Středa 6. března 1963

Tyto nedostatky závažnějšího charakteru mohly být a byly zjišťovány pracovníky podnikové kontroly. Omezenému počtu těchto pracovníků nemohlo se však nikdy podařit, aby vlastními silami postihli okruh nedostatků v rámci celého podniku. Jejich hlavním úkolem bylo, aby kontrolovali, jak jsou plněna usnesení vlády, příkazy ministra a podnikového ředitele. Tito se pochopitelně nezaměřovali na drobnější problematiku, avšak na problémy drobnějšího rázu poukazovali zejména naši pracující. Když nedocházelo k jejich včasnému odstraňování mělo to demobilizační vliv a ubíralo to našim pracujícím iniciativy. Hlavní nedostatek vidíme tedy v tom, že dosavadní způsob kontroly neumožňoval v plné míře účast pracujícím a nemohlo tak dojít k tomu, co je v kontrole hlavní, tj. ke spojení kontroly shora s kontrolou zdola. Tento úkol však bude možno plně zajišťovat při uplatňování systému lidových kontrol.

V první fázi budou ve VŽKG zvoleny lidové kontroly v nejdůležitějších hutních závodech, tj. v závodě 1 - vysoké pece a v závodě 2 - válcovny a ocelárny. V NHKG pak to bude rovněž závod vysoké pece.

Z hlediska celoměstského, po vzájemných konzultacích se zástupci městské stranické organizace i městského národního výboru, vidíme nutnost vytvořit celoměstskou komisi lidové kontroly, která je postavena na roveň okresní komisi lidové kontroly a dále u nejdůležitějších obvodních národních výborů, tj. Ostrava-město střed, Ostrava-Zábřeh postupně a to nejdéle do konce III. čtvrtletí 1963. Pak budou komise lidové kontroly zvoleny ve všech závodech podniku VŽKG, NHKG, na všech šachtách a také u všech obvodních národních výborů v Ostravě, které budou mít charakter městských komisí lidové kontroly. Od tohoto organizačního uspořádání očekáváme, že přispěje podstatnou měrou k prohloubení celého systému kontroly, již vzhledem k tomu, že v těchto orgánech bude tisíc dobrovolných pracovníků lidové kontroly.

Soudruzi poslanci!

Uvedl jsem ve svém diskusním příspěvku několik příkladů z Vítkovických železáren Klementa Gottwalda a z okruhu své působnosti. Uvedl jsem je proto, že tuto problematiku znám, je mi blízká a tyto případy jsme také řešili. Je mi ovšem známo, že obdobné nedostatky se vyskytují v NHKG, ve stavebnictví i na šachtách, ne jinak je tomu i ve státním obchodě, lidosprávě a v komunálních a jiných podnicích.

Tím více vystupuje do popředí nutnost zkvalitnění kontroly na všech stupních. Přesto, že nový zákon nebyl dosud přijat, počítají naši pracující s tím, že bude přijat a že řada dobrovolných pracovníků na úseku kontroly pomůže v co nejkratší době odstranit nedostatky, které se v naší společnosti ještě vyskytují a že podstatně přispěje k plnění úkolů našeho hospodářství a tím ke zvyšování životní úrovně našich pracujících. Je také nutno zdůraznit, že na přípravě voleb orgánů lidové kontroly se v plné míře podílí i odborová organizace, poněvadž všechny nedostatky a celkový stav přípravy je projednáván na schůzích odborové organizace v závodech i v jiných institucích.

Soudruzi poslanci!

Na základě dosavadních zkušeností vlastních i připomínek našich pracujících, doporučuji Národnímu shromáždění, aby návrh zákona o lidové kontrole a o národohospodářské evidenci byl přijat. (Potlesk).

Předseda NS Fierlinger:

Kdo se dále hlásí do rozpravy?

Do rozpravy se hlásí poslanec inž. Lohr, dávám mu slovo.

Posl. inž. Lohr: Vážení soudruzi poslanci, vážené Národní shromáždění.

Ve své krátké diskusi k předloženému vládnímu návrhu zákona o lidové kontrole a o národohospodářské evidenci, chci si všimnout pouze některých otázek, a to z hlediska vlivu a působení zákona na zabezpečování úkolů a dalšího rozvoje zemědělské výroby.

Působnost komisí lidové kontroly je podrobně stanovena statutem orgánů lidové kontroly. Jistě také ne náhodně statut v odstavci 48 bod f) říká, že úkolem místních komisí lidové kontroly je mimo jiné také pomáhat při rozvíjení činnosti ostatních kontrolních orgánů v místě, zejména revizních komisí JZD.

To znamená, že orgány lidové kontroly budou ve vzájemné soudružské spolupráci přispívat k rozvíjení činnosti těchto revizních komisí v zájmu řádného plnění jejich úkolů. Tento problém, soudružky a soudruzi poslanci, je nutno vidět jako velmi závažný. Vždyť revizní komise v našich JZD prakticky mají vykonávat - v určitém slova smyslu - funkci závodních komisí lidové kontroly.

Revizní komise je též volena celým kolektivem pracujících a vykonává svou činnost za široké účasti všech členů družstva, je kontrolním orgánem družstva, nezávislým na představenstvu a předsedovi a zodpovídá pouze členské schůzi. Čili, vidíme, že jsou zde shodné zásady jako při volbě lidových komisí kontroly. Revizní komise kontroluje veškerou činnost zejména výrobní, hospodářskou a finanční, jeho orgánů a funkcionářů. Také opatření, která mají revizní komise možnost členské schůzi předkládat, mohou zásadně ovlivnit úroveň výroby i hospodárnost. A o to jde. Soustavně působit na zabezpečování rozvoje výroby a odstraňování nedostatků uvnitř družstva. Činnost revizních komisí však je v řadě případů na nežádoucí úrovni, revizní komise nepracují dobře. To znamená, že mají také svůj podíl na neplnění úkolů. Revizní komise svými zásahy musejí předcházet narůstání nedostatků, se kterými v mnoha družstvech zápasíme. Nepředcházíme-li narůstání nedostatků, a zvlášť v zemědělské výrobě, problémy začnou tlačit nás, naše činnost se nutně omezuje na "hašení malérů", více nestačíme a to je pak špatné. Proto také zásada preventivnosti, zdůrazněná v § 31 návrhu zákona je nanejvýš správná a musí být i zásadou práce revizních komisí. Je např. málo platné konstatovat, že v zemědělském závodě v okrese zůstalo neoseto x hektarů orné půdy, ale bude nutné činit taková preventivní opatření, aby veškerá půda byla oseta včas a co nejkvalitněji.

V Karlovarském okrese je t. č. 33 JZD - ekonomických celků, které hospodaří na více než 30 000 ha zemědělské půdy. Pouze v 5 družstvech se dá říci, že revizní komise pracují. A jsou to zrovna ta družstva, která dosahují velmi dobrých, špičkových výsledků. Myslíme, že to není náhoda. Vidím proto zaměření práce místních komisí lidové kontroly na pomoc zaktivizovat činnost revizních komisí družstev jako velmi potřebnou, a v souladu s úkoly zabezpečování rozvoje zemědělské výroby tak, jak stanovil XII. sjezd naší strany.

Statut dále zdůrazňuje, že významné místo přísluší orgánům lidové kontroly a statistiky i v kontrole tvorby a dodržování cen. Ceny a cenová politika je jednou ze základních ekonomických pák, kterou je možno nejjistěji - na základě využívání hodnotového zákona - ovlivňovat výrobu a hmotného interesu pracujících využít k udávání směru výroby takových výrobků, které celospolečenské zájmy vyžadují. Zatím - myslíme, že tvorbě cen zemědělských výrobků není věnována dostatečná pozornost a není operativně této důležité páky - ceny - využíváno v případě stanovení zvláště sezónních cen, tj. zeleniny, ovoce, ale i jiných výrobků, např. drůbeže.

To se nutně projeví v nezájmu zemědělských závodů o pěstování zeleniny a jejím nedostatku na trhu a při dobré úrodě se ani ovoce někdy nečeše, protože to za to nestojí.

A co je horší, není pak ani zájem o ošetřování stromů nové výsadby a výstavbu rychlíren apod. Pro zlepšení stavu pak musí být vydávána různá stranická a vládní usnesení jako např. usnesení z r. 1961 o rozvoji ovocnářství a zelinářství, kterému však nesprávně stanovené ceny vytvářejí nejlepší podmínky, aby nebylo plněno. Myslíme, že takovéto experimenty jsou pro zemědělství a společnost příliš drahé a zemědělství proto právem očekává, že komise lidové kontroly a statistiky shromažďováním podkladových materiálů, dále rozbory vlivu a působení cen na výrobu pomohou rozvoji zemědělské výroby.

Ve státních statcích budou postupně voleny komise lidové kontroly se stejnými právy a povinnostmi jako v ostatních průmyslových závodech. Dosavadní nesjednocený, v některých státních statcích uplatňovaný systém závislé vnitropodnikové kontroly, není zárukou trvalého zlepšování výsledků hospodaření státních statků a odhalování rezerv ve výrobě a jistě v souvislosti s realizací navrhovaného zákona bude postupně řešen. Také i zde půjde o to, aby zásadě výběru členů komisí, politicky, morálně a odborně zdatných, zkušených, jak zdůrazňuje návrh zákona, byla věnována maximální pozornost! Nesmíme připustit, aby bylo někde postupováno formálně, s menší zodpovědností. Toto jsou, soudružky a soudruzi, velmi citlivé momenty ve vztazích mezi pracujícími, a to zvláště na vesnici. Máme s tím nemálo zkušeností! Jenom tak, bude-li výběr kandidátů řádně proveden, bude dána záruka dobrého vlivu členů komisí na pracující, pracující si jich a jejich práce budou vážit, budou jim také ze všech sil pomáhat a způsob dobrého příkladu zabezpečí splnění cílů, které má postupně realizace zákona zajistit.

Zákon stanoví jako hlavní metodu orgánů lidové kontroly práci s lidmi. Orgány lidové kontroly budou působit především výchovnou činností, přesvědčováním, budou pomáhat rozšiřováním dobrých zkušeností a vést všechny pracovníky, zvlášť ve vedení statků, k rychlejšímu zavádění osvědčených, pokrokových forem do výroby.

A toho všeho, - jako soli - s podtržením výchovné práce je nám ve státních statcích nanejvýše třeba.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, i když nový předkládaný návrh zákona nezahrnuje v té šíři jako u ostatních odvětví našeho národního hospodářství celé odvětví zemědělské výroby, znamená přesto jeho realizace opět krok k dalšímu upevňování svazku dělníků a družstevních rolníků, jako podmínky splnění úkolu zprůmyslnění našeho zemědělství.

Proto plně souhlasím a podporuji doporučení zpravodaje soudruha Jägermana, aby návrh zákona o lidové kontrole a o národohospodářské evidenci byl dnešním naším zasedáním schválen. (Potlesk).

Předseda NS Fierlinger:

Hlásí se ještě někdo do rozpravy? (Nikdo.)

Do rozpravy se již nikdo nehlásí, je tudíž skončena.

Dávám zpravodaji posl. Jägermanovi slovo k doslovu.

Zpravodaj posl. Jägerman:

Soudružky a soudruzi poslanci!

Často se diskutovaly otázky, jaké bude právo komisí lidové kontroly v tomto smyslu, které orgány budou ještě kontrolovat, jaké budou vztahy těchto komisí k národním výborům, vedením závodů apod.

V našem návrhu zákona pravomoc komisí lidové kontroly a statistiky je odvozena od pravomoci Národního shromáždění, které je nejvyšším zastupitelským sborem lidu v republice. Od pravomoci NS je odvozena i pravomoc ostatních orgánů státní moci. Čili NS je i kontrolním orgánem státní moci lidu.

§ 33 našeho návrhu zákona, kde mluví o oprávnění orgánů komisí státní kontroly, říká, že pravomoc orgánů státní kontroly a statistiky je odvozena od pravomoci NS. Mohou tedy kontrolovat i jiné orgány.

Je samozřejmé, že vztahy všech komisí lidové kontroly a statistiky musí být vztahy uznávání a spolupráce. Je to přece lidová kontrola a bude mít stejné společenské úkoly jako kterýkoliv orgán zastupitelský. Znamená to, že žádné národní výbory nebudou ztrácet charakter zastupitelských orgánů podle ústavy, která počítá s nejširší účastí lidu na řízení a kontrole.

Právě stav dnešního života říká, že je třeba vytvářet účinné kontrolní orgány. Konečně sami známe z normálního života, že lid má rád pořádek, volá po něm a také dá nám nejlepší zástupce do těchto komisí. Bude ovšem nutné, aby všichni vedoucí funkcionáři považovali kontrolní práci za součást i svého řízení. Chtěl jsem tedy říci, že zejména výchova je účelem zákona, od ní nebudeme ustupovat, ta je rozhodující. Zákon proto nemá na mysli jen represe, i když víme, že dnešní stav je takový, že často lidé neužívají zákonných práv, které jim společnost dává. Kontrola se bude vyvíjet tak dlouho, až bude nahrazována postupně společenskou výchovou místo represe. V tom je její společenský význam.

To jsem chtěl říci v doslovu a doporučuji, poněvadž nebylo jiného návrhu, kromě mého příspěvku, schválení návrhu zákona.

Předseda NS Fierlinger:

Slyšeli jste doslov zpravodajův.

Přistoupíme k hlasování.

Jak jste slyšeli na rozdíl od původní vytištěné osnovy, která byla poslancům předložena, navrhuje zpravodaj nové znění § 8 odst. 3, které nemění v ničem duch zákona, ale naopak dále zajišťuje kontinuitu řízení Ústřední komise lidové kontroly a statistiky. Myslím, že s touto změnou můžeme bez dalšího souhlasit a proto - nebudou-li proti tomu námitky, - dám hlasovat o celém vládním návrhu najednou podle předložené zprávy výboru ústavně právního a o změně § 8 odst. 3, navržené zpravodajem.

Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu hlasování? (Nebyly).

Nejsou.

Kdo tedy souhlasí s celým vládním návrhem zákona o lidové kontrole a o národohospodářské evidenci, a to ve znění zprávy výboru ústavně právního, doplněné návrhem na změnu § 8 odst. 3 tak, jak ji přednesl zpravodaj, nechť zvedne ruku! (Děje se).

Je někdo proti? (Nikdo).

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo).

Děkuji. Tím Národní shromáždění jednomyslně schválilo vládní návrh zákona o lidové kontrole a o národohospodářské evidenci. Tím jsme projednali první bod pořadu.

Přerušuji schůzi na 20 minut.

(Schůze přerušena v 11 hodin 35 min. a opět zahájena ve 12 hodin 01 min.)

Místopředseda NS Beran: Zahajuji přerušenou schůzi.

Sděluji, že podle § 20 zákona o lidové kontrole a o národohospodářské evidenci volí Národní shromáždění na návrh ústředního výboru Národní fronty členy Ústřední komise lidové kontroly a statistiky. Předsednictvo Národního shromáždění navrhuje, aby volba komise byla provedena jako poslední bod pořadu dnešní schůze Národního shromáždění.

Má někdo k tomuto návrhu nějaké připomínky?

Nemá.

Kdo tedy souhlasí s tímto návrhem, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji. Tím Národní shromáždění schválilo doplnění pořadu schůze, jímž bude volba členů Ústřední komise lidové kontroly a statistiky.

Sděluji, že ústřední výbor Národní fronty podle § 20 zákona o lidové kontrole a o národohospodářské evidenci předložil Národnímu shromáždění návrh na volbu členů Ústřední komise lidové kontroly a statistiky. Tyto návrhy Vám byly rozdány.

Předsednictvo Národního shromáždění navrhuje, aby byla zvolena šestičlenná komise Národního shromáždění pro volby členů Ústřední komise lidové kontroly a statistiky, která prozkoumá příslušné návrhy a podá Národnímu shromáždění zprávu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP