Posl. Jiránek: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci!
Druhou pětiletku jsme splnili úspěšně
a úkoly plánu byly značně překročeny.
Naši pracující ukázali v druhé
pětiletce jasně celému světu, jak
velikých úspěchů lze dosáhnout
v té zemi, která má socialistický
řád a kde pracující lid je veden komunistickou
stranou, tak jako je to u nás v naší Československé
socialistické republice. Pro nás je zvláště
potěšitelné, že v řadě odvětví
a úseků byl rozvoj v roce 1960 rychlejší
než v předcházejících letech
druhé pětiletky. Přes tyto skvělé
úspěchy nepodařilo se však dosud odstranit
některé nedostatky. Ve svém příspěvku
zaměřím se na jeden z nich, a to na nedostatky
v dodržení plánovaného sortimentu, zejména
v podnicích Ministerstva hutního průmyslu
a rudných dolů. Přesto, že plán
dodávek válcovaného materiálu za rok
1960 byl splněn na 100 %, tempo růstu hutní
výroby neodpovídá zatím rychlému
rozvoji dále zpracujících odvětví
včetně vývozu. Ačkoliv hutní
průmysl významně přispívá
k rychlému rozvoji národního hospodářství
o čemž svědčí ta skutečnost,
že index růstu dodávek válcovaného
materiálu za druhou pětiletku vzrostl ve srovnání
s rokem 1955 o plných 163 % neuspokojuje však dosud
zcela potřeby národního hospodářství,
zejména válcovaným materiálem a trubkami,
a to jak v požadovaném sortimentu, tak i v čase,
i když v některých obdobích docházelo
k plnění i překračování
plánovaných objemů výroby válcovaného
materiálu i trubek.
Nedostatky v zásobování národního
hospodářství hutními výrobky,
zejména v sortimentní skladbě, projevují
se již několik let. Byla již prováděna
určitá opatření směřující
ke zlepšení plnění výroby i dodávek
sortimentu, avšak přesto, že jsou dosahovány
absolutní vysoké přírůstky
výroby, nedošlo k žádanému odstranění
potíží. V hutním průmyslu totiž
neexistuje prakticky úsek, který by plnění
výroby válcovaného materiálu v potřebném
čase a sortimentu neovlivňoval, ať již
jde o investiční výstavbu, techniku, materiálně
technické zásobování, metodiku plánování,
odměňováni, financování atd.
Nedostatky v řízení hutní výroby
jsou jednou z důležitých příčin
neuspokojování potřeb národního
hospodářství potřebnými druhy
a začíná již v sestavování
jak státního plánu, tak i plánů
výrobně hospodářských jednotek.
Nutnost dodržet globální úkoly, které
nevyjadřují často sortiment podle kontrolních
čísel Státní plánovací
komise, vede k tomu, že na všech úsecích,
počínaje ministerstvem a konče výrobními
podniky, se řízení výroby podřizuje
tomuto základnímu článku a prvořadým
činitelem jest dosud stále tunový ukazatel
a nikoliv sortiment.
Stejně tak je nutno vidět, že náběh
objednávek od spotřebitelů neodpovídá
často předpokládanému plánu,
takže na jedné straně je určitý
sortiment nedostatkový, na který stávající
kapacita nestačí, a na druhé straně
jsou volné kapacity. Přesto, že plnění
zakázek bylo zařazeno jako kritérium pro
hodnocení plnění úkolů v provozech
výrobně hospodářských jednotek
do základních ukazatelů pro prémiování,
není tento ukazatel dosud dostatečně účinný
a v soustavě hlavních ukazatelů rozhodných
pro splnění a hmotnou zainteresovanost hraje dosud
hlavní úlohu váhový ukazatel (tj.
výroba v tunách).
Značný vliv na uspokojování potřeb
národního hospodářství v sortimentu
mají i nedostatky v plánování investiční
výstavby hutí. V investiční výstavbě
převládá často snaha o dosažení
maximálního zhospodárnění projektových
investic na úkor komplexnosti investice. Zřetel
se bere na výstavbu základních agregátů
a často nejsou zajišťovány zejména
úpravárenské a dokončující
kapacity. V našem státě bylo v posledních
letech uvedeno do provozu velké množství válcovacích
tratí. Tempo výstavby těchto tratí
je i ve světovém měřítku udivující.
Ne všechny závody věnovaly však patřičnou
pozornost přípravě kádrů pro
tyto tratě, a to ve svých důsledcích
spolu s některými vadami konstrukčního
rázu, projevilo se rovněž nepříznivě
v plnění hutního sortimentu.
Získané zkušenosti dále ukazují,
že důležitou podmínkou pro plnění
sortimentu by měly být dostatečně
vysoké zásoby vsázky schopných duplicitních
předvalků a dostatečně vysoké
zásoby hotového válcovaného materiálu
a trubek na hutních odbytových základnách,
kteréžto zásoby by umožnily vyrovnat výkyvy
ve výrobě.
Přestože byl plán dodávek splněn
na 100 %, zůstalo ke konci roku 1960 nevyřízeno
celkem 164 000 tun válcovaného materiálu.
Na tomto stavu nevyřízených zakázek
se podílely nejvíce: Nová huť Klementa
Gottwalda-Kunčice, Třinec, Vítkovické
železárny Klementa Gottwalda, Spojené ocelárny
Kladno a Válcovny trub v Chomutově. Na neplnění
trubek se podílely nejvíce opět Nová
huť Klementa Gottwalda a Chomutov. Hlavní příčinou
tohoto stavu bylo jednak nižší plnění
plánu výroby u základních hutních
výrobků a pak důsledky stálých
obtíží v zajišťování
duplicitních předvalků, dále nižší
produkce na nových nebo rekonstruovaných agregátech.
Značné procento nevyřízených
zakázek vzniká u nových tratí v Kunčicích.
Plán dodávek pro rok 1961 znamená další
zvýšení oproti roku 1960, a to asi o 12 %.
Za leden a únor 1961 byl plán dodávek ve
válcovaném materiálu splněn na 99
%, přičemž potíže, které
byly v minulém roce, nebyly dosud odstraněny, zejména
v plnění dodávek ušlechtilé oceli
ze Spojených oceláren Kladno. Rovněž
není dosud plněn vývoz od počátku
roku. Nepříznivá situace jest také
v plnění betonářské oceli pro
stavebnictví, kde nedochází k plnění
některých jakostí, což má za
následek ztrátu železné substance.
Je to následek toho, že při výrobě
napadá značné množství oceli
obchodní jakosti. Z hlediska pomoci hutím od jiných
sektorů by bylo třeba, aby byl požadován
omezenější počet rozměrů
a jakostí, které v hutní výrobě
podle dosavadní praxe mohou dosáhnout několik
desítek tisíc variací. Bylo by rovněž
účelné přezkoušet, aby některé
úpravy hutního materiálu byly prováděny
přímo ve strojírenských závodech,
které mají někdy nevyužitou kapacitu
jak v tepelném zpracování, tak eventuálně
broušení, hrubování apod. V současné
době jeví se závažné nedostatky
v dodávkách elektrooceli.
Protože i strojírenský sektor dodává
hutím ocel v ingotech, mohl by účinně
pomoci tím, kdyby byly dodávány především
ingoty z elektrooceli ohrubované zejména u ušlechtilých
ocelí. Je rovněž velmi nutné, aby odběratelské
sektory se zabývaly výhledově průzkumem
svých potřeb a dovedly včas hutím
říci své požadavky, zejména tam,
kde dojde ke změně výrobního programu
a kde budou požadovány dodávky takových
materiálů, které vyžadují postavení
nových agregátů nebo vývoj.
Zkušenosti ukazují, že některé
sektory neznají ani pro běžný rok požadovaný
sortiment a v důsledku toho nabíhají objednávky
někdy živelně tak, že dochází
nuceně ke krácení objednávek nebo
neumístění, což vede k neustálým
stížnostem ze strany odběratelských
sektorů.
Myslím, že při řešení problémů
hutního sortimentu by mohli hodně pomoci naši
projektanti, kdyby se více seznamovali s výrobou
hutního průmyslu, ještě dříve
nežli začnou projektovat a zjistili si, jaký
válcovací materiál vychází
z výroby hutního průmyslu. Tak uvedu příklad
z průzkumu, který provedli poslanci průmyslového
výboru NS dne 17. března 1961 ve Stalinových
závodech v Litvínově.
Zde, v tomto tak důležitém chemickém
závodě, pro další řadu odvětví
a zejména též pro naše zemědělství,
jsou objekty stavebními závody předávány
do provozu opožděně, mimo jiné též
proto, že není dostatek profilového železa,
který projektant předepsal pro zhotovení
oken. Mám za to, kdyby projektant byl více seznámen
s výrobou hutního průmyslu, že by našel
dostatek profilů, které se běžně
vyrábí a z nichž by se též nechali
zhotovit okna pro naše stavby. Jiný případ
je při výrobě betonářské
oceli. V minulých letech bylo voláno po tom, aby
se vyráběly pruty o průměru 51/2
mm. Nyní, když se Kunčice s potížemi
na tuto výrobu přizpůsobily, jeví
se daleko větší poptávka po dimenzi
8 mm, která se dříve vyráběla
a na kterou byly Kunčice zařízeny.
Problém sortimentu není však jen problémem
hutního materiálu. Vezměme si například
Žďárské strojírny. Ve druhé
polovině loňského roku trpěl tento
podnik neplněním plánu dodávek hrubovaných
výkovků z jiných podniků, které
odmítaly hrubování pro nedostatek hrubovací
kapacity. Úzkým profilem byla tedy hrubovací
kapacita. Přitom je však skutečností,
že Žďárské strojírny a slévárny
ve třetím čtvrtletí 1960 značně
poklesly v plnění plánu čistých
odlitků a tím vznikl skluz ve výši 290
tun. Příčina spočívá
prakticky v tom, že průměrná váha
odlitků byla nižší. Je to tedy tentýž
problém jako v mnoha případech v hutích,
přednost mělo opět tunové plnění
před sortimentem, tj. před potřebou národního
hospodářství. Dopady neplnění
sortimentu jsou obecně známé. V důsledku
neplnění sortimentu musí odběratelské
podniky často měnit svůj výrobní
plán, musí používat náhradních
materiálů bez ohledu na náklady a zajišťovat
si dovoz vlastními dopravními prostředky,
jen aby materiál přivezly pro potřebu své
výroby.
Tak je tomu například za prvé dva měsíce
tohoto roku ve ZVlL Plzeň, jemuž byl dodán
válcovaný materiál pouze z 84 % a trubky
pouze ze 72 %. V této době splnily dodávky
dle postoupených zakázek VŽKG pouze na 91 %,
SONP-Kladno-Poldi pouze na 59 %, Švermovy železárny
v Podbrezové na 74 %. Přitom je však třeba
říci, že některé naše hutní
podniky projevily vzhledem ke ZVIL Plzeň dobrou dodavatelskou
morálku. Není možno se však smířit
s tím, že dodávky zakázek jsou dodávány
v převážném objemu až na poslední
měsíc čtvrtletí. Tak dodávky
z SONP-Kladno-Koněv za prvé dva měsíce
činily 51 % celkového čtvrtletního
fondu, ze Švermových železáren pouze 18
%. Jeví se dále nutnost urychleného vyřešení
rozporu v umístění požadovaného
množství plechů a kovárenského
materiálu, aby bylo zajištěno rovnoměrné
plnění výrobních úkolů
uložených ZVIL v Plzni v prvém roce třetí
pětiletky.
Soudružky a soudruzi poslanci!
Při úspěšném plnění
druhé pětiletky jsme v roce 1960 po návrhu
ústředního výboru KSČ a celostátní
diskuse s našimi pracujícími schválili
v Národním shromáždění
třetí pětiletý plán.
Úkoly třetí pětiletky jsou větší
nežli byly ve druhé pětiletce, jsou odvážnější
a jsou splnitelné.
Jestliže se pustíme do boje s nedostatky, které
se v druhé pětiletce objevily a tyto nedostatky
odstraníme, pak třetí pětiletka bude
dalším velikým vítězstvím
socialismu nad kapitalismem. Naši pracující
dokáží všechny úkoly, které
před ně staví třetí pětiletka,
splnit. Pracující lidé našeho státu
neřekli ještě poslední slovo k předčasnému
splnění úkolů třetí
pětiletky. O tom svědčí řada
závazků, které si dávají na
počest 40. výročí založení
Komunistické strany Československa a na počest
hrdiny Sovětského svazu majora Gagarina. (Potlesk.)
Pracující Československé socialistické
republiky po boku pracujících Sovětského
svazu svým zvýšeným úsilím
v plnění všech úkolů třetí
pětiletky jsou a budou i nadále velikými
bojovníky v prvních řadách za udržení
míru v celém světě. (Potlesk.)
Místopředseda NS Fiala: Dávám
slovo poslanci Gabriškovi.
Posl. Gabriška: Vážené súdružky
a súdruhovia poslanci!
Tri prejednávaní a schválení plánu
rozvoja nášho národného hospodárstva
v tretej päťročnici, na schôdzi pléna
NZ v novembri m. r. sme konštatovali, že splnenie veľkých
úloh našej tretej päťročnice vyžaduje
úspešné splnenie úloh národohospodárskeho
plánu roku 1960 a tým zabezpečenia úspešného
štartu do prvého roku tretej päťročnice
vo všetkých odvetviach národohospodárskej
činnosti. Ako vyplýva z rozboru Štátneho
úradu štatistického i z rozboru podpredsedu
vlády s. Šimůnka, väčšina
priemyselných odvetví svoje úlohy splnila.
Bolo dosiahnuté najvyššie ročné
tempo rastu priemyselnej výroby celej druhej päťročnice.
Neobyčajne veľký úspech nášho
pracujúceho ľudu spočíva tiež v
tom, že v súlade s plánom dosiahli najvyššieho
ročného prírastku podniky Ministerstva ťažkého
a všeobecného strojárenstva a podnikov vyrábajúcich
stavebné hmoty, teda odvetví, ktoré majú
rozhodujúci vplyv na ďalší rozvoj výrobných
síl našej vlasti.
Popri kladných výsledkoch, dosiahnutých na
úseku plnenia plánovaných úloh, vyskytli
sa však i vážne nedostatky, predovšetkým
na úseku investičnej výstavby. Dovoľte
mi preto niekoľko poznámok k niektorým problémom
z tohto úseku.
Plán centralizovanej výstavby bol za rok 1960 splnený
celkove na 91,5 %, v stavebných prácach na 92 %
po rôznych úpravách, ktoré predstavovali
zníženie plánu o cca 400 mil. Kčs. Prakticky
teda pôvodne plánovaný rozsah prác
na úseku centralizovanej investičnej výstavby
bol splnený na cca 89 %.
Priemyslový výbor NZ sa na svojich jednaniach zaoberal
otázkami centralizovanej výstavby veľmi podrobne.
Skupiny poslancov - členov priemyslového výboru,
previedli prieskumy na niektorých rozhodujúcich
centralizovaných stavbách tretej päťročnice,
ako sú Kaučuk v Kralupoch, Stalinove závody
v Záluží, Vítkovické železiarne,
Slovnaft-Bratislava, Automobilové závody v Mladej
Boleslavi a Dusikárne Šaľa n. Váhom. Besedy
s pracujúcimi týchto stavieb, organizované
za prítomnosti poslancov ukázali, že v našej
investičnej výstavbe sa niektoré nedostatky
sústavne opakujú a že organizácia práce
a starostlivosť o pracujúcich sa len veľmi pomaly
zlepšuje.
Na základe zistených skutočností na
preverovaných stavbách, ako i na základe
ďalších skúseností, treba považovať
situáciu na úseku centralizovanej výstavby
za vážnu. Za vážnu preto, že neplnenie
plánu z minulého roku sa prenieslo i do tohto roku,
ako to ukazujú výsledky za prvé dva mesiace,
keď podľa zprávy ŠPK bolo prevedené
iba 9,9 % z ročného úkolu. Situácia
si teda vyžaduje previesť urýchlene podrobnú
analýzu príčin zaostávania a previesť
účinné opatrenie, aby neboli ohrozené
ciele tretej päťročnice v dôsledku nabehnutia
nových plánovaných kapacít v stanovených
termínoch.
Nebývalé prudké tempo rozvoja výrobných
síl našej vlasti vyžaduje sústavné
zlepšovanie organizácie práce na všetkých
úsekoch našej politicko-hospodárskej činnosti.
Zvlášť veľké úlohy na úseku
investičnej výstavby vyžadujú hľadať
stále dokonalejšie formy práce, ktoré
by odpovedali úrovni úloh.
Celoštátna konferencia o investičnej výstavbe,
zvolaná ÚV KSČ a vládou republiky
v roku 1958, veľmi kriticky zhodnotila vtedajší
systém práce, hlavne vzťahy medzi investormi
a dodávateľskými organizáciami. Bolo
jednoznačne konštatované, že vtedajší
centralistický systém riadenia investičnej
výstavby nedáva záruku úspešného
zabezpečovania veľkých úloh výstavby
ku koncu druhej päťročnice a hlavne plánované
veľké akcie pre tretiu päťročnicu.
Po celoštátnej konferencii v roku 1958 boli uskutočnené
rezortné konferencie, na ktorých sa ďalej do
hĺbky rozobrali nedostatky, ktoré boli brzdou úspešného
plnenia investičnej výstavby a boli prijaté
opatrenia na ich odstránenie.
Na základe záverov celoštátnej konferencie
a rezortných konferencií bola v roku 1959 prepracovaná
metodika plánovania, financovania a organizácie
riadenia investičnej výstavby. Dodávateľské
vzťahy boli v zásade upravené vládnym
uznesením č. 266 z roku 1958 a naň naväzujúcou
vyhláškou Štátneho výboru pre výstavbu
č. 152 z roku 1959.
Tieto základné predpisy, ktoré boli postupne
doplňované ďalšími, zlepšili
síce vzťahy vo výstavbe a v spracovaní
technickej dokumentácie stavieb medzi investormi a dodávateľskými
organizáciami, avšak ako nám skúsenosti
a poznatky ukazujú, dnešný stav nie je taký,
aby zaistil plynulé prevádzanie stavieb.
Vyhláška SVV-152/59 nevystihla v plnej šírke
zásady vládneho uznesenia č. 266/58 a nedokázala
v dostatočnej miere rozpracovať zásady do takej
hĺbky, ako si to prax vyžaduje.
Vyhláška pripúšťa v niektorých
svojich častiach niekoľkoraké výklady,
čím sa vyvolávajú škodlivé
arbitrážne spory medzi investormi a dodávateľskými
organizáciami. Vyhláška je chápaná
formálne, často sa trvá na dodržiavaní
nepodstatných detailov, ktoré skresľujú
základné myšlienky vládneho uznesenia
č. 266/58.
Pôsobenie vyhlášky v súčasnej
dobe možno charakterizovať tak, že viac slúži
právnikom ako technikom. Možnosťou dvojzmyselných
výkladov ustanovení stratia svoju funkciu, ktorá
spočívala predovšetkým vo vyjasnení
investorských vzťahov, aby tieto neboli brzdou úspešného
plnenia úloh na úseku výstavby. Desiatky
zbytočných arbitráží medzi investormi
a dodávateľskými organizáciami svedčia
o tom, že tento jeden zo základných problémov
výstavby vyriešený nebol a má značný
podiel na tom, že sa niektoré dávno odhalené
nedostatky sústavne opakujú.
Ďalším vážnym nedostatkom dodávateľských
vzťahov na úseku investičnej výstavby
je stanovenie limitu odbytovej ceny. Prejednávanie limitu
odbytovej ceny znamená takmer vždy predĺženie
doby spracovania zadávacieho projektu. Odsúhlasovanie
ceny je neobyčajne pracné. Dodávateľské
organizácie z opatrnosti, aby na akcii "neprerobili"
vo väčšine prípadov limit neodsúhlasia,
konštatujú sa rozpory, na odstránenie ktorých
je potrebná ďalšia energia technikov a ekonómov,
ktorá pri organizácii práce priamo na stavbách
často chýba.
Na odsúhlasenie limitu odbytovej ceny je vyhláškou
152/59 stanovená doba tri mesiace. Keď k tejto pripočítame
ešte dobu na schvaľovanie zadávacieho projektu
zisťujeme, že sa projektová príprava zbytočne
predlžuje. Zo zkúseností poznáme, že
zmeny v rozpočte, ktoré vznikajú v priebehu
odsúhlasovania limitu odbytovej ceny, neovplyvňujú
zvlášť podstatne celkové investičné
náklady, nemajú vplyv na ekonomiku projektu.