Nejde zde jen o nějaká deklarativní ustanovení,
nýbrž o právní pravidla, jež mají
být vodítkem pro organizaci hospodářských
vztahů mezi socialistickými organizacemi. Tato pravidla
je třeba uplatňovat zejména při uzavírání
a plnění hospodářských smluv,
které jsou výrazem a také nástrojem
organizace a konkretizace vzájemných kooperačních
vztahů mezi socialistickými organizacemi. Nejlépe
je to možné dokumentovat např. na úseku
investiční výstavby, kde hospodářský
zákoník upravuje celou škálu typů
hospodářských smluv, jejichž uzavření
a soustavné sledování jejich plnění
je důležitým předpokladem uvádění
výrobních kapacit do provozu ve stanovených
termínech a bez poruch. Hospodářské
smlouvy o spolupráci na řešení nové
technologie, o dodávce projektových, průzkumných
nebo geologických prací, o spolupráci na
projektové a organizační přípravě,
jakož i smlouvy o dodávce stavebních nebo montážních
prací, technologického zařízení
atd. nelze řádně uzavřít a
plnit bez uvědomělé, ukázněné
a cílevědomé socialistické spolupráce
a vzájemné pomoci všech účastníků
investiční výstavby. Bez těchto smluv
nelze investiční výstavbu řádně
připravit a ani realizovat. Právní povinnosti,
jež tak pro účastníky investiční
výstavby vznikají, nejsou vyspekulovány,
nýbrž odůvodněny bohatými zkušenostmi
tisíce pracovníků. Složitost investiční
výstavby, vyplývající z obrovského
růstu socialistické ekomiky i rozvoje nové
techniky, nepřipouští ovšem normativní
řešení pro každý případ.
Je proto nutné doplnit obecné řešení,
dané zásadami zákona, tvořivě
a iniciativně řešením vlastním
podle konkrétních okolností a podmínek.
Právní úprava hospodářských
vztahů není totiž a ani nemůže
být všelékem. Realizace zásad hospodářského
zákoníku, upravujících investiční
výstavbu, předpokládá proto pracovníky,
kteří budou s plnou kvalifikací umět
využívat všech typů hospodářských
smluv v oblasti investiční výstavby, jež
v rámci koncepce výstavby jsou vhodným a
účinným nástrojem k zajištění
žádoucí harmonie vztahů zúčastněných
podniků a potřebného rytmu a kvality dodávek.
Je třeba bojovat proti jakémukoli voluntarismu a
subjektivismu v organizaci hospodářských
vztahů mezi socialistickými organizacemi, proti
živelnosti, nahodilostem a improvizacím. V této
souvislosti nelze souhlasit s kritikou adresovanou arbitrážním
orgánům, protože důsledně postihují,
- zejména v oblasti investiční výstavby
- porušování platných předpisů
a neplnění závazků z hospodářských
smluv. Je třeba naopak více než doposud působit
na pracovníky socialistických organizací
a přesvědčovat je, že dodržování
státní, plánovací, smluvní
a finanční discipliny je také jeden z prostředků
zajišťování efektivnosti hospodářské
činnosti. Na druhé straně to vyžaduje
vypracovávat takové právní předpisy,
které vycházejí z daných ekonomických
podmínek, rychle se přizpůsobují jejich
změnám a nejsou brzdou iniciativy a tvořivé
energie pracujících.
Zásada spolupráce socialistických organizací
musí být podepřena zásadou odpovědnosti
za takové plnění úkolů, plánovaného
rozvoje, jež povede k soustavnému zvyšování
užitných vlastností vyráběné
produkce, jakož i dodávaných stavebních
a montážních prací. Hospodářský
zákoník vychází z principu, že
konkrétní užitné hodnoty, které
národní hospodářství potřebuje,
určují teprve hospodářské smlouvy,
jež tak nabývají vyššího významu
jako součást plánovacího procesu.
Vzájemná jednání dodavatelů
s odběrateli, při nichž dochází
k vyjasnění sortimentu, kvality výrobků
a dodacích lhůt v soulad s jejich potřebami
a výrobními podmínkami - jak to dochází
výrazu v hospodářských smlouvách
- mohou spolu s ostatními ekonomickými instrumenty
zabránit nepotřebné výrobě
a tvorbě nadnormativních zásob.
Hospodářský zákoník má
řadu ustanovení, která budou napomáhat
nejen k tomu, aby byly vyráběny potřebné
užitné hodnoty, ale aby při tom byl podporován
technický rozvoj výroby a zvyšována
kvalita výrobků.
Nová opatření, směřující
ke zvýšení odpovědnosti dodavatelů
a tím i ke zkvalitnění dodávek, jsou
zaváděna též na úseku investiční
výstavby. Zkušenosti na tomto úseku si vynutily
zejména zvýšení odpovědnosti
za to, že vybudované kapacity budou po provedení
komplexního vyzkoušení produkovat to, co od
nich národní hospodářství očekává,
v potřebném rozsahu a jakosti, v souladu s projektovanými
parametry. Návrh hospodářského zákoníku
zde správně vystihuje rozhodující
význam včasné a kvalitní přípravy
pro efektivní výsledky vlastní realizace
staveb. Klade důraz nejen na včasnost přípravy,
ale i na objasnění základních technických
podmínek výstavby a to jak z hlediska jednotlivých
účastníků investičního
procesu, tak i z hlediska jejich vzájemné součinnosti.
Plnění závazků socialistických
organizací je v hospodářských smlouvách
zajišťováno majetkovými sankcemi, které
jsou hmotnou pobídkou pro podnik ke splnění
úkolu. Je třeba odmítnout názory,
že penále nic nevyřeší a že
se tak jen předávají peněžité
částky z "kapsy do kapsy". Kdybychom placení
penále považovali za bezúčelné
přesouvání peněžitých
částek z podniku na podnik, tak bychom mohli za
takový bezúčelný přesun považovat
např. i fakturaci dodávek. Víme však,
že za existence socialistického peněžního
hospodářství podle zásad chozrasčotu
bez fakturace ale ani bez penalizace se neobejdeme! Penále
musí vykonat v rámci podnikové hmotné
zainteresovanosti svůj vliv na vlastní náklady
a bude-li provedena vazba až na osobní hmotnou zainteresovanost,
bude též penále mnohem účinnější
než dosud. Musíme proto najít cesty k tomu,
aby pracovníci podniků tak jak dělají
vše pro to, aby se vyplácely prémie, dělali
ještě více pro to, aby se neplatilo penále.
V obou případech musí ovšem aktivita
pracovníků podniků být zaměřena
na takové plnění úkolů, aby
to bylo vždy v souladu se zájmy společnosti.
Musím ovšem zdůraznit, že sebelepší
právní úprava institutů majetkové
odpovědnosti socialistických organizací za
plnění stanovených úkolů a
převzatých závazků sama o sobě
nemůže přivést zlepšení
dosavadního, často kritizovaného stavu. I
když odpovědnost podniků za kvalitní
a včasné plnění hospodářských
smluv je proti dosavadním úpravám podstatně
posílena a zbavena zbytku formálnosti, rozhodující
bude, do jaké míry budou mít tyto instituty
vliv na hmotnou zainteresovanost nejen celého kolektivu
pracujících v podniku, ale též na zainteresovanost
každého jednotlivého pracovníka. V chozrasčotní
ekonomice podniku musí být vytvořen takový
vztah, aby bylo v rozporu s osobním zájmem pracujících
v každé dílně, s osobním zájmem
každého jednotlivce vyrábět společensky
nepotřebnou produkci, zmetky, plýtvat materiálem
nebo nedodržovat dodací lhůty.
Systém hospodářských smluv a péče
arbitrážních orgánů o jejich
úpravu by mohly též přispět ke
zvýšení úrovně našeho zemědělství.
Doposud zajišťování všech potřeb
jednotných zemědělských družstev
bylo prováděno pouze formou občansko-právních
kupních smluv, popř. smluv o dílo. Tyto smlouvy
nebyly propojeny ani materiálově, ani časově
na plán a chozrasčot, proto plnění
závazků ze strany dodavatelských podniků
účinně nezajišťovaly. Důsledky
se projevily zejména v nekvalitních dodávkách
různých výrobních zařízení
a staveb, jako např. sušáren, kravínů,
silážních zařízení a také
v nekvalitních a opožděných dodávkách
zemědělských strojů, prací
prováděných strojními a traktorovými
stanicemi, hnojiv, osiv, krmných směsí a
jiných zemědělských potřeb.
V souladu s organizačním, kádrovým
a materiálním upevňováním jednotných
zemědělských družstev, jakož i
s jejich rostoucím významem v našem národním
hospodářství odstraňuje hospodářský
zákoník dosavadní rozdíly mezi právním
postavením jednotných zemědělských
družstev a ostatních socialistických zemědělských
organizací v hospodářských vztazích.
Zavádí totiž též na úsek
hospodaření JZD hospodářské
smlouvy a upravuje přímo nejdůležitější
smlouvu, která přichází v úvahu,
tj. smlouvu o dodávce zemědělských
výrobků a potřeb.
Na tomto poli připadá odpovědný úkol
všem arbitrážním orgánům,
jejichž působnost bude od počátku účinnosti
hospodářského zákoníku rozšířena
též na všechny hospodářské
závazky, jichž se účastní jednotná
zemědělská družstva. Půjde o
to, aby na tomto úseku arbitrážní orgány
svou činností, zejména výchovnou a
preventivní prací pomáhaly organizovat správné
používání hospodářských
smluv a práva vůbec a pomáhaly zajistit působení
vyšších forem řízení a plánování
v našem zemědělství, které se
posledními opatřeními přibližují
metodám řízení průmyslu.
Hospodářský zákoník nemůže
přirozeně obsáhnout úpravu hospodářsko-právních
vztahů do všech podrobností. Vyplývá
to především z odlišnosti ekonomických
podmínek různých odvětví hospodářské
činnosti a dále z toho, že hospodářský
vývoj jde rychle kupředu a vyžaduje, aby se
právní úprava hospodářských
vztahů v potřebných podrobnostech pružně
tomuto vývoji přizpůsobovala.
Hospodářský zákoník proto předpokládá,
že v podrobnostech budou dodavatelsko-odběratelské
vztahy upraveny základními podmínkami dodávky,
že budou vydávány i podrobnější
předpisy o plánování, finančním
hospodaření, správě národního
majetku apod. Vzhledem k tomu vyvstává však
jako velmi naléhavý požadavek, aby přiměřená
pozornost ve srovnání s tou, jaká byla věnována
vypracování hospodářského zákoníku,
byla věnována též prováděcím
předpisům a zejména pak normativním
opatřením nižšího řádu,
kde doposud byly nedostatky největší.
Nesmíme rovněž zapomínat na skutečnost,
že sebedokonalejší a promyšlenější
právní úprava sama o sobě nebude nic
platná, jestliže její zásady nebudou
uváděny do života uvědomělým
jednáním lidí. Velmi důležitá
je proto, též otázka kvalifikace a soustavné
výchovy pracovníků, kteří myšlenky
hospodářského zákoníku budou
v praktickém jednání uskutečňovat.
Jak na úseku péče o věcnou skloubenost
prováděcích předpisů a normativních
aktů nižšího řádu, tak zejména
na úseku výchovy hospodářských
pracovníků čekají nás velmi
důležité a svým charakterem dlouhodobé
úkoly. Lze říci, že jejich řádným
plněním pracovníci Státní arbitráže
ČSSR teprve dokončí úkol, který
vypracováním návrhu hospodářského
zákoníku v širším slova smyslu
vlastně teprve započali.
Při přijímání tohoto významného
kodexu očekáváme, že na jeho široké
základně bude trvale posilována socialistická
zákonnost v oblasti hospodářských
vztahů a že pomoc práva při zabezpečování
hospodářsko-organizátorských funkcí
státu se takto dostane na vyšší úroveň.
Pořádek, který hospodářský
zákoník do všech základních otázek
hospodářské legislativy přináší,
vytváří z právního hlediska
dobrý předpoklad pro realizaci nových ekonomických
opatření, o nichž podrobně hovořil
soudruh president Antonín Novotný ve svém
referátu na celozávodní konferenci předsedů
ZO KSČ.
Jménem vlády navrhuji, aby Národní
shromáždění osnovu vládního
návrhu zákona o hospodářském
zákoníku schválilo. (Potlesk.)
Podpredseda NZ Valo:
Ďakujem súdruhovi ministrovi za jeho prejav.
Zpravodajkyňou je posl. inž. Goppoldová,
dávam jej slovo.
Zpravodajka posl. inž. Goppoldová: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci!
Hospodářský zákoník dnes předložený
k projednání plénu Národního
shromáždění, je, jak již bylo řečeno,
další významnou součástí
zákonodárných prací, které
navazují na novou socialistickou ústavu ČSSR
a uskutečňují její principy na jednotlivých
hlavních úsecích našeho právního
řádu. Hospodářský zákoník
souvisí úzce zejména s již přijatým
občanským zákoníkem a připravovaným
zákoníkem práce. Tyto tři zákoníky
tvoří pevný základ nové, důsledně
na socialistických principech založené, právní
úpravy ekonomických vztahů v naší
společnosti.
Předmětem úpravy hospodářského
zákoníku jsou hospodářské vztahy
mezi socialistickými organizacemi, charakterizované
stále širším využíváním
hodnotových kategorií při existenci celospolečenského
plánovitého řízení našeho
hospodářství. Jsou to zejména vztahy
vznikající při společenské
výrobě a rozdělování v rámci
státního socialistického vlastnictví
- mezi státními organizacemi - jakož i vztahy
mezi státními a družstevními organizacemi.
Zákoník práce upraví pak úsek
pracovních vztahů, tj. vztahů mezi socialistickými
organizacemi a jejich pracovníky, občanský
zákoník již upravil vztahy mezi socialistickými
organizacemi a občany, jakož i mezi občany
navzájem, které se uskutečňují
při uspokojování osobních potřeb
jednotlivých občanů. Takový je tedy
vzájemný vztah těchto tří zákoníků,
jejich "dělba práce", založená
na vymezení příslušných úseků
jednotné soustavy socialistických ekonomických
vztahů upravených ve svém souhrnu v základním
zákoně našeho státu, ústavě
ČSSR.
Zdůrazňuji to proto, že celkové pojetí
těchto kodifikačních prací vůbec
a hospodářského zákoníku zvlášť
je nové a nemá obdoby. Tradiční zásady
právní úpravy tzv. "majetkových
vztahů" jsou založeny na občanském
zákoníku, který zahrnuje jak úpravu
hospodářských vztahů mezi organizacemi,
tak i vztahů při uspokojování osobních
potřeb jednotlivých občanů, jak již
uvedl s. min. Neuman. Tím je prakticky oddělena
na jedné straně úprava majetkových
vztahů organizací, na druhé straně
úprava řízení, plánování
atd. Toto staré pojetí vedlo k tomu, že se
samostatně vyvíjely úpravy hospodářské
činnosti, finančních předpisů
a předpisů o hospodářských
závazcích socialistických organizací.
Každý z těchto normativních úseků,
jež teprve jako celek jsou směrnicí pro činnost
výrobních organizací, byl vyvíjen
jiným právním odvětvím. Předpisy
byly vydávány často izolovaně, neměly
dostatečný společný základ
a tím bylo způsobeno i to, že předpisy
upravující hospodářskou činnost
organizací někdy působily protichůdně,
což ve svých důsledcích vedlo ke ztěžování
řízení národního hospodářství.
Praktické zkušenosti ukázaly nutnost jednotného
hlediska ke zkoumání i úpravě plánovitého
řízení národního hospodářství,
socialistického společenského vlastnictví,
organizace hospodářské činnosti, postavení
a hospodaření socialistických organizací,
jejich vzájemné spolupráce, majetkové
odpovědnosti platebních a úvěrových
vztahů. Těmito obory se zabývá nyní
v socialistických státech nově vznikající
vědní obor - hospodářské právo.
Jsme prvým státem s plánovaným hospodářstvím,
ve kterém bylo i po praktické stránce přikročeno
v jednotné úpravě těchto vztahů
hospodářským zákoníkem.
Jedním z významných přínosů
hospodářského zákoníku je vytvoření
legislativní vazby mezi úpravou plánovitého
řízení a úpravou hospodářských
závazkových vztahů. Hospodářský
zákoník zároveň uvolňuje cestu
vývoji předpisů o plánovací
metodice, které budou prováděcími
předpisy k tomuto zákonu, a umožňuje
jak uskutečnění podstatných změn
v plánovací metodice, tak i jejich potřebnou
diferenciaci podle jednotlivých hospodářských
odvětví, popřípadě oborů.
Zpracování hospodářského zákoníka
byla věnována veliká péče.
Jistě nejen pro jeho velkou závažnost, ale
i proto, že jde o významný vývoj právní
vědy, ke kterému bude soustředěna
pozornost odborných kruhů i za hranicemi našeho
státu. Hospodářský zákoník
byl zpracován od konce roku 1960 souběžně
jednak ve dvanácti odborných komisích složených
ze zástupců vědy a praxe, z nichž 6
pracovalo na Slovensku, dále v pěti resortních
komisích sestavených z pracovníků
jednotlivých ministerstev a podniků. Výsledky
prací dílčích komisí byly soustavně
zpracovávány hlavní kodifikační
komisí složenou z vybraných odborníků
ze Státní arbitráže, SPK, předsednictva
vlády, ministerstva financí, a ministerstva spravedlnosti
a z vědeckých pracovníků pražské
a bratislavské Vysoké školy ekonomické,
Ústavu práva ČSAV a právnické
fakulty. Všechny tyto práce byly vedeny a organizovány
Státní arbitráží ČSSR.
V r. 1962 na jaře byly jednotlivé výbory
prvně seznámeny s postupem prací a návrhy
na řešení hlavních politicko-ekonomických
otázek. Poslanci se pak zúčastnili projednávání
návrhu již paragrafovaného zákona v
podnicích. Na jaře 1963 byl návrh projednán
po druhé ve výborech a byla podána informace
o výsledcích jednání v podnicích.
Potřetí byl návrh zákona projednán
za početné účasti expertů ve
třech zvláštních komisích složených
z poslanců výboru ústavně právního,
zemědělského, průmyslového
a pro plán a rozpočet. Návrh zákona
byl dále prověřován dvojím
meziministerský-m připomínkovým řízením
a na základě usnesení předsednictva
ÚV KSČ, které bylo informováno průběžně
o postupu prací na řešení klíčových
otázek, uskutečnili pracovníci státní
arbitráže v prvém čtvrtletí 1963
v 55 podnicích diskuse, kterých se, jak jsem se
již zmínila, zúčastnili též
poslanci NS. Účelem diskuse bylo ověřit
správnost záměrů navrhovaných
úprav u pracujících ve všech odvětvích
národního hospodářství. Diskuse
na podnicích byla organizována bez formálnosti
a jednotlivé připomínky byly pečlivě
zvažovány. Některé z těchto příspěvků
skutečně významným způsobem
ovlivnily konečné řešení některých
klíčových otázek hospodářského
zákoníka. Byly to např. návrhy soudruhů
z ČKD-Praha ke komplexnosti úpravy plánu
u preferovaných dodávek, připomínky
pracovníků ze ZKL Líšeň, Závodů
Jana Švermy a TOS Kuřim ke zvýšení
odpovědnosti výrobců za kvalitu dodávek
a řada připomínek dalších. Lze
tedy s plnou odpovědností říci a zejména
při podrobném projednávání
návrhů v komisích poslanců jsme si
ověřili, že předkládanému
návrhu byla věnována maximální
péče. Jednotlivá ustanovení hospodářského
zákoníku byla vypracována na základě
pečlivé analýzy současné úpravy
a jejího ekonomického působení a sledují
zejména pomoc při odstraňování
současných potíží národního
hospodářství.