Národní shromáždění republiky Československé 1955.

II. volební období. 4. zasedání.

29.

Vládní návrh.

Zákon

ze-dne 1955.

o československých lázních a zřídlech.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

Část I.
Úvodní ustanovení.

§1.

(1) Přírodní léčebné lázně a přírodní léčivé
zdroje, na které je Československá republika
zvláště bohatá, jsou pro své léčivé účinky dů-
ležitým činitelem v péči o zdraví lidu; přispí-
vají k rychlému obnovení pracovní schopnosti
nemocných, snižují nebezpečí jejich předčas-
ného vyřazení z pracovního procesu a pomá-
hají zajišťovat zdravý rozvoj nově generace.

(2) Aby přírodních léčebných lázní a přírod-
ních léčivých zdrojů mohlo být k těmto úče-
lům plně využito, poskytuje se jim zvláštní
ochrana a vytvářejí se nejpříznivější podmín-
ky pro jejich rozvoj.

§ 2.

Ochrana přírodních léčebných lázní a pří-
rodních léčivých zdrojů a vytvoření podmínek
pro jejich rozvoj musí být prováděny pláno-
vitě a tak, aby jiné společenské zájmy byly
tím dotčeny jen v míře potřebné pro tuto
ochranu.

§3.

Přírodní léčebně lázně jsou zařízení preven-
tivní a léčebně péče, která při provádění této


2

péče využívají především místních přírodních
léčivých zdrojů nebo příznivých klimatických
podmínek (lázeňská péče).

§4.

Přírodní léčivé zdroje jsou zdroje přirozeně
se vyskytujících vod, plynů a emanací, jakož
i ložiska přirozeně se vyskytujících peloidů
(rašelin, slatin, bahen a jiných zemin), pokud
jsou užitečné lidskému zdraví, takže jich lze
používat k léčebným účelům.

§5.

Za lázeňské místo prohlásí vláda na návrh
ministra zdravotnictví území, na němž jsou
nebo mají být zřízeny přírodní léčebně lázně.

Část II.

Národní výbory v lázeňských místech.
§6.

Národní výbory v lázeňských místech se
starají o všestranný rozkvět přírodních léčeb-
ných lázní, pečují o stálé zdokonalení všech
zařízení sloužících jejich návštěvníkům a vy-
tvářejí ve svých obvodech příznivé podmínky
lázeňského prostředí. Při tom zejména

pečují o ochranu přírodních léčebných lázní
a přírodních léčivých zdrojů před všemi ru-
šivými vlivy,

starají se o plánovitou údržbu, výstavbu a
zlepšování všech zařízení sloužících lázním a
jejich návštěvníkům i o výstavbu celého lázeň-
ského místa,

pečují o potřebná zdravotní, hygienická a
protiepidemická opatření, jakož i opatřeni
k zajištění klidu v lázeňských místech,

starají se o dokonalé zásobování lázeňské-
ho místa i návštěvníků lázní všemi potřebami
a organisují dopravu tak, aby odpovídala po-
třebám lázeňského místa a požadavkům jeho
návštěvníků,

pečují o neustálý kulturní rozkvět lázeň-
ského místa a o hodnotné kulturní pořady pro
jeho návštěvníky.

starají se ve spolupráci s jinými orgány a
organisacemi všestranně o to, aby lázně byly
střediskem účinné léčby i místem příjemného
pobytu,

plní i ostatní své úkoly tak, aby byly vytvá-
řeny příznivě podmínky lázeňského prostředí.

§7.

(1) Ve významných lázeňských místech mů-
že vláda nařízením upravit organisaci a po-


3

stavení národních výborů a jejich výkonných
orgánů tak, aby se mohly především zaměřit
na plnění úkolů souvisících s výstavbou těchto
lázeňských míst a na péči o jejich návštěvní-
ky; vláda může v těchto lázeňských místech
též zřídit městské národní výbory i stanovit,
že městské národní výbory, po případě místní
národní výbory v takových místech jsou bez-
prostředně řízeny vládou.

(2) Pro úkoly vyplývající z řízení národních
výborů ve významných lázeňských místech
může vláda zřídit své orgány a vymezit jejich
působnost.

§8.

(1) Územní obvody městských a místních
národních výborů v lázeňských místech, které
jsou bezprostředně řízeny vládou, stanoví
vláda, která také může tyto územní obvody
měnit; stanovení územních obvodů a jejich
podstatné změny provádí nařízením.

(2) V lázeňských místech, v nichž je měst-
ský národní výbor řízen bezprostředně vlá-
dou, vláda též rozhoduje o vytvoření měst-
ských obvodů, o podstatné změně těchto ob-
vodů a o jejich zrušení; jiné územní změny
provádí městský národní výbor, který před
rozhodnutím zjistí stanovisko zúčastněných
obvodních národních výborů.

Část III.

Ochrana přírodních léčebných lázní.
§ 9.

(1) Pro jednotlivá lázeňská místa se vydá-
vají lázeňské statuty. V lázeňském statutu se
blíže vymezí rozsah lázeňského území a sta-
noví se v něm i potřebná ochranná opatření
v lázeňském místě a podmínky zajišťující
řádné provádění lázeňské péče; při tom se
v něm zejména stanoví, která činnost a ja-
kým způsobem se v lázeňském místě ome-
zuje, po případě zakazuje a jaká zařízení ne-
smějí v něm být zřizována.

(2) Bude-li toho k ochraně přírodních léčeb-
ných lázní zapotřebí, stanoví se i mimo lá-
zeňské místo další ochranná opatření k za-
mezení činnosti škodlivé přírodním léčebným
lázním, po případě se vytyčí kolem lázeňského
místa ochranná pásma, v nichž se taková
škodlivá činnost omezí nebo zakáže.

§ 10.

(1) Lázeňské statuty vydá, po případě
ochranná pásma a jiná ochranná opatření sta-
noví pro významná lázeňská místa a pro lá-
zeňská místa, při jejichž ochraně by byly do-


4

tčeny důležité hospodářské zájmy, vláda. Pro
ostatní lázeňská místa vydá lázeňské statuty,
po případě stanoví ochranná pásma a jiná
ochranná opatření, příslušný krajský národní
výbor; před rozhodnutím si vyžádá stanovis-
ko orgánu povolaného k potvrzení příslušné-
ho územního plánu.

(2) Nezbytná prozatímní opatření stanoví
inspektorát pro ochranu přírodních léčebných
lázní a přírodních léčivých zdrojů (§ 16 odst.
1) po projednání se zúčastněnými výkonnými
orgány krajského národního výboru a u měst-
ských a místních národních výborů, bezpro-
středně řízených vládou, s příslušnými ústřed-
ními úřady.

Část IV.

Ochrana a využití přírodních léčivých zdrojů.
§ 11.

(1) O tom, zda jde o přírodní léčivý zdroj,
rozhoduje ministr zdravotnictví.

(2) Dnem prohlášení za léčivý stává se pří-
rodní léčivý zdroj národním majetkem.

§ 12.

(1) O využití přírodních léčivých zdrojů roz-
hoduje ministr zdravotnictví; spadá-li sprá-
va přírodního léčivého zdroje do oboru pů-
sobnosti jiného ústředního úřadu nebo orgá-
nu, učiní tak v dohodě s nim.

(2) Využití přírodních léčivých zdrojů musí
být plánováno tak, aby spotřeba odpovídala
jejich kapacitě a aby jich bylo využito přede-
vším pro účely lázeňské. Směrný plán využití
přírodních léčivých zdrojů sestaví minister-
stvo zdravotnictví; stanoví v něm též množ-
ství produktů přírodních léčivých zdrojů, kte-
rých smí být použito k jiným účelům než pro
lázeňskou péči.

§ 13.

(1) V okolí přírodních léčivých zdrojů sta-
noví se ochranná pásma, v nichž se zakáže
nebo omezí hospodářská nebo jiná činnost,
která může porušit nebo nepříznivě ovlivnit
vydatnost, fysikální vlastnosti, chemické slo-
žení nebo hygienickou nezávadnost přírodního
léčivého zdroje. Ochranná pásma se podle po-
vahy přírodního léčivého zdroje a podle hyd-
rologických, geologických a vegetačních po-
měrů stanoví tak, aby přírodního léčivého
zdroje bylo co nejlépe využito.

(2) Bude-li toho třeba, stanoví se k ochraně
přírodních léčivých zdrojů jednotlivá ochran-
ná opatření i mimo ochranná pásma.


5

§14.

(1) Ochranná pásma, po případě další
ochranná opatření pro přírodní léčivé zdroje,
při jejichž ochraně by byly dotčeny důležité
hospodářské zájmy, stanoví vláda a pro
ostatní přírodní léčivé zdroje příslušný kraj-
ský národní výbor; krajský národní výbor si
před rozhodnutím vyžádá stanovisko orgánu
povolaného k potvrzení příslušného územního
plánu.

(2) Nezbytná prozatímní ochranná opatření
stanoví inspektorát pro ochranu přírodních
léčebných lázní a přírodních léčivých zdrojů
po projednání se zúčastněnými výkonnými
orgány krajského národního výboru.

§15.

Ustanovení o přírodních léčivých zdrojích
platí i o zdrojích přirozeně se vyskytujících
minerálních vod stolních. Ministr zdravot-
nictví však může přenést působnost podle
§ 12, pokud jde o tyto zdroje, na jiný ústřední
úřad nebo orgán v dohodě s ním.

Část V.

Orgány pro ochranu přírodních léčebných
lázní a přírodních léčivých zdrojů.

§ 16.

(1) Dozor na opatření k ochraně přírodních
léčebných lázní a přírodních léčivých zdrojů
a na jejich využití vykonává ministerstvo
zdravotnictví. K provádění tohoto dozoru se
zřizuje v ministerstvu zdravotnictví inspekto-
rát pro ochranu přírodních léčebných lázní a
přírodních léčivých zdrojů, který na Sloven-
sku vykonává svou působnost prostřednic-
tvím oblastního inspektorátu, který se zřizuje
v pověřenectvu zdravotnictví.

(2) Podrobné předpisy o ochraně přírod-
ních léčebných lázní a přírodních léčivých
zdrojů a o jejich využití vydává ministr zdra-
votnictví v dohodě se zúčastněnými členy
vlády.

§17.
Inspektorát vykonává tyto úkoly:

1. dozírá na dodržování opatření k ochraně
přírodních léčebných lázní a přírodních lé-
čivých zdrojů,

2. stanoví nezbytná prozatímní ochranná opa-
tření,

3. dohlíží na dodržování ustanovení lázeň-
ských statutů,

4. provádí potřebná šetření a podává posudky
při prohlašování místa za lázeňské a při
prohlašování přírodního zdroje za léčivý,


6

5. podává posudky pro výstavbu lázeňského
místa a pro využití přírodních léčivých
zdrojů,

6. připravuje vymezení ochranných pásem
pro přírodní léčebné lázně a přírodní léčivé
zdroje a činí opatření k jeho provedení,

7. sleduje poměry hydrologické, klimatické,
geologické a vegetační, vede je v evidenci
a doporučuje podle nich další opatření po-
třebná k ochraně přírodních léčebných
lázní a přírodních léčivých zdrojů.

§18.

Pověřené osoby při výkonu působnosti po-
dle tohoto zákona

1. jsou oprávněny

a) vstupovat na cizí nemovitosti a do cizích
objektů a zařízení, prokáží-li se potvrze-
ním příslušného orgánu, po případě též
povolením podle zvláštních předpisů, a
provádět v nich potřebné práce, průzkum
nebo dozor,

b) odebírat v potřebném množství vzorky pro
konané šetření,

c) požadovat potřebné doklady a údaje.
d) dávat pokyny k odstranění zjištěných zá-
vad,

2. jsou povinny

a) zachovávat tajemství o skutečnostech,
o kterých se dozvěděly při své činnosti,

b) dbát toho, aby škoda, jíž se nemohou při
výkonu své činnosti vystříhat, byla co nej-
menší.

Část VI.

Společná a závěrečná ustanovení.
§19.

(1) Nemovitosti a práva, kterých je třeba
k využití přírodních léčivých zdrojů a pro po-
třeby přírodních léčebných lázní, lze vyvlast-
nit, nedojde-li k dohodě.

(2) Vyvlastněním lze dosáhnout přechodu
vlastnického práva k nemovitostem a zřízení
práva stavby nebo věcných břemen na nemo-
vitostech.

(3) Pro vyvlastňovací řízení, způsob a dobu
placení náhrady za vyvlastnění, pro vstup
na vyvlastněnou nemovitost a pro její užívání
při zahájení vyvlastňovacího řízení platí ob-
dobně ustanovení zákona č. 280/1949 Sb.,
o územním plánování a výstavbě obcí, vlád-
ního nařízení č. 93/1950 Sb., o výstavbě obcí,
jakož i předpisů podle nich vydaných.


7

§20.

(1) Náhrada za škodu způsobenou ochran-
nými opatřeními podle tohoto zákona se ne-
poskytuje. Ministerstvo zdravotnictví může
z důvodů hodných zvláštního zřetele poskyt-
nout podporu ke krytí takové škody.

(2) Za vzorky odebrané pro účely šetření se
náhrada neposkytuje.

(3) Škodu způsobenou při provádění šetření
nahradí ministerstvo zdravotnictví.

§ 21.

K řízení o územním plánu a výstavbě obcí
na území lázeňského místa a jeho okolí, jakož
i na území, kde jsou přírodní léčivé zdroje,
musí být přizvány zdravotnické odbory rad
zúčastněných národních výborů. Bez jejich
souhlasu nelze územní plán pro tato území
schválit.

§ 22.

Lázeňské území a ochranná pásma k ochra-
ně přírodních léčebných lázní a přírodních lé-
čivých zdrojů se vyznačí v katastrální mapě.

§23.

Lázeňská místa a přírodní léčivé zdroje,
uznané podle dosavadních předpisů, se pova-
žují za lázeňská místa a přírodní léčivé zdroje
podle tohoto zákona.

§24.

Vláda, po případě orgány jí pověřené, mo-
hou učinit opatření k nerušenému přechodu
na novou organisaci národních výborů ve vý-
znamných lázeňských místech.

§25.

Dosavadní předpisy o věcech upravených
tímto zákonem, zejména vládní nařízení
č. 223/1939 Sb., o ochraně přírodních léčivých
zdrojů, se zrušují.

§26.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlá-
šení; provedou jej všichni členové vlády.


8

Důvodová zpráva.

Československá republika vyniká bohah-
stvím přírodních léčivých zdrojů a klimatic-
kých míst, jichž se odedávna využívá jako
přírodních léčebných lázní. Některé z těchto
lázní mají také již z dřívější doby světový vý-
znam a pověst. Teprve znárodnění přírodních
léčivých zdrojů a lázeňského majetku, které
bylo provedeno zákonem č. 125/1948 Sb.,
o znárodnění přírodních léčivých zdrojů a
lázní a o začlenění a správě konfiskovaného
lázeňského majetku, však umožnilo, aby na-
šich lázní mohlo být soustavně používáno
k zvýšení zdravotnické péče o všechen náš
pracující lid. Dnes jsou československé lázně
jedním z nejdůležitějších činitelů v soustavě
zařízení naší preventivní a léčebné péče
o pracujícího člověka a proto je jim třeba po-
skytnout účinnou ochranu a vytvořit nejpříz-
nivější podmínky pro jejich další rozvoj. Je
třeba zejména zajistit, aby naše přírodní lé-
čebné lázně a přírodní léčivé zdroje nebyly
poškozovány některými škodlivými zásahy,
k nimž někdy dochází při stále vzrůstající
průmyslové výstavbě. Velký význam rozvoje
československého lázeňství vyžaduje, aby mu
věnovaly všechnu pozornost především i ná-
rodní výbory našich lázeňských míst, s jejichž
vydatnou pomocí při dalším budování našeho
lázeňství proto osnova zákona o českosloven-
ských lázních a zřídlech také počítá. Osnova
dává dále podklad pro vydání lázeňských sta-
tutů, v nichž se pro jednotlivá lázeňská místa
stanoví, která činnost a jakým způsobem se
v lázeňském místě omezuje, po případě zaka-
zuje a jaká zařízení v něm nesmějí být zřizo-
vána, a předvídá vytvoření zvláštních ochran-
ných pásem i mimo vlastni lázeňská místa.
Ve významných lázeňských místech může
vláda podle osnovy upravit nařízením organi-
saci a postavení národních výborů a jejich
orgánů tak, aby se mohly především zaměřit
na plnění úkolů souvisících s výstavbou těch-
to lázeňských míst a zabezpečit v nich vše-
chna opatření, potřebná pro bezvadný chod
lázeňského života po všech stránkách, ze-
jména tedy také po stránce zásobovací, do-
pravní, kulturní a pod. Vláda může podle
osnovy též stanovit, že národní výbory v ta-
kových místech jsou jí bezprostředně řízeny.

Finanční dosah úprav podle navrhovaného
zákona bude určován částkami zařazovanými
ročně do státního rozpočtu v rámci státního
plánu rozvoje národního hospodářství.

K § 1:

Lázně jsou zvlášť důležitým zařízením pre-
ventivní a léčebné péče, protože se při léčení

v nich uplatňují různí místní činitelé, kterých
nemůže být využito při léčení nemocnič-
ním, tím méně při léčení domácím (využití
klimatických podmínek, koupele, četné kůry
a pod. ).

Ochrana lázní a přírodních léčivých zdrojů,
jejíž provádění se upravuje v dalších ustano-
veních, je zaměřena především na vážné po-
ruchy, k nimž dochází v souvislosti s vrty, při
dolování, provozu průmyslových podniků
(zvláště odpadově vody), některými způsoby
dopravy a pod.

K § 2:

Navrhovaná ustanovení mají především za-
bránit vzniku nových zdrojů poruch a škodli-
vých účinků. Dosavadní závady budou odstra-
ňovány postupně, protože potřebná opatření
budou někdy vyžadovat značných finančních
nákladů a budou muset být zařazena do plánu.

K § 3:

Toto ustanovení vymezuje pojem přírod-
ních léčebných lázní, při čemž vyjadřuje tyto
zásady:

Přírodní léčebné lázně jsou zařízením pre-
ventivní a léčebné péče, jehož charakteristic-
kým znakem je, že využívá jako základního
léčebného činitele přírodních léčivých zdrojů,
a to především místních, po případě přízni-
vých klimatických podmínek, jako nadmořské
výšky, chráněné polohy, čistoty, teploty, vlh-
kosti a pohybu vzduchu, délky a intensity slu-
nečního záření, vegetace atd. V některých
lázeňských místech se využívá k poskytování
lázeňské péče obou léčebných činitelů sou-
časně.

Přírodní léčebné lázně slouží účelům lázeň-
ským a lázeňská péče poskytuje se zde
v rámci léčebné a preventivní péče jen ne-
mocným, jejichž choroby jsou pro lázeňské
léčení indikovány.

K § 4:

Vymezení pojmu přírodních léčivých zdrojů
přejímá osnova v podstatě z vládního nařízení
č. 223/1939 Sb.

K § 5:

Prohlašování míst za lázeňská se vyhrazuje
vládě, aby autoritou vlády bylo zabezpečeno,
že veškerá činnost v lázeňském místě bude
zaměřena především na zájmy a potřeby lá-
zeňské, kterým mnohdy budou nuceny ustou-
pit i jiné důležité zájmy hospodářské.


9

K § 6:

Československé přírodní léčebné lázně jsou
důležitou součástí péče o zdraví pracujících.
Starost o všestranný rozvoj přírodních léčeb-
ných lázní patří proto k základním úkolům
národních výborů v lázeňských místech již
podle zákonů o národních výborech. Zvláštní
význam péče o další rozkvět našich lázní je
v osnově zdůrazněn tím, že se podrobně roz-
vádějí úkoly národních výborů při vytváření
příznivých podmínek lázeňského prostředí.

K § 7:

Z důvodů, které byly uvedeny k § 6, vytváří
osnova těž předpoklady pro přizpůsobení
organisační struktury národních výborů a je-
jich výkonných orgánů ve významných lázeň-
ských místech potřebám dalšího rozvoje a vý-
stavby našich lázní. Zejména může vláda zři-
zovat ve významných lázeňských místech,
i když nejsou sídlem krajského národního vý-
boru, městské národní výbory. Dále může
vláda stanovit, že národní výbory ve význam-
ných lázeňských místech jsou jí bezpro-
středně podřízeny. K snadnějšímu plnění
úkolů souvisících s řízením národních vý-
borů ve významných lázeňských místech si
vláda může zřídit pomocný orgán, na příklad
ustanovit vládního zmocněnce, a vymezit pů-
sobnost takového orgánu.

K § 8:

Význam územních obvodů městských a
místních národních výborů v lázeňských
místech, které jsou bezprostředně podřízeny
vládě, vede k tomu aby - na rozdíl od zákona
č. 13/1954 Sb. o národních výborech - vše-
chny, i nepodstatné územní změny prováděla
vláda. Vzhledem k bezprostřední podřízenosti
městských národních výborů svěřuje se vládě
též zřizování, změna a rušení městských ob-
vodů, kdežto podle zákona o národních výbo-
rech náležejí tyto otázky do pravomoci kraj -
ského národního výboru.

K § 9:

V lázeňských statutech nelze pro lázeňské
území stanovit pouze nutná ochranná opa-
tření, nýbrž má-li být obnoven a zachován
zvláštní ráz lázeňských míst, je nutno upravit
i způsob hospodářského a kulturního života
v lázeňském místě. Lázeňské území, které
bude ve statutech blíže vymezeno, může za-
hrnovat i části katastrálních území obcí při-
lehlých k lázeňskému místu.

Pro ochranu přírodních léčebných lázní ne-
budou však ve většině případů stačit opatření

stanovená v lázeňských statutech pro ochra-
nu lázeňského území, nýbrž bude nutno za-
bránit škodlivým účinkům též v okolí lázeň-
ského místa. Bude proto nutno kolem lázeň-
ského místa vytyčit ochranná pásma, v nichž
rovněž jako na lázeňském území bude nutno
zakázat nebo omezit některou hospodářskou
činnost a jinou bude naopak nutno provádět
tak, aby vytvářela příznivé podmínky pro pří-
rodní léčebné lázně.

Někde bude nutno stanovit jednotlivá
ochranná opatření i mimo ochranná pásma;
v některých případech, zejména u lázní niž-
šího významu, se vystačí pouze s takovými
jednotlivými opatřeními a nebude třeba ko-
lem lázeňských území ochranná pásma vyty-
čovat.

K § 10:

Pravomoc k vydávání lázeňských statutů a
k stanovení potřebných ochranných opatření
je odstupňována jednak podle významu pří-
rodních léčebných lázní, jednak podle důleži-
tosti hospodářských zájmů, které by bylo
nutno v zájmu ochrany přírodních léčebných
lázní omezit. Všechna tato opatření budou
před schválením projednána se zúčastněnými
úřady a orgány.

Vzhledem k tomu, že prohlášení míst za lá-
zeňská nebo stanovení definitivních ochran-
ných opatření si vyžádá delšího času, dává se
oprávnění inspektorátu pro ochranu přírod-
ních léčebných lázní a přírodních léčivých
zdrojů, aby činil nezbytná prozatímní ochranná
opatření, která by zabránila nenapravitelným
škodám, které by mohly v mezidobí vznik-
nout.

Prozatímní ochranná opatření je však nutno
omezit jen na dobu co nejkratší a je proto
nutno co nejrychleji provádět potřebná
šetření, která budou podkladem pro rozhod-
nutí o prohlášení místa za lázeňské a pro sta-
novení ochranných opatření.

K § 11:

Podle ustanovení § 148 ústavy mohou být
přírodní léčivé zdroje jen národním majet-
kem. Je však třeba stanovit podmínky a způ-
sob, za kterých se přírodní léčivé zdroje ná-
rodním majetkem stanou. Podle zákona č.
125/1948 Sb. staly se národním majetkem
všechny tehdejší přírodní léčivé zdroje dnem
1. ledna 1948. O ostatních přírodních léčivých
zdrojích se nyní stanoví, že se stávají národ-
ním majetkem dnem jejich prohlášení za pří-
rodní léčivý zdroj. Způsob a podmínky řízení
o prohlášení přírodního zdroje za léčivý bu-
dou stanoveny prováděcími předpisy.


10

K § 12:

Ministr zdravotnictví rozhodne, zda má být
přírodního léčivého zdroje využito k účelům
lázeňským nebo distribučním. Využití pří-
rodního léčivého zdroje a jeho správa pří-
sluší zásadně státní správě zdravotní. Vý-
jimku z tohoto zásadního ustanovení může
povolit ministr zdravotnictví. Jde-li však
o přírodní léčivé zdroje, které jsou již ve
správě jiného ústředního úřadu nebo orgánu,
rozhodne ministr zdravotnictví o případných
změnách v jejich využití v dohodě s tímto
ústředním úřadem nebo orgánem. Sestaveni
směrného plánu pro využití přírodních léči-
vých zdrojů je nutné především z toho dů-
vodu, aby nadměrným využíváním zdroje ne-
došlo k jeho zničení a dále, aby bylo zajištěno
jeho přednostní využití pro účely lázeňské.
Směrný plán sestaví ministerstvo zdravot-
nictví v součinnosti se zúčastněnými ústřed-
ními úřady a orgány.

K § 13:

Při ochraně podle tohoto ustanovení jde
hlavně o ochranu vlastní podstaty přírodního
léčivého zdroje, jeho vydatnosti, fysikálních
vlastností a chemického složení.

V ochranných pásmech a ostatními ochran-
nými opatřeními se proto zakáže nebo omezí
zejména tato činnost: důlní práce, vrtáni,
hloubení, vykopávky, násypy, skládky, zne-
čišťování, uvolňování, přivádění a odvádění
vod i plynů, lámání kamene, trhání skal, ká-
cení lesů. I v ochranných pásmech bude však
přihlíženo k tomu, aby uvedená činnost byla
zakázána nebo omezena potud, pokud toho
bude třeba k ochraně přírodních léčivých
zdrojů. Totéž platí o jednotlivých ochranných
opatřeních, kterých by bylo třeba mimo
ochranná pásma.

Způsob a podmínky provádění ochrany bu-
dou stanoveny prováděcími předpisy.

K § 14:

Pravomoc ke stanovení ochranných pásem,
po případě jiných ochranných opatření je od-
stupňována podle důležitosti hospodářských
zájmů, které by bylo nutno v zájmu ochrany
přírodního léčivého zdroje zakázat nebo
omezit.

O prozatímních ochranných opatřeních platí
obdobně, co bylo řečeno k § 10.

K § 15:

Přírodních minerálních vod stolních se ne-
užívá přímo k léčení, nýbrž se jich využívá

v rámci péče o zdraví pracujících v nejširším
rozsahu, zejména k účelům dietetickým a
boji proti alkoholismu.

O tom, které vody jsou přírodní minerální
vody stolní, rozhoduje ministerstvo zdravot-
nictví podle nařízení ministra zdravotnictví
č. 87/1954 Sb., o hygienické a protiepidemické
ochraně vody.

K § 16:

Ochrana přírodních léčebných lázní nebyla
dosud upravena a nebyl také zřízen orgán,
který by se o tuto ochranu staral. Naproti
tomu ochrana přírodních léčivých zdrojů se
v českých zemích opírala o vládní nařízení
č. 223/1939 Sb. Tímto nařízením byl zároveň
při ministerstvu zdravotnictví zřízen orgán
pečující o jejich ochranu (inspektorát pro pří-
rodní léčivé zdroje). Na Slovensku nebyla
právní norma a orgán ani pro ochranu přírod-
ních léčivých zdrojů. Je proto nutno působ-
nost inspektorátu rozšířit o ochranu přírod-
ních léčebných lázní a pro Slovensko zřídit
v pověřenectvu zdravotnictví oblastní inspek-
torát. Rozšíření inspektorátu v ministerstvu
zdravotnictví si vyžádá rozšíření početního
stavu pracovníků dosavadního inspektorátu
o 1 lékaře-balneologa a 1 stavebního tech-
nika. Po tomto zvýšení by činil početní stav
zaměstnanců inspektorátu celkem 4 síly,
z toho 3 odborně a 1 administrativní síla. Zří-
zení oblastního inspektorátu pro ochranu
přírodních léčebných lázní a přírodních léči-
vých zdrojů v pověřenectvu zdravotnictví si
Vyžádá 1 lékaře-balneologa s polovičním
pracovním závazkem, 1 inženýra-zřídelního
technika, 1 inženýra-stavebního technika na
půl pracovního závazku a 1 administrativní
sílu.

S tímto omezeným vybavením lze se spo-
kojit za předpokladu, že oba inspektoráty bu-
dou v podstatně míře využívat jiných vědec-
kých pracovníků, zejména Výzkumného ústa-
vu lázeňského, katedry hydrogeologie a inže-
nýrské geologicko-geografické fakulty Kar-
lovy university.

Zvýšená potřeba pracovníků pro inspek-
torát pro ochranu přírodních léčebných lázní
a přírodních léčivých zdrojů a pro oblastní in-
spektorát na Slovensku bude kryta v rámci
dosavadních schválených počtů pracovníků
pro příslušné hlavní správy odborných léčeb-
ných ústavů, lázní a zřídel, takže si nevyžádá
zvýšení systemisovaného počtu pracovníků
ministerstva zdravotnictví a pověřenectva
zdravotnictví.


11

K § 17:

Úkoly inspektorátu pro ochranu přírodních
léčebných lázní a přírodních léčivých zdrojů
jsou v tomto ustanovení určeny příkladným
výpočtem.

K § 18:

Ustanovení o právech a povinnostech je
nutné z toho důvodu, aby nejen inspektorát,
ale též osoby pověřené výkonem pravomoci
podle tohoto zákona mohly vykonávat svou pů-
sobnost a naproti tomu, aby zájmy, které by
výkonem této působnosti mohly být dotčeny,
byly v potřebné míře chráněny.

K § 19:

Nemovitosti a práva potřebné k využití pří-
rodních léčivých zdrojů a pro potřeby pří-
rodních léčebných lázní budou vyvlastňo-
vány podle § 20 zákona č. 280/1949 Sb. a pro-
váděcích předpisů podle tohoto zákona. Pokud
však bude stačit ke splnění úkolů daných na-
vrhovaným zákonem a jeho prováděcími
předpisy zřízení věcných práv nebo jiných
omezení, nebude přikročováno k vyvlastnění.

K § 20:

Pokud půjde o ochranná opatření, která
způsobí škodu rozpočtovým a hospodářským

organisacím, nepovažuje se za účelně, aby
náhradu takové škody plánovalo ministerstvo
zdravotnictví. Rozpočtové a hospodářské or-
ganisace mají samy možnost zajistit náhradu
způsobené škody ve svých rozpočtech. Ve
výjimečných případech (na př. u jednotných
zemědělských družstev, drobných a středních
rolníků) poskytne však ministerstvo zdravot-
nictví podporu z prostředků jím rozpočtova-
ných. Za jakých podmínek se tato podpora
poskytuje, stanoví prováděcí předpisy.

Za vzorky - obdobně jako podle zákona
č. 4/1952 Sb., o hygienické a protiepidemické
péči - se náhrada neposkytuje. Podrobnými
předpisy bude však stanoveno, v jakém roz-
sahu mohou být vzorky odebrány.

Osnova pamatuje i na ty případy, kdy při
provádění šetření vznikne škoda, a ukládá mi-
nisterstvu zdravotnictví povinnost poskyt-
nout náhradu. Nedojde-li k dohodě o náhradě
škody, rozhoduje soud.

K § 21:

Tohoto ustanovení je třeba, aby orgány po-
věřeně ochranou přírodních léčebných lázní a
přírodních léčivých zdrojů mohly uplatnit po-
třebná opatření již při pořizování územního
plánu.

V Praze dne 10. června 1955.

I. náměstek předsedy vlády:
Dr. Dolanský v. r.

Ministr zdravotnictví:
Plojhar v. r.

KNT 01 - 4857-55


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP