Vezmeme-li za základ 100%
počtu nehod a jejich následků v roce 1955,
pak v roce 1960 dosáhl počet dopravních nehod
229%, počet usmrcených 202%, zraněných
215% a hmotné škody vzrostly na 239%.
Tato nepříznivá
disproporce mezi rozvojem motorizace na straně jedné
a zvyšováním počtu nehod a jejich následků
na straně druhé se natolik prohloubila, že
otázkami silniční dopravy se zabývaly
komplexně ústřední orgány v
roce 1960 a na základě přesného rozboru
byla učiněna řada opatření
ke zlepšení podmínek v silničním
provozu.
Mimořádná pozornost
byla věnována dohledu na silniční
provoz a na řízení dopravy. Byla provedena
reorganisace motorizovaných družstev silničního
dozoru s cílem zajistit maximální intenzitu
v dohledu nad dodržováním kázně
všech účastníků silničního
provozu.
Všeobecně byl zostřen
postih neukázněných řidičů.
Tak na příklad v roce 1959 bylo za přestupky
v dopravě potrestáno 326 000 účastníků
silničního provozu, zatímco v roce 1960 se
tento počet zvýšil o 124 000.
Pro prevenci v dopravě se
podařilo již v minulém roce získat ve
značném rozsahu film, televizi, rozhlas a tisk.
Občané velmi příznivě přivítali
pravidelné pořady o nových pravidlech silničního
provozu v televizi a v rozhlase.
V rámci plnění
usnesení politického byra ÚV KSČ byla
vydána nová vyhláška o silničním
provozu, byly zpřísněny zkoušky uchazečů
o řidičské průkazy a byl zaveden povinný
výcvik řidičů malých motocyklů,
mopedů a pionýrů.
Pokud jde o úkoly, dané
usnesením jiným resortům, je třeba
zejména kladně hodnotit úspěšně
se rozvíjející celostátní soutěž
řidičů, zorganizovanou Svazarmem, ve spolupráci
s Veřejnou bezpečností, Státní
pojišťovnou a jinými orgány, v níž
je v současné době přihlášeno
200 000 řidičů. Při rozboru soutěžících
o jízdu bez nehod je třeba si povšimnout například
v našem Jihomoravském kraji, že je více
soutěžících amatérů než
řidičů z povolání. A mělo
by tomu být naopak. Zde je třeba, aby hospodářští
vedoucí jednotek věnovali této věci
větší pozornost než dosud.
Kladně lze rovněž
hodnotit zavádění výchovy k dopravní
kázni do školních osnov, aktivizaci a rozšíření
počtu pomocníků dopravních inspektorátů
veřejné bezpečnosti a také celkové
zvýšení výchovného vlivu soutěže
o jízdu bez přestupků a nehod, organizovanou
a řízenou ROH.
Všechna opatření
byla prováděna v duchu organizátorské
a kulturně-výchovné funkce socialistického
státu, která je uplatňována ve výchovné
činnosti orgánů státní moci
a správy a ostatních společenských
organizací.
I když byl v minulém
roce nastoupen ostřejší kurs proti rušitelům
pořádku silniční dopravy, neznamená
to, že se vše bude řešit vysokými
pokutami.
V naší společnosti
přece jde daleko více o zachování
cti, morálně čistého štítu
občana, a pokuta, která sice svoji doplňující
úlohu ještě nezbytně má, však
již není jediným řešením.
Všechna organizovaná
opatření k bezpečnosti silniční
dopravy se beze sporu odrazila ve vývoji situace ve II.
polovině roku 1960 a v roce 1961. I když počet
dopravních nehod, počet raněných a
výše hmotných škod stoupl, došlo
v roce 1960 poprvé k vyrovnání přírůstku
počtu nehod s přírůstkem počtu
motorových vozidel.
Podstatné zlepšení
vyplývá především ze srovnání
s vývojem v roce 1956, když přírůstek
nehod činil 40%, zatímco přírůstek
počtu motorových vozidel činil pouhých
11%. V roce 1960 činil přírůstek počtu
nehod 10,75% a přírůstek počtu vozidel
10,36%.
Ještě příznivější
situace se jeví v I. pololetí 1961, kdy poprvé
byl přírůstek počtu nehod podstatně
nižší (7,61%) než přírůstek
počtu motorových vozidel (11,64%).
Za největší úspěch
je však možno pokládat to, že počet
usmrcených osob do konce v roce 1960 poklesl ve srovnání
s rokem 1959 o 81 osob a v I. čtvrtletí letošního
roku je ve srovnání se stejným obdobím
minulého roku zaznamenán další pokles
o 39 osob.
Že jde o určitý
úspěch, zvláště vyniká
porovnání vývoje v počtu usmrcených
v ČSSR s vývojem v některých evropských
státech. Tak např. v roce 1959 připadalo
na 10 000 motorových vozidel v Rakousku 20 usmrcených
osob, v Německé spolkové republice 16 osob,
ve Švýcarsku 13 osob a v Itálii 12 osob. U
nás naproti tom podle stejného kritéria bylo
v roce 1959 usmrceno na 10 000 vozidel 14 osob, v roce 1960 12
osob a v prvním pololetí letošního roku
dokonce jen 8 osob.
Úspěchem, kterého
bylo v boji proti porušování pravidel silničního
provozu a proti nehodovosti dosaženo, je to, že podstatně
poklesly nehody, způsobené pod vlivem alkoholu,
který jako příčina dopravních
nehod se přesunul ze třetího na místo
čtvrté.
V prvním pololetí letošního
roku klesly nehody, způsobené pod vlivem alkoholu
řidiči motorových vozidel, proti stejnému
období minulého roku, téměř
o 40%.
K tomuto výsledku beze sporu
přispěl i komplexní boj, který je
proti alkoholismu, jako zhoubnému dědictví
minulosti, státními i společenskými
organizacemi veden. Svůj význam zde měla
jistě v tom směru i velmi zdařilá
formulace nových dopravních předpisů,
která byla ve vztahu k předpisům jiných
zemí velmi kladně hodnocena i na mezinárodním
fóru, přesto, že naši řidiči
se kriticky vyjadřují např. k otázce
pití piva. Vzhledem k tomu, že dopravní nehody,
způsobené pod vlivem alkoholu, mají zpravidla
nejtěžší následky na životech
a zdraví, lze právem spatřovat pokles počtu
usmrcených v souvislosti s poklesem počtu dopravních
nehod z této příčiny.
Přes dosažené
výsledky lze však situaci ve vývoji dopravní
bezpečnosti i nadále považovat za velmi vážnou
a je jí třeba věnovat nepřetržitě
největší pozornost.
Zvláště je třeba
se zaměřovat na další hlavní
příčiny, které tkví v nedodržování
pravidel silničního provozu, v nekázni a
v bezohlednosti účastníků silničního
provozu. Vždyť v I. pololetí letošního
roku bylo 35% nehod způsobeno nepřiměřenou
rychlostí, 15% připadá na nesprávné
vyhýbání a předjíždění
a 12% na nedání přednosti v jízdě.
Mimo další snahy o zvýšení
kázně v silničním provozu je třeba
se věnovat ještě dalším vážným
problémům, které úzce souvisí
s dopravně-bezpečnostní situací a
mají na její vývoj podstatný vliv.
Jde například o důslednější
posuzování tělesné a duševní
schopnosti jak uchazečů, o jednotlivé druhy
řidičských oprávnění,
tak stávajících řidičů.
V tom směru je třeba
využít dokonalé organizace naší
zdravotní správy, zvláště pokud
jde o periodické prohlídky, o zkvalitnění
povinných prohlídek uchazečů o řidičské
průkazy, o účinnou spolupráci ošetřujících
lékařů s dopravními orgány,
zvláště pokud jde o vliv určitých
druhů onemocnění, které mohou působit
na ovládání vozidla.
Dalším úsekem,
kde se jeví nutnost většího zlepšení,
je účast a chování řidičů
- nováčků v provozu, kteří
zaviňují vlivem svých nedostatečných
zkušeností a znalostí značné
procento dopravních nehod. V tomto směru je možno
předpokládat, že určité zlepšení
přinese nová učební osnova výcviku
řidičů motorových vozidel, jejímž
cílem je především zvýšit
úroveň praktické jízdy. Těmto
problémům by měl více než dosud
věnovat účinnější pozornost
Svazarm, který výcvik řidičů
provádí, ovšem namnoze jde více o počty
vycvičených řidičů, než
o dosažení maximální kvalifikace.
Požadavek zvýšit
výuku řidičů je opodstatněn
především tím, že držitelé
řidičského průkazu do jednoho roku
zaviňují zhruba 13% dopravních nehod, ačkoliv
roční přírůstek nových
řidičů je cca 9%.
Řada úkolů vyplynula
pro zlepšení na úseku komunikací k odstranění
některých nepřehledných míst
zavedením nových dopravních značek,
avšak zásadní zlepšení je možno
očekávat teprve realizací perspektivních
plánů, jimiž bude provedena generální
rekonstrukce silniční sítě v ČSSR.
Soudružky a soudruzi poslanci!
Další vývoj dopravně-bezpečnostní
situace a dodržování dopravní disciplíny
plně závisí na důsledném splnění
úkolů, které byly uloženy ústředními
orgány k situaci v dopravní bezpečnosti všem
resortům, které mají jakýkoliv vztah
k silniční dopravě.
Důležitou roli zde musí
sehrát především i národní
výbory, které musí dbát na koordinaci
činnosti jednotlivých orgánů prostřednictvím
dopravních komisí a dopravních odborů
tak, aby odpovídala konkrétní místní
problematice.
V souladu s postupujícím
přerůstáním socialistické státnosti
v komunistickou společenskou samosprávu se stává
přesvědčování a výchova
mas ve značném rozsahu hlavní metodou i při
zajišťování bezpečnosti v dopravě.
V současné době
máme před sebou úkol předcházet
trestné činnosti, podstatně omezit její
rozsah a později vůbec vymýtit jakoukoliv
trestnou činnost v naší zemi.
Rozšíření
sféry přesvědčování
a zesílení úlohy společenského
působení nesmí být v žádném
případě na újmu vyšším
požadavkům opravdového socialistického
humanismu, to je nejpřísnější
ochrany socialistických společenských vztahů,
práv a zákonných zájmů našich
občanů před jakýmikoliv trestnými
zásahy.
Je třeba si však uvědomit,
že socialistický humanismus nemá nic společného
se snahami proslavit se dobrotou na úkor zájmu společnosti.
Naopak, vyžaduje, aby společnost byla zcela zbavena
všech těch, kteří narušují
jakýmkoliv způsobem naši socialistickou zákonnost,
ohrožují na kterémkoliv úseku bezpečnost
našich pracujících a někdy i jejich
životy. Musíme i v boji proti dopravním nehodám
využít všech i těch nejúčinnějších
prostředků, aby bylo zabráněno zbytečným
ztrátám životů a zdraví našich
pracujících lidí.
Soudružky a soudruzi poslanci!
Včera jsme se se vší
vážností zabývali mezinárodní
situací, která vyžaduje i posílení
obranyschopnosti naší socialistické vlasti.
Chtěl bych při této příležitosti
dodat, že porušování socialistické
zákonnosti a dopravní kázně, jak na
železnicích tak v silničním provozu,
by mohlo ve svých důsledcích vážně
narušit i obranyschopnost naší země. To
ať si uvědomí všichni ti, kteří
řídí naši železniční
dopravu - od náčelníků drah až
po výpravčí vlaků. Ať si to uvědomí
i řidiči všech motorových vozidel, kteří
mají denně v rukou statisícové hodnoty
i životy našich pracujících.
Je zapotřebí si denně
připomínat perspektivy, které i nám
dává návrh programu SSSR, který má
být za měsíc projednáván na
XXII. sjezdu KSSS. Sovětský svaz, který jde
ke komunismu jako první, usnadňuje a urychluje postup
ke komunismu i naší zemi. Otvírá se
perspektiva, že všechny socialistické země
přejdou ke komunismu víceméně současně,
a to během jedné historické epochy.
Pro tyto krásné perspektivy
stojí za to svědomitě a poctivě pracovat,
stojí za to pro ně bojovat a žít.
Celým programem prolíná
heslo "vše ve jménu člověka, pro
blaho člověka!" "Komunisté sní
s kladivem v rukou" řekl jeden sovětský
básník, a náš prostějovský
Jiří Wolker jakoby to doplnil... "Rozbíjejí
sny tím, že je uskutečňují!"
Nuže staňme se i my všichni,
celý náš národ, těmi, kteří
uskutečňují všechny ty krásné
perspektivy stojící před námi. Pomáhejme
těm, kteří chtějí žít
poctivě a kteří chtějí zachovávat
normy života naší společnosti. Buďme
však nesmiřitelní k těm, kteří
jsou nepoctiví a kteří porušováním
zákonů společnosti poškozují
a brzdí rychlejší postup vpřed, ke komunistické
společnosti a k dovršení trvalého míru
a spokojenosti na celém světě. (Potlesk.)
Podpredseda NZ dr. Kyselý:
Dávam slovo posl. Klasovi.
Posl. Klas: Ve zprávě
generálního prokurátora dr. Bartušky
o stavu socialistické zákonnosti byla zmínka
též o trestnosti mladistvých. Dovolte mi, abych
se k tomuto problému vrátil svým diskusním
příspěvkem.
Při dovršování
výstavby socialismu v naší zemi, dosáhl
náš lid pod vedením Komunistické strany
Československa historických úspěchů.
Na těchto úspěších má
nemalý podíl mládež, která spolu
s dospělými pracujícími plní
úkoly hospodářského a kulturního
rozvoje naší země. Naprostá většina
mládeže dokazuje své budovatelské úsilí
každodenní obětavou prací v závodech,
na vesnicích i na školách. Stále větší
počet mládeže se učí socialisticky
pracovat i žít. Mládež se podílí
i na správě státu a řízení
národního hospodářství, zejména
prostřednictvím poslanců - členů
ČSM, kterých bylo v posledních volbách
zvoleno do národních výborů všech
stupňů téměř 12 000. V brigádách
socialistické práce je zapojeno přes 150
000 mladých lidí, a z 8246 soutěžících
mládežnických kolektivů v průmyslu
a zemědělství byl titul brigády socialistické
práce udělen již 878 kolektivům. V současné
době pracuje v průmyslu a v zemědělství
8246 brigád socialistické práce, 12 505 kontrolních
hlídek a na kontě mládežnických
účtů úspor v III. pětiletce
je 255 415 247 Kčs. Již 1790 organizací ČSM
si vypracovalo perspektivní plány zvyšování
vzdělání a kvalifikace mládeže
a 144 473 mladých lidí si v tomto období
zvyšovalo svoji kvalifikaci a vzdělání.
Školy mladých novátorů, které
byly ještě v minulém roce ojedinělým
zjevem, se rozšiřují. Dnes pracuje novátorskými
metodami téměř 47 000 mladých lidí.
Např. v Leninových závodech v Plzni přes
20% svazáků si osvojilo nové pracovní
metody. Mladí lidé prací dokazují
svou lásku ke komunistické straně a upřímný
vztah ke svým závodům. Splnění
závazků na počet 40. výročí
založení strany přineslo nejen ekonomické
výsledky našemu národnímu hospodářství,
ale řadu zkušeností mladým lidem a prohloubilo
jejich účast na řízení výroby.
Přes tyto radostné výsledky se však
u některých mladých lidí ještě
vyskytují případy nekázně,
porušování socialistického soužití,
veřejného pořádku, nebo se dokonce
dopouštějí trestné činnosti.
Tyto negativní zjevy pramení v podstatě z
doznívajících návyků a přežitků
kapitalistické minulosti a z nedostatků ve výchově
v rodině, kterým dosud škola, učiliště,
závody a společenské organizace v plné
míře a dost účinně nečelí.
Mám dojem, že činnost
v pionýrských a svazáckých organizacích
není pro mladého člověka dost přitažlivá,
aby v ní plně vyžíval své mladistvé
zájmy. Konečně je zde i slabá výchovná
práce rodičovských sdružení na
školách, a proto vítáme opatření
ústředního výboru KSČ, který
v minulém měsíci vydal zásady pro
činnost sdružení rodičů a přátel
školy. Je proto třeba věnovat otázkám
výchovy mládeže a rozvíjení socialistických
vztahů mezi lidmi mimořádnou pozornost a
soustředěným působením všech
orgánů a organizací usilovat o nápravu
ohrožené a narušené mládeže.
Jsme si dobře vědomi
toho, že mladý člověk se nerodí
se špatnými vlastnostmi, ale že je získává
v prostředí, ve kterém vyrůstá
a je vychováván, a že zase jedině společnost,
obzvláště společnost socialistická,
mu může pomoci se zbavit přežitků
minulosti. Trestná činnost mládeže se
vyskytuje především ve velkých městech
a průmyslových střediscích, kde se
soustřeďují lidé z různých
míst republiky a mezi nimi i jednotlivci charakterově
narušení, jejichž vlivu právě mládež
při stíženém dozoru a nedostatečné
kontrole veřejnosti podléhá.
Největší podíl
mládeže je na majetkových trestných
činech, mnohem menší již na mravnostních
a násilných trestných činech. Trestných
činů proti republice se mládež dopouští
jen zřídka a to jsou nejčastěji pokusy
o opuštění republiky, založené
na romantice a touze po dobrodružství. Zvýšenou
pozornost zasluhují případy opakované
trestné činnosti, neboť z řad této
mládeže vyrůstá nová kriminální
recidiva.
Máme však všechny
předpoklady, možnosti i prostředky, jak zde
již bylo řečeno ve zprávě s.
generálního prokurátora, jak trestné
činnosti mládeže předcházet a
zabraňovat, jen je třeba jich dovést plně
využít. To musí míti především
na paměti učitelé, vychovatelé, mistři
výrobního výcviku, spoluzaměstnanci
mladých dělníků, jakož i všichni
občané, se kterými se mladý člověk
stýká. Vždyť výchova naší
mladé generace není jen záležitostí
těch, kteří v ní pracují z
profese, ale nás všech.
Zcela opačná situace
je ve stavu zločinnosti mládeže v západních
kapitalistických státech, kde sám společenský
řád plodí zločinnost a kde zločinnost
se stala již způsobem života. Podle oficiální
statistiky vzrostl v USA v posledních letech počet
trestných případů mládeže
2,5krát a ročně stoupá počet
pachatelů trestných činů z řad
mládeže o 16-21%.
Recidiva mládeže činí
v USA 41%, v Japonsku přes 30%, v Anglii 22%, v NSR kolem
40% a v Rakousku 48%, kdežto u nás činí
recidiva mládeže pouze 10%.
Nejpodstatnější
rozdíly jsou však vedle příčin
ve formách a rozsahu trestné činnosti mládeže
u nás a na západě. U nás převládá
drobná trestní činnost mládeže,
zaviněná nedostatečnou nebo nesprávnou
výchovou, kdežto v západních kapitalistických
státech jde o organizované gangy mladých
zločinců, provádějících
loupeže, přepadávání, organizování
vloupání a často i vraždy.
Dále se zde projevuje v široké
míře vandalismus, že se mezi zodpovědnými
činiteli otevřeně hovoří o
vlně vandalismu, jakou historie nezná. Mládež
demoluje školy, drancuje a zapaluje zaparkované automobily
a podle J. P. Murphyho navíc tlupy terorizují občany,
ale také 300 neozbrojených hlídačů,
najatých na ochranu majetku některými majiteli
domů v New Yorku.