Myslivost dnes provádí přes 1/4
milionů členů našich mysliveckých
společností a nikoliv z pouhé vášně,
ale jako důležitou národní práci
pro společnost. Dříve snad bylo možno
mluvit o lovecké vášni, když lesy a to,
co je v nich, bylo majetkem feudálů a buržoazie.
Dnes se však na myslivost musíme a máme dívat
jako na součást našeho lidově demokratického
zřízení. Při této příležitosti
musím vzpomenout ještě jinou stránku
věci, která rovněž popírá
onu jednostrannost. Vždyť nejde jen o odstřel
zvěře. Zvěř vyžaduje také
velkou starost a péči. Bohužel málo
je těch, kteří si v našich restauracích
i doma, zejména o vánocích a na Nový
rok, pochutnávají na srnčím hřbetě,
jelení kýtě, zajíci na černo
a bažantí polévce a neuvědomují
si, kdo jim tyto pochoutky připravil. Byl to les, myslivecký
hospodář a nakonec myslivecký lovec, který
zvěř ulovil. Připustím, že i
pro svoji loveckou sportovní radost a na všenárodní
dobro. Naše lesy opravdu skýtají velké
množství ušlechtilé zvěře
jako nikde na světě. To je přece známo.
A všichni, kdož měli příležitost
bráti účast na některém z lovů,
ať lesní či polní zvěře,
jsou přímo nadšeni organizací a stavy
naší zvěře. Naše myslivost má
také ještě jinou důležitou stránku.
Preventivní, zdravotní péče o zvěř,
která také s loveckou vášní nemá
nic společného. Naše myslivost je dokonale
organizovaná a plánovitá. Má vysoké
morální požadavky a disciplínu. Již
proto vylučuje jakoukoliv nerozumnou a myslivosti škodlivou
vášeň, které podléhá jen
velice nepatrná část organizovaných
myslivců. A ani to, co by se mohlo nazývat pytláckou
vášní, není vášeň,
ale obyčejná zlodějna, rozkrádání
socialistického vlastnictví. Tak se na věc
dívají myslivci
Pokud se týče soudruha zpravodaje, jehož jsem
zde nepřímo jakoby označil za nepřejícího
myslivosti, musím se opravit. Dal mi samotnému mnohdy
příležitost ke krásnému loveckému
zážitku a jestliže jsem ho podezříval,
že se u něho projevil spíše těžař
a pěstitel a méně myslivec, jestliže
zapomněl na tak užitečnou funkci lesa, o které
jsem mluvil, jako producenta milionů kilogramů zvěřiny,
omlouvám se mu, neboť nebezpečí pro
zvěř, myslivost a lov do budoucnosti žádné
nehrozí, neboť všechny funkce těžařské,
pěstitelské i myslivecké byly sloučeny.
A proto již neexistují podmínky k vzájemnému
nepřátelství mezi těžaři,
pěstiteli a myslivci, ke kterému opravdu často
docházelo.
A nyní mi dovolte ještě učinit jinou
poznámku, která se týká jiné
věci a o které také nebylo hovořeno.
Naše lesy ve svých hlavních masívech
se rozprostírají převážně
po hranicích naší vlasti. V jejich bezprostřední
blízkosti se dělí do tak zvaného hraničního
a zakázaného pásma. Režim lesů
v hraničním pásmu, jak pokud se těžby,
obnovy, ochrany lesa a provádění myslivosti,
se po všech stránkách nijak až na malé
výjimky neliší od režimu lesů vnitrozemských.
Jiná věc ovšem je, pokud se týká
lesů v tak zvaném zakázaném pásmu,
kam přístup je přísně upraven
vzhledem na potřeby ostrahy a bezpečnosti hranic.
Zde jsou již značné úchylky a výjimky,
které jsou značným omezením i pro
služební činnost lesního personálu.
Nebudu o tom mluvit meritorně, to je věcí
dohody mezi ministerstvem vnitra a ministerstvem zemědělství
a lesního hospodářství, aby režim
lesů v zakázaném pásmu byl upraven
s ohledem na zájmy ostrahy hranic i zájmy lesního
hospodářství, jak pokud se těžby,
pěstění lesa, tak i jeho ostrahy týká.
V tomto směru jsem soudruhu Barákovi, ministru vnitra,
poslal své připomínky na základě
rozhovorů s myslivci. Jestliže však již
mluvím o myslivosti, učiním poznámku
jen pokud se této týče v zakázaném
pásmu. Rozkaz ministra vnitra upravuje režim v hraničním
a zakázaném pásmu a dotýká
se i myslivosti, a to zejména v zakázaném
pásmu. Tímto rozkazem je provádění
myslivosti v zakázaném pásmu velice omezeno.
Myslivost v hraničním zakázaném pásmu
mohou vykonávat pouze členové mysliveckých
společností Pohraniční stráže
a s jejich svolením i jejich lovečtí hosté.
Ale myslivecké společnosti mohou být založeny
jen se souhlasem příslušného velitele
brigády. A jejich členy se mohou stát jen
příslušníci Pohraniční
stráže z povolání. Prakticky to znamená,
že těchto mysliveckých společností
je velice málo, jsou-li vůbec, a proto se prakticky
myslivost v zakázaném pásmu neprovádí
a nebo jen v omezené míře, v rámci
tak omezeném, jak dovoluje přísný
režim v zakázaném pásmu. Fakticky se
ani odstřel zvěře v zakázaném
pásmu neplánuje. A neprovádí se žádné
úkony s tím související, jako plánované
součty, krmení atd. V zakázaném pásmu
v pohraničí jsou desítky tisíc hektarů
lesa rozdílné šíře a někdy
do hloubky několika kilometrů, kde je mnoho zvěře,
která vzhledem na malou anebo žádnou péči
degeneruje. Je odkázána sama na sebe, nikdo se o
ni nestará a proto odchází za hranice, kde
je nemilosrdně odstřelovaná bez ohledu na
dobu hájení. Jaké škody jsou tím
způsobovány zvěři samotné a
jaké škody jsou způsobovány našemu
hospodářství, je nabíledni. Proto
doporučuji, aby i tato otázka byla upravena.
V rozkaze soudruha ministra vnitra je sice ustanovení,
že na honebních pozemcích v zakázaném
pásmu, které nejsou v zájmu mysliveckých
společností Pohraniční stráže,
může velitel příslušné brigády
Pohraniční stráže povolit výkon
práva myslivosti zaměstnancům správ
lesního hospodářství i jiným,
jimž právo myslivosti na těchto pozemcích
náleží, jestliže to vyžadují
důležité hospodářské důvody,
jako nadměrné rozmnožení užitkové
nebo škodné, onemocnění zvěře
atp. Ovšem to závisí od pouhé libovůle
a děje se tak velice zřídka. Ba spíše
naopak, jak potvrzují zkušenosti a stížnosti
i lesního personálu, jejichž hájenství
je rozděleno na část hraničního
a zakázaného pásma, kam i lesní hajný,
polesný a dokonce sám vedoucí lesního
závodu je puštěn jen na ústní
či písemnou žádost a jen za doprovodu
příslušníka Pohraniční
stráže. Za takových okolností je potom
problematické konat lesnímu personálu všechny
služební funkce odpovědně. K služebním
povinnostem lesního personálu patří
péče o les i o zvěř. A to pokud se
týče zakázaného pásma, lesnímu
personálu není umožněno. (Potlesk.)
Podpredseda NZ Valo: Hlási sa ešte niekto o
slovo? (Nikto.).
O slovo sa nikto nehlási, rozprava je skončená.
Dávam zpravodajcovi posl. Jurčovi slovo k
doslovu. (Vzdáva sa slova.)
Môžeme pristúpiť k hlasovaniu.
Poneváč v rozprave neboli podané žiadne
pozmeňovacie návrhy, navrhujem aby sme hlasovali
o celom návrhu vládneho zákona naraz podľa
predloženej spoločnej zprávy výborov
poľnohospodárskeho a ústavne právneho.
Má niekto nejaké námietky proti tomuto spôsobu
hlasovania? (Neboli.)
Nemá.
Kto teda súhlasí s celým vládnym návrhom
zákona o lesoch a lesnom hospodárstve (lesný
zákon), a to podľa predloženej spoločnej
zprávy výborov poľnohospodárskeho a
ústavne právneho, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
Ďakujem. Je niekto proti? (Nikto.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikto.)
Ďakujem. Tým Národné zhromaždenie
jednomyselne schválilo vládny návrh
zákona o lesnom hospodárstve.
Štvrtý bod poriadku je tým prerokovaný.
Piatym bodom denného poriadku je
5. Zpráva výboru ústavne právneho
k vládnemu návrhu zákona (tlač
24) o štátnom znaku a o štátnej vlajke.
Zpravodajkyňou je poslankyňa Litvajová.
Dávam jej slovo.
Zpravodajka posl. Litvajová: Vážené
súdružky a súdruhovia poslanci!
Národné zhromaždenie schválilo 11. a
12. júla toho roku novú ústavu Československej
socialistickej republiky.
V článku 110 odsek 1 a 2, ústava upravila
i náš štátny znak a štátnu
zástavu a v odseku 3 uložila, aby podrobnosti o štátnom
znaku, štátnej zástave a spôsobe ich
používania určil zákon. Z toho vychádza
i vládny návrh zákona o štátnom
znaku a štátnej zástave, ktorý je dnes
predložený Národnému zhromaždeniu.
Štátny znak a štátna zástava sú
významnými symbolmi nášho štátu,
našej zvrchovanosti. Symbolika štátneho znaku
a štátnej zástavy má historické
tradície, vyjadrujúce hrdosť i česť
našich národov. Tieto symboly zohrali v ďalekej
histórii našich národov pri vytváraní
prvého jednotného štátu Čechov
a Slovákov v roku 1918 a zvlášť v boji
proti nemeckému fašizmu, významnú úlohu.
V novom štátnom znaku a štátnej zástave
našli výraz i tie prevratné historické
zmeny, ktoré naša Československá socialistická
republika dosiahla za 15 rokov od oslobodenia Sovietskou armádou.
Nový štátny znak a štátna zástava
spojujú takto v sebe pokrokové národné
tradície minulosti s dosiahnutými cieľmi a
úspechmi v súčasnom období.
Naše nová ústava upravila štátny
znak a štátnu zástavu tak, aby z nich zároveň
boli odstránené niektoré prežitky minulosti,
ktoré nezodpovedajú súčasnému
stavu vývoja našej vlasti, dobudovaním socialistického
poriadku.
. Nový štátny znak a štátna zástava
teda vyjadruje prekrásnym spôsobom to, že sa
plne hlásime k pokrokovým tradíciám
našej slávnej národnej minulosti, že Československo
je socialistickým štátom dvoch rovnoprávnych
národov Čechov a Slovákov a že naša
vlasť patrí k veľkej rodine tábora socializmu
a mieru na čele so Sovietskym sväzom
Celkový stav štátneho znaku je odvodený
od tvaru husitského štítu. Nadväzuje takto
na pokrokové tradície husitstva, spájajúce
spoločne naše oba národy už z dávnej
minulosti stredoveku v ich boji proti reakčnému
tmárstvu.
Štátny znak je vyjadrený historickým
dvojchvostovým levom, ktorý je prastarým
historickým symbolom českého národa,
ktorý pod štítom bieleho leva bojoval proti
odvekým snahám cudzincov podrobiť si český
národ. Na prsiach leva je symbol nového Slovenska,
ktoré v roku 1945 dosiahlo vo svojej československej
vlasti skutočnú slobodu, zbavilo sa odvekého
"kríža" poroby, biedy, chudoby a zaostalosti.
Symbol nového Slovenska v československom štátnom
znaku je vyjadrený Kriváňom a partizánskou
vatrou. Nadväzuje takto na ľudom a básnikmi ospievaný
Kriváň, na slovenské hory, v ktorých
zažiarila vatra povstania, kde naši a sovietski partizáni
úspešne bojovali proti nemeckým okupantom a
ich pomáhačom za novú Československú
republiku.
Červená päťramenná hviezda, dominujúca
nad štátnym znakom symbolizuje, že vedúcou
silou našej socialistickej republiky je Komunistická
strana Československa. Červená hviezda symbolizuje
víťazstvo socializmu v našej vlasti, perspektívy
budovania komunizmu a naše nerozlučné bratstvo
a priateľstvo so Sovietskym sväzom. Tento symbol plne
vyjadruje vernosť zásadám proletárskeho
internacionalizmu a náš boj za trvalý mier.
Vážené súdružky a súdruhovia
poslanci!
Význam štátného znaku a štátnej
zástavy je v myslení a konaní všetkých
našich občanov a tiež i medzinárodných
stykoch našej socialistickej republiky veľký
a preto nesmie byť podceňovaný. Tento veľký
význam vyžaduje, aby zákon upravil používanie
oboch výsostných znakov našej zvrchovanosti
a zabezpečil tak, aby akékoľvek ich používanie
vyjadrovalo všade plne úctu a lásku k nášmu
socialistickému štátu a zároveň,
aby zabránilo akémukoľvek znevažovaniu
a zneužívaniu týchto symbolov.
Po vydaní tohoto zákona bude treba predovšetkým
zo strany národných výborov všetkých
stupňov, aby viedli občanov k úcte a vážnosti
voči štátnému znaku a štátnej
zástave. Národné výbory sa majú
postarať, aby štátna zástava bola vyvesovaná
vždy na čestné miesto a aby boli dodržované
predpisy o správnych rozmeroch a štátnych farbách.
V súvislosti so schválením nových
symbolov nášho štátu budú sa musieť
postarať, aby neboli používané staré
symboly. A pokiaľ niekde budú, zabezpečiť,
aby boli odstránené.
Vzťah ku štátnemu znaku a štátnej
zástave u našej mládeže a všetkých
pracujúcich je prejavom patriotizmu a socialistického
vlastenectva. Z toho vyplýva, že i naša škola
a spoločenské organizácie budú vychovávať
našu mládež a všetkých občanov
našej vlasti k vážnosti, úcte a láske
k novému štátnému znaku a štátnej
zástave. (Řízení schůze
převzal předseda NS Fierlinger.)
Vládny návrh zákona oproti minulosti odstraňuje
rozlišovanie štátneho znaku na malý, stredný
a veľký a odstraňuje tiež určovanie
tvaru a výzdoby žrde štátnej zástavy.
Toto ustanovenie sa v minulosti ukázalo nepraktické
a nebolo ani dodržované. Návrh zákona
obsahuj e vzhľadom k zmene štátného znaku
a štátnej zástavy i ustanovenie o zmene štandardy
prezidenta republiky a štátnej pečate. Nová
štandarda prezidenta republiky je prispôsobená
novému štátnemu znaku a tak isto i štátna
pečať, pri ktorej odpadlo i doterajšie rozlišovanie
medzi malou a veľkou pečaťou.
V dôsledku ústavných zmien v postavení
prezidenta republiky dochádza k zmene i v uschovávaní
štátnej pečate. Doteraz ju uschovával
predseda vlády, teraz táto úloha bude patriť
prezidentovi republiky, ktorý zastupuje náš
štát navonok, zjednáva a ratifikuje medzinárodné
zmluvy a v dôsledku toho patrí i úschova a
použitie štátnej pečate do jeho rúk.
. Ďalej vládny návrh zákona vo svojich
ustanoveniach dáva zásadné smernice, kde
a akým spôsobom sa má užívať
pečate so štátnym znakom a štátnej
zástavy. Sú to hlavne všetky najvyššie
štátne organy, československé zastupiteľské
úrady, súdy, prokuratúry a naše najvyššie
kultúrne a vedecké ústavy a organizácie.
Ďalej týchto symbolov používajú
ozbrojené sily a bezpečnostné sbory.
Návrh zákona vyhradzuje vláde, aby ďalej
určila, ktoré ďalšie úrady a orgány
a k akým účelom majú týchto
oboch symbolov užívať. Zároveň
vyhradzuje vláde určiť, za akých podmienok
ich bude možno užívať na bankovkách,
mincách, insígniách, rádoch a odznakoch
verejných činiteľov.
Prezident republiky, ako vrchný veliteľ našej
armády, vydá podrobné predpisy o používaní
štátneho znaku a štátnej zástavy
v ozbrojených silách.
Dobrovoľné spoločenské organizácie
a všetci občania majú tiež právo
vhodným a obvyklým spôsobom používať
štátny znak a štátnu zástavu k
výzdobe budov, zasadačiek a pod.
Všeobecné zavedenie užívania štátneho
znaku a štátnej zástavy bude pomerne zložité
a vyžiada si i značných finančných
nákladov a tiež dlhší čas. Návrh
zákona preto zmocňuje vládu, aby určila
prechodné opatrenia k postupnému nahradeniu doterajších
symbolov tak, aby bolo uvedené do života čo
najrýchlejšie a hlavne v stykoch so zahraničím,
ale tak, aby bola plne zabezpečená zásada
hospodárnosti.
Náklady, ktoré tým vzniknú, budú
uhradené z úspor štátneho rozpočtu.
Novým zákonom o štátnom znaku a štátnej
zástave budú zrušené všetky predpisy,
ktoré doteraz upravovali užívanie štátneho
znaku a štátnej zástavy, pokiaľ už
neboli zrušené novou ústavou.
Ako som už, vážené súdružky
a súdruhovia poslanci, v predchádzajúcej
časti povedala, vládny návrh predloženého
zákona vychádza priamo z našej novej ústavy
a vhodným spôsobom upravuje podrobnosti nutné
k tomu, aby užívanie štátneho znaku a
štátnej zástavy zodpovedalo ich významu.
Doporučujem preto za ústavnoprávny výbor,
aby Národné zhromaždenie schválilo vládny
návrh zákona o štátnom znaku a štátnej
zástave tak, ako je to v návrhu uvedené.
Předseda Fierlinger: Hlásí se někdo
do rozpravy? (Nikdo.)
Do rozpravy se nikdo nehlásí, budeme tedy hlasovat.
Navrhuji, abychom hlasovali o celém projednávaném
vládním návrhu zákona najednou.
Má někdo nějaké námitky proti
tomuto způsobu hlasování?(Nikdo)
Nemá.
Kdo tedy souhlasí s návrhem zákona o státním
znaku a o státní vlajce, a to ve znění
vládního návrhu, nechť zvedne ruku!
(Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona o státním znaku a o státní
vlajce
Tím jsme projednali pátý bod denního
pořadu.
Přistoupíme k projednávání
šestého bodu denního pořadu, kterým
je
6. Zpráva výboru zahraničního k
vládnímu návrhu (tisk 17), kterým
se předkládá Národnímu shromáždění
Československé socialistické republiky k
projevu souhlasu Konzulární smlouva mezi Československou
republikou a Čínskou lidovou republikou, podepsaná
v Praze dne 7. května 1960.