou plněny, zda a jak je kolektiv pracujících s významem a důležitostí těchto úkolů seznámen.

Jaký význam má řádná kontrola, je možno ukázat na kontrolní činnosti Státní banky v oblasti mezd. Zpřísněním kontrol, zavedených v roce 1957 a uplatňováním hmotných sankcí proti ředitelům a odpovědným pracovníkům při neoprávněném překračování mzdových fondů a porušování mzdové discipliny bylo dosaženo dobrých výsledků. V ministerstvu paliv byly ve IV. čtvrtletí 1957 uplatněny sankce ve 204 případech snížením prémií a základních platů. V ministerstvu stavebnictví byly při uplatnění sankcí za rok 1957 sníženy požitky vedoucích zaměstnanců o 750.000 Kčs.

Jak se kontrola banky projevuje a jaké nedostatky jsou při ní zjišťovány, ukáži na následujících příkladech:

Tak např. v Krajské opravně STS v Písku bylo zjištěno, že v závodě je u odhadových norem používán vyšší úkolový tarif. Banka žádala zavedení správného tarifu a snížení rozsahu mezd na generální opravě o 6,5 %. Závod sice zavedl správný tarif, ale provedl změkčení norem, aby nahradil snížení výdělků. Demontáž traktoru trvala při nesprávném vyšším tarifu 1.140 minut a po zavedení správného tarifu 1.560 minut. Tím došlo k vysokému plnění norem a byly dosahovány vyšší výdělky než předtím. V Opravně se také všeobecně vyskytuje široká nivelisace mezd. Tak např. hodinová mzda při skládce uhlí, zařazená do 3. pracovní třídy, činí 7,60 Kčs, při mytí motoru, 4. třída, 7,90 Kčs, při složení motoru, 5. pracovní třída, 9,28 Kčs a při opravě čerpadla, 6. pracovní třída, 7,71 Kčs.

Pro ilustraci ukáži ještě jeden případ. Týká se Okresního stavebního podniku ve Frýdlantě v Čechách. V podniku není prováděna řádná kontrola vykonaných prací. Pracovníkům jsou poskytovány neoprávněně příplatky na výkony. Na příklad byla dvěma pracovníkům za 60 hodin práce vypočítána a proplacena částka 1.567,57 Kčs, což představuje 24,45 Kčs na hodinu, ačkoliv podle platných výkonových norem měla činit mzda pouze 389 Kčs. Prostoje nejsou správně evidovány a jsou zahrnuty do režijních hodin. U dvou zaměstnanců činily prostoje za 10 pracovních dnů celkem 126 hodin. V obou těchto případech, mimo jiná opatření, požaduje Státní banka uplatnění hmotných sankcí vůči odpovědným pracovníkům.

Nejde tedy jen o kontrolu technických údajů a ukazatelů v jednotlivých podnicích, nýbrž o kontrolu komplexní, která musí odhalovat základní příčiny nedostatků, příčiny spočívající v nedostatcích řízení, v politické práci hospodářských pracovníků, v nesprávném, ať již úmyslném nebo neúmyslném chápání direktiv a směrnic naší strany a vlády.

Z tohoto hlediska je nutno se rovněž dívat na způsob organisace kontroly. Kontrola shora i zdola má posílit řízení, upevnit státní disciplínu, vést ke zvýšené hospodárnosti, k zvýšení ochrany socialistického majetku a ve svých důsledcích musí přinést zkvalitnění řídící práce hospodářského aparátu. Především vedoucím hospodářským pracovníkům musí výsledky kontroly ukázat, že je nutno více se opírat o kolektivní zkušenost pracujících.

Za kontrolu zdola můžeme považovat i kontrolní činnost orgánů národních výborů. Vždyť národní výbory jsou nejširším orgánem všeho našeho lidu při správě státu, jsou neustále pod kontrolou svých voličů. To znamená všech občanů. Je nemálo příkladů, kdy veřejná zasedání národních výborů přispěla za účinné spolupráce občanů k odhalování nedostatků v našem hospodářském i veřejném životě. Bude proto důležité, aby při nové organisaci kontrol v našem národním hospodářství bylo ještě více pamatováno na aktivní účast občanů při kontrolní činnosti, aby zvláště funkcionáři národních výborů se opírali o poznatky, připomínky a stížnosti občanů ve svých volebních obvodech.

Kontrolní činnost národních výborů a všech funkcionářů národních výborů nesmí však spočívat jen v tom, že budou sbírat poznatky, ale hlavně že o výsledcích šetření a kontrol budou občany informovat, že je budou seznamovat s opatřeními, která byla právě na základě připomínek občanů uskutečněna. Budou-li takto pracovat, pak se jim i podaří získat široký aktív občanů pro funkci občanských kontrolorů, jež je důležitou složkou zvláště na úseku obchodu a služeb, neboť občané sami kontrolují, jak pracovníci těchto podniků zabezpečují potřeby obyvatelstva a služby pracujícím. Občanská kontrola, prováděná ve spolupráci s nejširším aktivem občanů, je jednou z významných forem účasti pracujících při řešení každodenních potřeb. Pracující a veškeré občanstvo se tak mohou značnou měrou podílet na upevňování státní discipliny a ochraně socialistického vlastnictví, mohou kontrolovat a sledovat celé dění v okruhu svého bydliště i pracoviště.

Důležitou složkou kontroly zdola pak je kontrolní činnost v závodech.

Podle dekretu o závodních radách má odborová organisace právo účastnit se kontroly práce vedení podniku a dozoru hospodaření. Rozšíření socialistické demokracie v našem veřejném životě je především otázkou, jak toto právo kontroly uplatňovat v nových podmínkách řízení naší výroby.

Jde o dvě základní otázky. Prostřednictvím odborové organisace a na půdě odborové organisace by pracující měli kontrolovat, jak vedení podniku a vedoucí hospodářští pracovníci zajišťují jednotnost státního národohospodářského plánu, t.j. jak rozpracovávají do technicko- průmyslových a finančních plánů základní úkoly, které pro jejich podnik vyplývají z pětiletých a ročních plánů. Za druhé mají pracující kontrolovat, jak jsou rozepsané úkoly zabezpečovány, to znamená, jak je organisována výroba, aby plánované úkoly podniku doopravdy byly plněny a splněny.

Kontrola odborové organisace, resp. pracujících, má tedy především splnit ten úkol, který má pro nás rozhodující význam, to znamená kontrola a účast pracujících na řízení má zabránit tomu, aby v plánu byly opomíjeny úkoly celostátní důležitosti a aby nebyly vyzvedávány a přednostně zajišťovány - často pro pohodlí podniku - věci místního nebo podnikového zájmu.

Naše strana proto klade tak vysoký význam na účast pracujících na řízení výroby, že prostřednictvím odborové organisace je zapojováno do kontroly činnosti podniku prakticky celé osazenstvo. Současně tato kontrola mobilisuje pracující k aktivnímu a tvůrčímu zajištění uložených úkolů rozvojem socialistického soutěžení a zlepšovatelského hnutí. Účast pracujících na řízení výroby je tedy významným faktorem pro rozvoj tvůrčích sil pracujících. Účast pracujících na řízení výroby vyžaduje bezpodmínečně, aby především hospodářští pracovníci s ní počítali, a krátce řečeno, dobrovolně tuto kontrolu se strany pracujících všestranně podporovali.

Jde o to, aby při kontrole plánu hospodářští pracovníci bedlivě zkoumali a studovali připomínky pracujících a nepřipustili, aby byly přiznány a založeny. Praxe mnohých závodů, ve kterých náměty a doporučení pracujících jsou často přezírány, je v budoucnosti nepřípustná a bude vyžadovat soustavné a důsledné kritiky těch hospodářských pracovníků, kteří takto jednají.

Neustále je však nutno mít na mysli, že kontrola práce hospodářského vedení odborovou organisací je především otázkou zapojení celého kolektivu pracujících na řešení otázek výroby, na dodržováni jednoty a celistvosti našeho plánem řízeného hospodářství. Je to otázka aktivní spolupráce mezi odborovou organisací a hospodářskými pracovníky, protože oba mají stejný cíl, i když jej rozdílnými metodami zabezpečují.

Tisíce příkladů za třináct let budování našeho nového života nás přesvědčují, že pracujícím není lhostejné, jak se hospodaří, jak jsou plněny naše úkoly. Vždyť iniciativa našich dělníků, rolníků, technické inteligence a ostatních pracujících, která se projevuje v mohutném rozmachu socialistického soutěžení. je přímo názorným příkladem zájmu pracujících o rozkvět našeho hospodářství, o rozkvět celé naší vlasti. A tito pracující nechtějí a nedopustí, aby neodpovědným hospodařením s prostředky našeho státního rozpočtu a záškodnictvím deklasovaných živlů bylo naše budování mařeno a narušováno. Vítám proto novou organisaci kontrol v národním hospodářství, která odstraňuje dosavadní nedostatky z kontrolní činnosti a dává předpoklady lepšího a důslednějšího provádění kontroly v celém našem životě.

Revoluční odborové hnutí jako nejmasovější organisace dělnické třídy v naší vlasti bude dále politicko-výchovnou prací vést pracující k socialistickému uvědomění a k tomu, aby kontrola zezdola přispívala ještě více k zdárnému využívání výsledků práce všeho našeho lidu.

Kdo má čisté svědomí, kdo pracuje poctivě, ten se kontroly bát nemusí. Zavádíme řadu nových opatření do života. Učiňme jejich nedílnou součástí širokou kontrolu, jíž se účastní všichni pracující, a půjdeme rychleji k dovršení socialistické výstavby v naší vlasti. (Potlesk.)

Místopředseda dr. Polanský: Přerušuji nyní schůzi. K pokračování ve schůzi se sejdeme zítra ráno v 9 hodin.

(Schůze přerušena v 18 hod. 58 min.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP