Předsednictvo Národního shromáždění Československé socialistické republiky 1967

IV. volební období

39-P

Vládní návrh

Zákonné opatření

předsednictva Národního shromáždění

ze dne ............. 1967

o změně a doplnění zákona o hospodářské arbitráži

Předsednictvo Národního shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo podle čl. 60 odst. 2 ústavy na tomto zákonném opatření:

Čl. I

Zákon č. 121/1962 Sb. o hospodářské arbitráži, ve znění zákona č. 116/1965 Sb. se mění a doplňuje takto:

1. § 2 a) zní:

"(1) Hospodářská arbitráž projednává a rozhoduje též hospodářské spory o náhradu škody mezi organizacemi a orgánem hospodářského řízení v případech, kdy podle zvláštních předpisů tento orgán za škodu odpovídá. [§ 14 odst. 2 a § 89 vládního nařízení č. 100/1966 Sb., o plánovitém řízení národního hospodářství.]

(2) Vláda může stanovit, ve kterých dalších případech hospodářská arbitráž projednává a rozhoduje spory mezi orgány hospodářského řízení a organizacemi, vznikající při řízení."

2. § 13 včetně nadpisu zní:

"Státní arbitráž Československé socialistické republiky.

Státní arbitráž Československé socialistické republiky projednává a rozhoduje:

a) předsmluvní a majetkové spory, v nichž alespoň jednou ze stran je ústřední (oblastní) orgán nebo alespoň jedna ze stran je podřízena ministerstvu národní obrany nebo ministerstvu vnitra,

b) předsmluvní a majetkové spory, jejichž předmětem jsou dodávky vojenské techniky nebo pro vojenskou techniku anebo dodávky v oboru státních rezerv,

c) spory o základní podmínky dodávky,

d) spory uvedené v § 2 a)

- v nichž jednou ze stran je ústřední (oblastní) orgán, národní výbor nebo družstevní organizace,

- mezi orgány a organizacemi řízenými ministerstvem (ústředním orgánem), při němž resortní arbitráž není zřízena."

3. § 14 odst. 2 zní:

"(2) Místní příslušnost krajské státní arbitráže se řídí sídlem organizace, proti níž směřuje arbitrážní žádost nebo proti níž je zahajováno řízení z vlastního podnětu, a je-li takových organizací více, sídlem kterékoli z nich. Pro projednávání a rozhodování sporů, v nichž alespoň jednou ze stran je organizace pověřená prováděním zahraničního obchodu, je však příslušná Státní arbitráž pro hlavní město Prahu."

4. K § 15 odst. 1 se připojuje další věta tohoto znění:

"Resortní arbitráž však neprojednává a nerozhoduje spory, jejichž předmětem jsou dodávky vojenské techniky uvedené jako závazné úkoly ve zvláštní části státního plánu a dodávky pro takovou techniku; tyto spory projednává a rozhoduje Státní arbitráž ČSSR."

5. K § 40 odst. 3 se připojuje další věta tohoto znění:

"To platí i tehdy, jde-li o hospodářské spory, které rozhodují soudy nebo jiné orgány (§ 2 odst. 3)."

6.  Zrušují se ustanovení § 18 a § 30 odst. 1 věta druhá.

Čl. II

Toto zákonné opatření nabývá účinnosti dnem

Důvodová zpráva

Zásady urychlené realizace nové soustavy řízení národního hospodářství zdůrazňují, že v zájmu překonání nežádoucích metod administrativního řízení je třeba stanovit majetkovou odpovědnost orgánů hospodářského řízení za důsledky direktivních opatření, jež byla vydána nad rámec pravomoci řídícího orgánu, přičemž podnikům a oborovým ředitelstvím musí být dáno právo požádat nestranný orgán, aby rozhodl, zda opatření nadřízeného orgánu je nezákonné a že tento orgán je povinen uhradit organizaci škodu, jež jí takovým opatřením vznikla.

V souladu s touto direktivou obsahuje § 89 odst. 1 vládního nařízení č. 100/1966 Sb., o plánovitém řízení národního hospodářství ustanovení, podle něhož je orgán hospodářského řízení povinen uhradit organizaci způsobenou škodu, jestliže jí uloží neoprávněně odvod nebo dodatkový odvod.

Navrhovanou novelizací (čl. I č. 1) se stanoví příslušnost hospodářské arbitráže projednávat a rozhodovat uvedené spory mezi organizacemi a jejich řídícími orgány. Půjde-li o spor mezi podnikem nebo jinou organizací a oborovým ředitelstvím bude tyto spory rozhodovat resortní arbitráž (§ 15 odst. 1 zákona o hospodářské arbitráži), v ostatních případech bude takové spory rozhodovat zásadně Státní arbitráž ČSSR, přičemž hlavní arbitr ČSSR bude mít možnost, aby opatřením vydaným podle § 19 písm. b) zákona o hospodářské arbitráži svěřil projednání a rozhodnutí sporu krajské státní arbitráži. Spory uvedené v § 2 a) budou orgány hospodářské arbitráže projednávat a rozhodovat vesměs v komisích; jejich složení je upraveno ustanovením § 31 a) zákona o hospodářské arbitráži, ve znění zákona č. 116/1965 Sb.

Navrhovaným ustanovením odstavce 2 (čl. I č. 1) má být umožněno, aby vláda v souvislosti s připravovanou úpravou postavení, úlohou a řízením socialistických podniků rozšířila pravomoc hospodářské arbitráže rozhodovat spory mezi organizacemi a orgány hospodářského řízení, zejména v případech, kdy organizace budou namítat, že opatření tohoto orgánu není v souladu se zákonem nebo jiným obecně závazným předpisem.

Ustanovením čl. I č. 2 se na krajské státní arbitráže přenáší rozhodování značné části hospodářských sporů, které až dosud projednávala Státní arbitráž ČSSR. Podle navrhované osnovy budou krajské státní arbitráže rozhodovat všechny majetkové spory, tedy i spory nad 100 000 Kčs (dosud takové spory rozhodovala Státní arbitráž ČSSR). Krajské státní arbitráže budou rovněž rozhodovat zásadně všechny předsmluvní spory (až dosud byla tato jejich pravomoc omezena na případy, kdy organizace, mezi nimiž byl spor, měly sídlo v témže kraji). Výjimka bude platit pouze pro spory uvedené v § 13 písm. a) a písm. b) (čl. I č. 2).

Podle navrhované novely (čl. I č. 3) nebude Státní arbitráž ČSSR rozhodovat spory, v nichž alespoň jedním z účastníků je organizace pověřená prováděním zahraničního obchodu. Rozhodování předsmluvních a majetkových sporů vznikajících v souvislosti s dodávkami pro vývoz a z dovozu se přenáší ze Státní arbitráže ČSSR a uvolňuje se tak její pracovní kapacita pro plnění řídících a kontrolních funkcí ve vztahu k ostatním arbitrážním orgánům. Soustředěním zmíněných sporů u jediného orgánu hospodářské arbitráže (Státní arbitráže pro hlavní město Prahu) se vytvářejí předpoklady k zabezpečení jednotné rozhodovací praxe a pro účinnější provádění kontroly Státní arbitráží ČSSR zejména v prvních fázích realizace navrhované úpravy.

Ustanovením čl. I č. 4 se zajišťuje, aby vojenská složka Státní arbitráže ČSSR rozhodovala spory, jejichž předmětem jsou dodávky vojenské techniky uvedené jako závazné úkoly ve zvláštní části státního plánu a dodávky pro takovou techniku, kdy by byla jinak příslušná resortní arbitráž (zpravidla Resortní arbitráž ministerstva těžkého průmyslu). Tato úprava má přispět k jednotnému řešení sporů vznikajících v souvislosti s nejdůležitějšími dodávkami pro zabezpečení obrany státu.

Souběžně s navrhovaným přesunem rozhodovací pravomoci na krajské státní arbitráže (čl. I č. 2) se opatřením hlavního arbitra ČSSR vydaným podle § 41 odst. 2 zák. č. 121/1962 Sb. zabezpečuje, aby agenda spojená s přezkoumáváním arbitrážních rozhodnutí vydaných krajskými státními arbitrážemi byla soustředěna na Státní arbitráži ČSSR resp. na jejím oblastním oddělení v Bratislavě. Vedoucí krajských státních arbitráží budou přezkoumávat jen rozhodnutí menšího významu, a to jen tehdy, nepůjde-li o řešení zásadních otázek. Uvedené soustředění přezkoumávací činnosti přispěje k větší jednotnosti rozhodovací praxe a zejména k upevnění zákonnosti na úseku rozhodování hospodářských sporů.

Doplněním § 40 odst. 3 (čl. I č. 5) se odstraňují pochybnosti o tom, zda pro výkon rozhodnutí vydaných v hospodářských sporech projednávaných soudy nebo jinými státními orgány platí (pod následky prekluze) stejné lhůty jako pro výkon rozhodnutí vydaných ve sporech projednávaných orgány hospodářské arbitráže.

Zrušením § 30 odst. 1 věta druhá (čl. I č. 6), jímž bylo stanoveno, že organizace mohou zastupovat jen jejich pracovníci nebo pracovníci jejich nadřízených orgánů, má být umožněno zastupování socialistických organizací též členy advokátních poraden v arbitrážním řízení. Zkušenosti ukázaly, že takové zastupování má své opodstatnění v případech, kdy organizace nemá podnikového právníka, jak je tomu zejména u jednotných zemědělských družstev, stavebních bytových družstev a některých jiných menších družstevních organizací, popřípadě i u některých organizací řízených národními výbory. Zrušení dosavadního § 18 zákona o hospodářské arbitráži je nutným důsledkem navrhované změny § 13 tohoto zákona (čl. I č. 2).

Návrh dílčí novelizace zákona o hospodářské arbitráži se vzhledem ke konkrétní situaci omezuje pouze na úpravy, které je v přítomné době nezbytně nutno provést a které z největší části vyplynuly z právních úprav, přijatých k urychlené realizaci nové soustavy řízení národního hospodářství.

Novelizace zákona o hospodářské arbitráži nebude vyžadovat zvýšení výdajů státního rozpočtu.

V Praze dne 29. září 1967.

Předseda vlády:

Lenárt v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP