Národní shromáždění Republiky československé 1959
II. volební období
355
Společná zpráva
výboru rozpočtového a hospodářského
a výboru ústavně právního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 351)
o místním hospodářství
Rozpočtový a hospodářský výbor dne
12. listopadu a ústavně právní výbor dne
13. listopadu 1959 projednaly vládní návrh
zákona o místním hospodářství (tisk 351).
Po zprávách zpravodajů provedly výbory
o předloženém vládním návrhu zákona vše-
obecnou rozpravu. V podrobně rozpravě pak
provedly oba výbory v předloženém vládním
návrhu tyto úpravy:
V § 2
V odstavci 1 písm. a) byla přestylizována
první věta, takže v novém znění zní:
,, a) v odvětví komunálních služeb jsou posky-
továny služby, drobné opravy, údržba, a to
především obyvatelstvu, a v odůvodněných
případech je prováděna i drobná doplňková
výroba. "
K přeformulování tohoto ustanovení došlo
proto, aby lépe vynikl úmysl tohoto ustano-
vení, totiž že v odvětví komunálních služeb
se poskytují především služby, drobné opravy
a údržba pro obyvatelstvo a teprve v odů-
vodněných případech se provádí drobná do-
plňková výroba, což v původním znění ne-
bylo tak zřetelné.
V § 4
V prvním odstavci byl na konci ustanovení
škrtnut výraz ("vedoucí národní výbor").
V důsledku této změny, jejímž důvodem je,
že obrat "národní výbor, který podnik resp.
organizaci zřídil", je zřetelnější než obrat
"vedoucí národní výbor", byly provedeny pří-
slušně úpravy popřípadě škrty v § 4 odst. 2,
první, druhý, sedmý, patnáctý a šestnáctý
řádek, dále v § 5 odst. 2 první a čtvrtý řá-
dek, v § 10 první řádek, v § 11
odst. 1 první
řádek a odstavec 2 první řádek, v § 12 odst. 1
čtvrtý řádek a odstavec 4 druhý řádek, dále
v § 20 první řádek, v § 21
odst. 1 první a
předposlední řádek, v § 22 druhý řádek,
v § 24 první řádek, v § 26 odst. 2 třetí řá-
dek a v § 29
odst. 1 třetí řádek.
V tomto paragrafu ve druhém odstavci třetí
řádek byl dále výraz "soustřeďuje" nahrazen
vhodnějším výrazem "podněcuje a usměr-
ňuje".
2
V § 7 a v § 12
V těchto paragrafech byla škrtnuta citace
"(§ 25)".
V § 8
V první větě byl upraven slovosled, takže
tato věta v novém znění zní: "Stát je vlast-
níkem majetku podniku".
V § 23
Pro zpřesnění tohoto ustanovení bylo
škrtnuto slovo "předchozích" a za slovo
"ustanovení" byla zařazena citace "§§ 20 až
22".
V § 28
Ve druhém odstavci druhý řádek bylo
škrtnuto slůvko "však", které na tomto místě
bylo zbytečné.
V § 34
V předposledním řádku druhého odstavce
bylo z důvodu jednotné terminologie nahra-
zeno slovo "dnem" výrazem "ode dne".
S těmito změnami a po opravě některých
tiskových chyb doporučily oba výbory před-
ložený vládní návrh zákona o místním hos-
podářství (tisk 351) Národnímu shromáždění
ke schválení.
V Praze dne 13. listopadu 1959
Štětka v. r.
předseda rozpočtového a hospodářského
výboru
Podola v. r.
zpravodaj rozpočtového a hospodářského
výboru
dr. Krofta v. r.
předseda ústavně právního výboru
Zach v. r.
zpravodaj ústavně právního výboru
3
Zákon
ze dne 1959
o místním hospodářství
Národní shromáždění Republiky československé usneslo se na tomto zákoně:
Úvodní ustanovení
§ 1
Trvalý růst životní úrovně pracujících vy-
žaduje, aby se dále zlepšovaly a rozšiřovaly
služby, opravy, údržba a výroba místního vý-
znamu. Tyto úkoly zajišťují především ná-
rodní výbory organizacemi místního hospo-
dářství, které samy zřizují a řídí. Úspěšné
plnění těchto úkolů vyžaduje vytvořit tako-
vou organizaci místního hospodářství, která
umožní co nejúčinnější řízení místního hos-
podářství národními výbory a zároveň zabez-
pečí co nejširší uplatnění iniciativy pracují-
cích.
ČÁST I
Úkoly místního hospodářství
§ 2
(1) Služby, opravy, údržbu a výrobu místní-
ho významu zajišťují národní výbory a jejich
výkonné orgány v odvětví komunálních slu-
žeb, místního stavebnictví, místního průmyslu
a bytového hospodářství. V těchto odvětvích
jsou vykonávány zejména tyto činnosti:
a) v odvětví komunálních služeb jsou po-
skytovány služby, drobné opravy, údržba, a
to především obyvatelstvu, a v odůvodněných
případech je prováděna i drobná doplňková
výroba. Tato činnost se provádí zejména
v těchto skupinách oborů: městská doprava,
vnější úprava obcí, zdravotně technické a jiné
služby, údržba a opravy řemeslného rázu;
b) v odvětví místního stavebnictví se pro-
vádí zemědělská výstavba, zajišťuje, organi-
zuje a odborně řídí provádění stavebních práci
svépomocí jednotných zemědělských druž-
stev, provádějí se stavební a řemeslné opravy
bytového majetku, drobné investiční stavby,
generální opravy a údržba ostatních staveb
místního významu a výroba stavebních hmot
pro místní potřebu;
c) v odvětví místního průmyslu se provádí
opravárenská činnost, vyrábí se podle indivi-
duálních zakázek spotřební zboží, jednodušší
stroje a nářadí a v menších sériích výrobky
sloužící k doplnění výroby jiných odvětví;
d) v odvětví bytového hospodářství je za-
jišťováno řádné hospodaření s bytovým ma-
jetkem, jeho údržba a správa.
(2) Při plnění těchto úkolů opírají se ná-
rodní výbory o tvůrčí iniciativu pracujících a
využívají v nejširší míře místních surovino-
vých zdrojů a místních pracovních sil; přitom
se soustřeďují zejména na všestranné zlepše-
ní a rozšíření služeb placených obyvatelstvem.
ČÁST II
Organizační formy místního hospodářství
a jeho řízení
§ 3
Zajišťování a poskytování služeb, oprav,
údržby a výroby místního významu a činnosti
s tím souvisících organizují národní výbory
v podnicích místního hospodářství, v rozpoč-
tových organizacích místního hospodářství,
v zařízeních národních výborů a v drobných
provozovnách národních výborů (dále jen
"organizace místního hospodářství"). Organi-
zaci bytového hospodářství upravují zvláštní
předpisy.
§ 4
(1) Organizace místního hospodářství jsou
v zásadních a významných otázkách řízeny
radou národního výboru, který je zřídil.
(2) Rada národního výboru, který organi-
zace zřídil, řídí tyto organizace za nejširší
účasti pracujících, podněcuje a usměrňuje
aktivitu pracujících k neustálému zlepšování
a rozšiřování služeb obyvatelstvu, řeší vše-
chny důležité otázky místního hospodářství
ve spolupráci se stálými komisemi. Rada to-
hoto národního výboru vytváří dále inicia-
tivně podmínky pro to, aby sami občané mohli
hodnotit činnost organizací místního hospo-
dářství, zejména tvoří aktivy z řad občanů
a využívá při své práci pomoci uličních vy-
4
borů, výborů žen apod. K vyřešení závažných
otázek spojených s rozvojem místního hos-
podářství rada národního výboru, který or-
ganizace zřídil, svolává ekonomické a tech-
nicko-ekonomické konference, aktivy odbor-
ných pracovníků apod.
Oddíl l
Podniky místního hospodářství
§ 5
(1) Podniky místního hospodářství (dále jen
"podniky") zřizuje podle místních podmínek
a potřeb v souladu s požadavky rozvoje ce-
lého národního hospodářství národní výbor,
v jehož obvodu budou obyvatelstvu poskyto-
vány služby, opravy, údržba nebo prováděna
výroba místního významu, po předchozím
vyjádření rady národního výboru vyššího
stupně a po vyjádření příslušného odborové-
ho orgánu.
(2) Při zřízení podniku určí národní výbor
název, sídlo a základní provozní náplň pod-
niku. Opatření o majetku, který se podniku
svěřuje do správy, činí rada tohoto národ-
ního výboru, která vydá též zřizovací listinu.
Právní poměry, majetek a závazky podniku
§ 6
(1) Podnik je právnickou osobou; stává se
jí zápisem do podnikového rejstříku.
(2) V žádosti o zápis do podnikového rej-
stříku je nutno uvést den, ke kterému má
být podnik zapsán; nelze však žádat o zápis
se zpětnou účinnosti.
§ 7
(1) Podnik může nabývat jen takových
práv a vstupovat jen v takové závazky, které
jsou v souladu s plněním jeho úkolů stano-
vených zejména ve zřizovací listině nebo ve
statutu.
(2) Právní úkony podniku, které nejsou
v souladu s plněním jeho úkolů, jsou jako
nezákonně neplatně. Jestliže bylo kteroukoli
stranou započato s plněním na základě tako-
vého právního úkonu, musí být vše to, co bylo
nebo má být plněno stranou, která v době
právního úkonu o nezákonnosti věděla nebo
vědět musela, odvedeno do státního rozpočtu.
Místo nepeněžitého plnění odvádí se do roz-
počtu jeho peněžitá hodnota.
(3) K neplatnosti takových úkonů přihlížejí
soudy a arbitrážní orgány z úřední povinnosti;
v rozhodnutí zjišťujícím neplatnost právního
úkonu určí soud (arbitrážní orgán) peněžitou
částku, kterou jsou strany povinny odvést
podle předchozího odstavce do státního roz-
počtu.
§ 8
Stát je vlastníkem majetku podniku. Pod-
niku je tento majetek svěřen do správy. I ve
věcech tohoto majetku jedná podnik vlastním
jménem.
§ 9
(1) Pro závazky podniku lze se uspokojit
jen z majetku, který má podnik ve správě,
s výjimkou jeho základních prostředků, a
z jeho pohledávek, a to za podmínek stano-
vených zvláštními předpisy. Stát neodpovídá
za závazky podniku.
(2) Z majetku, který má podnik ve správě,
a z jeho pohledávek nelze žádat ani dosíci
uspokojení pohledávek za státem.
§ 10
Rada národního výboru, jejímž opatřením
(§ 5 odst. 2) byl majetek podniku svěřen do
správy, zároveň určí, které závazky patřící
k tomuto majetku přecházejí na podnik. Jest-
liže se převádí správa národního majetku na
podnik dohodou, upraví se přechod závazků
v této dohodě. Závazky přejdou na podnik
dnem převzetí majetku; přechodem závazků
se dosavadní dlužník zprošťuje, přivolení vě-
řitele není třeba.
§ 11
(1) Rada národního výboru, který podnik
zřídil, může z podniku vyjmout majetek nebo
závazek a učinit o něm jiná opatření, zejmé-
na převést správu majetku nebo závazek na
jiný podnik jí podřízený. Převod správy ma-
jetku nebo převod závazku na podnik, jehož
sídlo je v obvodu jiného národního výboru,
lze provést v dohodě s radou tohoto národ-
ního výboru; to platí i v případech, v nichž
se majetek nebo závazek převádí na jinou
organizaci podřízenou národnímu výboru než
organizaci místního hospodářství.
(2) Rada národního výboru, který podnik
zřídil, může těž vyjmout z podniku majetek
nebo závazek a převést správu majetku nebo
závazek v dohodě s příslušným ministrem
nebo jiným vedoucím ústředního úřadu do
jeho pravomoci.
(3) Přechodem závazků se dosavadní dlužník
zprošťuje; přivolení věřitele není třeba.
5
Ředitel podniku
§ 12
(1) Činnost podniku řídí a organizuje ředi-
tel, který je v čele podniku, zastupuje jej a
jedná jeho jménem. Jmenuje a odvolává ho
rada národního výboru, který podnik zřídil,
po vyjádření příslušného odborového orgánu.
Jmenování a odvolání ředitele se provádí pí-
semně.
(2) Na jmenování, odvolání a propuštění ře-
ditele se nevztahují předpisy o spolupůsobení
závodního výboru základní organizace Revo-
lučního odborového hnutí při přijímání za-
městnanců, jejich zařazování na pracovní mís-
ta a jejich propouštění. K jmenování a pro-
puštění ředitele není třeba souhlasu příslušné-
ho odboru rady okresního národního výboru.
Odvoláním nebo vzdáním se funkce pracovní
poměr ředitele nezaniká; o jeho zániku platí
obecné předpisy.
(3) Ředitel podniku zejména řídí sestavo-
vání plánu podniku, schvaluje jej a zajišťuje
jeho plnění, dbá, aby zaváděním nejnovější
techniky a zlepšováním organizace práce ne-
ustále rostla produktivita práce v podniku,
pečuje o zlepšování organizace podniku a
úrovně jeho řízení, řídí výběr, rozmísťování
a výchovu kádrů, dbá o zachovávání státní
disciplíny, smluvní, finanční, technologické a
pracovní kázně, o zachovávání mzdových
předpisů, řádnou správu národního majetku
a pečuje o ochranu zdraví a bezpečnost při
práci.
(4) Za řádnou činnost podniku a za splněni
jeho úkolů odpovídá ředitel radě národního
výboru, který podnik zřídil.
(5) Ředitel rozhoduje ve věcech týkajících
se řízení podniku samostatně, pokud rozhod-
nutí v některé věci není vyhrazeno radě ná-
rodního výboru nebo z jejího pověření ve-
doucímu některého orgánu rady.
(6) Práva a povinnosti ředitele podrobněji
upraví statut.
§ 13
(1) Při řízení podniku ředitel úzce spolupra-
cuje s odborovou organizací, s níž projedná-
vá všechny důležitě výrobní otázky a otázky
dotýkající se zaměstnanců podniku.
(2) Ředitel je povinen v těsné spolupráci
s odborovou organizací zejména rozvíjet or-
ganizátorskou a výchovnou činnost a vytvářet
předpoklady pro stále širší účast pracujících
na řízení podniku, především při sestavování
plánu a kontrole jeho plnění, jakož i při sprá-
vě a ochraně národního majetku. Je povinen
využívat zkušeností pracujících, podporovat
iniciativu a kritiku pracujících, dbát jejich
připomínek a vyvozovat z nich neprodleně
závěry. K dosažení těchto cílů je povinen
spolupůsobit při organizování výrobních po-
rad, socialistického soutěžení a hnutí vyná-
lezců a zlepšovatelů.
(3) Zlepšování a rozšiřování služeb, oprav,
údržby a výroby místního významu poskyto-
vaných obyvatelstvu vyžadují, aby ředitel při
řízení podniku dbal kritických připomínek ob-
čanů a jejich podnětů směřujících ke zlepšení
práce podniku.
§ 14
Ředitel podniku uplatňuje v rámci platných
předpisů takové podněty hmotné
zaintereso-
vanosti všech složek a pracovníků podniku
na výsledcích jejich práce, které povedou ke
zvyšování jakosti a množství výrobků, služeb
a výkonů zajišťujících potřeby obyvatelstva
a ke stálému zvyšování produktivity práce.
Zaměstnanci podniku
§ 15
(1) Pracovní a mzdové poměry zaměstnanců
podniku se řídí ustanoveními platnými pro za-
městnance, na které se vztahují předpisy
o státní mzdové politice.
(2) O součinnosti závodního výboru základ-
ní organizace Revolučního odborového hnutí
při úpravě pracovních a mzdových poměrů
zaměstnanců a jiných důležitých otázek tý-
kajících se zaměstnanců platí zvláštní usta-
novení.
§ 16
(1) Společný zájem podniku a jeho zaměst-
nanců na úspěšném plnění úkolů podniku a
pracovních povinností vyjadřuje pracovní řád,
který vydá ředitel podniku v dohodě s pří-
slušným orgánem Revolučního odborového
hnuti podle vzorového pracovního řádu. Vzo-
rový pracovní řád vydá vláda na návrh
Ústřední rady odborů. Pracovní řád je závaz-
ný, jakmile byl v podniku řádně vyhlášen.
(2) Za porušení pracovních povinností lze
ukládat zaměstnancům kárná opatření, a to
důtku, veřejnou důtku nebo dočasné převe-
dení k jiné práci až na dobu 3 měsíců. Uklá-
dání důtky a veřejné důtky řediteli podniku
upraví podrobněji statut (§ 25); ukládání kár-
ných opatření ostatním zaměstnancům upraví
podrobněji pracovní řády podle zásad vyme-
zených vzorovým pracovním řádem.
6
§ 17
(1) Ředitel podniku uzavírá jménem podniku
se zaměstnanci zastoupenými příslušným or-
gánem Revolučního odborového hnutí kolek-
tivní smlouvu. Kolektivní smlouva zejména
stanoví, jak budou zajišťovány hlavní pláno-
vané úkoly podniku, jak bude uplatňována
pokroková technika, technologie, organizace
práce, zásady mzdové politiky a hmotné za-
interesovanosti jednotlivců i kolektivů, roz-
počet podnikového fondu pracujících, jakož
i vzájemné závazky vedení a zaměstnanců za-
měřené ke zvyšování produktivity práce,
k zhospodárnění činnosti podniku, k zvyšo-
vání bezpečnosti při práci a k prohlubování
péče o pracující po stránce sociální, zdravotní
a kulturní.
(2) V provozovnách a dílnách se uzavírá
mezi vedoucími těchto útvarů a příslušným
orgánem základní organizace Revolučního
odborového hnutí úmluva, která řeší otázky
plnění základních plánovaných úkolů a péče
o zaměstnance podle jednotlivých provozoven
a dílen.
(3) Ředitel podniku a příslušné orgány zá-
kladní organizace Revolučního odborového
hnutí kontrolují a projednávají plnění povin-
ností stanovených kolektivní smlouvou a
úmluvou a odpovídají za jejich splnění. Spory
vzniklé z plnění kolektivní smlouvy a úmluvy
rozhodují společně orgán nadřízený podniku
a vyšší odborový orgán.
(4) Podrobnosti o kolektivních smlouvách
a úmluvách stanoví Ústřední rada odborů.
Zásady řízení a hospodaření podniku
§ 18
Při řízení podniku se ve vzájemném souladu
uplatňují základní zásady platně pro řízení
socialistického hospodářství. Zejména je tře-
ba, aby se při veškeré činnosti podniku uplat-
ňovala zásada plánovitosti, aby všechny hos-
podářské otázky byly řešeny v jednotě
s jejich politickou stránkou a danou hospo-
dářsko-politickou směrnicí, aby se na vyšších
organizačních stupních soustřeďovalo řízení
zásadních otázek, kdežto řízení ostatních otá-
zek bylo účelně decentralizováno tak, aby
nižší orgány mohly uplatňovat vlastní iniciati-
vu, dále aby vedení podniku a jeho organizač-
ních útvarů bylo svěřováno pouze jedinému
vedoucímu a aby byla rozšiřována účast pra-
cujících na řízení.
§ 19
Podnik hospodaří podle zásad chozrasčotu
při uplatnění základní zásady uhrazovat vý-
daje podniku vlastními jeho příjmy a zlepšo-
vat výsledky hospodaření vhodnými podněty
hmotné zainteresovanosti. Uvnitř podniku se
uplatňuje vnitropodnikový chozrasčot.
Změny v organizaci podniku
§ 20
Národní výbor, který podnik zřídil, může
převést podnik po vyjádření rady národního
výboru vyššího stupně do působnosti jiného
národního výboru v dohodě s tímto národ-
ním výborem.
§ 21
(1) Národní výbor, který podnik zřídil, může
po vyjádření rady národního výboru vyššího
stupně sloučit podnik s jiným podnikem nebo
provést splynutí dvou nebo více podniků
v nový podnik, podnik rozdělit nebo zrušit.
Týkají-li se uvedená opatření podniků pod-
léhajících různým národním výborům, pro-
vádějí je tyto národní výbory ve vzájemné
dohodě.
(2) Slučovaný a rozdělený podnik, jakož
i splynuvší podniky zanikají dnem, ke které-
mu byl do podnikového rejstříku zapsán pod-
nik vzniklý v důsledku tohoto sloučení, roz-
dělení nebo splynutí.
§ 22
Rada nadřízeného krajského národního vý-
boru po vyjádření rady národního výboru,
který podnik zřídil, může vyjmout podnik
z organizace podle tohoto zákona a převést
podnik do jiné působnosti v dohodě s mi-
nistrem nebo jiným vedoucím ústředního
úřadu, do jehož působnosti se podnik pře-
vádí.
§ 23
Změny v organizaci podniků podle ustano-
vení §§ 20 až 22 lze provést jen po vyjádření
příslušného odborového orgánu.
§ 24
Jestliže rada národního výboru, který pod-
nik zřídil, neučiní při zrušení podniku opa-
tření o veškerém majetku a všech závazcích
zrušeného podniku, provede se jeho likvidace
podle zvláštních předpisů vydaných minis-
terstvem financí.
§ 25
Statut podniků
Rady krajských národních výborů vydají
v dohodě s krajskými výbory příslušného od-
7
borového svazu podle zásad stanovených
vládou statut podniků místního hospodářství.
Statut podrobněji upraví zejména právní po-
měry, organizaci, činnost podniků, jakož i ří-
zení podniků národními výbory a jejich vý-
konnými orgány.
Oddíl 2
Jiné organizační formy místního hospodářství
§ 26
Rozpočtové organizace místního
hospodářství
(1) Jestliže by zřízení podniku nebylo
hospodárné a účelné, buď proto, že jde
o poskytování bezplatných služeb, jimiž je
uspokojována v obecném zájmu společenská
potřeba, nebo proto, že poskytované služby
placené obyvatelstvem jsou malého rozsahu,
zřídí národní výbor k jejich obstarávání roz-
počtovou organizaci místního hospodářství.
(2) v čele rozpočtové organizace místního
hospodářství je vedoucí; jmenuje a odvolává
ho rada národního výboru, který organizaci
zřídil a jíž je také za splnění svých povin-
ností a úkolů uložených rozpočtové organi-
zaci místního hospodářství odpověden.
§ 27
Zařízení národního výboru
Je-li rozsah poskytovaných služeb tak ne-
patrný, že by nebylo hospodárné zřizovat pod-
nik ani rozpočtovou organizaci místního hos-
podářství, zajišťuje je národní výbor ve svých
zařízeních.
§ 28
Drobné provozovny
(1) Národní výbory mohou za přímé a aktivní
účasti občanů zajišťovat drobně opravy, služ-
by a údržbu a využití místních zdrojů surovin
v drobných provozovnách národních výborů.
(2) Drobné provozovny mohou národní vý-
bory zřizovat jen tam, kde nelze účelně za-
jišťovat činnosti uvedené v odstavci
1 hos-
podářskou nebo rozpočtovou organizací míst-
ního hospodářství, zařízením národního vý-
boru nebo jinou organizací státního nebo
družstevního sektoru.
(3) Drobná provozovna národního výboru
provádí svou činnost především pro obyvatel-
stvo obce, kde je zřízena, nebo pro obyvatel-
stvo nejbližšího okolí, a to zásadně pomocí
místních pracovních sil. Celkově náklady pro-
vozovny mají být kryty jejími vlastními pří-
jmy a mzdově náklady mají být zpravidla
kryty příjmy od obyvatelstva.
§ 29
Společná ustanovení
(1) Rozpočtové organizace místního hospo-
dářství, zařízení a drobné provozovny národ-
ních výborů zřizuje národní výbor po vy-
jádření rady národního výboru vyššího stup-
ně a příslušného odborového orgánu.
(2) Rozpočtové organizace místního hospo-
dářství, zařízení a drobné provozovny národ-
ních výborů nejsou právnickými osobami.
Právní poměry, organizaci, činnost a jejich
řízení národními výbory a jejich výkonnými
orgány podrobněji upraví ministerstvo finan-
cí ve spolupráci s příslušnými ústředními úřa-
dy a orgány a s radami krajských národních
výborů.
ČÁST III
Technický rozvoj místního hospodářství
§ 30
(1) V oborech, pro které nezajišťuje tech-
nický rozvoj jiná instituce nebo kde nelze vý-
sledků práce orgánů jiných resortů použít
v místním hospodářství přímo, je technický
rozvoj místního hospodářství zajišťován vý-
vojovými pracovišti zřizovanými ve vhodných
podnicích místního hospodářství.
(2) Náplň, organizaci a způsob práce vývo-
jových pracovišť vymezí statut vývojových
pracovišť, který vydá orgán obstarávající spo-
lečné záležitosti místního hospodářství.
ČÁST IV
Ustanovení všeobecná, přechodná
a závěrečná
§ 31
Poradenskou a koordinační činnost pro vý-
konné orgány národních výborů a některé
společné záležitosti místního hospodářství ob-
starává orgán zřízený podle zvláštních před-
pisů.
§ 32
O správě národního majetku v organiza-
cích místního hospodářství a o jejich pohle-
dávkách platí zvláštní předpisy, pokud není
úprava obsažena v tomto zákoně. Zvláštní
předpisy platí také o plánování, financování,
materiálně technickém zásobování, účetní evi-
denci a statistice.
8
§ 33
Pravomoc stanovit u znárodněného podni-
ku přenechaného k začlenění do podniku
místního hospodářství rozsah znárodnění pří-
sluší výkonným orgánům krajských národ-
ních výborů.
§ 34
(1) Zrušuje se zákon č. 105/1953 Sb., o míst-
ním průmyslu a komunálním hospodářství.
(2) Zrušují se dále
vyhláška ministerstva místního hospodář-
ství č. 22/1955 Ú. l., kterou se vydává statut
podniků místního průmyslu,
vyhláška ministerstva místního hospodář-
ství č. 23/1955 Ú. l., kterou se vydává statut
podniků komunálního hospodářství, a
vyhláška ministerstva místního hospodář-
ství č. 24/1955 Ú. l., kterou se vydává statut
krajských odbytových a zásobovacích zákla-
den místního hospodářství,
a to ode dne, kdy nabudou účinnosti sta-
tuty vydané podle tohoto zákona.
§ 35
Tento zákon nabývá účinnosti ode dne
1. ledna 1960; provedou jej všichni členové
vlády.
KNT 1 - 3130-50