Vyvstávají i některé platové
problémy. Protože do výrobní zemědělské
správy vybíráme zkušené a osvědčené
pracovníky, jsou mnohdy zařazeni na úsecích,
kde je vyšší plat, než je horní hranice
platového rozpětí ve funkci na zemědělské
správě, kam mají přejít. Tak
například s. Moravec, dosavadní vedoucí
Oblastní stanice ústavu pro vědeckou soustavu
hospodaření má o 180 Kčs vyšší
měsíční plat, než je horní
hranice rozpětí výrobního instruktora
výrobní zemědělské správy,
kterého bude nyní dělat. Jestliže tento
soudruh ochotně přechází na tak náročnou
funkci i za těchto okolností, je to jistě
známka vysokého politického uvědomění
a je v tom jistě i záruka, že jde tuto práci
dělat rád. Takových příkladů
bych mohl uvést víc. Například s.
Veselý, který přejde do výrobní
zemědělské správy ze zemědělského
nákupního a zásobovacího závodu,
bude mít asi o 200 Kčs měsíčně
nižší plat a ještě položil otázku,
zda je správné, že jej platově zařazujeme
na maximum možnosti měsíční odměny
ve funkci, do které byl určen. A mohl bych jmenovat
ještě dalších několik takových
soudruhů.
Chci tím dokumentovat, že většina našich
pracovníků skutečně politicky chápe
smysl a význam vytváření zemědělské
výrobní správy a že je u nich záruka
kvalitní práce a obětavého plnění
úkolů, které jsou na zemědělské
správy kladeny.
Největší váhu v celé zemědělské
správě klademe na sbor výrobních instruktorů.
Ve výrobní zemědělské správě
v našem okrese jich bude 15. Všech 15 je již také
vybráno a už se seznamují s problémy
a situací ve svěřeném obvodě.
Všichni až na dva mají bydliště v
jedné z obcí svého pracovního obvodu
nebo v těsné blízkosti. I dva zbývající
chceme v nejkratší době přestěhovat
přímo do jejich pracovního obvodu.
Pracovní obvody výrobních instruktorů
jsme sestavovali podle velikosti zemědělských
závodů a jejich výrobní intenzity,
podle složitosti problematiky, podle úrovně
řízení a hospodaření družstev
a také podle zkušeností a schopností
jednotlivých instruktorů.
Podle počtu závodů zahrnuje nejmenší
obvod 3 JZD, která však mají celkem výměru
5000 ha, na počet závodů největší
pracovní obvod zahrnuje 7 JZD s celkovou výměrou
3400 ha zemědělské půdy. V ostatních
pracovních obvodech je zařazeno 4 až 6 JZD.
Máme za to, že takové uspořádání
pracovních obvodů umožní výrobním
instruktorům dobře pracovat a splnit poslání,
které se od nich očekává.
I kádrové obsazení funkcí instruktorů
je voleno odpovědně. Všichni vybraní
soudruzi mají bohaté zkušenosti v politické
i organizátorské práci na zemědělském
úseku. Vedle toho každý z nich má odborné
znalosti z jednoho úseku - buď z agronomie nebo zootechniky,
mechanizace nebo ekonomiky.
Tak například s. Hrstka je dřívější
zootechnik státního statku v Lubenci, s. Studený
dříve dělal agronoma STS, později
agronoma velkého sloučeného JZD "Podleský
chmelař" a nyní v poslední době
pracovníka státního technického dozoru.
S. Michalec naposledy vykonával funkci tajemníka
MNV v Blšanech, před tím však prošel
funkcemi vedoucího šlechtitelské stanice, ředitele
státního statku a předsedy JZD. S. Ferencz,
nyní tajemník MNV, předtím vykonával
funkci úsekového agronoma STS, výkupního
pracovníka; a tak bych mohl uvádět další
soudruhy - Todta, Mlejnka, Horu a další. Typické
pro všechny je, že při pohovoru o jejich zařazení
do funkcí výrobních instruktorů všichni
kladli prvně otázku, zda se nejedná o nějaké
papírování anebo sběrače čísel.
K tomu mají všichni odpor a toho se všichni bojí.
I když zemědělská výrobní
správa ještě právně neexistuje,
výrobní instruktoři už ve svých
pracovních obvodech pracují od 1. dubna. Jako první
úkol jim bylo uloženo pomáhat organizovat rychlé
a kvalitní provedení jarních prací
- ošetření ozimů a ošetřen
luk a pícnin, prostě současné hlavní
úkoly. Už dnes se ukazuje, že bylo správné
nečekat na ustavení výrobní zemědělské
správy a vyslat instruktory na obce. Projevuje se to v
úspěšném průběhu jarních
prací a můžeme říci, že
celá reorganizace nezanechala v našem okrese na jarních
pracích nepříznivý vliv.
Osev jarních obilovin je v našem okrese splněn
k 9. 4. na 74,5%. Z celkového počtu 81 zemědělských
závodů už osev jarních obilovin ukončilo
40 zemědělských závodů a ve
zbývajících závodech je to otázka
dvou až tří dnů. Několik zemědělských
závodů již zahájilo osev cukrovky a
celkem jí máme zaseto k 9. 4. více než
300 ha. Ty nejpilnější závody již
začaly i s výsazem brambor, jako např. JZD
Dobroměřice, Počedělice, Lišany,
Chožov aj. Tady už činnost výrobních
instruktorů přinesla své první dílčí
výsledky.
Nyní bych chtěl ještě stručně
hovořit o tom, jak si představujeme činnost
instruktorů a jak jim chceme vytvářet dobré
podmínky pro jejich práci.
Činnost výrobních instruktorů je považována
za hlavní článek činnosti výrobních
zemědělských správ. Mají být
přímými pomocníky funkcionářů
JZD a státních statků, mají přenášet
dobré zkušenosti z jedněch závodů
do druhých a celou svou činností mají
nápomoci k tomu, aby zaostávající
a slabá družstva se dostala co nejrychleji na úroveň
průměrných a nejlepších. To je
jistě správné a všichni si od toho dost
slibujeme.
Musíme však také pro to vytvořit těmto
pracovníkům podmínky. Je jisté, že
těžko najdeme takové univerzální
odborníky, aby ovládali všechny odborné
úseky - agronomii, zootechniku, mechanizaci i ekonomiku.
Musíme počítat s tím, že tito
pracovníci nemohou ze sebe jen vydávat, ale že
se musí soustavně pravidelně učit,
aby mohli přinášet stále něco
nového do zemědělské praxe.
My proto počítáme s tím, a už
také některé věci připravujeme,
že 5 dní v týdnu budou přímo
v zemědělských závodech a 1 den budou
mít krátkou poradu se svým vedoucím,
kde dostanou hlavní úkoly a vyřeší
své problémy a požadavky a pak po skončení
porady budeme týdně pro ně organizovat různé
odborné přednášky o dobových
hlavních otázkách a problémech. Někdy
budeme zařazovat na program těchto školení
i besedy s předními pracovníky a praktiky
přímo ze zemědělských závodů
- z rostlinné i živočišné výroby,
i z úseku mechanizace a ekonomiky.
Počítáme i s praktickými ukázkami
o nové technice i technologii. Tak například
dnes odpoledne pořádáme pro ně besedu
o významu setí jednoklíčkového
semena cukrovky spojenou s praktickou ukázkou výsevu
přesnými řeposecími stroji. Zde si
budou moci prakticky stroje prohlédnout, odborníci
jim vysvětlí celou funkci stroje, obsluhu, význam
atd. a zodpoví jim všechny dotazy.
Podobnou akci chceme uskutečnit i k výsevu kukuřice
speciálními stroji do čtverců atd.
V nejbližší besedě chceme s instruktory
podrobně probrat význam meziplodin, jejich včasnou
sklizeň, způsob zesilážování,
aby byly rychle uvolněny plochy pro následné
plodiny.
Podobným způsobem budeme vyzbrojovat instruktory
o všech závažných problémech na
úseku výroby a ekonomiky.
To už jsme s nimi projednali a všichni to velmi vítají.
Chceme také, aby výrobní instruktoři
se stali účinnými pomocníky v rozvíjení
socialistické soutěže a vytváření
nového socialistického poměru k práci.
Přepracováváme celou organizaci mezipodnikové
soutěže tak, aby byla organizována pokud možno
v rámci pracovního obvodu výrobního
instruktora. Instruktoři sami přišli s návrhem,
aby byla rozvinuta i socialistická soutěž vzájemně
mezi jednotlivými výrobními obvody. Tento
návrh však musíme ještě promyslet,
abychom se zde nedopustili nějaké chyby, která
by vedla k formálnosti v socialistické soutěži.
Soudružky a soudruzi poslanci!
U všech pracovníků, kteří přecházejí
v našem okrese do zemědělské výrobní
správy, je velká chuť do práce a odhodlání
splnit úkoly, které od nás naše socialistická
společnost vyžaduje. Od nového způsobu
řízení zemědělské výroby
si skutečně mnoho slibujeme. Jak jsem už řekl
v úvodu, máme trochu obavy, aby se vše zase
časem nedostalo do starých vyježděných
kolejí. Aby tomu tak nebylo, o to se ze všech svých
sil budeme snažit a obracíme se i na všechny
ostatní pracovníky - zejména v centrálních
orgánech, aby nám v tom co nejúčinněji
pomáhali. Jsem přesvědčen, že
zákon, který dnes projednáváme, nám
vytvoří podmínky pro lepší práci
v zemědělství a že bude jedním
z opatření, která pomohou v nejkratší
době pozdvihnout úroveň našeho zemědělství
na úroveň průmyslu. (Potlesk.)
Podpredseda NZ Valo: Dávam slovo posl. inž.
Benešovej.
Posl. inž. Benešová: Soudružky a
soudruzi poslanci!
V souvislosti s projednávaným návrhem zákona,
který stanoví nový způsob řízení
zemědělství, pokládám za nutné
hovořit zde o některých problémech
dotýkajících se výchovy odborně
kvalifikovaných kádrů, bez nichž se
v daném období neobejde žádné
odvětví našeho národního hospodářství
a tím méně zemědělství,
před nímž stojí obtížný
úkol vyrovnat se do r. 1970 svojí úrovní
na úroveň průmyslu a tak vytvořit
materiálně technické základy pro přechod
ke komunistické společnosti.
Tento úkol může být úspěšně
splněn jen tehdy, jestliže budou do zemědělské
výroby v širokém měřítku
zaváděny nejpokrokovější metody
práce, založené na vědeckých
základech.
Nová soustava řízení, tak jak je navrhována
v zákoně, klade zvýšené požadavky
na práci všech pracovníků na zemědělském
úseku a zejména na práci odborníků,
kteří mají pomáhat co nejúčinněji
k tomu, aby zaostávající zemědělské
závody se dostaly na vyšší úroveň
a přední zemědělské závody
se staly nositeli nejpokrokovějších metod práce.
K tomu je třeba, aby odborníci měli hluboké
teoretické znalosti ověřené a prověřené
praxí.
Teoretická příprava nejvýše kvalifikovaných
zemědělských odborníků náleží
vysokým školám. Ony musí jednak připravit
dostatečný počet odborníků,
ale zajistit také jejich dobrou odbornou úroveň
s dostatečným předstihem. V současné
době vychovávají vysoké školy
zemědělské odborníky na fakultách
provozně ekonomických, agronomických, veterinárních
a na fakultě mechanizační a lesnické,
na kterých jsou studovány obory: provoz a ekonomika
zemědělské výroby, agrotechnika, zootechnika,
zahradnictví, zemědělské meliorace,
mechanizace zemědělské výroby, veterinářství
a lesnictví. Na všech studijních oborech je
zavedeno studium při zaměstnání a
některé zvláštní formy studia,
jako je postgraduální školení absolventů
a na pražské vysoké škole je příprava
odborníků pro rozvojové země. Společným
cílem pro všechny obory je výchova odborníků,
kteří se budou tvůrčím způsobem
podílet na rozvoji výrobních sil a na dovršování
kulturní revoluce na naší vesnici.
Pedagogická činnost vysokých škol zemědělských
je zaměřena na přípravu maximálního
počtu zemědělských odborníků,
určeného státním plánem až
do r. 1985. Chci na několika číslech doložit,
jaká je tendence přijímání
posluchačů do prvních ročníků
všech vysokých škol zemědělských.
V r. 1960 bylo přijímáno celkem včetně
dálkového studia 2416 posluchačů,
v letošním školním roce již 3710
posluchačů, v r. 1965 3775 posluchačů,
v r. 1970 kolem 6000 posluchačů. Bude tedy zhruba
připravováno ve výhledu na vysokých
školách zemědělských 2 a půlkrát
větší množství odborníků,
než tomu bylo v minulých letech.
Ovšem jen splněním směrných čísel
posluchačů a absolventů, to je splněním
kvantitativních ukazatelů, bychom zemědělské
výrobě málo přispěli. Je třeba
daleko větší důraz klást, podle
mého názoru, na kvalitu přípravy odborníků.
Domnívám se, že otázka kvalitní
přípravy odborných kádrů je
v současné době otázkou velmi aktuální
a velmi diskutovanou. Je nesporné, že kritériem
teoretické přípravy vysokoškolského
odborníka je jeho činnost v praxi, to je v zemědělském
provozu, ve styku s lidmi. A tu je dosti často signalizováno
zvenčí, že nepřichází
do praxe dostatečný počet takových
odborníků, kteří jsou očekáváni.
Buď nemají dostatečné teoretické
znalosti, nebo je nedovedou prosazovat a často neumí
jednat s lidmi. Příčiny tohoto stavu jsou
jak subjektivní, to je v kvalitě lidí, kteří
přicházejí na vysokou školu, k jejich
přístupu ke studiu zemědělských
disciplín, osvojování si poznatků
vědy, ale i v dosavadním systému výuky
a výchovy na vysokých školách zemědělských.
U subjektivních příčin je třeba
otevřeně říci, že skutečně
přicházejí na vysoké školy zemědělské
často lidé, kteří se hlásili
na jiné studijní obory, zejména universitní,
neuspěli u přijímacích pohovorů
nebo nemohli být přijati, protože směrná
čísla na universitních oborech jsou nižší.
Z těchto lidí mnozí odcházejí
během studia pro nezájem o obor, jiní dostudují
a snaží se opatřit si teplé místečko
někde v závětří a jen minimum
z nich v průběhu studia získá takový
vztah k budoucímu povolání, který
je pak přivede do zemědělského závodu.
Studentů, kteří přicházejí
uvědoměle na vysoké školy zemědělské,
je opravdu velmi málo a jsou to většinou absolventi
zemědělských technických škol
anebo uchazeči z praxe. Tyto příčiny
nechci dále rozebírat, je možné zde
upozornit jen na to, že nám zatím zůstávají
mnoho dlužni v usměrňování dětí
a mladých lidí k volbě povolání
školy nižších stupňů a že
ani národní výbory neplnily vždy dobře
svoji úlohu získáváním mládeže
ke studiu na vysokých školách zemědělských.
Chci se více zabývati těmi příčinami,
které ovlivňují kvalitu přípravy
odborníků na VŠZ samých. V usnesení
ÚV KSČ o komunistické výchově
na školách se hovoří o tom, že
vysoké školy působí na studenta v době,
kdy se dotvářejí jeho fyzické vlastnosti,
charakter a morální profil, kdy se formuje jeho
světový názor. Z toho je třeba vycházet
a vytvořit všechny předpoklady pro to, aby
se skutečně na vysoké škole jenom neučilo,
aby se posluchači nevybavovali jen sumou teoretických
znalostí v jednotlivých disciplínách
bez jakékoliv souvislosti, ale aby se vychovávalo,
aby všichni učitelé osvětlovali vzájemné
souvislosti s ostatními předměty, s obecnými
zákonitostmi přírodního a společenského
dění, aby zdůrazňovali význam
poznatků a teorie pro praktickou činnost.
Když se kriticky podíváme, jak se nám
daří plnit tento úkol, tak musíme
přiznat, že se zatím příliš
nedaří. Jednou z příčin nižší
úrovně absolventů vysokých zemědělských
škol, než jaká je od nich v praxi očekávána,
bylo a někdy bohužel ještě je, popisné
přednášení fakt z daného vědního
oboru nebo přeceňování technologie
na úkor zvládnutí teoretických poznatků.
Posluchači byli často seznamováni s určitým
návodem, jak postupovat například při
odchovu mláďat hospodářských
zvířat, ale nebyly jim dostatečně
a do hloubky osvětlovány zákonitosti, které
je třeba respektovat právě v období
růstu mláďat a kterým je třeba
technologický postup podřídit. V určitých
podmínkách návod platil, ve změněných
nevyšel a novopečený inženýr byl
potom zklamán a praxe také.
Proto je správné a důležité klást
těžiště výuky na vysokých
školách zemědělských na zvládnutí
teoretických poznatků, na zvládnutí
příčin a závislostí, na zvládnutí
hlavních biologických zákonitostí,
z nichž musí každý absolvent VŠZ
vycházet ve své budoucí praxi. Jedině
zvládnutím těchto zákonitostí
bude možno neustále zušlechťovat hospodářská
zvířata, zvyšovat jejich užitkovost, pěstovat
výnosné odrůdy hospodářských
plodin, bez nichž si nelze představit zemědělství
v budoucnosti. Tím ovšem nemám vůbec
na mysli, že by se výchova odborníků
pro zemědělskou praxi měla přesunout
na přírodovědeckou fakultu. Není totiž
možné, aby zemědělský inženýr,
i když z biologických zákonitostí vychází,
neovládal techniku a nedovedl ji v praxi využít.
Prvním krokem k zlepšení situace v tomto
směru je obsahová přestavba výuky.
Všechny dosud vyučované předměty
jsou podrobovány kritice, jsou z nich odbourávány
zastaralé historické pasáže a těžiště
je kladeno na moderní, pokrokové poznatky.
Ovšem obsahová přestavba předmětů
nemůže být sama o sobě cílem
- ta totiž nemůže být nikdy skončena,
protože neustále je třeba doplňovat
do přednášek to, co je nové, co je pokrokové.
Dát skutečně nový obsah předmětu
může takový učitel, odborník,
který vědecky pracuje, objevuje nové a nové
poznatky, které předává studentům
a zde zatím není také všechno v pořádku.
Již několikrát bylo řečeno v
různých materiálech dotýkajících
se vysokých škol, že se mají stát
vědeckými pracovišti, že zde na vysokých
školách mají být vytvořeny všechny
podmínky pro působení vynikajících
vědců, kteří by kolem sebe soustřeďovali
nejširší okruh studentů a mladých
učitelů. Co bylo pro tuto věc uděláno?
Zatím velmi málo a řešení tu
je. Proč by nemohli všichni naši významní
vědci, akademici být řádnými
profesory vysokých škol. Proč by nemohl i např.
vynikající fytopatolog, ředitel ústavu
experimentální botaniky v ČSAV akademik Blatný
být řádným profesorem vysoké
školy zemědělské v Praze, která
má katedru ochrany rostlin bez profesora? Proč by
neměli mít právě tito nejpovolanější
vědci své pravidelné 2 hodiny přednášek
na některé z vysokých škol? Proč
by naopak řádní profesoři vysokých
škol nemohli být vedoucími pracovníky
některých vědeckých ústavů
Akademie? Pro zkušenosti z tohoto úzkého spojení
vědeckých pracovišť s vysokými
školami nemusíme chodit příliš
daleko. V Německé demokratické republice
je to způsob všeobecně uplatňovaný.
Například profesor Nehring na zemědělské
fakultě university v Roztoku je současně
vedoucím výzkumného ústavu pro výživu
a krmení hospodářských zvířat.
Podobný způsob spojení vědeckých
pracovišť s vysokými školami je uplatňován
i v některých západních zemích,
např. v Dánsku, kde profesor Sörensen, řádný
profesor vysoké školy veterinární a
zemědělské v Kodani, je současně
vedoucím oddělení pro chov a výživu
hospodářských zvířat výzkumného
ústavu živočišné výroby.
Kdyby se podobně řešila situace u nás,
pomohlo by to v každém směru zvýšit
vědeckou autoritu vysokých zemědělských
škol a zajistilo též předpoklady pro vytvoření
určitého předstihu v odborné kvalifikaci
absolventů těchto škol, protože by se
přednášelo to nejnovější,
co ve vědě bylo objeveno. Pomohlo by to i rychlejšímu
zavádění některých vědeckých
poznatků do praxe. Víme, že je řada
vyřešených výzkumných úkolů
a jejich realizace je velmi pomalá, právě
proto, že je s nimi seznámen jen úzký
okruh pracovníků.