Národní shromáždění republiky Československé 1955.

II. volební období. 2. zasedání.

9.

Vládní návrh,

Rozpočtový zákon na rok 1955

ze dne.................................................1955.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§1.
Cíle státního rozpočtu.

Finanční prostředky, které jsou stanoveny
státním rozpočtem jako základním finančním
plánem státu a jejichž zdrojem je především
socialistická výroba a budovatelské úsilí pra-
cujícího lidu, slouží k dalšímu rozvoji výroby,
k zabezpečení a k trvalému zvyšování hmot-
né a kulturní úrovně pracujícího lidu a k pod-
poře úsilí o zachování míru. Musí jich být
proto používáno tak, aby byly splněny vše-
chny úkoly státního plánu rozvoje národního
hospodářství, zejména úkoly v základních od-
větvích, v uhelné, energetické a rudné zá-
kladně a aby byla zvyšována zemědělská vý-
roba; tím bude zajištěno uspokojování zvyšu-
jících se potřeb pracujících.

§2.

Stanovení výše státního
rozpočtu.

(1) Celkové příjmy státního rozpočtu se sta-
noví částkou 86. 209, 424. 000 Kčs, celkové vý-
daje částkou 86. 039, 452. 000 Kčs, takže vy-
plývá přebytek 169, 972. 000 Kčs.


2

(2) Ve státním rozpočtu jsou obsaženy roz-
počty národních výborů, jejichž příjmy i vý-
daje činí 15. 523, 742. 000 Kčs; kromě toho činí
zůstatek rozpočtových prostředků národních
výborů přecházejících do roku 1956 částku
441, 800. 000 Kčs.

(3) Vláda stanoví k vyrovnání rozpočtů ná-
rodních výborů procentní podíly na státních
příjmech.

§3.

Hospodaření podle státního
rozpočtu.

(1) Výdaje (investiční i neinvestiční) mohou
být uskutečňovány jen do výše částek sta-
novených ve státním rozpočtu.

(2) Vláda může povolit uskutečnění nezbyt-
ného výdaje, nekrytého ve státním rozpočtu,
je-li jeho úhrada zajištěna vyššími příjmy
nebo odsunutím jiného, méně naléhavého vý-
daje.

§4.
Odpovědnost za hospodaření.

Vláda a každý její čten, vedoucí ostatních
ústředních úřadů a rady krajských národních
výborů jsou odpovědni za to, že v oboru jejich
působnosti budou při hospodaření všechny
plánované úkoly splněny hospodárně, že bu-
dou zjišťovány a využívány reservy, jež vzni-
kají v rozvíjejícím se hospodářství, že příjmo-
vých částek státního rozpočtu bude při nej-
menším dosaženo a výdajové částky nebudou
- s výjimkou případů přípustných podle to-
hoto zákona - překročeny.

§5.

Časové použití rozpočtových
prostředků.

(1) Rozpočtových prostředků může být po-
užito pouze do konce roku 1955, a to jen
k úhradě výdajů splatných do konce tohoto
roku.

(2) Ohrada výdajů, které mají a podle usta-
novení tohoto zákona mohou zatěžovat roz-
počtové prostředky na rok 1955, nesmí být
odsunuta k tíži rozpočtových prostředků příš-
tího roku.

(3) Poukazovat peníze k úhradě závazků, jež
vzniknou po 31. prosinci 1955, nebo tvořit
jakýmkoliv jiným způsobem reservy z úspor
na rozpočtových prostředcích není přípustno.


3

§6.

Zjišťování rozpočtových dů-
sledků zákonných a jiných
opatření.

U návrhů zákonů, zákonných opatření před-
sednictva Národního shromáždění, zákonů
Slovenské národní rady, vládních nařízení,
vládních usnesení, usnesení Sboru pověřenců,
nařízení Sboru pověřenců, nařízení ministrů,
nařízení pověřenců, vyhlášek a u všech opa-
tření ústředních úřadů, jakož i návrhů usne-
sení krajských národních výborů a jejich rad
musí být s největší odpovědností zváženy také
jejich důsledky hospodářské a finanční. Dů-
sledky těchto opatření pro výdaje nebo pří-
jmy státního rozpočtu je třeba vyčíslit a vý-
počet připojit k návrhu opatření. Při každém
navrhovaném opatření musí být zkoumáno,
zda jeho povaha připouští zavedení nových
příjmů a v kladném případě musí být tyto
nové příjmy vždy navrženy.

§ 7.

Zatěžování státních rozpočtů
příštích let.

(1) Ke všem opatřením, která časově pře-
sahují schválený státní rozpočet a svými dů-
sledky zatěžují nebo by mohla zatěžovat stát-
ní rozpočty v příštích letech, jako jsou roz-
šiřování úřadů a orgánů státní správy, zřizo-
vání, po případě rozšiřování jiných zařízení,
uzavírání nových nájemních smluv, vydávání
nových periodických tiskovin a dlouhodobé
objednávky, je třeba předchozího souhlasu
orgánu uvedeného v odstavci 2, pokud by ta-
kovými opatřeními byl způsoben nový nebo
vyšší výdaj pro státní pokladnu.

(2) K takovým opatřením může dát souhlas
ústřední úřad nebo je může učinit v oboru
vlastní působnosti, jestliže není k tomu třeba
podle jiných předpisů souhlasu státní syste-
misační komise a jestliže očekávaný náklad
nepřestoupí v jednotlivém případě částku
50. 000 Kčs ročně a v úhrnu všech případů
částku 800000 Kčs ročně. V ostatních pří-
padech je třeba souhlasu ministerstva financí
a. jde-li o zatížení převyšující v jednotlivém
případě částku 50 mil. Kčs, souhlasu vlády.

§8.

Nepřípustnost započtení po-
hledávek vůči státu.

Dlužník nemůže svůj závazek vůči státu
uhradit započtením své pohledávky za státem.


4

§9.

Zatímní vedení státního
hospodaření v roce 1956.

Vláda učiní vhodná opatření pro státní hos-
podaření v době od 1. ledna 1956 do vyhlášení
rozpočtového zákona na rok 1956, nebude-li
rozpočtový zákon na uvedený rok vyhlášen
před 1. lednem 1956.

§10.
Závěrečná ustanovení.

(1) Vláda se zmocňuje, aby do státního roz-
počtu promítla úpravy státního plánu rozvoje
národního hospodářství.

(2) Ministr financí vydá podrobnější směr-
nice pro hospodaření podle státního rozpočtu
a jeho kontrolu, a to zejména pokud jde o po-
užívání rozpočtových prostředků, úhradu vý-
dajů na nově úkoly ukládané národním výbo-
rům, vázání rozpočtových prostředků urče-
ných na úhradu úkolů, které odpadly, a o po-
stup při opatřování úhrady výdajů na úkoly,
jež nejsou plně rozpočtově zajištěny. Přitom
může ministr financí povolit odchylku od
ustanovení § 5 odst. 1.

§11.
Účinnost.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. led-
na 1955; provedou jej ministr financi a ostat-
ní členově vlády.


5

1. příloha zákona č. /1955 Sb.

Celkový přehled příjmů a výdajů státního rozpočtu na rok 1955.

Příjmy

Kčs
(v tisících)

Výdaje

Kčs
(v tisících)

Příjmy od socialistického sektoru

73. 127, 771

Hospodářství ........

43. 864, 371

       
   

Kulturní a sociální opatření..

28. 276, 049

Daně, dávky a poplatky od oby-
vatelstva ........

10. 255, 928

   
   

Obrana a bezpečnost....

10. 429, 645

Ostatní příjmy .......

2. 825, 725

Správa ..........

3. 468, 887

       

Úhrn...

86. 200, 424

Úhrn...

86. 039, 452

Přebytek .........169, 972. 000 Kčs

Úhrn rozpočtů národních výborů obsažených ve státním rozpočtu.

Příjmy

Kčs

(v tisících)

Výdaje

Kčs
(v tisících)

Příjmy od podniků místního hos-

 

Hospodářství ........

2. 179, 914

podářství .........

929, 773

   
   

Kulturní a sociální opatření..

11. 662, 196

Místní daně a poplatky....

1. 517, 928

   
   

Správa ..........

1. 681, 632

Ostatní příjmy .......

549, 307

   

Podíly na státních příjmech..

12. 526, 734

   

Úhrn...

15. 523, 742

Úhrn....

15. 523, 742


2. příloha zákona č. /1955 Sb.

Přehled příjmů a výdajů jednotlivých krajů.

Kraj

Příjmy

Výdaje

vlastní

podíl na státních
příjmech

v tisících Kčs

ONV Praha .............

407, 022

1. 038, 636

1. 445, 658

Pražáky ................

251, 573

885, 592

1. 137, 165

Českobudějovický ............

124, 903

511, 442

636, 345

Plzeňský ...............

117, 156

547, 180

664, 336

 

103, 960

427, 575

531, 535

Ústecký ...............

170, 375

728, 177

898, 552

Liberecký ...............

142, 678

516, 392

659, 070

Hradecký ...............

134, 440

483, 583

618, 023

Pardubický ..............

93, 269

442, 766

536, 035

Jihlavský ...............

89, 375

435, 299

524, 674

Brněnský ...............

237, 781

825, 117

1. 062, 898

Olomoucký ...............

138, 986

591, 122

730, 108

Gottwaldovsky .............

123, 715

526, 269

649, 984

Ostravský ...............

223, 894

938, 424

1. 162, 318

 

2. 359, 127

8. 897, 574

11. 256, 701

 

ONV Bratislava .............

85, 934

326, 479

412, 413

Bratislavský .............

109, 231

558, 127

667, 358

Nitranský ..............

102, 348

583, 554

685, 902

Banskobystrický .............

85, 228

504, 634

589, 862

Žilinský ................

95, 172

523, 841

619, 013

Košický ................

91, 661

560, 855

652, 716

Prešovský ...............

65, 129

544, 521

609, 650

Vysoké Tatry ..............

2, 978

27, 149

30, 127

Slovenské kraje ............

637, 881

3. 629, 160

4. 267, 041

 

Úhrnem:...

2. 997, 008

12. 526, 734

15. 523, 742


7

Důvodová zpráva.

Část všeobecná.

Státní rozpočet na rok 1955 jako základní
finanční plán státu se ve svých hlavních pří-
jmových i výdajových položkách opírá o státní
plán rozvoje národního hospodářství a je
těsně spjat s plněním úkolů, plánovaných ve
výrobě a s výsledky tvůrčího úsilí pracují-
cího lidu. Hospodářsko-politické směrnice,
stanovené pro státní plán rozvoje národního
hospodářství na rok 1955 usnesením X. sjez-
du KSČ a vládou, jejichž cílem je vytvořit
úspěšným splněním tohoto plánu předpoklady
pro zajištění proporcionálního rozvoje našeho
národního hospodářství v druhé pětiletce, tak
aby mohly být maximálně uspokojovány ne-
ustále rostoucí hmotné i kulturní potřeby oby-
vatelstva a posilována hospodářská a obran-
ná moc státu, jsou společně i pro státní roz-
počet.

Státní rozpočet na rok 1955 zajišťuje po-
třebné finanční prostředky ke splnění všech
těchto úkolů, a to za předpokladu, že v ce-
lém našem hospodářství, zejména v jeho klí-
čových odvětvích, budou splněny plánované
úkoly, že bude upevněn režim hospodárnosti
a že budou využity reservy, které rozvojem
našeho hospodářství stále nově vznikají.

Národním výborům jsou uloženy významné
úkoly při našem úsilí o budování socialismu
a v péči o blaho pracujícího člověka. Národní
výbory se účastní na správě státu zejména
v oboru zemědělství, místního průmyslu, ko-
munálního hospodářství, zdravotnictví, škol-
ství, kultury a výstavby zdravotnických, škol-
ských a kulturních zařízení, výstavby bytů a
v oblasti obchodu a zásobování obyvatelstva.
Tyto úkoly plní v úzkém spojení se širokými
masami lidu.

Finanční prostředky na úhradu svých vý-
dajů mají národní výbory zajištěny ve svých
rozpočtech, jež jsou součástí státního roz-
počtu. Rozpočty národních výborů jsou vy-
rovnány systémem podílů na státních daních
podle ustanovení zákona č. 83/1952 Sb., o roz-
počtech národních výborů; tím je zajištěna
hmotná zainteresovanost národních výborů
na řádném a včasném inkasu nejen vlastních
příjmů, ale i státních daní.

Část zvláštní.
K § 2:

Zůstatek rozpočtových prostředků národ-
ních výborů přecházejících do roku 1956 je
proti roku minulému upraven a činí cca 3 %
výdajů, zařazených do rozpočtů národních
výborů na rok 1954. V této částce je zahrnuta
úprava provedená usnesením vlády o časo-
vém použití prostředků státního rozpočtu na
rok 1954.

K § 3:

Nepřekročitelnost částek stanovených vý-
dajů vyplývá z požadavku vyrovnanosti hos-
podaření podle státního rozpočtu a plynulého
plnění státního plánu rozvoje národního hos-
podářství.

K § 4:

Odpovědnost za hospodaření je tímto usta-
novením nově uložena zejména radám KNV,
a to vzhledem k novým zákonům o národních
výborech.

K § 5:

Rozpočtových prostředků může být použito
jen v rozpočtovém roce, ale ustanovení § 10
osnovy dává ministru financí zmocnění po-
volit v odůvodněných případech výjimky.

K § 7:

Ustanovení tohoto paragrafu je odůvodně-
no nutností zabránit neomezenému zatěžování
rozpočtů příštích let bez ohledu na finanční a
národohospodářské důsledky.

K § 8:

Podle § 326 občanského zákona mohli by
dlužníci státu vyrovnávat své závazky vůči
němu započtením svých pohledávek za ním.
To by však způsobovalo značné administra-
tivní obtíže, zvláště v případech, kdy by šlo
o závazky a pohledávky státu vzniklé u růz-
ných orgánů státu (tedy i u národních vý-
borů) a narušilo by peněžní kontrolu hospo-
daření státu. Naproti tomu je třeba, aby stát
mohl použít započtení, kdykoliv je to pro něj


8

ze zvláštních důvodů vhodné, zvláště když je
obava, že pohledávka státu za dlužníkem je
pochybná nebo nedobytná. Proto osnova, ne-
dotýkajíc se oprávnění státu vyrovnávat své
závazky započtením, odnímá toto oprávnění
dlužníkovi, který je zavázán státu.

K § 10.

Zmocnění navržené v odstavci 1 je účelné
v zájmu zajištění vazby státního rozpočtu na
státní plán rozvoje národního hospodářství.
Zmocnění uvedené v odstavci 2 vyplývá z rám-
cové povahy ustanovení rozpočtového zákona.

V Praze dne 1. března 1955.

Předseda vlády:
V. Široký v. r.

Ministr financí:
I. Ďuriš v. r.

Kn 01 - 3756-55.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP