Předsednictvo

Federálního shromáždění Československé socialistické republiky 1970

I. volební období

9-P

Vládní návrh

Zákonné opatření

předsednictva Federálního shromáždění

ze dne ................. 1970,

kterým se mění a doplňuje zákon č. 54/1963 Sb., o Československé akademii věd

Předsednictvo Federálního shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo podle čl. 58 odst. 3 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, na tomto zákonném opatření:

Čl. I

Zákon. č. 54/1963. Sb., o Československé akademii věd, se mění a doplňuje takto:

1. § 10 zní:

"§ 10

Členy Akademie jmenuje vláda Československé socialistické republiky zpravidla na základě volby, kterou provádí valné shromáždění členů Akademie."

2. § 12 zní:

"§ 12

Člen akademie pozbývá členství rozhodnutím vlády Československé socialistické republiky na základě jejího vlastního uvážení nebo na základě návrhu valného shromáždění členů Akademie, jestliže se zpronevěřil vědě, státu, věci míru a socialismu, byl-li odsouzen k trestu ztráty čestných titulů a vyznamenání nebo jestliže soustavně a bez náležitého důvodu neplní úkoly vyplývající z jeho členství v Akademii (§ 11 odst. 1)."

3. § 13 odst. 2 písm. c) zní:

"c) na návrh presidia Akademie volí členy presidia Akademie (§ 14 odst. 3); výsledky volby předkládá presidium Akademie jako návrh vládě Československé socialistické republiky."

4. § 14 zní:

"§ 14

(1) Nejvyšším představitelem Akademie je předseda Akademie, kterého z řad akademiků jmenuje a odvolává na návrh vlády president Československé socialistické republiky. Předseda Akademie odpovídá za výkon své funkce vládě Československé socialistické republiky.

(2) Ústředním řídícím orgánem Akademie je presidium Akademie. Presidium odpovídá za činnost Akademie vládě Československé socialistické republiky.

(3) Členy presidia Akademie jsou předseda Akademie, místopředsedové Akademie, generální sekretář Akademie a jeho náměstci a další členové. Místopředsedy Akademie z řad členů Akademie na návrh vlády Československé socialistické republiky jmenuje a odvolává president Československé socialistické republiky. Generálního sekretáře Akademie a jeho náměstky na návrh předsedy Aksdemie jmenuje o odvolává vláda Československé socialistické republiky. Další členy presidia z řad členů Aksdemie jmenuje a odvolává vláda Československé socialistické republiky zpravidla na základě volby, kterou provádí valné shromáždění členů Akademie.

(4) Počet místopředsedů Akademie a náměstků generálního sekretáře Akademie, jakož i počet dalších členů presidia Akademie stanoví vláda Československé socialistické republiky. Funkční období presidia Akademie se prodlužuje až do doby, než nový zákon o Československé akademii věd funkční období upraví."

5. § 18 zní:

"§ 18

(1) Správní, hospodářskou a organizační agendu Akademie obstarává výkonný aparát, který zřizuje presidium Akademie. Výkonný aparát tvoří:

a) Sekretariát presidia Akademie

b) Ústřední správa pracovišti Akademie.

(2) Sekretariát presidia Akademie podléhá předsedovi Akademie. Ústřední správu pracovišť Akademie řídí generální sekretář Akademie.

6. § 20 se doplňuje odstavcem 4, který zní:

"(4) Vědečtí pracovníci jsou přijímáni zpravidla na základě konkursu formou pracovní smlouvy na dobu 4 let. Toto ustanovení se vztahuje i na pracovní poměry dosavadních vědeckých pracovníků; nedojde-li k dohodě o změně pracovní smlouvy, může Československá akademie ved rozvázat z tohoto důvodu pracovní poměr výpovědí."

Čl. II

Toto zákonné opatření nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

 

Důvodová zpráva

Smyslem novelizace zákona o Československé akademii věd je právně zabezpečit trvalou a účinnou ochranu této oblasti od působení protispolečenských sil, i těch, kteří tak působili dříve a ze svých protispolečenských platforem neustoupili, čímž politická kontinuita jejich činů a postojů trvá.

Návrh má umožnit, aby vláda Československé socialistické republiky mohla urychleně řešit otázku konsolidace Československé akademie věd změnami ve složení členů Akademie a jejího presidia, aby bylo zabráněno dalšímu působení protispolečenských sil na půdě Akademie i vystupování osob nezákonně pobývajících v zahraničí jako representantů našich vědeckých institucí. Např. akademik Ota Šik a někteří další, pobývající nezákonně v zahraničí, zde mají dosud možnost vystupovat jako členové Československé akademie věd. Členy Akademie zůstávají právě tak čelné osobnosti pravicových a protisocialistických platforem, i ti, kteří dodnes setrvávají na těchto pozicích.

K politické diferenciaci došlo zatím pouze v presidiu ČSAV, kdežto ve sboru členů Akademie tato diferenciace teprve začíná. Urychlení procesu politické diferenciace mezi členy Akademie příznivě ovlivní úsilí presidia Akademie o pozitivní přístup Akademie k úkolům vytyčeným Komunistickou stranou Československa a vládou Československé socialistické republiky i její soustředění na společensky významné badatelské úkoly, jimiž může Československá akademie věd přispět k řešení současných otázek i perspektiv rozvoje národního hospodářství a socialistické společnosti.

Návrh v souhrnu svých ustanovení dává výraz požadavku posílit ingerenci vlády ČSSR vůči Československé akademii věd a jejím orgánům. V tomto směru čelí nesprávným tendencím vyzvedávajícím samosprávu Československé akademie věd a jejích orgánů a jejich nezávislost na orgánech socialistického státu.

Členů Akademie se dotýkají především §§ 10 a 12. Nově navrhované znění umožňuje vládě Československé socialistické republiky jmenovat i odvolat členy Akademie na základě volby valného shromáždění členů ČSAV nebo i na základě vlastního uvážení. Tato změna, i když je vyvolána současnou situací mezi členy Akademie, nemusí být jen dočasná, ale může se stát trvalou zásadou umožňující ingerenci státních orgánů.

V dalším procesu politické diferenciace a konsolidace vyvstane potřeba přebudování struktury presidia; za zmenšeného počtu členů presidia Akademie bude též obtížné zásadně řešit problémy, jež před presidiem stojí. Kromě toho dosavadní zkušenosti ukazují, že je třeba posílit vliv státních a stranických orgánů přímo v tomto orgánu Akademie, zvláště na vedoucích funkcích.

§ 14 zabezpečuje ingerenci vlády na složení i činnost presidia ČSAV. Zřízení funkce generálního sekretáře a jeho náměstků jmenovaných vládou zavádí možnost plného uplatnění odpovědnosti a vlivu vlády na celý komplex pracovišť a chod Akademie, kterou dosavadní zákon neumožňoval, ale dával této instituci širokou autonomii. Tím byla vláda zbavena možnosti zásahu do využití prostředků, jež poskytuje, a omezena na zprávu, jež jí o využití prostředků tato instituce podává.

§ 18 rozlišuje výkonný aparát presidia Akademie zajištující plnění úkolů presidia Akademie a jeho vliv na vědecké orgány Akademie a Ústřední správu pracovišť Akademie, řízenou generálním sekretářem Akademie, čímž se umožňuje vládě Československé socialistické republiky bezprostředně uplatňovat svou odpovědnost a vliv na pracoviště Akademie a jejich činnost.

§ 20 zavádí jako pravidlo pracovní smlouvu s vědeckými pracovníky na dobu čtyř let, což bylo již na několika pracovištích ČSAV praktikováno. Toto opatření bude třeba zavést na zbývajících pracovištích, kterých je většina. Pracovní smlouvy s vědeckými pracovníky dávají možnost po čtyřech letech neobnovit smlouvu s pracovníky, kteří politicky a odborně nevyhovují.

Návrh vztahuje toto pravidlo i na dosavadní pracovní poměry všech vědeckých pracovníků; změny pracovních smluv podle navrhovaného ustanovení budou organizovat orgány ČSAV v potřebných časových termínech.

Ustanovení § 21, které stanoví, že podrobnější úpravu organizace, vnitrních poměrů Akademie a právního postavení jejích orgánů a organizačních útvarů obsahují stanovy Akademie, zůstává v platnosti. Zřízení, úprava působnosti a postavení kádrových útvarů (oddělení) bude provedeno v rámci úpravy organizace Československé akademie věd a zakotveno ve stanovách, které přísluší schvalovat vládě ČSSR.

Návrh novely zákona se nedotkne jiných zákonů ani připravovaných opatření k řízení vědy a techniky v ČSSR, ale naopak je v souladu s jejich přípravou. V těchto opatřeních i v přípravě nové komplexní legislativní úpravy postavení, úkolů a organizace Československé akademie věd počítá vláda ČSSR s patřičným uplatněním vlivu státu na činnost Československé akademie věd a vědeckých institucí.

Současně je třeba vypracovat stanovy Akademie, v nichž budou uvedené zásady zapracovány.

V Praze dne 26. února 1970

Předseda vlády ČSSR:

Dr. Štrougal v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP