Obětavá každodenní práce tisíců
funkcionářů, aktivistů a pracovníků
národních výborů je významným
článkem našeho hospodářského
a kulturního rozvoje.
Další prohlubování účasti
pracujících na řízení je nutno
spojovat s řešením složitých ekonomických
problémů, se zvyšováním úrovně
řízení a hospodárnosti národních
výborů a jimi řízených podniků.
V zájmu zajištění celospolečenských
potřeb při respektování místních
podmínek je nezbytné určovat prostředky
národním výborům v členění
na hlavní úkoly a odvětví. Tento postup
je v souladu s principem nezbytného centrálního
řízení a současně ponechává
dostatek prostoru pro uspokojování místních
potřeb podle konkrétních podmínek.
Přezkoumáme i zde, kde předpisy brání
iniciativě národních výborů.
Na druhé straně však musíme zabránit,
a to i důkladnější kontrolou a revizí,
aby nedocházelo k neodůvodněnému přesouvání
rozpočtových prostředků na úkor
celostátních zájmů a hospodárnosti,
jak se stává zejména v oblasti společenské
spotřeby.
Příkaz upevnění finanční
disciplíny platí v hospodářství
řízeném národními výbory
zvlášť naléhavě. Národní
výbory nedovolí, aby se finanční prostředky
čerpaly jen proto, že jsou zařazeny v nějaké
položce rozpočtu, a aby se koncem roku kvapem utrácely.
Aktivní finanční politika, kterou musí
pod vedením plén a rad zabezpečovat finanční
komise a odbory národních výborů,
spočívá v tom, že prostředky
budou vynakládány tam, kde nejúčinněji
přispějí k řešení základních
problémů naší socialistické výstavby,
vytyčené XII. sjezdem KSČ.
Nyní několik slov o správních výdajích.
Výdaje na správu a soudy ve státním
rozpočtu na rok 1964 tvoří jen 2,1 % celkových
výdajů státního rozpočtu.
Od roku 1958 do konce roku 1962 vzrostl počet pracovníků
řídícího a správního
aparátu v socialistickém sektoru v národním
hospodářství o 59 000 z 692 000 na 751 000,
nejvíce pak u hospodářských organizací,
kde pracuje skoro 80 % všech pracovníků řídícího
a správního aparátu.
Zvýšení počtu pracovníků
řídícího a správního
aparátu, vyvolané hlavně nedostatky v řízení,
opatřováním materiálu, častými
změnami plánu a jinými nedostatky, nevede
ke zvýšení úrovně řízení.
Budeme proto provádět v roce 1964 opatření,
která administrativu sníží a zhospodární.
Snižování počtu pracovníků
řídícího a správního
aparátu musíme provádět organizovaně,
nikoliv mechanicky. Úspory pracovníků je
třeba dosáhnout zjednodušováním
organizace a řízení a dále zjednodušováním
metodických pokynů a předpisů, zejména
v oblasti plánování, financování,
práce a mezd, prověřením systému
informací a vytvářením předpokladů
pro širší využití mechanizačních
prostředků. Zamysleme se všude, zda nemáme
různá hlášení, potvrzení,
kontroly, schůze atd. jen ze zbytečné nedůvěry
nebo tradice; navrhujme a prosazujme řešení,
aby mistři měli více času na organizaci
výroby, učitelé na učení, lékaři
na léčení, ředitelé na řízení.
(Potlesk.)
Při snižování řídícího
a správního aparátu je třeba využívat
příkladů těch podniků a národních
výborů, které již dosáhly dobrých
výsledků.
V projednávaném návrhu státního
rozpočtu je již zapracováno snížení
mzdových výdajů na řídící
a správní aparát, odpovídající
zhruba 5 % snížení počtu tohoto aparátu
do konce roku 1964. V letošním roce se odhaduje docílená
úspora částkou asi 350 mil. Kčs. Celkové
roční úspory, které počínajíc
příštím rokem z tohoto snížení
aparátu vyplynou, a to jak v nákladech mzdových,
tak i v položkách ostatních, budou činit
zhruba 700 mil. Kčs. Promítnutím do rozpočtu
se však snížení ještě neprovede.
Úprava stavů může být jen výsledkem
velmi důkladné politické a organizační
činnosti nás všech. Možností snížit
administrativu je mnoho. Každý z nás o nich
ví, vidíme je přímo kolem sebe, a
pracující o nich velmi často hovoří.
Přesto to nebude úkol jednoduchý a proto
jej musíme všichni se vší důsledností
zabezpečovat.
Příčinou nízké úrovně
řízení, růstu řídícího
a správního aparátu je i nízká
kvalifikace pracovníků. Z celkového počtu
technicko-hospodářských pracovníků
v průmyslu a stavebnictví mělo vysokoškolské
vzdělání jen 6,8 %, střední
odborné a všeobecné vzdělání
56,1 % a jen základní a jiné vzdělání
37,1 %. Tento problém nevyřešíme tím,
že budeme čekat na další absolventy ze
škol. Stát organizuje a finančně zabezpečuje
různé formy zvyšování kvalifikace
pracujících. Těch je třeba lépe
využívat.
Odstranění zbytečné administrativy
není nijak v rozporu s požadavkem na zdokonalení
a prohloubení evidence, která je nezbytným
podkladem pro řízení a účinným
nástrojem kontroly. Účetní pracovníci
mají důležitou úlohu při upevňování
hospodárnosti a mají být účinně
podporováni hospodářským vedením
i odborovými organizacemi.
Soudružky a soudruzi poslanci,
z toho, co jsem uvedl je vidět, že vynakládáme
rok od roku rostoucí prostředky ve prospěch
pracujících. Avšak na druhé straně
se do státního plánu a státního
rozpočtu na rok 1964 dosud nepodařilo prosadit výraznější
zvýšení efektivnosti, nezbytné pro odstranění
disproporcí a provedení strukturálních
změn v našem hospodářství, takže
letos stále ještě spotřebováváme
více než vyrábíme.
Zůstává otázka, máme-li dosti
rezerv, jejichž mobilizace nám pomůže
sladit rovnováhu mezi zdroji a potřebami. Odpověď
je jednoznačně kladná. Vše je v naší
moci. Záleží jen na tom, s jakým rozmachem
budeme věci řešit.
Náš pomalejší rozvoj v loňském
roce nemění nic na skutečnosti, že socialistická
společnost má převahu nad kapitalistickou.
Důraz, který nyní klademe na kvalitativní
stránky rozvoje spolu s chystanými strukturálními
změnami, přinese další doklady této
převahy.
Z tohoto hlediska je nutno přistoupit k realizaci usnesení
lednového zasedání ÚV KSČ
Jde o to, aby všichni pracující, dělníci
společně s mistry, techniky i s hospodářskými
vedoucími hledali společnou cestu, jak odstranit
nedostatky a zlepšit hospodaření tak, aby bylo
konkrétními opatřeními zajištěno
nejen splnění úkolů plánovaných
na rok 1964, ale dosahováno překračování
a vytvořena dobrá základna pro státní
plán a rozpočet na rok 1965 a pro připravovaný
plán rozvoje národního hospodářství
do roku 1970.
Při zabezpečování úkolů
státního plánu a státního rozpočtu
a při prosazování obratu v efektivnosti a
hospodárnosti můžeme se plně opírat
o aktivitu pracujícího lidu, který pod vedením
strany jako zodpovědný hospodář řeší
problémy socialistické výstavby.
Jménem vlády navrhuji, aby Národní
shromáždění schválilo návrh
státního rozpočtu na rok 1964. (Potlesk.)
Předseda NS Fierlinger:
Děkuji soudruhu ministrovi za jeho projev.
Přerušuji nyní schůzi do 14 hod.
30 min.
(Schůze přerušena ve 13 hod. 18 min. a opět
zahájena ve 14 hod. 34 min.)
Místopředseda NS Fiala: Soudružky a
soudruzi poslanci
Zahajuji přerušené jednání a
konstatuji, že ke slovu se dále přihlásil
ministr s. Chudík, předseda Slovenské
národní rady.
Prosím, aby se ujal slova.
Minister predseda SNR Chudík: Vážené
Národné zhromaždenie, súdružky
a súdruhovia poslanci!
Pri prerokúvaní štátneho plánu
rozvoja hospodárstva v ČSSR na rok 1964 dovoľte
mi upriamiť Vašu pozornosť na niektoré problémy
rozvoja hospodárstva na Slovensku. O pláne na rok
1964, najmä o opatreniach na jeho splnenie rokovala včera
tiež Slovenská národná rada.
V plnení plánu na Slovensku sa vlani dosiahli niektoré
pozitívne výsledky, najmä realizovaním
akčných plánov, vypracovaných na základe
uznesenia májového pléna ÚV KSČ.
Plán v priemysle sa na Slovensku splnil podľa predbežných
výsledkov na 100,8 %, pri čom plánované
úlohy sa prekročili v chemickom, spotrebnom a potravinárskom
priemysle. Zvlášť vysoko ocenila Slovenská
národná rada obetavú prácu slovenských
baníkov, ktorí vyťažili nad plán
162 tisíc ton uhlia. Za vážny negatívny
rys v plnení vlaňajšieho plánu považujeme
nesplnenie úloh v investičnej výstavbe. V
dôsledku nedostatočného zabezpečovania
predpokladov v projekčnej príprave, v stavebnej
výrobe a v dôsledku oneskorených dodávok
a montáže technologických zariadení
sa na Slovensku v minulom roku nepreinvestovala 1 miliarda 300
miliónov korún. Neuviedli sa do prevádzky
mnohé dôležité kapacity, ako sú
Nový priemyselný závod Rudňany, Drôtovňa
a lanáreň Hlohovec, Dusikáreň Šaľa
a ďalšie. Vážne zaostalo i plnenie úloh
v školskej a zdravotníckej výstavbe, ako aj
komplexnej vybavenosti sídlisk.
Plán v poľnohospodárstve na Slovensku sa splnil
len na 89 %. Nízka úroda v dôsledku krutej
zimy a najmä letného sucha spôsobila výpad
vo výrobe chlebového obilia v Západoslovenskom
a Východoslovenskom kraji až o 267 tisíc ton
a zemiakov 255 tisíc ton. Vysoko hodnotíme ako prejav
súdružskej spolupráce ochotu poľnohospodárov
v českých krajoch, ktorí nadplánovaným
predajom obilia štátu zmiernili dopad neúrody
obilia na Slovensku. V živočíšnej výrobe
sa nám nepodarilo zabrániť ďalšiemu
poklesu stavov kráv. To spolu s vážnymi problémami
v krmovinách a nízkou dojivosťou spôsobilo,
že slovenské kraje nedodali na štátny
nákup vyše 11 miliónov litrov mlieka.
Výsledky plnenia plánu v roku 1963 ovplyvnili aj
zaostavovanie plánu na rok 1964.
Čím je súdružky a súdruhovia,
charakterizovaný plánovaný rozvoj hospodárstva
na Slovensku na tento rok?
Je to predovšetkým vysoké tempo rastu priemyselnej
výroby. Priemyselná výroba vzrastie v tomto
roku na Slovensku o 7,2 %, hrubá poľnohospodárska
výroba má vzrásť o 12,9 % a do hospodárstva
na Slovensku sa vloží 17 miliard 300 miliónov
korún investícií, čo je o 21,7 % viac,
ako v minulom roku a 4krát viac ako v r. 1950. Zamestnanosť
vzrastie o 38.500 pracovníkov, tj. o 11 tisíc viac
ako vlani. Naďalej rastie osobná i spoločenská
spotreba.
Výrazným rysom tohoročného plánu
je ďalšie zvýšenie váhy hospodárstva
na Slovensku v pomere k celoštátnym úlohám,
čo ďalej prispeje k posilneniu jednotnej ekonomiky
Československej socialistickej republiky a tým k
celkovému zvýšeniu efektívnosti rozvoja
československého národného hospodárstva.
Plán je v súlade s líniou Komunistickej strany
Československa o rýchlejšom rozvoji hospodárstva
na Slovensku v záujme posilnenia jednotnej československej
ekonomiky čo najefektívnejším rozmiesťovaním
výrobných síl nie z hľadiska jednotlivých
oblastí, ale z hľadiska potrieb ekonomiky celej republiky.
Na Slovensku budujeme celý rad veľkých závodov,
ktoré majú kľúčový význam
pre celé československé hospodárstvo,
ako sú Východoslovenské železiarne,
Niklová huta v Seredi, Duslo Šaľa, Slovnaft Bratislava
a ďalšie. Na výstavbe týchto kapacít
sa v rozhodujúcej miere zúčastňuje
celý rad strojárských závodov z českých
krajov, kolektívy projektantov, konštruktérov,
technikov, montérov.
Efektívne rozmiesťovanie výrobných síl
z hľadiska ďalšieho upevňovania jednotnej
ekonomiky bude sa v zmysle direktív strany uskutočňovať
aj so zreteľom na zdroje pracovných síl. Do
roku 1970 bude podiel Slovenska na prírastkoch nových
zdrojov produktívneho obyvateľstva viac ako 50 % z
celoštátného prírastku a v ďalšom
desaťročí, tedy od roku 1970-1980, tento podiel
bude činiť 70 %.
Riešenie týchto problémov, vytvárenie
nových pracovných príležitostí,
sleduje už tohoročný plán v oblasti
najmä investičnej výstavby.
Podiel investícií na Slovensku sa v tomto roku zvyšuje
z doterajších 30 na 34 % a v priemyselnej výstavbe
z 25 na 32 %. I keď v prevážnej miere sú
prostriedky určené na rozostavané stavby,
predsa sa plánom zabezpečujú začať
37 nových akcií menovite schvaľovanej výstavby.
Mimoriadne náročné úlohy sú
vo Východoslovenskom kraji, kde sa len na výstavbe
Východoslovenských železiarní má
denne preinvestovávať 4-5 miliónov Kčs,
čo je taký objem, aký sa v našej republike
ani na jednej stavbe nikdy nepreinvestoval. V tomto roku sa rozhodne
o tom, či v schválených termínoch
sa uvedú do prevádzky také dôležité
kapacity, ako je päťstolicový tandem, ďalej
širokopásová teplá valcovňa,
koksová batéria a vysoké pece, ktoré
majú produkovať už v roku 1965.
Tejto našej kľúčovej stavbe, najmä
zabezpečeniu dostatku pracovných síl, bude
Slovenská národná rada venovať prvoradú
pozornosť. Sme presvedčení, že i všetky
zainteresované ministerstvá, všetky dodávateľské
organizácie vzhľadom na náročnosť
prác i blížiace sa termíny vystupňujú
svoje úsilie na výstavbe tohoto gigantu, jedného
z ďalších príkladov internacionálnej
socialistíckej spolupráce.
V tomto roku začneme od československo-sovietskej
hranice stavať do Východoslovenských železiarní
širokorozchodnú trať, čím sa rieši
jeden z najdôležitejších problémov
prepravy surovín a tovarov medzi našimi bratskými
krajinami. Bude to popri ropovode Družba, jednotnom energetickom
systéme, plánovanej výstavbe plynovodu z
ukrajinskej Dašavy, ďalšia z významných
tepien, ktoré spájajú našu jednoliatú
československú ekonomiku s mohutnou ekonomikou Sovietského
sväzu. Je to súčasne príklad, ako medzinárodná
socialistická spolupráca prispieva k urýchleniu
rozvoja československého národného
hospodárstva a v tom tiež hospodárstva na Slovensku,
ktoré má a bude mať so zreteľom na svoju
geografickú polohu významné postavenie pri
zbližovaní československej a sovietskej ekonomiky
i ekonomiky svetovej socialistickej sústavy.
Chcel by som i pri tejto príležitosti v mene Slovenskej
národnej rady poďakovať našej českej
i slovenskej mládeži za vlasteneckú iniciatívu,
s ktorou sa hlási do práce na výstavbe širokorozchodnej
trate. Účasť sovietskych súdruhov, elán
našej mládeže a každodenná organizátorská
práca ústredných a miestnych orgánov
sú zábezpekou toho, že k 1. máju 1966
pôjdu po trati prvé vlaky so sovietskou rudou priamo
až do Košíc.
Popri sústavnom zabezpečovaní a riešení
problémov pri uvádzaní ďalších
významných kapacít na Slovensku do prevádzky,
pri dôslednom plnení plánu školskej,
zdravotníckej a bytovej výstavby, považujeme
za veľmi dôležité, aby stavebné
organizácie zo Slovenska, ktoré prevzali výstavbu
niektorých objektov na Ostravsku, tieto včasne a
kvalitne splnili.
Slovenská národná rada bude dôsledne
vyžadovať od vedúcich pracovníkov stavebných
organizácií na Slovensku, aby zabezpečovali
všetky akcie tak, ako sú dané plánom.
Žiada sa však, aby Ministerstvo stavebníctva
v spolupráci so Štátnou plánovacou komisiou
a Ministerstvom financií našli spôsob, ako utvárať
podmienky pre plnenie úloh na komplexnej výstavbe
sídlisk.
Je to problém celoštátny, pri tom len na Slovensku
je nedoriešených okolo 120 nových sídlisk.
Každoročne sa nevyčerpajú desiatky miliónov
korún na občianskú vybavenosť, čo
je často predmetom oprávnenej kritiky našej
verejnosti.
Pri zabezpečovaní úloh plánu na tento
rok orgány Slovenskej národnej rady veľmi starostlivo
vybilancovali, ako sa stavebnými kapacitami pokrýva
plán investičnej výstavby. V tejto súvislosti
považujem za potrebné uviesť, že pri vytyčovaní
úloh investičnej výstavby je žiadúce
v predstihu budovať potrebné stavebné kapacity,
a to nielen pokiaľ ide o ich rozsah, ale aj ich územné
rozmiestenie. Previerka ukázala, že úlohy investičného
plánu sú na Slovensku stavebnými kapacitami
pokryté, brzdou však je nedoriešená prieprava
stavebného materiálu železnicou v objeme 1
mil. 600 tisíc ton. Tento problém sa už riešil
na Správe Východnej dráhy, potrebná
je však i pomoc nášho Ministerstva dopravy.
Uvedomujeme si, že úlohy v investičnej výstavbe
sú po každej stránke náročné.
Ich splnenie vyžaduje veľa každodennej dôslednej
práce. Pri tom však predsedníctvo SNR, keď
prerokovávalo rozvoj národného hospodárstva
na Slovensku v tomto roku, prišlo k záveru, že
treba do investičného plánu na tento rok
zaradiť výstavbu vodného diela Liptovská
Mara, čím by sa efektívne riešilo zvýšenie
energetických a vodných zdrojov, zmiernili disproporcie
bilancií elektrickej energie, riešili sa potreby poľnohospodárstva
a nie v poslednom rade aj účelne využila špecializovaná
stavebná kapacita. Preto spolu s orgánmi vlády
pri previerke pripravenosti investícií budeme hľadať
zdroje a možnosti pre zaradenie tohoto diela ešte do
tohoročného investičného plánu.
Vysokú efektívnosť vodného diela možno
charakterizovať týmito údajmi: získa
sa výroba špičkovej elektrickej energie 350360
miliónov kWh ročne, z toho na vlastnom diele 107,5
miliónov kWh ročne, pričom sa predĺži
výroba špičkovej elektrickej energie na celej
vybudovanej vážskej kaskáde v zimných
mesiacoch v priemere denne o 3 hodiny. Táto výroba
elektrickej energie predstavuje úsporu pol mil. ton hnedého
uhlia ročne. Vo výstavbe vodného diela Liptovská
Mara nebude možné - alebo za cenu dvojnásobne
vyšších investičných nákladov
- získať vodné zdroje pre závlahu v
takom rozsahu, ako to ukladajú dosiaľ prijaté
dokumenty.