Národní shromáždění Republiky
československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Státní rozpočet je základním
finančním plánem státu.
(2) Zdrojem příjmů státního
rozpočtu je především socialistická
výroba a budovatelské úsilí pracujícího
lidu. Prostředky státního rozpočtu
slouží k finančnímu zabezpečení
hospodářské a kulturní výstavby
a k upevňování moci a síly republiky.
(3) Státní rozpočet vychází
z pětiletých plánů rozvoje národního
hospodářství. Je spjat s ročními
plány rozvoje národního hospodářství
a opírá se o finanční plány
a rozpočty ministerstev, podniků státního
socialistického sektoru a národních výborů.
(4) K zabezpečení cílů
státního rozpočtu se rozvíjí
tvůrčí účast lidu, jako jediného
hospodáře a společenského vlastníka
všeho národního majetku, na řízení
hospodářství a správě státu.
(1) Celková výše příjmů
a výdajů státního rozpočtu
se stanoví pro každý rok rozpočtovým
zákonem v souladu s úkoly pětiletého
plánu.
(2) Rozpočtový rok je shodný s
rokem kalendářním.
(3) Státní rozpočet musí
být vyrovnaný.
Státní rozpočet je jednotný. Skládá
se z rozpočtů ministerstev a ostatních ústředních
úřadů a orgánů a z rozpočtů
národních výborů; součástí
státního rozpočtu je rozpočet Slovenska.
(1) V rámci státního rozpočtu
se stanoví pro každý rozpočtový
rok příjmy a výdaje rozpočtu Slovenska
a rozpočtů národních výborů.
(2) Slovenská národní rada může
zvýšit příjmy rozpočtu Slovenska
nad stanovenou částku a o tutéž částku
zvýšit i výdaje.
(3) Národní výbor může
zvýšit příjmy svého rozpočtu
nad stanovenou částku a o tutéž částku
zvýšit i výdaje.
(1) Hospodářské organizace státního
socialistického sektoru jsou zapojeny na státní
rozpočet finančními vztahy, určenými
v jejich finančních plánech. Tyto vztahy
upravují zvláštní předpisy.
(2) Rozpočtové organizace jsou na státní
rozpočet zapojeny buď hrubými příjmy
a výdaji anebo finančními vztahy (zvláštní
rozpočtové organizace).
(3) Organizacím, které plní důležité
veřejné úkoly, mohou být poskytovány
příspěvky ze státního rozpočtu
za podmínek stanovených ministerstvem financí.
(1) Skladba státního rozpočtu
musí odpovídat organizační struktuře
hospodářství a státní správy
a musí být jednoduchá, jasná a přehledná.
(2) Skladbu státního rozpočtu
stanoví ministr financí.
(1) Vláda stanoví lhůty pro sestavování
státního rozpočtu.
(2) Při sestavování návrhu
svého rozpočtu jsou všechny organizace povinny:
a) odkrývat všechny zdroje pro zvýšení
příjmů a snížení výdajů
a využívání jich;
b) zařazovat do rozpočtu výdaje pouze v částkách
nutných k účelnému a hospodárnému
plnění úkolů.
(1) Prostředků určených
ve státním rozpočtu k úhradě
výdajů smí být použito jen k
účelům, pro které byly určeny,
a jen do výše stanovené rozpočtem. Ministr
financí stanoví, ve kterých případech
muže být uvedených prostředků
použito k jinému účelu.
(2) Vláda může povolit uskutečnění
výdaje nezbytného pro národní hospodářství
a nezajištěného ve státním rozpočtu,
pokud jej nelze krýt v rozpočtu ministerstva, ústředního
úřadu nebo orgánu, v rozpočtu kraje
nebo v rozpočtu Slovenska, zajistí-li jeho úhradu
vyššími příjmy nebo úsporami
na jiných výdajích ve státním
rozpočtu, popřípadě odsunutím
jiného, méně naléhavého výdaje.
Obdobně může vláda povolit snížení
některého příjmu státního
rozpočtu, jestliže toto snížení
vyváží zvýšením jiného
příjmu státního rozpočtu nebo
snížením výdajů.
Vláda a každý její člen, sbor
pověřenců a každý jeho člen,
vedoucí ústředních úřadů
a orgánů a rady národních výborů
odpovídají za to, že v oboru jejich působnosti
budou všechny plánované úkoly plněny
hospodárně, že budou zjišťovány
a využívány rezervy v hospodářství,
že příjmových částek státního
rozpočtu bude přinejmenším dosaženo,
a že výdajové částky nebudou
překročeny, s výjimkou případů
přípustných podle tohoto zákona.
(1) Rozpočtových prostředků
může být použito pouze do konce rozpočtového
roku, a to jen k úhradě výdajů splatných
do konce tohoto roku.
(2) Úhrada výdajů, které
mají a mohou být uskutečněny ze státního
rozpočtu v běžném rozpočtovém
roce, nesmí být odsunuta k tíži státního
rozpočtu na příští rok.
(3) Poukazovat rozpočtové prostředky
předem k úhradě výdajů splatných
po uplynutí běžného rozpočtového
roku není přípustné.
(4) Tvořit rezervy z rozpočtových
prostředků není přípustné,
pokud není dále stanoveno jinak.
(5) Národní výbory si mohou ponechat
část přebytků rozpočtového
hospodaření a použít jich v příštích
letech. Ministr financí stanoví zásady pro
hodnocení výsledků hospodaření
národních výborů.
(6) K zabezpečení plynulého chodu
hospodaření a řádného plnění
závazků organizacemi, které hospodaří
s rozpočtovými prostředky, jakož i z
jiných vážných důvodů,
může ministr financí stanovit odchylky od ustanovení
odstavců 1 až 4.
(1) U návrhů zákonů, zákonných
opatření předsednictva Národního
shromáždění, zákonů Slovenské
národní rady, vládních nařízení
a usnesení, nařízení a usnesení
sboru pověřenců, nařízení
a vyhlášek ministrů a pověřenců
a u všech opatření ministerstev, ústředních
úřadů a orgánů, jakož
i u návrhů nařízení a usnesení
národních výborů a jejich rad, musí
být s největší odpovědností
zváženy a v návrzích vyjádřeny
také jejich důsledky hospodářské
a finanční. Důsledky těchto opatření
pro příjmy a výdaje státního
rozpočtu je třeba vyčíslit a výpočet
připojit k návrhu opatření. Při
každém navrhovaném opatření se
musí zkoumat, zda jeho povaha připouští
zavedení nových příjmů státního
rozpočtu a v kladném případě
se musí nové příjmy vždy navrhnout.
(2) U všech opatření uvedených
v odstavci 1, jimiž se zvyšují výdaje
nebo snižují příjmy státního
rozpočtu, musí být zároveň
navržena úhrada zvýšeného výdaje
nebo náhrada úbytky příjmů.
Vláda učiní vhodná opatření
pro státní hospodaření v době
od 1. ledna rozpočtového roku do vyhlášení
rozpočtového zákona na příslušný
rok, nebude-li rozpočtový zákon vyhlášen
před 1. lednem rozpočtového roku.
(1) Každý národní výbor
sestavuje svůj rozpočet a hospodaří
podle něj.
(2) Národní výbory zajišťují
pomocí rozpočtů rozvoj výroby a placených
služeb pro obyvatelstvo ve svých obvodech působnosti
k dalšímu nepřetržitému vzestupu
a rozvoji hmotné a kulturní úrovně
pracujících a k dalšímu rozvoji svých
obcí, měst, okresů a krajů; přitom
musí dbát jednoty a souladu celostátních
a místních zájmů.
(1) Rozpočet národního výboru
musí být vyrovnaný.
(2) Vláda stanoví národním
výborům podíly na státních
příjmech a příděly ze státního
rozpočtu.
(1) Dosáhne-li národní výbor
nadplánových příjmů nebo úspor
na výdajích při řádném
plnění všech svých úkolů,
může sestavit doplňkový rozpočet;
schvaluje jej národní výbor.
(2) Doplňkový rozpočet musí
být vyrovnaný.
(3) Doplňkový rozpočet je součástí
rozpočtu národního výboru.
(1) Národní výbory nemohou uzavírat
půjčky.
(2) Národní výbory se mohou zaručovat
jen za závazky podřízených podniků
a jen do výše úměrné příjmům
národního výboru z hospodářské
činnosti; podrobnosti upraví ministerstvo financí.
Za jiné závazky se mohou národní výbory
zaručovat jen podle zvláštních předpisů.
Způsob sestavování, vyrovnání,
projednání a schvalování rozpočtů
národních výborů a hospodaření
podle nich a jeho kontrolu, jakož i podmínky pro tvoření
rezerv v rozpočtech upravují rozpočtové
řády národních výborů.
Rozpočtové řády vydává
ministr financí.
(1) Ministerstvo financí provádí
soustavnou kontrolu finančního hospodaření
na základě kontroly plnění státního
rozpočtu ve všech jeho částech. Úkolem
této kontroly je zkoumat rozborem ekonomických souvislostí,
jak jsou zabezpečovány a plněny úkoly
státního plánu a rozpočtu, uspokojovány
potřeby společnosti a zda byly dodrženy zásady
státní finanční politiky. Tuto soustavnou
ekonomickou kontrolu doplňuje účelně
prověrkami v ministerstvech, ústředních
úřadech a orgánech, v ústředích
organizací a u národních výborů
a v organizacích těmto orgánům podřízených,
při kterých si ověřuje i správnost
metodiky financování. Tím ministerstvo financí
napomáhá maximální tvorbě všech
zdrojů a jejich nejefektivnějšímu využívání,
a odstraňuje nedostatky v hospodaření; zároveň
navrhuje opatření k trvalému rozvoji výrobních
sil a upevňování socialistických výrobních
vztahů.
(2) Ministerstvu financí přísluší
provádět svým zvláštním
revizním útvarem revize hospodaření
rozpočtovými prostředky v ministerstvech,
ústředních úřadech a orgánech,
v ústředích organizací a u krajských
národních výborů a metodicky usměrňovat
tuto prověrkovou a revizní činnost v oboru
ministerstva financí. Revize hospodaření
rozpočtovými prostředky musí být
provedena alespoň jednou za dva roky, pokud prováděcí
předpisy nestanoví jinak.
(3) Kontrolní orgány, které provádějí
prověrky a revize, jsou oprávněny provádět
všechny úkony, které jsou nutné k prověrce
a revizi, zejména vstupovat do veškerých místností,
zařízení a prostorů náležejících
prověřované (revidované) organizaci,
zabezpečit prověřovaný (revidovaný)
materiál, popřípadě vzít jej
do úschovy, je-li nebezpečí, že bude
ztracen nebo zavlečen, a nebrání-li tomu
důležitý obecný zájem.
(4) Vedoucí organizací nebo pracovníci
jimi zmocnění jsou povinni na požádání
poskytnout kontrolním orgánům veškerou
pomoc k řádnému provedení prověrky
(revize), zejména jsou povinni předkládat
veškeré požadované písemnosti,
zvláště písemnosti národohospodářské
evidence, rozpočty, finanční plány
a rozbory, materiál o prověrkách, revizích
a inspekcích všeho druhu provedených kterýmkoli
orgánem.
(5) Vedoucí a ostatní pracovníci
organizace jsou povinni podávat kontrolním orgánům
požadovaná vysvětlení a znalecké
a jiné odborné posudky.
(6) Kontrolní orgány jsou povinny zachovávat
státní, hospodářské a služební
tajemství o věcech, o nichž se dozvěděli
při své činnosti.
(7) Všechny státní orgány
jsou povinny poskytovat v mezích své působnosti
kontrolním orgánům účinnou
pomoc.
(8) Ministr financí v dohodě se zúčastněnými
ministry a vedoucími ústředních úřadů
a orgánů vydá podrobnější
předpisy zejména o prověrkách a revizích
prováděných ministerstvem financí.
(9) Zvláštní předpisy o kontrole
daní, dávek a poplatků nejsou dotčeny.
Vláda se zmocňuje použít k úhradě
závazků minulých let finančních
přebytků hospodaření let minulých.
(1) Ministr financí upraví prováděcími
předpisy
a) sestavování návrhu státního
rozpočtu, hospodaření rozpočtovými
prostředky a finanční hospodaření
rozpočtových organizací, jakož i poskytování
úvěrů těmto organizacím,
b) platební a zúčtovací styk a pokladní
operace organizací státního socialistického
sektoru a jejich kontrolu peněžními ústavy,
zejména kontrolu čerpání mzdových
fondů, jakož i důsledky porušení
finanční kázně,
c) provozování loterií a jiných podobných
her, popřípadě jejich organizaci.
(2) Ministr financí upraví pro ostatní
organizace socialistického sektoru věci uvedené
v odst. 1 písm. b), a to v dohodě s příslušnými
ústředími těchto organizací
a zúčastněnými ústředními
úřady.
Generální ředitel Státní banky
československé upraví na základě
předpisů vydaných podle ustanovení
§ 20 odst. 1 písm. a) a b) a odst. 2 směrnicemi
podrobněji financování základních
prostředků a jeho kontrolu, úvěrování,
platební a zúčtovací styk, pokladní
operace a kontrolu čerpání mzdových
fondů.
Ministr financí vydá v dohodě s předsedou
Ústředního svazu výrobních
družstev statuty upravující organizaci, úkoly
a hospodaření fondů dlouhodobého úvěru
pro organizace výrobního družstevnictví
v českých krajích.
(1) Zrušují se všechny předpisy,
které odporují tomuto zákonu; zejména
se zrušují zákon č. 83/1952 Sb., o rozpočtech
národních výborů, a zákon č.
86/1952 Sb., o kontrolní a revizní správě
ministerstva financí.
(2) Ustanovení zákona č. 83/1958
Sb., o úpravě finančního plánování
a finančního hospodaření národních
podniků a ostatních hospodářských
organizací státního socialistického
sektoru nejsou dotčena.
Tento zákon nabývá účinnosti
ode dne 1. ledna 1959; provedou jej všichni členové
vlády.
Výbor ústavně právní projednal
ve své schůzi konané dne 4. února
1959 vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon o soudních
poplatcích (tisk 285). Výbor změnil v návrhu
zákona v čl. II navrženou účinnost
zákona "ode dne vyhlášení"
na "ode dne 1. dubna 1959" a doporučuje jej Národnímu
shromáždění s touto úpravou ke
schválení. Posunutí účinnosti
zákona k 1. dubnu t. r. je odůvodněno tím,
aby soudy mohly vykonat včas potřebné přípravy
k provedení tohoto zákona.