Předseda NS s. Smrkovský (zvoní.):
Předseda vlády pokračuje ve výkladu
vládního prohlášení.
Předseda vlády s. inž. Černík:
Vláda vychází ze skutečnosti, že
v současné době, pro kterou je charakteristický
nástup vědeckotechnické revoluce ve světě,
záleží více než kdykoliv předtím
na rozvoji vědy a techniky, protože je základním
a trvalým zdrojem, který zaručuje růst
společenské produktivity práce a národního
důchodu. Vědecké poznání a
jeho svobodný a nezávislý rozvoj jsou také
jednou z hlavních sil společenského vývoje,
rozhodujícím činitelem, který zajišťuje
jeho progresivitu.
Účinnost vědeckotechnického rozvoje
na další vývoj naší společnosti
se zvýší, budou-li se důsledně
a soustavně uplatňovat poznatky moderní vědy
a techniky v průmyslové a společenské
praxi. Záleží na tom, jak pronikne toto vědomí
do konkrétního rozhodování na všech
stupních řízení, jak pochopí
význam a úlohu duševní práce
všichni pracující.
Aby mohla věda a technika splnit tuto úlohu, je
nutno program rozvoje vědy a techniky vtělit do
plánu dlouhodobého rozvoje ekonomiky, vytvořit
z něho konkrétní obsah perspektivních
záměrů v závodech a podnicích,
zabezpečit, aby se vysoká technická a organizační
úroveň stala základním kritériem
při posuzování a hodnocení progresivity
jednotlivých podniků, oborů i celého
národního hospodářství.
Hospodářská politika vlády bude z
tohoto poznání a ocenění úlohy
vědy a techniky v dalším vývoji společnosti
vycházet a bude pro její další rozvoj
vytvářet potřebné společenské,
sociální a ekonomické podmínky. Za
zvlášť závažné pokládáme
zejména, aby se tímto směrem orientoval další
rozvoj ekonomické soustavy řízení,
aby se vytvářely podmínky pro postih technické
zaostalosti a aby se co nejdříve preferovala progresivní
technika.
Vláda vychází z toho, že dosavadní
vývoj národního hospodářství,
některé instituce, principy a záměry
nové soustavy řízení vytvořily
pro rozvoj vědy a techniky některé nezbytné
předpoklady, že však je nutno zvýšit
úlohu vědy a techniky v našem hospodářství.
To bude záležet na tom, jak bude věda a technika
pomáhat při získávání
lepšího postavení na světovém
i domácím trhu a jak si naopak výroba včas
uvědomí, že vědu a techniku potřebuje.
Vláda počítá s tím, že
i nadále bude zabezpečovat z celospolečenských
zdrojů potřebné finanční i
hmotné prostředky, které umožní
dále posílit úlohu badatelského výzkumu
a urychlí řešení některých
základních výzkumně vývojových
programů rozhodujících pro celou ekonomiku.
Přitom musí mít vláda nutně
na zřeteli reálné možnosti a specifické
podmínky našeho státu, který může
zabezpečovat nejvyšší úroveň
vědy a techniky jen účelnou a promyšlenou
specializací a využíváním výsledků
celé světové vědy. V badatelské
oblasti vědy bude vláda usilovat o to, aby se výzkum
netříštil a aby využíval co nejefektivněji
vědeckého potenciálu pracovníků
ve vědeckých ústavech i na vysokých
školách.
Pozornost bude také věnovat dalšímu
zdokonalování soustavy řízení,
výzkumu a vývoje, která musí zcela
odstranit administrativní formy, plně uplatnit ekonomické
principy mezi centrální a podnikovou sférou
a zvýšit pravomoc a odpovědnost výzkumných
ústavů za výsledky jejich hospodaření.
Vzhledem k významu a úloze dalšího vědeckotechnického
rozvoje počítá vláda s tím,
že se bude v nejbližší době otázkami
rozvoje vědy a techniky v ČSSR komplexně
zabývat.
Výsledky vědy a techniky mohou proniknout do života
jen prostřednictvím každodenní činnosti
miliónů lidí, kteří svou práci
znají, mají přiměřené
schopnosti, znalosti, dovednost a přehled, aby mohli své
úkoly zvládnout podle přísných
světových měřítek.
Proto vláda považuje za nutné skoncovat s podceňováním
kvalifikace, s diletantstvím, s nadřazováním
průměrnosti nad tvořivé síly
a schopnosti. Má-li být tvořivé a
kvalifikované práci vráceno místo,
které jí náleží, vyžaduje
to především, aby byla správně
vyzdvihována v každodenní organizační
činnosti. Vláda bude v oblasti hospodářské
politiky zabezpečovat, aby platové a mzdové
předpisy správně odrážely rozdíly
v kvalifikované práci a aby se v celém procesu
řízení demokratickou cestou dostávali
dopředu schopní, kvalifikovaní a progresivní
pracovníci.
Zásadního obratu bude nutno dosáhnout i při
řešení institucionálních otázek.
Staré metody řízení, které
podniky právem kritizují, přežívaly
proto, že změny v ekonomických nástrojích
nebyly doprovázeny žádoucími a nutnými
změnami v organizační struktuře. Do
nové soustavy řízení jsme vstupovali
se starou strukturou aparátu centrálního
řízení, která byla vytvořena
a uspořádána jako aparát direktivních
řízení národního hospodářství
a byla jen dílčím způsobem upravena.
Nebyly důsledně dořešeny vztahy podniků
a centrálních orgánů a stále
v nich přetrvávaly silné prvky vztahů
nadřízenosti a podřízenosti. Ani změny
v organizační struktuře podniků uskutečněné
v roce 1965 nepřinesly obrat, protože se v nich projevily
tendence vlastní direktivně administrativním
metodám řízení. Velmi málo
se zatím udělalo pro to, aby administrativní
pojetí monopolu zahraničního obchodu bylo
likvidováno.
Tyto věci chce vláda v souladu s akčním
programem strany zásadně změnit. Jsou to
samozřejmě otázky velmi složité
a komplikované a nelze proto očekávat, že
tuto změnu je možno uskutečnit ze dne na den.
Návrhy na řešení těchto otázek
budou postupně předkládány k veřejnému
posouzení a k projednání v Národním
shromáždění.
Především je nutno v poměrně
krátké době dokončit práce
na řešení vztahů podniků a centrálních
orgánů řízení a připravit
návrhy na právní úpravu postavení
podniků. Při této úpravě je
třeba chápat podnikovou sféru a sféru
centrálního řízení jako dvě
relativně autonomní oblasti, které nejsou
navzájem spojeny vztahy nadřízenosti a podřízenosti.
Podniky se musí stát samostatnými hospodářskými
jednotkami, které hospodaří na svůj
účet; na jedné straně musí
mít právo samostatně rozhodovat o své
výrobě a o jejím vývoji, na druhé
straně však musí nést také plnou
hmotnou odpovědnost za důsledky svých rozhodnutí.
Z této zásady musí také vycházet
uspořádání řídících
orgánů v podnicích. V jejich složení
a rozdělení pravomoci musí být zajištěn
jak vysoký stupeň autoritativnosti odborného
řízení, tak demokratická kontrola
činnosti tohoto odborného řízení
ze strany zaměstnanců i společnosti.
Z těchto hledisek bude nutno také zásadně
přezkoumat strukturu a funkci centrálních
státních orgánů. Tyto orgány
nemohou řídit podniky přímými
příkazy. Budou především formulovat
obecně, závazné podmínky ekonomického
řízení pro činnost podniků,
budou se zabývat výdajovou a dotační
politikou státního rozpočtu, tvorbou a rozpouštěním
státních rezerv. Strukturu aparátu centrálního
řízení je nutno uspořádat tak,
aby se její orgány nestaly nositeli monopolistických
zájmů výrobních a obchodních
organizací, aby tato struktura umožňovala konfrontaci
různorodých zájmů při tvorbě
hospodářské politiky a účinnou
koordinaci jednotlivých nástrojů ekonomického
řízení při její realizaci a
konečně aby se přitom mohla opírat
o službu vysoce kvalifikovaných odborných aparátů.
Tento zásadní krok ve změně struktury
centrálního řízení by měl
být připraven tak, aby jej bylo možno uskutečnit
současně s novou státoprávní
úpravou vztahů mezi našimi národy.
Přitom je nezbytné, aby státní správa
byla zkvalitněna a aby došlo k její racionalizaci
a zhospodárnění.
Vláda oceňuje významnou úlohu kvalifikovaného
a progresívního státního i hospodářského
aparátu a chce se opřít o veškeré
zdravé síly v něm.
Bude nutné připravit v poměrně krátké
době opatření, jak omezit dnešní
neúměrně vysoký stupeň monopolizace
trhu a jak rozšiřovat podmínky pro socialistickou
konkurenci. V této souvislosti budou připraveny
návrhy na opatření, která umožní
přeměnit dnešní oborová integrační
sdružení z povinných organizačních
článků na sdružení dobrovolná,
tzn., že podniky musí dostat právo za určitých
podmínek z dnešních sdružení vystoupit,
zakládat sdružení nová nebo podnikat
samostatně i mimo sdružení. Obsah činnosti
existujících nebo nově založených
integračních sdružení by měl
být přitom zásadně určován
podniky, které jsou členy sdružení.
Rovněž bude nutné přezkoumat organizační
strukturu dnešních podniků a umožnit jednotlivým
závodům, aby se osamostatnily, pokud je to ekonomicky
účelné.
Tyto úpravy nemohou vést k živelnému
procesu, k rozbití efektivních výrobních
seskupení, ke ztrátě konkurenční
schopnosti na světových trzích. Musí
být prováděny organizovaně a cílevědomě
tak, že podniky nejprve podrobně zváží
přínos i problémy těchto úprav
a důsledně předají povinnosti i závazky;
základním kritériem organizačních
změn musí být jejich technickoekonomická
efektivnost.
Rovněž je nezbytné rozšířit
prostor pro rozvoj družstevního podnikání
a zejména vrátit náležitou funkci spotřebnímu
družstevnictví, které bylo v minulosti neprávem
nedoceněno.
Vláda bude všestranně podporovat rozvoj podniků
zajišťujících služby placené
obyvatelstvem. Neprodleně uloží rozpracovat
soustavu podmínek v této oblasti podnikání,
aby se odstranila dosavadní byrokratická organizační
nadstavba a aby se otevřel prostor pro podnikavost a iniciativu
jednotlivých provozoven.
Bude zjednodušena soustava daní a v účelné
míře využito volných cen.
Odpovědnost za činnost provozoven budou mít
jejich vedoucí. Národní výbory budou
plnit úlohu orgánů společenské
kontroly a budou hájit zájmy spotřebitelů.
Rovněž tak se již nyní činí
nezbytné kroky pro zvýšení úrovně
a kulturnosti vnitřního obchodu pro rozvoj jeho
sítě a pro nový přístup k jeho
zákazníkům.
Nezbytné je také umožnit rozvoj drobného
osobního podnikání ve službách
a řemeslech (bez vykořisťování
cizí práce) jako plnoprávné složky
socialistického hospodářství. V tomto
směru vláda připraví příslušné
předpisy.
Změny v organizační struktuře trhu
by nebyly úplné, kdyby současně nebyly
doprovázeny zásadní změnou vztahů
mezi výrobními a obchodními podniky a zahraničním
obchodem.
Vláda vychází z toho, že bude nezbytné
důsledně postavit činnost organizací
zahraničního obchodu na komerční princip.
Budou stanoveny takové ekonomické a právní
podmínky, aby výrobní podniky a podniky vnitřního
obchodu mohly volit organizaci, prostřednictvím
které chtějí provádět zahraniční
obchodní transakce, a aby tam, kde je to efektivní,
mohly samy vstupovat do přímých obchodních
a jiných kontaktů se zahraničními
partnery.
Vláda vítá a bude všestranně
podporovat širokou iniciativu zemědělských
podniků a pracujících v zemědělství,
kteří usilují o výstavbu svých
demokratických orgánů a organizaci. Tyto
nové orgány a organizace, k nimž se před
jejich ustavením vyjádří široká
zemědělská veřejnost, umožní
urychlit společenskoekonomické zrovnoprávnění
zemědělství s ostatními resorty a
plně využijí pokrokových družstevních
tradic z minulosti i dnešních pozitivních zkušeností
z budování okresních zemědělských
sdružení.
Vláda plně chápe svou odpovědnost
za zdravý ekonomický rozvoj. V celé své
činnosti (včetně politiky státních
výdajů) bude dbát o národohospodářskou
efektivnost a bude důsledně prosazovat potřeby
a zájmy společnosti proti dílčím
zájmům.
Nová vláda začíná svou práci
za situace, kdy je naše ekonomika značně narušena,
protože celá řada otevřených
problémů ekonomiky a celé společnosti
byla dlouhou dobu opomíjena.
Otevřeně řečeno v minulých
letech se vytvořil velký dluh, pokud jde o rozvoj
bytového fondu, komunikací a ostatních nevýrobních
investic a také pokud jde o renovaci zastaralých
závodů.
V řadě případů rovněž
nelze říci, že mzdové relace správně
odrážejí ekonomické zásluhy.
Přechod k ekonomické soustavě řízení
a obrodný proces, který nyní prožíváme,
přispěl k tomu, že se řada oprávněných
požadavků a potřeb začala výrazně
a veřejně projevovat.
l když jde z velké části o požadavky
oprávněné, není možno je ihned
uspokojit; vláda proto žádá všechny
občany, aby pochopili, že nové požadavky
můžeme klást, až budou nové zdroje,
protože jinak by došlo k otevřenému inflačnímu
vývoji a k oslabení měny se všemi důsledky,
které z toho plynou.
Vláda se cítí povinna zdůraznit:
1. že na rozdíl od dřívější
doby, kdy jako správce shromažďující
a rozdělující téměř
všechny společenské zdroje vystupovala vláda,
bude nyní nutno postupně vytvořit situaci,
ve které se budou zdroje společnosti v daleko větší
míře rozdělovat v místě jejich
tvorby, a že tedy za hospodaření odpovídají
samy podniky.
Proto je nutno chápat, že v současné
době nemohou růst mzdy bez podstatného zhospodárnění
výroby, toho se mohou iniciativně zúčastnit
všichni pracující. Rezervy v tomto směru
jsou veliké, ať už jde o nevyužité
výsledky výzkumu a technického rozvoje, o
nevyužité kapacity, o nevyužitou kvalifikaci
nebo o rezervy ve zlepšení organizace výroby
a práce, v pracovní morálce, ve větší
přizpůsobivosti výroby.
Všem těmto rezervám je společné
to, že je může uvést v život jen
poctivá a svědomitá práce. Vláda
proto také vyslovuje podporu a uznání všem
odpovědným a svědomitým organizátorům
výroby, funkcionářům, vedoucím
pracovníkům ve výrobě, mistrům,
technikům i dělníkům, kteří
tento úkol správně pochopili, čelí
neodůvodněným požadavkům a usilují
o zvýšení efektivnosti výroby;
2. že celková situace národního hospodářství
se vyznačuje naprostým nedostatkem zdrojů
ke krytí i oprávněných mzdových
a investičních požadavků a nedovoluje
zatím nic jiného než největší
část těchto požadavků dočasně
odsunout a uspokojit je až v závislosti na zvýšení
tvorby zdrojů v budoucím období.
Vláda se proto obrací ke všem pracujícím
naší země a žádá je o pochopení
pro to, že urychlené konsolidaci hospodářství
je možno pomoci jen odstraňováním všech
nehospodárností. Nereálné mzdové
požadavky tuto konsolidaci hluboce narušují.
Dnešní situace není však bezvýchodná.
To, jak se společným úsilím všech
občanů i vlády podaří situaci
změnit, je v našich rukou;
3. že dnešní ekonomická kritéria,
stále ještě silně zkreslená a
celkově málo náročná, nedovolují
naší silně uzavřené ekonomice
odpovědně posoudit a přijmout některé
dlouhodobé investiční záměry
ve výrobě, přestože se zdají
být z některých hledisek velmi naléhavé,
a že je tedy třeba jejich definitivní posouzení
ještě odsunout.
Vláda zdůrazňuje, že je také
nutno postupně a po důkladném zvážení
řešit otázky kádrové a organizační
struktury podnikové sféry. Racionalizaci těchto
oblastí bude třeba řešit zcela přirozenou
cestou převážně zdola, bez administrativních
zásahů vlády a jiných státních
orgánů. Nebylo by však rozumné provádět
v nynější situaci kampaň za výměnu
hospodářských vedoucích, kampaň
za rozpuštění podnikových seskupení
apod., bez ohledu na to, zda nové podniky jsou s to obstát
v náročných podmínkách budoucího
trhu apod. a bez ohledu na to, zda dnešní ceny a ostatní
podmínky správně ukazují efektivnost
podniků. Přitom nelze vyloučit okamžité
provedení naléhavých změn,po kterých
se volá právem. Postup v těchto otázkách
vláda upraví pravidly, která v nejbližší
době vydá.
Všechny uvedené otázky tvoří
náročný a obtížný program.
Tvoří v souladu s akčním programem
KSČ východisko pro práci vlády v nejbližším
období. Dnes by bylo neodpovědné slibovat
více.
Vláda chce výslovně zdůraznit, že
budoucnost nelze chápat jako vývoj bez rozporů,ve
kterém se rázem a bez velkého úsilí
může projevit podstatné zlepšení.
Je nutno počítat s tím, že řešení
složitých otázek bude probíhat ve stálém
konfliktu progresivních a zaostalých článků
a že bude brzděno omezenými možnostmi,
které máme. Další kroky a konkretizaci
programu bude nutno udělat po hlubokém zvážení
potřeb a možnosti našeho hospodářství
a v souladu s tím, jak se projeví iniciativa pracujících
na zefektivnění výroby. K tomu bude třeba
provést hluboké rozbory a vyžádat si
vědecká dobrozdání. K provedení
těchto náročných opatření
má vláda připraven již svůj konkrétní
program prací. Kromě toho připraví
vláda v době, kdy budou vyjasněny základní
výchozí pozice, také dlouhodobý program
ekonomické politiky.