Soudružky a soudruzi, navrhovaný
vládní zákon o státní kontrole,
statistice a ostatních oborech národohospodářské
evidence, jistě nám pomůže vychovávat
všechny občany, vést je k přesnosti,
uvědomělé kázni, k zabezpečení
úplného a včasného plnění,
dodržování všech právních
norem, příkazů a směrnic. Naše
výchova se ovšem neobejde také bez kontroly,
osobního jednání bez rozborů úrovně
řídící práce. Praxe nám
ukázala a potvrzuje, že i dobrý a svědomitý
pracovník, zůstane-li bez kontroly, se může
zkazit.
V kontrole se shromažďují
a koncentrují zkušenosti socialistické výstavby.
Stranický přístup ke kontrole, všestranné
uplatnění stranickosti v celé kontrolní
činnosti a na všech místech umožní,
aby těchto bohatých zkušeností bylo
využito v zájmu zvyšování úrovně
řídící práce ve státní
správě a v hospodářství, k
růstu společenského bohatství a blahobytu,
v zájmu urychlování rozvoje socialistické
společnosti a výchovy socialistického člověka.
(Potlesk.)
Podpredseda NZ dr. Kyselý:
Počet prihlásených rečníkov
je vyčerpaný.
Hlási sa ešte niekto
do rozpravy? (Nikto.)
Do rozpravy sa nikto nehlásí,
je teda skončená.
Dávám zpravodajcovi
posl. Kodajovi slovo k doslovu. (Vzdává sa slova.)
Môžeme pristúpiť
k hlasovaniu. Pretože neboli podané žiadne pozmeňovacie
návrhy, dám hlasovať o celom vládnom
návrhu naraz podľa predloženej zprávy
výboru ústavnoprávneho.
Sú nejaké námietky
proti tomuto spôsobu hlasovania? (Neboli.)
Nie sú.
Kto teda súhlasí s
celým vládnym návrhom zákona o štátnej
kontrole, štatistike a ostatných oboroch národohospodárskej
evidencie, a to vo znení zprávy výboru ústavnoprávneho,
nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
Je niekto proti? (Nikto.)
Zdržal sa niekto hlasovania?
(Nikto.)
Ďakujem. Tým Národne
zhromaždenie jednomyseľne schválilo vládny
návrh zákona o štátnej kontrole, štatistike
a ostatných oboroch národohospodárskej evidencie.
Tým je prerokovaný
štvrtý bod poriadku.
Pristúpime k prerokovaniu
piateho bodu poriadku, ktorým je
5. Zpráva výboru
ústavnoprávneho k vládnemu návrhu
zákona (tlač 52) o úprave niektorých
nárokov a závazkov mezi československými
a rumunskými osobami.
Zpravodajkou je posl. Šímová.
Dávam jej slovo.
Zpravodajkyně posl. Šímová:
Soudružky a soudruzi poslanci!
Vládní návrh
zákona ze dne 13. července 1961 o úpravě
některých nároků a závazků
mezi československými a rumunskými osobami
sleduje, aby mezi státy socialistického tábora
byly definitivně uspořádány otevřené
finanční a majetkové otázky. Takové
nevyřešené otázky měli jsme do
nedávné doby ještě s Rumunskou lidovou
republikou. K jejich řešení byla sjednána
dohoda, s níž vyslovilo Národní shromáždění
souhlas dne 15. 12. 1960 a ratifikační listiny byly
vyměněny v Praze dne 24. března 1961. K provedení
této mezistátní dohody, zejména k
stanovení práv a povinností socialistických
organizací a občanů, předkládá
vláda nyní návrh zákona o úpravě
některých nároků a závazků
mezi československými a rumunskými osobami.
Návrh zákona vychází
ze stejných zásad podle nichž byly vnitrostátně
provedeny dohody o takových otázkách s ostatními
státy socialistického tábora. Pohledávky
a nároky mezi oběma státy a některými
skupinami věřitelů a dlužníků
těchto států, pokud vznikly před 31.
prosincem 1948, byly uvedenou dohodou vyřešeny. Nevypořádány
zůstaly vzájemné nároky občanů
a vzájemné nároky socialistických
podniků obou států.
Občané mohou však
bez omezení disponovat svými majetky a majetkovými
nároky vůči zavázaným osobám
na území druhého státu. To znamená,
že českoslovenští občané,
kteří zanechali jakýkoliv majetek na území
Rumunské lidové republiky, mohou tam svůj
majetek volně prodat, darovat, směnit nebo jinak
zpeněžit. Výtěžky pak mohou volně
prostřednictvím Státní banky československé
převádět do Československé
socialistické republiky. V souladu s dohodou stanoví
proto navržený zákon v § 1 zánik
uvedených nároků československých
osob a tím vylučuje jejich uplatňování
proti rumunským osobám. Návrh zákona
dává zároveň možnost, aby za
některé takové zaniklé nároky
byla poskytnuta náhrada. Stanovení zásad
pro poskytování takových náhrad zmocňuje
návrh zákona vlády. Vláda tyto zásady
již stanovila a po schválení zákona
je provede ministerstvo financí. Obdobně podle vnitrostátních
úprav provádějící dohody s
ostatními lidově demokratickými státy,
bude poskytnuta československým občanům
a jejich dědicům, pokud v den účinnosti
zákona budou mít stálé bydliště
na území našeho státu, náhrada
za majetek, který má povahu osobního nebo
drobného soukromého vlastnictví. Bude tomu
tak zejména za rodinné domky, drobné zemědělské
usedlosti a malé živnostenské provozovny. Náhrada
za půdu bude zásadně poskytována jen
v půdě, a to do maximální míry
13 ha. Náhrada nebude poskytnuta za pohledávky,
poněvadž jde o pohledávky valutově znehodnocené,
a za válečné škody, za něž
se teď náhrada Československu neposkytuje.
Náhrady budou poskytovány na podkladě přihlášek
oprávněných osob a budou propláceny
postupně. Provedení tohoto zákona přispěje
k dalšímu upevnění a rozvinutí
hospodářských vztahů mezi oběma
státy a k posílení jednoty zemí socialistického
tábora.
Ústavně právní
výbor Národního shromáždění
projednal vládní návrh zákona a doporučuje
ho Národnímu shromáždění
Československé socialistické republiky ke
schválení. (Potlesk.)
Podpredseda NZ dr. Kyselý:
Hlási sa niekto do rozpravy?
(Nikto.)
Do rozpravy sa nikto nehlási,
môžeme pristúpiť k hlasovaniu
Nakoľko neboli podané
žiadne pozmeňovacie návrhy, dám hlasovať
o celom vládnom návrhu naraz podľa predloženej
zprávy výboru ústavnoprávneho.
Sú nejaké námietky
proti tomuto spôsobu hlasovania? (Neboli.)
Nie sú.
Kto teda súhlasí s
celým vládnym návrhom zákona o úprave
niektorých nárokov a závazkov mezi československými
a rumunskými osobami, a to v znení zprávy
výboru ústavnoprávneho, nech zdvihne ruku!
(Deje sa.)
Je niekto proti? (Nikto.)
Zdržal sa niekto hlasovania?
(Nikto.)
Ďakujem. Tým Národné
zhromaždenie jednomyseľne schválilo vládny
návrh zákona o úprave niektorých nárokov
a závazkov mezi československými a rumunskými
osobami.
Tým sme prerokovali piaty
bod poriadku.
Pristúpime k prejednávaniu
posledného bodu poriadku, ktorým je
6. Zpráva predsedu Národného
zhromaždenia podľa čl. 60 odst. 2 ústavy
o vydaných zákonných opatreniach predsedníctva
Národného shromaždenia.
Předseda NS Fierlinger:
Vážené soudružky a soudruzi poslanci!
Předkládám vám
k dodatečnému schválení tři
zákonná opatření vydaná předsednictvem
Národního shromáždění
podle článku 60 odst. 2 ústavy.
Především jde
o zákonné opatření z 9. srpna 1961
číslo 85 Sbírky, o zřízení
Ústředního úřadu pro věci
národních výborů. Zřízení
tohoto Ústředního úřadu je
součástí opatření, která
povedou k upevnění ústředního
řízení národních výborů,
lépe zajistí konkrétní pomoc národním
výborům při plnění jejich úkolů
a těsněji zkoordinují činnost ministerstev
a ostatních ústředních úřadů
ve vztahu k národním výborům.
Ústřední úřad
pro věci národních výborů bude
aparátem Vládní komise pro národní
výbory, kterou si podle směrnic ÚV KSČ
zřídila v červenci t. r. jako svůj
pomocný orgán vláda. Bude zároveň
i ústředním orgánem státní
správy pro obstarávání některých
záležitostí, týkajících
se národních výborů.
Zákonné opatření,
vycházejíc ze směrnic ústředního
výboru Komunistické strany Československa,
stanoví jako hlavní úkol Ústředního
úřadu pro věci národních výborů
připravovat pro vládu, resp. její orgány,
návrhy týkající se výstavby
a činnosti národních výborů
a rozpracovávat otázky dalšího rozvoje
národních výborů a jejich úlohy
ve vyspělé socialistické společnosti.
Zřízení tohoto
úřadu, který bude pracovat podle směrnic
a pokynů vlády a Vládní komise pro
národní výbory, povede nepochybně
k dalšímu zlepšení práce národních
výborů, jejichž úloha v naší
socialistické společnosti je tak významná.
Dalším zákonným
opatřením, které předsednictvo Národního
shromáždění schválilo, je zákonné
opatření ze dne 9. srpna 1961 č. 87 Sbírky,
o přičlenění Státní
arbitráže Československé socialistické
republiky k předsednictvu vlády. Ukázalo
se totiž, že dosavadní organizační
začlenění Státní arbitráže,
která dosud byla přičleněna k ministerstvu
spravedlnosti, již nevyhovuje s ohledem na různost
úkolů obou orgánů.
V důsledku změn v systému
plánování a řízení národního
hospodářství jsou vztahy mezi dodavateli
a odběrateli stále více určovány
mírou důsledného uplatnění
smluvní úpravy podle předpisů o hospodářských
smlouvách. Arbitrážní orgány
mají stále větší možnost
ovlivňovat tyto vztahy a přispívat k odstraňování
případných nedostatků při konkretizaci
státního plánu a při jeho plnění.
Zákonné opatření
proto přičleňuje Státní arbitráž
Československé socialistické republiky k
předsednictvu vlády, aby vláda mohla účinně
používat státní arbitráže
k prosazování cílů stanovených
státním plánem.
Posledním zákonným
opatřením, které předsednictvo Národního
shromáždění v uplynulém období
vydalo, je zákonné opatření rovněž
z 9. srpna 1961 č. 86 Sbírky, o Vysoké stranické
škole - Institutu společenských věd
při ústředním výboru Komunistické
strany Československa. Toto zákonné opatření
navazuje na rozhodnutí ústředního
výboru Komunistické strany Československa,
který, v souladu s tendencí soustředit výchovu
stranických pracovníků, sloučil Vysokou
stranickou školu a Institut společenských věd
v jedinou instituci s názvem "Vysoká stranická
škola - Institut společenských věd při
ústředním výboru Komunistické
strany Československa."
Vzhledem k tomuto sloučení
obou stranických vědeckých institucí
v jedinou bylo zapotřebí pozměnit i dosavadní
právní předpisy, které se jich dotýkají,
což bylo provedeno zmíněným zákonným
opatřením předsednictva Národního
shromáždění.
Soudružky a soudruzi poslanci,
objasnil jsem vám zásadní rysy zákonných
opatření, která předsednictvo Národního
shromáždění v uplynulém období
vydalo. Z pověření předsednictva Národního
shromáždění vám nyní tato
zákonná opatření předkládám
a doporučuji, aby je Národní shromáždění
schválilo. (Potlesk.)
Podpredseda NZ dr. Kyselý:
Má niekto k prednesenej zpráve
nejaké pripomienky, návrhy alebo doplňky?
(Neboli.)
Nemá.
Môžeme prikročiť
k hlasovaniu.
Navrhujem, aby sme o schválení
všetkých zákonných opatrení predsedníctva
Národného zhromaždenia hlasovali naraz.
Sú nejaké námietky
proti tomuto spôsobu hlasovania? (Neboli.)
Nie sú.
Kto teda súhlasí so
zákonnými opatreniami predsedníctva Národného
zhromaždenia, ktoré sú uvedené v predložených
písomných zprávach predsedníctva Národného
zhromaždenia, a to
so zákonným opatrením
č. 85 Zbierky z 9. augusta 1961, o zriadení Ústredného
úradu pre veci národnych výborov,
so zákonným opatrením
č. 86 Zbierky z 9. augusta 1961, o Vysokej straníckej
škole - Inštitútu spoločenských
vied pri ústrednom výbore Komunistickej strany Československa,
zákonným opatrením
č. 87 Zbierky z 9. augusta 1961, o pričlenení
Štátnej arbitráže Československej
socialistickej republiky k predsedníctvu vlády,
nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
Je niekto proti? (Nikto.)
Zdržal sa niekto hlasovania?
(Nikto.)
Ďakujem. Tým Národné
zhromaždenie jednomyseľne schválilo podľa
čl. 60 odst. 2 ústavy uvedené zákonné
opatrenia a prerokovalo šiestý bod poriadku schôdze.
Tým sme prerokovali poriadok
schôdze. Končím schôdzu.