Národní shromáždění republiky Československé 1956.

II. volební období.

75.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne 1956,

kterým se mění a doplňuje zákon o důchodové dani družstev

a jiných organisací.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

Čl. 1.

Zákon č. 75/1952 Sb., o důchodové dani
družstev a jiných organisací, se mění a do-
plňuje takto:

1. § 1 odst. 1 písm. a) zní:.

"družstva a jejich organisace s výjimkou
jednotných zemědělských družstev; "

2. § 2 zní:

"§ 2.

Z čeho se platí daň.

Družstva, jejich organisace a osoby uve-
dené v § 1 odst. 1 písm. c) platí daň ze zisku
z veškeré své činnosti a z hospodaření veš-
kerým svým majetkem, podniky dobrovol-
ných a jiných organisací platí daň ze zisku
z hospodářské činnosti. "

3. § 5 zní:

"§ 5.

Sazba daně.

(1) Daň činí:
1. u výrobních družstev:
při rentabilitě

do 3 % 25 % z dani podrobeného zisku,

nad 3 % do 5 % 25 % z části dani podrobeného zisku, která

se rovná 3 % úplných vlastních nákladů, a
50 % ze zbytku zisku,


nad 5 % do

8%

35 % z části dani podrobeného zisku, která
se rovná 5% úplných vlastních nákladů, a
55 % ze zbytku zisku,

nad 8 % do

12%

42, 5 % z části dani podrobeného zisku, která
se rovná 8 % úplných vlastních nákladů, a
65 % ze zbytku zisku,

nad 12% do
nad 15 % do

15%
20%

50 % z části dani podrobeného zisku, která
se rovná 12 % úplných vlastních nákladů, a
75 % ze zbytku zisku,

55 % z části dani podrobeného zisku, která
se rovná 15 % úplných vlastních nákladů, a
80 % ze zbytku zisku,

nad 20% do

25%

61, 2 % z části dani podrobeného zisku, která
se rovná 20 % úplných vlastních nákladů, a
85 % ze zbytku zisku,

nad 25%

 

66 % z části dani podrobeného zisku, která
se rovná 25 % úplných vlastních nákladů, a
90% ze zbytku zisku;

2. u spotřebních družstev a jejich org
u svazů výrobních družstev a u Ú

anisací,
střední

rady družstev ........

25%

dani podrobeného zisku;

3. u ostatních družstev, jakož i u pod-
niků svazů výrobních družstev a
u podniků Ústřední rady družstev:
při dani podrobeném zisku do

 

50. 000 Kčs .........

40 %,

při dani podrobeném zisku nad
50. 000 Kčs do 80. 000 Kčs....
při dani podrobeném zisku nad

50 % a

80. 000 Kčs .........

60%

dani podrobeného zisku;

4. u podniků dobrovolných a jiných
sací:

organi-

z prvních 80. 000 Kčs dani podrobe-

 

ného zisku .........

10 % a

ze zbytku dani podrobeného zisku.

20%;

5. u ostatních poplatníků:

 

z prvních 80. 000 Kčs základu daně

75 % a

ze zbytku základu daně....

90 %.

(2) Družstvům invalidů se daň podle od-
stavce 1 č. 1 sníží o částku, která činí 5 %
dani podrobeného zisku.

(3) Rentabilitou se pro účely tohoto zákona
rozumí poměr dani podrobeného zisku k úpl-
ným vlastním nákladům. "

4. Do § 11 se vkládá jako odstavec 2 nové
ustanovení tohoto znění:

"Ministr financí může upravit sazbu daně
odchylně od § 5, Vyžaduje-li to úspěšné plnění
státního plánu rozvoje národního hospodář-
ství nebo jiné důležité zájmy. "


Dosavadní odstavec 2 § 11 se přečísluje
na odstavec 3.

Čl. 2.

Ustanovení tohoto zákona se použije po.
prvé pro zdanění zisků za rok 1956.

Čl. 3.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. led-
na 1957; provede jej ministr financí.

Důvodová zpráva.

Zákon o důchodové dani družstev a jiných
organisací č. 75/1952 Sb. byl vydán v době,
kdy nebyla ještě ani fakticky ani právně pro-
vedena reorganisace našeho družstevnictví.
Proto cit. zákon nestanovil ani subjektivní
ani objektivní povinnost družstevních orga-
nisací (svazů), k jejichž faktickému vytvoření
došlo v roce 1953, ani nerozlišil co do výše
daňové povinnosti mezi jednotlivými druhy
družstev.

Provedenou reorganisací se vytvořila dvě
hlavní odvětví družstevního podnikání, a to
družstva spotřební a družstva výrobní. Obě
tato odvětví byla od sebe také organisačně
oddělena, bylo zrušeno centralisované vedení
Ústřední rady družstev a každý sektor si
vytvořil vlastní organisační soustavu v čele
s ústředním svazem. Ústřední rada družstev
zůstala vrcholnou organisací československé-
ho družstevnictví a současně řídícím orgá-
nem v družstevních odvětvích, kde není vy-
tvořena soustava svazů, t. j. toho času u by-
tových družstev.

Tento vývoj našeho družstevnictví a žá-
doucí jeho finanční a hospodářské upevnění
si nutně vyžádaly změn ve zdanění důchodo-
vou daní družstev a j. org. Stalo se tak vlád-
ními usneseními, vydanými na podkladě § 11
odst. 1 zákona č. 75/1952 Sb., jednak pro
družstva spotřební (snížení daňové sazby od
roku 1954 na 25 % bez ohledu na výši zisku),
jednak pro družstva výrobní (snížení daňo-
vého základu za roky 1954 a 1955 o 25 %).

Vládním návrhem se jednak uvádějí dosa-
vadní zákonné předpisy o důchodové dani
družstev a jiných organisací v soulad s orga-
nisačním uspořádáním družstevnictví, jednak
se upravuje zdanění družstev a jejich orga-
nisací tak, aby odpovídalo jejich vývojovému
stupni.

Vládní návrh proto v článku 1 bodu 1 a 2
upravuje daňovou povinnost družstevních

organisací, vzniklých teprve po vydání záko-
na č. 75/1952 Sb., t. j. svazů a samostatných
podniků, zřizovaných družstevními svazy po-
dle § 51 zákona č. 53/1954 Sb., a to tak, že
všechny družstevní organisace po stránce
subjektivní i objektivní povinnosti posuzuje
jednotně s družstvy.

V bodě 3 článku 1 návrh upravuje nově
sazbu daně jednak pro družstva výrobní or-
ganisována v systému Ústředního svazu vý-
robních družstev a pro jejich svazy, jednak
pro družstva a organisace spotřebního druž-
stevnictví. Pro všechny ostatní daňové sub-
jekty (včetně podniků svazů výrobních druž-
stev) zůstávají sazby daně podle původního
zákona nezměněny.

Pro výrobní družstva zavádí vládní návrh
sazbu daně odstupňovanou podle rentability.
Nahrazuje tím dosavadní příliš mechanické
zdanění, které družstvům odčerpávalo ze
stejně vysokých zisků stejné procento daně,
aniž přihlíželo na různost podmínek, za ja-
kých bylo zisku v tom kterém podniku do-
saženo (rozsah, činnost, počet pracovníků
a pod. ), a odstraňuje tak ekonomický nedo-
statek daně jako regulátora družstevních
zisků. Na příklad: Dvě družstva se stejným
ziskem 300. 000 Kčs zaplatila dosud stejnou
daň (60%) Kčs 180. 000 (s daňovou úlevou
135. 000 Kčs), ačkoli zisk představoval u prv-
ního družstva 5 %, u druhého 15 % z úpl-
ných vlastních nákladů. Podle návrhu zaplatí
první družstvo (s rentabilitou 5 %) 105. 000
Kčs, druhé (s rentabilitou 15 %) 165. 000 Kčs.
Nová úprava daně je ekonomicky tím nalé-
havější, že družstva dosahují poměrně znač-
ných zisků často bez větších svých zásluh,
toliko v důsledku výhodných velkoobchodních
cen.

Pro družstva invalidů se navrhuje snížení
daně o částku rovnající se 5 % dani podro-
beného zisku, a to proto, že tato družstva


pracují za mnohem obtížnějších ekonomic-
kých podmínek nežli ostatní družstva.

Svazy výrobních družstev budou zdaňovány
jednotně z veškeré své činnosti sazbou 25 %.

Pro spotřební družstevnictví přejímá návrh
jednotnou sazbu daně 25 %, kterou byly po-
dle vládního usnesení zdaňovány již zisky za
roky 1954 a 1955.

Pro Ústřední radu družstev a její podniky
stanoví návrh stejné postavení jako pro sva-
zy výrobních družstev a jejich podniky.

Řádně plnění národohospodářského plánu,
po případě jiné důležité zájmy si mohou vy-
žádat pružné provádění zákona. Návrh proto
zmocňuje ministra financí, aby upravoval výši
daně, kterou mají její subjekty přispívat ze
svých zisků ve prospěch celé společnosti.

V Praze dne 8. srpna 1956.

Předseda vlády:

v z. Dolanský v. r.,

I. náměstek předsedy vlády.

Ministr financí:

v z. Ing. Sucharda v. r.,

I. náměstek ministra.

KNT 01 - 5181-36


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP