Předsednictvo Národního shromáždění Československé socialistické republiky 1966

IV. volební období

27-P

Vládní návrh

Zákonné opatření

předsednictva Národního shromáždění

ze dne

kterým se zrušují a upravují některé právní předpisy

Předsednictvo Národního shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo podle čl. 60 odst. 2 ústavy na tomto zákonném opatření:

§ 1

Zrušují se

1. zákon č. 176/1949 Sb., o přezkoušení některých energetických zařízení;

2. vládní nařízení č. 7/1951 Sb., o organizaci a působnosti výběrových komisí;

3. vládní nařízení č. 65/1959 Sb., o nové organizaci plemenářské služby;

4. ustanovení § 35, 36, 38 až 41, 51, 52, 162, 259, 262, 263, 265, 266, 268 odst. 1 a 3, 362 hospodářského zákoníku č. 109/1964 Sb.

§ 2

Z ustanovení § 3 zákona č. 32/1963 Sb., o organizaci řízeni zemědělství, se vypouští odstavec: "potvrzovat smlouvy o dodávce zemědělských výrobků a potřeb uzavírané jednotnými zemědělskými družstvy a státními statky. Bez tohoto potvrzení jsou smlouvy neplatné."

§ 3

Ustanovení § 2 odst. 2 písm. b) zákona č. 39/1957 Sb., o chmelařských výrobních oblastech, chmelařských polohách, povinném známkování chmele a o evidenci chmelnic, ve znění zákonného opatření č. 77/1962 Sb., se nahrazuje tímto zněním:

"U chmele vypěstovaného ve chmelařských výrobních oblastech "Tršicko", "Piešťansko-Topolčansko" a "Trebišovsko", dodávaného v originále a v původních obalech do tuzemských pivovarů, "označování chmele" (§ 3 zákona)."

§ 4

(1) Zrušuje se ustanovení § 30 zákona č. 49/1953 Sb., o jednotných zemědělských družstvech; zřizování a používání fondů jednotnými zemědělskými družstvy a používání ekonomických nástrojů k podpoře hospodářského rozvoje jednotných zemědělských družstev upraví vláda.

(2) Vláda se zmocňuje

a) vydat předpisy o provádění plemenitby hospodářských zvířat, kontroly užitkovosti a dědičnosti, výběrů a opatřování plemeníků, o organizaci a působnosti plemenářské služby, včetně vymezení rozsahu a podmínek, za kterých plemenářské organizace vykonávají funkce státních orgánů při plemenářské práci,

b) stanovit působnost, postup a podmínky pro udělení oprávnění výrobní a obchodní činnosti.

§ 5

Toto zákonné opatření nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva

Všeobecně

V souvislosti s programem urychlení realizace nové soustavy řízení schváleným ústředním výborem Komunistické strany Československa v dubnu 1966 je nutno zrušit nebo změnit některá ustanovení platných předpisů. Zároveň je třeba upravit některé vztahy odchylně od platných zákonů nebo umožnit úpravu novou. Zkušenosti s postupným zaváděním nové soustavy plánovitého řízení ukazují, že předpisy je nutno pružně přizpůsobovat organizačním a ekonomickým požadavkům a postupu, jak se nová soustava řízení prohlubuje a uplatňuje na dalších úsecích národního hospodářství.

Teprve v další etapě bude účelné na základě získaných zkušeností upravit souhrnně základní pravidla nové soustavy zákonem. Proto se navrhuje, aby byla vláda zmocněna na přechodnou dobu vydat některé úpravy, jež nutně souvisí se zaváděním nové soustavy řízení.

K § 1

K bodu 1: Zákon měl dodatečně umožnit opatření povolovacích a schvalovacích rozhodnutí u energetických zařízení pořízených za okupace a dále až nejdéle do 31. 12. 1947.

Použitelnost byla vázána na to, že organizace předloží žádost o přezkoušení energetického zařízení do 31. 12. 1949. Zákon se stal prakticky nepoužitelným.

K bodům 2 a 3: V zájmu rozvoje zvelebovací činnosti v chovech hospodářských zvířat v podmínkách zdokonalené soustavy řízení zemědělství dochází k novému uspořádání organizací pověřených dosud prováděním plemenářské služby. Dosavadní právní úprava působnosti a členění organizací plemenářské služby je obsažena ve vládním nařízení č. 65/1959 Sb., o nové organizaci plemenářské služby. Ustanovení tohoto vládního nařízení brání tomu, aby nová organizace a působnost plemenářské služby v systému zdokonaleného řízení zemědělství mohla být zavedena. Proto je nezbytně třeba, aby jeho ustanovení byla zrušena. Poněvadž vládní nařízení bylo vydáno s mocí zákona, je třeba, aby je zrušilo Národní shromáždění.

V souvislosti s tímto zrušením bude nutno provést na přechodnou dobu některé právní úpravy; předpoklady pro to vytváří zmocnění navrhované v § 4 odst. 2 písm. a).

Současně je nutno se zrušením vládního nařízení č. 65/1959 Sb. zrušit i překonané vládní nařízení č. 7/1951 Sb., o organizaci a působnosti výběrových komisí.

K bodu 4: Hospodářský zákoník byl vydáván v době, kdy práce na nové soustavě řízení začínaly. Jeho vydání bylo bezpodmínečně nutné, protože po přijetí nového občanského zákoníku by bez současného vydání hospodářského zákoníku zůstala neupravena celá oblast vztahů k JZD a v dopravě, kterou zahrnoval dřívější občanský zákoník a v novém občanském zákoníku tato úprava není.

Dosavadní zkušenosti s působností hospodářského zákoníku možno hodnotit kladně, zejména pokud jde o podstatně jednodušší a tím i účinnější úpravu závazkových vztahů a o základní myšlenku spojení právní úpravy organizace hospodářské činnosti, řízení národního hospodářství a spolupráce hospodářských organizací.

Některá ustanovení jsou však poplatná dřívějšímu pojetí funkce plánu a řídící činnosti a je nutno vzhledem k usnesení ÚV KSČ o urychlené realizaci nové soustavy řízení v její cílové podobě již od 1. ledna 1967 považovat je za překonaná. Přitom jde o ustanovení, která z hlediska celkové působnosti zákoníku nejsou významná a pro přechodnou dobu, než budou získány potřebné zkušenosti s praktickým uplatňováním nové soustavy, není úprava těchto otázek zákonem nezbytná.

Z tohoto zřetele byl proveden průzkum a výběr ustanovení, která se navrhují ke zrušení. Předpokládá se přitom, že v další etapě budou shromažďovány zkušenosti k přípravě návrhu na změnu některých dalších ustanovení. Takové změny nelze však v současné době vzhledem k nedostatku zkušeností pro zákonnou úpravu ještě navrhovat.

Pouhé vypuštění ustanovení, která jako překonaná se v současné době stejně nepoužívají, nenaruší stabilitu právního řádu.

Návrh byl vypracován za spolupráce širokého aktivu hospodářských právníků.

K jednotlivým ustanovením:

§§ 35, 36, 38, 41

Zásadou nové soustavy řízení národního hospodářství pro vztahy mezi dodavateli a odběrateli je volný výběr tuzemského dodavatele a zákaz omezovat odběratele v tomto výběru rajonizací nebo jinými administrativními zásahy. Proto je nutno zrušit ustanovení § 35 umožňující zavádění gescí.

V ustanovení §§ 36, 38-41 jsou pozůstatky direktivního pojetí plánu a z něho vyplývajícího pojetí odpovědnosti za zásobování národního hospodářství. Ustanovení o řízení státních hospodářských organizací národními výbory navíc neodpovídají podmínkám hospodaření těchto organizací (§ 38-41).

§§ 51 a 52

Ustanovení vyvolávají nesprávný dojem, že podnik nemůže svobodně rozhodovat ani o náplni svého výrobního programu. Zájem centra na ovlivňování tzv. základního výrobního programu je dostatečně chráněn ustanovením § 43, podle kterého o předmětu činnosti nemůže podnik rozhodovat bez souhlasu orgánu, který jej zřídil. Proto je vhodné tato ustanovení vypustit.

§§ 162, 259, 262, 263, 265, 266 a 268 odst. 1 a 3

Zavedením nové soustavy řízení v zemědělství speciální úprava na úseku nákupu a dodávek zemědělských výrobků a potřeb ztratila svoje opodstatnění, protože nová soustava vychází z principu volného prodeje těchto výrobků a zavádí jednotné zásady prodeje a nákupu bez rozdílu, zda dodavatelem je JZD nebo státní zemědělská organizace.

V souvislosti s tímto otevřením dodavatelsko-odběratelských vztahů na úseku zemědělství nutně ustupují do pozadí i některé specifické zvláštnosti této oblasti. Nadále též nebudou zemědělské nákupní a zásobovací podniky výlučnými smluvními partnery zemědělských organizací. Není tedy důvodu pro odchylnou úpravu, která z dosavadních odlišností vycházela. I když podle zákonného zmocnění je možná odchylná úprava v prováděcích předpisech, pokládá se za účelné navrhovaná ustanovení vypustit a ponechat tak jen zákonnou úpravu obecnou, doplněnou prováděcími předpisy.

§ 362

Potřeba zrušení tohoto ustanovení vyplývá z nových zásad úvěrování socialistických organizací, podle kterých banka nemá mít monopol při poskytování úvěru.

K § 2

Navrhuje se zrušení toho ustanovení § 3 zákona č. 32/1963 Sb., o organizaci řízení zemědělství, které předpisovalo k platnosti smluv o dodávce zemědělských výrobků a potřeb schválení a potvrzení výrobní zemědělskou správou. Tím se odstraní dosavadní omezení hospodářské samostatnosti jednotných zemědělských družstev a státních statků.

K § 3

Úprava uvedeného zákonného předpisu sleduje především zjednodušení dosavadního způsobu ověřování původu chmele z vymezených chmelařských oblastí "Tršicko", "Piešťansko-Topoľčansko" a "Trebišovsko" jen na označování chmele, který se dodává z těchto oblastí v originále a v původních obalech pouze do tuzemských pivovarů. Označování chmele a povinné známkování chmele, které chrání zvláštní provenienční znaky chmele, se ponechává v plném rozsahu v platnosti pro chmel z ostatních tradičních oblastí výroby chmele a pro jeho dodávky jak pro tuzemsko, tak i do zahraničí.

K § 4

1. Zrušení § 30 zákona č. 49/1959 Sb., který upravuje zřizování fondů v jednotných zemědělských družstvech, je vyvoláno potřebou přiblížit způsob zřizování a používání fondů na tomto úseku úpravě, která v nové soustavě řízení platí pro ostatní socialistické hospodářské organizace.

K úpravě těchto otázek se navrhuje zmocnit vládu, která by také upravila používání ekonomických nástrojů řízení k podpoře hospodářského rozvoje jednotlivých zemědělských družstev.

2a) Dosavadní organizace plemenářské služby byla upravena podle vládního nařízení č. 65/1959 Sb. V systému zdokonaleného řízení zemědělství bude zaměření činnosti a působnosti a i organizace odchylné od dosavadních úprav. Zavedení těchto nových úprav vyžaduje, aby zmíněné vládní nařízení, které bylo vydáno s mocí zákona, bylo zrušeno. Aby tento úsek nezůstal bez právní úpravy, je nezbytně třeba, aby vláda mohla upravit jak organizaci plemenářské služby v systému zdokonaleného řízení zemědělství, tak i základní a rozhodující otázky dalšího rozvoje zvelebování chovu hospodářských zvířat, v němž činnost plemenářských organizací má význačný podíl. Bez vydání předpisů o úpravě zmíněných základních otázek by zůstal tento úsek bez základního předpisu. Úprava bude mít povahu nezbytného opatření, avšak pouze na přechodnou dobu, neboť resort počítá se zpracováním problematiky živočišné výroby v novém zákoně.

2b) Nová soustava řízení umožňuje organizacím rozhodovat o svém výrobním programu. V rámci potlačování monopolistických tendencí rozšiřuje se též obchodní činnost výrobních organizací. Přitom však je nutno zajistit potřebný státní dozor, aby tato činnost byla prováděna jen tehdy, je-li zajištěno, že organizace bude dodržovat právní předpisy a pravidla socialistického podnikání. Předpokládá se proto např. úprava vydávání oprávnění k výrobě a prodeji potravin a úprava oprávnění výrobních podniků k maloobchodnímu prodeji. Tyto úpravy by se vztahovaly nejen na státní organizace, ale též na družstevní, společenské a jiné organizace.

Úpravy se nebudou dotýkat zvláštních předpisů pro povolování výroby a obchodu s jedy a jinými zdraví škodlivými látkami, střelnými zbraněmi, výbušninami apod.

Jde v podstatě o otázky, které dříve upravoval živnostenský řád. Trvalou zákonnou úpravu bude možno vypracovat až po získání zkušeností s těmito instituty. Proto se navrhuje, aby na přechodnou dobu byla k této úpravě zmocněna vláda.

Navržené zákonné opatření nevyvolá nové výdaje ze státního rozpočtu.

V Praze dne 13. prosince 1966

Předseda vlády:

v z. Černík v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP