Předsednictvo Národního shromáždění Československé socialistické republiky 1967

IV. volební období

37-P

Vládní návrh

Zákonné opatření

předsednictva Národního shromáždění

ze dne ................. 1967

o zrušení Státní dřevařské inspekce

Předsednictvo Národního shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo podle čl. 60 odst. 2 ústavy na tomto zákonném opatření:

§ 1

Státní dřevařská inspekce se zrušuje.

§ 2

Zrušují se:

1 zákonné opatření předsednictva Národního shromáždění č. 22/1955 Sb., o Státní dřevařské inspekci,

2. vládní nařízení č. 61/1958 Sb., kterým se rozšiřuje působnost Státní dřevařské inspekce,

3. ustanovení § 43 zákona č. 23/1963 Sb., o lidové kontrole a o národohospodářské evidenci,

4. vyhláška ministra lesů a dřevařského průmyslu č. 91/1955 Ú. l., kterou se vydává statut Státní dřevařské inspekce.

§ 3

Toto zákonné opatření nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva

Na základě úkolu vyplývajícího z usnesení vlády ze dne 15. března 1967 č. 72, ke zprávě o plnění směrnic ke zvýšení účinnosti kontroly a k racionalizaci celkového kontrolního systému, byla přezkoumána situace také v dosavadním stavu celospolečenské kontroly na úseku tvorby a využívání dřevní surovinové základny, kterou dosud v centrální sféře zabezpečovala Státní dřevařská inspekce, zřízená zákonným opatřením předsednictva Národního shromáždění č. 22/1955 Sb. Účelem jejího zřízení bylo, "aby byla ve všech odvětvích národního hospodářství zajištěna a rozvíjena přísná úspornost při hospodaření s dřevem a výrobky, jejichž podstatnou součást tvoří dřevo" (§ 1 zákonného opatření č. 22/1955 Sb.). Tento úkol byl rozšířen o "kontrolu hospodaření s obaly i z jiných než dřevěných materiálů" (vládní nařízení č. 61/1958 Sb.).

Od roku 1956, kdy byla Státní dřevařská inspekce vládním nařízením č. 32/1956 Sb. přičleněna k bývalému ministerstvu státní kontroly, plnila podle pokynů ministra státní kontroly, resp. ministra-předsedy Ústřední komise lidové kontroly a statistiky i některé úkoly, které dříve zabezpečovalo na tomto úseku ministerstvo státní kontroly.

Při rozvoji efektivního využití dřevní surovinové základny v nové soustavě řízení je nutno vycházet z toho, že dřevařský a papírenský průmysl jsou jedinými odvětvími, která mají zaručeno, že jejich surovinová základna je nevyčerpatelná, za předpokladu, že se při výrobě dřeva v lesním hospodářství zvýší podíl užitkového dřeva až na krajní technickou hranici, že se průmysl technicky přizpůsobí zpracování méně kvalitního a levnějšího dřeva a že se bude omezovat spotřeba dřeva k pomocným účelům.

To předpokládá, že bude dodržována rovnováha mezi produkční schopností lesů a uspokojováním odůvodněných potřeb společnosti na dřevo a výrobky ze dřeva a že se při realizaci koncepce využití dřevní surovinové základny nepodlehne konjunkturálním, krátkodobým vlivům a snahám jednotlivých výrobních odvětví a podniků po docilování maximálních hospodářských výsledků a rozvoje na úkor jiných odvětví a dlouhodobé perspektivy.

Hájení těchto celospolečenských zájmů bude třeba i do budoucna celospolečenskou kontrolou soustavně zabezpečovat.

Aby nedocházelo v budoucnu k duplicitě v kontrole využívání dřevní surovinové základny, která v nové soustavě řízení by měla být zabezpečována více po linii řízení a také ekonomickými nástroji řízení, navrhuje se podle výsledků dosavadních jednání zrušení Státní dřevařské inspekce.

Celospolečenskou kontrolu využívání dřevní surovinové základny a ochrany životního a přírodního prostředí bude napříště zabezpečovat Ústřední komise lidové kontroly v rozsahu práv a povinností daných jí zákonem č. 70/1967 Sb., o komisích lidové kontroly, zejména v těchto oblastech:

a) zachování podstaty lesů

kontrola plnění zákona č. 166/1960 Sb., o lesích a lesním hospodářství, především z hlediska působení ekonomických nástrojů v nové soustavě řízení ke zvyšování produkce dřevní hmoty a k efektivnímu využívání těžené dřevní hmoty, z hlediska zásobování národního hospodářství dřevem a konečně z hlediska ochrany lesního fondu a zachování a zvelebování přírodního prostředí;

b) zpracování dřeva

kontrola vytváření ekonomických podmínek a plnění vládou schválené technicko-ekonomické koncepce rozvoje lesního hospodářství a dřevozpracujícího a papírenského průmyslu. Kontrola působení ekonomických nástrojů v nové soustavě řízení na efektivní využívání dřevní surovinové základny a rozvoj příslušných výrobních odvětví;

c) spotřeby dřeva

kontrola působení ekonomických nástrojů v nové soustavě řízení na snižování spotřeby pomocného dřeva, na prodlužování jeho životnosti a na účelné nahrazování dřeva jinými materiály za účelem uvolnění této nedostatkové suroviny ke zpracování na výrobky o maximální užitné hodnotě, případně k vývozu;

d) působení trhu a úrovně dodavatelsko-odběratelských vztahů ve všech odvětvích národního hospodářství

na zajišťování potřeb společnosti na dodávky dřeva a dřevařských výrobků v tuzemsku i pro vývoz v souladu se zájmem ochrany lesního fondu a životního prostředí.

Při převodu těchto úkolů celospolečenského charakteru na Ústřední komisi lidové kontroly nedojde k rozšíření její působnosti, protože podle zákona č. 70/1967 Sb., o komisích lidové kontroly, provádí Ústřední komise lidové kontroly kontrolu plněním úkolů uložených Národním shromážděním a vládou, jejichž kontrolní působnost je všeobecná. V této souvislosti bude však třeba na Ústřední komisi lidové kontroly převést dosavadní pracovníky Státní dřevařské inspekce, protože vzhledem k existenci speciálního kontrolního orgánu (Státní dřevařské inspekce), který byl podřízen předsedovi Ústřední komise lidové kontroly, kontrolu na tomto úseku zajišťovala dosud Státní dřevařská inspekce. Proto bude třeba tuto fakticky novou činnost Ústřední komise lidové kontroly personálně přiměřeně zabezpečit, přičemž dojde ke snížení počtu převedených pracovníků.

Některé specifické otázky týkající se ochrany přírodního prostředí a využívání dřevní hmoty na Slovensku bude zabezpečovat i Komise lidové kontroly Slovenské národní rady.

Vedle uvedených kontrolních úkolů celospolečenského charakteru zabezpečovala Státní dřevařská inspekce ještě úkoly vyplývající z inspekční činnosti, které byly realizovány na úrovni závodů a podniků, a to:

a) dodržování státní disciplíny v hospodaření dřevem a obaly, zejména dodržování ČSN a právních norem pro hospodaření dřevní hmotou a její účelné využití a ochranu (např. směrnice č. 8/1965 Sb., o ochraně dřeva, schválené usnesením vlády ze dne 14. ledna 1965, vyhláška ministerstva zemědělství, lesního a vodního hospodářství č. 89/1965 Sb., o výkupu surového dříví, ochraně stromů rostoucích mimo les a o mimořádném zásobovaní dřívím),

b) dodržování technologické kázně na tomto úseku,

c) prověřování správnosti a progresivity materiálových norem spotřeby.

Inspekční činnost, prováděnou Státní dřevařskou inspekcí pod písmeny a) až c), zabezpečují v nové soustavě řízení resorty, jejichž oboru působnosti se výroba, zpracování a spotřeba dřeva dotýká, a národní výbory. Z toho důvodu není třeba jejich kontrolní působnost rozšiřovat.

V souvislosti s tímto opatřením bude v Ústřední komisi lidové kontroly řešena také otázka zabezpečení celospolečenské kontroly v oblasti životního a přírodního prostředí, jehož ochrana se stává stále aktuálnějším celospolečenským problémem.

V souladu se zaváděním nové soustavy řízení je třeba účinně hájit celospolečenské zájmy v ochraně životního prostředí, protože již z dosavadních zkušeností na tomto úseku je třeba mít vážné obavy, že se ekonomické nástroje řízení i materiální zainteresovanost pracovníků budou projevovat v oblasti životního prostředí negativně. Je to dáno tím, že právě v řadě velmi důležitých oblastí tvorby a ochrany životního prostředí bude i nadále trvat napětí mezi zdroji a potřebou, mezi poptávkou a nabídkou, mezi snahou po krátkodobém efektu a opomíjenými a nedostatečně sledovanými negativními důsledky podnikání.

Tímto řešením zabezpečení celospolečenské kontroly na úseku využití dřevní surovinové základny a ochrany životního a přírodního prostředí nebude kladen zvýšený nárok na potřebu pracovníků a rozpočtové prostředky, ale naopak dojde k úsporám, vyplývajícím ze snížení počtu pracovníků při jejich převodu do Ústřední komise lidové kontroly.

Vzhledem k jednoduchosti zamýšlené zákonné úpravy bylo upuštěno od předložení zásad této úpravy Národnímu shromáždění.

V Praze dne 6. září 1967.

Předseda vlády:

v z. Ing. Šimůnek v. r.

Předseda Ústřední komise lidové kontroly:

Ing. Gašparík v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP