Čtvrtek 30. ledna 1964

Obětavá každodenní práce tisíců funkcionářů, aktivistů a pracovníků národních výborů je významným článkem našeho hospodářského a kulturního rozvoje.

Další prohlubování účasti pracujících na řízení je nutno spojovat s řešením složitých ekonomických problémů, se zvyšováním úrovně řízení a hospodárnosti národních výborů a jimi řízených podniků.

V zájmu zajištění celospolečenských potřeb při respektování místních podmínek je nezbytné určovat prostředky národním výborům v členění na hlavní úkoly a odvětví. Tento postup je v souladu s principem nezbytného centrálního řízení a současně ponechává dostatek prostoru pro uspokojování místních potřeb podle konkrétních podmínek.

Přezkoumáme i zde, kde předpisy brání iniciativě národních výborů. Na druhé straně však musíme zabránit, a to i důkladnější kontrolou a revizí, aby nedocházelo k neodůvodněnému přesouvání rozpočtových prostředků na úkor celostátních zájmů a hospodárnosti, jak se stává zejména v oblasti společenské spotřeby.

Příkaz upevnění finanční disciplíny platí v hospodářství řízeném národními výbory zvlášť naléhavě. Národní výbory nedovolí, aby se finanční prostředky čerpaly jen proto, že jsou zařazeny v nějaké položce rozpočtu, a aby se koncem roku kvapem utrácely. Aktivní finanční politika, kterou musí pod vedením plén a rad zabezpečovat finanční komise a odbory národních výborů, spočívá v tom, že prostředky budou vynakládány tam, kde nejúčinněji přispějí k řešení základních problémů naší socialistické výstavby, vytyčené XII. sjezdem KSČ.

Nyní několik slov o správních výdajích.

Výdaje na správu a soudy ve státním rozpočtu na rok 1964 tvoří jen 2,1 % celkových výdajů státního rozpočtu.

Od roku 1958 do konce roku 1962 vzrostl počet pracovníků řídícího a správního aparátu v socialistickém sektoru v národním hospodářství o 59 000 z 692 000 na 751 000, nejvíce pak u hospodářských organizací, kde pracuje skoro 80 % všech pracovníků řídícího a správního aparátu.

Zvýšení počtu pracovníků řídícího a správního aparátu, vyvolané hlavně nedostatky v řízení, opatřováním materiálu, častými změnami plánu a jinými nedostatky, nevede ke zvýšení úrovně řízení.

Budeme proto provádět v roce 1964 opatření, která administrativu sníží a zhospodární.

Snižování počtu pracovníků řídícího a správního aparátu musíme provádět organizovaně, nikoliv mechanicky. Úspory pracovníků je třeba dosáhnout zjednodušováním organizace a řízení a dále zjednodušováním metodických pokynů a předpisů, zejména v oblasti plánování, financování, práce a mezd, prověřením systému informací a vytvářením předpokladů pro širší využití mechanizačních prostředků. Zamysleme se všude, zda nemáme různá hlášení, potvrzení, kontroly, schůze atd. jen ze zbytečné nedůvěry nebo tradice; navrhujme a prosazujme řešení, aby mistři měli více času na organizaci výroby, učitelé na učení, lékaři na léčení, ředitelé na řízení. (Potlesk.)

Při snižování řídícího a správního aparátu je třeba využívat příkladů těch podniků a národních výborů, které již dosáhly dobrých výsledků.

V projednávaném návrhu státního rozpočtu je již zapracováno snížení mzdových výdajů na řídící a správní aparát, odpovídající zhruba 5 % snížení počtu tohoto aparátu do konce roku 1964. V letošním roce se odhaduje docílená úspora částkou asi 350 mil. Kčs. Celkové roční úspory, které počínajíc příštím rokem z tohoto snížení aparátu vyplynou, a to jak v nákladech mzdových, tak i v položkách ostatních, budou činit zhruba 700 mil. Kčs. Promítnutím do rozpočtu se však snížení ještě neprovede. Úprava stavů může být jen výsledkem velmi důkladné politické a organizační činnosti nás všech. Možností snížit administrativu je mnoho. Každý z nás o nich ví, vidíme je přímo kolem sebe, a pracující o nich velmi často hovoří. Přesto to nebude úkol jednoduchý a proto jej musíme všichni se vší důsledností zabezpečovat.

Příčinou nízké úrovně řízení, růstu řídícího a správního aparátu je i nízká kvalifikace pracovníků. Z celkového počtu technicko-hospodářských pracovníků v průmyslu a stavebnictví mělo vysokoškolské vzdělání jen 6,8 %, střední odborné a všeobecné vzdělání 56,1 % a jen základní a jiné vzdělání 37,1 %. Tento problém nevyřešíme tím, že budeme čekat na další absolventy ze škol. Stát organizuje a finančně zabezpečuje různé formy zvyšování kvalifikace pracujících. Těch je třeba lépe využívat.

Odstranění zbytečné administrativy není nijak v rozporu s požadavkem na zdokonalení a prohloubení evidence, která je nezbytným podkladem pro řízení a účinným nástrojem kontroly. Účetní pracovníci mají důležitou úlohu při upevňování hospodárnosti a mají být účinně podporováni hospodářským vedením i odborovými organizacemi.

Soudružky a soudruzi poslanci,

z toho, co jsem uvedl je vidět, že vynakládáme rok od roku rostoucí prostředky ve prospěch pracujících. Avšak na druhé straně se do státního plánu a státního rozpočtu na rok 1964 dosud nepodařilo prosadit výraznější zvýšení efektivnosti, nezbytné pro odstranění disproporcí a provedení strukturálních změn v našem hospodářství, takže letos stále ještě spotřebováváme více než vyrábíme.

Zůstává otázka, máme-li dosti rezerv, jejichž mobilizace nám pomůže sladit rovnováhu mezi zdroji a potřebami. Odpověď je jednoznačně kladná. Vše je v naší moci. Záleží jen na tom, s jakým rozmachem budeme věci řešit.

Náš pomalejší rozvoj v loňském roce nemění nic na skutečnosti, že socialistická společnost má převahu nad kapitalistickou. Důraz, který nyní klademe na kvalitativní stránky rozvoje spolu s chystanými strukturálními změnami, přinese další doklady této převahy.

Z tohoto hlediska je nutno přistoupit k realizaci usnesení lednového zasedání ÚV KSČ

Jde o to, aby všichni pracující, dělníci společně s mistry, techniky i s hospodářskými vedoucími hledali společnou cestu, jak odstranit nedostatky a zlepšit hospodaření tak, aby bylo konkrétními opatřeními zajištěno nejen splnění úkolů plánovaných na rok 1964, ale dosahováno překračování a vytvořena dobrá základna pro státní plán a rozpočet na rok 1965 a pro připravovaný plán rozvoje národního hospodářství do roku 1970.

Při zabezpečování úkolů státního plánu a státního rozpočtu a při prosazování obratu v efektivnosti a hospodárnosti můžeme se plně opírat o aktivitu pracujícího lidu, který pod vedením strany jako zodpovědný hospodář řeší problémy socialistické výstavby.

Jménem vlády navrhuji, aby Národní shromáždění schválilo návrh státního rozpočtu na rok 1964. (Potlesk.)

Předseda NS Fierlinger:

Děkuji soudruhu ministrovi za jeho projev.

Přerušuji nyní schůzi do 14 hod. 30 min.

(Schůze přerušena ve 13 hod. 18 min. a opět zahájena ve 14 hod. 34 min.)

Místopředseda NS Fiala: Soudružky a soudruzi poslanci

Zahajuji přerušené jednání a konstatuji, že ke slovu se dále přihlásil ministr s. Chudík, předseda Slovenské národní rady.

Prosím, aby se ujal slova.

Minister predseda SNR Chudík: Vážené Národné zhromaždenie, súdružky a súdruhovia poslanci!

Pri prerokúvaní štátneho plánu rozvoja hospodárstva v ČSSR na rok 1964 dovoľte mi upriamiť Vašu pozornosť na niektoré problémy rozvoja hospodárstva na Slovensku. O pláne na rok 1964, najmä o opatreniach na jeho splnenie rokovala včera tiež Slovenská národná rada.

V plnení plánu na Slovensku sa vlani dosiahli niektoré pozitívne výsledky, najmä realizovaním akčných plánov, vypracovaných na základe uznesenia májového pléna ÚV KSČ. Plán v priemysle sa na Slovensku splnil podľa predbežných výsledkov na 100,8 %, pri čom plánované úlohy sa prekročili v chemickom, spotrebnom a potravinárskom priemysle. Zvlášť vysoko ocenila Slovenská národná rada obetavú prácu slovenských baníkov, ktorí vyťažili nad plán 162 tisíc ton uhlia. Za vážny negatívny rys v plnení vlaňajšieho plánu považujeme nesplnenie úloh v investičnej výstavbe. V dôsledku nedostatočného zabezpečovania predpokladov v projekčnej príprave, v stavebnej výrobe a v dôsledku oneskorených dodávok a montáže technologických zariadení sa na Slovensku v minulom roku nepreinvestovala 1 miliarda 300 miliónov korún. Neuviedli sa do prevádzky mnohé dôležité kapacity, ako sú Nový priemyselný závod Rudňany, Drôtovňa a lanáreň Hlohovec, Dusikáreň Šaľa a ďalšie. Vážne zaostalo i plnenie úloh v školskej a zdravotníckej výstavbe, ako aj komplexnej vybavenosti sídlisk.

Plán v poľnohospodárstve na Slovensku sa splnil len na 89 %. Nízka úroda v dôsledku krutej zimy a najmä letného sucha spôsobila výpad vo výrobe chlebového obilia v Západoslovenskom a Východoslovenskom kraji až o 267 tisíc ton a zemiakov 255 tisíc ton. Vysoko hodnotíme ako prejav súdružskej spolupráce ochotu poľnohospodárov v českých krajoch, ktorí nadplánovaným predajom obilia štátu zmiernili dopad neúrody obilia na Slovensku. V živočíšnej výrobe sa nám nepodarilo zabrániť ďalšiemu poklesu stavov kráv. To spolu s vážnymi problémami v krmovinách a nízkou dojivosťou spôsobilo, že slovenské kraje nedodali na štátny nákup vyše 11 miliónov litrov mlieka.

Výsledky plnenia plánu v roku 1963 ovplyvnili aj zaostavovanie plánu na rok 1964.

Čím je súdružky a súdruhovia, charakterizovaný plánovaný rozvoj hospodárstva na Slovensku na tento rok?

Je to predovšetkým vysoké tempo rastu priemyselnej výroby. Priemyselná výroba vzrastie v tomto roku na Slovensku o 7,2 %, hrubá poľnohospodárska výroba má vzrásť o 12,9 % a do hospodárstva na Slovensku sa vloží 17 miliard 300 miliónov korún investícií, čo je o 21,7 % viac, ako v minulom roku a 4krát viac ako v r. 1950. Zamestnanosť vzrastie o 38.500 pracovníkov, tj. o 11 tisíc viac ako vlani. Naďalej rastie osobná i spoločenská spotreba.

Výrazným rysom tohoročného plánu je ďalšie zvýšenie váhy hospodárstva na Slovensku v pomere k celoštátnym úlohám, čo ďalej prispeje k posilneniu jednotnej ekonomiky Československej socialistickej republiky a tým k celkovému zvýšeniu efektívnosti rozvoja československého národného hospodárstva. Plán je v súlade s líniou Komunistickej strany Československa o rýchlejšom rozvoji hospodárstva na Slovensku v záujme posilnenia jednotnej československej ekonomiky čo najefektívnejším rozmiesťovaním výrobných síl nie z hľadiska jednotlivých oblastí, ale z hľadiska potrieb ekonomiky celej republiky. Na Slovensku budujeme celý rad veľkých závodov, ktoré majú kľúčový význam pre celé československé hospodárstvo, ako sú Východoslovenské železiarne, Niklová huta v Seredi, Duslo Šaľa, Slovnaft Bratislava a ďalšie. Na výstavbe týchto kapacít sa v rozhodujúcej miere zúčastňuje celý rad strojárských závodov z českých krajov, kolektívy projektantov, konštruktérov, technikov, montérov.

Efektívne rozmiesťovanie výrobných síl z hľadiska ďalšieho upevňovania jednotnej ekonomiky bude sa v zmysle direktív strany uskutočňovať aj so zreteľom na zdroje pracovných síl. Do roku 1970 bude podiel Slovenska na prírastkoch nových zdrojov produktívneho obyvateľstva viac ako 50 % z celoštátného prírastku a v ďalšom desaťročí, tedy od roku 1970-1980, tento podiel bude činiť 70 %.

Riešenie týchto problémov, vytvárenie nových pracovných príležitostí, sleduje už tohoročný plán v oblasti najmä investičnej výstavby.

Podiel investícií na Slovensku sa v tomto roku zvyšuje z doterajších 30 na 34 % a v priemyselnej výstavbe z 25 na 32 %. I keď v prevážnej miere sú prostriedky určené na rozostavané stavby, predsa sa plánom zabezpečujú začať 37 nových akcií menovite schvaľovanej výstavby.

Mimoriadne náročné úlohy sú vo Východoslovenskom kraji, kde sa len na výstavbe Východoslovenských železiarní má denne preinvestovávať 4-5 miliónov Kčs, čo je taký objem, aký sa v našej republike ani na jednej stavbe nikdy nepreinvestoval. V tomto roku sa rozhodne o tom, či v schválených termínoch sa uvedú do prevádzky také dôležité kapacity, ako je päťstolicový tandem, ďalej širokopásová teplá valcovňa, koksová batéria a vysoké pece, ktoré majú produkovať už v roku 1965.

Tejto našej kľúčovej stavbe, najmä zabezpečeniu dostatku pracovných síl, bude Slovenská národná rada venovať prvoradú pozornosť. Sme presvedčení, že i všetky zainteresované ministerstvá, všetky dodávateľské organizácie vzhľadom na náročnosť prác i blížiace sa termíny vystupňujú svoje úsilie na výstavbe tohoto gigantu, jedného z ďalších príkladov internacionálnej socialistíckej spolupráce.

V tomto roku začneme od československo-sovietskej hranice stavať do Východoslovenských železiarní širokorozchodnú trať, čím sa rieši jeden z najdôležitejších problémov prepravy surovín a tovarov medzi našimi bratskými krajinami. Bude to popri ropovode Družba, jednotnom energetickom systéme, plánovanej výstavbe plynovodu z ukrajinskej Dašavy, ďalšia z významných tepien, ktoré spájajú našu jednoliatú československú ekonomiku s mohutnou ekonomikou Sovietského sväzu. Je to súčasne príklad, ako medzinárodná socialistická spolupráca prispieva k urýchleniu rozvoja československého národného hospodárstva a v tom tiež hospodárstva na Slovensku, ktoré má a bude mať so zreteľom na svoju geografickú polohu významné postavenie pri zbližovaní československej a sovietskej ekonomiky i ekonomiky svetovej socialistickej sústavy.

Chcel by som i pri tejto príležitosti v mene Slovenskej národnej rady poďakovať našej českej i slovenskej mládeži za vlasteneckú iniciatívu, s ktorou sa hlási do práce na výstavbe širokorozchodnej trate. Účasť sovietskych súdruhov, elán našej mládeže a každodenná organizátorská práca ústredných a miestnych orgánov sú zábezpekou toho, že k 1. máju 1966 pôjdu po trati prvé vlaky so sovietskou rudou priamo až do Košíc.

Popri sústavnom zabezpečovaní a riešení problémov pri uvádzaní ďalších významných kapacít na Slovensku do prevádzky, pri dôslednom plnení plánu školskej, zdravotníckej a bytovej výstavby, považujeme za veľmi dôležité, aby stavebné organizácie zo Slovenska, ktoré prevzali výstavbu niektorých objektov na Ostravsku, tieto včasne a kvalitne splnili.

Slovenská národná rada bude dôsledne vyžadovať od vedúcich pracovníkov stavebných organizácií na Slovensku, aby zabezpečovali všetky akcie tak, ako sú dané plánom. Žiada sa však, aby Ministerstvo stavebníctva v spolupráci so Štátnou plánovacou komisiou a Ministerstvom financií našli spôsob, ako utvárať podmienky pre plnenie úloh na komplexnej výstavbe sídlisk.

Je to problém celoštátny, pri tom len na Slovensku je nedoriešených okolo 120 nových sídlisk. Každoročne sa nevyčerpajú desiatky miliónov korún na občianskú vybavenosť, čo je často predmetom oprávnenej kritiky našej verejnosti.

Pri zabezpečovaní úloh plánu na tento rok orgány Slovenskej národnej rady veľmi starostlivo vybilancovali, ako sa stavebnými kapacitami pokrýva plán investičnej výstavby. V tejto súvislosti považujem za potrebné uviesť, že pri vytyčovaní úloh investičnej výstavby je žiadúce v predstihu budovať potrebné stavebné kapacity, a to nielen pokiaľ ide o ich rozsah, ale aj ich územné rozmiestenie. Previerka ukázala, že úlohy investičného plánu sú na Slovensku stavebnými kapacitami pokryté, brzdou však je nedoriešená prieprava stavebného materiálu železnicou v objeme 1 mil. 600 tisíc ton. Tento problém sa už riešil na Správe Východnej dráhy, potrebná je však i pomoc nášho Ministerstva dopravy.

Uvedomujeme si, že úlohy v investičnej výstavbe sú po každej stránke náročné. Ich splnenie vyžaduje veľa každodennej dôslednej práce. Pri tom však predsedníctvo SNR, keď prerokovávalo rozvoj národného hospodárstva na Slovensku v tomto roku, prišlo k záveru, že treba do investičného plánu na tento rok zaradiť výstavbu vodného diela Liptovská Mara, čím by sa efektívne riešilo zvýšenie energetických a vodných zdrojov, zmiernili disproporcie bilancií elektrickej energie, riešili sa potreby poľnohospodárstva a nie v poslednom rade aj účelne využila špecializovaná stavebná kapacita. Preto spolu s orgánmi vlády pri previerke pripravenosti investícií budeme hľadať zdroje a možnosti pre zaradenie tohoto diela ešte do tohoročného investičného plánu.

Vysokú efektívnosť vodného diela možno charakterizovať týmito údajmi: získa sa výroba špičkovej elektrickej energie 350360 miliónov kWh ročne, z toho na vlastnom diele 107,5 miliónov kWh ročne, pričom sa predĺži výroba špičkovej elektrickej energie na celej vybudovanej vážskej kaskáde v zimných mesiacoch v priemere denne o 3 hodiny. Táto výroba elektrickej energie predstavuje úsporu pol mil. ton hnedého uhlia ročne. Vo výstavbe vodného diela Liptovská Mara nebude možné - alebo za cenu dvojnásobne vyšších investičných nákladov - získať vodné zdroje pre závlahu v takom rozsahu, ako to ukladajú dosiaľ prijaté dokumenty.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP