Národní shromáždění republiky Československé 1955.

II. volební období. 4. zasedání.

32.

Zpráva

výboru zdravotního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 29)
o československých lázních a zřídlech.

Zdravotní výbor projednal ve své schůzi
konané dne 24. srpna 1955 vládní návrh zá-
kona o československých lázních a zřídlech.

Po zprávě zpravodaje posl. dr Kácla
a po provedení všeobecné a podrobné rozpra-
vy zdravotní výbor předložený vládní návrh
zákona přijal s touto změnou:

V § 1 se v řádku čtvrtém, pátém a šestém
vkládá: "zlepšují zdravotní stav nemocných,

přispívají k rychlému obnovení jejich pracov-
ní schopnosti, zpomalují stárnutí, "

Tato změna byla provedena proto, aby ješ-
tě jasněji než v původním znění byl vystižen
účel zákona.

S touto úpravou a po opravě některých tis-
kových chyb doporučil zdravotní výbor
vládní návrh zákona o československých láz-
ních a zřídlech plenu Národního shromáždění
ke schválení.

V Praze dne 24. srpna 1955.

Dr Mojmír Fučík v. r.,
místopředseda.

Dr Karel Kácl v. r.,
zpravodaj.

Zákon

ze dne 1955

o československých lázních a zřídlech.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

Část I.
Úvodní ustanovení.

§1.

(1) Přírodní léčebné lázně a přírodní léčivé
zdroje, na které je Československá republika

zvláště bohatá, jsou pro své léčivé účinky dů-
ležitým činitelem v péči o zdraví lidu; zlep-
šují zdravotní stav nemocných, přispívají
k rychlému obnovení jejich pracovní schop-
nosti, zpomalují stárnutí, snižují nebezpečí
jejich předčasného vyřazení z pracovního


2

procesu a pomáhají zajišťovat zdravý rozvoj
nové generace.

(2) Aby přírodních léčebných lázní a přírod-
ních léčivých zdrojů mohlo být k těmto úče-
lům plně využito, poskytuje se jim zvláštní
ochrana a vytvářejí se nejpříznivější podmín-
ky pro jejich rozvoj.

§ 2.

Ochrana přírodních léčebných lázní a pří-
rodních léčivých zdrojů a vytvoření podmínek
pro jejich rozvoj musí být prováděny pláno-
vitě a tak, aby jiné společenské zájmy byly
tím dotčeny jen v míře potřebné pro tuto
ochranu.

§ 3.

Přírodní léčebné lázně jsou zařízení preven-
tivní a léčebné péče, která při provádění této
péče využívají především místních přírodních
léčivých zdrojů nebo příznivých klimatických
podmínek (lázeňská péče).

§ 4.

Přírodní léčivé zdroje jsou zdroje přirozeně
se vyskytujících vod, plynů a emanací, jakož
i ložiska přirozeně se vyskytujících peloidů
(rašelin, slatin, bahen a jiných zemin), pokud
jsou užitečné lidskému zdraví, takže jich lze
používat k léčebným účelům.

§ 5.

Za lázeňské místo prohlásí vláda na návrh
ministra zdravotnictví území, na němž jsou
nebo mají být zřízeny přírodní léčebné lázně.

Část II.

Národní výbory v lázeňských místech.
§ 6.

Národní výbory v lázeňských místech se
starají o všestranný rozkvět přírodních léčeb-
ných lázní, pečují o stálé zdokonalení všech
zařízení sloužících jejich návštěvníkům a vy-
tvářejí ve svých obvodech příznivé podmínky
lázeňského prostředí. Při tom zejména

pečují o ochranu přírodních léčebných lázní
a přírodních léčivých zdrojů před všemi ru-
šivými vlivy,

starají se o plánovitou údržbu, výstavbu a
zlepšování všech zařízení sloužících lázním a
jejich návštěvníkům i o výstavbu celého lázeň-
ského místa,

pečují o potřebná zdravotní, hygienická a
protiepidemická opatření, jakož i opatření
k zajištění klidu v lázeňských místech,

starají se o dokonalé zásobování lázeňské-
ho místa i návštěvníků lázní všemi potřebami
a organisují dopravu tak, aby odpovídala po-
třebám lázeňského místa a požadavkům jeho
návštěvníků,

pečují o neustálý kulturní rozkvět lázeň-
ského místa a o hodnotné kulturní pořady pro
jeho návštěvníky,

starají se ve spolupráci s jinými orgány a
organisacemi všestranně o to, aby lázně byly
střediskem, účinné léčby i místem příjemného
pobytu,

plní i ostatní své úkoly tak, aby byly vytvá-
řeny příznivé podmínky lázeňského prostředí.

§ 7.

(1) Ve významných lázeňských místech mů-
že vláda nařízením upravit organisaci a po-
stavení národních výborů a jejich výkonných
orgánů tak, aby se mohly především zaměřit
na plnění úkolů souvisících s výstavbou těchto
lázeňských míst a na péči o jejich návštěvní-
ky; vláda může v těchto lázeňských místech
též zřídit městské národní výbory i stanovit,
že městské národní výbory, po případě místní
národní výbory v takových místech jsou bez-
prostředně řízeny vládou.

(2) Pro úkoly vyplývající z řízení národních
výborů ve významných lázeňských místech
může vláda zřídit své orgány a vymezit jejich
působnost.

§ 8.

(1) Územní obvody městských a místních
národních výborů v lázeňských místech, které
jsou bezprostředně řízeny vládou, stanoví
vláda, která také může tyto územní obvody
měnit; stanovení územních obvodů a jejích
podstatné změny provádí nařízením.

(2) V lázeňských místech, v nichž je měst-
ský národní výbor řízen bezprostředně vlá-
dou, vláda též rozhoduje o vytvoření měst-
ských obvodů, o podstatné změně těchto ob-
vodů a o jejich zrušení; jiné územní změny
provádí městský národní výbor, který před
rozhodnutím zjistí stanovisko zúčastněných
obvodních národních výborů.

Část III.
Ochrana přírodních léčebných lázní.

§ 9.

(1) Pro jednotlivá lázeňská místa se vydá-
vají lázeňské statuty. V lázeňském statutu se
blíže vymezí rozsah lázeňského území a sta-
noví se v něm i potřebná ochranná opatření


3

v lázeňském místě a podmínky zajišťující
řádně provádění lázeňské péče; při tom se
v něm zejména stanoví, která činnost a ja-
kým způsobem se v lázeňském místě ome-
zuje, po případě zakazuje a jaká zařízení ne-
smějí v něm být zřizována.

(2) Bude-li toho k ochraně přírodních léčeb-
ných lázní zapotřebí, stanoví se i mimo lá-
zeňské místo další ochranná opatření k za-
mezení činnosti škodlivé přírodním léčebným
lázním, po případě se vytyčí kolem lázeňského
místa ochranná pásma, v nichž se taková
škodlivá činnost omezí nebo zakáže.

§10.

(1) Lázeňské statuty vydá, po případě
ochranná pásma a jiná ochranná opatření sta-
noví pro významná lázeňská místa a pro lá-
zeňská místa, při jejichž ochraně by byly do-
tčeny důležité hospodářské zájmy, vláda. Pro
ostatní lázeňská místa vydá lázeňské statuty,
po případě stanoví ochranná pásma a jiná
ochranná opatření, příslušný krajský národní
výbor; před rozhodnutím si vyžádá stanovis-
ko orgánu povolaného k potvrzení příslušné-
ho územního plánu.

(2) Nezbytná prozatímní opatření stanoví
inspektorát pro ochranu přírodních léčebných
lázní a přírodních léčivých zdrojů (§ 16 odst.
1) po projednání se zúčastněnými výkonnými
orgány krajského národního výboru a u měst-
ských a místních národních výborů, bezpro-
středně řízených vládou, s příslušnými ústřed-
ními úřady.

Část IV.

Ochrana a využití přírodních léčivých zdrojů.
§11.

(1) O tom, zda jde o přírodní léčivý zdroj,
rozhoduje ministr zdravotnictví.

(2) Dnem prohlášení za léčivý stává se pří-
rodní léčivý zdroj národním majetkem.

§ 12.

(1) O využití přírodních léčivých zdrojů roz-
hoduje ministr zdravotnictví; spadá-li sprá-
va přírodního léčivého zdroje do oboru pů-
sobnosti jiného ústředního úřadu nebo orgá-
nu, učiní tak v dohodě s ním.

(2) Využití přírodních léčivých zdrojů musí
být plánováno tak, aby spotřeba odpovídala
jejich kapacitě a aby jich bylo využito přede-
vším pro účely lázeňské. Směrný plán využití
přírodních léčivých zdrojů sestaví minister-
stvo zdravotnictví; stanoví v něm též množ-
ství produktů přírodních léčivých zdrojů, kte-
rých smí být použito k jiným účelům než pro
lázeňskou péči.

§13.

(1) V okolí přírodních léčivých zdrojů sta-
noví se ochranná pásma, v nichž se zakáže
nebo omezí hospodářská nebo jiná činnost,
která může porušit nebo nepříznivě ovlivnit
vydatnost, fysikální vlastnosti, chemické slo-
žení nebo hygienickou nezávadnost přírodního
léčivého zdroje. Ochranná pásma se podle po-
vahy přírodního léčivého zdroje a podle hyd-
rologických, geologických a vegetačních po-
měrů stanoví tak, aby přírodního léčivého
zdroje bylo co nejlépe využito.

(2) Bude-li toho třeba, stanoví se k ochraně
přírodních léčivých zdrojů jednotlivá ochran-
ná opatření i mimo ochranná pásma.

§14.

(1) Ochranná pásma, po případě další
ochranná opatření pro přírodní léčivé zdroje,
při jejichž ochraně by byly dotčeny důležité
hospodářské zájmy, stanoví vláda a pro
ostatní přírodní léčivé zdroje příslušný kraj-
ský národní výbor; krajský národní výbor si
před rozhodnutím vyžádá stanovisko orgánu
povolaného k potvrzení příslušného územního
plánu.

(2) Nezbytná prozatímní ochranná opatření
stanoví inspektorát pro ochranu přírodních
léčebných lázní a přírodních léčivých zdrojů
po projednání se zúčastněnými výkonnými
orgány krajského národního výboru.

§15.

Ustanovení o přírodních léčivých zdrojích
platí i o zdrojích přirozeně se vyskytujících
minerálních vod stolních. Ministr zdravot-
nictví však může přenést působnost podle
§ 12, pokud jde o tyto zdroje, na jiný ústřední
úřad nebo orgán v dohodě s ním.

Část V.

Orgány pro ochranu přírodních léčebných

lázní a přírodních léčivých zdrojů.

§ 16.

(1) Dozor na opatření k ochraně přírodních
léčebných lázní a přírodních léčivých zdrojů
a na jejich využití vykonává ministerstvo
zdravotnictví. K provádění tohoto dozoru se
zřizuje v ministerstvu zdravotnictví inspekto-
rát pro ochranu přírodních léčebných lázní a
přírodních léčivých zdrojů, který na Sloven-
sku vykonává svou působnost prostřednic-
tvím oblastního inspektorátu, který se zřizuje
v pověřenectvu zdravotnictví.

(2) Podrobné předpisy o ochraně přírod-
ních léčebných lázní a přírodních léčivých


4

zdrojů a o jejich využití vydává ministr zdra-
votnictví v dohodě se zúčastněnými členy
vlády.

§ 17.
Inspektorát vykonává tyto úkoly:

1. dozírá na dodržování opatření k ochraně
přírodních léčebných lázní a přírodních lé-
čivých zdrojů,

2. stanoví nezbytná prozatímní ochranná opa-
tření,

3. dohlíží na dodržování ustanovení lázeň-
ských statutů,

4. provádí potřebná šetření a podává posudky
při prohlašování místa za lázeňské a při
prohlašování přírodního zdroje za léčivý,

5. podává posudky pro výstavbu lázeňského
místa a pro využití přírodních léčivých
zdrojů,

6. připravuje vymezení ochranných pásem
pro přírodní léčebné lázně a přírodní léčivé

zdroje a činí opatření k jeho provedení,

7. sleduje poměry hydrologické, klimatické,
geologické a vegetační, vede je v evidenci
a doporučuje podle nich další opatření po-
třebná k ochraně přírodních léčebných
lázní a přírodních léčivých zdrojů.

§ 18.

Pověřené osoby při výkonu působnosti po-
dle tohoto zákona

1. jsou oprávněny

a) vstupovat na cizí nemovitosti a do cizích
objektů a zařízení, prokáží-li se potvrze-
ním příslušného orgánu, po případě též
povolením podle zvláštních předpisů, a
provádět v nich potřebné práce, průzkum
nebo dozor,

b) odebírat v potřebném množství vzorky pro
konané šetření,

c) požadovat potřebné doklady a údaje,
d) dávat pokyny k odstranění zjištěných zá-
vad,

2. jsou povinny

a) zachovávat tajemství o skutečnostech,
o kterých se dozvěděly při své činnosti,

b) dbát toho, aby škoda, jíž se nemohou při
výkonu své činnosti vystříhat, byla co nej-

menší.

Část VI.

Společná a závěrečná ustanovení.

§ 19.

(1) Nemovitosti a práva, kterých je třeba
k využití přírodních léčivých zdrojů a pro po-
třeby přírodních léčebných lázní, lze vyvlast-
nit, nedojde-li k dohodě.

(2) Vyvlastněním lze dosáhnout přechodu
vlastnického práva k nemovitostem a zřízení
práva stavby nebo věcných břemen na nemo-
vitostech.

(3) Pro vyvlastňovací řízení, způsob a dobu
placení náhrady za vyvlastnění, pro vstup
na vyvlastněnou nemovitost a pro její užívání
při zahájení vyvlastňovacího řízení platí ob-
dobně ustanovení zákona č. 280/1949 Sb.,

o územním plánování a výstavbě obcí, vlád-
ního nařízení č. 93/1950 Sb., o výstavbě obcí,
jakož i předpisů podle nich vydaných.

§ 20.

(1) Náhrada za škodu způsobenou ochran-
nými opatřeními podle tohoto zákona se ne-
poskytuje. Ministerstvo zdravotnictví může
z důvodů hodných zvláštního zřetele poskyt-
nout podporu ke krytí takové škody.

(2) Za vzorky odebrané pro účely šetření se
náhrada neposkytuje.

(3) Škodu způsobenou při provádění šetření
nahradí ministerstvo zdravotnictví.

§ 21.

K řízení o územním plánu a výstavbě obcí
na území lázeňského místa a jeho okolí, jakož

i na území, kde jsou přírodní léčivé zdroje,
musí být přizvány zdravotnické odbory rad
zúčastněných národních výborů. Bez jejich
souhlasu nelze územní plán pro tato území
schválit.

§ 22.

Lázeňské území a ochranná pásma k ochra-
ně přírodních léčebných lázní a přírodních lé-
čivých zdrojů se vyznačí v katastrální mapě.

§ 23.

Lázeňská místa a přírodní léčivé zdroje,
uznané podle dosavadních předpisů, se pova-
žují za lázeňská místa a přírodní léčivé zdroje
podle tohoto zákona.

§ 24.

Vláda, po případě orgány jí pověřené, mo-
hou učinit opatření k nerušenému přechodu
na novou organisaci národních výborů ve vý-
znamných lázeňských místech.

§ 25.

Dosavadní předpisy o věcech upravených
tímto zákonem, zejména vládní nařízení
č. 223/1939 Sb., o ochraně přírodních léčivých
zdrojů, se zrušují.

§ 26.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlá-
šení; provedou jej všichni členové vlády.

KNT 01 - 5273-55


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP