Období po 19. schůzi Národního shromáždění,
která se konala ve dnech 27. a 28. února 1968, je
charakterizováno mimořádnou aktivitou politického
života v zemi. Demokratizační proces, inspirovaný
ústředním výborem KSČ a usilující
o nové tvůrčí spojení principů
socialismu a demokracie, se odrážel v činnosti
Národního shromáždění
a jeho orgánů a byl současně touto
činností ovlivňován.
Rychlý spád událostí nastolil v průběhu
března 1968 řadu naléhavých otázek,
které bylo třeba neodkladně řešit.
Ve vrcholných státních a politických
orgánech a společenských organizacích
vyvstala nutnost rozhodnout demokraticky o jejich dalším
vedení, které by v plném souladu se zájmy
lidu a socialistického státu vytvořilo záruky
pokrokového demokratického vývoje, umožnilo
rozpracovat na všech stupních akční
program KSČ a organizovat společenské síly
k jeho realizaci.
V tomto duchu byla po abdikaci Antonína Novotného
z funkce presidenta republiky vyřešena otázka
nového nejvyššího představitele
státní moci. Dne 30. března 1968 Národní
shromáždění zvolilo presidentem republiky
armádního generála Ludvíka Svobodu.
Zvolení Ludvíka Svobody presidentem republiky vyjádřilo
jednotnou politickou vůli všech složek Národní
fronty a přání naprosté většiny
pracujících, dělníků, rolníků
a inteligence, Čechů a Slováků i příslušníků
ostatních národností.
Nový president republiky přijal demisi vlády
a dne 8. dubna 1968 jmenoval novou vládu.
Také Národní shromáždění
dořešilo v tomto období změny ve složení
svého předsednictva. V souvislosti s tím,
že již v průběhu března byla přijata
rezignace místopředsedů Národního
shromáždění Michala Chudíka a
dr. Václava Škody, že někteří
členové předsednictva byli pověřeni
novými politickými a státními úkoly
a že předseda Národního shromáždění
soudruh Bohuslav Laštovička a místopředsedkyně
NS dr. Helena Leflerová požádali o uvolnění
ze svých funkcí, předložil ústřední
výbor Národní fronty po předchozím
politickém jednání své návrhy
plénu Národního shromáždění.
Národní shromáždění dne
18. dubna 1968 zvolilo do funkce svého předsedy
Josefa Smrkovského; zvolilo dále místopředsedy
Národního shromáždění
poslance Jozefa Valo, Marii Mikovou, Lubomíra Dohnala,
Josefa Zedníka a Andreje Žiaka, nové předsedy
některých výborů a členy předsednictva
NS.
Významné schůze Národního shromáždění
ve dnech 29. března, 30. března a 18. dubna 1968
tvoří nedílnou součást demokratizačního
procesu jak svým obsahem, tak i formou příslušných
ústavních aktů; tajné volby v plénu
Národního shromáždění
se konaly v tomto období poprvé od roku 1948. Průběh
a podrobný obsah těchto schůzí Národního
shromáždění, zejména též
úplné znění významných
politických projevů, které na nich byly předneseny,
bude jako obvykle vydán tiskem jako Zprávy o schůzích
Národního shromáždění.
Předsednictvo Národního shromáždění,
které je podle zákona o jednacím a pracovním
řádu povoláno svolávat schůze
Národního shromáždění
a odpovídá za jejich přípravu a náplň,
věnovalo v průběhu března a v první
polovině dubna 1968 značnou část své
práce těmto úkolům; usilovalo přitom
o všestranné zabezpečení demokratického,
neformálního rázu těchto schůzi.
Ve své ostatní činnosti řešilo
předsednictvo Národního shromáždění
v minulém období některé další
významné vnitropolitické otázky při
současném zajišťování běžných
pracovních úkolů. O intenzitě činnosti
předsednictva NS svědčí skutečnost,
že v průběhu šesti týdnů
konalo celkem 9 pracovních schůzí.
Po plenární schůzi Národního
shromáždění, která dne 28. února
vyslovila podle čl. 58 ústavy souhlas s trestním
stíháním poslance Jana Šejny a s uvalením
vazby, vyžádalo si předsednictvo NS zprávu
ministra vnitra, ministra zemědělství a generálního
prokurátora ČSSR o všech okolnostech trestné
činnosti Jana Šejny, zejména též
o jeho nezákonném opuštění republiky.
V projednávání zpráv uvedených
členů vlády, dále ministra Národní
obrany, náměstka ministra zahraničních
věcí a náměstka generálního
prokurátora k těmto otázkám pokračovalo
předsednictvo NS rovněž ve své další
schůzi a vyslovilo s nimi svou nespokojenost. Vyslechlo
dále průběžnou zprávu o výsledcích
šetření komise vedené O. Černíkem
a usneslo se, aby konečná zpráva této
komise byla předložena předsednictvu a plénu
Národního shromáždění.
Pokud jde o poslanecký mandát Jana Šejny, který
byl bezprostředně po zbavení imunity odvolán
z funkce člena předsednictva NS, vyhlásilo
předsednictvo NS hlasování voličů
ve volebním obvodě č. 94 (Litoměřice),
které mělo rozhodnout o zbavení funkce poslance
NS. Avšak na podkladě jednání předsednictva
NS s delegací občanů tohoto volebního
obvodu, kde rozhořčení proti J. Šejnovi
bylo tak velké, že voliči veřejně
odmítali hlasovat o jeho odvolání, byla ztráta
poslanecké funkce Jana Šejny vyřešena
v orgánech NS na podkladě zákonného
opatření č. 39/1968 Sb., podle zprávy
mandátového výboru NS z 22. března
1968.
14. března 1968 projednalo předsednictvo NS zprávu
generálního prokurátora o průběhu,
výsledcích a současném stavu revize
politických procesů z let 1949-1954 a souběžnou
zprávu předsedy Nejvyššího soudu.
Předsednictvo NS s hlubokým rozhořčením
odsoudilo nezákonné zákroky a antihumánní
metody uplatňované v těchto procesech a prohlásilo,
že bude se vší důsledností dbát
o nápravu těchto křivd. Konstatovalo, že
k hrubému porušování socialistické
zákonnosti docházelo zejména v důsledku
nesprávné a nebezpečné teorie o zostřování
třídního boje v průběhu socialistické
výstavby.
Předsednictvo NS uložilo předsedovi Nejvyššího
soudu, aby provedl potřebná opatření
k důslednému dokončení rehabilitací
v plném rozsahu a aby se vší odpovědností
dbal na dodržování socialistické zákonnosti.
Vyslovilo požadavek, aby ve všech státních
orgánech, které se budou zabývat rehabilitacemi,
byli jen lidé, kteří nejsou žádným
způsobem zatíženi minulou praxí.
Současně předsednictvo NS požádalo
vládu, aby připravila a předložila návrh
zákona o občanské rehabilitaci, dále
návrhy dalších zákonných předpisů,
řešících záruky plné nezávislosti
soudního rozhodování, instituci vyšetřujících
soudců, právo soudních senátů
rozhodovat o vazbě a převedení výkonu
trestu do působnosti ministerstva spravedlnosti.
Předsednictvo NS pověřilo ústavně
právní výbor NS, aby přípravu
potřebných zákonných norem sledoval,
projednal návrhy vlády a urychleně připravil
zprávu pro Národní shromáždění.
Předsednictvo NS se rozhodlo ustavit komisi, která
bude bdít nad postupem rehabilitací a pravidelně
informovat Národní shromáždění.
Složení této komise schválilo plénum
Národního shromáždění
dne 29. března 1968.
Na základě posouzení praxe orgánů
činných v trestním řízení,
při kterém docházelo k porušování
zákonnosti, předsednictvo NS podrobilo ostré
kritice přístup generálního prokurátora
dr. Bartušky a ministra vnitra Josefa Kudrny k řešení
těchto i jiných problémů. Vyslovilo
svoji nespokojenost a nedůvěru oběma jmenovaným
s tím, aby ústavní činitelé
vyvodili z jednání předsednictva NS potřebné
závěry.
President republiky dne 15. března 1968 odvolal Josefa
Kudrnu z funkce ministra vnitra a dr. Josefa Bartušku z funkce
generálního prokurátora ČSSR.
Předsednictvo Národního shromáždění
se několikrát zabývalo stavem přípravy
voleb do Národních výborů, které
byly vyhlášeny na 19. května 1968. Na základě
množících se připomínek k volebnímu
zákonu a k nedostatkům v přípravě
voleb, které se začaly objevovat v tisku, televizi
a rozhlase, v dopisech občanů a jejich organizací,
uložilo předsednictvo NS ústavně právnímu
výboru, aby se zabýval náměty na novelizaci
volebního zákona. Předsednictvo NS si vyžádalo
zprávu Ústřední volební komise
a po rozboru politické situace, při kterém
se opíralo také o závěry společné
schůze výboru ústavně právního
a výboru pro Národní výbory, dospělo
k názoru, že volby do národních výborů
je třeba odložit. Na podkladě souhlasného
stanoviska ústředního výbor u KSČ,
ústředního výboru Národní
fronty, Ústřední volební komise Národní
fronty, Slovenské volební komise Národní
fronty i četných volebních komisí
z krajů, okresů a měst se předsednictvo
NS usneslo odvolat termín voleb do Národních
výborů a rozhodnout o něm znovu teprve po
projednání změny zákona o volbách
do Národních výborů. Na návrh
ústředního výboru Národní
fronty předsednictvo NS současně zrušilo
Ústřední volební komisi NF pro volby
do Národních výborů vzhledem k tomu,
že řada členů, kteří byli
do této komise zvoleni, přestala zastupovat organizace,
které je navrhly. Předsednictvo NS přitom
vyslovilo přesvědčení, že odklad
voleb umožní v duchu probíhajícího
demokratizačního procesu jejich důkladnější
přípravu, spojenou s tvůrčím
rozpracováním akčního programu KSČ
na všech stupních zastupitelské soustavy.
Předsednictvo NS se několikrát zabývalo
koncepcí a metodami příští práce
Národního shromáždění
v souvislosti s vývojem politického systému,
v němž se vytvářejí podmínky,
aby Národní shromáždění
a vláda republiky plnily samostatně své ústavní
funkce a nesly plnou odpovědnost za politiku socialistického
státu.
Součástí přípravy a nového
přístupu k podstatně náročnějším
úkolům Národního shromáždění
a vlády v příštím období
byla společná schůze předsednictva
NS s vládou, která se konala 19. března 1968.
První společná schůze obou orgánů
projednávala zejména některé problémy
plynoucí z dosavadní praxe uplatňování
ústavních vztahů Národního
shromáždění vůči vládě.
Závěry a podněty z této schůze
jsou přínosem pro další činnost
obou vrcholných státních orgánů.
Předsednictvo NS a vláda utvořily pracovní
skupiny, které byly pověřeny společně
tyto závěry a náměty rozpracovat.
Pracovní porada obou skupin se sešla 21. března
1968 a dohodla se na postupu prací. V Národním
shromáždění budou otázky upřesnění
vztahů k vládě tvořit součást
úkolů komise, kterou ustavilo plénum Národního
shromáždění k rozpracování
akčního programu Komunistické strany Československa
ve vztahu k úloze Národního shromáždění.
Akční program KSČ a celý současný
politický vývoj postavil před Národní
shromáždění zcela mimořádné
úkoly na úseku zákonodárné
činnosti. Bude třeba projednat změny celé
řady právních předpisů včetně
ústavy z r. 1960, v niž jako nejbližší
úkol má být zakotveno nové státoprávní
uspořádání národních
orgánů českého a slovenského
národa na federativním základě.
Předsednictvo Národního shromáždění
uložilo ústavně právnímu výboru,
aby intenzivně připravoval novelizaci volebních
zákonů a sledoval postup prací na návrhu
zákona o rehabilitaci. Ostatní práce má
ústavně právní výbor rozvrhnout
do účelného časového sledu
a s přihlédnutím k harmonogramu prací
vlády předložit návrh na další
pracovní postup. Mimořádná náročnost
na kvalitu současných legislativních úkolů
a také jejich množství podtrhuje nutnost zabezpečit
a prohloubit dosavadní praxi, aby v Národním
shromáždění na přípravě
nových zákonů spolupracovali s poslanci nejlepší
odborní pracovníci vědy i praxe. Předsednictvo
Národního shromáždění
v této souvislosti vysoce ocenilo a uvítalo, že
široká fronta vědeckých pracovníků
z oblasti vědy a státu a práva se velmi iniciativně,
s velkou společenskou angažovaností a odpovědností
obrátila na Národní shromáždění
nejen se svými náměty a návrhy, ale
s ochotou odvést svůj podíl při řešení
těchto náročných úkolů.
V tomto smyslu došly Národnímu shromáždění
memorandum vědecké rady a celozávodního
výboru KSČ právnické fakulty Karlovy
university, dopis Ústavu státu a práva ČSAV
a stanovisko Vědeckého kolegia ČSAV o státu
a právu.
Současně s řešením uvedených
mimořádných úkolů a naléhavých
vnitropolitických otázek projednávalo předsednictvo
Národního shromáždění
své běžné úkoly podle schváleného
pracovního plánu.
Na úseku zahraničních styků Národního
shromáždění vyslovilo souhlas s obesláním
jarního zasedání Meziparlamentní unie,
které bylo svoláno do Dakaru. Jednalo dále
o vyslání delegace Národního shromáždění
do Francie.
Členka zahraničního výboru NS poslankyně
dr. Sekaninová-Čakrtová přijala indonéskou
poslankyni dr. Simorangkirovou, členku legislativního
výboru.
Z činností výborů NS.
Ve všech zásadních otázkách,
o kterých rozhodovalo předsednictvo NS v období
března a v první polovině dubna 1968, se
opíralo o stanoviska výborů NS.
Tak zejména průmyslový výbor pro hlavní
výrobní odvětví a dopravu, výbor
pro investiční výstavbu a stavebnictví
a zdravotní výbor NS zaujaly jednoznačné
stanovisko k odstoupení Antonína Novotného
z funkce presidenta republiky a požádaly předsednictvo
NS, aby otázku nejvyššího představitele
státní moci řešilo na podkladě
čl. 43 a 65 ústavy.
Výbor ústavně právní a výbor
pro Národní výbory připravily svým
jednáním 21. března 1968 podklad pro rozbor
a rozhodnutí předsednictva NS o odložení
voleb do Národních výborů.
Akční program KSČ, který ve stadiu
návrhu projednalo 5 výborů Národního
shromáždění, byl přijat s plnou
podporou výborů a všech poslanců. Výbor
pro plán a rozpočet schválil při projednávání
návrhu akčního programu usnesení usilující
o kritickou analýzu hospodářské politiky
v uplynulých letech a vyzdvihující otázku
odpovědnosti za nedostatečně účinné
řešení problémů rozvoje národního
hospodářství v době, kdy rozbor příčin
i návrhy na řešení nerovnovážného
stavu čs. ekonomiky byly již k dispozici. Výbory
NS, které se zabývaly akčním programem
KSČ v etapě před jeho schválením,
se vesměs usnesly, že se k tomuto dokumentu zásadního
významu pro orientaci stranické a státní
politiky znovu vrátí a rozpracují jeho principy
a podněty do svých pracovních plánů.
Kromě uvedených otázek se zabývaly
výbory Národního shromáždění
svým plánovaným programem. Projednávaly
přikázané zásady, popř. návrhy
zákonů a mezinárodních smluv. Pro
plénum NS, svolané na 24. a 25. dubna 1968, připravil
ústavně právní výbor NS stanovisko
k vládnímu návrhu zákona, kterým
se řeší nová organizace a působnost
některých ústředních orgánů.
V rámci své plánované činnosti
projednal zahraniční výbor NS zhodnocení
výsledků sezóny cestovního ruchu v
roce 1967 a informace o přípravách na sezónu
1968. Zhodnotil dále aplikaci zákona 63/1965 Sb.
o cestovních dokladech a zprávu o prověrce
hraničních přechodů. Zprávu
o výsledcích účasti ČSSR na
EXP0 1967 předložil zahraničnímu výboru
NS generální komisař čs. expedice.
Zahraniční výbor se dále zabýval
zprávou o činnosti Čs. společnosti
pro mezinárodní styky. Plnou podporu vyjádřil
smlouvě o přátelství, spolupráci
a vzájemné pomoci mezi ČSSR a Bulharskou
lidovou republikou.
Průmyslový výbor NS pro hlavní výrobní
odvětví a dopravu ve společné schůzi
s výborem pro spotřební průmysl, služby,
obchod a spoje připravil pro předsednictvo NS informaci
a závěrečnou zprávu společné
komise k problematice automobilového opravárenství,
autoservisu a k zajištění výroby a distribuce
náhradních součástí pro motorová
vozidla. Projednal dále současný stav rozvoje
výroby valivých ložisek a provedl kontrolu
realizace svého usnesení k rozvoji silnoproudé
elektroniky, výpočetní techniky a textilního
strojírenství.
Výbor pro investiční výstavbu a stavebnictví
pokračoval ve svém soustavném sledování
a kontrole problematiky bytové a občanské
výstavby. Provedl kontrolu realizace a využití
svých usnesení, která k těmto závažným
problémům schválil od počátku
IV. volebního období a která tlumočil
jako svá doporučení a požadavky odpovědným
vládním orgánům. Na podkladě
zprávy Ústřední komise lidové
kontroly projednal výbor zprávu o výsledku
prověrky k zabezpečení investičního
rozvoje výroby zdících materiálů.
Zabýval se dále rozborem ÚKLK, Státní
komise pro techniku a ministerstva stavebnictví o příčinách
nadměrné rozestavěnosti z hlediska působeni
nové soustavy. Výbor vytvořil společně
s průmyslovým výborem pro hlavní výrobní
odvětví a dopravu komisi, která přezkoumává
koncepci a ekonomickou odůvodněnost zamýšlené
investiční výstavby nových hutních
provozů v Dříni u Kladna a v Podbrezové.
Výbor NS pro zemědělství a výživu
se v první polovině března zabýval
výsledky sjezdu JZD a náměty, které
z tohoto významného sněmování
socialistických družstevníků vyplynuly.
V součinnosti s Ústřední komisi lidové
kontroly a na podkladě její zprávy provedl
kontrolu dodržování zákona o ochraně
zemědělského půdního fondu.
Zdravotní výbor NS měl na pořadu svých
schůzi v březnu a dubnu návrh ideového
sociálně ekonomického programu pomoci rodinám
s dětmi. V návaznosti na svá dřívější
jednání projednal zprávu o postupu prací
na dlouhodobém výhledu rozvoje zdravotnictví
ČSSR do roku 1980 a zprávu o postupu prací
na přípravě a realizaci dlouhodobé
koncepce sociálního zabezpečení.
Závěry a komentáře, k jednání
výborů Národního shromáždění
byly v tomto období ve větší míře
než v minulosti publikovány v tisku a sledovány
veřejností. Texty schválených usnesení
a doporučení k projednávaným otázkám
jsou jako obvykle poslancům k dispozici ve Zprávách
pro poslance.