Národní shromáždění Republiky československé 1959
II. volební období
295
Společná zpráva
výborů rozpočtového a hospodářského, zemědělského, kulturního,
zdravotního, ústavně právního a zahraničního
o vládním návrhu rozpočtového zákona na rok 1959 (tisk 288)
Výbory Národního shromáždění projednaly
ve dnech 20. ledna až 13. února 1959 podle
jednotlivých kapitol státní rozpočet na rok
1959 a vládní návrh rozpočtového zákona na
rok 1959.
Státní rozpočet na rok 1959 zabezpečuje
potřebné finanční prostředky na další rozvoj
národního hospodářství, na další růst hmotné
i kulturní úrovně pracujících a na upevnění
hospodářské moci a síly republiky. Státní roz-
počet vychází z úkolů vytyčených XI. sjezdem
KSČ, z velkých úspěchů, kterých pracující lid
dosáhl při výstavbě socialismu a opírá se
o neustále se prohlubující spolupráci mezi
zeměmi socialistického tábora. K neustálému
zvyšování rozvoje hospodářství a k odstra-
ňování nedostatků je třeba zvýšené ekono-
mické účinnosti řízení národního hospodář-
ství. Je proto třeba mobilizovat všechny ne-
využité rezervy a možnosti, zejména v pro-
duktivitě práce a v nákladech. Je třeba pro
dovršení výstavby socialismu neustále rych-
lejšího zvyšování tempa rozvoje národního
hospodářství. Ze všech těchto hledisek pro-
jednávali poslanci jednotlivé kapitoly státního
rozpočtu. Zabývali se zejména problémy zá-
kladních surovin, chemizace a elektrifikace.
V průmyslové výrobě snižováním nákladů,
zlepšováním kvality výrobků, novou techni-
kou, technologií, organizací a řízením výro-
by. V dopravě byla věnována pozornost vel-
kým úkolům, před kterými stojí, především
elektrifikaci tratí. Ve stavebnictví zajištění
a zvýšení výroby stavebních hmot, zlevnění
nákladů a zmechanizování stavebních prací.
V rozpravě o našem zemědělství zabývali se
poslanci především otázkami organizace a
řízení zemědělské výroby, jejím dalším roz-
vojem, a příčinami pomalejšího rozvoje ze-
mědělské výroby proti rozvoji ostatního ná-
rodního hospodářství.
Při projednávání rozpočtů krajů, k němuž
byla zvolena zvláštní komise, byla poslanci
zdůrazněna úloha národních výborů, která se
neustále zvyšuje a rozšiřuje. Prováděnou de-
centralizací roste podíl a význam hospodář-
ství spravovaného národními výbory na ná-
rodním hospodářství. Tím se také neustále
zvyšuje pravomoc a odpovědnost národních
výborů při výstavbě státu. Národní výbory
v současné době spravují více než jednu tře-
tinu základních fondů celého národního hos-
podářství. K hospodaření národních výborů
měli poslanci řadu připomínek.
2
Velké prostředky vynakládá stát na sociální
a kulturní opatření. V rozpočtu na rok 1959
činí výdaje na tato opatření 40 °/o z celkového
objemu výdajů státního rozpočtu. Ve škol-
ství jedná se hlavně o opatření vyplývající
z prodloužení školní docházky, které si vy-
žádá značného investičního nákladu, dále
nové učebnice a jiné. Ve zdravotnictví jsou to
opatření k rozšíření kapacity zdravotních za-
řízení, nemocnic a zdravotních středisek. Po-
slanci upozorňovali na některé závady v před-
pisování léků. Je třeba, aby povolené pro-
středky, které jsou vysoké, byly využívány co
nejlépe, je třeba dále snižovat nemocnost, ze-
jména úrazovost.
Rozpočet na obranu a bezpečnost vykazuje
rok od roku sestupnou tendenci. Třebaže náš
státní rozpočet je zaměřen na mírové budo-
vání, horečné zbrojení v imperialistických
státech nás nutí, abychom zabezpečovali
obranyschopnost naší republiky a starali se
o vysoké morální uvědomění a moderní tech-
niku našich ozbrojených sil.
Poslanci přinesli do rozpravy ze svých pra-
covišť kritická příspěvky, které směřovaly
k odstranění nedostatků, které se ještě na
úsecích našeho hospodářství objevují. Mimo
to zkoumali, zda vynaložené prostředky jsou
dostatečné a zda je jich hospodárně vynaklá-
dáno na stanovené úkoly.
Výbory pověřené projednáním jednotlivých
kapitol státního rozpočtu na rok 1959 a
vládního návrhu rozpočtového zákona na r.
1959 projednaly a schválily a pověřily před-
sedu rozpočtového a hospodářského výboru a
hlavního zpravodaje posl. Valo, aby vypraco-
vali společnou zprávu pro Národní shromáž-
dění.
Výbory Národního shromáždění doporučují
vládní návrh rozpočtového zákona na rok 1959
a státní rozpočet na rok 1959 Národnímu
shromáždění ke schválení.
V Praze dne 13. února 1959
Josef Štětka v. r.,
předseda výboru rozpočtového
a hospodářského
Jozef Valo v. r.,
hlavní zpravodaj
3
Přehled
projednávání státního rozpočtu na rok 1959
ve výborech Národního shromáždění
Výbor |
Kapitola |
Zpravodaj |
Kulturní |
Ministerstvo školství a kultury |
Homola |
  |
Československá akademie věd |
akademik Trávníček |
  |
Slovenská akademie věd |
Lörincz |
  |
Československá tisková kancelář |
Šafařík |
  |
Správa Pražského hradu a přičleněných |
Sukupová |
Rozpočtový |
Státní úřad plánovací |
dr. Hulínský |
  |
Ústřední báňský úřad |
inž. Šiška |
  |
Ministerstvo energetiky a vodního |
Štyndl |
  |
Ministerstvo hutního průmyslu a rudných |
inž. Voborský |
  |
Ministerstvo těžkého strojírenství |
Vaverka |
  |
Ministerstvo všeobecného strojírenství |
Šimánek |
  |
Ministerstvo chemického průmyslu |
inž. Goppoldová |
  |
Ministerstvo stavebnictví |
Wait |
  |
Státní výbor pro výstavbu |
inž. Litvaj |
  |
Ministerstvo dopravy |
Gemrot |
  |
Státní úřad statistický |
Inž. Lederer |
  |
Ústřední správa geodézie a kartografie |
inž. Čtvrtníček |
|
Ústřední geologický úřad |
Holička |
  |
Státní úřad pro vynálezy a normalizaci |
Toman |
  |
Ministerstvo spotřebního průmyslu |
Václavíková |
|
Ministerstvo vnitřního obchodu |
Karlovská |
  |
Ministerstvo zahraničního obchodu |
dr. Berák |
  |
Ministerstvo spojů |
Růzha |
  |
Všeobecná pokladní správa |
Tymeš |
  |
- o - |
  |
  |
Rozpočty krajů |
Štambera |
4
Výbor |
Kapitola |
Zpravodaj |
Ústavně právní |
President republiky a Kancelář presidenta |
Zedník Josef |
Národní shromáždění |
Táborský |
|
Předsednictvo vlády |
Rovný |
|
Ministerstvo spravedlnosti |
dr. Klinger |
|
  |
Generální prokuratura dr. Krofta |
|
  |
Ministerstvo vnitra Vodička |
|
  |
Ministerstvo národní obrany |
Chalánek |
  |
Ministerstvo státní kontroly |
Kladenský |
Zahraniční |
Ministerstvo zahraničních věcí |
Hodinová-Spurná |
Zdravotní |
Ministerstvo zdravotnictví |
Myška |
Státní úřad sociálního zabezpečení |
Mátl |
|
Nemocenské pojištění zaměstnanců |
Valo |
|
Nemocenské pojištění členů výrobních |
Valo |
|
Zemědělský |
Ministerstvo zemědělství a lesního |
Pěšák |
  |
hospodářství |
  |
  |
Čs. akademie zemědělských věd |
akademik Šimon |
  |
Ministerstvo potravinářského průmyslu |
Podola |
  |
a výkupu zemědělských výrobků |
  |
Statistický přehled
Výborových schůzí bylo 27
Zpravodajů 46
Debaty se zúčastnilo 496 řečníků
24 ministrů
5 náměstků ministrů
25 zástupců úřadů
Rozpočtový a hospodářský výbor jako výbor řídící schválil též kapitoly:
ministerstvo zemědělství a lesního hospodářství, Československá akademie zemědělských
věd, ministerstvo potravinářského průmyslu a výkupu zemědělských výrobků, minister-
stvo zahraničních věcí, ministerstvo školství a kultury, Československá akademie věd,
Slovenská akademie věd, Československá tisková kancelář, Čs. výbor pro rozhlas a televizi,
správa Pražského hradu a přičleněných nemovitostí, ministerstvo zdravotnictví, Státní
úřad sociálního zabezpečení, nemocenské pojištění zaměstnanců, nemocenské pojištění
členů výrobních družstev, president republiky a Kancelář presidenta republiky, Národní
shromáždění, Slovenská národní rada, předsednictvo vlády, předsednictvo sboru pově-
řenců, ministerstvo spravedlnosti, generální prokuratura, ministerstvo vnitra, minister-
stvo národní obrany, ministerstvo státní kontroly, rozpočtový zákon na rok 1959 a zákon,
kterým se stanoví základní pravidla o státním rozpočtu.
5
Rozpočtový zákon na rok 1959
ze dne 1959
Národní shromáždění Republiky československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1
Úkoly státního rozpočtu
na rok 1959
Úkolem státního rozpočtu na rok 1959 je
zabezpečit na základě rozvoje tvůrčí akti-
vity pracujících potřebné finanční prostřed-
ky pro další hospodářský a kulturní rozvoj
republiky v souladu se státním plánem roz-
voje národního hospodářství a přispět tak
k dovršení socialistické výstavby. Nové me-
tody řízení, plánování a financování mají při-
spět k tomu, aby všechny podniky a národní
výbory plnily své úkoly vůči společnosti, ma-
ximálně zvyšovaly vlastní prostředky a nej-
efektivněji využívaly všech zdrojů.
§ 2
Stanovení výše státního
rozpočtu
(1) Celkové příjmy státního rozpočtu se
stanoví částkou 96. 230, 649. 000 Kčs, celkové
výdaje se stanoví částkou 95. 913, 411. 000 Kčs,
takže vyplývá přebytek 317, 238. 000 Kčs;
v rámci státního rozpočtu se stanoví pro
rozpočet Slovenska příjmy částkou
15. 667, 896. 000 Kčs a výdaje částkou
17. 525, 079. 000 Kčs.
(2) Ve státním rozpočtu jsou obsaženy roz-
počty národních výborů, jejichž příjmy i vý-
daje činí 33. 015, 786. 000 Kčs.
§ 3
Tento zákon nabývá účinnosti ode dne
1. ledna 1959; provedou jej ministr financí
a ostatní členové vlády.
6
1. příloha zákona č. /1959 Sb.
Celkový přehled státního rozpočtu Československé republiky na rok 1959
Příjmy |
Kčs |
Výdaje |
KČS (v tisících) |
  |   |   |   |
Příjmy od socialistického sektoru |
81. 771, 393 |
Hospodářství ........ |
45. 703, 127 |
  |   |
Kulturní a sociální opatření.. |
38. 414, 906 |
Daně, dávky a poplatky od oby- |
11. 313, 699 |
Obrana a bezpečnost ..... |
8. 788, 728 |
Ostatní příjmy ....... |
3. 145, 557 |
Správa .......... |
3. 006, 650 |
  |
|
  |   |
Úhrn... |
96. 230, 649 |
Úhrn... |
95. 913, 411 |
Přebytek.....317, 238. 000 Kčs.
Úhrn rozpočtů národních výborů obsažených ve státním rozpočtu
Příjmy |
Kčs |
Výdaje |
Kčs |
  |   |   |   |
Vlastní příjmy ...... |
6. 999. 687 |
Hospodářství ........ |
13. 222, 554 |
Podíly na státních příjmech.. |
3. 846, 698 |
Kulturní a sociální opatření.. |
18. 012. 644 |
Přiděl ze státního rozpočtu.. |
22. 169, 401 |
Správa .......... |
1. 780, 588 |
  |   |   |   |
Úhrn... |
33. 015. 786 |
Úhrn... |
33. 015, 786 |
7
2. příloha zákona č. /1959 Sb.
Přehled příjmů a výdajů jednotlivých krajů
(v tisících Kčs)
Kraj |
Vlastní |
Podíly |
Příděly |
Úhrn |
Úhrn |
Praha ÚNV.... |
537, 499 |
639, 430 |
766, 890 |
1. 943, 819 |
1. 943, 819 |
Pražský ...... |
644, 917 |
332, 581 |
1. 637, 719 |
2, 615, 217 |
2. 615, 217 |
  |   |   |   |   |   |
Českobudějovický.. |
303, 282. |
129, 744 |
1. 003, 893 |
1. 436, 919 |
1. 436, 919 |
Plzeňský ..... |
360, 096 |
149, 019 |
1. 067. 262 |
1. 576, 377 |
1. 576, 377 |
  |   |   |   |   |   |
Karlovarský.... |
165, 720 |
52, 357 |
1. 220, 276 |
1. 438, 353 |
1. 438, 353 |
Ústecký.... |
368, 303 |
129, 321 |
1. 517, 538 |
2. 015, 162 |
2. 015, 162 |
Liberecký ..... |
265, 987 |
162. 155 |
794, 977 |
1. 223, 119 |
1. 223, 119 |
  |   |   |   |   |   |
Hradecký ..... |
331, 693 |
214, 439 |
808, 289 |
1. 354, 421 |
1. 354, 421 |
  |   |   |   |   |   |
Pardubický.... |
258, 537 |
115, 724 |
711, 261 |
1. 085, 522 |
1. 085, 522 |
Jihlavský... |
272, 527 |
130, 491 |
801, 121 |
1. 204, 139 |
1. 204, 139 |
Brněnský ..... |
590, 749 |
358, 070 |
1. 259, 598 |
2. 208, 417 |
2. 208, 417 |
  |   |   |   |   |   |
Olomoucký.... |
354, 470 |
216, 772 |
907, 017 |
1. 478, 259 |
1. 478, 259 |
Gottwaldovský... |
322, 698 |
193, 978 |
806, 199 |
1. 322, 875 |
1. 322, 875 |
Ostravský ..... |
397, 245 |
252, 926 |
1. 880, 329 |
2. 530, 500 |
2. 530, 500 |
  |   |   |   |   |   |
K. Vary MěNV.. |
20, 420 |
11. 417 |
67, 807 |
99, 644 |
99, 644 |
M. Lázně MěNV... |
4, 988 |
5, 651 |
24, 608 |
35, 247 |
35, 247 |
F. Lázně MěNV... |
1. 112 |
681 |
16, 623 |
18, 416 |
18, 416 |
ČESKÉ KRAJE... |
5. 200, 243 |
3. 094, 756 |
15. 291, 407 |
23. 586, 406 |
23. 586, 406 |
SLOVENSKÉ KRAJE |
1. 799, 444 |
751, 942 |
6. 877, 994 |
9. 429, 380 |
9. 429, 380 |
ČSR ...... |
6. 999, 687 |
3. 846, 698 |
22. 169, 401 |
33. 015, 786 |
33. 015. 786 |
  |   |   |   |   |   |