Oddíl 11 pak zajišťuje jednotné řízení
oboru v případech, kdy obor, popř. i doplňková
výroba bude zahrnut do více výrobních
hospodářských jednotek.
V úpravě řízení výrobních
hospodářských organizací a účelových
organizací přímo ministry se výrazně
projevuje oproštění našich ministrů
od nutnosti řešit operativní otázky;
(mám na mysli běžné řízení
výroby). Pro takový způsob řízení
byly vytvořeny organizační předpoklady
tím, že ve výrobních hospodářských
jednotkách komplexně vybavených, které
mají vlastní odpovědnost za zásobováni
národního hospodářství svými
výrobky, se vyřeší všechny otázky
běžného řízení. Tím
se také posílí a zkvalitní ústřední
řízení, které se může
omezit na řešení jen základních
a zásadních otázek.
Osnova zdůrazňuje, že hlavní činnost
ministrů při řízení výrobní
hospodářské jednotky se soustřeďuje
na určování základních vývojových
koncepcí a zajištění proporcionálního
rozvoje.
Uvádí pak nejzávažnější
příklady otázek, které spadají
do řídící působnosti, tak jak
je vytyčilo usnesení ÚV KSČ. Přitom
ovšem osnova pamatuje na možnost další decentralizace,
ať již v konkrétním případě
nebo v širším rozsahu, v odstavci třetím
§ 50.
Velmi závažná ustanovení, která
v dosavadním zákoně nebyla vůbec obsažena,
jsou ustanovení 13. oddílu o řízení
výrobních hospodářských jednotek
a účelových organizací NV. Tato ustanovení
vycházejí ze zásad ÚV KSČ z
10. VI. 1958 "O zvýšení ekonomické
účinnosti řízení hospodářství
spravovaného národními výbory"
a dávají podklad pro organizaci a řízení
hospodářských odvětví celostátního
významu, pokud jejich řízením byly
pověřeny národní výbory. Zásady
ÚV KSČ uložily, aby i na hospodářských
úsecích řízených národními
výbory byly uskutečněny stejné zásady
jako při nové organizaci průmyslu a stavebnictví,
zejména zvýšena samostatnost a odpovědnost
hospodářských organizací tak, aby
rady KNV se mohly soustředit na řešení
základních a zásadních otázek,
při čemž má být zvětšena
úloha zasedáni národních výborů.
Ministerstva se musí zaměřit - a to ve vztahu
k výkonným orgánům - na pomoc při
řešení zásadních ekonomických
problémů rozvoje odvětví, vytváření
předpokladů pro co nejúčinnější
využívání ekonomických zákonů
a na soustavnou péči o uplatňování
nejnovějších poznatků vědy a
zavádění nejvyspělejší
techniky. Podle těchto zásad je upraveno řízení
výrobních hospodářských jednotek
národními výbory. Přitom osnova zajišťuje,
aby bylo KNV svěřeno řízení
národních podniků na všech úsecích,
kde NV mohou tento úkol účelněji obstarávat.
Při zachováni zásady dvojí podřízenosti
zajišťuje osnova převedení těchto
organizací do řízení národních
výborů podle zásady, aby organizace byla
podřízena tomu národnímu výboru,
v jehož obvodu působnosti převážně
uspokojuje potřeby našich pracujících.
Tak vytváří předpoklady k tomu, aby
národní výbory mohly takové organizace
řídit účinněji a se znalostí
věci, jakož i využívat místních
možností a zdrojů a rozvinout organizátorskou
a výchovnou práci k zabezpečení co
nejhlubší účasti pracujících
na řízení.
Oddíl 14 umožňuje, aby byly řešeny
i některé mimořádné případy
zřízením zvláštních organizací,
jako na příklad sdružení nakladatelských
podniků, kde budou i podniky společenských
organizací a rozpočtové organizace.
Provádění zákona, soudružky a
soudruzi, si nevyžádá dalších prostředků
ze státního rozpočtu. Navržená
opatření jsou organizačním podkladem
a součástí celého souboru dalekosáhlých
změn v plánování, financování,
zásobování a odbytu a ve využívání
ekonomických podnětí, které mají
byt uskutečněny v našem hospodářství
od 1. 1. 1959 a které mají zajistit, abychom co
nejlépe využili všech předností
našeho zřízení, zejména uvědomění,
iniciativy a tvořivé síly našeho lidu
k dovršení socialistické výstavby v
naší vlasti.
V celonárodní diskusi vyjádřil náš
lid svůj plný souhlas s politikou strany a s úkolem
dovršit socialistickou výstavbu, i přesvědčení
o správnosti úkolů, které vytýčil
Xl. sjezd KSČ. Tato důvěra pracujících
a jejich odhodlání je zárukou, že smělé
a velké úkoly uložené Xl. sjezdem také
čestně splníme.
Návrhem, soudružky a soudruzi, se zabýval ve
své schůzi dne 7. října t. r. ústavně
právní výbor a dne 9. října
t. r. výbor rozpočtový a hospodářský,
z jejichž pověření doporučuji
Národnímu shromáždění,
aby vládní návrh, kterým se mění
a doplňuje zákon o národních podnicích
a některých jiných hospodářských
organizací, schválilo. (Potlesk.)
Místopředseda NS Fiala: Do rozpravy k projednávanému
bodu se přihlásil poslanec Závěta
a poslankyně Svobodová.
Dávám slovo poslanci Závětovi.
Poslanec Josef Závěta:
Soudružky a soudruzi poslanci!
Komunistická strana Československa, plníc
své poslání vůdčí síly
socialistické výstavby, včas ukázala,
že organizace a řízení našeho hospodářství
již neodpovídají potřebám dalšího
rozvoje a že je třeba vzhledem k narůstajícím
úkolům postupovat rychleji vpřed. Celostátní
konference KSČ z června 1956 svým usnesením
postavila do popředí jako rozhodující
článek boje za další rozvoj našeho
hospodářství zdokonalení organizace,
řízení a plánování.
Tato celostátní konference konstatovala, že
nedostatky, které snižují ekonomickou účinnost
řízení hospodářství,
spočívají především v
silné centralizaci, jež vede k složitosti a těžkopádnosti
v rozhodování, tlumí iniciativu pracujících,
ztěžuje vedoucím hospodářským
pracovníkům spojení s masami a plodí
byrokratické metody práce. Z toho všeho vyplývá,
že chceme-li dosáhnout nápravy, pak ruku v
ruce s rozšiřováním pravomoci podniků
musí jít odpovídající úpravy
v organizační výstavbě hospodářství.
Především půjde o to, vybavit podniky
tak, aby rozšířené pravomoci mohly plně
využívat a uloženým povinnostem dostát.
Rozšíření pravomoci podniků by
samo o sobě nestačilo, kdyby zůstala beze
změny naše metodika plánování.
Proto dalším základním předpokladem
pozvednutí úrovně řízení
rozšířením iniciativy podniků
je další zdokonalování naší
metodiky plánování, jak to uložila již
celostátní konference KSČ.
Nyní bych chtěl uvést některé
konkrétní příklady z Ostravska. Ve
Vítkovických železárnách Klementa
Gottwalda bylo s přípravou na nový systém
započato v období všenárodní
diskuse, kde pracující podávali mnoho podnětných
připomínek k zlepšení a zjednodušení
výroby po nabývajících zkušenostech
z praxe. Od 1. dubna letošního roku je ve VŽKG
uplatněna změna v systému řízení
výroby.
K uskutečnění usnesení ÚV KSČ
o změnách v organizaci plánování,
financování a evidence národního hospodářství
byla provedena ve VŽKG první etapa začleňováním
dosavadních podniků a vytvořením hutnicko-strojírenského
kombinátu. Současně k 1. dubnu t. r. byla
provedena změna v organizační struktuře
podniku VŽKG, která se vyznačuje třístupňovým
systémem řízení. Byly vytvořeny
organizační podmínky pro zajištění
zvýšené pravomoci a odpovědnosti přenesené
na podnik a současně v nejširší
míře přenesena odpovědnost a pravomoc
na závody a provozy. Tyto organizační změny
vytvořily podmínky pro zajištění
druhé etapy, podstatně významnější,
to je provedení změny v metodice, plánování,
financování a evidenci.
Z obtíží, které podniku brání
v úspěšném zavádění
nové metodiky plánování a financování,
nutno vyzvednout především nedostatek výhledových
plánů, a to jak na úseku technického
rozvoje, tak i v plánu odbytu. Ukázalo se, že
rozhodující úlohu sehrávají
stranické a odborové orgány na závodech
VŽKG při přesvědčování
našich pracujících, že nová organizace
našeho národního hospodářství
je správná. Získaná důvěra
pracujících ve správnost všech opatření
v našich národních podnicích, ve správnost
nové plánovací metodiky, mobilizuje všechny
pracující v období přípravy
plánu k odhalování rezerv a tak umožňuje
zajišťování již při sestavování
plánu přijetí vyšších, než
rozpisem stanovených úkolů.
Plánované snížení nákladů
je v současné době zajišťováno
v úhrnu i ostatními ukazateli plánu soutěžením
a socialistickými závazky jednotlivců a kolektivů
na pracovištích, provozech a závodech. Všechny
tyto socialistické závazky byly uzavírány
na počest Velké říjnové socialistické
revoluce. Kupříkladu VŽKG závod 1. uzavřel
závazek na nadplánovanou výrobu 5750 tun
koksu ve IV. kvartále, 1970 tun surového železa,
4000 tun aglomerátu, 1000 tun cementační
mědi, dále závazek na zvýšení
vytěžení vápence již v měsíci
září o 7000 tun, páleného vápna
o 600 tun a výroby cementu o 7000 tun. Dále v tomto
závodě byly uzavřeny závazky na snížení
vlastních nákladů, snížení
zdržného atd.
V závodě 2. se všichni pracující
zavázali vyrobit do konce roku 1958 7000 tun oceli nad
plán, 7551 tun válcovaného materiálu
za tepla, 1020 tun válcovaného materiálu
za studena, dále sníží výrobní
náklady ve IV. čtvrtletí o 1 000 000 Kčs,
a ke 100% splnění exportu. Z těchto údajů
je vidno, jakým velikým pomocníkem a hybnou
pákou je socialistická soutěž jak k
zvyšování produktivity, tak k prověrce
efektivnosti. Z toho také vidíme, že naši
pracující jsou plně srozuměni s celou
politikou našeho národního hospodářství.
Na některých pracovištích jako ve válcovně
za studena a jinde po dobu 7 let byly sváděny boje
při přijímání kontrolních
čísel plánu.
V tom se projevuje zásadní rozdíl proti staré
plánovací metodice, kdy snahou pracovníků
na závodech bylo, prosadit co nejnižší
úkoly do plánu a tyto v průběhu roku
překračovat a tím si zajistit příznivé
podmínky pro výplatu prémií.
Proto i příprava plánu na příští
rok 1959 byla přijímána v pracovištích
s vyššími výrobními úkoly,
jelikož pracující byli široce seznámeni
se správností této nové metodiky za
pomoci stranické a odborové organizace, a tím
se snaží vytvářet podmínky k
zvládnutí úkolu plánu. Přesvědčují
se zároveň, že zvýšená účast
pracujících na řízení podniků
jim dává prostřednictvím normativů
jak pravomoc, tak i právo na vyšší odměnu.
Obdobně tomu bylo u vysokých pecí ve válcovnách,
ve slévárně ocelolitiny, v lisovně,
kovárně a dalších provozech.
Dobré zkušenosti s organizací podniků
vykazují také Železárny a drátovny
národní podnik v Bohumíně. Vedoucí
podnik v Bohumíně vznikl z Bohumínských
železáren Gustava Klimenta Bohumín, jež
změnily název na Železárny a drátovny
n. p. Bohumín a byly k nim přičleněny
bývalé podniky Drátovny n. p. Bohumín,
Kovové tkaniny n. p. Kamenná, Ocelárna n.
p. Uhříněves. Z podniků Železárny
Antonína Zápotockého n. p. Vamberk, Pérovna
n. p. Hostivař a Kovové tkaniny n. p. Brezová
pod Bradlom se staly pobočné podniky, podřízené
vedoucímu podniku v Bohumíně. Jak vyplývá
z úvodu, došlo reorganizací ke zrušení
tří podnikových ředitelství,
tj. n. p. Drátovny Bohumín, n. p. Kovové
tkaniny Kamenná a Ocelárna Uhříněves.
Podnikové ředitelství n. p. Drátoven
bylo úplně likvidováno proto, že došlo
ke splynutí s bývalými Bohumínskými
železárnami Gustava Klimenta ve vedoucí podnik.
Z n. p. Kovové tkaniny Kamenná byl vytvořen
pobočný závod, který je řízen
vedoucím závodu. Vedoucí závodu má
dva zástupce, a to technicko- výrobního a
ekonomicko-obchodního. K témuž řízení
došlo u dalších shora jmenovaných pobočných
podniků.
Z rozboru a dosavadních zkušeností vyplývá,
že příznivý vliv organizace se projevuje
v tom, že v důsledku likvidace tří podnikových
ředitelství došlo k zjednodušení
kooperačních vztahů, zkrácení
odbytových a zásobovacích cest, k lepšímu
využití základních fondů, takže
již ve druhém čtvrtletí jsou vykazovány
úspory na pracovní a celopodnikové režii.
Například na jiná důležitá
pracoviště bylo přeřazeno 74 inženýrsko-technických
a administrativních pracovníků. Zde mohu
zdůraznit i takovou skutečnost, že hlavní
správa druhovýroby byla zrušena a většina
úkolů tohoto bývalého útvaru
byla převzata základním závodem, který
plní výrobní úkoly stejně odpovědně,
jako před zrušením hlavní jmenované
správy.
Taktéž i z mého volebního obvodu na
velkodole Stalin mohu podat pádné důvody
příprav a výsledků z usnesení
celostátní konference KSČ z roku 1956 o reorganizaci
k zákonu o národních podnicích právě
projednávanému. Přirovnávám
měsíc srpen 1958 s týmž měsícem
z roku 1957:
V srpnu 1957 byl těžební plán 56 380
tun a splněn na 46 060 t = 81,7%, v srpnu 1958 byl těžební
plán 62 920 tun a splněn na 8 7 920 t = 139,7%,
při průměrném výdělku
v celém podniku v roce 1957 = 1 794 Kčs,
při průměrném výdělku
v celém podniku v roce 1958 = 2 052 Kčs.
V roce 1958 byl také zvýšen stav na 1 technika
z 11 na 14 horníků.
V roce 1958 byl také zvýšen stav na 1 administrativní
sílu ze 47 na 63.
Také stoupla produktivita z 22,26 z roku 1957 na 26,39
t na 1 dělníka v roce 1958. Tedy produktivita stoupla
o celých 18%. Celkový výkon těžby
na 1 směnu činil v roce 1957 - 1053 t a nyní
činí v roce 1958 - 1356 t. Produktivita s průměrnými
výdělky je relativní. V plánu 1959
stoupne těžba na velkodole Stalin o 15,5%, což
bylo prodiskutováno pracujícími.
Taktéž v roce 1959 bude 1/4
těžby mechanizována; je to sice nízké
procento oproti jiným dolům, ale i to se budou snažit
zvyšovat postupně, jelikož jim dělá
potíže tektonika. Hlavním pilířem
zvyšování těžby uhlí je
stabilizace kádrů neb pracují se 64% brigádníků
a souvisí to zároveň s bytovou výstavbou,
která pevně váže získání
brigádníků.
Již tyto některé příklady ukazují,
že jedním ze základních cílů
opatření k důslednému uplatnění
zásady demokratického centralizmu je vytvářet
předpoklady pro další zvýšení
aktivní účasti pracujících
na řízení. Komunistická strana Československa
na aktivní účast mas v socialistické
výstavbě vždycky kladla největší
důraz.
Závěrem k projednávanému zákonu,
kterým se mění a doplňuje zákon
o národních podnicích a některých
jiných hospodářských organizacích
chtěl bych říci, že stále nejdůležitějším
úkolem v současné době je správně
vysvětlovat smysl a cíle boje za vyšší
efektivnost národního hospodářství,
obrátit na tento problém pozornost všech pracujících
podniků a závodů a rozvíjet široké
hnutí za odhalování rezerv, za zdokonalování
a všestranné zhospodárňování
výroby a zvyšování produktivity práce.
Musíme si být všichni neustále vědomi
toho, že ne několik vedoucích pracovníků,
jak o tom hovořil na XI. sjezdu první tajemník
KSČ a president republiky s. Antonín Novotný,
nýbrž porozumění, účast
a tvůrčí činnost celé masy
pracujících rozhodne o tom, jaký bude přínos
našich podniků k dovršení výstavby
socialismu. (Potlesk.)
Místopředseda posl. Fiala: Dávám
dále slovo posl. Svobodové.
Posl. Svobodová: Soudružky a soudruzi.
Při studování novely zákona o národních
podnicích a některých jiných hospodářských
organizacích je na první pohled zřejmé,
jak veliký význam bude mít pro vytvoření
ještě užších vztahů spolupráce
odborových organizací s vedoucími hospodářskými
pracovníky.
Je to jeden z vážných kroků, který
vyplynul z jednání XI. sjezdu KSČ, kde první
tajemník ÚV KSČ a president republiky s.
Novotný zdůraznil, že "poměr mezi
odbory a hospodářskými orgány musí
být i nadále poměrem vzájemné
spolupráce a součinnosti, jak to vyplývá
z charakteru našeho státu. Odborová organizace
ani nenahrazuje hospodářské vedení,
ani není jeho přívěskem. Tato zásada
musí najít jasný výraz v nových
opatřeních, která se na úseku odborů
připravují a také v příslušných
zákonech."
A mohu zcela otevřeně říci, že
naši odboráři přijmou s velkým
porozuměním toto nové zákonné
opatření, které bude jedním z prostředků,
jak dále zvýšit účast pracujících
na řízení a kontrole výroby.
Chtěla bych v této souvislosti zdůraznit,
že úroveň vzájemné spolupráce
hospodářských a odborových orgánů
bude i nadále odvislá od toho, jak odborové
organizace budou umět využít daných
jim práv.
Až doposud platila zásada, že váha stanovisek
a názorů odborové organizace na závodě
byla vždy taková, jakou si svými pracovními
výsledky, svou schopností aktivizovat kolektiv dělníků
a zaměstnanců, dovedla vytvořit.
A právě tyto skutečnosti přispěly
k tomu, že je možno dnes i po právní stránce
formulovat otázky vztahů a spolupráce mezi
hospodářskými a odborovými orgány
daleko přesněji.
Důležitým momentem v předložené
osnově i statutu je nepochybně vymezení vztahů
hospodářských orgánů k odborové
organizaci. To povede k tomu, aby hospodářští
pracovníci ještě více než dosud
viděli v závodních výborech své
spolupracovníky, aby se oprostili od nesprávného
výkladu zásady jediného vedoucího,
kdy nepovažovali za potřebné projednávat
otázky týkající se ať již
výroby či pracujících, se závodním
výborem, ani skládat účty ze své
činnosti kolektivu dělníků a zaměstnanců.
Na druhé straně vymezení vztahů povede
i k tomu, aby si závodní výbory uvědomily
svoji zvýšenou odpovědnost, aby se ještě
více než dosud radily s kolektivem techniků,
konstruktérů, novátorů. A tím
bude záruka, že nová technika, zlepšovací
náměty a dobrá příprava novátorské
práce se dostane na všechna pracoviště
a bude lepší porozumění pro zavádění
nové technologie mezi závody na zvýšení
kvality i produktivity práce.