Národní shromáždění republiky Československé 1957.
II. volební období.
141.
Zpráva
výborů rozpočtového a hospodářského, zemědělského, kulturního,
zdravotního, ústavně-právního a zahraničního
o vládním návrhu rozpočtového zákona na rok 1957 (tisk 133).
Výbory Národního shromáždění projednaly
ve dnech 19. března až 6. a 16. dubna 1957
podle jednotlivých kapitol státní rozpočet na
rok 1957 a vládni návrh rozpočtového zákona
na rok 1957.
Návrh státního rozpočtu na rok 1957 se
opírá o úkoly stanovené státním plánem roz-
voje národního hospodářství a o úspěchy,
kterých pracující lid při socialistické výstav-
bě vlasti dosáhl. Rozpočet zabezpečuje po-
třebné finanční prostředky pro další rozvoj
národního hospodářství, pro další zvyšování
hmotné a kulturní úrovně pracujících a pro
upevnění hospodářské moci, obranně síly a
bezpečnosti republiky.
Splnění státního plánu a státního rozpočtu
vyžaduje mobilisaci všech zdrojů a reserv a
tvůrčí řešení nedostatků, které brzdí rozvoj
národního hospodářství. Proto také byla nej-
větší pozornost věnována rozpočtu těch mi-
nisterstev, která mají klíčově postavení v naší
průmyslové výrobě a výstavbě. Poslanci se
zabývali zejména problémy naší palivově,
energetické a rudně základny, strojírenství,
stavebnictví a dopravy. Velkou pozornost vě-
novali zvýšení efektivnosti výroby, zvyšo-
vání produktivity práce, snižování nákladů,
jakož i decentralisaci a zjednodušování admi-
nistrativy. Nemenší pozornost věnovali po-
slanci problémům zemědělství, zvláště těm
opatřením, která znamenají zvýšení a zhos-
podárnění zemědělské výroby.
Velikou silou pro další rozvoj našeho hos-
podářství je tvůrčí aktivita pracujících. Je
proto třeba plně ji uplatňovat, protože je to
jedna z hlavních cest k vysoké efektivnosti
hospodářského potenciálu republiky. Rozvi-
neme-li na vyšší úrovni všechny formy socia-
listického soutěžení, povede to k dalšímu
zkvalitňování a zhospodárňování výroby a po-
sílí se tak i autorita státního plánu a státní
disciplina.
Rozpočet pamatuje velkými částkami na
další uspokojování kulturních potřeb obyva-
telstva. Na úseku zdravotnictví a sociálního
zabezpečení vyjadřuje rozpočet na letošní rok
velké vymoženosti, které pracujícím přinesly
nově zákony o nemocenském pojištění a so-
ciálním zabezpečení. Bude ovšem třeba i na
těchto úsecích a zejména na úseku zdravot-
nictví napomáhat k tomu, aby zdravotníci ne-
byli zatěžováni zbytečnou administrativou a
aby nebylo neodpovědně zneužíváno výhod
nemocenského pojištění. Poslanci upozornili
na vzestup absence od začátku letošního roku
a navrhli některá opatření jak proti ní bo-
jovat.
2
Význačným rysem naší doby je boj širo-
kých lidových vrstev všech zemí světa za
mír. Horečně zbrojení imperialistických států
a jejich úsilí o zostřování mezinárodního na-
pětí vyžaduje, abychom ještě více než dosud
pomáhali k vítězství mírových sil nad silami
války. Tímto směrem se též ruku v ruce se
zahraniční politikou Sovětského svazu a lido-
vě demokratických států ubírá naše zahra-
niční politika. Rozpočet na rok 1957 ovšem
dává přiměřeně prostředky jak armádě, tak
i složkám chránícím vnitřní bezpečnost na-
šeho státu, aby mohly s úspěchem plnit své
odpovědně úkoly.
Poslanci přinesli do rozpravy ze svých pra-
covišť cenné příspěvky, které směřovaly
k odstranění překážek našeho hospodářství.
Přednesli mnoho podnětných připomínek a
návrhů, které ministerstvům pomohou k lep-
šímu zajišťování úkolů stanovených národo-
hospodářským plánem.
Poslanci též zkoumali, zda finanční pro-
středky vynakládané k splnění stanovených
úkolů jsou dostatečně a zda jich bude hos-
podárně využito. Při zkoumání výdajů kladli
důraz na to, aby nedocházelo k nežádoucím
úsporám ve výdajích na ty investice, které
mají sloužit k dalšímu rozvoji hospodářství.
Při projednávání rozpočtů krajů obsažených
v příloze č. 2 rozpočtového zákona došly vý-
bory k závěru, aby z uvedené přílohy byly
vypuštěny rozpočty jednotlivých slovenských
krajů a ponechány pouze úhrny připadající
na Slovenské kraje dohromady. Změna je odů-
vodněna tím, že po schválení těchto úhrnů
Národním shromážděním bude projednávat a
schvalovat rozpočty jednotlivých slovenských
krajů Slovenská národní rada.
Výbory pověřené projednáváním jednotli-
vých kapitol státního rozpočtu na rok 1957 je
projednaly a schválily a pověřily předsedu
rozpočtového a hospodářského výboru a zpra-
vodaje posl. Tymeše, aby vypracovali společ-
nou zprávu pro Národní shromážděni.
Výbory Národního shromáždění doporučují
vládní návrh rozpočtového zákona na rok
1957 a státní rozpočet na rok 1957 Národnímu
shromáždění ke schválení s provedenou úpra-
vou přílohy č. 2 zákona.
V Praze dne 16. dubna 1957.
Josef Štětka v. r.,
předseda výboru rozpočtového
a hospodářského.
František Tymeš v. r.,
zpravodaj.
3
Přehled
projednávání státního rozpočtu na rok 1957
ve výborech Národního shromáždění.
Výbor |
Kapitola |
Zpravodaj |
kulturní |
Ministerstvo školství a kultury |
Homola |
Správa pražského hradu a přičleněných ne- |
  | |
movitostí |
Sukupová |
|
Československá akademie věd |
akademik Trávníček |
|
Slovenská akademie věd |
Lörincz |
|
Československá tisková kancelář |
Šafařík |
|
rozpočtový |
Státní úřad statistický |
inž. Lederer |
Ústřední ústav geologický |
Holička |
|
Ústřední správa geodesie a kartografie |
inž. Čtvrtníček |
|
Úřad pro vynálezy a normalisaci |
Toman |
|
Ministerstvo spotřebního průmyslu |
Václavíková |
|
Ministerstvo vnitřního obchodu |
Karlovská |
|
Ministerstvo chemického průmyslu |
inž. Goppoldová |
|
Ministerstvo pracovních sil |
Fišarová |
|
Ústřední správa vodního hospodářství |
Fleyberk |
|
Ministerstvo energetiky |
Styndl |
|
Ministerstvo zahraničního obchodu |
dr. Berák |
|
Ministerstvo místního hospodářství |
Malina |
|
Ministerstvo stavebnictví |
Wait |
|
Státní výbor pro výstavbu |
inž. Litvaj |
|
Ústřední správa pro bytovou a občanskou |
  | |
výstavbu |
inž. Litvaj |
|
Ministerstvo dopravy |
Gemrot |
|
Ministerstvo spojů |
Růzha |
|
Ministerstvo paliv |
inž. Bauer |
|
Ústřední báňský úřad |
inž. Šiška |
|
Ministerstvo hutního průmyslu a rudných dolů |
inž. Voborský |
|
Ministerstvo těžkého strojírenství |
Vaverka |
|
Ministerstvo přesného strojírenství |
Šimánek |
|
Ministerstvo automobilového průmyslu a ze- |
  | |
mědělských strojů |
Zapadlo |
|
Státní úřad plánovací |
dr. Hulínský |
|
Ministerstvo financí |
Tymeš |
|
Všeobecná pokladní správa |
Tymeš |
4
Výbor |
Kapitola |
Zpravodaj |
ústavně-právní |
President republiky a kancelář presidenta re- |
  |
  |
publiky |
dr. Hulínský |
  |
Národní shromáždění |
Marečková |
  |
Slovenská národní rada |
Mĺkvy |
  |
Předsednictvo vlády |
Rovný |
  |
Předsednictvo sboru pověřenců |
Leščišin |
  |
Ministerstvo spravedlnosti |
dr. Klinger |
  |
Generální prokuratura |
dr. Krofta |
  |
Ministerstvo vnitra |
Vodička |
  |
Ministerstvo národní obrany |
Chalánek |
  |
Rozpočty krajů |
Zedník Josef |
  |
Ministerstvo státní kontroly |
Mráz |
zahraniční |
Ministerstvo zahraničních věcí |
Hodinová-Spurná |
zdravotní Ministerstvo zdravotnictví |
Myška |
|
Státní úřad sociálního zabezpečení |
Mátl |
|
  |
Nemocenské pojištění zaměstnanců |
Valo |
  |
Nemocenské pojištění členů výrobních |
  |
  |
družstev |
Valo |
zemědělský |
Ministerstvo zemědělství a lesního |
|
hospodářství |
Pěšák |
|
Československá akademie zemědělských věd |
akademik Šimon |
|
  |
Ministerstvo potravinářského průmyslu a |
  |
  |
výkupu zemědělských výrobků |
Podola |
Statistický přehled.
Výborových schůzí bylo 24.
Zpravodajů 50.
Debaty se zúčastnilo 489 řečníků.
Ve výborech promluvilo 32 ministrů včetně náměstků,
31 zástupců úřadů.
Rozpočtový a hospodářský výbor jako výbor řídící schválil též kapitoly:
ministerstvo zemědělství a lesního hospodářství, československá akademie zemědělských
věd, ministerstvo potravinářského průmyslu a výkupu zemědělských výrobků, minister-
stvo zahraničních věcí, ministerstvo školství a kultury, správa pražského hradu a přičleně-
ných nemovitostí, Československá akademie věd, Slovenská akademie věd, Československá
tisková kancelář, ministerstvo zdravotnictví, státní úřad sociálního zabezpečení, nemocen-
ské pojištění zaměstnanců, nemocenské pojištění členů výrobních družstev, president
republiky a kancelář presidenta republiky, Národní shromáždění, Slovenská národní rada,
předsednictvo vlády, předsednictvo sboru pověřenců, ministerstvo spravedlnosti, gene-
rální prokuratura, ministerstvo vnitra, ministerstvo národní obrany, ministerstvo státní
kontroly, rozpočty krajů a rozpočtový zákon na rok 1957.
5
Rozpočtový zákon na rok 1957
ze dne 1957.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1.
Cíle státního rozpočtu.
Finanční prostředky jsou stanoveny stát-
ním rozpočtem jako základním finančním
plánem státu a jejich zdrojem je především
socialistická výroba a budovatelské úsilí pra-
cujícího lidu; slouží k hospodárnému splnění
všech úkolů státního plánu rozvoje národního
hospodářství, zejména k urychlení rozvoje
výrobních sil především v těžkém průmyslu,
k podstatnému vzestupu zemědělské výroby
a rozvoje jednotných zemědělských družstev,
k zavádění nové techniky do výroby, k pod-
statnému vzestupu produktivity práce a tím
k trvalému zvyšování hmotné a kulturní
úrovně pracujícího lidu a k podpoře úsilí o za-
chování míru. K dosažení těchto cílů je třeba
ve zvýšené míře rozvinout aktivní účast lidu
při zabezpečování urychleného růstu národ-
ního důchodu a při prosazování hospodár-
nosti.
§ 2.
Stanovení výše státního roz-
počtu.
(1) Celkové příjmy státního rozpočtu se sta-
noví částkou 98 240, 492 000 Kčs, celkové vý-
daje částkou 97. 918, 878000 Kčs, takže vy-
plývá přebytek 321, 614000 Kčs; v rámci
státního rozpočtu se stanoví pro rozpočet
Slovenska příjmy částkou 14. 699, 063. 000 Kčs
a výdaje částkou 16 848, 611 000 Kčs; Sloven-
ská národní rada může zvýšit příjmy nad sta-
novenou částku a o tutéž částku i výdaje.
(2) Ve státním rozpočtu jsou obsaženy roz-
počty národních výborů, jejichž příjmy i vý-
daje činí 26. 170, 391 000. Kčs; kromě toho činí
zůstatek rozpočtových' prostředků národních
výborů přecházejících do roku 1958 částku
441, 800 000 Kčs.
(3) Vláda stanoví k vyrovnání rozpočtů ná-
rodních výborů podíly na státních příjmech.
§ 3.
Hospodaření podle státního
rozpočtu.
(1) Výdaje (investiční i neinvestiční) mo-
hou být uskutečňovány jen do výše částek
stanovených ve státním rozpočtu.
(2) Vláda může povolit uskutečnění nezbyt-
ného výdaje, nekrytého've státním rozpočtu,
je-li jeho úhrada zajištěna vyššími příjmy
nebo odsunutím jiného, méně naléhavého vý-
daje. Obdobně může vláda povolit snížení ně-
kterého příjmu státního rozpočtu, jestliže
toto snížení vyváží zvýšením jiného příjmu
státního rozpočtu nebo snížením výdajů.
§ 4.
Odpovědnost za hospodaření.
Vláda a každý její člen, Sbor pověřenců a
každý jeho člen, vedoucí ostatních ústřed-
ních úřadů a rady národních výborů, jakož
i vedoucí odborů a správ rad národních vý-
borů jsou odpovědni za to, že v oboru jejich
působnosti budou při hospodaření všechny
plánovaně úkoly splněny hospodárně, že bu-
dou zjišťovány a využívány reservy, jež vzni-
kají v rozvíjejícím se hospodářství, že pří-
jmových částek státního rozpočtu bude při
nejmenším dosaženo a výdajové částky ne-
budou - s výjimkou případů přípustných
podle tohoto zákona - překročeny.
§ 5.
Časové použiti rozpočtových
prostředků.
(1) Rozpočtových prostředků může být po-
užito pouze do konce roku 1957, a to jen
k úhradě výdajů splatných do konce tohoto
roku.
(2) Úhrada výdajů, které mají a podle usta-
novení tohoto zákona mohou zatěžovat roz-
počtové prostředky na rok 1957, nesmi být
odsunuta k tíži rozpočtových prostředků pří-
štího roku.
(3) Poukazovat peníze k úhradě závazků, jež
vzniknou po 31. prosinci 1957, nebo tvořit ja-
kýmkoliv jiným způsobem reservy z úspor na
rozpočtových prostředcích není přípustno.
§ 6.
Zjišťování rozpočtových dů-
sledků zákonných a jiných opa-
tření.
(1) U návrhů zákonů, zákonných opatření
předsednictva Národního shromáždění, záko-
nů Slovenské národní rady, vládních nařízení,
vládních usnesení, nařízení Sboru pověřenců,
usnesení Sboru pověřenců, nařízení ministrů,
nařízení pověřenců, vyhlášek a u všech opa-
6
tření ústředních úřadů, jakož i u návrhů
usnesení národních výborů a jejich rad musí
být s největší odpovědností zváženy a v ná-
vrzích vyjádřeny také jejich důsledky hospo-
dářské a finanční. Důsledky těchto opatření
zejména pro výdaje po případě pro příjmy
státního rozpočtu, pro bilanci příjmů a vý-
dajů obyvatelstva nebo pro úvěrový plán je
třeba vyčíslit a výpočet připojit k návrhu
opatření. Při každém navrhovaném opatření
musí být zkoumáno, zda jeho povaha připou-
ští zavedení nových příjmů, a v kladném pří-
padě musí být tyto nové příjmy vždy na-
vrženy.
(2) U všech opatření, uvedených v odstavci
1, jimiž se zvyšují výdaje nebo snižují pří-
jmy státního rozpočtu, musí být zároveň sta-
novena úhrada zvýšeného výdaje nebo náhra-
da úbytku příjmů.
§ 7.
Nepřípustnost započtení pohle-
dávek vůči státu.
Dlužník nemůže svůj závazek vůči státu
uhradit započtením své pohledávky za stá-
tem.
§ 8.
Doplňkové rozpočty národních
výborů.
(1) Jestliže národní výbor dosáhl nebo urči-
tě dosáhne vyšších příjmů, než stanovil jeho
rozpočet, nebo uspoří-li na rozpočtovaných
výdajích, při čemž plnění všech jeho pláno-
vaných úkolů je zajištěno, může sestavit do-
plňkový rozpočet.
(2) K získání vyšších příjmů jako zdrojů
pro doplňkové rozpočty rozvíjejí národní vý-
bory především služby a místní výrobu a vy-
tvářejí tak podmínky pro další rozvoj hospo-
dářství a kultury ve svém obvodu a tím k roz-
šíření své hospodářské základny.
(3) Doplňkový rozpočet musí být vyrovnán.
(4) Doplňkový rozpočet národního výboru
nižšího stupně schvaluje rada národního vý-
boru vyššího stupně.
(5) Podrobnosti upraví ministr financí; při
tom též stanoví postup při převodu nevyčer-
paných prostředků doplňkových rozpočtů do
příštího roku.
§ 9.
Zatímní vedení státního hospo-
daření v roce 1958.
Vláda učiní vhodná opatření pro státní hos-
podaření v době od 1. ledna 1958 do vyhlášeni
rozpočtového zákona na rok 1958, nebude-li
rozpočtový zákon na uvedený rok vyhlášen
před 1. lednem 1958. Pro toto období platí ob-
dobně ustanovení §§ 4, 6, 7 a 10 odst. 1 písm.
b) a odst. 2.
Závěrečná ustanoveni.
§ 10.
(1) Vláda se zmocňuje,
a) aby do státního rozpočtu promítla finanč-
ní důsledky úprav státního plánu rozvoje
národního hospodářství;
b) aby k úhradě závazků z let minulých po-
užila finančních přebytků hospodaření let
minulých.
(2) Ministr financí
a) vydá směrnice pro hospodaření podle stát-
ního rozpočtu a jeho kontrolu, a to ze-
jména pokud jde o používání rozpočtových
prostředků, úhradu výdajů na nové úkoly
ukládané národním výborům, vázání roz-
počtových prostředků určených na úhradu
úkolů, které odpadly, a o postup při opa-
třování úhrady výdajů na úkoly, jež ne-
jsou plně rozpočtově zajištěny. Přitom
může ministr financí povolit odchylku od
ustanovení § 5 odst. 1;
b) upraví používání nad plánových zisků a
uhrazování neplánovaných a nadplánových
ztrát hospodářských organisaci státního
socialistického sektoru, a to i za dobu před
účinnosti tohoto zákona;
c) je oprávněn stanovit způsob použití pří-
jmů za vyřazené základní prostředky hos-
podářských organisaci státního socialistic-
kého sektoru, a to i odchylně od ustano-
vení § 4 odst. 2 věty třetí zákona č. 106/
1951 Sb., o úpravě financování národních
a komunálních podniků.
§ 11.
(1) Státní banka československá sestavuje
návrhy čtvrtletního úvěrového plánu a před-
kládá je ke schválení ministru financi. Tím se
mění § 8 zákona č. 84/1952 Sb., o organisaci
peněžnictví.
(2) Zrušují se ustanovení § 4 odst. 3 a § 12
zákona č. 106/1951 Sb., o úpravě financováni
národních a komunálních podniků, § 10 vlád-
ního nařízení č. 107/1951 Sb., kterým se pro-
vádí zákon o úpravě financování národních
a komunálních podniků, a § 9 zákona č. 83/
1952 Sb., o rozpočtech národních výborů.
(3) Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1.
ledna 1957; provedou jej ministr financi a
ostatní členové vlády.
7
1. příloha zákona č. /1957 Sb.
Celkový přehled státního rozpočtu Československé republiky na rok 1957.
Příjmy |
Kčs |
Výdaje |
Kčs |
Příjmy od socialistického sektoru |
85. 092, 113 |
Hospodářství ........ |
53. 154, 425 |
  |   |
Kulturní a sociální opatření.. |
31. 932, 000 |
Daně, dávky a poplatky od oby- |
10. 683, 580 |
Obrana a bezpečnost ..... |
9. 319. 311 |
Ostatní příjmy ........ |
2. 464, 799 |
Správa .......... |
3. 513, 142 |
  |   |   |   |
Úhrn... |
98. 240, 492 |
Úhrn... |
97. 918, 878 |
Přebytek.. |
  |
321, 614. 000 Kčs |
  |
Úhrn rozpočtů národních výborů obsažených ve státním rozpočtu.
Příjmy |
Kčs |
Výdaje |
Kčs (v tisících) |
Příjmy od hospodářských orga- |
2. 648, 191 |
Hospodářství ........ |
11. 935, 153 |
Místní daně a poplatky.... |
732. 259 |
Kulturní a sociální opatření.. |
12. 337, 840 |
Ostatní příjmy ....... |
1. 309, 563 |
Správa .......... |
1. 897, 398 |
Podíly na státních příjmech.. |
3. 549, 822 |
  |   |
Přiděl z ústředního rozpočtu.. |
17. 930, 556 |
  |   |
  |   |   |   |
Úhrn... |
26. 170, 391 |
Úhn... |
26. 170, 391 |
8
2. příloha zákona č. /1957 Sb.
Přehled příjmů a výdajů jednotlivých krajů
(v tisících Kčs)
Kraj |
Vlastní |
Podíly na |
Příděly |
Úhrn příjmů |
Úhrn výdajů |
Praha ONV ..... |
504, 898 |
473, 380 |
580, 793 |
1. 559, 071 |
1. 559, 071 |
Pražský ...... |
381, 367 |
334, 645 |
1. 450, 134 |
2. 166, 146 |
2. 166, 146 |
Českobudějovický.. |
187, 953 |
116, 804 |
917, 229 |
1. 221, 986 |
1. 221, 986 |
Plzeňský ...... |
200, 430 |
136, 890 |
890, 352 |
1. 227, 672 |
1. 227, 672 |
Karlovarský.... |
134, 541 |
59, 495 |
784, 355 |
. 978, 391 |
978, 391 |
Ústecký ...... |
269, 587 |
135, 741 |
995, 351 |
1. 400, 679 |
1. 400, 679 |
Liberecký ..... |
210, 913 |
136, 821 |
722. 327 |
1. 070. 091 |
1. 070, 091 |
Hradecký ..... |
197, 940 |
180, 228 |
719, 280 |
1. 097. 448 |
1. 097, 448 |
Pardubický ..... |
141, 187 |
115. 450 |
650, 764 |
907, 401 |
907, 401 |
Jihlavský ..... |
150, 155 |
128. 196 |
685. 736 |
964, 087 |
964, 087 |
Brněnský ..... |
384, 249 |
339, 231 |
1. 064, 396 |
1. 787, 876 |
1. 787, 876 |
Olomoucký ..... |
199, 900 |
177, 413 |
820. 574 |
1. 197, 887 |
1. 197, 887 |
  |   |   |   |   |   |
Gottwaldovský... |
184, 956 |
170, 637 |
673, 037 |
1. 028, 630 |
1. 028, 630 |
Ostravský ..... |
347, 763 |
162, 351 |
1. 286, 142 |
1. 796, 256 |
1. 796, 256 |
  |   |   |   |   |   |
K. Vary MĚNV... |
20, 534 |
9, 864 |
56, 263 |
86, 661 |
86, 661 |
M. Lázně MěNV... |
4, 215 |
1, 742 |
21, 397 |
27, 354 |
27, 354 |
F. Lázně MěNV... |
618 |
315 |
10, 350 |
11, 283 |
11, 283 |
České kraje.... |
3. 521, 236 |
2. 679, 203 |
12. 328, 480 |
18. 528, 919 |
18. 528, 919 |
Slovenské kraje... |
1. 168, 777 |
870. 619 |
5. 602, 076 |
7. 641, 472 |
7. 641, 472 |
ČSR ....... |
4. 690, 013 |
3. 549, 822 |
17. 930. 556 |
26. 170. 391 |
26. 170, 391 |
  |   |   |   |   |   |
KNT 01 - 3904-57