Národní shromáždění republiky Československé 1957.

II. volební období.

141.

Zpráva

výborů rozpočtového a hospodářského, zemědělského, kulturního,

zdravotního, ústavně-právního a zahraničního
o vládním návrhu rozpočtového zákona na rok 1957 (tisk 133).

Výbory Národního shromáždění projednaly
ve dnech 19. března až 6. a 16. dubna 1957
podle jednotlivých kapitol státní rozpočet na
rok 1957 a vládni návrh rozpočtového zákona
na rok 1957.

Návrh státního rozpočtu na rok 1957 se
opírá o úkoly stanovené státním plánem roz-
voje národního hospodářství a o úspěchy,
kterých pracující lid při socialistické výstav-
bě vlasti dosáhl. Rozpočet zabezpečuje po-
třebné finanční prostředky pro další rozvoj
národního hospodářství, pro další zvyšování
hmotné a kulturní úrovně pracujících a pro
upevnění hospodářské moci, obranně síly a
bezpečnosti republiky.

Splnění státního plánu a státního rozpočtu
vyžaduje mobilisaci všech zdrojů a reserv a
tvůrčí řešení nedostatků, které brzdí rozvoj
národního hospodářství. Proto také byla nej-
větší pozornost věnována rozpočtu těch mi-
nisterstev, která mají klíčově postavení v naší
průmyslové výrobě a výstavbě. Poslanci se
zabývali zejména problémy naší palivově,
energetické a rudně základny, strojírenství,
stavebnictví a dopravy. Velkou pozornost vě-
novali zvýšení efektivnosti výroby, zvyšo-
vání produktivity práce, snižování nákladů,
jakož i decentralisaci a zjednodušování admi-
nistrativy. Nemenší pozornost věnovali po-

slanci problémům zemědělství, zvláště těm
opatřením, která znamenají zvýšení a zhos-
podárnění zemědělské výroby.

Velikou silou pro další rozvoj našeho hos-
podářství je tvůrčí aktivita pracujících. Je
proto třeba plně ji uplatňovat, protože je to
jedna z hlavních cest k vysoké efektivnosti
hospodářského potenciálu republiky. Rozvi-
neme-li na vyšší úrovni všechny formy socia-
listického soutěžení, povede to k dalšímu
zkvalitňování a zhospodárňování výroby a po-
sílí se tak i autorita státního plánu a státní
disciplina.

Rozpočet pamatuje velkými částkami na
další uspokojování kulturních potřeb obyva-
telstva. Na úseku zdravotnictví a sociálního
zabezpečení vyjadřuje rozpočet na letošní rok
velké vymoženosti, které pracujícím přinesly
nově zákony o nemocenském pojištění a so-
ciálním zabezpečení. Bude ovšem třeba i na
těchto úsecích a zejména na úseku zdravot-
nictví napomáhat k tomu, aby zdravotníci ne-
byli zatěžováni zbytečnou administrativou a
aby nebylo neodpovědně zneužíváno výhod
nemocenského pojištění. Poslanci upozornili
na vzestup absence od začátku letošního roku
a navrhli některá opatření jak proti ní bo-
jovat.


2

Význačným rysem naší doby je boj širo-
kých lidových vrstev všech zemí světa za
mír. Horečně zbrojení imperialistických států
a jejich úsilí o zostřování mezinárodního na-
pětí vyžaduje, abychom ještě více než dosud
pomáhali k vítězství mírových sil nad silami
války. Tímto směrem se též ruku v ruce se
zahraniční politikou Sovětského svazu a lido-
vě demokratických států ubírá naše zahra-
niční politika. Rozpočet na rok 1957 ovšem
dává přiměřeně prostředky jak armádě, tak
i složkám chránícím vnitřní bezpečnost na-
šeho státu, aby mohly s úspěchem plnit své
odpovědně úkoly.

Poslanci přinesli do rozpravy ze svých pra-
covišť cenné příspěvky, které směřovaly
k odstranění překážek našeho hospodářství.
Přednesli mnoho podnětných připomínek a
návrhů, které ministerstvům pomohou k lep-
šímu zajišťování úkolů stanovených národo-
hospodářským plánem.

Poslanci též zkoumali, zda finanční pro-
středky vynakládané k splnění stanovených
úkolů jsou dostatečně a zda jich bude hos-
podárně využito. Při zkoumání výdajů kladli

důraz na to, aby nedocházelo k nežádoucím
úsporám ve výdajích na ty investice, které
mají sloužit k dalšímu rozvoji hospodářství.

Při projednávání rozpočtů krajů obsažených
v příloze č. 2 rozpočtového zákona došly vý-
bory k závěru, aby z uvedené přílohy byly
vypuštěny rozpočty jednotlivých slovenských
krajů a ponechány pouze úhrny připadající
na Slovenské kraje dohromady. Změna je odů-
vodněna tím, že po schválení těchto úhrnů
Národním shromážděním bude projednávat a
schvalovat rozpočty jednotlivých slovenských
krajů Slovenská národní rada.

Výbory pověřené projednáváním jednotli-
vých kapitol státního rozpočtu na rok 1957 je
projednaly a schválily a pověřily předsedu
rozpočtového a hospodářského výboru a zpra-
vodaje posl. Tymeše, aby vypracovali společ-
nou zprávu pro Národní shromážděni.

Výbory Národního shromáždění doporučují
vládní návrh rozpočtového zákona na rok
1957 a státní rozpočet na rok 1957 Národnímu
shromáždění ke schválení s provedenou úpra-
vou přílohy č. 2 zákona.

V Praze dne 16. dubna 1957.

Josef Štětka v. r.,

předseda výboru rozpočtového

a hospodářského.

František Tymeš v. r.,
zpravodaj.


3

Přehled

projednávání státního rozpočtu na rok 1957
ve výborech Národního shromáždění.

Výbor

Kapitola

Zpravodaj

kulturní

Ministerstvo školství a kultury

Homola

Správa pražského hradu a přičleněných ne-

 

movitostí

Sukupová

Československá akademie věd

akademik Trávníček

Slovenská akademie věd

Lörincz

Československá tisková kancelář

Šafařík

rozpočtový
a hospodářský

Státní úřad statistický

inž. Lederer

Ústřední ústav geologický

Holička

Ústřední správa geodesie a kartografie

inž. Čtvrtníček

Úřad pro vynálezy a normalisaci

Toman

Ministerstvo spotřebního průmyslu

Václavíková

Ministerstvo vnitřního obchodu

Karlovská

Ministerstvo chemického průmyslu

inž. Goppoldová

Ministerstvo pracovních sil

Fišarová

Ústřední správa vodního hospodářství

Fleyberk

Ministerstvo energetiky

Styndl

Ministerstvo zahraničního obchodu

dr. Berák

Ministerstvo místního hospodářství

Malina

Ministerstvo stavebnictví

Wait

Státní výbor pro výstavbu

inž. Litvaj

Ústřední správa pro bytovou a občanskou

 

výstavbu

inž. Litvaj

Ministerstvo dopravy

Gemrot

Ministerstvo spojů

Růzha

Ministerstvo paliv

inž. Bauer

Ústřední báňský úřad

inž. Šiška

Ministerstvo hutního průmyslu a rudných dolů

inž. Voborský

Ministerstvo těžkého strojírenství

Vaverka

Ministerstvo přesného strojírenství

Šimánek

Ministerstvo automobilového průmyslu a ze-

 

mědělských strojů

Zapadlo

Státní úřad plánovací

dr. Hulínský

Ministerstvo financí

Tymeš

Všeobecná pokladní správa

Tymeš


4

Výbor

Kapitola

Zpravodaj

ústavně-právní

President republiky a kancelář presidenta re-

 
 

publiky

dr. Hulínský

 

Národní shromáždění

Marečková

 

Slovenská národní rada

Mĺkvy

 

Předsednictvo vlády

Rovný

 

Předsednictvo sboru pověřenců

Leščišin

 

Ministerstvo spravedlnosti

dr. Klinger

 

Generální prokuratura

dr. Krofta

 

Ministerstvo vnitra

Vodička

 

Ministerstvo národní obrany

Chalánek

 

Rozpočty krajů

Zedník Josef

 

Ministerstvo státní kontroly

Mráz

zahraniční

Ministerstvo zahraničních věcí

Hodinová-Spurná

zdravotní Ministerstvo zdravotnictví

Myška

Státní úřad sociálního zabezpečení

Mátl

 

Nemocenské pojištění zaměstnanců

Valo

 

Nemocenské pojištění členů výrobních

 
 

družstev

Valo

zemědělský

Ministerstvo zemědělství a lesního

 

hospodářství

Pěšák

Československá akademie zemědělských věd

akademik Šimon

 

Ministerstvo potravinářského průmyslu a

 
 

výkupu zemědělských výrobků

Podola

Statistický přehled.

Výborových schůzí bylo 24.
Zpravodajů 50.

Debaty se zúčastnilo 489 řečníků.

Ve výborech promluvilo 32 ministrů včetně náměstků,

31 zástupců úřadů.

Rozpočtový a hospodářský výbor jako výbor řídící schválil též kapitoly:

ministerstvo zemědělství a lesního hospodářství, československá akademie zemědělských
věd, ministerstvo potravinářského průmyslu a výkupu zemědělských výrobků, minister-
stvo zahraničních věcí, ministerstvo školství a kultury, správa pražského hradu a přičleně-
ných nemovitostí, Československá akademie věd, Slovenská akademie věd, Československá
tisková kancelář, ministerstvo zdravotnictví, státní úřad sociálního zabezpečení, nemocen-
ské pojištění zaměstnanců, nemocenské pojištění členů výrobních družstev, president
republiky a kancelář presidenta republiky, Národní shromáždění, Slovenská národní rada,
předsednictvo vlády, předsednictvo sboru pověřenců, ministerstvo spravedlnosti, gene-
rální prokuratura, ministerstvo vnitra, ministerstvo národní obrany, ministerstvo státní
kontroly, rozpočty krajů a rozpočtový zákon na rok 1957.


5

Rozpočtový zákon na rok 1957

ze dne 1957.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.
Cíle státního rozpočtu.

Finanční prostředky jsou stanoveny stát-
ním rozpočtem jako základním finančním
plánem státu a jejich zdrojem je především
socialistická výroba a budovatelské úsilí pra-
cujícího lidu; slouží k hospodárnému splnění
všech úkolů státního plánu rozvoje národního
hospodářství, zejména k urychlení rozvoje
výrobních sil především v těžkém průmyslu,
k podstatnému vzestupu zemědělské výroby
a rozvoje jednotných zemědělských družstev,
k zavádění nové techniky do výroby, k pod-
statnému vzestupu produktivity práce a tím
k trvalému zvyšování hmotné a kulturní
úrovně pracujícího lidu a k podpoře úsilí o za-
chování míru. K dosažení těchto cílů je třeba
ve zvýšené míře rozvinout aktivní účast lidu
při zabezpečování urychleného růstu národ-
ního důchodu a při prosazování hospodár-
nosti.

§ 2.

Stanovení výše státního roz-
počtu.

(1) Celkové příjmy státního rozpočtu se sta-
noví částkou 98 240, 492 000 Kčs, celkové vý-
daje částkou 97. 918, 878000 Kčs, takže vy-
plývá přebytek 321, 614000 Kčs; v rámci
státního rozpočtu se stanoví pro rozpočet
Slovenska příjmy částkou 14. 699, 063. 000 Kčs
a výdaje částkou 16 848, 611 000 Kčs; Sloven-
ská národní rada může zvýšit příjmy nad sta-
novenou částku a o tutéž částku i výdaje.

(2) Ve státním rozpočtu jsou obsaženy roz-
počty národních výborů, jejichž příjmy i vý-
daje činí 26. 170, 391 000. Kčs; kromě toho činí
zůstatek rozpočtových' prostředků národních
výborů přecházejících do roku 1958 částku
441, 800 000 Kčs.

(3) Vláda stanoví k vyrovnání rozpočtů ná-
rodních výborů podíly na státních příjmech.

§ 3.

Hospodaření podle státního
rozpočtu.

(1) Výdaje (investiční i neinvestiční) mo-
hou být uskutečňovány jen do výše částek
stanovených ve státním rozpočtu.

(2) Vláda může povolit uskutečnění nezbyt-
ného výdaje, nekrytého've státním rozpočtu,

je-li jeho úhrada zajištěna vyššími příjmy
nebo odsunutím jiného, méně naléhavého vý-
daje. Obdobně může vláda povolit snížení ně-
kterého příjmu státního rozpočtu, jestliže
toto snížení vyváží zvýšením jiného příjmu
státního rozpočtu nebo snížením výdajů.

§ 4.
Odpovědnost za hospodaření.

Vláda a každý její člen, Sbor pověřenců a
každý jeho člen, vedoucí ostatních ústřed-
ních úřadů a rady národních výborů, jakož
i vedoucí odborů a správ rad národních vý-
borů jsou odpovědni za to, že v oboru jejich
působnosti budou při hospodaření všechny
plánovaně úkoly splněny hospodárně, že bu-
dou zjišťovány a využívány reservy, jež vzni-
kají v rozvíjejícím se hospodářství, že pří-
jmových částek státního rozpočtu bude při
nejmenším dosaženo a výdajové částky ne-
budou - s výjimkou případů přípustných
podle tohoto zákona - překročeny.

§ 5.

Časové použiti rozpočtových
prostředků.

(1) Rozpočtových prostředků může být po-
užito pouze do konce roku 1957, a to jen
k úhradě výdajů splatných do konce tohoto
roku.

(2) Úhrada výdajů, které mají a podle usta-
novení tohoto zákona mohou zatěžovat roz-
počtové prostředky na rok 1957, nesmi být
odsunuta k tíži rozpočtových prostředků pří-
štího roku.

(3) Poukazovat peníze k úhradě závazků, jež
vzniknou po 31. prosinci 1957, nebo tvořit ja-
kýmkoliv jiným způsobem reservy z úspor na
rozpočtových prostředcích není přípustno.

§ 6.

Zjišťování rozpočtových dů-
sledků zákonných a jiných opa-
tření.

(1) U návrhů zákonů, zákonných opatření
předsednictva Národního shromáždění, záko-
nů Slovenské národní rady, vládních nařízení,
vládních usnesení, nařízení Sboru pověřenců,
usnesení Sboru pověřenců, nařízení ministrů,
nařízení pověřenců, vyhlášek a u všech opa-


6

tření ústředních úřadů, jakož i u návrhů
usnesení národních výborů a jejich rad musí
být s největší odpovědností zváženy a v ná-
vrzích vyjádřeny také jejich důsledky hospo-
dářské a finanční. Důsledky těchto opatření
zejména pro výdaje po případě pro příjmy
státního rozpočtu, pro bilanci příjmů a vý-
dajů obyvatelstva nebo pro úvěrový plán je
třeba vyčíslit a výpočet připojit k návrhu
opatření. Při každém navrhovaném opatření
musí být zkoumáno, zda jeho povaha připou-
ští zavedení nových příjmů, a v kladném pří-
padě musí být tyto nové příjmy vždy na-
vrženy.

(2) U všech opatření, uvedených v odstavci
1, jimiž se zvyšují výdaje nebo snižují pří-
jmy státního rozpočtu, musí být zároveň sta-
novena úhrada zvýšeného výdaje nebo náhra-
da úbytku příjmů.

§ 7.

Nepřípustnost započtení pohle-
dávek vůči státu.

Dlužník nemůže svůj závazek vůči státu
uhradit započtením své pohledávky za stá-
tem.

§ 8.

Doplňkové rozpočty národních
výborů.

(1) Jestliže národní výbor dosáhl nebo urči-
tě dosáhne vyšších příjmů, než stanovil jeho
rozpočet, nebo uspoří-li na rozpočtovaných
výdajích, při čemž plnění všech jeho pláno-
vaných úkolů je zajištěno, může sestavit do-
plňkový rozpočet.

(2) K získání vyšších příjmů jako zdrojů
pro doplňkové rozpočty rozvíjejí národní vý-
bory především služby a místní výrobu a vy-
tvářejí tak podmínky pro další rozvoj hospo-
dářství a kultury ve svém obvodu a tím k roz-
šíření své hospodářské základny.

(3) Doplňkový rozpočet musí být vyrovnán.

(4) Doplňkový rozpočet národního výboru
nižšího stupně schvaluje rada národního vý-
boru vyššího stupně.

(5) Podrobnosti upraví ministr financí; při
tom též stanoví postup při převodu nevyčer-
paných prostředků doplňkových rozpočtů do
příštího roku.

§ 9.

Zatímní vedení státního hospo-
daření v roce 1958.

Vláda učiní vhodná opatření pro státní hos-
podaření v době od 1. ledna 1958 do vyhlášeni
rozpočtového zákona na rok 1958, nebude-li

rozpočtový zákon na uvedený rok vyhlášen
před 1. lednem 1958. Pro toto období platí ob-
dobně ustanovení §§ 4, 6, 7 a 10 odst. 1 písm.
b) a odst. 2.

Závěrečná ustanoveni.

§ 10.
(1) Vláda se zmocňuje,

a) aby do státního rozpočtu promítla finanč-
ní důsledky úprav státního plánu rozvoje
národního hospodářství;

b) aby k úhradě závazků z let minulých po-
užila finančních přebytků hospodaření let
minulých.

(2) Ministr financí

a) vydá směrnice pro hospodaření podle stát-
ního rozpočtu a jeho kontrolu, a to ze-
jména pokud jde o používání rozpočtových
prostředků, úhradu výdajů na nové úkoly
ukládané národním výborům, vázání roz-
počtových prostředků určených na úhradu
úkolů, které odpadly, a o postup při opa-
třování úhrady výdajů na úkoly, jež ne-
jsou plně rozpočtově zajištěny. Přitom
může ministr financí povolit odchylku od
ustanovení § 5 odst. 1;

b) upraví používání nad plánových zisků a
uhrazování neplánovaných a nadplánových
ztrát hospodářských organisaci státního
socialistického sektoru, a to i za dobu před
účinnosti tohoto zákona;

c) je oprávněn stanovit způsob použití pří-
jmů za vyřazené základní prostředky hos-
podářských organisaci státního socialistic-
kého sektoru, a to i odchylně od ustano-
vení § 4 odst. 2 věty třetí zákona č. 106/
1951 Sb., o úpravě financování národních
a komunálních podniků.

§ 11.

(1) Státní banka československá sestavuje
návrhy čtvrtletního úvěrového plánu a před-
kládá je ke schválení ministru financi. Tím se
mění § 8 zákona č. 84/1952 Sb., o organisaci
peněžnictví.

(2) Zrušují se ustanovení § 4 odst. 3 a § 12
zákona č. 106/1951 Sb., o úpravě financováni
národních a komunálních podniků, § 10 vlád-
ního nařízení č. 107/1951 Sb., kterým se pro-
vádí zákon o úpravě financování národních
a komunálních podniků, a § 9 zákona č. 83/
1952 Sb., o rozpočtech národních výborů.

(3) Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1.
ledna 1957; provedou jej ministr financi a
ostatní členové vlády.


7

1. příloha zákona č. /1957 Sb.

Celkový přehled státního rozpočtu Československé republiky na rok 1957.

Příjmy

Kčs
(v tisících)

Výdaje

Kčs
(v tisících)

Příjmy od socialistického sektoru

85. 092, 113

Hospodářství ........

53. 154, 425

   

Kulturní a sociální opatření..

31. 932, 000

Daně, dávky a poplatky od oby-
vatelstva .........

10. 683, 580

Obrana a bezpečnost .....

9. 319. 311

Ostatní příjmy ........

2. 464, 799

Správa ..........

3. 513, 142

       

Úhrn...

98. 240, 492

Úhrn...

97. 918, 878

Přebytek..

 

321, 614. 000 Kčs

 

Úhrn rozpočtů národních výborů obsažených ve státním rozpočtu.

Příjmy

Kčs
(v tisících)

Výdaje

Kčs

(v tisících)

Příjmy od hospodářských orga-
nisaci ..........

 

2. 648, 191

Hospodářství ........

11. 935, 153

Místní daně a poplatky....

732. 259

Kulturní a sociální opatření..

12. 337, 840

Ostatní příjmy .......

1. 309, 563

Správa ..........

1. 897, 398

Podíly na státních příjmech..

3. 549, 822

   

Přiděl z ústředního rozpočtu..

17. 930, 556

   
       

Úhrn...

26. 170, 391

Úhn...

26. 170, 391


8

2. příloha zákona č. /1957 Sb.

Přehled příjmů a výdajů jednotlivých krajů

(v tisících Kčs)

Kraj

Vlastní
příjmy

Podíly na
státních
příjmech

Příděly
z ústřed.
rozpočtu

Úhrn příjmů

Úhrn výdajů

Praha ONV .....

504, 898

473, 380

580, 793

1. 559, 071

1. 559, 071

Pražský ......

381, 367

334, 645

1. 450, 134

2. 166, 146

2. 166, 146

Českobudějovický..

187, 953

116, 804

917, 229

1. 221, 986

1. 221, 986

Plzeňský ......

200, 430

136, 890

890, 352

1. 227, 672

1. 227, 672

Karlovarský....

134, 541

59, 495

784, 355

. 978, 391

978, 391

Ústecký ......

269, 587

135, 741

995, 351

1. 400, 679

1. 400, 679

Liberecký .....

210, 913

136, 821

722. 327

1. 070. 091

1. 070, 091

Hradecký .....

197, 940

180, 228

719, 280

1. 097. 448

1. 097, 448

Pardubický .....

141, 187

115. 450

650, 764

907, 401

907, 401

Jihlavský .....

150, 155

128. 196

685. 736

964, 087

964, 087

Brněnský .....

384, 249

339, 231

1. 064, 396

1. 787, 876

1. 787, 876

Olomoucký .....

199, 900

177, 413

820. 574

1. 197, 887

1. 197, 887

           

Gottwaldovský...

184, 956

170, 637

673, 037

1. 028, 630

1. 028, 630

Ostravský .....

347, 763

162, 351

1. 286, 142

1. 796, 256

1. 796, 256

           

K. Vary MĚNV...

20, 534

9, 864

56, 263

86, 661

86, 661

M. Lázně MěNV...

4, 215

1, 742

21, 397

27, 354

27, 354

F. Lázně MěNV...

618

315

10, 350

11, 283

11, 283

České kraje....

3. 521, 236

2. 679, 203

12. 328, 480

18. 528, 919

18. 528, 919

Slovenské kraje...

1. 168, 777

870. 619

5. 602, 076

7. 641, 472

7. 641, 472

ČSR .......

4. 690, 013

3. 549, 822

17. 930. 556

26. 170. 391

26. 170, 391

           

KNT 01 - 3904-57


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP